Tuesday, June 11, 2019

Peluru Berpandu S-400 Rusia Mampu Menjatuhkan Jet Pejuang Tercanggih AS


Negara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), terutama AS, melihat rancangan Turki membeli sistem pertahanan peluru berpandu dari Rusia dengan penuh kecurigaan, namun Ankara yang juga anggota NATO berkata, mereka memerlukannya bagi menghadapi ancaman di wilayah itu.

S-400 missile
S-400 missile.

Perjanjian S-400 itu, dilaporkan bernilai kira-kira AS$2.5 bilion (RM10.15 bilion) mencetuskan kebimbangan di Barat kerana Turki adalah anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) dan sistem itu tidak boleh disepadukan dalam persekitaran Nato.

S-400 adalah sistem pertahanan peluru berpandu mudah alih generasi terbaharu yang mampu membawa tiga jenis misil berlainan dan berupaya memusnahkan pelbagai sasaran udara dari jarak dekat mahupun jauh.

Sistem pertahanan peluru berpandu S-400 dinaiktaraf secara besar-besaran daripada S-300 dan disebabkan kemampuannya, negara China, Arab Saudi, Turki, India dan Qatar mahu membelinya.

Peluru berpandu S-400 boleh mengesan sejumlah besar ancaman, termasuk menyasarkan pesawat tersembunyi, termasuklah jet pejuang tercanggih F-35 AS.

Keinginan negara-negara terbabit memiliki S-400 bagaimanapun berdepan dengan ancaman, termasuk dari segi diplomatik, oleh AS dan negara NATO.

Penyelidik kanan Stockholm International Peace Research Institute’s (SIPRI), Siemon Wezeman berkata, S-400 adalah antara sistem pertahanan udara canggih yang ada sekarang ini, berbanding apa yang terbaik mampu Barat tawarkan.

Sistem radar dan sensornya, juga peluru berpandu, boleh menjangkau jarak yang luas, menjangkau julat sekurang-kurangnya 600 kilometer, sementara peluru berpandunya mencapai 400 kilometer.

S-400 tepat dan dapat mengesan sejumlah besar sasaran yang berpotensi, termasuk sasaran tersembunyi.

Kelebihan lain sistem pertahanan S-400 ialah dari segi persediaan modular dan mobiliti tinggi, yang bermakna ia mudah dipasang, ditembak dan digerakkan dalam tempoh beberapa minit sahaja.

S-400 menjadi sistem satu saiz untuk peluru berpandu, boleh dikonfigurasi menjadi sistem senjata untuk jarak jauh, sederhana jauh, sederhana dan dekat, bergantung kepada kehendak pengguna, kata penganalisis ketenteraan, Kevin Brand.

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, tahun 2018 lalu berkata, Ankara akan berusaha mendapatkan S-400 secepat mungkin, selepas menandatangani pembeliannya pada 2017.

Mampu Menjatuhkan F-35

F-35, jet pejuang generasi kelima terbaharu Amerika Syarikat yang dilengkapi teknologi ‘menghilangkan diri daripada radar’ berdepan ancaman sistem pertahanan udara S-400 buatan Russia.

F-35 adalah jet pejuang generasi kelima terbaharu AS, menggabungkan teknologi ‘menghilangkan diri daripada radar’ dan memiliki kelajuan serta ketangkasan.

Tiga varian F-35 akan menggantikan pesawat A-10 dan F16 Tentera Udara AS; F/A-18 Tentera Laut AS; dan AV-8B Harrier Marin AS.

F-35 dioptimumkan untuk menjadi jet pejuang pelbagai fungsi, dengan keupayaan untuk melaksanakan misi memusnahkan udara ke udara, udara ke darat, perisikan, pengawasan dan tinjauan.

F-35 juga direka untuk mengalahkan mana-mana sistem teknologi canggih yang memberi ancaman sama ada di udara atau darat namun, kewujudan sistem pertahanan udara S-400 Russia menimbulkan kebimbangan kepada AS.

S-400 yang dijuluki sebagai Triumf atau Triumph, kod NATO ialah SA-21 Growler, adalah sistem peluru berpandu jarak jauh darat ke udara yang dihasilkan oleh Almaz-Antey, dan ia mampu mengesan F-35 walaupun pesawat itu berada dalam mod ‘menyembunyikan diri’.

Ketakutan AS

Amerika Syarikat (AS) memberi amaran kepada Turki supaya tidak meneruskan hasrat membeli sistem pertahanan peluru berpandu canggih Russia – S-400 – yang dipercayai Pentagon mampu memberi ancaman kepada pesawat tempur termajunya, F35.

Jabatan Negara AS memberi amaran itu selepas Komander Pusat Pemerintah AS Eropah (EUCOM), Jeneral Curtis Scaparrotti memberitahu ahli politik di Capitol Hill dan berkata Turki sepatutnya menimbang semula hasrat memperoleh S-400 Rusia.

EUCOM adalah salah satu daripada 10 pusat pemerintah tempur AS, berpangkalan di Stuttgart, Jerman.

Dengan jelas, kami memberi amaran kepada Ankara terhadap hasratnya untuk membeli S-400 akan menyebabkan penyertaan Turki dalam program F-35 akan dinilai semula, dan merisikokan pemindahan senjata lain ke negara itu pada masa depan, kata jurucakap Jabatan Negara, Robert Palladino.

AS sebelum ini bersetuju menjual 100 pesawat pejuang generasi kelima terbaharu F-35 kepada Turki dan setakat ini sudah menghantar dua jet berkenaan namun, tahun 2018 lalu Kongres AS mengarahkan penghantaran berikutnya ditangguhkan.

Tapi, apa sebenarnya yang menggerunkan AS tentang peluru berpandu S-400?

Sudah pasti kerana kelajuan misil ini 'mengejar' sasaran pada kepantasan 14 Mach kerana  jet pejuang F-35 hanyalah 1.60 Mach dan Raptor-22, 2.25 Mach. Menakutkan bukan?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:



sumber: ismaweb

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon