Ahad, Januari 27, 2019

Asal-usul Dan Maksud Sebenar Perkataan 'Bossku'


Bossku, bosku atau sebutan yang paling tepat adalah 'Busku' sebenarnya sangat sinonim dengan masyarakat Sabah apabila bertemu dengan seseorang terutamanya kepada individu tidak dikenali dan tahukah anda panggilan ini sebenarnya merujuk kepada individu berbangsa suluk atau filipina yang ramai di Sabah!

Malu apa bossku

Permulaan sebutan Busku ini bermula dengan penjual jalanan berbangsa 'filipina' yang apabila bertemu seseorang dan mereka mahu menjual barang dagangan seperti jam, cermin mata hitam dan sebagainya, mereka akan menegur seperti ini, "Busku, ini jam/cermin mata murah-murah."

Bagi mereka, ia lebih kepada maksud 'kawan' atau sapaan terhadap orang lain.

Jadi, bagi orang tempatan, apabila digunakan, panggilan ini sebenarnya lebih merujuk kepada bangsa filipina.

Ia juga sama seperti perkataan 'Ipar' yang orang tempatan merujuk kepada seseorang yang berbangsa Timor (Indonesia).

Contohnya, apabila kita bertemu dengan seseorang yang berbangsa Timor dimana-mana dan mahu menegur beliau, kita akan berkata, 'Ipar, mau pigi mana" (Ipar, awak hendak ke mana) dan dalam perbualan kita seharian bermaksud pertanyaan, "Awak hendak ke mana."

Uniknya, perkataan Ipar bukanlah bermaksud orang itu abang ipar atau kakak ipar, tetapi sama seperti penggunaan 'Busku', ia tiada maksud apa-apa dan lebih kepada merujuk individu berbangsa Timor dan tidak bangsa lain.

Begitu juga dengan maksud Busku, yang secara khususnya merujuk kepada bangsa filipina apabila membuat sapaan.

Sebutan Yang Agak Kasar Dan Tidak Sopan

Bagi rakan-rakan dari luar Sabah, perkataan Busku dan Ipar sebenarnya agak kasar untuk digunakan apabila kita menyapa seseorang dikalangan rakan-rakan atau individu lebih tua, malah tidak sopan dalam keadaan tertentu terutamanya dalam perbualan dan perbincangan formal.

Ia lebih sesuai digunakan apabila kita berbual dengan kedua-dua bangsa tadi dan bukannya dikalangan warga tempatan berbangsa lain.

Ada yang tidak kisah dan boleh menerima panggilan ini tetapi ia juga boleh menjadi punca perbalahan atau menimbulkan rasa marah jika terlalu kerap digunakan atau secara sengaja dengan tujuan menyindir.

Bayangkan seseorang memanggil anda dikhalayak ramai dengan panggilan Buskuuu atau Iparrr, dan anda terbayangkan diri sebagai seseorang dari negara luar! Kan.

Bukanlah bermaksud anda tidak boleh menggunakannya langsung, tetapi berpada-padalah dan lihatlah dengan siapa anda bergurau. Ia lebih kepada sindiran dan kadang-kadang sebagai ejekan sebenarnya.

Selain itu, orang Sabah juga sebenarnya sangat terkenal kerana suka memanggil seseorang sebagai BOS. Siapa pun anda, bila sampai ke Sabah, darjat anda mungkin berubah sekelip mata, tiba-tiba jadi BOS. Haha.

Panggilan BOS masih lagi diamalkan di Sabah dan lebih kepada sebutan hormat terhadap orang lain.

'Malu apa bossku'

Itu tiga perkataan yang ditulis pada sebuah poster dengan gambar bekas Perdana Menteri, Najib Razak menunggang sebuah motosikal yang menjadi tular di media sosial memetik artikel akhbar online, Utusan.

Bossku atau bosku merupakan bahasa slanga yang kini digunakan oleh kalangan anak-anak muda terutama golongan bermotosikal.

Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka menerangkan, slanga adalah kata-kata (ungkapan dan sebagainya) yang tidak tergolong dalam percakapan tidak rasmi.

Bagi individu yang sentiasa mengikuti trend terkini di lama sosial, sudah pasti melihat fenomena penggunaan bahasa slanga ini dengan lebih jelas lagi.

Berasal dari Sabah

Perkataan ini asal dari Sabah dan Sabahan guna perkataan bossku terutama bila berjual beli. Orang Semenanjung yang tak tau function 'bossku' ni acah-acah nak pakai dalam daily conversation.

Seorang pengguna Twitter @InjangNation pula mendakwa perkataan 'bossku' mula digunakan oleh masyarakat Sabah terutama di daerah Tawau.

"Perkataan 'bos' orang Sabah selalu guna untuk merujuk seorang yang kita tak tahu/kenal nama orang tu. Contoh ayat 'Bos, boleh tanya ke?' Dia sama macam 'bro' juga la. Di sabah semua orang 'bos', tak kisah la kau bos betul ke, kuli ke, bangla ke, panggilan 'bos' memang biasa.

Sebuah laman sesawang Yoodo Community turut medakwa perkataan 'bossku' merupakan bahasa slanga yang berasal dari negeri Di Bawah Bayu itu.

"Bossku sana bossku sini? Tahukah korang perkataan bossku ini dari Sabah, ianya bermaksud 'kawanku'. Ianya digunakan kepada teman supaya nampak lebih akrab? Malahan dengan orang tidak dikenali, barulah nampak mesra gitu dan macam biasalah menjadi tular di Semenanjung Malaysia," tulis laman sesawang tersebut.

Sementara sebutan 'malu apa bossku” mula menjadi sebutan yang popular selepas video pendek yang tular di Facebook menampilkan seorang pemuda merakam video bersama Najib.

Pemuda tersebut kedengaran menyebut 'bosku' dan disambut oleh Najib dengan menyebut, 'Malu apa bosku'.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon