Tuesday, August 27, 2013

Asal-Usul Agama Kristian Selepas 'Kematian' Nabi Isa


Agama Kristian berkisar tentang perjalanan hidup Nabi Isa a.s atau Jesus Christ. Maka apabila kita berbicara tentang sejarah agama Kristian kita sebenarnya menyentuh mengenai perjalanan hidup Jesus Christ. Oleh demikian maka sejarah agama Kristian terbahagi kepada tiga era iaitu:


1. Era sebelum kehadiran Jesus Christ
2. Era sewaktu kehadiran Jesus Christ
3. Era selepas kehadiran Jesus Christ

1. Era Sebelum Kehadiran Jesus Christ.

Oleh kerana Jesus Christ dikatakan berketurunan Yahudi dan telah dihantar oleh tuhan khusus untuk kaumnya, maka era sebelum kehadiran Jesus adalah era yang mengesahkan tentang kaumnya.

Kaum Yahudi adalah pengikut nabi Musa a.s atau Moses yang diturunkan kitab Taurat kepadanya. Kitab Taurat mengandungi hukum hakam dan syariat nabi Musa a.s yang diperintahkan tuhan kepada bani Israel.

Oleh kerana jarak waktu diantara nabi Musa a.s dan Jesus Christ melebihi ribuan tahun, maka tidak hairanlah jika sepanjang tempoh itu berlaku penyelewengan dan korupsi terhadap hukum Taurat oleh bani Israel.

Berikutan penyelewengan dan korupsi yang berlaku itu, kemungkaran, kemaksiatan, kelalaian dan kejahilan kian berleluasa di dalam masyarakat bani Israel. Bani Israel ketika itu bebas mengingkari perintah tuhan.

Mereka telah jauh menyimpang daripada perintah tuhan. Berlatar belakang persekitaran kemungkaran inilah nabi Isa a.s atau Jesus Christ telah di turunkan oleh tuhan kepada bani Israel untuk mengembalikan mereka ke jalan yang benar.

2. Era Ketika Kehadiran Jesus Christ

Jesus Christ telah dilahirkan di Palestin. Ibu beliau Siti Mariam ialah seorang anak dara. Kisah hidup Jesus Christ ketika kecil tidak banyak diketahui kerana tidak ada catatan mengenainya. Mengikut Al-Kitab, nubuwah (kerasulan) Jesus Christ bermula ketika beliau berumur 30 tahun.

Beliau dikatakan gigih berkhutbah dan berceramah di rumah ibadat kaum Yahudi sama ada di kuil ataupun di sinagog. Khutbah-khutbah beliau pada ketika itu banyak mengajak kaum yahudi agar kembali kepada cara hidup dan ajaran yang diajar oleh nabi Musa a.s.

Seruan beliau itu diterima baik oleh kaumnya yang selama ini tidak senang dengan gelagat para ulama Yahudi yang telah menyeleweng dan menyimpang jauh dari ajaran nabi Musa a.s yang sebenar

Justeru itu, pengaruh Jesus Christ berkembang dengan cepat sehingga para ulama Yahudi berasa kedudukan serta pengaruh mereka tercabar dan terancam.

Mereka tidak dapat menghalau Jesus Christ daripada berkhutbah di dalam Sinagog kerana apa yang disampaikan oleh beliau adalah berpandukan kepada ajaran sebenar agama Yahudi. Lalu secara diam-diam para ulama Yahudi telah mengatur langkah untuk menghapuskan Jesus Christ.

Oleh kerana para ulama Yahudi tidak ada kuasa untuk menangkap, mendakwa dan menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Jesus Christ, maka mereka telah mempengaruhi pihak berkuasa Rom yang memerintah jajahan Palestin ketika itu untuk menangkap Jesus Christ dengan alasan bahawa Jesus Christ adalah seorang aktivis yang berbahaya di kalangan kaumnya.

Pihak berkuasa Rom yang amat prihatin dengan kestabilan tanah jajahan mereka telah berjaya dipedaya oleh hasutan para ulama Yahudi kerana takut akan adanya rampasan kuasa jika pengaruh Jesus Christ semakin merebak. Lanjutan daripada itu, pihak berkuasa telah berusaha untuk menangkap Jesus Christ.

Mengikut catatatan gereja, Jesus Christ telah berjaya ditangkap oleh pihak berkuasa Rom pada tengah malam Jumaat tahun ketiga kerasulan beliau. Akibat daripada penangkapan itu Jesus Christ dikatakan dijatuhkan hukum mati disalib pada petang Jumaat.

Peristiwa ini dirayakan oleh penganut Kristian sebagai hari ‘Good Friday’. Orang Kristian juga percaya bahawa Jesus Christ telah dihidupkan semula oleh tuhan pada hari Ahad yang berikutnya. Hari kebangkitan Jesus ini disambut oleh penganut Kristian sebagai ‘Easter Day’.

Empat puluh hari kemudian Jesus dikatakan telah diangkat naik kelangit. Sehingga hari ini Jesus dikatakan sedang berada disebelah tangan kanan tuhannya. Beliau dikatakan juga akan datang kembali diakhir zaman. Sementara itu pengikut beliau menunggu kepulangan beliau dengan penuh setia. Mereka beranggapan bahawa akhir zaman yang dijanjikan oleh Jesus amat hampir sekali.

3. Era selepas ketiadaan Jesus Christ

Setelah berjaya memisahkan Jesus Christ daripada pengikutnya, para ulama Yahudi menumpukan pula usaha mereka terhadap pembasmian para pengikut Jesus. Salah seorang ulama Yahudi yang paling taksub memerangi Jesus dan pengikutnya ialah Saul@Paul. Paul merupakan orang yang paling digeruni kerana kekejamannya yang melampau terhadap para pengikut ajaran Jesus.

Namun begitu, tujuh tahun selepas ketiadaan Jesus, Paul tiba-tiba bertukar kem dengan menyertai gerakan ajaran Jesus. Pada mulanya penyertaan Paul diragui ramai.

Bagaimanapun beliau turut diajak oleh seorang murid Jesus yang bernama Barnabas untuk menyertai rombongan dakwah. Setelah berdakwah beberapa ketika, Paul menjadi terkenal dan semakin diterima ramai.

Paul memanfaatkan kesempatan ini dengan sepenuhnya untuk menyampaikan suatu ajaran yang mengejutkan.Tiba-tiba Paul mendakwa bahawa Jesus ialah anak tuhan yang mati untuk menebus dosa semua manusia.

Paul juga mengajar bahawa semua manusia telah mewarisi dosa daripada manusia pertama iaitu Adam. Mengikut Paul lagi, sesiapa yang percaya kepada ketuhanan Jesus dan kepada kerja Jesus menebus dosa akan mendapat jalan keselamatan didunia dan diakhirat.

Ajaran Paul inilah yang menjadi asas kepercayaan agama Kristian. Semenjak itu sesiapa yang mengikut iktikad Paul dikenali sebagai orang-orang Kristian.

Saranan Paul mendapat tentangan yang hebat daripada pengikut ajaran Jesus. Barnabas terus memutuskan hubungan dengan Paul kerana Jesus tidak pernah mengajar sedemikian. Apabila para pengikut ajaran Jesus menolak ajaran Kristian, Paul mengalih pula dakwahnya kepada golongan Yahudi yang membenci Jesus. Bagaimanapun beliau gagal lagi kerana agama Yahudi ialah agama tauhid dan tidak menerima konsep dosa warisan.

Akhirnya Paul terpaksa menjaja ajarannya kepada orang-orang musyrikin. Untuk tujuan tersebut Paul menghalalkan semua makanan serta menghapuskan syarat berkhatan, sekaligus mengenepikan ajaran Taurat.

Taktik Paul itu berjaya menarik ramai orang-orang yang bukan berketurunan Israil sehingga melebihi jumlah pengikut ajaran Jesus. Secara tak langsung pengaruh ajaran Paul tersebar dengan pesat kerana jumlah penganutnya yang ramai dan meluas berbanding jumlah penganut Yahudi dan gerakan Jesus.

Pengikut ajaran Paul atau lebih dikenali sebagai penganut Kristian bertemu secara berjemaah. Jemaah-jemaah ini kemudian dikenali sebagai gereja. Gereja-gereja ini berkembang dengan pesat didalam jajahan Rom apabila maharaja Rom yang bernama Konstantin bersikap lebih toleran terhadap penduduk Kristian.

Pada tahun 325 sifat Jesus dan sifat ketuhanan hangat dipersoalkan dikalangan pemimpin gereja sehingga suatu Majlis para ulama Kristian terpaksa diadakan di Nicaea. Majlis tersebut mengisytiharkan Jesus sebagai tuhan. Untuk menambahkan lagi kekuatan terhadap keputusan tersebut arahan juga dibuat untuk menghimpun dan membukukan tulisan-tulisan yang sealiran temanya. Hasilnya ialah Al-Kitab yang diterima pakai dengan rasminya pada tahun 385.

Bagaimanapun sifat ketuhanan didalam agama Kristian tetap dibahaskan juga oleh para paderi. Maka pada tahun 451 sifat ketiga-esaan tuhan agama Kristian ditetapkan di Chalcedon.

Didalam tahun 1024 gereja Barat yang berpusat di Rom berpisah dengan gereja Timur atau Ortodoks yang berpusat di Iskandariah. Puncanya ialah percanggahan pendapat tentang tuhan Ruhul Kudus. Sebenarnya gereja Ortodoks sudah lama tidak senang dengan sistem gereja Barat.

Perpecahan gereja yang kedua berlaku didalam tahun 1500 apabila seorang paderi German yang bernama Martin Luther memprotes karenah gereja di Rom mengaitkan kutipan pembiayaan pembesaran gereja Rom dengan penebusan dosa. Akibat protes beliau maka tertubuhlah gereja Protestan yang menganggap gereja Roman Katolik sebagai sesat.

Tidak berapa lama kemudian gereja di England pula berpisah dengan gereja Rom lalu menubuhkan gereja Anglikan. Lanjutan daripada itu bercambahlah ratusan gereja-gereja Protestan seperti gereja Baptis, Metodis, Sidang Injil Borneo, Seventh Day Adventist, Preybestryian dan lain-lain. Gereja Katolik pula hanyalah satu.

Kebanyakan penganut Kristian yang berjumlah melebihi 2 bilion merupakan pengikut Protestan. Di Malaysia pula penganut Katolik kebanyakannya terdapat di Melaka, Lembah Kelang, Sabah dan Sarawak.

Umum diketahui suatu usaha untuk menyatukan gereja-gereja didunia telah bermula di tahun-tahun akhir sebelum alaf baru. Semangat alaf baru yang didorong oleh harapan kedatangan kembali Jesus Christ mengeratkan lagi kerjasama diantara gereja-gereja di dunia.

Sehubungan dengan itu juga kerjasama menyebar ajaran Kristian dipertingkatkan dengan hebatnya diseluruh dunia agar mereka tidak mengecewakan Jesus Christ kalau beliau muncul dengan tiba-tiba.

Hasil Nukilan:
Fauzul Na'im Ishak
Pemilik - Raudhatunnaim.Com
md@fauzulnaim.com

Sumber: Abumiftahblog

80 comments

  1. buli sy copy and paste kha ni...huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dipersilakan dan jangan lupa share..:)

      Delete
    2. Best blog, congrats admin, lot of info..

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. bila ditanya nanti siapakah tuhan kalian.apa yng,kmu bileh ckp.jesus kah

      Delete
    5. Hehehe..diakhir zaman nanti,Tuhan Jesus sendirilah yang akan menanyakan soalan kepada saudara begini.

      Delete
  2. Mta maaf.... Oleh kerana admin beragama islam ...tengok pada nama...ulasan ini seolah olah admin sandiri buat kerangan.......alahhhhh mcam cereta sang kancil dan buaya........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang benar itu jelas dan nyata. Sepatutnya anda sendiri memberikan kami jawapannya dengan fakta..;)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Maaf tuan edison, bolehkah diperhalusi soalannya supaya boleh dijawab? ;)

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Saya tak faham sebenarnya apa ketidakfahaman tuan edison. Tuan sepatutnya menjawab artikel diatas dengan fakta yang releven juga. Boleh?

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf ye....sila fikir logik kenapa saranan nabi isa bertentangan dgn apa si paulus tu cakap...u baca bibile le...nabi isa cakap lain...wjaib sunat..jgn makan babi...wanita memakai hijab..ibu nasi isa pun berhijab...nabi isa pun bersunat...nabi isa pun saran jgn minum alkohol tapi apa si paulus buat..di ubat semuanya malah trdapat dlm bible...siapa paulus?? U baca u punya bible la u leh fikir....n apa maksud ko pencipta tv,handphone,aircond...ko tak tahu ke...manusia jika berusaha dgn kepintaran dia bukannya melihat agama dan bangsa org tu...sorry ek...ramai pndeta kristian berubah ke agama islam selepas membaca bible dan mengkaji...kalau ko nak kata kristian agama benar pasal aircond le hp le...its ok..mampu senyum je..tq

      Delete
    2. Apa apapun kau cakap..sila baca ko punya bible...new testament more to paulus..baca bible tgk apa yg nabi isa sarankan...dan rajinlah tgk video perdebatan muslim kristian di youtube...tapi if u percaya kristian u tu...its ok..that is ur religion...Tiada paksaan untuk mempercayai islam...tq

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.. nk tnya..

      Adakah jesus ajar bersunat? Tak boleh makan babi?

      Kalau jesus ajar boleh buktikan dalam kitab kamu? Mohon jawab dengan tenang.. tak mau hurai panjang coz tak larat nk baca.. cuma nk tahu dengan tepat bukti dari kitab kamu. Tq

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Perintah sunat bukan perintah baru, melainkan sudah ditetapkan Allah lama dan jauh sebelum Yesus lahir ke dunia. Lihat dalil pada kitab Kejadian 17 : 10-11 yang berbunyi : “(10)Inilah perjanjian-Ku, yang harus kamu pegang perjanjian antara aku dan kamu serta keturunanmu, yaitu setiap laki-laki di antara kamu harus disunat. (11) haruslah dikerat kulit khatanmu dan itulah akan menjadi tanda perjanjian antara kamu dan Aku.”

      *Atau, ayat ini sudah dibuang oleh ilmuan kristian untuk menyembunyikan kebenaran? Haha

      Delete
    4. Orang Kristen Menolak Hukum Sunat dan alasan utama mereka menolak hukum sunat didasarkan pada perintah Paulus, pada beberapa ayat Injil berikut ini :
      Galatia 5 : 2 “Sesungguhnya, Aku, Paulus, berkata kepadamu: jikalau kamu menyunatkan dirimu, Kristus sama sekali tidak berguna bagimu.”

      Galatia 5 : ”Sebab bagi orang yang berada di dalam Kristus Yesus hal bersunat atau tidak bersunat tidak mempunyai arti, hanya iman yang berkerja oleh kasih.’

      Ada juga perkataan Paulus di Galatia 6 : 15 dan 1 Korentus 7 :19.

      Semua ayat-ayat di atas adalah ucapannya Paulus, dan ternyata orang Kristen itu lebih mentaati perintah Paulus ketimbang perintah Tuhan mereka sendiri.

      Sebenarnya Tuhannya Paulus atau Yesus???

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila teruskan hujah anda..;)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Macamana 1-0 kalau tuan edison belum menjawab 3 persoalan diatas pun..;)

      *Saya mendahului 3-0 dan tuan edison belum menjaring sebarang gol..:(

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. saya adalah bekas penganut Sidang Injil Borneo. Saya masuk Islam apabila tahu Islam betul tentang apa yang disembah. Kristian menyembah Jesus-Nabi Isa a.s- Islam menyembah Allah, pencipta langit dan bumi dan seluruh alam. Nabi Isa a.s.sama seperti nabi-nabi terdahulu, cuma diberi kelebihan daripada manusia oleh Allah seperti maksum dan ada mukjizat untuk berhadapan dengan manusia. Boleh buat pencerahan kalau pendapat saya kurang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. "aku gerenti akan menyusullah komen kan bawa yg mengatakan berikan aku ayat dimana jesus mengatakan bahawa Aku lah tuhan allah,sembahlah Aku?"

      *Betul tu, sila tuan edison tunjukkan..;)

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya, artikel ini sebenarnya berbentuk soalan. Kenalah jawab dulu. Atau memang inilah kebenarannya?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Semua tuduhan en.edison hanyalah sebahagian dari kerja2 orientalis barat dan paderi yang sentiasa cemburukan kehebatan Al-Qur'an dan Islam. Semuanya ada jawapan tapi bersediakah tuan menerimanya?

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum. Dua soalan untuk encik edison boleh? Tujuan bertanya adalah dr hujah2 sedara.Dari apa yang saya bc dn cuba paham, hujah sedara membuat sy bertanya: 1) saudara percaya akan Al-quran atau tidak?
    2) Sedara dari negara mana?

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok. soalan seterusnya 1) tuan aliran kristian apa? 2) Sy cuba menjawab untuk persoalan cik edison kat atas ya, : 1] tentang bersunat: Jawapan dr segi agamanya,telah dinyatakan dlm Injil,Zabur dan taurat sememangnya wajib bersunat. ayat mana sy tk ingat tp insyaAllah sy yakin.Jawapan untuk dr segi dunianya, terpulanglah pd Ahli kitab untuk wajibkannya atau tidak, sememangnya ia untuk kebaikan dan kebersihan diri. Tetapi kalau tk wajibkan, kan dh mcm bunyi something wrong di situ sedangkan dr zaman Nuh A.S lagi dh disuruh bersunat hinggakan ke Muhammad S.A.
      2] tentang mknan haram/babi : sememangnya haram babi itu dr semua kitab Injil,Turat dan zabur sudah diharamkan InsyaAllah dr Zaman Nuh A.S lagi hingga lah Muhammad S.A.W. Dari segi dunianya, babi itu kotor, dibuktikan oleh ahli sains juga, manusia makan,sendiri la tanggung. dan, sudah dibagitah dr semua kitab bahawa semua ahli kitab boleh mkan masakan( yang dimasak/di rumah) ahli kitab yang lain. dan semua mengharamkannya. Jews haramkannya,Islam haramkannya juga sepatutnya pengikut ajaran Isa A.S atau jesus. Tetapi bgai sy hal sunat dn makan ni minor issue untuk di debatkan besar2ran. 3] tentang poligami sebelum Alquran, Ibrahim A.S sendiri mempunyai 3 isteri(yang diberitahu dan sy tahu)Sulaiman A.S ada kisahnya yg khusus tentang kejatuhan baginda yg isinya tentang ramai isteri, begitu juga Daud A.S.Begitu juga Musa A.S. dan Allah sendiri menghukum tentang salah laku para nabi itu TETAPI tidak menyalahkan mereka.Disini boleh dikatakan Allah membenarkan poligami tetapi bersyarat dn tidak digalakkan.sama seperti bercerai.Poligami ALQuran syaratnya sampai 4 sahaja.AlQuran yang mengemas kini dan complete.Ayat manakah di Taurat yg dikemaskini menjadi monogami?Jd disini, poligami atau tidak itu terpulang pd individu. Bg kami Islam, ianya boleh dan bersyarat tegas. sy sendiri kondem islam yg poligami salah caranya dan sebenarnya ramai. tetapi untuk katakan poligami itu haram dan salah, tidak betul dan perlu ketahui lebih lagi.
      4] sememanya tiada paksaan bagi ORANG yg lahir bukan islam untuk menganut Islam, tetapi wajib bg yg dilahirkan Islam. Semua agama pun mcm ni tuan,betul tak? tejadinya perjanjian Muhammad S.A.W dgn bani kuraish masa dulu telah buktikan dn satu dunia tahu tentang itu sbb dijarkan di sejarah. 5] tentang jesus tuhan dan yahudi. di sini jawapan sy hanya mampu untuk berbentuk soalan. iaitu tlg berikan ayat yang Isa A.S mengatakan aku tuhan dn sembahlah aku. kerana, dr SEMUA kitab,termasuklah(ezra,ezkeial,jeremiah dll) tiada dinyatakan sembhlah para nabi yang akan dtg or sembahlah kami para nabi or sembahlah manusia.Semuanya sembahlah Allah.Sesungguhnya, sy pun percaya dn yakin Allah bersama didalam diri sy.dan itulah maksudnya ISA A.S tentang AKU DAN BAPA adalah SATU.Allah s.w.t bersama kita senantiasa.Kudrat,ilmu,rezeki,jodoh dan semuanya dengan izin Allah s.w.t. Jews pula, maaf hujah tuan tentang jews adalah salah dr pengetahuan sy. yahudi tidak menerima jesus dan ajarannya dan dr semua Abrahamic religion, tahu tentang kejadian tersebut dan apa terjadi selepas itu tentang wafatnya or salib or apa terjad pd ISA A.S, masing2 punya belief mengikut ajaran masing2. Yahudi juga tidak menerima ajaran Saul kerana,Judaism tidak mengamalkan TRINITY. Jews juga tidak menerima ISA A.S kerana ISA A.S tidak terdapat kriteria messiah yg dijarkn kpd mereka. tetapi Islam dan kristian percaya bahawa masanya nanti. betul?dan ramai modern judaism masih menunngu messiah yg dijanjikan dn tidak menerima ISA.A.S dan Muhammad S.A.W. 7]tentang kaabah.KIBLAT kami ialah kaabah.Bukan SEMBAH kaabah.Ritual pusing kaabah dan ulang alik 7 kali itu adalah semata2 PERINGATAN dan kesedaran untuk kita umat akhir zaman bersyukur kepada Ibrahim A.S dan Siti hajar dan isteri2nya usaha tanpa ragu2kan perintah Allah. adalagi soalan tuan edison yang boleh dijwab tetapi smp sini sahaja sy ada keperluan nk buat. sy sambung nanti InsyaAllah. sekian AllahuAlam.semoga Allah bg taufik dn hidayat pd semua umat. Assalamualaikum wbt pd Islam dan assalamualikum pd yg lain.InsyaAllah

      Delete
    2. Terima kasih saudara di atas pengkongsian di atas,ternyata bnyak sgt perbezaan pendapat.aku pengikut kristian protestant dari gereja Goodnews Fellowship,mgkin saudara x pernah mendengarnya..ok,berbalik tentang bersunat ternyata komen aku sebelum ini mgkin kurang jelas ataupun saudara x mmhami pemahaman Mesias,skiranya saudara mengenalnya(Jesus) barulah saudara menyedari betapa dekatnya saudara dengan Allah dan persoalan seperti makan babi,tentang bersunat,dosa asal,keselamatan dll dapat difahami dan terjawab..1 Korintus 7 :19 tertulis : ” Sebab bersunat atau tidak bersunat, tidak penting.Yang penting adalah mentaati hukum2 Allah..Bebalik tntg babi kotor,kajian sains dan x sihat pula ternyata kebanykkan mkanan spt ayam,kerbau,itik,kambing dll ternyata memudaratkan.ternyata sayur sayuran yg kita mkan boleh memudaratkan juga..Di sini lah peranan doa bagi kristian,mengapa muslim berdoa sebelum makan tetapi x mengimani doa?mengapa ragu2 akan doa anda?..Mat 15:16 Jawab Yesus: "Kamupun masih belum dapat memahaminya?
      15:17 Tidak tahukah kamu bahawa segala sesuatu yang masuk ke dalam mulut turun ke dalam perut lalu dibuang di jamban?
      15:18 Tetapi apa yang keluar dari mulut berasal dari hati dan itulah yang menajiskan orang.
      15:19 Kerana dari hati timbul segala fikiran jahat, pembunuhan, perzinaan, percabulan, pencurian, sumpah palsu dan hujat.
      15:20 Itulah yang menajiskan orang. Tetapi makan dengan tangan yang tidak dibasuh tidak menajiskan orang." Orang muslim basuh najis sendiri pun x disamak?"..adakah memegang babi lebih teruk dari najis yg memerlukannya disamak dalam islam..ADAKAH KAJIAN SAINS MEMBENARKAN INI?..

      Delete
    3. 3)tentang poligami sebelum Alquran, Ibrahim A.S sendiri mempunyai 3 isteri(yang diberitahu dan sy tahu)Sulaiman A.S ada kisahnya yg khusus tentang kejatuhan baginda yg isinya tentang ramai isteri, begitu juga Daud A.S.Begitu juga Musa A.S. dan Allah sendiri menghukum tentang salah laku para nabi itu TETAPI tidak menyalahkan mereka.Disini boleh dikatakan Allah membenarkan poligami tetapi bersyarat dn tidak digalakkan.sama seperti bercerai.Poligami ALQuran syaratnya sampai 4 sahaja.AlQuran yang mengemas kini dan complete.*Ayat manakah di Taurat yg dikemaskini menjadi monogami?Jd disini, poligami atau tidak itu terpulang pd individu. Bg kami Islam, ianya boleh dan bersyarat tegas. sy sendiri kondem islam yg poligami salah caranya dan sebenarnya ramai. tetapi untuk katakan poligami itu haram dan salah, tidak betul dan perlu ketahui lebih lagi?

      Mat 19:4 Jawab Yesus: "Tidakkah kamu baca, bahwa Ia yang menciptakan manusia sejak semula menjadikan mereka laki-laki dan perempuan?
      19:5 Dan firman-Nya: Sebab itu laki-laki akan meninggalkan ayah dan ibunya dan bersatu dengan isterinya, sehingga keduanya itu menjadi satu daging.
      19:6 Demikianlah mereka bukan lagi dua, melainkan satu. KERANA ITU,APA YANG TELAH DIPERSATUKAN ALLAH,TIDAK BOLEH DICERAIKAN MANUSIA."
      19:7 Kata mereka kepada-Nya: "Jika demikian, apakah sebabnya Musa memerintahkan untuk memberikan surat cerai jika orang menceraikan isterinya?"
      19:8 Kata Yesus kepada mereka: "KERANA KETEGARAN HATIMU MUSA MENGIZINKAN KAMU MENCERAIKAN ISTERIMU,TETAPI SEJAK SEMULA TIDAKLAH DEMIKIAN.(rujuk Kej 2:24).
      19:9 TETAPI AKU BERKATA KEPADAMU:BARANG SIAPA MENCERAIKAN ISTERINYA,(KECUALI KERANA ZINA),LALU BERKAHWIN DENGAN PEREMPUAN LAIN,(IA BERBUAT ZINA)."Soalan dari saya pula,mengapa nabi islam berkahwin LEBIH dari 4?..kitab terdahulu manakah yg MEMBENARKAN ini?

      Delete
    4. 4)Tentang paksaan dalam Agama?..Yg ni ku rasakan taknak komen dari pandangan Islam,rata2 manusia di dunia ni tahu jawapannya.Menurut Kristian pula,TUHAN ALLAH KAMI MEMBERIKAN KAMI HAK UNTUK BERFIKIR DAN MEMILIH,SEMUANYA DISERAHKAN UNTUK ANDA..SEBETULNYA HAL BERKENAAN HIDUP DAN MATI ADALAH HAK INDIVIDU,SIAPALAH KITA INI YANG BERHAK MENGHUKUM KAN??..setiap agama ada menyatakan bhwa ada masanya perbicaraan itu dijalankan(HAKIM YANG BENAR).

      Delete
    5. 5)1.tentang jesus tuhan dan yahudi. di sini jawapan sy hanya mampu untuk berbentuk soalan. iaitu tlg berikan ayat yang Isa A.S mengatakan aku tuhan dn sembahlah aku?2. kerana, dr SEMUA kitab,termasuklah(ezra,ezkeial,jeremiah dll) tiada dinyatakan sembhlah para nabi yang akan dtg or sembahlah kami para nabi or sembahlah manusia.Semuanya sembahlah Allah?.3.Sesungguhnya, sy pun percaya dn yakin Allah bersama didalam diri sy.dan itulah maksudnya ISA A.S tentang AKU DAN BAPA adalah SATU.Allah s.w.t bersama kita senantiasa.Kudrat,ilmu,rezeki,jodoh dan semuanya dengan izin Allah s.w.t.?4.Jews pula, maaf hujah tuan tentang jews adalah salah dr pengetahuan sy. yahudi tidak menerima jesus dan ajarannya dan dr semua Abrahamic religion, tahu tentang kejadian tersebut dan apa terjadi selepas itu tentang wafatnya or salib or apa terjad pd ISA A.S, masing2 punya belief mengikut ajaran masing2?5.Yahudi juga tidak menerima ajaran Saul kerana,Judaism tidak mengamalkan TRINITY. Jews juga tidak menerima ISA A.S kerana ISA A.S tidak terdapat kriteria messiah yg dijarkn kpd mereka?6.tetapi Islam dan kristian percaya bahawa masanya nanti. betul?dan ramai modern judaism masih menunngu messiah yg dijanjikan dn tidak menerima ISA.A.S dan Muhammad S.A.W..?

      Delete
    6. Aku pasti saudara tersenyum dengan soalan yg ke 5 ini,utk menjawab hujah saudara tersebut aku bahagikan menjadi 6 soalan.
      1.memang terbukti tak ada pengakuan dari Jesus sendiri di dlm Alkitab mengatakan Aku lah Tuhan Allah maka sembahlah aku.jika demikian mengapa Kristian menyembahnya?di dalam Ketuhanan Kristian dan Ketuhanan Islam ternyata mempunyai 1 kesamaan..PERNAHKAH SAUDARA ISLAM MENDENGAR SENDIRI ALLAH BERSERU DARI KOLONG LANGIT MENGATAKAN AKU LAH ALLAH YANG PATUT DISEMBAH,MAKA SEMBAHLAH AKU??..Jika saudara pernah mendengar Allah muhammad mengatakan begitu kepada saudara,pada hari ini juga aku mengikut keprcayaan saudara?..Kita hanya tahu tentang Allah menerusi para nabi,rasul,kesaksian dan malaikat melalui aneka cara(*Mengapa Allah tidak saja berseru dari langit sahaja utk menyatakan yg Ea Tuhan Allah yg patut disembah)..seperti itu juga para nabi di Alkitab dianggap nabi,kerana nubuat tentangnya,mukjizat dan orang ramai yang percaya dan menabikannya,(muhammad)BUKAN AKUAN DIRI SENDIRI MENGATAKAN NABI,NUBUAT KENABIAN TIADA,MUKJIZAT TIADA?..NUBUAT DARI KITAB TERDAHULU AKAN DATANGNYA NABI PALSU???Haa...YANG NI ADA..terus kepada soalan,*begitu juga hal nya dengan Jesus,jika Ea mengatakan dengan mulutnya sendiri Ea adalah jelmaan tuhan kepada manusia bermakna Ea melawan hukum peribadi Allah-NYA,Ea sendiri membenarkan ketuhanan-NYA dengan cara Allah sendiri spt kiasan,pepatah atau perumpamaan..mengapa pula Jesus menyeru seluruh umat menyembah Allah yang "SATU"?..jika Allah SATU siapakah pula jesus TUHAN org kristian,pelik?..ya,memang pelik BAGI YANG TIDAK MENGENAL-NYA..Jesus berkata demikian KERANA Allah memang patut disembah dan Ia sendiri adalah ALLAH itu,(jika Ea mengatakan Ia jelmaan Allah menjadi manusia,dan ptut disembah bermakna ea melawan hukumNya sendiri)Yoh 10:30 misalnya,firman ini ternyata cukup dalam skli maksudnya..ayat ini disamping Ia menyatakan tentg diri-NYA,Ea juga menyatakan bahawa Ia dan Allah adalah esa*(SATU)..iman penjelasan ketuhanan JESUS perlu difahami berperingkat,peringkat pertama adalah sifat Allah(ciri2 Allah).

      Delete
    7. awal dan akhir=Yoh 1:1 Pada mulanya adalah Firman ,Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah. 1:2 Ia pada mulanya bersama-sama dengan Allah. 1:3 Segala sesuatu dijadikan oleh Dia dan tanpa Dia tidak ada suatupun yang telah jadi dari segala yang telah dijadikan.Wahyu 21:6 Firman-Nya lagi kepadaku: "Semuanya telah terjadi. Aku adalah Alfa dan Omega, Yang Awal dan Yang Akhir. Orang yang haus akan Kuberi minum dengan cuma-cuma dari mata air kehidupan, 22:13 Aku adalah Alfa dan Omega,Yang Pertama dan Yang Terkemudian,Yang Awal dan Yang Akhir..banyak skli di dlm injil pengakuan Jesus yg Ea telah ada bah kan jauh melebihi zaman Abraham.
      Suci/kudus/tidak berdosa=
      * Lukas 1:35
      Jawab malaikat itu kepadanya(Maria): "Roh Kudus akan turun atasmu dan kuasa Allah Yang Mahatinggi akan menaungi engkau; sebab itu anak yang akan kau lahirkan itu akan disebut kudus, Anak Allah.

      * Yohanes 8:46
      Siapakah di antaramu yang membuktikan bahwa Aku berbuat dosa? Apabila Aku mengatakan kebenaran, mengapakah kamu tidak percaya kepada-Ku?.
      * Ibrani 4:15,
      Sebab Imam Besar yang kita punya, bukanlah imam besar yang tidak dapat turut merasakan kelemahan-kelemahan kita, sebaliknya sama dengan kita, Ia telah dicobai, hanya tidak berbuat dosa.
      * 1 Yohanes 3:5
      Dan kamu tahu, bahwa Ia telah menyatakan diri-Nya, supaya Ia menghapus segala dosa, dan di dalam Dia tidak ada dosa."
      Maha pengampun/mengampun dosa(Kita semua akur bahawa hanya ALLAH yang layak mengampun dosa):

      * Markus 2:5
      Ketika Yesus melihat iman mereka, berkatalah Ia kepada orang lumpuh itu: "Hai anak-Ku, dosamu sudah diampuni!" Lukas
      23:42 Lalu ia berkata: "Yesus, ingatlah akan aku, apabila Engkau datang sebagai Raja.
      23:43
      Kata Yesus kepadanya: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya hari ini juga engkau akan ada bersama-sama dengan Aku di dalam Firdaus."(MAHA MENGETAHUI DAN KESELRMATAN YANG PASTI DI DALAM-NYA,SATU SATUNYA "MANUSIA" YANG BERKUASA "MEMPELAWA" manusia ke syurga..mengapa???Matius 8:18 Yesus mendekati mereka dan berkata: “Kepada-Ku telah diberikan segala kuasa di sorga dan di bumi.”
      maha kuasa=
      Luk 8:24 Maka datanglah mereka kepada-Nya dan membangunkan Dia, katanya: Guru, Guru, kita binasa! Kemudian Ia bangkit dan menghardik angin dan air yang bergelora itu, lalu mereka reda dan menjadi tenang.
      Luk 8:25 Maka Ia berkata kepada mereka, Di mana imanmu? Dan sambil ketakutan mereka heran, dan berkata seorang kepada yang lain: Siapakah gerangan orang ini? Karena Ia memerintah bahkan angin dan air, dan mereka menurut kepada-Nya..dan banyak sekali ciri2 keilahian Jesus spt mengangkatkan org mati,menyembuhkan,maha pengasih dan penyayang,maha mengetahui dll ciri2 Allah..
      Peringkat kedua adalah tentang Jesus itu sendiri.Mana mungkin seorang manusia dianggap oleh kristian seorang Tuhan???..aku bersetuju dengan pemikiran saudara!..tapi fkirkan skli lgi,bgaimana mgkin "manusia" akan jadi sekiranya tidak ada hubungan yg khusus(suami isteri)?..islam dan alkitab sama2 menyetujui kelahiran Jesus yg x bbapa?baca Luk 1:26-35..ternyata ROH ALLAH lah yg dikandungkan maria..

      peringkat ketiga:dimanakah pengakuan oleh Alkitab yg menguatkan fakta keilahianNya?..ckup bnyak,malah sebelum Jesus dilahirkan lagi dh ada nubuat ketuhananNya inikan pula setelah kelahirannya,bahkan semasa Ia bayi lagi org menyembahnya sbgai Tuhan Mat 2:11..itu belum dikira ayat di dalam Alkitab yg menuhankannya..ckup dahulu stakat disini,yg lain akan aku tambah di komen yg menyusul kemudian hari.

      Delete

    8. 2.di soalan yg pertama aku rasanya dh menjawab apakah Jesus itu Tuhan dan utk soalan yg kedua mengatakan Jesus itu nabi dan x layak disembah..Jesus sendiri menyanggah tuduhan Ea hanyalah sebagai nabi,dimana firmannya??..Lukas 9:18 Pada suatu kali ketika Yesus berdoa seorang diri, datanglah murid-murid-Nya kepada-Nya. Lalu Ia bertanya kepada mereka: "Kata orang banyak, siapakah Aku ini?" 9:19 Jawab mereka: "Yohanes Pembaptis, ada juga yang mengatakan: Elia, ada pula yang mengatakan, bahwa seorang dari nabi-nabi dahulu telah bangkit." 9:20 Yesus bertanya kepada mereka: "Menurut kamu, siapakah Aku ini?" Jawab Petrus: "Mesias dari Allah."
      3.Saudara,jika saudara mengatakan yg saudara satu dengan Allah bermakna saudara tidak berbuat dosa,bersifat kekal,suci ibarat Allah sendiri kerana Allah lah yg mengawal pemikiran,percakapan,pergerakan dan semua tntg anda..apakah anda mengatakan anda satu dengan Allah tika anda berbuat dosa?bermakna Allah ikut sma berdosa dengan anda saudara.anda tak fham tntg firmanNya kerana anda tak mengenalNYA..Jesus adalah satu dengan Allah kerana dia memang Allah,apakah yg dikandungkan maria dalam alkitab?ROH ALLAH!..dan disebabkan itu lah yg menyebabkan Jesus kudus,jauh dari dosa,pengampun,maha mengetahui dll..cuba perhatikan ayat dimana ayat Mat 27:46 : “Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: ‘Eli, Eli, lama sabakhtani?’ Artinya: AllahKu, AllahKu, mengapa Engkau meninggalkan Aku?” banyak org yg salah tafsir tntg hal ini,ada yg mengklaim ayat ini utk menunjukkan yg Jesus bukan Allah.utk menjawabnya saudara perlu memahami mksudnya konsep tentang triniti.dengan kata2 Jesus itu juga tergenaplah nubuat di dalam mazmur.maz 22.2.dan Allah "meninggalkan" Jesus untuk MEMBENARKAN nubuat zakharia 13:7 nubuat kematianNYA KERANA Jesus x mgkin akan mati sekiranya Allah TIDAK "MENINGGALKAN-NYA"..*Para nabi saudara dan saya bila2 masa boleh berdosa dan akan mati kerana kita bukan SATU dengan Allah.

      Delete
    9. 4)Dimana ayat hujah saya yang saudara kutip mengatakan bahawa Yahudi mnerima Jesus sebagai Mesias mreka?saya tak katakan mereka menerima Jesus,saya hanya mengatakan Mesias dalam Taurat itu ialah Jesus menurut ALKITAB(semua nubuat yang tergenapi) dan menurut kristian(Yahudi di zaman Jesus)..tentang Jesus yg x wafat dan diangkat ke syurga oleh muhammad tu tak ada kena mengena dengan kitab kami,xnak komen lebih2 (Kami bersaksi bahawa Alkitab itu benar dan tak pernah ada nubuat tentang Nabi Allah SELEPAS Nabi Yohanes,JIKA ADA tergenaplah nubuat Jesus tentang Nabi diluar ALLAH.)
      5)Tentang Jesus dan Yahudi..Kita semua mengetahui sememangnya Yahudi menolak Jesus sebagai Mesias apatah lagi KetuhananNYA..Hal ini tidak mengejutkan kerana Yahudi menolakNYA di masa kedatanganNYA 2000 tahun..malah,membunuhnya.PERSOALANNYA KENAPA?..kerana semua itu untuk menggenapi nubuat tntgNYA..Mazmur 69:8
      69:8 (69-9) Aku telah menjadi orang luar bagi saudara-saudaraku, orang asing bagi anak-anak ibuku.
      Yesaya 53:3
      53:3 Ia dihina dan dihindari 1 orang, seorang yang penuh kesengsaraan 2 dan yang biasa menderita kesakitan; ia sangat dihina, sehingga orang menutup mukanya terhadap dia dan bagi kitapun dia tidak masuk hitungan.
      Di dalam Alkitab menyatakan bhwa bgsa Israel bangsa pilihan ALLAH(bukan dilaknat saudara)??mngapa pula Allah menjauhkan Yahudi dariNYA?..jawapan nya ternyata KASIH ALLAH TIDAK PERNAH BERUBAH,sekarang YAHUDI MODEN TERBAHAGI KEPADA 2..YAHUDI DAN YAHUDI MESIANIK..setelah kajian terperinci telah dijalankan Yahudi(Israel) terhadap Alkitab ternyata lebih dari 40 nubuat Mesias di perjanjian lma telah digenapi di dalam perjanjian baru membuatkan Yahudi moden terpecah dua.(Islam bila lagi?)

      Delete
    10. 6)Pertanyaan ini rasanya patut ditanya kpda diri sendiri,bersedia kah kita bila masa itu tiba..
      7)Tentang KIBLAT islam?..Yoh 4 : 21 ” Kata Yesus kepadanya : ”..saatnya akan tiba, bahwa kamu akan menyembah Bapa bukan di gunung ini dan bukan juga di Yerusalem ”
      Dan di Yoh.4:23-24 ” Tetapi saatnya akan datang dan sudah tiba sekarang, bahwa penyembah2 benar akan menyembah Bapa dalam roh dan kebenaran..*aku pernah terbaca tentang kiblat di dalam artikel islam,kiblat itu ibarat handphone utk islam "call" Allah..tapi sayangnya "kredit" tak ada(MESIAS). terima kasih saudara di atas pengkongsian yang menarik..selamat malam.

      Delete
    11. This comment has been removed by the author.

      Delete
    12. This comment has been removed by the author.

      Delete
    13. tuk penjelasan yang TELAH JELAS,

      3:22 Berfirmanlah TUHAN Allah: "Sesungguhnya manusia itu telah menjadi seperti salah satu dari *Kita, tahu tentang yang baik dan yang jahat(makan buah dari pohon pengetahuan baik dan jahat); maka sekarang jangan sampai ia mengulurkan tangannya dan mengambil pula dari buah pohon kehidupan itu dan memakannya,sehingga ia hidup untuk selama-lamanya(belum tiba masanya manusia hidup selamanya di syurga)."

      *Jesus menjawab
      Yohanes 10:30
      "Aku dan Bapa adalah SATU"

      Yesaya 45:21
      Beritahukanlah dan kemukakanlah alasanmu, ya, biarlah mereka berunding bersama-sama: Siapakah yang mengabarkan hal ini dari zaman purbakala, dan memberitahukannya dari sejak dahulu?(*Jesus menjawab Yoh 8:56 Abraham bapamu bersukacita bahwa ia akan melihat hari-Ku dan ia *telah melihatnya dan ia bersukacita." 8:57 Maka kata orang-orang Yahudi itu kepada-Nya: "*Umur-Mu belum sampai lima puluh tahun dan Engkau telah melihat Abraham?" 8:58 Kata Yesus kepada mereka: "*Aku berkata kepadamu, sesungguhnya sebelum Abraham jadi,*Aku telah ada." 8:59 Lalu mereka mengambil batu untuk melempari Dia;tetapi Yesus menghilang dan meninggalkan Bait Allah).*Bukankah Aku, TUHAN? Tidak ada yang lain, tidak ada Allah selain dari pada-Ku!Allah yang adil dan *Juruselamat,tidak ada yang lain kecuali Aku!

      Yes 43:3
      *Sebab Akulah TUHAN, Allahmu, Yang Mahakudus, Allah Israel, Juruselamatmu. Aku menebus engkau dengan Mesir, dan memberikan Etiopia dan Syeba sebagai gantimu.

      Yes 43:10-11
      10 "Kamu inilah saksi-saksi-Ku," demikianlah firman TUHAN, "dan hamba-Ku yang telah Kupilih,(supaya kamu tahu dan percaya kepada-Ku dan mengerti, bahwa *Aku tetap Dia). Sebelum Aku tidak ada Allah dibentuk, dan sesudah Aku tidak akan ada lagi.
      11 Aku, Akulah TUHAN dan(*tidak ada juruselamat selain dari pada-Ku.)

      "Janganlah takut, sebab Aku menyertai engkau, janganlah bimbang, sebab Aku ini Allahmu; Aku akan meneguhkan, bahkan akan menolong engkau; Aku akan memegang engkau dengan (*tangan kanan-Ku) yang membawa kemenangan." (Yes 41:10)

      *Jesus menjawab

      Yohanes 14:8
      Kata Filipus kepada-Nya: "Tuhan, tunjukkanlah Bapa itu kepada kami, itu sudah cukup bagi kami." 14:9 Kata Yesus kepadanya: "*Telah sekian lama Aku bersama-sama kamu, Filipus, namun engkau tidak mengenal Aku? Barangsiapa telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa;bagaimana engkau berkata: Tunjukkanlah Bapa itu kepada kami. 14:10 *Tidak percayakah engkau, bahwa *Aku di dalam Bapa dan *Bapa di dalam Aku? Apa yang Aku katakan kepadamu,*tidak Aku katakan dari diri-Ku sendiri,*tetapi Bapa, yang *diam di dalam Aku, Dialah yang melakukan pekerjaan-Nya. 14:11 *Percayalah kepada-Ku, bahwa *Aku di dalam Bapa dan *Bapa di dalam Aku; atau setidak-tidaknya, percayalah karena pekerjaan-pekerjaan itu sendiri.

      *Tiada Juruselamat selain Allah!

      “*Barangsiapa percaya kepada Anak ia beroleh hidup yang kekal, tetapi barangsiapa tidak taat kepada Anak, ia tidak akan melihat hidup, melainkan murka Allah tetap ada di atasnya.” (Yohanes 3:36).

      “Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya barangsiapa mendengar perkataanKu dan percaya kepada Dia yang mengutus Aku, ia mempunyai hidup yang kekal dan tidak turut dihukum, sebab ia sudah pindah dari dalam maut ke dalam hidup.” (Yohanes 5:24).

      “Dia telah menyelamatkan kita, bukan karena perbuatan baik yang telah kita lakukan, tetapi karena rahmatNya.” (Titus 3:5).

      “Sebab karena kasih karunia kamu diselamatkan; itu bukan hasil usahamu, tetapi pemberian Allah, itu bukan hasil pekerjaanmu: jangan ada orang yang memegahkan diri.” (Efesus 2:8-9).

      “Dan inilah kesaksian itu: Allah telah mengaruniakan hidup yang kekal kepada kita dan hidup itu ada di dalam Anak-Nya. Barangsiapa memiliki Anak, ia memiliki hidup; barangsiapa tidak memiliki Anak, ia tidak memiliki hidup. Semuanya itu kutuliskan kepada kamu, supaya kamu yang percaya kepada nama Anak Allah, tahu, bahwa kamu memiliki hidup yang kekal.” (1 Yoh 5:11-13).

      Delete
  13. Soalan ini ditujukan kepada pengunjung yang tertarik dengan tajuk diatas.Imam dan Ustaz amat dialukan.Boleh saudara kongsikan ayat Nubuat kenabian Muhammad di dalam Alkitab?..tujuan bertanya adalah untuk mencari kebenaran.Terima kasih.

    ReplyDelete
  14. Soalan ini ditujukan kepada pengunjung yang tertarik dengan tajuk diatas.Imam dan Ustaz amat dialukan.Boleh saudara kongsikan ayat Nubuat kenabian Muhammad di dalam Alkitab?..tujuan bertanya adalah untuk mencari kebenaran.Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera saudara dan saudari yg terbaca tentang komen diatas.minta maaf kiranya,soalan aku di atas berbaur keagamaan.sebetulnya,persoalan di atas pernah aku ajukan di salah satu blog bertanyalah kepada Ustaz tentang Agama nabi2 sebelum Islam,dan penerangan yg diberikan ustaz tersebut telah menimbulkan persoalan penting ini.Melalui komen balas ustaz itu pula,ternyata,jwpnnya tak memuaskan kerana mengabaikan banyak soalan.Dibawah ini aku kemukakan kembali pertanyaan tersebut,utk dijawab kepada umum.

      Delete
    2. Selamat sejahtera Ustaz..aku seorang penganut agama Kristian atau lebih layak dipanggil pengikut ajaran Jesus(nabi isa),sejujurnya kedatangan ku disini kerana ingin mengetahui pendapat Islam terhadap agama terdahulunya yang sangat jelas di kebanyakkan blog2 Islam,yang rata2 umat muslim menidak atau mengenepikan Wahyu sebelumnya.Disini,aku amat terkejut dan terkilan apabila mengetahui bhwa penyebabnya telah dinyatakan dalam Alquran itu sendiri.Menurut pemahaman aku tentang Islam sebelum ini yg dinyatakan dengan jelas bahawa kedatangan Nabi Muhammad dan wahyu yg diturunkan kepadanya adalah penyempurna wahyu Kitab2 sebelumnya penyempurna nabi2(yang terakhir).logiknya,penyempurna tak mgkin akan menyalah,berlawanan,menidakkan ajaran mahupun Firman Allah sebelumnya.Kenyataan inilah yang mengundang kedatangan aku di ruang komen ini,untuk,menanyakan kepastian atau kebenaran yg mungkin dapat ustaz kongsikan.
      1)Melalui penerangan panjang lebar Ustaz di atas,Alquran mengatakan bahawa Allah Yahudi,Kristian dan Islam adalah sama dan berteraskan tauhid.Tetapi,mengapakah Allah di dalam Islam menolak wahyu yang diturunkanNya sebelumnya?..dan pecahan kepada soalan ini pula:
      1.1)Adakah Allah yang menurunkan wahyu kepada nabi Muhammad menyatakan bahawa wahyu yang diturunkanNya sebelumnya gagal?..
      Kita sama2 mengakui Peribadi Allah yg Maha Mengetahui,Maha Berkuasa dan lain2 PeribadiNya.
      1.2)Mengapakah Ia akan menurunkan Wahyu Kepada Nabi2 sekiraNya Ia mengetahui bahawa WahyuNya itu akan "gagal?."
      1.3)Dimanakah PeribadiNya yang Maha Kuasa sehinggakan FirmanNya dikatakan "gagal".Kerana Ia "tidak dapat" menjaga, FirmanNya menurut Islam?
      1.4)Hampir setiap Jilid dari Kejadian hinggalah Wahyu di dalam Alkitab dikukuh,diperkuat atau dipastikan olehNya kebenaran,keaslian,kekekalan FIRMAN akan "Di"Jaga olehNya?
      1.5)Mengapa pula boleh "gagal"?

      Delete
    3. 2)Kita sama2 mengetahui bahawa proses terbentukNya Alkitab memakan masa beribu tahun dan melibatkan banyak orang2 "penting" yang dipilih olehNya bahkan FirmanNya di dalam Alkitab tertulis bhawa bumi dan langit akan berlalu tapi FirmanNya kekal seperti juga PeribadiNya yg kekal.
      2.1)WahyuNya yg melebihi kepentingan bumi dan langit tak mgkin akan berlalu menurut Alkitab.Persoalannya,mgkinkah Allah Islam itu tidak sama dengan Allah Alkitab?
      2.2)Kerana menurut Alkitab,Peribadi Allah tidak akan terkalahkan oleh dosa dan FirmanNya adalah sebahagian dariNya.Maka,sesiapa yg menyatakan FirmanNya tercela,menghujat Allah menurut Alkitab!..hukumnya adalah binasa!bagi kami ahli kitab,sesuatu yg datang dikemudian hari yg berlawanan kebenaran sebelumnya ternyata dari SetanIblis!
      3)Dan disinilah pernilaian,pemerhatian,penyiasatan yang perlu menurut Alkitab.
      3.1)Yang terpenting,berikan nubuat tentang kedatangan nabi penyempurna di dalam Kitab sebelumnya?..di dalam perjanjian lama dan baru sangat ditegaskan oleh Allah Yakub tentang nubuat/janji atau ramalan utk lebih senang difahami,adalah PERLU untuk kita manusia yang lemah/tak berdaya/hambaNya untuk mengerti/mengenal/tahu sesuatu yang datang dariNya?
      3.2)Apakah nubuat/janji atau ramalan itu diklaim juga musnah sama skli???..Jika ya,Allah yang menurunkan wahyu kepada Nabi muhammad tak layak disembah!?..kerana terbukti bhwa Allahnya lemah,tidak mengetahui,tidak kekal dan sifat yang berubah ubah!Kemungkinannya amat besar,Allah muhammad akan menurunkan satu "agama" lagi!logiknya,kerana, melihatkan pepecahan yang nyata pada hari ini tentang Islam yg pecah belah dan bebunuhan sesama diri sendiri.Dapat dijangka bahawa "agama" ini akan digelar "agama super sempurna"kerana memandang agama penyempurna sebelumnya telah (GAGAL)!.
      3.3)Jika ada,kongsikan sesama manusia nubuatNya tentang kenabian Muhammad utusan terakhir dan agung?..
      4)Sekiranya tidak ada?..tidak ada ERTI dan SIA2 lah Ustaz menerangkan panjang lebar keagungan agama ustaz di atas.KERANA:
      4.1)Kerana di dalam Alkitab menyatakan,"nabi" yang datang diluar nubuat Allah ADALAH NABI DILUAR-NYA!?
      4.2)Jika TERBUKTI,maksudnya bahawa ALLAH Islam bukanlah ALLAH YAKUB!

      *Mohon maaf ustaz,kiranya persoalan di atas terdengar amat kasar kerana sekiranya tidak begitu kebenaran di salah satu pihak mgkin tidak akan tercapai..Komen balas tuan ustaz didahului dengan ribuan terima kasih.Selamat sejahtera.

      Delete
  15. Hello...tak ada org ke?..tampil lah ke depan untuk borak2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello juga, kalau en. edison ada masa dan kelapangan, sila layari youtube Dr. Zakir Naik ye.. Agak sukar nak jawab diruangan komen..;)

      Delete
  16. Hee...ingatkan "bersembunyi".kenapa ea kbnyakkan org muslim menyerahkan soalan yg dipertanyakan kepadanya kepada "org lain"?..seringkali aku berhujah terutamanya dengan muslim dan seringkali itu juga muslim merujuk soalan ku itu kepada yg lain?..SEDANGKAN PERSOALAN KU ITU HANYALAH DARI SATU SUMBER IAITU ALKITAB.Kenapa kitab agung Alquran saudara tidak dapat menyanggahnya?..hingga perlunya youtube,buku2,artikel2 dan baru je tadi aku menghujah artikel yg bertajuk 50 soalan Kristian melawan 1 soalan Islam.Dan komen blasnya juga sama seperti juga saudara yg menyuruhku utk merujuk dari buku the choice ilham tokoh islam abad ini iaitu ahmad deedat.tahu ke tentang riwayat ahmad deedat sebelumnya wafat?..tahu ke tentang,air mata nya bercucuran apabila melihat lawan pendebat nya melawat nya beberapa kali ketika ia telantar sakit?..tak ada pula artikel islam yg menulis tentang ini.itulah jangan menghujat allah,kan dh kena!..dan sekarang ni pula ank murid nya zakir naik.TAK LAMA LAGI,AKAN "KENA" lah tuu..sekian dan salam sejahtera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memandangkan soalan saudara dengan sebelumnya sama,terpaksa pula aku copypaste jawapan ku di artikel blog sebelumnya 50 soalan kristian melawan 1 soalan islam:
      Terima kasih saudara di atas komen yg menarik dan cadangan yg saudara telah usulkan diatas sebagai "rujukan".Saudara,inilah yg aku tegaskan tentang "belajar Bm daripada Cikgu Fizik?"..sememangnya yg bergelar "CIKGU" memang layak untuk mengajar TETAPI bukan yg DILUAR PENGETAHUANNYA saudara.Mungkin merujuk dari Cikgu Fizik tentang Bm ADA benarnya kerana "Cikgu Fizik" sememangnya PERNAH belajar tentang "BM",TETAPI kerana sifat KURANG MINAT,KURANG TAHU,KURANG BELAJAR berbanding Fizik yg ia MINAT,TAHU,BELAJAR melayakkan ia bergelar Cikgu Fizik.Bagaimana saudara amat pasti apa yg diajarkan Cikgu Fizik tentang Bm?..Jika Cikgu Bm mengatakan jawapannya "A" untuk soalan Bm,apakah saudara PASTI dengan jawapan yg diberi Cikgu Fizik sebagai "D"?

      Delete
  17. Yesus itu keturunan orang yahudi makanya disunat.
    Anda orang yahudi?
    Kalau anda bukan orang yahudi buat apa anda disunat?

    ReplyDelete
  18. ~siapakah yg membunuh dajjal?
    Jawabnya~ JESUS( NABI ISA )
    ~Apakah anutan/agamanya JESUS?
    Jawabnya~ KRISTIAN

    IM PROUD TO BE A KRISTIAN
    BECAUSE WE BELIEVE JESUS IS LOVE

    salam damai dalam Kristus


    TUHAN MEMBERKATI KAMU SEMUA.

    ReplyDelete
  19. Boleh berikan saya satu ayat dari bible atau taurat untuk membuktikan nabi Isa itu beragama kristian?
    Kristian bukan agama..kristian adalah satu kesatuan yang didirikan oleh Paulus bersama yang mengaku murid murid Yesus.

    ReplyDelete
  20. Alkitab Berita Baik (+Deuterokanonika) MARKUS 10:1-12 Kemudian Yesus meninggalkan tempat itu. Dia pergi ke daerah Yudea dan daerah di seberang Sungai Yordan. Orang ramai berkumpul lagi di sekeliling Yesus, dan seperti biasa Yesus mula mengajar mereka. Beberapa orang Farisi datang hendak memerangkap Dia. Mereka bertanya, “Menurut Taurat kita, bolehkah orang menceraikan isteri?” Yesus menjawab dengan bertanya, “Apakah perintah yang diberikan oleh Musa kepada kamu?” Mereka menjawab, “Musa membenarkan seseorang menceraikan isterinya asal menulis surat cerai.” Yesus berkata kepada mereka, “Musa menulis perintah itu kerana kamu terlalu sukar diajar. Tetapi pada mula-mulanya, pada waktu Allah menciptakan manusia, ada dikatakan bahawa ‘Allah menjadikan mereka lelaki dan perempuan. Itulah sebabnya seorang lelaki meninggalkan ibu bapanya lalu bersatu dengan isterinya, dan kedua-duanya menjadi satu.’ Dengan demikian mereka bukan lagi dua orang tetapi satu. Oleh itu mereka yang telah disatukan oleh Allah, tidak boleh dipisahkan oleh manusia!” Setelah mereka pulang ke rumah, pengikut-pengikut-Nya bertanya kepada Yesus tentang hal itu. Yesus berkata kepada mereka, “Seorang lelaki yang menceraikan isterinya lalu berkahwin dengan wanita lain, berzina terhadap isterinya yang pertama. Demikian juga seorang wanita yang menceraikan suaminya lalu berkahwin dengan lelaki lain, pun berzina.”

    ReplyDelete
  21. Alkitab Berita Baik (+Deuterokanonika) YOHANES 1:1-5,10-14 Sebelum dunia ini diciptakan, Firman sudah ada. Firman itu bersama-sama Allah, dan Firman itu sama dengan Allah. Sejak permulaan, Firman itu bersama-sama Allah. Allah menjadikan segala sesuatu melalui Dia. Tiada sesuatu pun di alam semesta ini yang dijadikan tanpa Dia. Firman itu sumber hidup, dan hidup itu memberikan cahaya kepada manusia. Cahaya ini bersinar dalam kegelapan, dan kegelapan tidak dapat memadamkannya. Firman itu ada di dunia. Walaupun Allah menjadikan dunia ini melalui Dia, orang di dunia ini tidak mengenal Dia. Dia datang ke negeri-Nya sendiri, tetapi bangsa-Nya tidak menyambut Dia. Tetapi kepada mereka yang menyambut Dia dan percaya kepada-Nya, mereka diberikan-Nya hak menjadi anak Allah. Mereka menjadi anak Allah bukan dengan jalan dilahirkan oleh manusia, tetapi Allah sendiri menjadikan mereka anak-anak-Nya. Firman itu sudah menjadi manusia dan tinggal antara kita. Kita nampak kemuliaan-Nya, kemuliaan yang diterima-Nya sebagai anak tunggal Bapa. Melalui Dia, kasih Allah dan Allah sendiri ditunjukkan kepada kita.

    ReplyDelete
  22. Alkitab Berita Baik YOHANES 5:24-29 Sungguh benar kata-kata-Ku ini: Sesiapa yang mendengar kata-kata-Ku dan percaya kepada Dia yang mengutus Aku, beroleh hidup sejati dan kekal. Dia tidak akan dihukum, melainkan sudah terlepas daripada kematian dan mulai benar-benar hidup. Percayalah: Akan tiba masanya, malah sudah tiba, apabila orang mati akan mendengar suara Anak Allah, dan orang yang mendengarkan apa yang dikatakan-Nya akan hidup. Sebagaimana Bapa sendiri sumber hidup, Dia menjadikan Anak-Nya sumber hidup juga. Dia sudah memberikan kuasa kepada Anak untuk menghakimi, kerana Anak itu Anak Manusia. Janganlah kamu hairan mendengar hal ini, kerana akan tiba masanya apabila semua orang mati akan mendengar suara-Nya, lalu keluar dari kubur. Orang yang berbuat baik akan bangkit dan hidup, tetapi orang yang berbuat jahat akan bangkit dan dihukum.”

    ReplyDelete
  23. Alkitab Berita Baik YOHANES 5:31-47 Jika Aku memberikan kesaksian tentang diri-Ku sendiri, kesaksian itu tidak dapat diterima sebagai bukti yang benar. Tetapi Bapa memberikan kesaksian tentang diri-Ku, dan Aku tahu kesaksian-Nya benar. Kamu mengirim utusan kepada Yohanes, dan Yohanes sudah memberikan kesaksian yang benar tentang diri-Ku. Sebenarnya Aku tidak memerlukan kesaksian daripada manusia, tetapi Aku berkata demikian supaya kamu boleh diselamatkan. Yohanes bagaikan pelita yang menyala dan bersinar. Untuk sementara waktu kamu menikmati cahayanya dan kamu bersukacita. Tetapi kesaksian daripada perbuatan-Ku lebih penting daripada kesaksian Yohanes. Aku melakukan apa yang ditugaskan oleh Bapa-Ku, dan semua itu membuktikan bahawa Bapa sudah mengutus Aku. Bapa yang mengutus Aku pun memberikan kesaksian tentang diri-Ku. Kamu belum pernah mendengar suara-Nya atau melihat muka-Nya. Kamu tidak percaya kepada firman-Nya, kerana kamu tidak percaya kepada Dia yang diutus-Nya. Kamu menyelidiki Alkitab kerana menyangka bahawa dengan cara itu kamu akan beroleh hidup sejati dan kekal. Sebenarnya Alkitab memberikan kesaksian tentang Aku. Tetapi kamu tidak mahu datang kepada-Ku supaya beroleh hidup sejati. Aku tidak mengharapkan pujian daripada manusia. Aku kenal akan kamu. Aku tahu bahawa kamu sebenarnya tidak mengasihi Allah. Aku datang dengan kuasa Bapa-Ku, tetapi kamu tidak menyambut Aku. Tetapi manakala seorang lain datang dengan kuasanya sendiri, kamu menyambut dia. Bagaimanakah kamu boleh percaya kepada-Ku, jika kamu mencari pujian daripada sesama kamu sendiri? Kamu tidak berusaha untuk mencari pujian daripada Allah yang Esa. Janganlah sangka bahawa Aku akan menuduh kamu di hadapan Bapa. Musa yang kamu harapkan itu, yang akan menuduh kamu. Jika kamu benar-benar percaya kepada Musa, tentu kamu akan percaya kepada-Ku, kerana Musa menulis tentang Aku. Kamu tidak percaya kepada apa yang ditulis oleh Musa, bagaimanakah kamu dapat percaya kepada apa yang Aku katakan?”

    ReplyDelete
  24. Alkitab Berita Baik MATIUS 10:32-33 “Sesiapa mengaku dirinya pengikut-Ku di hadapan umum, Aku pun akan mengakui dia di hadirat Bapa-Ku di syurga. Tetapi sesiapa menyangkal Aku di hadapan umum, Aku pun akan menyangkal dia di hadirat Bapa-Ku di syurga.”

    ReplyDelete
  25. Siapa tuhan dalam ajaran pengawalan jesus christ? Dia jesus christ yang Berketuhanan dan tuhannya mencipta kehidupan melalui pemetaan ya itu "tiada-tuhan" dan "tiada-ilahi" dalam setiap kesudahan penciptaan.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon