Dec 25, 2015

25 Disember Bukan Hari Kelahiran Yesus!

Krismas disambut sebagai hari kelahiran Yesus, yang dirayakan oleh hampir semua orang Kristian di dunia, berasal dari ajaran Gereja Katolik Rom.

25 dISEMBER

Namun, ajaran tersebut sebenarnya tidak terdapat dalam Alkitab dan Yesus pun tidak pernah memerintahkan kepada murid-muridnya untuk menyambutnya.

Perayaan yang masuk ke dalam ajaran Gereja Katolik Rom pada abad ke empat, berasal dari upacara adat masyarakat penyembah berhala.

Hari Natal yang disambut diseluruh dunia ini sama sekali tidak mempunyai dasar dari Alkitab.

Menurut penjelasan di dalam Catholic Encyclopedia edisi 1911, yang berjudul “Christmas”, ditemukan kata-kata yang berbunyi seperti berikut:

“Christmas was not among the earliest festivals of church, the first evidence of the feast is from Egypt. Pagan custom centering around the January calends gravitated to christmas. ”

“Natal bukanlah upacara gereja yang pertama, melainkan ia diyakini berasal dari Mesir. Perayaan yang dirayakan oleh para penyembah berhala dan jatuh pada bulan Januari ini, kemudian dijadikan hari kelahiran Yesus.”

Masih dalam Encyclopedia itu juga dengan judul “Natal Day” pengasas Katolik pertama mengakui bahawa:

“In the Scnptures, no one is recorded to have kept a feast or held a great banquet on his birthday. It is only sinners (like Pharaoh and Herold) who make great rejoicings over the day in which they were born into the world.”

“Di dalam Kitab Suci, tidak seorangpun yang mengadakan upacara atau menyambut perayaan untuk merayakan hari kelahiran Yesus. Hanya orang-orang kafir saja (seperti Firaun dan Herodes) yang berpesta merayakan hari kelahirannya ke dunia ini.”

Natal Menurut Encyclopedia Americana Tahun 1944

“Christmas…it was according to many authorities, not celebrated in ihe first centuries of the Christian church, as the Christian usage in gene.ral was to celebrate the death of remarkable persons rather than their birth… ” (The “Communion”, which is instituted by New Testament Bible authority, is a memorial of the death of Christ.) “A feast was established in memory of this even (Christ’s birth) in the fourth century. In the fifth century the Westem Church ordered it fo be celebrated forever on the day of the old Roman feast of the birth of Sol, as no certain knowledge of the day of Christ’s birth existed.

“Menurut ahli sejarah, pada abad-abad permulaan, Natal tidak pernah dirayakan oleh umat Kristian. Pada umumnya, umat Kristian hanya merayakan hari kematian orang-orang terkemuka saja, dan tidak pernah merayakan hari kelahiran orang tersebut.” (“Perjamuan ci” yang termaktub dalam Kitab Perjanjian Baru, hanyalah untuk mengenang kematian Yesus Kristus.) “Perayaan Natal yang dianggap sebagai hari kelahiran Yesus, mula dirasmikan pada abad ke empat Masihi. Pada abad kelima, Gereja Barat memerintahkan kepada umat Kristian untuk merayakan hari kelahiran Yesus, yang diambil dari hari pesta bangsa Rom yang merayakan hari “Kelahiran Dewa Matahari”. Sebab tiada seorang pun yang mengetahui hari kelahiran Yesus.”

ASAL USUL NATAL

Natal berasal dari kepercayaan penyembah berhala yang dianuti oleh masyarakat Babilon kuno dibawah raja Nimrod (cucu Ham, anak nabi Nuh).

Nimrod inilah orang pertama yang mendirikan menara Babel, membangunkan kota Babilon, Niniweah dan lain-lain, serta kerajaan di dunia dengan sistem kehidupan, ekonomi dan dasar-dasar pemerintahan.

Nimrod adalah seorang pembangkang Tuhan. Jumlah kejahatannya amat banyak, diantaranya dia mengawini ibu kandungnya sendiri Semiramis.

Setelah Nimrod meninggal, ibunya yang merangkap isterinya menyebarkan ajaran Nimrod bahawa roh Nimrod tetap hidup selamanya walaupun jasadnya telah mati.

Adanya pohon Evergreen yang tumbuh diatas sebatang pohon kavu yang telah mati, ditafsirkan oleh Semiramis sebagai bukti kehidupan baru bagi Nimrod.

Untuk mengenang hari kelahiran Nimrod setiap 25 Disember, Semiramis menggantung bingkisan pada ranting-ranting pohon itu sebagai peringatan hari kelahiran Nimrod. Inilah asal usul Pohon Natal.

Melalui pemujaan kepada Nimrod, akhirnya Nimrod dianggap sebagai “Anak Suci dari Syurga’. Dari perjalanan sejarah dan pergantian generasi ke generasi dari masa-kemasa dan dari satu bangsa ke bangsa lain, akhirnya penyembahan terhadap berhala Babilon ini berubah menjadi Mesias Palsu, iaitu berupa Dewa Baal, anak Dewa Matahari.

Kepercayaan orang-orang Babilon yang menyembah kepada “Ibu dan anak” (Semiramis dan Nimrod yang lahir kembali), menyebar luas dari Babilon ke pelbagai bangsa di dunia dengan cara dan bentuk berbeza-beza, sesuai dengan bahasa di negara-negara tersebut.

Di Mesir, dewa-dewi tersebut bernama Isis dan Osiris. Di Asia bernama Cybele dan Deoius. Di Rom bernama Fortuna dan Yupiter, juga di negara-negara lain seperti di China, Jepun, Tibet boleh ditemukan adat pemujaan terhadap dewi Madona, lama sebelum Yesus dilahirkan.

Pada abad ke 4 dan ke 5 Masihi, ketika dunia pagan Rom menerima agama baru yang disebut “Kristian”, mereka telah mempunyai kepercayaan dan kebiasaan pemujaan terhadap dewi Madona lama sebelum Kristian muncul.

Natal adalah acara ritual yang berasal dari Babilon kuno dan akhirnya diwariskan sehingga sekarang. Di Mesir, lama sebelum Yesus dilahirkan, setiap tahun mereka merayakan kelahiran anak Dewi Isis (Dewi langit) yang mereka percaya lahir pada 25 Disember.

Murid-murid Yesus dan orang-orang Kristian yang hidup pada abad pertama, tidak pernah sekalipun merayakan Natal sebagai hari kelahiran Yesus pada tanggal 25 Disember.

Dalam Alkitab, tidak ditemui walau satu ayat mahupun Yesus yang memerintahkan untuk merayakan Natal, sebab perayaan setiap tanggal 25 Disember, adalah perayaan agama Pagan (penyembah berhala) yang dilestarikan oleh umat Kristian.

SINTERKLAS

Sinterklas atau Santa Claus sebenarnya bukan ajaran yang berasal dari penganut paganisme (penyembah berhala) mahupun Alkitab.

Sinterklas adalah ciptaan seorang Pastor yang bernama “Santo Nicolas” yang hidup pada abad ke empat Masihi. Menurut Encyclopedia Britannica halaman 648-649 edisi kesebelas, disebutkan:

“St Nicholas, bishop of Myra, a saint honored by the Greek and Latins on the 6th of December…a Legend of his surreptitious bestowal bf dowries on the three daughters of an impoverished citizen…is said to have originated the old custom of giving present in secret on the Eve of St. Nicholas (Dec 6), subsequently transferred to Christmas day. Hence the association of Christmas with Santa Claus.”

“St. Nicholas, adalah seorang pastor di Myra yang amat diagung-agungkan oleh orang-orang Yunani dan Latin setiap tanggal 6 Disember. Lagenda ini berawal dari kebiasaannya yang suka memberikan hadiah secara sembunyi-sembunyi kepada tiga orang anak wanita miskin. Untuk melestarikan kebiasaan lama dengan memberikan hadiah secara sembunyi itu digabungkan ke dalam malam Natal. Akhirnya terkaitlah antara hari Natal dan Santa Claus.”

Sinterklas Mengajarkan Pembohongan

Dalam ajaran agama manapun, semua orang tua melarang anaknya berbohong. Tetapi menjelang Natal, ramai orang tua yang membohongi anaknya dengan cerita tentang Sinterklas yang memberikan hadiah Natal ketika mereka tidur.

Begitu anak-anak mereka apabila bangun pagi, didalam kasut mereka yang digantungkan didepan pintu rumah, telah berisi pelbagai hadiah.

Oleh sebab itu Sinterklas merupakan pembohongan yang dilakukan oleh syaitan yang menyamar sebagai manusia.

“Perkara itu tidak menghairankan, sebab Iblis pun menyamar sebagai malaikat. Jadi bukanlah suatu perkara yang ganjil, jika pelayan-pelayannya menyamar sebagai pelayan-pelayan kebenaran. Kesudahan mereka akan setimpal dengan perbuatan mereka.”(2 Kor 11:14-15)

POHON NATAL

Pohon Terang atau Pohon Natal, sama sekali tidak pernah dianjurkan oleh Tuhan mahupun Yesus untuk mengadakan atau merayakannya.

Itu semua diadopsi dari ajaran agama pagan (kafir kuno). Pohon itu sendiri disebut dengan istilah “Mistleto” yang biasanya dipakai pada perayaan musim panas, sebagai persembahan suci kepada matahari.

Menurut Frederick J. Haskins dalam bukunya Answers to Questions disebutkan:

“The use of Christmas wreaths is believed by outhorities to be traceable to the pagan customs of decorating buildings and places of worship at the feast which took place at the same times as Christmas. The Christmas tree is from Egypt, and its origin date from a period long anterior to the Christian Era.”

“Hiasan yang dipakai pada upacara Natal adalah warisan dari adat agama penyembah berhala (paganisme) yang menghiasi rumah dan tempat peribadatan mereka yang waktunya bertepatan dengan malam Natal sekarang. Sedangkan pohon Natal berasal dari kebiasaan Mesir Kuno yang sudah wujud lama sebelum lahirnya agama Kristian.”

Sungguh menghairankan sekali, sebahagian besar umat Kristian tidak mengerti dan tidak menyedari tentang sejarah perayaan Natal dan Pohon Natal.

Mereka begitu taksub menambut kedatangan hari Natal, mempersiapkan dengan perbelanjaan yang begitu besar menyambut hari kelahiran Tuhan mereka.

Padahal merayakan Natal dengan Pohon Natal sama sekali tidak mempunyai dalil didalam kitab suci mereka sendiri.

Para Pendeta dan Pastor diseluruh dunia bahkan Uskup dan Paus, jika ditanya tentang Natal dan Pohon Terang, pasti akan mengakui bahawa memang tidak ada dalil dan ajaran dalam Alkitab bahawa Yesus lahir pada tanggal 25 Disember dan tidak ada satu ayat pun tertulis didalam Alkitab (Bible) yang memerintahkan untuk merayakannya.

Kata Bibel/Alkitab tentang Pohon Natal

“Beginilah firman Tuhan: “Janganlah biasakan dirimu dengan tingkah langkah bangsa-bangsa, janganlah gentar terhadap tanda-tanda di langit, sekalipun bangsa-bangsa gentar terhadapnya. Sebab yang disegani bangsa-bangsa adalah kesia-siaan. Bukankah berhala itu pohon kayu yang ditebang orang dari hutan, yang dikerjakan dengan pahat dengan tangan tukang kayu? Orang memperindahnya dengan emas dan perak; orang memperkuatnya dengan paku dan palu, supaya jangan goyang. Berhala itu sama seperti orang-orangan di kebun mentimun, tidak dapat berbicara; orang harus mengangkatnya, sebab tidak dapat melangkah. Janganlah takut kepadanya, sebab berhala itu tidak dapat berbuat jahat, dan berbuat baik pun tidak dapat. ” Tidak ada yang sama seperti Engkau, ya Tuhan! Engkau besar dan nama-Mu besar oleh keperkasaan. ” (Yeremia 10:2-6)

Ayat-ayat Alkitab tersebut jelas sekali mengatakan bahawa Pohon Terang adalah upacara penyembahan berhala yang tidak mampu berbicara, tidak mampu berbuat jahat dan tidak mampu juga berbuat baik.

Tetapi kenapa masih saja disembah oleh sebahagian besar umat Kristian? Jawabnya kerana mereka tidak mengerti kandungan kitab sucinya, dan hanya terikut-iku apa kata pemimpin agama mereka.

Tidak mereka sedari bahawa justeru mereka bukan pengikut Yesus yang setia. Pengikut Yesus (Isa) yang sebenarnya adalah umat Islam!

Adakah Natal Memuliakan Yesus?

“Maka hati-hatilah, supaya jangan engkau kena jerat dan mengikuti mereka, setelah mereka dipunahkan dari hadapanmu, dan supaya jangan engkau menanya-nanya tentang tuhan mereka dengan berkata: Bagaimana bangsa-bangsa ini beribadah kepada illah mereka? Aku pun mahu berlaku begitu. Jangan engkau berbuat seperti itu terhadap Tuhan, Allahmu; sebab segala yang menjadi kekejian bagi Tuhan, apa yang dibenci-Nya, itulah yang dilakukan mereka bagi illah mereka; bahkan anak-anaknya lelaki dan anak-anaknya perempuan dibakar mereka dengan api bagi illah mereka. (32) Segala yang kuperintahkan kepadamu haruslah kamu lakukan dengan setia, janganlah engkau menambahinya ataupun menguranginya. ” (Ulangan 12:30-32)

“Bangsa ini memuliakan Aku dengan bibirnya, padahal hatinya jauh dari pada-Ku. Sia-sia mereka beribadah kepada-Ku, sedangkan ajaran yang mereka ajarkan ialah perintah manusia.”(Matius 19:8-9)

“Sia-sia mereka beribadah kepada-Ku, sedangkan ajaran yang mereka ajarkan ialah perintah manusia. Perintah Allah kamu abaikan untuk berpegang pada adat istiadat manusia. ” (Markus 7: 7-8)

Merayakan Natal, Melestarikan Pembohongan dan Pembaziran

Menjelang Natal, akan bermunculan pelbagai iklan untuk mempromosi pelbagai barang untuk keperluan Natal.

“Bukan setiap orang yang berseru kepadaKu: Tuhan, Tuhan! akan masuk ke dalam Kerajaan Sorga, melainkan dia yang melakukan kehendak Bapaku yang di sorga. Pada hari terakhir banyak orang akan berseru kepadaku: Tuhan, Tuhan, bukankah kami bernubuat demi nama-Mu, dan mengusir setan demi nama-Mu, dan mengadakan banyak mujizat demi nama-Mu juga? Pada waktu itulah Aku akan berterus terang kepada mereka dan berkata: Aku tidak pernah mengenal kamu! Enyahlah dari pada-Ku, kamu sekalian pembuat kejahatan!” (Matius 7:21-23)

“Sia-sia mereka beribadah kepada-Ku. sedangkan ajaran yang mereka ajarkan ialah perintah manusia. Perintah Allah kamu abaikan untuk berpegang pada adat istiadat manusia. (Markus 7: 7-8)

“Melihat itu murid-murid gusar dan berkata: “Untuk apa pemborosan ini? Sebab minyak itu dapat dijual dengan mahal dan wangnya dapat diberikan kepada orang-orang miskin.” (Matius 26:8-9)

Dari penjelasan sejarah Natal ini, jelaslah bahwa Natal itu bukan ajaran Yesus

Yesus seumur hidupnya tidak pernah sekalipun menyuruh merayakan Natal bagi dirinya. Merayakan dirinya sebagai seorang Nabi atau Rasul saja pun tidak pernah diajarkan, apalagi menyuruh merayakan kelahirannya sebagai Tuhan!

Tidak ada satu dalil pun dalam Alkitab menyatakan Yesus lahir pada 25 Disember. Pendeta, Pastor bahkan Paus di Rom pun mengakui bahawa Natal bukan ajaran gereja.

Oleh sebab itu jika ada umat Kristian atau siapapun, sila tunjukkan dalil dalam Alkitab Yesus lahir pada 25 Disember!

Jika Umat Kristian merayakan Natal dengan tanggapan Yesus sebagai seorang Nabi atau Rasul atau seorang Utusan Tuhan, itu masih boleh difahami.

Tetapi umat Kristian merayakan hari Natal, bukan sebagai hari kelahiran Yesus sebagai seorang Nabi, Rasul atau Utusan Tuhan, tetapi sebagai hari kelahiran Yesus sebagai “Anak Tuhan” atau “Anak Allah”.

Haram hukumnya menurut pandangan Islam kerana berdasarkan Al Qur`an, Yesus bukan Tuhan dan Tuhan tidak mempunyai anak.

“(Dia) pencipta langit dan bumi, bagaimana Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai isteri. Dia menciptakan segala sesuatu, dan Dia mengetahui segala sesuatu. ” Surah Al Maaidah ayat 101

Bahkan dalam ayat lain Allah peringatkan kepada mereka (Yahudi dan Kristian) bahawa tidak benar Dia mempunyai anak!

“Mereka (orang-orang kafir) berkata: “Allah mempunyai anak”. Maha Suci Allah, bahkan apa yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaan Allah; semua tunduk kepada-Nya”Surah Al-Baqarah ayat 116

“Katakanlah, “Dia-lah Allah yang maha Esa. Allah tempat meminta. Dia tidak beranak dan tidak (pula) diperanakkan, dan tidak ada seorang pun yang setara dengan-Nya”. Surah Al lkhlas

BACA INI JUGA: Asal-usul Sambutan Hari Krismas

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

66 comments

This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

Silakan en.edison jawab soalan ini dan soalan-soalan sebelumnya, anda langsung tidak salah masuk bilik, itupun kalau ada jawapannya.

*maaf ye en.edison, saya sedang bercuti sehingga hujung bulan, jadi kurang online..;)

This comment has been removed by the author.

En.edison belum menjawap semua soalan dalam artikel yang mampu menyanggah persoalan yesus bukan tuhan..:)

Sila en.edison senaraikan 14 perbezaan Islam dalam satu bentuk artikel dan saya akanposkan dalam blog ini untuk lebih mudah diberikan jawapan. Cuma sila semak jika soalan itu sudah dijawab atau tidak dalam blog ini, terima kasih..;)

This comment has been removed by the author.

Soalan en.edison sangat la lucu. Sejak bila solat dalam Islam sebanyak 50 kali sehari? :) Boleh nyatakan ayatnya?

Soalan tentang dimana ayat pengakuan Yesus mengaku sebagai tuhan juga belum dijawab..;)

Yahudi, Nasrani (bukan kristian) dan Islam adalah agama samawi yang diturunkan Allah. Bukan kita manusia menentukan layak atau tidak, tapi tak hairan dengan penghakiman en.edison kan, sedangkan manusia pun dianggap tuhan haha..

p/s: soalan saya belum dijawab, mana ayat yesus mengaku sebagai tuhan? :)

This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

Nyatakan dimana ayat yang Yesus mengatakan ajarannya dinamakan kristian? :)

Benar solat sebanyak 5 kali sehari.

1 Kenapa tiada perintah bersolat 5 kali sehari dalam Al-Qur'an


Jawapannya: Al-Qur'an jelas memerintahkan solat 5 waktu dan peristiwa israk mikraj dan diterangkan dengan terperinci dalam hadis Nabi.

En.edison pasti akan bertanya lagi tapi sebenarnya tiada percanggahan pun dalam peristiwa ini antara hadis mahupun Al-qur'an.. :)

Seluruh pakar kristian dan islam telah mengkaji alkitab tapi masih lagi gagal menemui ayat yesus mengaku tuhan melainkan dituhankan dan disembah oleh pengikutnya..:(

This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

Benar tiada saksi mata kerana ia sebenarnya ujian keimanan buat umat Islam. Malangnya, Yesus juga sewaktu hidupnya tidak pernah mengaku tuhan kan..;)

1. Sangat lucu Yesus menyanggah bahawa dia tuhan kerana yang mentuhankan Yesus adalah pengikutnya 300 tahun selepas 'kematiannya'. Tiada pengakuan malah alkitab sendiri membantah. Jadi bagaimana mahu disanggah perkara yang tidak pernah diakui? hahaha

2. Surah Al-Ikhlas dalam Al-Qur'an yang mengajar umat Islam dan Nasara (kristian) tentang siapa tuhan;

Katakanlah (Muhammad) ‘Dialah Allah, Yang Maha Esa,
Allah tempat meminta segala sesuatu,
(Allah) tidak beranak dan tidak pula diperanakkan,
dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia.

Allah berfirman dalam Al-Qur'an, "Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku"

Jika en.edison masih kabur tentang tujuan hidup, belilah terjemahan Al-Qur'an dan baca sampai habis..:)

#masih menunggu jawapan dimana ayat Yesus mengaku tuhan..:(

This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

En.edison semakin lucu, sedangkan ramai umat kristian sendiri tidak percaya yesus adalah tuhan..haha

Nampaknya en.edison hanya dipenuhi kebencian, kesian, Allah telah mencabar seluruh manusia untuk menciptakan satu surah pendek sahaja seperti Al-Qur'an untuk membuktikan bahawa ianya bukan ciptaan Nabi Muhammad, selama 1400 tahun manusia gagal dengan teruk. Luarbiasa kan!

Alkitab? en.edison sendiri guna versi sesat yang mana? :)

Sudah pasti sangat banyak salahnya al-kitab. Cuba ambil dua alkitab dari versi berlainan, pasti sangat banyak sekali percanggahannya.. :(

This comment has been removed by the author.

Malangnya jika dihimpun beberapa versi alkitab, isi kandungannya ada yang berbeza. Bagaimana mungkin alkitab mengandungi ayat yang berbeza?

Tidakkah itu beriman buta? Lucu..haha

Sejak bila Yesus menjadi tuhan? Malah ada gambarnya, 2x lucu..

Mana ayat pengakuan Yesus mengaku sebagai tuhan?

This comment has been removed by the author.

Pengakuan ringkas Nur yang murtad

Oleh kerana sikap saya yang suka siasat dan selidiki segala-galanya yang mengembangkan fikiran saya, saya juga telah menujukan secukup banyak soalan terhadap agama Islam sendiri. Semasa saya berada di negeri Pulau Pinang, minat saya mencari jawapan untuk soalan-soalan saya semakin meningkat. Saya telah bergaul dengan umat intelektual Muslim yang miliki minat ilmiah yang sama seperti saya. Di sanalah saya telah bertemu dan bergaul dengan kumpulan Islam "Anti-Hadith", dan mereka telah banyak menolong saya memahami dan menolak kejanggalan dan kebatilan yang ada dalam ajaran dan Sunnah Islam.

Secara khususnya, saya telah mengalami kemusykilan dan banyak sekali keraguan tentang ajaran-ajaran yang dipelopori serta arahan-arahan yang dianjurkan di dalam Kitab-kitab Hadith, termasuk koleksi Hadith-hadith yang digelar ‘sahih’. Walau pun umat Islam gelarkan koleksi-koleksi ini sebagai 'Sahih' konon, saya amat kecewa apabila saya mendalami kajian saya dalam bidang tersebut! Setelah membaca dan menelaah ajaran-ajaran yang dikandung di dalam Hadith serta tulisan-tulisan Muslim mengenainya, semakin kurang masuk akal saya mendapati ajaran-ajaran mereka.

This comment has been removed by the author.


Pertanyaan 2

SIRAH NABAWIYAH IBNU HISYAM jilid 2 Hlm 306

Ibnu Ishaq berkata, "Kinanah bin Ar-Rabi' didatangkan kepada Rasulullah SAW, karena kekayaan Bani An-Nadhir ada padanya. Beliau menanyakan kekayaan tersebut kepada Kinanah bin Ar-Rabi', namun ia mengaku tidak mengetahui tempatnya. Setelah itu, salah seorang Yahudi didatangkan kepada Rasulullah SAW. Orang Yahudi tersebut berkata, 'Aku pernah melihat Kinanah mengelilingi reruntuhan benteng ini setiap pagi.' Rasulullah SAW bersabda kepada Kinanah bin Ar-Rabi', 'Bagaimana pendapatmu, kalau kami menemukan kekayaan tersebut kemudian kami membunuhmu?' Kinanah bin Ar-Rabi' menjawab, 'Ya.' Rasulullah SAW memerintahkan penggalian reruntuhan benteng tersebut hingga akhimya sebagian kekayaan orang-orang Khaibar dapat dikeluarkan daripadanya. Rasulullah SAW bertanya kepada Kinanah bin Ar-Rabi' tentang kekayaan lainnya, namun ia bungkam. Rasulullah SAW bersabda kepada Az-Zubair bin Al-Awwam, 'Siksa dia hingga engkau bisa mendapatkan apa yang ada padanya.' Az-Zubair bin Al-Awwam menyalakan api dengan batang kayu di dada Kinanah bin Ar-Rabi' hingga ia melihatnya, kemudian Rasulullah SAW mendorong Kinanah bin Ar-Rabi' kepada Muhammad bin Maslamah yang kemudian memenggal kepalanya sebagai pembalasan atas kematian saudaranya yaitu Mahmud bin Maslamah."

Apakah yang Muhammad cari?

Pilihan jawapan:

(A) Orang-orang yang bertaubat
(B) Kitab Suci Taurat
(C) Harta Kekayaan


Pertanyaan 3

Hadis Sahih Bukhari, Volume 1, Book 2, Number 24:
Dikisahkan oleh Ibn ‘Umar: Rasul Allah berkata, “Aku telah diperintahkan untuk memerangi orang-orang sampai mereka mengaku Muhammad adalah Rasul Allah, sehingga jika mereka melakukan hal itu, maka selamatlah nyawa dan harta mereka dariku.”

Siapa "AKU" dalam kalimat di atas?

Pilihan jawapan:

(A) Ibn Umar
(B) Allah
(C) Muhammad


Pertanyaan 4

Mati karena racun sebagai bukti nabi palsu
Tabaqat Ibn Sa'd halaman 249
Wanita Yahudi yang meracuni Muhammad berkata, “Aku ingin tahu apakah kau benar-benar seorang nabi, yang jika memang benar maka racun ini tidak akan mengganggumu, dan jika kau ternyata seorang nabi palsu, maka aku akan dapat membebaskan masyarakat dari dirimu."

Urat nadi terpotong sebagai bukti nabi palsu
Qs. 69:44-47
(44) Seandainya dia (Muhammad) mengada-adakan sebagian perkataan atas (nama) Kami,
[45] Niscaya benar-benar kami pegang dia pada tangan kanannya.
[46] Kemudian benar-benar Kami potong urat tali jantungnya.
[47] Maka sekali-kali tidak ada seorang pun dari kamu yang dapat menghalangi (Kami), dari pemotongan urat nadi itu.

Pengakuan Muhammad di Saat hujung ajalnya

Hadis Sahih Bukhari Volume 5, Book 59, Number 713:
Dikisahkan oleh Aisha:
Pada waktu sakitnya sebelum dia mati, sang Nabi sering mengatakan, "Wahai Aisha! Aku masih merasa kesakitan karena daging yang kumakan di Khaybar, dan sekarang aku merasa urat nadiku dipotong oleh racun itu."

Tabaqat Ibn Sa'd, halaman 252
Rasul Allah hidup sampai tiga tahun setelah itu sampai racun itu menyebabkan rasa sakit sehingga ia wafat. Selama sakitnya dia biasa berkata, “Aku tidak pernah berhenti mengamati akibat dari daging (beracun) yang kumakan di Khaibar dan aku menderita beberapa kali (dari akibat racun itu) tapi sekarang kurasa tiba saatnya batang nadiku terputus.”


Di saat-saat akhir, apa yang Muhammad katakan?

Pilihan jawapan:

(A) Aku sakit kerana penyakit biasa, bukan kerana racun wanita Yahudi yang ingin menguji kenabianku
(B) Aku merasa urat nadiku tetap utuh, sebab aku tidak pernah mengada-adakan perkataan awloh
(C) Aku menderita akibat racun yang kumakan di Kaybar dan sekarang aku merasa urat nadiku terputus


Pertanyaan 5

Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam Jilid 2 halaman 374:
Al-Abbas bin Abdul Muththalib berkata, "Aku membawa pergi Abu Sufyan bin Harb ke tempat istirahatku dan ia menginap di tempatku. Esok paginya, aku membawa Abu Sufyan bin Harb ke tempat Rasulullah SAW. Ketika beliau melihat Abu Sufyan bin Harb, beliau bersabda, "Celakalah engkau wahai Abu Sufyan, apakah belum tiba waktu bagimu untuk mengetahui bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah?"

Abu Sufyan menjawab: “Aku percaya akan hal itu.”

Muhammad lalu berkata kepadanya: "Celakalah engkau wahai Abu Sufyan, bukankah ini saatnya bagimu untuk mengetahui bahwa aku adalah Rasul Allah?”

Abu Sufyan menjawab: “Demi Allah, wahai Muhammad, hatiku ragu akan hal ini.”

Al-Abbas bin Abdul Muththalib berkata kepada Abu Sufyan bin Harb: “Celakalah engkau wahai Abu Sufyan, masuk Islamlah! Bersaksilah bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan Muhammad adalah Utusan Allah sebelum lehermu dipenggal dengan pedang.”

Kenapa Abu Sufyan hendak dipenggal kepalanya?

Pilihan jawapan:

(A) Abu Sufyan tidak mahu menyembah Allah
(B) Abu Sufyan menghujat Allah
(C) Abu Sufyan ragu2 tentang Muhammad sebagai Rasulnya Allah


Pertanyaan 6

Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam Jilid 2 halaman 374:
Al-Abbas bin Abdul Muththalib berkata, "Aku membawa pergi Abu Sufyan bin Harb ke tempat istirahatku dan ia menginap di tempatku. Esok paginya, aku membawa Abu Sufyan bin Harb ke tempat Rasulullah SAW. Ketika beliau melihat Abu Sufyan bin Harb, beliau bersabda, "Celakalah engkau wahai Abu Sufyan, apakah belum tiba waktu bagimu untuk mengetahui bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah?"

Abu Sufyan menjawab: “Aku percaya akan hal itu.”

Muhammad lalu berkata kepadanya: "Celakalah engkau wahai Abu Sufyan, bukankah ini saatnya bagimu untuk mengetahui bahwa aku adalah Rasul Allah?”

Abu Sufyan menjawab: “Demi Allah, wahai Muhammad, hatiku ragu akan hal ini.”

Al-Abbas bin Abdul Muththalib berkata kepada Abu Sufyan bin Harb: “Celakalah engkau wahai Abu Sufyan, masuk Islamlah! Bersaksilah bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan Muhammad adalah Utusan Allah sebelum lehermu dipenggal dengan pedang.”

Apa yang Muhammad perjuangkan?

Pilihan jawapan:

(A) Muhammad memperjuangkan Allah agar supaya Allah disembah sebagai satu-satunya Tuhan dengan tidak mencari kehormatan dan pengakuan bagi dirinya sendiri
(B) Muhammad memperjuangkan agama Islam, di mana dirinya sebagai pendiri tidak perlu diakui sebagai rasul, yang penting Allahnya saja
(C) Muhammad memperjuangkan status dirinya agar diakui sebagai rasul


Pertanyaan 7

Sahih Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 459:
Dikisahkan oleh Ibn Muhairiz:
Aku masuk ke dalam mesjid dan melihat Abu Khudri dan lalu duduk di sebelahnya dan bertanya padanya tentang coitus interruptus (Al-Azl). Abu berkata, “Kami pergi bersama Rasul Allah untuk Ghazwa (penyerangan terhadap) Banu Mustaliq dan kami menerima tawanan2 perang diantara para tawanan perang dan kami berhasrat terhadap para wanita itu dan sukar untuk tidak melakukan hubungan seksual dan kami suka melakukan coitus interruptus (=membuang sperma di luar vagina). Maka ketika kami bermaksud melakukan azl/coitus interruptus kami berkata: “Bagaimana kami dapat melakukan coitus interruptus tanpa menanyakan Rasul Allah yang ada diantara kita?” Kami bertanya padanya tentang hal ini dan dia berkata: “Lebih baik kalian tidak melakukan itu, karena jika jiwa (dalam hal ini jiwa bayi) manapun (sampai hari Kebangkitan) memang ditentukan untuk menjadi ada, maka jiwa itu pun akan ada.’”

Sahih Bukhari: Volume 9, Book 93, Number 506:
Dikisahkan oleh Abu Said Al-Khudri:
Ketika dalam peperangan dengan Bani Al-Mustaliq, mereka (tentara Muslim) menangkap tawanan2 wanita dan ingin menyetubuhi wanita2 itu tanpa membuat mereka hamil. Maka mereka (tentara Muslim) tanya pada Nabi tentang azl/coitus interruptus …

Bagaimana respon Muhammad mendengar para pengikutnya hendak memperkosa tawanan wanita memakai teknik azl?

Pilihan Jawapan:

(A) Muhammad murka dan dengan berapi-api lalu dia memarahi para pengikutnya yang berfikiran setan
(B) Muhammad membentak,"Kalian ****! Tidakkah kalian tahu memperkosa itu perbuatan dosa dan hina? Kalian kupecat!"
(C) Muhammad tidak mempersoalkan perbuatan itu, tetapi fokus pada masalah azl dan dia menyarankan agar mereka tidak perlu memakai teknik itu, semburkan saja sperma di dalam rahim kerana keberadaan janin bergantung dari kehendak Allah.


Pertanyaan 8

Tabaqat Ibn Sa’d, Vol 8, hal. 195
Ibnu Sa’d menulis: “Abu Bkr menceritakan bahwa Rasul SAW melakukan persetubuhan dg Mariyah di rumah Hafsa. Ketika rasul keluar rumah, Hafsa duduk digerbang (di belakang pintu yg terkunci). Dia bilang pada nabi, O rasul, apa anda melakukan ini di rumahku dan ketika giliranku? Nabi berkata, kendalikan dirimu dan biarkan aku pergi karena aku telah membuatnya (Mariyah) haram bagiku. Hafsa berkata, Aku tidak terima kecuali kamu bersumpah bagiku. Hazrat (yg mulia) itu berkata, Demi Allah aku tidak akan menyentuhnya lagi.”

Tidak lama berselang, dia bukannya taubat kerana telah berzina dg Mariyah, malah dia mengarang ayat untuk membatalkan sumpahnya itu supaya dia boleh meniduri Mariyah kembali:

Q 66:1-2
Hai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah menghalalkannya bagimu; kamu mencari kesenangan hati istri-istrimu? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya Allah telah mewajibkan kepada kamu sekalian membebaskan diri dari sumpahmu; dan Allah adalah Pelindungmu dan Dia Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

Muhammad terus melakukan zinah dengan Mariyah, dan status Mariyah tetap budak (bukan istri) sampai dia melahirkan anak haram.

Akan tetapi tidak lama ia mengalami kesedihan itu, dengan melalui Maria orang Koptik, Tuhan telah memberi karunia seorang anak laki-laki yang diberi nama Ibrahim, nama yang diambil dari Ibrahim leluhur para nabi, para hunif yang patuh kepada Tuhan. Sejak Maria diberikan oleh Muqauqis kepada Nabi sampai pada waktu itu masih berstatus hamba sahaja. Oleh karena itu tempatnya tidak di samping mesjid seperti isteri-isteri Nabi Umm'l-Mukminin yang lain. Oleh Muhammad ia ditempatkan di 'Alia, di bagian luar kota Medinah, di tempat yang sekarang diberi nama Masyraba Umm Ibrahim, dalam sebuah rumah di tengah-tengah kebun anggur.


Apakah Muhammad tahu bahawa perbuatannya itu adalah zina?

Pilihan Jawapan:

(A) Muhammad tahu bahwa dia telah melakukan dosa zina, dan dia memerintahkan para pengikutnya merejam dirinya di tengah lapangan
(B) Muhammad tahu bahwa dia telah melakukan dosa zina, lalu dia menangis meratapi kesalahannya dan mohon pengampunan dari Allah SWT
(C) Muhammad tidak tahu bahawa dia telah melakukan dosa zina.

Pertanyaan 9

Sunan Abu Dawud Volumn 003, Book 050, Hadith Number 891.
Urwa kemudian mulai memandangi para sahabat Nabi. Demi Allah, kapan saja Rasul Allah' meludah, air liur akan jatuh ke tangan salah satu mereka (sahabat Nabi) dan menggosokkan ludah itu ke kulit dan mukanya; jika ia memerintahkan sesuatu kepada mereka maka mereka bersegera melaksanakannya; jika ia melakukan berwudlu, mereka akan berjuang untuk mengambil sisa air tersebut; dan ketika mereka berbicara kepada dia, mereka akan merendahkan suara mereka dan tidak akan menatap muka nya yang menyebabkan rasa tidak hormat. Urwa kembali ke orang-orang nya dan berkata, " Wahai orang-orang! Demi Allah, aku pernah bersama para raja dan Kaisar, Khisra dan An-Najashi, namun aku belum pernah melihat mereka dihormati sebagaimana rakyatnya seperti Muhammad terhormat di hadapan para sahabatnya. Demi Allah, jika ia meludah, air liur nya akan jatuh ke tangan salah satu dari mereka (iaitu Sahabat Nabi) yang akan menggosokan ludah tersebut ke kulit dan mukanya; jika ia memberi perintah, mereka akan segera melaksanakannya; jika ia melakukan berwudlu, mereka akan berjuang untuk mengambil sisa air nya; dan ketika mereka berbicara, mereka akan merendahkan suara mereka dan tidak akan menatap muka nya yang berarti keluar dari rasa hormat." Urwa menambahkan, " Tidak diragukan, ia telah memperkenalkan kepada kamu suatu penawaran yang layak, jadi terima lah itu."

Pernyataan yang benar berdasarkan sumber di atas:

Pilihan Jawapan:

(A) Muhammad tidak suka didewakan, dan dia melarang pengikutnya bersikap berlebihan terhadapnya.
(B) Muhammad marah kepada pengikutnya, "Kenapa kalian begitu hina, ludahku pun kalian tadahi dan kalian gosok-gosokkan ke wajah kalian? Tidak tahukah kalian, bahwa aku paling tidak suka dengan manusia penjilat? Apakah kalian fikir aku suka, kalian memperlakukan aku seperti ini?"
(C) Muhammad membiarkan ludahnya ditadahi oleh para pengikutnya untuk digosok-gosokkan ke kulit dan wajah mereka.

Pertanyaan 10

Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam Jilid 2 Halaman 199

Setelah itu, aku (=Hudzaifah bin Al-Yaman) pulang menghadap Rasulullah SAW yang ketika itu sedang berdiri sholat dengan mengenakan pakaian dari bulu milik salah satu istrinya. Ketika beliau melihat kedatanganku, beliau menyuruhku masuk ke kedua kakinya dan melemparkan ujung pakaian bulunya kepadaku. Setelah itu, beliau kembali sujud dan aku di dalamnya. Sesudah beliau salam, aku laporkan apa yang aku lihat kepada beliau (bahwa pasukan Quraisy telah undur dari perbatasan pulang kembali ke Mekkah karena serangan angin badai).

Muhammad menyuruh salah seorang pengikutnya masuk ke kedua kakinya. Sifat apa yang terbaca dari kisah ini?

Pilihan Jawapan:

(A) Muhammad seorang yang rendah hati, dia mempersilakan pengikutnya duduk di sampingnya
(B) Muhammad tidak bongkak, dia memperlakukan pengikutnya seperti seorang sahabat
(C) Muhammad sangat bongkak dan semena-mena, memperlakukan pengikutnya seperti binatang peliharaan

Akan saya jawab 10 pertanyaan en.edison ye, harap bersabar..:)

p/s: en.edison belum menjawab semua pertanyaan saya juga termasuklah ayat dimana yesus mengaku sebagai tuhan..:(


p/s: en.edison belum menjawab semua pertanyaan saya juga termasuklah ayat dimana yesus mengaku sebagai tuhan?

-Saudara juga tidak dapat menjawab mengapakah Jesus mengatakan kpda orang yahudi bhwa seblum abraham jadi Dia telah ada?..Jesus juga satu satunya nabi yg dapat mengampunkan dosa,mengapa?


* Yesaya 55:11
LAI TB, demikianlah firman-Ku yang keluar dari mulut-Ku: ia tidak akan kembali kepada-Ku dengan sia-sia, tetapi ia akan melaksanakan apa yang Kukehendaki, dan akan berhasil dalam apa yang Kusuruhkan kepadanya.Menurut saudara,apakah yang dimaksudkan oleh Firman ini?..(bandingkan dengan yohanes 1)


* Keluaran 3:14
LAI TB, Firman Allah kepada Musa: AKU ADALAH AKU Lagi firman-Nya: "Beginilah kaukatakan kepada orang Israel itu: AKULAH AKU telah mengutus aku kepadamu."
KJV, And God said unto Moses, I AM THAT I AM: and he said, Thus shalt thou say unto the children of Israel, I AM hath sent me unto you.


Dalam Alkitab Perjanjian Lama telah tertulis tentang Messias akan datang ke bumi yang sesungguhnya telah ada sebelum dunia dijadikan:

* Mikha 5:1
Tetapi engkau, hai Betlehem Efrata, hai yang terkecil di antara kaum-kaum Yehuda, dari padamu akan bangkit bagi-Ku seorang yang akan memerintah Israel, yang permulaannya sudah sejak purbakala, sejak dahulu kala.


41:4 Siapakah yang melakukan dan mengerjakan semuanya itu? Dia yang dari dahulu memanggil bangkit keturunan-keturunan, Aku, TUHAN, yang terdahulu, dan bagi mereka yang terkemudian Aku tetap Dia juga.

Berpuluh dah ayat yg aku berikan kpda saudara baik dari perjanjian lma,kesaksian rasulnya mahupun pengakuan dari Jesus itu sendiri walaupun sememangnya ayat seperti Akulah Tuhan Allah maka sembahlah Aku tidak dikatakan scra langsung oleh Jesus.Yang peliknya tak ada bukti sedikitpun yang melayakkan muhammad sebagai nabi tapi bulat2 juga muslim menerimanya.mengapa??

Jesus mengatakan kpda orang yahudi bhwa seblum abraham jadi Dia telah ada?

Petikan dari Injil Yohanes 8:57-59. Sila baca artikel diatas terlebih dahulu. Lucu...

Yohanes 8:57-59 (TB) Maka kata orang-orang Yahudi itu kepada-Nya: "Umur-Mu belum sampai lima puluh tahun dan Engkau telah melihat Abraham?"
Kata Yesus kepada mereka: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya sebelum Abraham jadi, Aku telah ada."
Lalu mereka mengambil batu untuk melempari Dia; tetapi Yesus menghilang dan meninggalkan Bait Allah.

Lucu?..
-Apa yang lucu?


Perlakukan wanita dengan baik karena mereka seperti (binatang² peliharaan) dan mereka tidak memiliki apapun. Allah telah menghalalkan untuk menikmati tubuh2 mereka dalam Qur’an-Nya. (Tabari (IX:113)
-Lucu?..Ya!hehehe

"The Beginning and the End"
Ibn Kathir,
Chapter Six, "The Conversation of the Deer"
... Dikisahkan oleh Um Salamah, istri Rasulullah yang berkata :
Ketika Rasulullah sedang berada di padang pasir dia mendengar satu suara, “O Rasulullah, O Rasulullah”. Dia melihat berkeliling tetapi tidak bisa menemukan satu orangpun. Kemudian suara itu terdengar lagi dan Rasulullah mengikuti sumber suara itu hingga dia menemukan seekor rusa yang diikat dengan sepotong tali.
Rasulullah melihat seorang Bedouin berbaring disebelahnya, tidur dibawah sinar matahari. Sang Rusa berkata, “O Rasulullah, orang beduin ini telah menangkapku, padahal aku memiliki seekor anak rusa jantan dibukit ini. Jika menurutmu baik untuk melepaskanku sehingga aku dapat memberi makannya, aku berjanji akan kembali”. Rasulullah berkata, “Dan kamu pasti kembali?”. Rusa menjawab, “Biarlah aku disiksa dengan kejam sebagai pendosa jika aku tidak melakukannya. ………. Rasulullah melepaskannya dan sang rusa melompat-lompat dengan gembira menuju padang pasir, menendang dengan kakinya dan sang rusa berkata, “Aku bersaksi bahwa tidak ada Tuhan selain allah dan kamu adalah utusan Allah”.

Kisah diatas sangat luar biasa lucunya :
• seekor rusa memanggil-manggil Muhammad SAW, sementara Muhammad SAW sendiri tidak melihat rusa tersebut
• Mengetahui tentang dosa jika melanggar janji
• dan yang paling menggelikan adalah sang rusa mengerti khalimat syahadat.*ROLF

Siapa yang mengajarkan rusa tersebut khalimat syahadat?..siapa nabi rusa yang mengajarkannya. Atau mungkin sang rusa memahami bahasa Arab??

Lucu kerana umat kristian silap menafsir konteks. Sila tonton video Ahmad Deedat menerangkan maksud ayat en.edison diatas dan bagaimana PASTOR dan hadirin terkelu lidah..:)

https://www.youtube.com/watch?v=4CkX7-lX1S8
https://www.youtube.com/watch?v=B0IZlXHSIhQ

Dalam khutbah terakhir Rasulullah SAW, "Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik! dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina."

Dari orientalis en.edison copy paste itu? Mohon guna fakta yang betul ya, bukan kebencian melulu.

Dan lihat dizaman moden ini, bagaimana barat dan kristian memperlakukan wanita.

Hebat kan, dengan berbikini dan bertelanjang pun dianggap seni. Lucu...

Kenapa En.edison berhujah dengan hadis palsu? Saya membongkar kepalsuan Alkitab yang telah diputar belit bukannya menidakkan kebenaran Alkitab untuk ayat yang benar. Lucu la en.edison ni..:)

Kenapa En.edison berhujah dengan hadis palsu?
-Hehe...hadist palsu mcam mana pula tu saudara?..boleh berikan salah satu hadis yg aku kemukakan palsu?..

Saya membongkar kepalsuan Alkitab yang telah diputar belit bukannya menidakkan kebenaran Alkitab untuk ayat yang benar. Lucu la en.edison ni..:)

-Yang pasti,umat kristian tak pernah memutar belit tentang Tuhan kami yang baik,maha kuasa dan hidup?..tiada agama didunia ini yang mengenal Allah Kristian yang maha kuasa,maha penyayang dan hidup???..Kristian bukan bersaksi seperti islam dengan bersandarkan buku semata-mata.itu beriman buta namanya saudara!kesaksian kami nyata dari Tuhan yang menyertai kami baik,berkuasa dan hidup!..nah,itulah perbezaannya.


This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

Petikan daripada injil Yohanes tetapi telah dibuang dari alkitab dalam 'Revised Standard Version' kerana bukan ucapan yesus..:(

#LUCU

Bagaimana mahu dibuktikan semua ini? Cuba bandingkan debat Ahmad Deedat dan Zakir Naik dengan umat kristian, secara LIVE mengucap dua kalimah syahadah dan masuk Islam kerana sedar ajaran kristian telah dipesongkan kerana menyenbah Nabi Isa sebagai tuhan..;)

#maaf apa itu refensi iff?

En. edison sudah diberikan bukti (kalau dibaca la) bagaimana alkitab diubah dan diseleweng sehinggakan wujud pula 'Revised Standard Version' yang terpaksa menyusun semula alkitab kerana terlalu banyak tokok tambah. Tak sedar lagi?

#LUCU

Yang pentingnya Tuhan kmi baik,hidup dan berkuasa nyata didalam kehidupan seorang Kristian..Keraguan kristian tentang Alkitab AKAN DIJAWAB SENDIRI OLEH TUHAN BAGI YANG MENGENALNYA,ITULAH IMAN YANG TERBAIK DAN NYATA!..ITULAH PERBEZAAN NYATA TUHAN YANG DISEMBAH OLEH KRISTIAN BERBANDING DENGAN TUHAN/AWLOH YANG LAIN.TUHAN KAMILAH FIRMAN TUHAN,MANAKALA ALKITAB KAMI LEBIH LAYAK DIPANGGIL "AHADITH".
#Maaf,mksudku referensi.

Tuhan kami? Islam beriman kepada kerasulan Nabi Isa dan tuhan yang disembah yesus adalah tuhan yang sama bagi umat Islam, ALLAH yang satu. TAPI Yesus bukan tuhan dalam Islam. Hanya seorang Nabi dan Rasul, manusia biasa yang dikurniakan mukjizat sama seperti nabi dan rasul yang pernah diutus ke muka bumi..;)

Akan saya jawab 10 pertanyaan en.edison ye, harap bersabar..:)
-???..

This comment has been removed by the author.

Bukahkah di era sahabat Muhammad pun terdapat aneka ragam manuskrip alquran yang berbeda? Langkah yang diambil panitia penyusunan alquran saat itu cukup menarik/memalukan, menyeragamkan manuskrip yang ada, yang berbeda isinya dibakar!..
#LUCU?
-SEMESTINYA!

Hal demikian tidak dapat dilakukan pada manuskrip Alkitab kerana tersebar di ratusan tempat, dan tidak ada panitia yang menyusunnya dan inilah penyebab salinan isi didalam alkitab moden nampak sikit perbezaan ayat/yang kurang/ayat yang lebih dengan versi alkitab lainnya kerana sumber diperoleh dari manuskrip2 yang berlainan tempat ditemui lalu berlainan manuskrip yang menjadi sumber penterjemahan mengikut versi.Yang nyata,manuskrip yang berbeda sebagai sumber namun tujuannya tetap sama iaitu menyatakan kepada kita siapakah Jesus itu?!..Perkataan yang sedikit berbeda diantara versi alkitab tidak mengubah maksud/bunyi ayatnya sama sekali!

Satu tuduhan dangkal dari en.edison. Cuba bawakan mana-mana kitab Al-Qur'an dari mana-mana pun dan bandingkan, pasti en.edison terpegun kerana tiada satu ayat pun berbeza..:)

Cuba pula bawakan beberapa Alkitab, en.edison juga pasti terpegun, terlalu banyak perbezaan dan kesesatan..;)

Satu tuduhan dangkal dari en.edison. Cuba bawakan mana-mana kitab Al-Qur'an dari mana-mana pun dan bandingkan, pasti en.edison terpegun kerana tiada satu ayat pun berbeza..:)
-Hehe..


Cuba pula bawakan beberapa Alkitab, en.edison juga pasti terpegun, terlalu banyak perbezaan dan kesesatan..;)
-Boleh saudara jelaskan beberapa versi(mushaf) alquran yang berbeda dengan yang lain?..

*Maaf,maksud ku berbeda diantara satu sama lain.

Tiada ayat Al-Qur'an yang berbeza antara satu sama lain, kalau ada sila tunjukkan..:)

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon