Nov 27, 2015

Benarkah Islam Disebarkan Melalui Pedang (Kekerasan)?

Orang bukan Islam pada umumnya mendakwa bahawa Islam tidak akan memiliki jutaan pengikut di seluruh dunia jika tidak disebarkan dengan jalan kekerasan.

Islam dan Keganasan
Kanak-kanak Islam Palestin dibunuh tanpa perkemanusiaan.

Namun, fakta-fakta berikut akan menjelaskan bahawa Islam bukanlah disebarkan dengan "pedang" (kekerasan), melainkan dengan kebenaran, alasan-alasan yang masuk akal dan logik, yang menjadi media penyebaran Islam di seluruh dunia.

Islam bererti perdamaian

Islam berasal dari akar kata "salaam", yang bererti selamat. Kata tersebut juga bermaksud mendoakan keselamatan dan kesejahteraan bagi yang mengucapkan salam mahupun penerima salam.

Oleh sebab itu Islam disebut sebagai agama perdamaian yang diperoleh dari pengharapan selamat dan sejahtera seseorang untuk diri sendiri dan orang lain kepada Sang Maha Pencipta, Allah SWT.

Terkadang kekerasan digunakan untuk mempertahankan kedamaian

Tidak semua manusia di dunia mudah mempertahankan perdamaian dan keamanan. Ramai di antara mereka yang menggunakan perdamaian untuk kepentingan peribadi atau kelompok mereka.

Namun, kadang-kala, kekerasan harus dilakukan demi mempertahankan perdamaian. Untuk alasan inilah, Islam mempunyai kebijakan dalam menggunakan kekerasan terhadap pelaku jenayah dan unsur-unsur anti sosial untuk mempertahankan perdamaian.

Islam memiliki tujuan untuk menjaga perdamaian dan di masa yang sama, Islam juga mengingatkan pengikutnya untuk melawan jika ada penindasan.

Dalam Islam, kekerasan hanya boleh digunakan untuk menjaga perdamaian, kebenaran dan keadilan.

Pendapat sejarahwan De Lacy O'Leary

Tanggapan terbaik yang menyanggah salah faham terhadap pendapat yang menyatakan bahawa Islam disebarkan dengan kekerasan diwacanakan oleh seorang sejarahwan bernama De Lacy O'Leary dalam bukunya, "Islam at the Cross Road" halaman 8:

"Sejarah telah menceritakan secara bohong bahawa cerita tentang umat Muslim yang menakluki seluruh dunia menggunakan kekerasan dan memaksa penduduk negara yang ditakluk untuk menganut Islam adalah mitos paling jijik yang diulang-ulang oleh sejarahwan."

Islam menguasai Sepanyol selama 800 tahun

Umat Islam menguasai Sepanyol kira-kira 800 tahun lamanya. Apa yang hebatnya, umat Islam di Sepanyol tidak pernah memaksa orang-orang di Sepanyol untuk menganut agama Islam secara paksa atau dengan kekerasan.

Kemudian, datang tentera Salib ke Sepanyol dan membunuh hampir semua umat Muslim. Pada saat itu, tidak ada seorang Muslim pun di Sepanyol yang bebas mengumandangkan azan, yakni seruan untuk ibadah solat bagi umat Islam.

Penduduk Jazirah Arab berjumlah lebih 14 juta beragama Kristian Koptik

Umat Islam adalah penguasa Arab selama 1,400 tahun. Untuk beberapa tahun Inggeris menguasai Arab dan untuk beberapa tahun pula Perancis.

Hingga ke hari ini, terdapat lebih 14 juta orang Arab yang beragama Kristian Koptik (Kristian sejak beberapa generasi sebelumnya).

Bila Islam disebarkan dengan menggunakan pedang, maka tidak akan ada seorang pun Bangsa Arab yang beragama Kristian.

Lebih 80% penduduk India adalah non-Muslim

Islam telah menguasai India selama ribuan tahun dan jika mereka mahu, mereka boleh menggunakan kuasa mereka untuk memaksa semua orang bukan Islam di India untuk memeluk Islam. Secara fakta, ketika ini lebih dari 80% populasi India adalah penganut Hindu.

Semua penduduk bukan Islam India menjadi saksi sehingga kini bahawa Islam tidak disebarkan menggunakan pedang mahupun kekerasan.

Indonesia dan Malaysia

Indonesia adalah negara yang memiliki jumlah umat Islam terbesar di dunia. Manakala majoriti penduduk Malaysia adalah Islam.

Seseorang bertanya, "Tentera Islam manakah yang pernah pergi ke Indonesia dan Malaysia untuk menyebarkan Islam dengan kekerasan dan paksaan?"

Pantai Timur Afrika

Hampir serupa, Islam telah menyebar dengan cepat di Pantai Timur Afrika. Seseorang mungkin bertanya, jika Islam disebarkan dengan pedang, "Tentera Islam manakah yang telah menyerang dan memaksa penduduk di Pantai Timur Afrika memeluk agama Islam?"

Tidak ada paksaan dalam beragama

Telah difirmankan oleh Allah dalam Al-Qur'an di surah berikut, "Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat." QS 2:256

Pedang Intelektual

Sebenarnya, pedang intelektuallah yang mampu menguasai hati dan fikiran manusia. Al-Qur'an Surat An-Nahl ayat 125, "Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik." Q.S 16:125

Islam adalah agama paling cepat berkembang di seluruh dunia

Ketika ini, agama dengan pertumbuhan paling pantas di Amerika Syarikat adalah Islam. Agama yang berkembang pesat di Eropah pun adalah Islam. Begitu juga agama yang paling pantas berkembang diseluruh dunia adalah Islam.

Populasi umat Islam berbanding jumlah penduduk di Eropah juga meningkat dengan begitu ketara. Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, umat Islam jika dibandingkan dengan penduduk Eropah telah meningkat kira-kira satu peratus bagi setiap dekad iaitu daripada empat peratus pada 1990 kepada enam peratus pada 2010.

Corak peningkatan dan perkembangan ini dijangka berterusan sehingga 2030, ketika umat Islam dijangka membentuk lapan peratus daripada jumlah penduduk Eropah.

Menurut kajian yang dijalankan Pewresearch.org, bahawa pada tahun 2050, Rusia akan menjadi negara Islam.

Pada tahun 2050 juga, jumlah pengikut Islam akan menyamai agama Kristian, dan akan melebihi Kristian secara global pada tahun 2070.

Kajian ini mengambil-kira perbezaan pertumbuhan penduduk dan jumlah perpindahan agama.

Kajian ini mengatakan bahawa Kristian adalah agama terbesar di dunia pada tahun 2010, dengan perkiraan 2.2 bilion orang, mewakili hampir satu pertiga (31 peratus) dari semua populasi penduduk dunia.

Islam berjumlah 1.6 bilion pengikut mewakili 23 peratus dari populasi global.

Jika tren demografi ini terus berlanjutan, di pertengahan abad ini, populasi Muslim dijangkakan meningkat sekitar 73 peratus, 30 peratus dari populasi dunia (2.8 bilion).

Kristian pula mewakili 31 peratus dari populasi dunia (2.9 bilion).

Pertanyaannya, pedang manakah yang memaksa Masyarakat Barat dan dunia untuk menerima Islam dalam jumlah yang sangat besar?

“Mereka hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (yang demikian). Dialah yang megutuskan Rasul-Nya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), untuk dimenangkan-Nya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.” Surah al-Saf, ayat 8-9.

BACA INI JUGA: Jika Agama Adalah Keganasan, Agama Mana Yang Paling Ganas?

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

64 comments

Hehe..semenjak dua menjak ni smkin bnyak entry yg berkaitan.:-)

Benar. Pembongkaran wajah dalang kejahatan sebenar dunia disebalik pembohongan terhadap Islam dan penyelewengan terhadap agama langit terdahulu..;)

Agama langit pula?..ehe..Islam menjawab:

Allah berfirman: "Hai Isa, sesungguhnya Aku akan menyampaikan kamu kepada (akhir ajalmu) dan (mengangkat kamu kepada-Ku) serta membersihkan kamu dari orang-orang yang kafir, dan (menjadikan orang-orang yang mengikuti kamu di atas orang-orang yang kafir hingga hari kiamat). Kemudian hanya kepada Akulah kembalimu, lalu Aku memutuskan di antaramu tentang hal-hal yang selalu kamu berselisih padanya." (Qs 3:55).

Seperti biasa dakyah jahat orientalis dan putar belit kristian. Ambil sekerat ayat dan tunjukkan seolah-olah ada percanggahan didalam ayat Al-Qur'an. Anda sebenarnya tahu jawapan sebenar kan en.edison..;)

Bila en.edison nak masuk Islam? :)

Bila en.edison nak masuk Islam? :)..

Ehe..mohon dipelawa Ustaz dan Imam dari pihak saudara menjawab soalan ini.

Mengapakah Allah di dalam Islam menolak wahyu yang diturunkanNya sebelumnya?..dan pecahan kepada soalan ini pula:
1.1)Adakah Allah yang menurunkan wahyu kepada nabi Muhammad menyatakan bahawa wahyu yang diturunkanNya sebelumnya gagal?..
"...tidak ada perubahan pada janji-janji Allah" (S. Yunus 10:64)
"...sememangnyalah tiada sesiapa pun yang dapat mengubah Kalimah-kalimah Allah..." (S. An'aam 6:34)

Kita sama2 mengakui Peribadi Allah yg Maha Mengetahui,Maha Berkuasa dan lain2 PeribadiNya.
1.2)Mengapakah Ia akan menurunkan Wahyu Kepada Nabi2 sekiraNya Ia mengetahui bahawa WahyuNya itu akan "gagal?."
1.3)Dimanakah PeribadiNya yang Maha Kuasa sehinggakan FirmanNya dikatakan "gagal".Kerana Ia "tidak dapat" menjaga, FirmanNya menurut Islam?
"...tidak ada perubahan pada janji-janji Allah" (S. Yunus 10:64)
"...sememangnyalah tiada sesiapa pun yang dapat mengubah Kalimah-kalimah Allah..." (S. An'aam 6:34)

1.4)Hampir setiap Jilid dari Kejadian hinggalah Wahyu di dalam Alkitab dikukuh,diperkuat atau dipastikan olehNya kebenaran,keaslian,kekekalan FIRMAN akan "Di"Jaga olehNya?
"...tidak ada perubahan pada janji-janji Allah" (S. Yunus 10:64)
"...sememangnyalah tiada sesiapa pun yang dapat mengubah Kalimah-kalimah Allah..." (S. An'aam 6:34)
1.5)Mengapa pula boleh "gagal"?
"...tidak ada perubahan pada janji-janji Allah" (S. Yunus 10:64)
"...sememangnyalah tiada sesiapa pun yang dapat mengubah Kalimah-kalimah Allah..." (S. An'aam 6:34)

2)Kita sama2 mengetahui bahawa proses terbentukNya Alkitab memakan masa beribu tahun dan melibatkan banyak orang2 "penting" yang dipilih olehNya bahkan FirmanNya di dalam Alkitab tertulis bhawa bumi dan langit akan berlalu tapi FirmanNya kekal seperti juga PeribadiNya yg kekal.
2.1)WahyuNya yg melebihi kepentingan bumi dan langit tak mgkin akan berlalu menurut Alkitab.Persoalannya,mgkinkah Allah Islam itu tidak sama dengan Allah Alkitab?
2.2)Kerana menurut Alkitab,Peribadi Allah tidak akan terkalahkan oleh dosa dan FirmanNya adalah sebahagian dariNya.Maka,sesiapa yg menyatakan FirmanNya tercela,menghujat Allah menurut Alkitab!..hukumnya adalah binasa!bagi kami ahli kitab,sesuatu yg datang dikemudian hari yg berlawanan kebenaran sebelumnya ternyata dari SetanIblis!
3)Dan disinilah pernilaian,pemerhatian,penyiasatan yang perlu menurut Alkitab.
3.1)Yang terpenting,berikan nubuat tentang kedatangan nabi penyempurna di dalam Kitab sebelumnya?..di dalam perjanjian lama dan baru sangat ditegaskan oleh Allah Yakub tentang nubuat/janji atau ramalan utk lebih senang difahami,adalah PERLU untuk kita manusia yang lemah/tak berdaya/hambaNya untuk mengerti/mengenal/tahu sesuatu yang datang dariNya?
3.2)Apakah nubuat/janji atau ramalan itu diklaim juga musnah sama skli???..Jika ya,Allah yang menurunkan wahyu kepada Nabi muhammad tak layak disembah!?..kerana terbukti bhwa Allahnya lemah,tidak mengetahui,tidak kekal dan sifat yang berubah ubah!Kemungkinannya amat besar,Allah muhammad akan menurunkan satu "agama" lagi!logiknya,kerana, melihatkan pepecahan yang nyata pada hari ini tentang Islam yg pecah belah dan bebunuhan sesama diri sendiri.Dapat dijangka bahawa "agama" ini akan digelar "agama super sempurna"kerana memandang agama penyempurna sebelumnya telah (GAGAL)!.
3.3)Jika ada,kongsikan sesama manusia nubuatNya tentang kenabian Muhammad utusan terakhir dan agung?..
4)Sekiranya tidak ada?..tidak ada ERTI dan SIA2 lah Muslin menerangkan panjang lebar keagungan agama Islam.KERANA:
4.1)Kerana di dalam Alkitab menyatakan,"nabi" yang datang diluar nubuat Allah ADALAH NABI DILUAR-NYA!?
4.2)Jika TERBUKTI,maksudnya bahawa ALLAH Islam bukanlah ALLAH YAKUB!

*Apakah Jesus seorang Nabi?..

Lukas 9:18-20
Pada suatu kali ketika Yesus berdoa seorang diri, datanglah murid-murid-Nya kepada-Nya. Lalu Ia bertanya kepada mereka: "Kata orang banyak, siapakah Aku ini?"
Jawab mereka: "Yohanes Pembaptis, ada juga yang mengatakan: Elia, ada pula yang mengatakan, bahwa seorang dari nabi-nabi dahulu telah bangkit."
Yesus bertanya kepada mereka: "Menurut kamu, siapakah Aku ini?" Jawab Petrus: "Mesias dari Allah."

*Menurut Allah,siapakah Jesus itu?

Matius 17:2, 5
Lalu Yesus berubah rupa di depan mata mereka; wajah-Nya bercahaya seperti matahari dan pakaian-Nya menjadi putih bersinar seperti terang.
Dan tiba-tiba sedang ia berkata-kata turunlah awan yang terang menaungi mereka dan dari dalam awan itu terdengar suara yang berkata: "Inilah Anak yang Kukasihi, kepada-Nyalah Aku berkenan, dengarkanlah Dia."

*Menurut Allah,Siapakah "Juruselamat" yg diutuskannya?

Yesaya 43:11
Aku, Akulah TUHAN dan tidak ada juruselamat selain dari pada-Ku.

Yesaya 43:3
Sebab Akulah TUHAN, Allahmu, Yang Mahakudus, Allah Israel, Juruselamatmu.

*Menurut malaikat,siapakah Jesus?

Lukas 2:10-11
Lalu kata malaikat itu kepada mereka: "Jangan takut, sebab sesungguhnya aku memberitakan kepadamu kesukaan besar untuk seluruh bangsa:
Hari ini telah lahir bagimu Juruselamat, yaitu Kristus, Tuhan, di kota Daud.

*Menurut Allah,apakah Jesus itu sebahagian darinya?

Yesaya 41:10
"Janganlah takut, sebab Aku *menyertai engkau, janganlah bimbang, sebab Aku ini Allahmu; Aku akan meneguhkan, bahkan akan menolong engkau; Aku akan memegang engkau dengan (TANGAN KANAN-Ku) yang membawa kemenangan."

Menurut Nabi2,Siapakah Mesias itu?


Mazmur 17:7
Tunjukkanlah kasih setia-Mu yang ajaib, ya Engkau, yang menyelamatkan orang-orang yang berlindung pada (tangan kanan-Mu) terhadap pemberontak.

Mazmur 60:5 Supaya terluput orang-orang yang Kaucintai, berikanlah keselamatan dengan (tangan kanan-Mu) dan jawablah kami!

Mazmur 63:8
Jiwaku melekat kepada-Mu,(tangan kanan-Mu) menopang aku.

Mazmur 48:10
Seperti nama-Mu, ya *Allah, demikianlah kemasyhuran-Mu(Allah) sampai ke ujung bumi; tangan kanan-Mu(Allah) penuh dengan keadilan.

Mazmur 74:11
Mengapa Engkau menarik kembali (tangan-Mu),*menaruh tangan kanan-Mu di dada?(Nubuat tentang Tuhan Jesus yg mati di kayu salib dan kembali kepada-Nya)

Mazmur 98:1 Nyanyikanlah nyanyian baru bagi TUHAN, sebab Ia telah melakukan perbuatan-perbuatan yang ajaib; keselamatan telah dikerjakan kepada-Nya oleh (tangan kanan-Nya)

Mazmur 138:7
Jika aku berada dalam kesesakan, Engkau mempertahankan hidupku; terhadap amarah musuhku Engkau *mengulurkan tangan-Mu, dan tangan (kanan-Mu) menyelamatkan aku.

*Menurut Jesus,siapakah Dia?

Yohanes 14:8-11
Kata Filipus kepada-Nya: "Tuhan, tunjukkanlah Bapa itu kepada kami, itu sudah cukup bagi kami."
Kata Yesus kepadanya: "Telah sekian lama Aku bersama-sama kamu, Filipus, namun engkau tidak mengenal Aku? Barangsiapa telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa; bagaimana engkau berkata: Tunjukkanlah Bapa itu kepada kami.
Tidak percayakah engkau, bahwa Aku di dalam Bapa dan Bapa di dalam Aku? Apa yang Aku katakan kepadamu, tidak Aku katakan dari diri-Ku sendiri, tetapi Bapa, yang diam di dalam Aku, Dialah yang melakukan pekerjaan-Nya.
Percayalah kepada-Ku, bahwa Aku di dalam Bapa dan Bapa di dalam Aku; atau setidak-tidaknya, percayalah karena pekerjaan-pekerjaan itu sendiri.

Yohanes 14:4-7, 9
Dan ke mana Aku pergi, kamu tahu jalan ke situ."
Kata Tomas kepada-Nya: "Tuhan, kami tidak tahu ke mana Engkau pergi; jadi bagaimana kami tahu jalan ke situ?"
Kata Yesus kepadanya: "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.
Sekiranya kamu mengenal Aku, pasti kamu juga mengenal Bapa-Ku. Sekarang ini kamu mengenal Dia dan kamu telah melihat Dia."

Nabi Adam merupakan manusia pertama juga lahir tanpa bapa, malah tanpa ibu juga. Jadi, kenapa tidak disembah Adam saja?

Firman Allah SWT: “Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: “Jadilah engkau!” maka menjadilah ia. -Surah Al-Imran, ayat-59

Adam sesungguhnya lahir tanpa ayah dan ibu, dan dia hanyalah seorang Nabi..:)

Admin,mengapakah golonganmu tertawa apabila kami menyembah "Allah"?..Apakah kerana kmi menolak utk sujud ke arah Kiblat Allah mu?..
Yang manakah lebih benar,menyembah Sujud ke arah "Kiblat" (Tangan Kanan-Nya) yg "sebahagian" dari-Nya? Ataupun sujud menyembah menuju Kiblat kabbah dan mencium batu hitam Hajar Aswad?..Apakah saudara "yakin" sembahan sebegini diterima oleh-Nya?!

Yohanes 4:21-26
Kata Yesus kepadanya: "Percayalah kepada-Ku, hai perempuan, saatnya akan tiba, bahwa kamu akan menyembah Bapa bukan di gunung ini dan bukan juga di Yerusalem.
Kamu menyembah apa yang tidak kamu kenal, kami menyembah apa yang kami kenal, sebab keselamatan datang dari bangsa Yahudi.
Tetapi saatnya akan datang dan sudah tiba sekarang, bahwa penyembah-penyembah benar akan menyembah Bapa dalam roh dan kebenaran; sebab Bapa menghendaki penyembah-penyembah demikian.
Allah itu Roh dan barangsiapa menyembah Dia, harus menyembah-Nya dalam roh dan kebenaran."
Jawab perempuan itu kepada-Nya: "Aku tahu, bahwa Mesias akan datang, yang disebut juga Kristus; apabila Ia datang, Ia akan memberitakan segala sesuatu kepada kami."
Kata Yesus kepadanya: "Akulah Dia, yang sedang berkata-kata dengan engkau."

Mengapa Jesus mengatakan demikian?..

Di zaman nabi2 sebelum kedatangan Mesias,orang ramai tidak mengenal Allah melainkan hanya para Nabi.Justeru,kiblat gunung Sinai mahupun Jerusalem sebagai "tanda" bagi manusia selain para nabi untuk menyembah apa yg Nabi mereka sembah.KIBLAT BERTUJUAN UNTUK MEREKA YANG TIDAK MENGENAL-NYA!..selepas kedatangan-Nya,kiblat tidak berguna bagi (yang percaya) KERANA DOA DAN PUJIAN SEMBAH "LANGSUNG" KEPADA-NYA!

Mengapakah "golonganmu" ketawa melihat kmi menyembah apa yang kami kenal?
Akhir kata,mohon maaf kiranya penerangan ini terdengar kasar.Salam sejahtera.

Mengapakah Kristian tidak menyembah Adam sedangkan Adam jadi melebihi Jesus yg tak berbapa dan beribu?..

Saudara,soalan sebegini hnya menyerlahkan kurang tahunya saudara tentang Agama Kristian.Aku tidak menyalahkan saudara kerana saudara tidak didedahkan tentang Agama Kristian di negara Islam ini.

Mengapa perlu untuk kami menyembah Adam?..Apakah ia Allah?..sangat jelas didalam Alkitab bhwa Adam seperti juga saudara dan saya?..mengapakah patut disembah?..yang patut disembah adalah PENCIPTA BUMI LANGIT DAN SEGALANYA!..Apakah Adam pencipta?..Adam adalah lelaki pertama yg berdosa,layakkah orang berdosa disembah?..HANYA ALLAH SAJALAH YANG LAYAK DISEMBAH!

Senaraikan keraguan saudara tentang Agama Kristian?

Sekali lagi, ini adalah senarai soalan Orientalis dan mubaligh kristian yang sebenarnya sudah pun dijawab cendekiawan Islam. Anda sudah tahu jawapan dan kebenarannya. Tapi jika ada masa, akan saya pos kan diblog ini..:)

1. Al-Qur'an sebenarnya sudah menjawab perihal kejadian Nabi Isa yang dibandingkan dengan kejadian Nabi Adam. Kedua-duanya bukan Tuhan dan tidak layak disembah.

2. Menurut en.edison, HANYA ALLAH SAJALAH YANG LAYAK DISEMBAH! Soalannya, Sila terangkan konsep TRINITI dalam kristian..:)

1. Adam dan Isa bukan pencipta. Kedua-duanya juga bukan Tuhan, kan?

Jawapannya ada disini, http://goo.gl/NPxQuh :)

Saudara Sp,katanya menghormati ajaran nabi isa.yg peliknya tak juga mengikut/mentaati wahyu yg diturunkan kpdanya.."agak2,bila masa nabi isa turun menghakimi dunia nanti,ajaran islam yg (ingkar) ini diterima ke?"

Isa bukan tuhan?..miliki dulu kitab suci Alkitab dan saudara akan mengetahuinya..Islam mengklaim bhwa ia juga turut tersenarai dlm agama samawi kristian dan yahudi tetapi "menolak" kitab suci dan juga agama kristian dan yahudi lalu mengkafirkan penganutnya.Menurut pandangan kedua-dua agama samawi kristian dan yahudi pula,islam tidak ada kena mengena/tidak kenal/tidak tahu akan islam MELAINKAN tentang ajaran nabi palsu yang sesat tentang (islam) oleh nabi isa yg diklaim "dihormati" oleh mereka TETAPI telah menubuat ajaran mereka sesat!.

Di dalam alkitab TIDAK ADA satu pun nubuat tentang muhammad yg melayakkan sebagai nabi wahyu Allah Yakub?..sekiranya benar muhammad itu nabi,dimana nubuatnya sebagai nabi???..mohon maaf saudara,tidak ada satu pun nubuat tentangnya.saudara boleh miliki alkitab dan cari sendiri tentang nabi anda jika saudara mengatakan aku berbohong?..yang ada hanyalah nubuat jesus akan datangnya nabi palsu?!..sangat jelas di dalam alkitab kedatangan nabi palsu???..MUNGKIN BENAR YG MUHAMMAD TU ADALAH NABI.TETAPI,BUKAN NABI DARI ALLAH ABRAHAM,ADAM,MOSES,YOHANES,MALAIKAT GABRIEL.MELAINKAN NABI DARI ALLAH MUHAMMAD SENDIRI!

Ehe...saudara sp,tersenyum sendiri aku melihat pemahaman saudara tentang triniti menerusi link Islam yg saudara kemukakan..INILAH YANG DIKATAKAN BELAJAR ALKITAB DARI AHLI ALQURAN!ehehe...Apakah saudara mengiyakan jwpn cikgu fizik D jika Cikgu BM mengatakan yang jawapannya A.Padahal,soalan itu soalan BM??..Mgkin benar Cikgu fizik tahu tentang BM,kerana ia juga pernah belajar mengenainya.TETAPI,KERANA KURANG TAHU DISEBABKAN KURANG BELAJAR LALU MENYEBABKANNYA KURANG MINAT AKAN BM LALU MELAYAKKAN MENJADI CIKGU FIZIK YG IA TAHU,BELAJAR DAN MINAT TENTANGNYA!..MGKIN BENAR AHLI ALQURAN PAKAR DENGAN KITABNYA DAN BEGITU JUGA DENGAN AHLI KITAB KAMI.SAYANGNYA,PERUMPAMAAN TENTANG CIKGU FIZIK DAN CIKGU BM TIDAK SAMA DENGAN ILMU ALKITAB YANG MERANGKUMI ASAS ALQURAN."JIKA ASAS YANG DIGUNAPAKAI SALAH DALAM ALQURAN,MAKA AKAN SALAHLAH KESELURUHANNYA!"

Atau en.edison terlalu taksub dengan penyelewengan yang telah dilakukan ke atas al-kitab? ;)

AHAHA...INILAH AYAT SETANIBLIS YG PALING POPULAR DIKUTIP PENGIKUTNYA UNTUK "MENUTUP" KESESATANNYA!..hehe..heran pula aku,mengapa umat Kristian menyeleweng/menokok tambah/merombak firman tuhan mereka?..bukankah ini satu dosa yang amat besar???..lebih2 lagi islam mengklaim yg alkitab telah dirombak sebelum kedatangan islam itu sendiri???..hehe..yg peliknya,ayat tentang muhammad pun dikatakan telah diseleweng sebelum zaman islam juga!ahahaha...setan memang pandai berdusta,TAPI BAGI YG BUKAN GOLONGANNYA AKAN TAHU DUSTANYA.

Semakin banyak en.edison 'berbicara' rasa macam semakin lucu pula. Sarjana Kristian sendiri mengakui al-kitab sudah dipesong oleh yahudi. Terlalu banyak percanggahan didalamnya. Malah, yesus yang kononnya adalah anak tuhan juga hanya tertulis 300 tahun selepas 'kematian'nya. Nampaknya terlalu ramai pengikut kristian yang seperti tidak tahu apa-apa. Sangat kasihan kepada anda semua..:(

Selamat mlm..ingatkan saudara "menghilang",rupanya "bertapa" dulu ye..hehe..bbrapa kali chck email klau2 saudara mmbalas komen.Lucu??..ehe..aku tambahkan kegelian saudara di atas dengan dua ayat di bwah yee..

surat al Baqarah ayat 41:

“...dan berimanlah kamu kepada apa yang telah Aku turunkan (Al Qur'an) yang membenarkan apa yang ada padamu (Taurat), dan janganlah kamu menjadi orang yang pertama kafir kepadanya, dan janganlah kamu menukarkan ayat-ayat-Ku dengan harga yang rendah, dan hanya kepada Akulah kamu harus bertakwa,”
dan Surat Al Imran ayat 184:

“Jika mereka mendustakan kamu, maka sesungguhnya rasul-rasul sebelum kamupun telah didustakan (pula), mereka membawa mu'jizat-mu'jizat yang nyata, Zabur dan kitab yang memberi penjelasan yang sempurna.”

Aku memang sengaja kutip ayat kitab saudara utk memastikan ketaatan saudara terhadap buku alquran.

Sekiranya saudara masih juga berpendirian (tidak taat).Sila tampilkan bersama bukti *releven tentang tuduhan saudara diatas?..komen balas saudara didahului dengan ribuan terimakasih.salam sejahtera.

Juga semakin lucu soalan en.edison. Jadi kenapa tidak beriman kepada Islam? Kenapa menyekutukan Allah dengan menganggap Nabi Isa sebagai anak Tuhan?

Saudara..Soalan dariku ini tidak lucu skiranya saudara tahu tntg Firman Allah Alkitab.Sebagai contoh,seorang muslim yg murtad?..rata-ratanya yg murtad akan mmlih Kristian sbgai pegangan agamanya.Sekiranya seorang *kristian yg ragu2 akan agamanya pula jrg utk mengimani islam melainkan lebih menuju kpda atheis ataupun freethinker.Mengapa?

Untuk mnjawab soalan saudara,"mengapa menyekutukan Allah?"

Dibawah ini aku kemukakan kembali soalan aku di salah satu blog islam yg ku rasa membahas soalan yg lebih kurg sma dngan soalan saudara.

Salam saudara...terus kpada soalan,aku juga menyetujui pendapat saudara tentang Allah yg tidak beranak dan diperanakkan.Maksudnya Anak Allah ataupun Anak2 Allah menurut Alkitab hanyalah sebagai GELARAN saudara.Jika saudara mengenal Alkitab,anda tentu akan tertawa jika non Kristian menjadikan gelar "Anak" sebagai point yg dijadikan sbgai hujah utk mnyerang iman umat "Kristian" dan yg menyedihkan pula segolongan umat "Kristian" yg tidak dapat menjawab nya.Untuk melayakkan diri menjadi seorang Kristian,inilah soalan paling asas yg patut dipertanyakan kepada diri sendiri.Siapakah Jesus itu,apakah Ia "Anak Allah"?..Jawapannya ada di dlm Alkitab,selain DIGELAR sebagai Anak Allah,gelar lainnya juga Anak manusia,Gembala yang baik,Mesias,Emanuel,Firman Allah,Tuhan,Allah,Tangan Kanan-Nya,Awal dan Akhir ,Raja,Tuan dll.Rata2 gelar di atas banyak diguna pakai dalam nubuat2 para nabi akan kedatanganNya.Pemahaman tentang GelarNya amat penting utk seorg Kristian.kerana,selain
Sebagai tanda2 untuk manusia mengerti/tahu kedatangan Mesias yg dijanjikanNya melalui Gelaran dlm nubuat yg digenapi,ia juga bertujuan untuk kita mengenal/tahu tentang Ia.Alkitab mengatakan bahawa nubuat Gelaran ini diturunkan sendiri oleh Allah melalui wahyunya kepada para nabi2 lalu diberitakan kepada umat manusia utk mengenal/tahu tentang kedatangan Mesias yg dijanjikanNya.Persoalannya,mengapakah Allah akan menurunkan nubuat sedemikian yg terang2 berlawanan dengan peribadiNya yg Esa menurut Alkitab?..sesuatu yg datang kemudian akan dianggap SATU KESALAHAN sekiranya ianya berlawanan dengan kebenaran yg sebelumnya,dan begitu pula sebaliknya.Setuju?..sila saudara perhatikan sendiri Kej 3:22!
Ternyata Allah telah menekankan tanda kepada kita hambaNya yg lemah,tidak mengetahui untuk mengenal tentang-Nya di kitabNya yg pertama.

1)Apakah Jesus itu Allah?
Ya!
Mazmur 74:11
Mengapa Engkau menarik kembali *tangan-Mu, menaruh tangan kanan-Mu di dada(Nubuat tentang Tuhan Jesus yg mati di kayu salib dan kembali kepada-Nya)?
Yesaya 43:11
Aku, Akulah TUHAN dan(*tidak ada JURUSELAMAT selain dari pada-Ku.)
Lukas 2:11
Hari ini telah lahir bagimu *Juruselamat, yaitu Kristus, Tuhan, di kota Daud.

*TIADA JURUSELAMAT SELAIN ALLAH!

Matius 17:5
Dan tiba-tiba sedang ia berkata-kata turunlah awan yang terang menaungi mereka dan dari dalam awan itu terdengar suara yang berkata: "Inilah Anak yang Kukasihi, kepada-Nyalah Aku berkenan,*dengarkanlah Dia."
Markus 9:7
Maka datanglah awan menaungi mereka dan dari dalam awan itu terdengar suara: "Inilah Anak yang Kukasihi, *dengarkanlah Dia.

*DENGARKANLAH IA BILA IA BERKATA

Yohanes 14:8
Kata Filipus kepada-Nya: "Tuhan, tunjukkanlah Bapa itu kepada kami, itu sudah cukup bagi kami." 14:9 Kata Yesus kepadanya: "*Telah sekian lama Aku bersama-sama kamu, Filipus, namun engkau tidak mengenal Aku? Barangsiapa telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa;bagaimana engkau berkata: Tunjukkanlah Bapa itu kepada kami. 14:10 *Tidak percayakah engkau, bahwa *Aku di dalam Bapa dan *Bapa di dalam Aku? Apa yang Aku katakan kepadamu,*tidak Aku katakan dari diri-Ku sendiri,*tetapi Bapa, yang *diam di dalam Aku, Dialah yang melakukan pekerjaan-Nya. 14:11 *Percayalah kepada-Ku, bahwa *Aku di dalam Bapa dan *Bapa di dalam Aku; atau setidak-tidaknya, percayalah karena pekerjaan-pekerjaan itu sendiri.
Matius 28:18
Yesus mendekati mereka dan berkata: "Kepada-Ku telah diberikan segala kuasa di sorga dan di bumi.
Yohanes 14:6
Kata Yesus kepadanya: "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.

2)Adakah Kristian menyembah 3 Allah?
SALAH!
Mazmur 44:3
Sebab bukan dengan pedang mereka menduduki negeri, bukan lengan mereka yang memberikan mereka kemenangan, melainkan tangan *kanan-Mu dan *lengan-Mu dan cahaya *wajah-Mu, sebab Engkau berkenan kepada mereka.
Yes 43:10-11
10 "Kamu inilah saksi-saksi-Ku," demikianlah firman TUHAN, "dan hamba-Ku yang telah Kupilih,(supaya kamu tahu dan percaya kepada-Ku dan mengerti, bahwa *AkU TETAP DIA). Sebelum Aku tidak ada Allah dibentuk, dan sesudah Aku tidak akan ada lagi.
11 Aku, Akulah TUHAN dan(*tidak ada JURUSELAMAT selain dari pada-Ku.)
Yesaya 41:10
"Janganlah takut, sebab Aku *menyertai engkau, janganlah bimbang, sebab Aku ini Allahmu; Aku akan meneguhkan, bahkan akan menolong engkau; Aku akan memegang engkau dengan (*TANGAN KANAN-Ku) yang membawa kemenangan."
3)Apakah Kristian menyembah Allah yg Esa?
Ya!

4)Benarkah Allah memperanakkan Jesus?
Salah!Jesus adalah Tangan Kanan-Nya!

5)Benarkah Kristian "GAGAL MEMAHAMI" FIRMANNYA?
SALAH!FIRMANNYA HANYA AKAN GAGAL DIFAHAMI SEKIRANYA DIBERIKAN KEPADA (GOLONGAN) ORANG TAK TAHU MEMBACA!"BACALAH!AKU TIDAK TAHU MEMBACA."

6)Adakah doktrin di dalam Kristian SUSAH DIFAHAMI DAN MEMENINGKAN KEPALA?
TERBUKTI,FIRMAN ALLAH SENANG DIBACA DAN DIFAHAMI BAGI ORANG YANG BUKAN (GOLONGAN) "TIDAK TAHU MEMBACA."

Apakah saudara sp jelas dengan penerangan diatas?..

Memandangkan semua soalan saudara telah terjawab,izinkan giliran aku pula utk bertanya?..

Ada soalannya, cuma harap bersabar..:)

Dari pertama kali en.edison sudah banyak bertanya, cuma jangan lagi dicopy paste soalan orientalis dan pendakyah kristian yang sudah dijawab berulang-kali..:)

En.edison sendiri mengakui Jesus itu Allah kan.

Malangnya, Yesus tidak pernah mengajarkan kepada umat kristian bahawa dia adalah Tuhan atau Allah itu sendiri, yang harus disembah.

a. “Kepada siapakah kamu hendak menyamakan Aku, hendak membandingkan dan mengumpamakan Aku, sehingga kami sama? (Yesaya 46: 5)

b. "Sebab itu Engkau besar, ya Tuhan ALLAH, sebab tidak ada yang sama seperti Engkau dan tidak ada Allah selain Engkau menurut segala yang kami tangkap dengan telinga kami." [Samuel ke 2 7:22]

c. Pernahkah Yesus Mengatakan, “Akulah yang mewahyukan Alkitab, Aku pula yang menjaganya”?

d. Nyatakan dimana Yesus mengatakan kepada para pengikutnya, “Akulah Allah, Tuhanmu, maka sembahlah aku saja”?


Makna sebenar ANAK TUHAN

SUPAYA LEBIH JELAS, MAKNA ANAK ALLAH DALAM BAHASA IBRANI IALAH KEKASIH ALLAH ATAU MEREKA YANG TAATKAN PERINTAH ALLAH SEPERTI PARA NABI DAN RASUL.

BAPA ITU DIPAKAI BUAT TUHAN. Sebagai contoh:-

a. Daud Anak Allah yang sulung [Mazmur 89:27] Iapun akan memanggil akan Daku: Engkau juga Bapaku! Allahku dan gunung batu selamatku!


b. Yakub Anak Allah yang sulung. [Keluaran 4:23] Maka firman-Ku kepadamu: Biarkanlah anak-Ku itu pergi, supaya ia berbuat ibadat kepada-Ku; jikalau engganlah engkau memberi akan dia pergi, bahwa sesungguhnya Aku akan membunuh anakmu laki-laki yang sulung. [Keluaran 4:24] Kalakian, maka pada tengah jalan, dalam rumah wakaf, datanglah Tuhan atas Musa, hendak membunuh dia.


c. Erayim Anak Allah yang sulung [Yeremia 31:9] Maka mereka itu datang sambil menangis, dan Aku menghantar akan mereka itu sambil membujuk-bujuk; bahwa Allahku memimpin mereka itu menyusur sungai-sungai yang berair pada jalan yang rata, padanya tiada terantuk kakinya, karena Akulah bagi Israel akan bapa, dan Efrayim itulah anak-Ku yang sulung.

d. Berbahagialah segala orang yang mendamaikan orang, karena mereka itu akan disebut anak-anak Allah. [Matius 5:9]

Maaf,boleh tahu ayat yg dianggap saudara sebagai soalan?..rasanya aku belum lagi bertanya?..atau rasanya soalan di atas yg saudara copy paste dari pendakyah islam ?..kesemua jwpn kepada soalan2 pendakyah islam juga telah kami jawab berulang kali melalui firman Allah Alkitab.mengapa pula saudara menafikannya?..Nabi sebelumnya dan termasuk juga Jesus sendiri mengaku ketuhananNya?..

Ya,aku mengakui apa yg Alkitab kami akui iaitu Jesus tangan kanan Allah=Allah.

Benarkah Jesus tidak pernah menyatakan yg Ia Tuhan/Allah?..agaknya saudara membaca Alquran.Jika benar saudara membaca firman Allah Alkitab,Alkitab itu sendiri menjawab utk saudara.

3)Yesaya 46:5=Ambil ayat sekerat!
Yesaya 46:1-5 Dewa Bel sudah ditundukkan, dewa Nebo sudah direbahkan, patung-patungnya sudah diangkut di atas binatang, di atas hewan; yang pernah kamu arak, sekarang telah dimuatkan sebagai beban pada binatang yang lelah,
yang tidak dapat menyelamatkan bebannya itu. Dewa-dewa itu bersama-sama direbahkan dan ditundukkan dan mereka sendiri harus pergi sebagai tawanan.
"Dengarkanlah Aku, hai kaum keturunan Yakub, hai semua orang yang masih tinggal dari keturunan Israel, hai orang-orang yang Kudukung sejak dari kandungan, hai orang-orang yang Kujunjung sejak dari rahim.
Sampai masa tuamu Aku tetap Dia dan sampai masa putih rambutmu Aku menggendong kamu. Aku telah melakukannya dan mau menanggung kamu terus; Aku mau memikul kamu dan menyelamatkan kamu.
Kepada siapakah kamu hendak menyamakan Aku, hendak membandingkan dan mengumpamakan Aku, sehingga kami sama?

4)Samuel 27:22=Jika saudara merujuk ayat ini utk membezakan Allah dengan Jesus?

Yohanes 8:56-59
Abraham bapamu bersukacita bahwa ia akan melihat hari-Ku dan ia telah melihatnya dan ia bersukacita."
Maka kata orang-orang Yahudi itu kepada-Nya: "Umur-Mu belum sampai lima puluh tahun dan Engkau telah melihat Abraham?"
Kata Yesus kepada mereka: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya sebelum Abraham jadi, Aku telah ada."
Lalu mereka mengambil batu untuk melempari Dia; tetapi Yesus menghilang dan meninggalkan Bait Allah.
*YANG MENGENAL ALKITAB TAHU TENTANG ABRAHAM TAK PERNAH MENGENAL (JESUS SEBAGAI MANUSIA) MELAINKAN MENGENAL (JESUS SEBAGAI ALLAH).Dalam erti kata lain,"ALLAH" yang disembah para nabi dan pencipta bumi dan langit juga Jesus!

Bukankah kami menyembah Jesus,juga menyembah apa yg Abraham sembah(Allah)?..

Bukankah dengan menafikan ketuhanan Jesus juga menafikan Allah abraham(Allah)?

5)Aku bersetuju dengan saudara bahawa hanya Allah sajalah menurunkan wahyu dan menjaga firmanNya.Allah menurunkan wahyu kepada para nabi2 sebelum Jesus lalu menyuruh mereka memberitakan kepada seluruh dunia tentangNya.

Persoalan kepada saudara pula.

Mengapakah Allah tidak menurunkan wahyu pula kepada Jesus???..tetapi,Jesus pula "menurunkan wahyu" kepada yohanes,markus,lukas dan matius lalu menyuruh mereka menulis dan memberitakan tentangNya.

Mengapa Allah tidak menurunkan Wahyu kepada Jesus?
=MENGAPA SAUDARA TIDAK BERCAKAP DENGAN TANGANMU UTK MENGGERAKKANNYA?
=JESUS yang juga tangan kananNya=Allah

5)Jesus sangat menegaskan bahawa hanya Allah sajalah yang layak disembah!setuju?..
Yohanes 14:6-7
Kata Yesus kepadanya: "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.
Sekiranya kamu mengenal Aku, (pasti) kamu juga mengenal Bapa-Ku. Sekarang ini kamu mengenal Dia dan kamu telah melihat Dia."

Saudara,sekiranya kamu mengenal Ia(Jesus),kamu pasti juga mengenal (Allah)mu.

Yohanes 14:21
Barangsiapa memegang perintah-Ku dan melakukannya, dialah yang mengasihi Aku. Dan barangsiapa mengasihi Aku, ia akan dikasihi oleh Bapa-Ku dan Aku pun akan mengasihi dia dan akan menyatakan diri-Ku kepadanya."
Dengan menyembah Jesus juga bermaksud menyembah Allah!
KURANG JELAS?

Seorang anak yg mencium pipi dan tangan ibunya,apakah ia tidak mengasihi ibunya?
atau,
dengan mencium tangan dan pipi ibunya,apakah BUKAN ibu yang diciumnya?..
Bukankah,
Seorang anak yang menepis tangan ibu yang ingin membelainya JUGA menolak ibunya?

Tentang Anak Allah

Saudara,dengan mengambil ayat yang saudara ingin dan menolak ayat yg saudara tak ingini telah menjadikan alkitab itu versi saudara sendiri!

Aku dh terangkan tentang gelaran ini di komen sebelumnya iaitu nubuat,ciri2,perumpamaan.Tetapi hanya gelar Anak Allah ini yg saudara kutip dengan menolak gelar lainNya seperti Mesias,Juruselamat,Awal dan Akhir,Tangan Kanan-Nya,Raja,Nabi,Gembala yang baik,Imanuel,Tuhan,Anak Manusia,Allah dll..



Adakah penerangan di atas jelas?..

Kesimpulannya,saudara menyembah Allah Abraham ke allah muhammad?

Akan saya jawab dan juga saya ada soalan, cuma en.edison kena bersabar ya..nantikan..:)

En.edison belum bertanya? Tanda (?) bukankah pertanyaan? :)

oo yg itu..yg tu bukan soalan saudara,yg tu ayat penegas kepada penjelasan ku diatas.supaya lebih terperinci mksudnya.

ok,aku bharap..penbincangan ini juga akan berakhir dengan pencerahan di salah satu pihak.selamat malam..

Yohanes 1:1-13
Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah.
Ia pada mulanya bersama-sama dengan Allah.
Segala sesuatu dijadikan oleh Dia dan tanpa Dia tidak ada suatu pun yang telah jadi dari segala yang telah dijadikan.
Dalam Dia ada hidup dan hidup itu adalah terang manusia.
Terang itu bercahaya di dalam kegelapan dan kegelapan itu tidak menguasainya.
Datanglah seorang yang diutus Allah, namanya Yohanes;
ia datang sebagai saksi untuk memberi kesaksian tentang terang itu, supaya oleh dia semua orang menjadi percaya.
Ia bukan terang itu, tetapi ia harus memberi kesaksian tentang terang itu.
Terang yang sesungguhnya, yang menerangi setiap orang, sedang datang ke dalam dunia.
Ia telah ada di dalam dunia dan dunia dijadikan oleh-Nya, tetapi dunia tidak mengenal-Nya.
Ia datang kepada milik kepunyaan-Nya, tetapi orang-orang kepunyaan-Nya itu tidak menerima-Nya.
Tetapi semua orang yang menerima-Nya diberi-Nya kuasa supaya menjadi anak-anak Allah, yaitu mereka yang percaya dalam nama-Nya;
orang-orang yang diperanakkan bukan dari darah atau dari daging, bukan pula secara jasmani oleh keinginan seorang laki-laki, melainkan dari Allah.

Belum siap lagi ke soalannya saudara?..

Maaf ya en.edison, soalan saya cuma satu dan jawapan tuan langsung tidak jelas, sila tuan edison tunjukkan ayat dalam bible mengatakan bahawa Nabi Isa adalah Tuhan atau anak tuhan atau sebahagian daripada anggota tuhan yang harus disembah.

Nyatakan dimana Yesus SENDIRI mengatakan kepada para pengikutnya, “Akulah Allah, Tuhanmu, maka sembahlah aku saja”

Mohon jawapannya jelas ya..:)

Hee..tersenyum aku membaca soalan yg diberikan.Ternyata pencarian saudara untuk menyanggah "kebenaran iman" kristian telah gagal dlm masa seminggu ni kan??..ehehe..Malangnya,kristian hanya memerlukan kiraan detik je utk menyanggah keimanan islam yg ternyata menyembah "allah yg salah" melalui nabi yg "salah".Ini tidak mengherankan kerana terlihat jelas perbezaan konteks,ajaran,konsep syurgawi diantara islam dan kristian.

Dengan amat jelas di dalam Alkitab yang menekan bhwa Jesus itu Tuhan/Allah baik dari Jesus sendiri,dari malaikat,para nabi/rasul mahupun Allah-Nya.

Yohanes 13:13
Kamu menyebut Aku Guru dan Tuhan, dan katamu itu tepat, sebab memang Akulah Guru dan Tuhan.

Di dalam komen aku yg sebelumnya sangat jelas tentang ketuhanan Jesus.Aku boleh katakan yg semua hujah yg aku berikan sebelum ini sangat jelas.Misalnya yohanes 13:13 diatas?

Tuan,mohon maaf sekiranya aku terpaksa menulis kesaksian ringkas aku mengenal dan mengapa aku memilih Tuhan/Allah kristian di ruangan islam ini.

Aku bersyukur kerna aku terlahir dari ibu bapa yg tidak memiliki pegangan agama yg khusus iaitu kepercayaan adat.Dan itulah perbezaan yg nyata di antara aku dan saudara.Aku dibesarkan di negara islam yg amat terdedah tentang islam.hehe..aku masih ingat lagi semasa kecil aku selalu mengikuti azan solat di kaca tv.Jujur aku katakan semasa kecil aku lebih tertarik kepada islam biarpun di kampungku majoriti kristian(sekadar gelaran je).Itu mgkin disebabkan kerana aku terdedah dengan majalah2,buku2 seperti mastika dll(yg ku tak ingat)sedikit sebanyak menyelit tentang islam.Kepercayaan ku itu makin menyerlah apabila aku menyaksikan sendiri sepupuku disembuhkan oleh Ustaz terlihat sangat jelas kaca2 dan duri2 hitam yg keluar dari tubuh dan ibu kakinya;padahal sebelum itu ia telah didoakan oleh golongan katolik.Dari situ aku amat kagum dan yakin akan islam. Sehinggalah pada tahun 2009 aku telah mengiyakan pelawaan pakcikku untuk tinggal bersamanya dengan alasan bekerja di bengkel kwnnya sementara aku menunggu result spm.
Disitulah bermulanya aku mengenal Jesus,Sebelumnya aku pernah mendengar pakcik makcikku yg lain mahupun ibu dan bapaku berbual tentang pakcik ku ini tentang pegangan agama kristiannya yang "ekstrim" dan itu ternyata benar apabila aku dan pakcikku sampai dirumah yg memang ditunggu kedatanganku oleh makcik dan sepupu2ku terus mereka sekeluarga berdoa.(Memang doa terasa asing bagiku yg tidak pernah mengenal agama)Sebelum perjalanan pakcikku berdoa,didlm kereta pula terdengar lagu rohani kristian,semasa memandu berdoa,sampai halaman rumah berdoa,masuk rumah pun berdoa juga.hehe..smpaikan aku tersengih sengih je masa tu.Yang aku herannya pula tak ada satupun tanda salib kat dinding,kat pintu,mahupun gambar Jesus yg dilekatkan seperti kebiasaan rumah kwn kristian yg ku kenal sebelum tu.Selepas berdoa makan malam,pakcikku memberitahu kepadaku tentang kerja di bengkel kawannya pada hari isnin lalu menanyakan tentang pagi esok(ahad) ingin ikut serta pergi gereja ataupun dduk rumah je.Lalu aku sambil tersenyum tersengih menjawab nak ikut.Malam itu selepas berdoa sebelum tidur,pakcik aku lalu memberikan aku Alkitab dwibahasa terjemahan indonesia/english kerana menurutnya terjemahan firman yang terbaik/lengkap/asli.Menurutnya lagi,sebelum membaca bible perlu dimulakan dengan doa dulu bukan hanya sekadar seperti membaca buku2 biasa supaya mata,hati dan telinga kita dijauhkan dari setan.
Keesokkan paginya iaitu sebelum jam pkul 8,kmi semua pergi ke gereja yang terletak di atas rumah kedai(disewa).Selepas masuk aku agak terkejut memperlihat di depan terletak gitar,drum,dll alat muzik..hehe..seakan akan didalam jamming studio.Selepas menolong menyusun kerusi2 dan lainnya aku melihat di ppan kenyataan organisasi dan terlihat yang paling atas pakcikku adalah sebagai pengerusi(merangkap pastor).Hampir jam 9 pagi terlihat ruangan rumah kedai yg kecil penuh sesak dengan jemaat.Seterus dimulakan lagu puji sembah,diperdengarkan firman Tuhan,kesaksian2 yang menarik dikalangan jemaat tentang Tuhan semenjak mereka mengenalNya dan yang paling jelas hari itu ialah perasaan hatiku yg gembira tanpa sebab terasa hati sangat tenang yang luar biasa;semenjak hari itu juga aku seringkali meluangkan masa lapangku membaca bible.selepas pulang ke rumah dalam pukul 2 petang,pakcikku menyuruhku tidur sekejap sebelum kami sekeluarga berkumpul minum petang sambil mengajarku tentang kristian,tentang tuhan dan menceritakan kesaksiannya sebelum mengenal Tuhan.

Disini aku selitkan juga ringkasan kesaksian pakcik aku tu.Sebelum pakcik aku mengenal tuhan,pakcik aku juga mengamalkan kepercayaan adat manakala makcik aku pula memang seorang kristian tapi atas "gelaran" je.Memang makcik aku tiap mggu pergi gereja tapi tak mengenal firman tuhan,dalam erti kata lain kristiannya makcik aku ini hanyalah pergi ke gereja tapi tidak belajar firman Tuhan/alkitab(aku boleh katakan lebih 90% "kristian" di malaysia begini,lebih parah apabila lebih 50% kristian tidak pergi ke gereja; inilah penyebab terbesar blog islam di malaysia yang menyoal kristian terlihat hampir tidak ada yang berani tampil menyanggah dakwaan islam!mengapa??kerana "keristan" itu"bukan kristian"!)Sebelum mengenal Tuhan pakcik aku sangat aktif dengan sukan pingpong,badminton,bola sepak dll sehinggalah pada suatu hari pakcik aku diserang penyakit ketumbuhan di kepala dan dalam hnya bberapa bulan je pakcik aku hanya dapat berbaring lemah tidak dapat bangun;daripada tubuh yang tegap menjadi kurus dan kepalanya hampir botak disebabkan keguguran rambut.Turun naik hospital,bomoh,dukun,perubatan islam hingga ke kalimantan indonesia berubat namun tidak juga membuahkan hasil malah makin parah.Sebelum itu,makcikku bbrapa kali ingin membawanya ke gereja utk didoakan tapi pakcik ku tidak mahu sehinggalah jemaat gereja itu sendiri datang kerumahnya dan berkumpul utk mendoakannya.Kata pastor itu kepadanya,"kalau engkau percaya Tuhan Jesus menyembuhkan engkau,engkau pasti akan sembuh." Pakcikku lalu mengangguk dan semasa sedang didoakan,sambil menangis pakcikku berdoa begini "Jika betul Tuhan itu ada,tunjukkanlah kuasaMu yang nyata terhadapku!sembuhkanlah aku,supaya apabila aku sembuh,aku akan memberitakan kemuliaan-Mu."dan seraya dengan itu juga pakcik aku merasakan roh kudus mengurapinya(dia mengetahui itu adalah roh kudus hanyalah setelah dia menjadi kristian)dan ia sembuh.Semenjak dari itu,pakcik ku sungguh2 percaya kepada Jesus sebagai Juruselamat;tiap harinya dipenuhi dengan doa dan membaca Alkitab dan dengan itu juga semua tentang duniawi dibuangnya jauh2 dengan membakar semua cd,dvd cerita dunia,lagu2 dunia dibakarnya lalu menukarnya dengan lagu rohani kristian dan cd ceramah tentang kristian.Juga astro yg dilanggannya semata mata utk melihat perlawanan bola hgga 2,3 pagi ditukarnya kepada parabola dengan isyaratnya menuju ke satelit filipina kerna filipina memiliki siaran kristian 24 jam.Juga buku2 duniawi,tempayan lama,pinggan lama,gelas dan lain2 yg berukir naga ataupun lambang setan habis didoakan sebelum dibakar termasuk baju2,seluar,beg,peralatan sukan ataupun semua yg memiliki simbol setan termasuk azimat kepercayaan lama telah didoakan sebelum dibakar.Lalu malam itu juga aku membakar kesemua baju,seluar termasuk beg aku yg memiliki simbol setan.Pakcikku juga menerangkan kepadaku bahawa sebagai seorang Kristian yang benar2 kristian mestilah jauh dari rokok,arak,judi,kata kesat,mengumpat orang,memaafkan semua orang yang dibenci,jangan mengejar/menginginkan hal duniawi lebih dari keinginan rohani dalam erti kata lain seboleh bolehnya mengelak tentang dunia?sambil tersenyum dia mengatakan kepada ku,"Bolehke engkau berbuat demikian?" Sambil tersengih aku tidak berkata apa2 kerana aku masa tu merokok.Lalu pakcikku menjawab "memang manusia tidak dapat berbuat demikian kerana manusia terikat oleh keinginan dunia melainkan Ia sendiri bekerja utk kita dengan roh kudus akan diam didalam orang yg percaya." tambahnya lagi, "sekarang engkau tidak memahaminya lagi,bacalah bible dan engkau akan memahaminya sedikit demi sedikit? (Yohanes 14:26-27 tetapi Penghibur, yaitu Roh Kudus, yang akan diutus oleh Bapa dalam nama-Ku, Dialah yang akan mengajarkan segala sesuatu kepadamu dan akan mengingatkan kamu akan semua yang telah Kukatakan kepadamu.
Damai sejahtera Kutinggalkan bagimu. Damai sejahtera-Ku Kuberikan kepadamu, dan apa yang Kuberikan tidak seperti yang diberikan oleh dunia kepadamu. Janganlah gelisah dan gentar hatimu.)

Masa tu aku hanya memikirkan tentang "teruknya" beragama.Begitu juga dengan halnya berpuasa,menyerahkan semua masalah kepada Tuhan dengan sentiasa berdoa,wajib memberi persepuluhan tiap bulan kepada gereja
Setelah hampir sebulan aku mengenal Tuhan dan percaya,aku lalu dibaptisa.Sepanjang lebih 6 bulan aku tggal bersama pakcik ku telah membuka mata,hati dan telinga ku yg dulu buta dan pekak tentang Tuhan.Sangat banyak mukjizat yg ku lihat dan ku alami sendiri betapa ketaranya perbezaan hidup di dalam Tuhan dengan yg tidak mengenalNya.Kesaksian yg lumpuh sembuh dan berjalan,bayi yg dulunya dikatakan doktor terencat telah sembuh dan kni berumur 7 tahun kalau tak silap,yang lumpuh kerana strok telah sembuh,anak2 jemaat yg didoakan menghadapi peperiksaan banyak yg lulus cemerlang,terasa hidup amat diberkati dan banyak lagi termasuk seorang Kristian yg kuat imannya TIDAK PERNAH mengambil ubat walaupun sebutir panadol,cukup dengan berdoa kepada Tuhan dan ia akan sembuh!(Yohanes 14:13-14 dan apa juga yang kamu minta dalam nama-Ku, Aku akan melakukannya, supaya Bapa dipermuliakan di dalam Anak.
Jika kamu meminta sesuatu kepada-Ku dalam nama-Ku, Aku akan melakukannya.")Kesaksian aku sendiri yg tertinggal dompet di meja pasar basah tidak terusik sama sekali biarpun lebih 4 jam tertinggal disitu! (Yohanes 1:12, 24 Tetapi semua orang yang menerima-Nya diberi-Nya kuasa supaya menjadi anak-anak Allah, yaitu mereka yang percaya dalam nama-Nya) percaya ataupun tidak?sepanjang aku mengenal Tuhan Jesus,TIDAK PERNAH walau sekalipun bermimpi rawan/hantu!..Ini adalah kesaksian aku yg telah melihat kuasa tuhan bekerja di dalam hidupku dan itu tidak termasuk dengan ribuan kesaksian didalam youtube tentang Tuhan bekerja dalam hidup mereka!BUKAN DENGAN MELIHAT DEBAT ZAKIR NAIK DI DALAM YOUTUBE SAUDARA!YANG SAUDARA CADANGKAN ITU ADALAH KESAKSIAN MANUSIA YG BERLIDAHKAN SYAITAN YANG TIDAK MENGENAL TUHAN.YANG AKU SARANKAN ADALAH MELIHAT YOUTUBE KESAKSIAN TENTANG KEMULIAAN TUHAN!TUHAN ITU BAIK!sangat banyak perbezaan sebelum mngenal Tuhan dan selepas mengenalNya.Jika anda mengenalNya,anda tak perlu lagi nak kutip2 firman ketuhananNya melainkan Jesus MENYATAKAN KEPADA ANDA BAHAWA IA ADALAH TERANG DUNIA!

Saya juga tersenyum sangat lebar kerana Nabi Isa adalah satu-satunya utusan Allah (manusia biasa) yang disalah anggap sebagai tuhan oleh pengikutnya..:)

Sungguh sedih melihat senyuman org yg tidak mngenal Tuhan..
Matius 13:14-17 (TB) Maka pada mereka genaplah nubuat Yesaya, yang berbunyi: Kamu akan mendengar dan mendengar, namun tidak mengerti, kamu akan melihat dan melihat, namun tidak menanggap.
Sebab hati bangsa ini telah menebal, dan telinganya berat mendengar, dan matanya melekat tertutup; supaya jangan mereka melihat dengan matanya dan mendengar dengan telinganya dan mengerti dengan hatinya, lalu berbalik sehingga Aku menyembuhkan mereka.
Tetapi berbahagialah matamu karena melihat dan telingamu karena mendengar.
Sebab Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya banyak nabi dan orang benar ingin melihat apa yang kamu lihat, tetapi tidak melihatnya, dan ingin mendengar apa yang kamu dengar, tetapi tidak mendengarnya.

Orang yahudi semasa zaman Jesus semuanya menganggap Jesus sebagai nabi juga termasuk Islam hari ini?..dan jawapan Jesus mengenai tanggapan mereka itu ialah ORANG BUTA,PEKAK,BUTA HATI DAN SESAT!..MELAINKAN PENGIKUTNYA YANG MEMANGGILNYA TUHAN,MESIAS,ANAK ALLAH PULA?..KERANA SEBEGITU IMAN MEREKA,TUHAN JESUS TELAH MENUBUAT TENTANG PENGIKUTNYA(KRISTIAN)diberi kunci syurga!

SALAH SATU DARI BANYAK PERCANGGAHAN YG NYATA ANTARA ALKITAB DAN BUKU ALQURAN YANG MENYESATKAN:

Matius 22:29-31
Yesus menjawab mereka: "Kamu sesat, sebab kamu tidak mengerti Kitab Suci maupun kuasa Allah!
Karena pada waktu kebangkitan orang tidak kawin dan tidak dikawinkan melainkan hidup seperti malaikat di sorga.

SALAH SATU DARI BBERAPA ALASAN TERBESAR MENGAPA PENGGANAS ISLAM SANGGUP MATI SYAHID.UNTUK MENDAPATKAN BIDADARI SETAN!PADUHAL,API NERAKALAH YANG "DIBIDADARINYA"

Jika en.edison menggunakan ayat Yohanes 13:13 diatas, itu bukanlah pengakuan bahawa Yesus itu Allah.

Sila datangkan ayat yang jelas, yang mana Yesus menyatakan, "Sembahlah Aku" atau "Saya Tuhan".

Saya harap en.edison dapat menjawabnya..:)

Hee..tpaksalah aku jwab biarpun aku tahu yg saudara tahu akan jwpnnya.Sememangnya "Jesus sebagai manusia" tidak pernah menyatakan seperti yg saudara tulis diatas kerana:

Jika Ia menyatakan demikian sebagai "manusia"?..bukankah Ia telah menghujat diriNya sendiri dengan mengatakan Allah itu dua?..Bukankah adat dunia juga berbuat demikian;Abu telah kehilangan tangannya semasa diserang seekor buaya:bukankah sebelum tangan abu dibaham buaya,tangannya itu sebahagian dari Abu juga?..sekiranya tangan si Abu belum pergi kepada diri-nya,MANA MUNGKIN DIA DAPAT MENGATAKAN YANG IA ABU?..kerana akan timbullah persoalan yang besar,YANG MANA SATUKAH ABU?..melainkan tangan itu hanya layak digelar *tangan si abu.MELAINKAN,apabila tangan di mulut buaya itu diambil dan disambungkan kembali kepada diriNya(Abu)!..Bukankah Jesus "sebagai Allah" pernah mengatakan tentang Abraham yg pernah mengenalNya?..Bukankah Jesus sebagai manusia pernah mengatakan "sesungguhnya,sebelum Abraham jadi,Aku Ada?"..dalam erti kata lain,gelar Anak Allah ini adalah gelarNya sebagai manusia (perhatikan tangan si abu di atas)Bukankah Jesus yang telah pergi ke milik-Nya sekarang sebagai Allah?..

Yohanes 16:28
Aku datang dari Bapa dan Aku datang ke dalam dunia; Aku meninggalkan dunia pula dan pergi kepada Bapa."

Yohanes 9:36-38
Jawabnya: "Siapakah Dia, Tuhan? Supaya aku percaya kepada-Nya."
Kata Yesus kepadanya: "Engkau bukan saja melihat Dia; tetapi Dia yang sedang berkata-kata dengan engkau, Dialah itu!"
Katanya: "Aku percaya, Tuhan!" Lalu ia sujud menyembah-Nya.

Dalam erti kata lain,Jesus yang kami kenal adalah Allah.Saudara..tidak mungkin kami kristian mengimani apa yg kami tidak pasti keselamatannya."Orang gila" pun ragu2 untuk bergayut bersandarkan seurat benang untuk menyeberangi anak sungai?..Inikan pula soal keselamatan rohani saudara.Jika benar Jesus hanyalah sebagai nabi menurut Alkitab,aku boleh katakan yang Kristian tidak akan wujud sebagai agama hari ini!Amat malang bagi yg beranggapan demikian,kerana menurut Alkitab yang kami kenal,tanggapan itu salah sama sekali.Dari perjanjian lama hinggalah perjanjian baru tiada satupun konsep Ketuhanan kristian yg berlawanan dengan Alkitab.Amat jelas bagi yang mengenal isi Alkitab tentang Juruselamat yang dijanjikan Allah adalah Ia sendiri???..Semua ahli kitab sebulat suara menyatakan bhwa Jesus sebelumnya adalah datang dari bagian Allah juga kembali kepada bagian Allah(triniti).Dalam erti kata lain,Jesus sebelum datang sebagai manusia adalah Jesus sebagai Allah!maka sekembaliNya kepada milikNya Jesus sebagai Allah.

1)MENGAPAKAH GOLONGANMU MENGKAFIRKAN KAMI YANG MENYEMBAH ALLAH ABRAHAM?
2)MENGAPAKAH GOLONGANMU TERTAWA MELIHAT KAMI MENYEMBAH ALLAH YANG KAMI KENAL?

Ajaran Islam yang nyata bertentangan dengan Kristian:

1)Tentang penceraian dan poligami
2)Tentang menghakimi
3)Tentang kiblat
4)Tentang konsep syurga pesta seks
5)Tentang Roh kudus
6)Tentang hari sabat
7)Tentang kenabian muhammad
8)Tentang makanan halal/haram
9)Tentang bersunat
10)Tentang kasih sayang
11)Tentang puasa
12)Tentang Jin
13)Tentang persepuluhan
14)Tentang Ketuhanan

Perbezaan besar diantara Islam dan Kristian sebenarnya hanyalah konsep ketuhanan Yesus. Konsep triniti, yang en.edison terus gagal memberikan jawapannya. Ayat manakah yang menyatakan bahawa Yesus mengatakan "Aku Allah" atau "Sembahlah aku". Saya terus menantikan jawapannya..:)

Perbezaan besar diantara Islam dan Kristian hanyalah konsep Tuhan?..hehehehe..allah muhammad?ya,allahmu.Allah Yakub?ya,Allah kami.

Sanak saudara sedarah kandung berbunuhan gara-gara Islam

Utba Hudhayfah (pagan Quraish) melawan anaknya yakni Abu Hudhayfah (Muslim) di perompakan Badr,
Obaydah (Muslim - Pakcik Muhammad) melawan Abdul Bakhtari dan al-Abbas (keduanya pakcik Muhammad yang lain - pagan Quraish) di perompakan Badr
Pengikut Muhammad membunuh Abdul Bakhtari (Pakcik Muhammad - pagan Quraish) di perompakan Badr
Hazrat Umar (Muslim) membunuh Pakcik kandungnya sendiri, yakni al-As b. Hisham b. al-Mughira (pagan - Quraish) di perompakan Badr
Muhammad memerintahkan pemancungan atas Abul Hakam (Pakciknya sendiri - pagan Quraish) di perompakan Badr.
Muhammad melawan Abu al-As (pagan Quraish; menantunya sendiri; suami dari Zaynab yang adalah anak perempuan Muhammad yang tertua) di perampokan Badr. Bahkan kemudian Muhammad minta Zaynab sendiri membayar tebusan kepada Muhammad bagi pembebasan Abu al-As setelah pertempuran selesai.
Ali (Muslim - sahabat dekat Muhammad) membunuh pakciknya sendiri Amr b. Abd Wudd (pagan Quraish) di Perang Khandaq


Berencana Membunuh Ayah Sendiri gara-gara Muhammad

Ketika terjadi pertikaian antara orang-orang Muslim Ansar (dipimpin oleh Abd Allah ibn Ubayy) dan Muslim Muhajidin, anak laki Abd Allah ibn Ubayy yakni Abd Allah b. Abd Allah b. Ubayy datang menghadap Muhammad dan menawarkan diri untuk membunuh ayahnya sendiri. Dia berkata, “Rasul Allah, aku diberitahu bahawa engkau ingin membunuh Abd Allah b. Ubayy kerana apa yang dikhabarkan padamu tentang dirinya. Jika kau memang ingin melakukan itu, perintahkan aku untuk melakukannya dan aku akan membawa kepalanya kepadamu. Demi Tuhan, al-Khazraj tahu bahawa tidak ada seorang pun diantara mereka yang lebih berbakti kepadanya ayahnya daripada aku. Aku khawatir engkau akan memerintah orang lain untuk membunuh ayahku dan dia akan melakukannya; dan aku akan tidak tahan melihat pembunuh Abd Allah b. Ubayy berjalan diantara orang2. (Kerana itu) Aku bersedia membunuhnya, membunuh seorang Muslim untuk membalas dendam seorang kafir, dan kerananya (aku) akan masuk Api [neraka].” [ Tabari, vol. viii, p.55] Mubarakpuri [Mubarakpuri, p.391] menyatakan bahwa tipe Jihadis fanatik seperti ini adalah Muslim yang ‘alim’.


Membunuh Ayah sendiri kerana menolak Islam

Penyerangan Atas B. Kilab di al-Zuji oleh al-Dahak ibn Sufyan al-Kilabi—August, 630M

Muhammad mengirim al-Dahak ibn Sufyan ke al-Zuji untuk mengajak orang2 B. Kilab memeluk Islam. Ketika mereka menolak, tentera2 Muslim menyerang mereka dan memaksa mereka berlarian pergi ketakutan. Diantara para Muslim terdapat seorang Jihadis tulen bernama al-Asyad . Dia bertemu dengan ayahnya yang bernama Salamah yang sedang mengendarai kuda. Al-Asyad meminta ayahnya masuk Islam. Tapi ayahnya malah menegurnya karena memeluk Islam. Al-Asyad jadi marah dan dia memotong kuda ayahnya. Ketika ayahnya terjatuh, dia lalu menangkapnya sampai para Muslim yang lain tiba di tempat itu dan membunuhnya (Ibn Sa’d, vol. ii p.201)

1)Tentang penceraian dan poligami
-Alkitab jelas menolak poligami iaitu berteraskan monogami baik dari kitab taurat mahupun kitab injil manakala hal bercerai hanya diperbolehkan sekiranya salah satu pasangan berbuat zina DAN JIKA PASANGANNYA DICERAIKAN TANPA SEBAB MUNASABAH,IA "MENYURUH" PASANGANNYA BERZINA JIKA PASANGANNYA BERKAHWIN LAGI!Kerana menurut Alkitab,penceraian tanpa sebab yang munasabah tidak sah di mata Tuhan;bermaksud pasangan yang diceraikannya "masih pasangannya" biarpun pasangannya yg dicerainya itu telah berkahwin lain.Kedatangan nabi penyempurna pula?

2)Tentang menghakimi
-Di dalam perjanjian baru(kitab injil) melalui nabi isa(islam) Tuhan/Allah oleh Alkitab mengajarkan tentang menghakimi(menghukum) sesama manusia adalah "tidak layak"!.Menurut Alkitab,sesama manusia hanya "layak" untuk menasihat,mengajarkan,mendoakan sesama manusia yang berbuat salah dengan berserah kepada Tuhan/Allah untuk "menegurnya".Hukum membunuh bagi yang murtad,orang kafir juga musuh dilarang sama sekali!Malah,Mesias juga melarang mengatakan sesama saudaranya kafir juga satu kesalahan! Maksudnya,banyak kemajuan hukum selepas kedatangan Mesias dan ini juga tidak menghairankan mengapa kedatangan Mesias amat diagungkan.Kedatangan nabi penyempurna pula?..

3)Tentang kiblat

-Memang benar sebelum kedatangan Mesias,kiblat itu "berguna" sebagai tanda untuk menyembah Allah yang para nabi mereka sembah.Selepas kedatangan Mesias,kiblat "tidak ada gunanya lagi" KERANA orang yang percaya SETARAF dengan para nabi sebelumnya YANG MENGENAL ALLAH. Yang peliknya,kedatangan nabi penyempurna pula berbuat yg sebaliknya?..hehe..

4)Tentang konsep syurga pesta seks

-Syurga yang dijanjikanNya sangat berbeza dengan syurga yang dijanjikan allah muhammad yang memberi ganjaran bidadari kepada golongan lelaki saleh? syurga menurut allah islam penuh dengan nikmat dunia yang HANYA untuk golongan lelaki.Kasihan memandangkan golongan perempuan muslim sejak dari dunia hinggalah akhirat/syurga terus menerus dipoligamikan menurut agama penyempurna.

5)Tentang Roh kudus/Roh kebenaran
-Roh kudus menurut Islam? panggilan bagi malaikat jibril,tidak ada pengertian khusus tentang Roh kudus menurut Alquran? Ini tidak menghairankan,kerana nabi muhammad itu sendiri tidak dianugerah roh kudus. Menurut Alkitab pula,para nabi2 mahupun orang benar sebelum kedatangan Mesias KESEMUANYA dianugerah Roh kudus yang bertujuan sebagai pengiring dan pembimbing oleh Roh kudus yang "diam" didalam orang pilihanNya(anak2 Allah).Dengan bimbingan Roh kudus inilah,Para nabi berkata kata mahupun bernubuat ssuatu dari Allah.Juga dengan bimbingan Roh kudus inilah seorang yang bergelar manusia melepaskan ikatan dunia dan mengenal Ia!Kerana dengan iringan roh kudus inilah seorang manusia "TIDAK INGIN BERHUBUNGAN DENGAN DUNIA" lalu menolak nikmat dunia seperti mendengar lagu dunia,menonton filem dunia,membaca buku2/novel2 dunia/surat khabar dunia,menginginkan kereta besar,menginginkan rumah besar,menginginkan nama dan pangkat,menginginkan pujian manusia,menginginkan isteri 2,3,4,MELAINKAN menginginkan syurga,menginginkan menyembah Allah dan memberitakan kerajaan-NYA!

Kerana?
-Mestilah kamu kudus sebab Allah itu kudus!

Bagaimana mungkin manusia dapat menguduskan dirinya bukan?
-Ya,dan dengan itulah anugerah Roh kudus dianugerahkan untuk kita dari diri-Nya kerana keselamatan itu bukan hanya usaha dari kita melainkan pertolongan dari-Nya iaitu melalui Juruselamat-Nya.


6)Tentang hari sabat
-Hari sabat menurut Alkitab adalah-hari kita untuk Tuhan-kerana dalam 6 hari Tuhan telah menciptakan segala galanya utk kita.Didalam Alkitab juga tidak dinyatakan dengan jelas jatuh kehari berapakah hari sabat itu?..namun yang pasti,dlam seminggu hendaklah 1 harinya dikuduskan utk bersama Tuhan.Maka menurut Alkitab,hari kudus itu hendaklah kita meninggalkan pekerjaan dan menumpukan jiwa raga kita untuk melayani Tuhan.Tujuan aku menyelitkan tentang hari sabat disini adalah kerana hari sabat termaktub dalam 10 hukum Allah yang wajib;islam pula mengklaim yg ia kesinambungan 2 agama samawi sebelumnya? oleh itu,2 agama samawi tersebut menegaskan 10 hukum Allah Yakub yang wajib dipatuhi islam dan Hari sabat adalah salah satu darinya?!..terdapat juga hujah balas wakil dari muslim yang mengatakan mereka juga menguduskan hari sabat iaitu hari jumaat?..Rasanya umat islam hanya menguduskan "solat jumaat" bukan "harinya"...

7)Tentang kenabian muhammad

-Teras islam yang paling mendasar sekali ialah mempercayai muhammad sebagai nabi,setuju?..Disini aku menjadi wakil bagi firman Allah Alkitab mengatakan bahawa "tidak ada satupun firman ataupun nubuat para nabi yang melayakkan muhammad bergelar sebagai nabi?"dalam erti kata lain,Allah alkitab tidak tahu menahu kenabian muhammad menurut islam melainkan muhammad sebagai manusia biasa.

*BERSAMBUNG

En.edison terus gagal memberikan saya satu ayat pun dimana Yesus mengaku sebagai Tuhan..:)

Sudah jelas lagi bersuluh???..hehe..terlupa pula aku yang seorang buta dibagi spotlight berapa ton pun tak dapat melihat juga!

Matius 13:14-17 (TB) Maka pada mereka genaplah nubuat Yesaya, yang berbunyi: Kamu akan mendengar dan mendengar, namun tidak mengerti, kamu akan melihat dan melihat, namun tidak menanggap.
Sebab hati bangsa ini telah menebal, dan telinganya berat mendengar, dan matanya melekat tertutup; supaya jangan mereka melihat dengan matanya dan mendengar dengan telinganya dan mengerti dengan hatinya, lalu berbalik sehingga Aku menyembuhkan mereka.
Tetapi berbahagialah matamu karena melihat dan telingamu karena mendengar.
Sebab Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya banyak nabi dan orang benar ingin melihat apa yang kamu lihat, tetapi tidak melihatnya, dan ingin mendengar apa yang kamu dengar, tetapi tidak mendengarnya.

8)Tentang makanan halal/haram
-Memang benar sebelum Mesias makanan terbahagi kpda 2 hub iaitu halal dan haram dan ia bertujuan untuk umatNya menguduskan diri(hendaklah kamu kudus sebab Allahmu kudus).Disini kita perlu memahami keseluruhan isi alkitab untuk menjawabnya;pemahaman tentang Mesias iaitu Juruselamat yang dijanjikan Allah?
Lukas 16:16
Hukum Taurat dan kitab para nabi berlaku sampai kepada zaman Yohanes; dan sejak waktu itu Kerajaan Allah diberitakan dan setiap orang menggagahinya berebut memasukinya.
KJV, The law and the prophets were until John: since that time the kingdom of God is preached, and every man presseth into it.
TR, ο νομος και οι προφηται εως ιωαννου απο τοτε η βασιλεια του θεου ευαγγελιζεται και πας εις αυτην βιαζεται
Translit Interlienar, ho nomos {(kitab) Taurat} kai {dan} hoi prophêtai {(kitab) nabi-nabi} hoes {hingga} iôannou {yohanes} apo tote hê basileia tou theou euaggelizetai kai pas eis autên biazetai.
Dalam erti kata lain,ikatan tanda(menguduskan diri) makanan halal/haram terlerai selepas kedatangan Juruselamat;melalui Roh kudus yang dianugerah kepada orang yang percaya.

Markus 7:14-19
Lalu Yesus memanggil lagi orang banyak dan berkata kepada mereka: "Kamu semua, dengarlah kepada-Ku dan camkanlah.
Apa pun dari luar, yang masuk ke dalam seseorang, tidak dapat menajiskannya, tetapi apa yang keluar dari seseorang, itulah yang menajiskannya."
[Barangsiapa bertelinga untuk mendengar hendaklah ia mendengar!]
Sesudah Ia masuk ke sebuah rumah untuk menyingkir dari orang banyak, murid-murid-Nya bertanya kepada-Nya tentang arti perumpamaan itu.
Maka jawab-Nya: "Apakah kamu juga tidak dapat memahaminya? Tidak tahukah kamu bahwa segala sesuatu dari luar yang masuk ke dalam seseorang tidak dapat menajiskannya,
karena bukan masuk ke dalam hati tetapi ke dalam perutnya, lalu dibuang di jamban?" Dengan demikian Ia menyatakan semua makanan halal.
-Kerana dengan Roh kudus yang diam didalam orang yang percaya membimbing/mengiringi perbuatan dan percakapan sseorang yang menerima anugerahNya. Manakala golongan yang menguduskan diri dengan "makanan yang tidak kudus dan dibuang di jamban" pula tidak berguna jika perbuatan dan percakapannya tidak kudus yang TIDAK PULA dapat dibuang di jamban.

9)Tentang bersunat
-Bersunat ini juga sama halnya dengan hukum taurat pemakanan diatas.Selepas kedatangan Mesias,sunat yang paling ditekankan ialah sunat hati(Anugerah Roh kudus yang membimbing hati manusia menolak tentang dunia dan hanya kepada Allah saja!)

Yohanes 7:22
Jadi: Musa menetapkan supaya kamu bersunat — sebenarnya sunat itu tidak berasal dari Musa, tetapi dari *nenek moyang kita — dan kamu menyunat orang pada hari Sabat!

*Kejadian 17:10
Inilah perjanjian-Ku, yang harus kamu pegang, perjanjian antara Aku dan kamu serta keturunanmu, yaitu setiap laki-laki di antara kamu harus disunat.
-Diwajibkan bagi keturunan Abraham-

Kisah Para Rasul 7:51
Hai orang-orang yang keras kepala dan yang tidak bersunat hati dan telinga, kamu selalu menentang Roh Kudus, sama seperti nenek moyangmu, demikian juga kamu.

Roma 2:26
Jadi jika orang yang tak bersunat memperhatikan tuntutan-tuntutan hukum Taurat, tidakkah ia dianggap sama dengan orang yang telah disunat?

*Yang peliknya hampir kesemua bumiputera sarawak tidak mengira bangsa yang bersunat sama ada beragama Kristian mahupun kepercayaan adat;mungkin disebabkan pengaruh kedatangan agama kristian itu sendiri;aku juga telah bersunat sebelum aku beragama kerana sseorang yang tidak bersunat akan dpanggil/dpermainkan dengan panggilan "si kulup".

10)Tentang kasih sayang
-Ajaran kristian adalah suatu ajaran yang diajarkan oleh Jesus yang amat mementingkan kasih sayang.Ini dapat dibuktikan dengan jelas bukan hanya dari apa yang diajar kpda pengikut juga dari sifat-Nya.
nabi penyempurna?

"When an infidel's country is conquered (in self-defence?) by a Muslim ruler, its inhabitants are offered three alternatives:

The reception of Islam, in which case the conquered became enfranchised citizens of the Muslim state;
The payment of a poll-tax (Jazyah) by which unbelievers in Islam obtained "protection" and become Zimmis, provided they were not idolaters (of Arabia);
Death by the sword to those who would not pay the poll-tax. ("Dictionary of Islam", page 243).

"..Kill those who join other gods with Allah wherever you find them; besiege them, seize them, lay in wait for them with every kind of ambush.."(Sura 9:5).


"When you encounter the unbelievers, strike off their heads, until ye have made a great slaughter among them.."(Sura 47:4).

"..Make war upon such of those to whom the Scriptures have been given as believe not in Allah, or in the Last Day, and who forbid not what Allah and His Apostle have forbidden...until they pay tribute.." (Sura 9:29).

"Say to the infidels: If they desist, what is now past shall be forgiven them; but if they return, they have already before them the doom of the ancients! Fight then against them till strife be at an end, and the religion be all of it Allah's." (Sura 8:39).

"Proclaim a grievious penalty to those who reject faith." (Sura 9:3).

11)Tentang puasa
-Puasa yang aku ketengahkan disini adalah tujuannya(berpuasa).Orang kristian yang kebanyakkan berpuasa adalah untuk mendekatkan/mengeratkan hubungan dengan Tuhan.Biasanya umat kristian berpuasa pada hari tidak bekerja dan tidak diketahui saudaranya sendiri dengan mengurung diri di dalam bilik ataupun rumah sambil berdoa.Menurut islam pula,puasa lebih kepada "berniat" ataupun untuk mendapatkan ssuatu? ini dapat dilihat dengan jelas jenis2 ganjaran yang akan diterima menurut islam bergantung dengan jenis2 puasanya.Dalam erti kata lain,puasa bagi umat islam lebih kepada terpaksa(bersebab).

12)Tentang Jin
-Jin kafir ataupun Jin Islam?Menurut islam,Hasan al-Basri berpendapat : bahawa Jin keturanan Iblis, seperti manusia keturunan Adam. Dari dua kelompok ini ada yang beriman dan ada yang kafir, keduanya juga berhak mendapatkan pahala dan seksaan dari Allah. Mereka yang beriman dari keduanya adalah kekasih Allah dan mereka yang kafir adalah Setan.
Ibnu Abbas berpendapat : Jin adalah keturunan Jann, mereka bukan setan, mereka bisa mati dan mereka ada yang beriman dan ada yang kafir. Sedangkan setan adalah anak Iblis mereka tidak akan mati kecuali bersama-sama Iblis.

ayat Al-Jin: 11:

Artinya : Dan bahwasanya di antara kami (bangsa Jin) ada orang-orang yang sholeh, dan adapula yang tidak demikian. Kami menempuh jalan yang berbeda-beda.
-Menurut Alkitab? Jin adalah golongan setan!

13)Tentang persepuluhan
-Persepuluhan atau 1/10 ialah persembahan hasil oleh orang yahudi juga kristian sebagai tanda bersyukur diatas rezeki dan campur tangan Tuhan kepada kita.Persembahan ini mestilah diberikan kepada rumah Tuhan(gereja) iaitu 1/10 dari hasil pendapatan kita tiap2 bulan.
*Semua kristian yg taat akan persembahan persepuluhan ini mengakui diberkati/tiada masalah kewangan kerana Tuhan akan menambahkan lagi hasil pendapatan umatNya yg tidak mengasihi harta dunia lebih dariNya.

14)Tentang Ketuhanan
-Seperti juga dengan kenabian muhammad-Alkitab mahupun kristian sendiri menolak kesamaan Allah yakub adalah allah yang disembah oleh muhammad melalui perbezaan ajaran yang nyata dalam senarai di atas!

*allah swt mu?ya,allah muhammad.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon