Sunday, August 25, 2019

Kekayaan Firaun Mesir Yang Tidak Dapat Dibayangkan

Kekayaan Firaun Mesir Yang Tidak Dapat Dibayangkan

Ramai tahu bahawa Mesir merupakan antara tamadun paling purba dalam sejarah, dengan pelbagai infrastruktur yang mengagumkan sepanjang mata memandang, sehinggalah kepada ilmu-ilmu hebat seperti perubatan, matematik dan juga astronomi.

Kekayaan Firaun Mesir

Namun, salah satu keagungan Mesir Purba yang jarang dibicarakan ialah kekayaan yang dimilikinya.

Kalau Mesir Purba tidak kaya, tidak akanlah makam-makam pemerintah Mesir Purba atau lebih dikenali sebagai Firaun ini menjadi mangsa rompakan para penjarah.

Bercakap mengenai makam firaun, mungkin dari sini kita boleh bermula bercerita tentang kekayaan firaun dalam sejarah.

Firaun Tutankhamen

Memperkenalkan kepada anda Firaun Tutankhamen yang terkenal dengan penemuan emas-emas yang tidak terbayang dek akal, dikebumikan bersama dengan jasadnya.

Firaun Tutankhamen bukanlah sesiapa pun dalam sejarah berbanding banyak lagi firaun, tetapi pada penemuan yang dijumpai berkaitan di makam beliau:
  • Firaun Tut dikebumikan bersama dengan tiga buah keranda.
  • Sebuah keranda kuarsit berwarna kuning yang diseliputi oleh emas.
  • Terdapat sebuah keranda yang diperbuat daripada emas yang menempatkan jasad Firaun Tut.
  • Pada jasadnya pula, terdapat sebuah topeng emas, manakala bahagian tubuhnya pula dihiasai permata bertakhta berlian dan barangan kemas yang lain.
  • Pada segala perabot yang ditempatkan dalam makamnya pula, ia dilapik oleh daun emas yang diperbuat umpama sebuah kertas.

Bayangkan kekayaan yang dimiliki oleh Firaun Tut sahaja, pada hari ini kekayaan yang ditanam di makam tersebut berjumlah lebih 680 juta dolar mencapai angka bilion ringgit.

Ramses II

Itu belum lagi kita bercakap bagaimana Ramses II, yang merupakan firaun teragung dalam sejarah Mesir Purba.

Ramses II pada zaman kemuncaknya dikatakan memiliki lebih 200 isteri dan dayang, memiliki sebuah kota yang dibina lalu dinamakan di atas namanya sendiri.

Pada zamannya, Mesir Purba tidak pernah melihat sebarang projek mega yang dibangunkan di serata Mesir.

Ketika Ramses II mati pada usia 92 tahun, seluruh Mesir Purba menjadi panik kerana menyangka bahawa dunia akan tamat kerana keagungan yang dimilikinya membuatkan Ramses II dipuja laksana TUHAN.

Kalau Firaun Tut dimakamkan bersama dengan segala perhiasan emas, Ramses II pula dimakamkan dan dimumiakan dengan pelbagai rempah menyelubungi tubuhnya.

Rongga hidungnya sahaja dipenuhi dengan rempah termahal abad silam, iaitu lada hitam.

Walaupun sebahagian besar hartanya telah hilang dirompak oleh penjarah makam, ia tetap meninggalkan seribu tanda tanya kepada kita.

Tentulah berganda-ganda kekayaan yang dimilikinya berbanding seorang raja lain yang tidak begitu terkenal seperti Firaun Tutankhamen.

Cleopatra

Atau mungkin juga kita boleh bercakap mengenai firaun wanita paling kaya dalam sejarah Mesir Purba iaitu Cleopatra.

Cleopatra disenaraikan oleh majalah Money Magazine’s ditempat ketujuh dalam sejarah, dengan kekayaannya dianggarkan bernilai 95 bilion, di mana jika digabungkan kekayaan milik Elon Musk dan juga pengasas Facebook hari ini, Mark Zuckerberg, masih lagi tidak mampu menandingi kekayaan miliknya.

Ini tidak menghairankan kerana ketika itu, Mesir adalah sebuah negara kaya raya yang mendapat manfaat dari kekayaan sumber bumi dan perdagangan komoditi seperti kaca, gandum, emas, minyak, papyrus dan banyak lagi.

Sebab itu jugalah yang membawa perhatian Julius Caesar daripada Rom untuk memberi perhatian kepada Mesir di bawah pemerintahan Cleopatra.

Amenhotep III

Tentu kita tidak akan terlepas daripada bercakap mengenai Amenhotep III yang sering didabik sebagai firaun terkaya dalam sejarah, sehingga kekayaannya seringkali membuatkan raja-raja kerajaan dan tamadun berdekatan cemburu.

Diceritakan bahawa, betapa kayanya Amenhotep III yang terkenal kerana mentadbir lombong emas di Nubia dalam penemuan sebuah surat Amenhotep III.

Surat Amarna yang isi kandungannya adalah dasar diplomasi Amenhotep III meminang puteri-puteri raja dari kerajaan yang berdekatan.

Dalam surat itu, dinyatakan raja-raja asing dari kerajaan asing tanpa segan silu merayu untuk memiliki emas yang dimiliki oleh Amenhotep III.

Amenhotep III menjawab dengan memberikan sedikit kekayaannya, tetapi sentiasa meninggalkan selebihnya membuatkan raja-raja lain semakin ingin merasai dan menikmati kekayaannya.

Kekayaannya membuatkan raja sekalipun, berasa cemburu dan menggemis tanpa segan, adalah bukti sebenar-benarnya sebuah kekayaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Apa Sebenarnya Shinto, Agama Rasmi Negara Jepun?

Apa Sebenarnya Shinto, Agama Rasmi Negara Jepun?

Shinto merupakan ajaran agama di Jepun yang sangat sukar dikelaskan kerana pada satu pihak, ia boleh dianggap sebagai satu bentuk animisme yang lebih sofistikated dan boleh dianggap sebagai agama awal, manakala yang lain pula, kepercayaan dan cara pemikiran Shinto terbenam jauh ke dalam minda luar sedar masyarakat Jepun moden.

Amaterasu, Dewi Matahari
Amaterasu, Dewi Matahari.

Shintō membabitkan penyembahan Kami, yang boleh diterjemahkan sebagai Dewa, penunggu (nature spirits), atau kehadiran semangat.

Sesetengah Kami terbatas di suatu tempat dan boleh dianggap sebagai penunggu atau asal sesuatu tempat, tetapi sesetengah yang lain melambangkan objek semula jadi yang penting atau kejadian, sebagai contoh, Amaterasu, Dewi Matahari.

Shen Dao

Perkataan Shinto dicipta daripada gabungan dua huruf bahasa Cina (神道, dibaca shen dao menurut bacaan Cina moden).

Perkataan pertama bererti "ketuhanan" atau "Tuhan" dan boleh juga dibaca sebagai "kami" dalam bahasa Jepun.

Huruf kedua bererti "jalan" atau "arah," ialah perkataan yang digunakan bagi perkataan "Taoisme" dan dengan itu, Shinto secara harafiahnya bererti, laluan ke arah ketuhanan 'kami'.

Selepas Perang Dunia II, Shinto kehilangan statusnya sebagai agama kebangsaan; kebanyakan amalan dan ajaran Shinto, yang dititikberatkan sebelum perang, tidak lagi diajar atau diamalkan walaupun sesetengahnya kekal sebagai aktiviti harian seperti omikuji.

Sejarah Shinto

Asal usul Shinto lenyap dalam lipatan sejarah, tetapi kemungkinan ia bertapak pada akhir tempoh Jomon.

Terdapat beberapa teori mengenai leluhur penduduk Jepun masa kini, tambahan kepada teori yang diterima umum mengenai perpindahan dari Asia Tengah atau Indonesia, teori yang kurang dikenali mencadangkan hubungan antara amalan Shinto moden dan tradisi Yahudi silam.

Kemungkinan, selepas ketibaan leluhur Jepun kini, setiap puak dan kawasan mempunyai Dewa-dewa dan upacara mereka sendiri tanpa sebarang kaitan rasmi antara sesebuah kawasan.

Dengan kebangkitan kuasa leluhur keluarga Imperial mengatasi kumpulan lain, berhala leluhur mereka mengatasi dewa kumpulan yang lain, walaupun sistem berlainan masih wujud.

Buddha

Pengenalan penulisan pada abad ke-5 dan Buddha pada abad ke-6 memberikan kesan besar terhadap perkembangan sistem kepercayaan Shinto tunggal.

Dalam tempoh yang singkat, Kojiki (RekodPm, 712) dan Nihonshoki (Sejarah Jepun, 720) ditulis dengan mengumpul mitos dan legenda yang ada menjadi penceritaan bergabung (unified account).

Gambaran ditulis dengan dua matlamat

Pertama, penceritaan sofistikated dan pengenalan tema Taois, Konfusian dan Buddha dalam penceritaan bertujuan bagi mengagumkan negara Cina dengan kemajuan Jepun.

Orang-orang Jepun yang berasa terancam dengan budaya Cina yang lebih maju dan berharap untuk menghasilkan hasil kerja yang setanding.

Kedua, penceritaan tersebut bertujuan bagi mengukuhkan sokongan bagi pengesahan Maharaja, berasaskan leluhur keturunan daripada Dewi Matahari (Sun Goddess) Amaterasu.

Kebanyakan kawasan Jepun moden berada di bawah kawalan keluarga Maharaja dan kumpulan etnik saingan (kemungkinan termasuk, leluhur Ainu) terus menentang pencerobohan Jepun.

Mitos

Analogi mitos (mythological anthologies), bersama dengan anologi puisi lain seperti Manyoshu dan yang lain, kesemuanya bertujuan menekankan kepada yang lain mengenai kewibawaan keluarga Maharaja dan amanah para dewa untuk memerintah Jepun.

Pandangan selaras (syncretic) Kukai diterima ramai sehingga akhir tempoh Edo yang pada masa itu, terdapat kebangkitan kembali minat mengenai "pengajian Jepun," kemungkinan disebabkan polisi negara tertutup.

Pemulihan Meiji

Pada abad ke-18, ramai golongan terpelajar Jepun, terutamanya Motoori Norinaga (1730 – 1801), cuba untuk mengenali Shinto "sebenar" daripada pengaruh asing.

Cubaan itu tidak berjaya, kerana seawal Nihonshoki, sebahagian daripada mitos jelas diserap daripada doktrin Cina.

Sebagai contoh, pasangan dewa pencipta Izanami dan Izanagi jelas setanding dengan Yin dan Yang bagaimanapun, cubaan tersebut menjadi pelantar bagi kebangkitan Shinto negara, selepas pemulihan Meiji.

Berikutan pemulihan Meiji, Shinto dijadikan agama rasmi Jepun dan gabungannya dengan Buddha diharamkan.

Semasa tempoh ini, dirasakan bahawa Shinto diperlukan bagi menyatukan negara di bawah Maharaja sebagai proses memodenkan dengan seberapa cepat yang mungkin.

Ketibaan kapal perang Barat dan keruntuhan kesyogunan menyakinkan orang ramai bahawa negara perlu bersatu sekiranya tidak ingin dijajah oleh kuasa asing.

Dengan itu, Shinto digunakan sebagai alat bagi menggalakkan penyembahan Maharaja (Empayar) dan Shinto dieksport ke jajahan yang ditawan seperti Hokkaido dan Korea.

Era Shinto sebagai agama kebangsaan berakhir secara tiba-tiba dengan tamatnya Perang Dunia II.

Jelas bahawa Kami telah gagal untuk mendatangkan Angin Tuhan (Divine Wind) (kamikaze) untuk mematahkan penjajah asing.

Pegangan Agama Merosot

Sejurus selepas perang, Maharaja turut mengeluarkan kenyataan yang membatalkan tuntutannya sebagai status "dewa hidup".

Selepas perang, kebanyakan orang Jepun telah mempercayai bahawa "hubris" Empayar mendorong kepada kejatuhan mereka.

Keghairahan menjajah negara asing telah membutakan pemimpin mereka mengenai kepentingan tanah air sendiri.

Ketika tempoh selepas perang, pelbagai "agama baru" muncul, kebanyakan mereka kononnya berasaskan Shinto, tetapi secara keseluruhan ketaatan penduduk Jepun kepada agama merosot.

Selepas perang, Shinto kebanyakkannya kekal tanpa menumpu kepada mitos atau kebenaran oleh dewa (divine mandate) kepada keluarga Maharaja.

Sebaliknya, kuil lebih cenderung membantu orang miskin biasa mendapatkan nasib yang lebih baik dengan cara mengekalkan hubungan baik dengan nenek moyang mereka dan Kami yang lain.

Cara pemikiran Shinto kekal menjadi cara pemikiran penduduk Jepun yang penting, walaupun jumlah penduduk yang mengaku diri mereka taat beragama merosot dengan teruk.

Kehidupan Duniawi

Hidup selepas mati bukannya matlamat utama dalam kepercayaan Shinto dan lebih banyak tekanan diberikan kepada kehidupan duniawi, bukannya persediaan untuk dunia selepasnya.

Shinto tidak mempunyai set dogma tertentu, tiada tempat suci untuk disembah, tiada orang atau kami dianggap lebih suci dan tiada cara menyembah yang khusus.

Sebaliknya, Shinto merupakan himpunan kaedah dan upacara bertujuan untuk menyelaraskan hubungan manusia hidup dengan kami.

Perlakuan ini bermula secara organik di Jepun melangkau beberapa abad dan dipengaruhi oleh hubungan Jepun dengan agama negara lain, terutamanya China.

Sebagai contoh, perkataan Shinto sendiri berasal daripada bahasa Cina dan kebanyakan pengukuhan pengkodifikasian mitos Shinto dilakukan dengan matlamat khas bagi menjawab pengaruh budaya Cina.

Contohnya, Shinto secara berterusan memberi kesan pada pelaksanaan agama lain di Jepun terutamanya, seseorang dapat membina kes untuk berbincang mengenainya di bawah tajuk Buddha Jepun, kerana kedua-dua agama telah mempunyai kesan yang mendalam sesama sendiri sepanjang sejarah negara ini.

Tambahan lagi, kepercayaan Jepun moden yang muncul semenjak akhir Perang Dunia II telah menunjukkan pengaruh Shinto yang jelas.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

5 Syarikat Insurans Terbaik Di Dunia

5 Syarikat Insurans Terbaik Di Dunia

Syarikat insurans menawarkan kepastian terhadap kesakitan ekonomi yang kita alami, seperti menampung kos belanja perubatan jika sesuatu buruk berlaku dan tahukah anda, dalam banyak-banyak syarikat insurans yang wujud di dunia, berikut adalah yang terbaik kerana mampu memberikan perlindungan terhebat kepada pemegang polisi.

Syarikat Insurans Terbaik

Banyak kriteria untuk syarikat-syarikat ini terpilih termasuklah kutipan premium, pendapatan, keuntungan, permodalan pasaran, aset dan banyak lagi. Susunan kedudukan adalah secara rawak.

1. Prudential plc

Syarikat insurans yang berasal dari British ini berpangkalan di London, United Kingdom.

Prudential plc diasaskan di London pada tahun 1848 dan beroperasi bagi memberikan perkhidmatan kepada 24 juta pelanggan dari Amerika Syarikat, United Kingdom, Asia dan baru sahaja melebarkan sayap ke Afrika.

Dengan kakitangan seramai 22,308 di seluruh dunia, ia menjadi salah satu syarikat insurans terbaik di dunia dengan asset sebanyak RM2.8 trilion.

Antara anak syarikat Prudential plc dan menjadi bisnes utama dalam kumpuan ini adalah Prudential Corporation Asia, Prudential U.K, Jackson National Life Insurance Company dan juga M&G Investment.

Prudential U.K merupakan antara salah satu pembekal utama pencen manakala Jackson National Life Insurance Company adalah syarikat insurans utama di Amerika Syarikat.

Prudential plc juga disenaraikan dalam bursa saham London, Hong Kong, Singapura dan juga New York.

Prudential plc merupakaan antara 3 pembekal insurance hayat terbaik di Malaysia, Hong Kong, India, Indonesia, Singapura, Filipina dan juga Vietnam.

Pada tahun 2016, Prudential plc menjana keuntungan sebanyak RM394 billion.

2. Berkshire Hathaway

Syarikat konglomerat dari Nebraska, Amerika Syarikat ini diasaskan pada tahun 1889 dan dikaitkan dengan Warren Buffet, orang yang bertanggungjawab menjadikan Berkshire Hathaway sebagai salah satu syarikat terbesar di dunia.

Warren Buffet juga merupakan Presiden, Pengerusi Lembaga dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat insurans ini.

Selain daripada insurans, syarikat yang berpangkalan di Omaha ini juga merupakan peneraju dalam pengurusan pelaburan dan terlibat dalam beberapa industri lain termasuk kewangan, utiliti dan tenaga, pembuatan, servis dan juga peruncitan, melalui anak-anak syarikatnya.

Syarikat-syarikat di bawah Berkshire Hathaway termasuklah GEICO, BNSF, Dairy Queen, FlightSafety International, Lubrizol, Fruit of the Loom, Helzberg Diamonds dan NetJets.

Ia juga merupakan pemegang saham sebanyak 26% syarikat Kraft Heinz. Sebanyak RM1.23 trilion keuntungan dikaut oleh syarikat ini pada tahun 2016.

3. AXA

AXA merupakan sebuah syarikat insurans Perancis yang boleh dikatakan sebagai syarikat insurans nombor 1 di dunia.

Ia diasaskan 200 tahun yang lalu iaitu pada tahun 1817 melalui gabungan beberapa syarikat insurans dan juga merupakan antara syarikat insurans tertua di dunia.

Beroperasi di 56 buah negara dan mempunyai kakitangan seramai 157,000 orang, syarikat ini berjaya memenangi hati 102 juta pelanggan di serata dunia.

Insurans harta dan kecederaan, insurans hayat, simpanan dan pengurusan aset adalah merupakan perniagaan utama oleh AXA.

Syarikat ini berpangkalan di Paris, Perancis dan berurusan di beberapa benua termasuklah benua Amerika, Afrika dan Eropah serta negara-negara di Asia Pasifik dan Timur Tengah.

AXA berjaya memperoleh 51% operasi insurans daripada syarikat Colpatria Seguros di Colombia, dan juga memperoleh 50% daripada syarikat Tian Ping (syarikat hartanah dan insurans kecederaan), membuatkan AXA menjadi pembekal insurans antarabangsa terbesar di China.

Keuntungan oleh syarikat AXA pada tahun 2016 adalah sebayak RM503 billion.

4. Zurich Insurance Group - Switzerland

Syarikat Zurich Insurance Group beroperasi di lebih 170 negara di serata dunia yang menawarkan produk dan servis insurans.

Diasaskan di Switzerland pada tahun 1872, ia mempunyai 55,000 kakitangan di seluruh dunia dan teras utama kepada syarikat ini termasuklah insurans am, kehidupan global dan juga insurans petani.

Zurich Insurance Group menjana keuntungan sebanyak RM289 billion pada tahun 2016.

5. China Life Insurance

Syarikat insurans ini adalah syarikat termuda dan merupakan satu-satunya syarikat yang diasaskan pada abad ke-20 dalam senarai ini.

China Life Insurance adalah syarikat insurans dan servis kewangan terbesar yang dimiliki oleh kerajaan China.

Walaupun masih baru, ia mampu bersaing dengan syarikat-syarikat yang berusia ratusan tahun.

Antara salah satu faktor adalah disebabkan populasi rakyat China yang hampir mencecah 1.4 billion orang.

Diasaskan pada tahun 1949, syarikat ini melalui proses penstrukturan pada tahun 2003 dan mempunyai 7 anak syarikat.

Perniagaan China Life Insurance berteraskan insurans hayat, pelan pencen, pengurusan aset, hartanah dan kecederaan, pegangan pelaburan dan juga operasi luar negara.

China Life Insurance disenaraikan di bursa saham New York, Hong Kong dan Shanghai.

Dengan aset RM1.56 trilion, syarikat ini merupakan syarikat insurans hayat awam terbesar dari segi permodalan pasaran di dunia.

Syarikat Insurans Hayat Terbaik Di Malaysia

Menurut laman sesawang Health Family, berikut adalah 9 syarikat insurans hayat terbaik di Malaysia pada tahun 2016:
  1. Great Eastern Life Assurance
  2. Prudential Assurance Malaysia Berhad
  3. Mayban Life Assurance
  4. Manulife
  5. AIA (American International Assurance)
  6. Allianz Life Insurance Malaysia Berhad
  7. Tokio Marine Life Insurance
  8. Zurich Insurance Malaysia
  9. Hong Leong Assurance

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Alyssa Carson, Manusia Pertama Yang Bakal Menjelajah Planet Marikh

Alyssa Carson, Manusia Pertama Yang Bakal Menjelajah Planet Marikh

Misi ke planet Marikh bukanlah sesuatu yang baru sebaliknya telah dimulakan sejak tahun 1965, apabila Mariner 4, kapal angkasa tanpa pemandu NASA berjaya menghampiri planet ini dan menghantar gambar planet Marikh secara dekat yang pertama.

Alyssa Carson manusia pertama ke Marikh

Kemudian, pada tahun 1971, Mars 3, kapal angkasa milik Soviet Union berjaya berada di orbit planet Marikh dan berjaya mengumpul data-data penting seperti topografi, atmosfera, cuaca dan geologi planet Marikh.

Malangnya, hanya data selama 20 saat berjaya dihantar ke bumi sebelum ianya terputus hubungan.

Kajian demi kajian mengenai planet Marikh yang dilakukan oleh pelbagai organisasi ini menjadikan misi menjejakkan kaki dan menghantar manusia ke planet Marikh semakin menarik.

Adakah ianya bakal menjadi realiti dalam beberapa tahun akan datang?

Alyssa Carson Bakal Menjadi Manusia Pertama Menjelajah Planet Marikh

Bukan sahaja pembangunan teknologi canggih diperlukan bagi merealisasikan cita-cita besar ini malah, NASA juga telah mempunyai calon sesuai sebagai manusia pertama yang bakal dihantar ke planet Marikh.

Manusia istimewa yang menjadi calon manusia pertama bakal ke planet Marikh ini bernama Alyssa Carson, seorang remaja perempuan yang baru berusia 17 tahun.

Wanita Genius

Menggunakan nama panggilan Blueberry di NASA, Alyssa Carson sememangnya mempunyai cita-cita besar menjejakkan kaki ke planet Marikh sejak dari kecil lagi.

Keinginan tersebut timbul selepas beliau menonton siaran The Backyardigans di kaca televisyen ketika berumur 3 tahun lagi.

Terpilih

Terdapat banyak sebab utama mengapa beliau dipilih sebagai calon utama untuk dihantar ke planet Marikh.

Alyssa Carson merupakan seorang genius dan pelajar termuda yang berjaya menamatkan pengajian di Advanced Space Academy.

Pada tahun 2008, bapanya Bert Carson telah mendaftarkan beliau untuk mengikuti program United States Space Camp.

5 tahun kemudian, Alyssa berjaya menamatkan program tersebut, menjadikan beliau manusia pertama di dunia yang berjaya menamatkan kesemua 3 program khas NASA dikenali sebagai NASA Space Camps di Amerika Syarikat, Kanada dan Turki.

Selain itu, beliau merupakan satu-satunya manusia yang berjaya menamatkan program NASA Passport Program, iaitu lawatan ke kesemua 14 pusat penyelidikan NASA di seluruh Amerika Syarikat.

Pada Januari 2013, beliau telah dijemput sebagai panel dalam satu program televisyen NASA yang diadakan di Washington D.C. bagi membincangkan tentang rancangan misi menjejakkan kaki ke planet Marikh.

Tidak lama kemudian, beliau dipilih sebagai salah seorang daripada 7 orang duta Mars One, iaitu misi untuk membina penempatan manusia di planet Marikh menjelang 2033.

Pada Oktober 2016, beliau berjaya menamatkan pengajian di Advanced Possum Academy seterusnya menjadikan beliau sebagai manusia termuda di dunia mempunyai kelayakan untuk pergi ke angkasa lepas.

Pengorbanan Besar

Alyssa Carson Mars
Alyssa Carson.

Kini, Alyssa sedang mengikuti pelbagai latihan intensif bersama NASA untuk menjadi sebahagian daripada misi manusia pertama menjejakkan kaki ke planet Marikh pada tahun 2033.

Walau bagaimanapun, kesibukannya ini tidak menghalangnya untuk melanjutkan pengajian seperti remaja seusianya.

Alyssa yang berasal dari Louisiana juga turut mempelajari 4 bahasa iaitu Bahasa Inggeris, Mandarin, French dan Spanish.

Selain itu, Alyssa turut sibuk memberikan ceramah terutamanya kepada golongan muda dalam usaha memberi mereka galakan untuk mengejar cita-cita.

Alyssa juga telah menubuhkan organisasi yang diberi nama Blueberry Foundation untuk memupuk golongan muda untuk mengejar cita-cita mereka secara serius.

Sebagai manusia pertama yang bakal dihantar ke Marikh, Alyssa Carson sedar beberapa pengorbanan besar yang terpaksa dilakukannya.

Antaranya, tidak boleh berkahwin bagi membolehkan cita-citanya sebagai manusia pertama menjejakkan kaki ke planet Marikh tercapai.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Falsafah Ying Dan Yang Masyarakat Cina

Falsafah Ying Dan Yang Masyarakat Cina

Dalam falsafah Cina, lambang Yin dan Yang ada beberapa perumpamaan dan tafsiran yang boleh dibuat. Dalam Yin terdapat Yang (dalam gelap ada terang). Dalam Yang terdapat Yin (dalam terang ada gelap). Ada putih dan hitam. Ada baik dan buruk. Ada sejuk dan panas. Ada siang dan malam. Ada syurga dan neraka.

Falsafah Ying Dan Yang

Teori YIN-YANG menyatakan bahawa segala sesuatu di alam semesta mempunyai aspek yang berlawanan, iaitu Yin dan Yang.

Sifat berlawanan Yin-Yang tercermin terutama dalam hal kemampuan untuk mengatasi dan mengawasi satu sama lain. Misalnya, hangat dan panas (YANG), dapat menghilangkan sejuk dan dingin (YIN), sementara itu dingin dapat menurunkan suhu. Aspek Yin atau Yang dengan sesuatu fenomena akan membatasi yang lain melalui perlawanan.

Konsep Yin-Yang juga sering disebut "Yin dan Yang" digunakan untuk menggambarkan bagaimana pertentangan atau kuasa-kuasa yang bertentangan adalah mutlak dan saling bergantung secara semula jadi dan saling berkaitan antara satu sama lain.

Banyak pasangan semula jadi, seperti terang dan gelap, tinggi dan rendah, panas dan sejuk, api dan air, hidup dan mati dan sebagainya, dianggap sebagai manifestasi fizikal konsep Yin dan Yang.

Asal-usul konsep Yin dan Yang terletak pada banyak cabang sains China dan falsafah klasik, serta menjadi satu garis panduan utama perubatan tradisional China.

Yin dan Yang juga adalah lambang bagi ajaran falsafah Taiosme yang diasaskan oleh Lao Zi (Lao Tzu).

Yin dan Yang juga menjadi prinsip bentuk seni mempertahankan diri Cina dan senaman, seperti baguazhang, taijiquan (tai chi), qigong (Chi Kung) dan I Ching.

Konsep Yin Dan Yang

Yin dan Yang boleh dianggap sebagai pelengkap (bukannya menentang) untuk membentuk satu sistem yang dinamik di mana keseluruhannya lebih besar daripada bahagian-bahagian lain.

Semua mempunyai kedua-dua Yin dan aspek-aspek Yang contohnya; bayang tidak boleh wujud tanpa cahaya.

Salah satu daripada dua aspek utama mungkin nyata lebih kukuh kepada objek tertentu, bergantung kepada kriteria pemerhatian.

Dalam Taois metafizik, perbezaan baik-buruk dan lain-lain pertimbangan moral sempit adalah persepsi, bukan sebenar, maka, Yin-Yang secara keseluruhannya boleh dibahagikan.

Dalam etika Konfusianisme, terutamanya dalam falsafah Dong Zhongshu (abad ke-2 SM), satu dimensi moral dilampirkan kepada idea Yin-Yang.

Konsep Yin dan Yang sering dilambangkan oleh pelbagai bentuk simbol Taijitu, yang mana ia mungkin lebih dikenali dalam budaya Barat.

Sifat Yin-Yang

Dalam falsafah Daois, gelap dan terang, yin dan yang, ada di dalam ajaran Dàodéjīng, merupakan ketenteraman awal atau kekosongan (wuji, kadang-kadang dilambangkan oleh bulatan kosong) yang terus bergerak sehingga ketenteraman dapat dicapai.

Sebagai contoh, menjatuhkan batu di kolam air yang tenang pada masa yang sama akan meningkatkan gelombang dan palung yang lebih rendah di antara gelombang dan pertukaran titik yang tinggi dan rendah di dalam air ini, sehingga pergerakannya berakhir dan kolam kembali tenang.

Yin dan Yang dengan itu sentiasa bertentangan antara satu sama lain.

Apabila seseorang itu mencapai peringkat tertinggi, ia akan secara semula jadi mula berubah menjadi tahap yang bertentangan: sebagai contoh, bijirin yang mencapai kematangan di musim panas (Yang) akan menghasilkan biji benih dan mati kembali pada musim sejuk (Yin) dalam kitaran yang tiada penghujung.

Sentiasa Bertentangan

Adalah mustahil untuk bercakap tentang Yin atau Yang tanpa rujukan kepada yang bertentangan, kerana Yin dan Yang saling terikat bersama kepada sebahagian daripada suatu secara keseluruhan bersama.

Satu cara untuk menggambarkan idea ini adalah dengan melihat perbezaan antara lelaki dan wanita yang saling bertentangan, namun bersama-sama mewujudkan generasi baru yang membolehkan bangsa mereka saling mewujudkan dan juga kepentingan bersama untuk terus hidup. Interaksi antara dua melahirkan sesuatu.

Yin dan Yang mengubah satu sama lain: seperti arus bawah di lautan, setiap pendahuluan dilengkapkan dengan pengunduran dan setiap kenaikan bertukar menjadi jatuh.

Oleh itu, benih akan bercambah dari bumi dan tumbuh ke atas ke arah langit— satu intrinsik pergerakan Yang.

Kemudian, apabila sampai kepada ketinggian penuh, ia akan jatuh. Selain itu, pertumbuhan bahagian atas mencari cahaya, sementara akar tumbuh dalam kegelapan.

Yin-Yang Untuk Nama Tempat

Banyak tempat di China, seperti Luoyang, mengandungi perkataan Yang dan beberapa tempat seperti Huayin, mengandungi perkataan Yin, suatu cara lama untuk memberikan nama-nama tempat menggunakan konsep Yin-Yang.

Secara klasik, apabila digunakan dalam nama-nama tempat, yang merujuk kepada "sisi cerah", perkataan tàiyáng merujuk kepada matahari dan bermaksud "Yang Besar."

Di hemisfera utara, cahaya matahari datangnya dari arah selatan dan bahagian selatan gunung atau utara lembah sungai akan menerima lebih banyak sinaran cahaya matahari.

Oleh itu, Yang bermaksud tempat yang merupakan lereng selatan gunung atau di tebing utara lembah sungai yang disinari matahari. Sebagai contoh, Luoyang adalah di tebing utara lembah Sungai Luo.

Dengan cara yang sama, Yin akan menjadi sebaliknya, "bahagian redup."

Yin bermakna sebuah tempat di lereng utara gunung atau di tebing selatan sungai. Sebagai contoh, Huayin adalah di lereng utara Gunung Hua.

Perlambangan dan kepentingan

Yin adalah bahagian hitam dengan titik putih di atasnya dan Yang adalah sisi putih dengan titik hitam di atasnya.

Hubungan antara Yin dan Yang selalu digambarkan sebagai cahaya matahari yang terbit diantara gunung dan lembah.

Yin adalah 'tempat rendup' atau 'cerun utara' adalah kawasan gelap yang tertutup oleh gunung, manakala Yang, adalah tempat yang cerah atau cerun selatan, adalah bahagian yang terang.

Seperti matahari bergerak di langit, Yin dan Yang secara beransur-ansur bertukar tempat dengan satu sama lain, mendedahkan apa yang terlindung dan mengaburkan apa yang telah diturunkan.

Sifat Yin dan Yang

Yin dicirikan sebagai perlahan, lembut, menghasilkan, meresap, sejuk, basah, dan pasif; dikaitkan dengan air, bumi, bulan, kewanitaan dan waktu malam.

Yang, sebaliknya, cepat, keras, kukuh, fokus, panas, kering dan agresif; dikaitkan dengan api, langit, matahari, kejantanan dan waktu siang.

Yin dan Yang Dalam Tubuh Manusia

Yin dan Yang turut terpakai kepada tubuh badan manusia. Dalam perubatan tradisional China, kesihatan yang baik secara langsung berkaitan dengan keseimbangan antara kualiti Yin dan Yang dalam diri sendiri.

Jika Yin dan Yang menjadi tidak seimbang, salah satu daripada kualiti dianggap kekurangan atau mempunyai kekosongan.

I Ching

Dalam I Ching, Yin dan Yang diwakili oleh garis-garis putus dan biasa: Yin putus ( ⚋ ) and Yang adalah biasa ( ⚊ ).

Ini kemudiannya digabungkan ke dalam trigram, yang lebih Yang atau lebih Yin bergantung kepada bilangan garisan putus dan biasa ( cth. , ☰ yang yang kuat, sementara ☷ yin yang kuat), dan trigram digabungkan ke dalam heksagram.

Kedudukan relatif dan nombor Yin dan garisan dalam trigram menentukan makna trigram.

Dalam heksagram, trigram atas dianggap berkaitan dengan trigram yang lebih rendah, memberikan gambarkan hubungan kompleks kedua-duanya.

Taijitu

Prinsip Yin dan Yang juga diwakili dalam Taoisme oleh Taijitu. Istilah ini biasanya digunakan dengan maksud bentuk terbahagi bulatan "mudah" tetapi boleh merujuk kepada mana-mana beberapa gambar rajah skematik yang mewakili prinsip-prinsip ini, seperti swastika, untuk agama Hindu, Buddha dan Jainisme.

Simbol yang sama juga telah muncul dalam budaya lain, seperti di Celtik dan tanda perisai Rom.

Taijiquan

Taijiquan, satu bentuk seni mempertahankan diri, sering digambarkan sebagai prinsip-prinsip Yin dan Yang digunakan untuk tubuh manusia dan haiwan.

Wu Jianquan, guru seni mempertahankan diri Cina yang terkenal, menyifatkan Taijiquan seperti berikut:
Pelbagai orang telah menawarkan penjelasan yang berbeza untuk nama Taijiquan. Ada yang berkata, 'Dari segi penanaman diri, seseorang mesti melatih daripada keadaan pergerakan ke arah keadaan kesunyian. Taiji lahir daripada baki Yin dan Yang.

Dari segi seni serangan dan pertahanan maka, dalam konteks perubahan dalam penuh dan kosong, satu sentiasa terpendam, tidak zahir, seolah-olah Yin dan Yang oleh Taiji sentiasa bersatu.

Yang lain mengatakan, 'Setiap pergerakan Taijiquan adalah berdasarkan kepada bulatan, seperti bentuk Yang Taijitu. Oleh itu, ia dikenali sebagai Taijiquan.

–Wu Jianquan, Majalah Antarabangsa T'ai Chi Ch'uan

Keseimbangan, Yin-Yang

“Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.” (Ar-Ra’d (13):3)

Kesimpulannya, Yin dan Yang merupakan konsep kehidupan yang luar biasa dan berbicara mengenai keseimbangan yang ternyata ada disebutkan dalam al-Quran dan as-Sunnah.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Friday, August 23, 2019

20 Petua Mengekalkan Prestasi Tenaga Batin

20 Petua Mengekalkan Prestasi Tenaga Batin

Segala apa yang dilakukan pasti akan mempunyai kesan sama ada serta merta atau berjangka panjang. Pelbagai petua dan pantang larang juga telah diajar oleh orang-orang tua bagi menjaga kesihatan tenaga batin.

Prestasi Tenaga Batin
Gambar hiasan.

Ia bukan bertujuan mengharamkan yang halal tetapi berupa nasihat hasil dari pengalaman orang-orang terdahulu.

Berikut adalah beberapa petua yang boleh anda amalkan demi mengekalkan prestasi tenaga batin lelaki.

1. Jangan amalkan minum air batu kerana ia mengakibatkan zakar menjadi sejuk serta lembik dan mengakibatkan batang zakar ngilu bila jimak. Batang zakar harus sentiasa panas.

2. Jangan makan nasi berulamkan air. Minum air setelah selesai makan nasi, melainkan jika tercekik. Kesannya sama seperti minum air batu. Usah amalkan makan makanan bersifat sejuk atau telah sejuk atau disejukkan. Ia boleh mengakibatkan air mani cair dan terpancut awal.

3. Jauhi makan makanan yang kuahnya berlinang kerana ia melemahkan zakar.

4. Jangan terus minum air selepas makan nasi, minum hanya setelah 2 minit suapan terakhir.

5. Jangan hembus nafas ketika minum, tahan nafas, ini membantu mengelakkan dari mudah lelah ketika jimak.

6. Elakkan minum air ketika badan sedang panas, selepas berlari atau bekerja berat. Berehatlah terlebih dahulu, sejukkan badan, kemudian barulah minum air.

7. Jangan makan kepak ayam daging kerana ia melemahkan zakar.

8. Jangan makan nasi sejuk, panaskan dahulu.

9. Kurangkan makan pisang embun.

10. Elakkan minum air selepas jam 11.00 malam walaupun air panas kerana ia melemahkan otot pinggang dan membawa sengal badan.

11. Elakkan dari buang air ditempat air bertakung, carilah tempat yang kering.

12. Buang air kecil dahulu kemudian buang air besar. Ini melatih mengawal otot zakar dengan baik.

13. Jangan amalkan melancap kerana ia memaksa mani keluar dan melemahkan zakar.

14. Jangan biarkan isteri menindih zakar ketika tidur. Aliran darah yang sempurna amat perlu pada zakar kerana waktu tidur darah menuju zakar, tindihan dari paha dan lutut yang sejuk membantutkan aliran dan melemahkan zakar.

15. Jika berumur lebih 30 tahun, elakkan dari jimak lebih dari 3 kali seminggu, kerana perlu cukup masa membina kembali tenaga batin.

16. Jangan jimak di dalam air.

17. Jangan terus minum air selepas jimak, rehat dahulu 15 minit.

18. Jangan biarkan pinggang terhentak dengan kuat kerana mengakibatkan mati pucuk.

19. Jangan biarkan zakar terendam begitu lama selepas klimaks.

20. Jangan cungkil gigi dengan semuncut (tangkai bunga lalang) kerana ia mengakibatkan zakar jadi ngilu dan kurang bertenaga.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: lelakisihat

5 Peluru Berpandu ICBM Paling Menakutkan Di Dunia!

5 Peluru Berpandu ICBM Paling Menakutkan Di Dunia!

Peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) adalah peluru berpandu jarak jauh yang mampu mensasarkan mana-mana sasaran di muka Bumi yang menggunakan teknologi trajektori balistik melibatkan pendakian dan penurunan yang tinggi termasuk penerbangan sub-orbital dan sebahagian trajektori orbital.

ICBM tidak banyak beza dari segi teknikal berbanding peluru berpandu balistik seperti IRBM, SRBM atau nama barunya peluru berpandu balistik medan; melainkan ia dibezakan berdasarkan jarak maksimum.

Jarak maksimum ICBM ditakrifkan oleh perjanjian kawalan senjata yang mengharamkan orbital atau senjata sebahagian orbital dan hanya tiga negara sahaja mempunyai sistem ICBM yang beroperasi, iaitu Amerika Syarikat, Russia dan China.

Walaupun bagaimanapun, Korea Utara dan Israel dipercayai juga sedang memajukan sistem ICBM-nya sendiri.

ICBM moden cenderung menggunakan bahan api pepejal yang mampu disimpan untuk jangka waktu yang lama serta diletakkan sama ada di dalam silo peluru berpandu yang memberi perlindungan tambahan dari serangan pertama, atau pada kapal selam mahupun kereta api mudah alih, oleh itu ia lebih sukar untuk dimusnahkan.

Sebagai contoh perbandingan kekuatan peluru berpandu dalam senarai ini, bom atom yang meranapkan Hiroshima adalah sekuat 15 kiloton, manakala di Nagasaki pula dianggarkan sekuat 20 kiloton.

Kali ini kami ingin kongsikan 5 peluru berpandu paling kuat dan berbahaya di dunia.

Senarai ini tidak mengikut urutan mana lebih kuat kerana setiap peluru berpandu ini mempunyai objektif dan misi yang berbeza.

Nota: CEP=circular error probable (ketepatan peluru berpandu), semakin tinggi CEP, semakin luas impak oleh peluru berpandu.

1. R-36M2 – Peluru berpandu antara benua (Soviet Union/Rusia)

Peluru Berpandu R-36M2

Peluru berpandu ini dinamakan sebagai SS-18 Satan oleh NATO, yang dilancarkan pada tahun 1973 dan telah melalui beberapa perubahan yang memperbaiki keberkesanannya, yang pada satu tahap ia boleh membawa antara 20 hingga 25mt (20,000 hingga 25,000 kilotan) peledak.

Perubahan terakhir yang dilakukan pada SS-18 Satan membuatkan ia mampu membawa 10 peledak dengan 750 kilotan yang boleh mencapai jarak sejauh 16,000 kilometer.

SS-18 Satan mampu bergerak dengan kelajuan maksimum 28.8km/j dan dengan 220 meter CEP, peluru berpandu ini memberikan kebimbangan kepada Amerika Syarikat.

Jika dilancarkan, ia mampu sampai ke mana-mana sahaja tempat di muka bumi kecuali Amerika Selatan.

2. DF-5/5A – Peluru berpandu antara benua (China)

Peluru Berpandu Antara Benua DF-5

Jika dibandingkan dengan peluru berpandu yang lain dalam senarai ini, Dong Feng 5 dianggap sebagai yang terburuk.

Namun, walaupun ia tidak mempunyai luaran yang cantik, kemampuannya menyempurnakan tugas tidak dapat dinafikan.

Perkhidmatan DF-5 bermula pada tahun 1981 dan ia adalah sebagai satu isyarat kepada sesiapa yang ingin bermusuh dengan China supaya berfikir dua kali.

Saiznya yang sangat besar membolehkan DF-5 membawa 5 megatan (5,000 kilotan) peledak yang mampu mencapai jarak sejauh 13,000 kilometer, yang jika dilancarkan dari China, boleh sampai di mana-mana tempat di muka bumi ini kecuali benua Amerika.

CEP bagi DF-5 adalah sangat tinggi iaitu 1 kilometer yang memberi maksud bahawa ia tidak mempunyai tujuan lain, melainkan meranap dan menghancurkan sesebuah bandar.

Dengan kekuatan yang sangat luar biasa ini, DF-5 masih mempunyai ruang untuk diperbaiki dan menjadi lebih berbahaya.

3. UGM-133 Trident II – Peluru Berpandu Kapal Selam (USA/UK)

ICBM UGM-133 Trident II

Trident II adalah peluru berpandu paling terkini yang digunakan bagi menguatkan kuasa marin tentera United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Trident II siap dan mula beroperasi pada tahun 1990 dan sentiasa dikemaskini serta dinaik taraf mengikut perkembangan teknologi.

Ia mampu membawa 4 hingga 5 peledak dengan 475 kilotan setiap satu dan jarak maksimum bergantung kepada jumlah peledak digunakan yang boleh mencapai antara 7,800 hingga 11,000 kilometer.

CEP bagi Trident II tidak diketahui namun tentera laut Amerika Syarikat mempunyai kadar minimum CEP serendah 120m atau kurang bagi meluluskan penggunaan sesuatu peluru berpandu.

Dan menurut laporan, CEP Trident II melepasi syarat tersebut dengan perbezaan yang ketara.

4. R29RMU2 Layner – Peluru Berpandu Kapal Selam (Rusia)

ICBM R29RMU2 Layner

Peluru berpandu kapal selam terbaharu, Layner, yang digunakan pada tahun 2014 oleh Rusia, merupakan hasil penambahbaikan terhadap versi yang lalu iaitu R-29RMU Sineva.

Antara faktor yang menyebabkan Layner dihasilkan adalah untuk memperbaiki masalah yang timbul dalam menghasilkan Bulava.

Dari segi jarak, ia boleh mencapai sejauh 11,500 kilometer dan mampu membawa 12 peledak dengan berat 100 kilotan setiap satu.

Namun, peledak-peledak ini boleh dikurangkan bagi meningkatkan daya tahan peluru berpandu ini.

CEP bagi Layner tidak diketahui namun ia dianggarkan menyamai atau lebih baik daripada CEP Bulava.

5. RSM-56 Bulava - Peluru Berpandu Kapal Selam (Rusia)

RSM-56 Bulava ICBM

Rusia berada di belakang Amerika Syarikat bagi pencapaian keseluruhan dan kemampuan jika bercakap mengenai peluru berpandu yang dilancarkan oleh kapal selam.

Namun, peluru berpandu Bulava adalah penambahan terbaru dalam senjata kapal selam Rusia, diluluskan dan diterima oleh Rusia pada tahun 2013 selepas menempuhi kegagalan berkali-kali ketika proses ujian.

Bulava dilengkapi dengan 6 peledak 150 kilotan namun, ia dikatakan mampu membawa 10 peledak yang sama.

Ia boleh mencapai jarak sejauh 8,000 kilometer dan mempunyai CEP di antara 300 hingga 350 meter.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Terfikir Nak Tambah Zuriat Tapi Anak Orang Tua Yang Jaga, Itu Tandanya Anda Belum Layak

Terfikir Nak Tambah Zuriat Tapi Anak Orang Tua Yang Jaga, Itu Tandanya Anda Belum Layak

Tak salah niat nak tambah zuriat tetapi jika anak yang ada sekarang pun masih lagi orang tua sendiri yang jaga, itu tandanya hanya akan menyusahkan orang lain kerana nafsu anda suami isteri. Janganlah hanya pentingkan diri sendiri sampai membebankan mak ayah suruh jaga anak.


Paling menyusahkan jika ada yang masih lagi pinjam duit orang tua nak beli susu dan pampers. Kasihanilah mak ayah yang dah tua nak teruskan hidup. Belajarlah berdikari tanpa membebankan orang tua.

Nah, untuk betulkan sikap yang sudah lama membiak dalam diri kita itu, jemput baca perkongsian Puan Intan Dzulkefli ini.

Tanda Anda Belum Layak Tambah Zuriat

Antara tanda sesetengah suami isteri itu belum mampu (belum layak) untuk menambah zuriat dalam masa terdekat;

1) Anak yang sedia ada pun BUKAN kita yang menafkahi keperluan mereka.

Ada banyak terjadi, duduk menumpang di rumah ibubapa, lebih menghibakan bukan sahaja tidak menghulur duit kepada mereka, bahkan urusan perbelanjaan anak-anak A-Z dibebankan pula ke bahu atuk dan nenek.

Ada pula selepas bersalin terus menyerahkan urusan anak-anak kepada ibubapa (atuk nenek).

Bukan sahaja tidak diberikan upah menjadi babysitter, bahkan merekalah yang bersusah payah mengeluarkan bajet membeli susu, pampers, duit mainan, pendidikan cucu.

Jika tidak duduk bersama pun, tapi setiap kali balik kampung, asyik meminjam (tak pernah ganti) duit ibubapa, untuk beri makan minum anak-anak.

Ataupun diserahkan urusan nafkah, makan, minum, pendidikan semuanya di bahu isteri 24/7.

Gaji dan keringat isterilah yang menanggung segala-galanya, sedangkan tanggungjawab menafkahi anak-anak adalah sepenuhnya tanggungjawab suami/bapa.

2) Anak yang sedia ada, mempunyai ibubapa lain yang sentiasa di sisi mereka, iaitu GAJET.

Tak kisahlah atas alasan apapun, namun jika anak-anak bawah 5 tahun lebih 5 jam kita biarkan memegang telefon pintar tanpa pantauan, maka, pintarkah kita sebagai ibubapa?

Hingga kadang-kadang menjebakkan anak-anak ini kepada pornografi dan ketagih online games walau umur baru 4-5 tahun!

3) Kita sebagai ibubapa lebih banyak lihat muka buku (facebook) dari lihat muka anak-anak yang sedia ada. Banyak lihat skrin gajet dari melayani keletah anak-anak.

Anak ajak bermain dijerkah. Anak ajak bergurau dimarah-marah. Ibubapa leka dengan telefon/games semata. Astaghfirullah.

4) Kita melahirkan anak-anak.

Ya, anak-anak dibin/dibintikan nama kita di hujung nama mereka yang indah namun sayangnya, bukan kita orang pertama mengajarkan mereka tentang solat, mengaji al-Quran.

Mungkin atas alasan kita suami isteri sendiri pun tak pernah solat berjemaah bersama, mahupun bertadarus al-Quran bersama. Astaghfirullah.

Kemudian kita serahkan sepenuhnya urusan mengenalkan anak kepada Allah, al-Quran dan Nabi kepada ustaz, ustazah.

5) Dengan anak-anak yang sedia ada pun kita selalu menengking, marah, hilang sabar. Kadang ada hingga tahap memukul dan mendera mereka. Astaghfirullah.

Hal ini boleh terjadi atas pelbagai faktor;
  • Hubungan suami isteri yang bermasalah.
  • Lemahnya ilmu parenting, komunikasi suami isteri serta pengurusan emosi.
  • Masalah kesihatan mental seperti meroyan/depresi/dan lain-lain.

Hal ini cukuplah menandakan bahawa kita secara emosi belum cukup layak untuk menambah komitmen baru.

Apabila kita berniat untuk menambah zuriat, itu bukan sahaja bermakna kita menjemput nikmat dan rahmat bahkan juga amanah yang amat berat.

Kita kena sedar, segalanya akan dipertanggungjawabkan kelak di akhirat.

Bayi dan anak kecil memang comel, tetapi ia datang dengan pakej amanah dan tanggungjawab yang menuntut kesediaan mental, fizikal dan emosi kedua belah pihak.

Sebagai mana tinta Imam Hassan al-Banna, bebanan rumahtangga ini harus dipikul berdua. Motif bekeluarga adalah menuju syurga.

Wahai lelaki, ingat peringatan Tuhan kepada para suami, bapa dalam surah at-Tahrim:

“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya; manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya);..”

Hal pendidikan anak-anak adalah urusan bersama suami isteri. Ya, ibu adalah madrasah anak-anak, tetapi bapa adalah MUDIR madrasah itu. Parenthood is a lifetime commitment.

Perjanjian menanggung amanah seumur hidup walau setelah anak-anak bernikah sekalipun masih memerlukan doa, pandangan dan nasihat kita, sebagai ibubapa.

Ibu-ibu, ayah-ayah, sentiasa doakan anak-anak kita agar menjadi zuriat yang soleh dan solehah.

Sentiasa juga minta semoga Allah pimpin kita dalam mendidik amanah ini. Serta lazimi solat taubat atas khilafnya kita dalam mendidik anak-anak pinjaman Tuhan.

Astaghfirullah. Allahumma islih dzuriyyati…

BACA INI JUGA:

sumber: mingguanwanita

Memahami Hak Suami-Isteri Dalam Islam

Memahami Hak Suami-Isteri Dalam Islam

Jikalau kita mencinta janganlah sampai kita merasa memiliki kerana apabila yang kita cintai tiada, maka kita akan merasa kehilangan yang teramat sangat. Ikhlaskanlah segalanya pada Allah dan yakin akan janjinya. Apa pun yang diberikan, itulah yang terbaik untuk kita.

Hak Suami-Isteri
Gambar hiasan.

Begitulah juga dalam kehidupan rumahtangga. Bukanlah peranan isteri 100% memastikan semua orang dalam rumah gembira dan mendapat layanan ‘first class’.

Sebaliknya, tugas ini turut dikongsi dengan suami yang bertindak sebagai pemimpin rumah tangga.

Yang penting, suami isteri perlu berfungsi sebagai satu unit yang saling menjaga maruah dan integriti masing-masing, kerana dengan jalinan kasih sayang dan persefahaman, anda akan merasa bahagia walaupun penat.

HAK SUAMI-ISTERI

Hak Suami atas isteri

Wahai isteri yang solehah, ini adalah hak-hak suami atasmu. Bersungguh-sungguhlah dalam menunaikan hak-hak tersebut dan lupakanlah jika suamimu kurang dapat memenuhi hak-hakmu kerana sesungguhnya yang demikian itu akan dapat merapatkan cinta dan kasih sayang di antara kalian, dapat memelihara keharmonian rumah tangga sehingga dengannya masyarakat akan menjadi baik pula.

1. Wanita yang cerdas dan pandai akan mengagungkan apa yang telah diagungkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan menghormati suaminya dengan sebenar-benarnya, ia bersungguh-sungguh untuk selalu taat kepada suami kerana ketaatan kepada suami termasuk salah satu di antara syarat masuk Surga.

Rasulullah SAW, “Apabila seorang wanita mahu menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya dan taat terhadap suaminya, maka akan dikatakan kepadanya (di akhirat), ‘Masuklah ke Syurga dari pintu mana saja yang engkau kehendaki.” [Shahih: Shahiih al-Jaami'ish Shaghiir (no. 660), Ahmad (XVI/228, no. 250)]

Maka kewajibanmu sebagai seorang isteri, wahai para wanita solehah, adalah untuk selalu mendengar dan taat terhadap setiap perintah suami selama tidak menyelisihi syari’at.

Akan tetapi berhati-hatilah, jangan sampai engkau berlebih-lebihan dalam mentaati perintah suami sehingga mahu mentaatinya dalam kemaksiatan.

Kerana sesungguhnya jika melakukan hal tersebut, maka engkau telah berdosa.

2. Di antara hak suami atas isteri, seorang isteri harus menjaga kehormatan dan memelihara kemuliaannya serta mengurus harta, anak-anak dan segala hal yang berhubungan dengan pekerjaan dirumah.

Sebagaimana firman Allah Ta’ala, “Sebab itu, maka wanita yang solehah, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka).” [QS. An-Nisaa': 34]

Dan sabda Rasulullah SAW, “Dan seorang isteri adalah pemimpin di dalam rumah suaminya dan ia akan diminta pertanggungjawaban atas apa yang dipimpinnya.” [Muttafaq 'alaih: Shahiih al-Bukhari (II/380 no. 893), Shahiih Muslim (III/1459 no. 1829)]

3. Berhias dan memperindah diri untuk suami, selalu senyum dan jangan bermuka masam di depannya dan jangan sampai menampakkan keadaan yang tidak ia sukai.

At-Thabrani telah mengeluarkan sebuah hadits dari ‘Abdullah bin Salam r.a., Rasulullah SAW bersabda, “Sebaik-baik isteri ialah yang engkau senang jika melihatnya, taat jika engkau perintah dan menjaga dirinya dan hartamu di saat engkau pergi.” [Shahiih: Shahiih al-Jaami'ish Shaghiir (no. 3299)]

Janganlah engkau sekali-kali menampakkan perhiasan pada orang yang tidak boleh melihatnya, kerana hal itu adalah merupakan perkara yang diharamkan.

4. Isteri harus selalu berada di dalam rumahnya dan tidak keluar meskipun untuk pergi ke masjid kecuali atas izin suami.

Allah berfirman, “Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu.” [QS. Al-Ahzaab: 33]

5. Janganlah seorang isteri memasukkan orang lain ke dalam rumah kecuali atas izinnya. Rasulullah SAW bersabda, “Hak kalian atas para isteri adalah agar mereka tidak memasukkan ke dalam kamar tidur kalian orang yang tidak kalian sukai dan agar mereka tidak mengizinkan masuk ke dalam rumah kalian bagi orang yang tidak kalian sukai.” [Hasan: Shahiih Sunan Ibni Majah (no. 1501), Sunan at-Tirmidzi (II/315 no. 1173), Sunan Ibni Majah (I/594 no. 1851)]

6. Isteri harus menjaga harta suami dan tidak menginfaqkannya kecuali dengan izinnya.

Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah seorang isteri menginfaqkan sesuatu pun dari harta suaminya kecuali atas izinnya.” Kemudian ada yang bertanya, “tidak juga makanan?” Beliau menjawab, “bahkan makanan adalah harta yang paling berharga.” [Hasan : Shahiih Sunan Ibni Majah (no. 1859), Sunan at-Tirmidzi (III/293 no. 2203), Sunan Abi Dawud (IX/478 no. 3548), Sunan Ibni Majah (II/770 no. 2295)]

Bahkan di antara hak suami atas isteri adalah agar ia tidak menginfaqkan harta miliknya jika ia mempunyai harta kecuali jika suami mengizinkannya kerana dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah seorang isteri menggunakan sesuatu pun dari hartanya kecuali dengan izin suaminya."

[Dikeluarkan oleh Syaikh al-Albani dalam Silsilah al-Ahaadiits ash-Shahiihah (no. 775), beliau berkata, "Telah dikeluarkan oleh Tamam dalam al-Fawaa-id (II/182 no. 10) dari jalan 'Anbasah bin Sa'id dari Hammad, maula (budak yang dibebaskan). Bani Umayyah dari Janaah maula al-Walid dari Watsilah, ia berkata, "Rasulullah SAW bersabda, kemudian ia menyebutkan hadis tersebut." Beliau (al-Albani) berkata, "Sanad hadis ini lemah, akan tetapi ada beberapa riwayat penguat yang menunjukkan bahawa hadis ini adalah tsabit."]

7. Janganlah seorang isteri melakukan puasa sunat sedangkan suami berada di rumah kecuali dengan izinnya, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang berbunyi, “Tidak boleh bagi isteri melakukan puasa (sunat) sedangkan suaminya ada kecuali dengan izinnya.” [Mutaffaq 'alaih: Shahiih al-Bukhari (IX/295 no. 5195), Shahiih Muslim (no. 1026)]

8. Janganlah seorang isteri mengungkit-ungkit apa yang pernah ia berikan dari hartanya untuk suami mahupun keluarga kerana menyebut-nyebut pemberian akan dapat membatalkan pahala.

Allah Ta’ala berfirman, “Hai orang-orang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti perasaan (si penerima).” [QS. Al-Baqarah: 264]

9. Isteri harus redha dan menerima apa adanya, janganlah ia membebani suami dengan sesuatu yang ia tidak mampu.

Allah Ta’ala berfirman, “Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezekinya hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan (sekadar) apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.” [QS. Ath-Thalaq: 7]

10. Isteri harus bersungguh-sungguh mendidik anak-anaknya dengan kesabaran. Janganlah ia marah kepada mereka di depan suami dan jangan memanggil mereka dengan kejelekan mahupun mencaci-maki mereka kerana yang demikian itu akan menyakiti hati suami.

11. Isteri harus dapat berbuat baik kepada kedua orang tua dan kerabat suami kerana sesungguhnya isteri tidak dianggap berbuat baik kepada suami jika ia memperlakukan orang tua dan kerabatnya dengan kejelekan.

12. Janganlah isteri menolak jika suami mengajaknya melakukan hubungan intim kerana Rasulullah SAW bersabda, “Apabila seorang suami mengajak isterinya ke tempat tidur, tapi ia menolak untuk datang lalu sang suami marah sepanjang malam maka para Malaikat melaknatnya (isteri) hingga datang waktu pagi.” [Muttafaq 'alaih: Shahiih al-Bukhari (IX/294 no. 5194), Shahiih Muslim (II/1060 no. 1436), Sunan Abu Dawud (VI/179 no. 2127)]

Dan di dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda, “Apabila seorang suami mengajak isterinya untuk berhubungan intim, maka hendaknya isteri melayaninya meskipun ia sedang berada di atas unta.” [Shahih: Shahiih al-Jaami' as-Shaghiir 534, Sunan at-Tirmidzi (II/314 no. 1160)]

13. Isteri harus menjaga rahsia suami dan rahsia rumah tangga, janganlah sekali-kali ia menyebarluaskannya.

Dan di antara rahsia yang sering diremehkan oleh isteri sehingga ia menyebarluaskannya kepada orang lain, iaitu rahsia yang terjadi di ranjang suami isteri. Sungguh Rasulullah SAW telah melarang hal demikian.

14. Isteri harus selalu bersungguh-sungguh dalam menjaga kelangsungan kehidupan rumah tangga bersama suaminya, janganlah ia meminta cerai tanpa ada alasan yang disyari’atkan.

Dari Tsauban r.a., Rasulullah SAW bersabda, “Isteri mana saja yang minta cerai dari suaminya tanpa adanya alasan, maka ia tidak akan mencium bau wanginya Surga.” [Shahih: Irwaa-ul Ghaliil (no. 2035), Sunan at-Tirmidzi (II/329 no. 1199), Sunan Abi Dawud (VI/308 no. 2209), Sunan Ibni Majah (I/662 no. 2055)]

Dan dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda, “Para isteri yang minta cerai adalah orang-orang yang munafik.” [Shahih: Shahiih al-Jaamii'ish Shaghiir (no. 6681), Silsilah al-Ahaadiits ash-Shahiihah (no. 632), Sunan Tirmidzi (II/329 no. 1198)]

Hak Isteri Atas Suami

Berikut ini adalah beberapa hak-hak isteri atas suami, namun ketahuilah wahai para isteri yang solehah, hendaknya engkau melupakan kekurangan suami dalam hal memenuhi hak-hak mereka.

Kemudian, hendaklah menutupi kekurangan suami tersebut dengan bersungguh-sungguh dalam mengabdikan diri untuk suami kerana dengan demikian, kehidupan rumah tangga yang harmonis akan dapat kekal dan abadi.

Dan hak-hak istri atas suaminya adalah:

1. Suami harus memperlakukan isteri dengan cara yang ma’ruf kerana Allah Ta’ala telah berfirman, “Dan bergaullah dengan mereka secara patut.” [QS. An-Nisaa': 19]

Iaitu, dengan memberinya makan apabila ia juga makan dan memberinya pakaian apabila ia berpakaian. Mendidiknya jika takut ia akan derhaka dengan cara yang telah diperintahkan oleh Allah dalam mendidik isteri, iaitu dengan cara menasihatinya dengan nasihat yang baik tanpa mencela dan menghina mahupun menjelek-jelekannya.

Apabila ia (isteri) telah kembali taat, maka berhentilah, namun jika tidak, maka pisahkanlah ia di tempat tidur. Apabila ia masih tetap pada kederhakaannya, maka pukullah ia pada selain muka dengan pukulan yang tidak melukai sebagaimana firman Allah: “Wanita-wanita yang kamu khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.” [QS. An-Nisaa': 34]

Dan juga berdasarkan sabda Rasulullah SAW tatkala ditanya apakah hak isteri atas suaminya? Beliau menjawab, “Engkau memberinya makan jika engkau makan, engkau memberinya pakaian jika engkau berpakaian, janganlah memukul wajah dan janganlah menjelek-jelekkannya serta janganlah memisahkannya kecuali tetap dalam rumah.” [Shahih: Shahiih Sunan Ibni Majah (no. 1500), Sunan Abi Dawud (VI/180, no. 2128, Sunan Ibni Majah (I/593 no. 1850)]

Sesungguhnya sikap lemah lembut terhadap isteri merupakan indikasi sempurnanya akhlak dan bertambahnya keimanan seorang mukmin, sebagaimana sabda Rasulullah SAW, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling bagus akhlaknya dan sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap isterinya.” [Hasan Shahih: Shahiih Sunan at-Tirmidzi (no. 928), Sunan at-Tirmidzi (II/315 no. 1172)]

2. Suami harus bersabar dari celaan isteri serta mahu memaafkan kekhilafan yang dilakukannya kerana Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah seorang mukmin membenci mukminah. Apabila ia membencinya kerana ada satu perangai yang buruk, pastilah ada perangai baik yang ia sukai.” [Muttafaq 'alaih: Shahiih al-Bukhari (IX/253 no. 5186), Shahiih Muslim (II/ 1091 no. 1468 (60)]

Sebahagian ulama Salaf mengatakan, “Ketahuilah bahawasanya tidak disebut akhlak yang baik terhadap isteri hanya dengan menahan diri dari menyakitinya namun dengan bersabar dari celaan dan kemarahannya.”

3. Suami harus menjaga dan memelihara isteri dari segala sesuatu yang dapat merosak dan mencemarkan kehormatannya, iaitu dengan melarangnya dari berpergian jauh (kecuali dengan suami atau mahramnya).

Melarangnya berhias (kecuali untuk suami) serta mencegahnya agar tidak berikhtilath (bercampur baur) dengan para lelaki yang bukan mahram.

Suami berkewajiban untuk menjaga dan memeliharanya dengan sepenuh hati. Ia tidak boleh membiarkan akhlak dan agama isteri rosak.

Ia tidak boleh memberi kesempatan baginya untuk meninggalkan perintah-perintah Allah ataupun bermaksiat kepada-Nya kerana ia adalah seorang pemimpin (dalam keluarga) yang akan diminta pertanggungjawaban tentang isterinya.

Ia adalah orang yang diberi kepercayaan untuk menjaga dan memeliharanya.

4. Suami harus mengajar isteri tentang perkara-perkara penting dalam masalah agama atau memberinya izin untuk menghadiri majlis-majlis taklim.

Kerana sesungguhnya keperluan isteri untuk memperbaiki agama dan mensucikan jiwanya tidaklah lebih kecil dari keperluan makan dan minum yang juga harus diberikan kepadanya.

5. Suami harus memerintahkan isterinya untuk mendirikan agamanya serta menjaga solatnya, berdasarkan firman Allah Ta’ala, “Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya.” [QS. Thahaa: 132]

6. Suami mahu mengizinkan isterinya keluar rumah untuk keperluannya, seperti jika ia ingin solat berjama’ah di masjid atau ingin mengunjungi keluarga, namun dengan syarat menyuruhnya tetap memakai hijab dan melarangnya untuk tidak bertabarruj atau sufur.

Sebagaimana ia juga harus melarang isteri agar tidak memakai wangi-wangian serta memperingatkannya agar tidak ikhtilath dan tidak bersalam-salaman dengan lelaki yang bukan mahram, melarangnya menonton tv dan mendengarkan muzik serta nyanyian-nyanyian yang diharamkan.

7. Suami isteri tidak boleh menyebarkan rahsia dan menyebutkan kejelekan-kejelekan isteri di depan orang lain.

Kerana suami adalah orang yang dipercaya untuk menjaga isterinya dan dituntut untuk dapat memeliharanya.

Di antara rahsia suami isteri adalah rahsia yang mereka lakukan di atas ranjang. Rasulullah SAW melarang keras agar tidak mengumbar rahasia tersebut di depan umum.

8. Suami mahu bermusyawarah dengan isteri dalam setiap permasalahan, terlebih lagi dalam perkara-perkara yang berhubungan dengan mereka berdua, anak-anak, sebagaimana yang telah dicontohkan oleh Rasulullah SAW.

Beliau selalu bermusyawarah dengan para isterinya dan mendengar pendapat mereka.

9. Suami harus segera pulang ke ruamh isteri setelah solat Isya. Janganlah ia berada di luar rumah sampai larut malam.

Kerana hal itu akan membuat hati isteri menjadi gelisah. Apabila hal itu berlangsung lama dan sering berulang-ulang, maka akan terlintas dalam benak isteri rasa waswas dan keraguan.

Bahkan di antara hak isteri atas suami adalah untuk tidak keluar malam dan jauh dari isteri walaupun untuk melakukan solat sebelum dia menunaikan hak isterinya.

10. Suami harus berlaku adil terhadap isterinya jika ia mempunyai lebih dari satu isteri.

Iaitu berbuat adil dalam hal makan, minum dan pakaian, tempat tinggal dan dalam hal tidur seranjang. Ia tidak boleh sewenang-wenang atau berbuat zalim kerana sesungguhnya Allah Ta’ala melarang yang demikian.

Sumber: ‘Al-Wajiiz fii Fiqhis Sunnah wal Kitaabil ‘Aziiz’ edisi Bahasa Indonesia ‘Panduan Fiqih Lengkap Jilid 2′ karya ‘Abdul ‘Azhim bin Badawi al-Khalafi, Pustaka Ibnu Katsir

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com