Jan 10, 2016

Injil Yohanes Bukan Ucapan Yesus, Dunia Kristian Tercengang!

Pertanyaan ini merupakan soalan yang sangat wajar diajukan kepada penganut Kristian, kerana jawapan yang mereka sering gunakan apabila dalam keadaan terdesak, ialah bahawa Yesus adalah 100% Tuhan dan 100% manusia.

The Five Gospels

Jawapan seperti ini sudah ketinggalan zaman, kerana bila jawapan seperti itu masih terus dipertahankan, maka sampai bila pun tidak akan menyelesaikan persoalan.

Atau dengan kata lain, jawapan seperti itu diberikan hanya untuk menutup kelemahan Alkitab itu sendiri.

Padahal jawapan seperti itu sama sekali tidak mempunyai dalil dalam Alkitab. Ertinya, tidak ada satu dalil pun yang tertulis dalam Alkitab bahawa “Yesus adalah 100% Tuhan dan 100% manusia”.

Mana Dalil Dalam Alkitab Yesus 100% Tuhan dan 100% Manusia?

Umumnya para mubaligh atau Misionaris, atau penganut Kristian sering menjawab dengan mengangkat dalil Yohanes pasal 1 ayat 1 & 14.

“Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah.”(Yohanes 1:1).

“Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah melihat kemuliaannya, iaitu kemuliaan yang diberikan kepada-Nya sebagai Anak Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran. (Yohanes 1:14)

Menjadikan ayat ini sebagai refrensi bahawa Yesus adalah 100% Tuhan dan 100% manusia, sangat sukar diterima akal waras.

Agar lebih mudah difahami sila baca bahagian pertama dari pembukaan Alkitab iaitu kitab Taurat Musa, Kitab Kejadian 1 pasal 1 dan Kitab Kejadian pasal 1 ayat 26, yang bunyinya seperti berikut:

“Pada mulanya Allah menciptakan langit dan bumi.” (Kejadian 1:1)

“Berfirmanlah Allah, “Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita, supaya mereka berkuasa atas ikan-ikan di laut dan burung-burung di udara dan atas ternak dan atas seluruh bumi dan atas segala binatang melata yang merayap di bumi.” (Kejadian 1:26).

Dari bunyi ayat Kejadian 1:26 ini, ada kata “Baiklah Kita menjadikan manusia menurut rupa dan gambar Kita..’

Yang dimaksud dengan kata “Kita,” menurut penafsiran umat Kristian, itu adalah bentuk kata Triniti yang tersembunyi sebelum Yesus datang kedunia dalam kitab Perjanjian Baru.

Jadi kata “Kita” itu mengandung makna: Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus, atau dengan istilah lain, Bapa, Firman dan Roh Kudus.

BAPA itu = Tuhan = Allah (oknum pertama) FIRMAN itu = Yesus = Anak Allah (oknum kedua) dan ROH KUDUS itu = Tuhan juga (oknum- ketiga).

Awal kitab Kejadian pasal 1:1 berbunyi, “Pada mulanya Allah..’

Awal Yohanes pasal 1:1 berbunyi, “Pada mulanya adalah Firman” dan pada awal kitab Kejadian pasal 1:26 berbunyi, “Baiklah Kita menjadikan manusia menurut rupa dan gambar Kita..”

Dari ketiga dalil tersebut (Yohanes 1:1 dan 14, dan Kejadian 1:1 dan 26) para misionaris menafsirkan Yohanes 1:1 yang berbunyi, “Pada mulanya adalah Firman...” selaras dengan Kejadian 1:1 yang berbunyi, “Pada mulanya Allah...”

Dengan demikian menurut mereka, Firman itu adalah Allah. Yang dimaksud dengan kata “Firman” adalah Yesus itu sendiri.

Sementara Firman itu adalah Aliah, kalau begitu bererti Yesus = Allah.

Kemudian pada Yohanes 1:14 dikatakan bahawa “Firman itu telah menjadi manusia”, sedangkan manusia itu adalah Yesus.

Kalau Firman itu adalah Yesus dan Yesus itu adalah Allah, bererti Allah itu telah menjadi manusia yang disebut Yesus.

Oleh sebab itu, makna Yohanes 1:1 yang berbunyi, “Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah...’ iaitu Yesus yang mulanya ada bersama-sama dengan Allah, adalah Allah itu sendiri yang telah menjadi manusia.

Memang sukar sekali diterima akal logik penafsiran ayat-ayat tersebut, sebab sesuatu yang tidak rasional dipaksakan harus menjadi rasional.

Menurut penafsiran kaum muslimin, kata “firman’ bererti “perkataan” atau “kalam” (kalamullah) yang bermakna “perkataan Allah.”

Misalnya jika Allah ingin menciptakan sesuatu, cukup Dia berkata (berfirman) “KUN” (jadilah) maka jadilah. Contoh bagaimana penciptaan Nabi Isa as (Yesus) dan Nabi Adam as di dalam Al-Qur’an.

Allah menjelaskan seperti berikut, “Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Isa di sisi Allah adalah seperti (kejadian) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya, “Jadilah” maka jadilah dia. ” (Surah Ali `Imraan ayat 59).

Mengenai Injil Yohanes pasal 1 ayat 1 dan 14, dalam buku The Five Gospels yang diterbitkan oleh Harper San Fransisco, yang dikomentari oleh Robert W. Funk dan Roy W. Hoover, ternyata ayat-ayat tersebut tidak termasuk dalam kategori ucapan Yesus yang diseminarkan.

Jesus Seminar (Wikipedia)

Di Amerika Syarikat sekitar tahun 1993, di bandar Sanoma CaIifornia, ditaja oleh Westar Institute, Injil diseminarkan oleh sekitar 76 orang ahli dari pelbagai kalangan, seperti guru besar dari universiti terkenal didunia, ahli theologi dari Katolik dan Protestan, ahli kitab suci, ahli bahasa Ibrani dan ramai lagi, namun tidak ada penglibatan orang Islam.

Injil yang diseminarkan ada lima iaitu Injil Matius, Markus, Lukas, Yohanes dan Thomas.

Ke lima-lima Injil yang diberi nama “The Five Gospels” ini diseminarkan dalam rangka mengklasifikasikan sabda Yesus.

Makanya dalam cover The Five Gospels tersebut tertulis, "What Did Jesus Really Say? The Search For The Authentic Words of Jesus." (Apa yang benar-benar Yesus ucapkan? Mencari ucapan asli dari Yesus).

Dalam kitab The Five Gospels tersebut, semua ucapan atau sabda Yesus, dicetak berwarna.

Ada empat warna yang disepakati, iaitu merah (RED), merah muda (PINK), kelabu (GRAY) dan hitam bolt (BLACK).

Ada tiga option (pilihan) yang disepakati untuk menentukan darjat kebenaran sabda/ucapan Yesus, iaitu:

Option 1

Red: I would include this item unequivocally in the database for determining who Jesus was.

Pink: I would include this item with reservations (or modifications) in the database.

Gray: I would not include this item in the database, but I might make use of some of the content in determining who Jesus was.

Black: I would not include this item in the primary database.

Option 2

Red: Jesus undoubtedly said this or something very like it.

Pink: Jesus probably said something like this.

Gray: Jesus did not say this, but they ideas contained in it are close to his own.

Black: Jesus did not say this, it represents the perspective or content of a later or different tradtion.

Option 3

Red: That`s Jesus!
Pink: Sure sounds like Jesus.
Gray: Well, maybe.
Black: There`s been some mistake.

Dari hasil seminar, ternyata Injil Yohanes pasal 1 ayat 1 & 14 tidak termasuk dalam kategori yang dinilai atau yang diseminarkan, sebab ayat-ayat tersebut dianggap bukan sabda atau ucapan Yesus.

Ayat itu hanyalah ucapan Yohanes saja!

Dan ayat tersebut tidak masuk dalam kategori RED, PINK, GRAY & BLACK.

Hasil akhir dari penelitian dalam seminar yang dilakukan oleh 76 ahli dari pelbagai kalangan, menyatakan sebagai berikut:

“Eighty-two percent of the words ascribed to Jesus in the gospels were not actually spoken by him, according to the Jesus Seminar.”

“Lapan puluh dua peratus kata-kata yang dianggap berasal dari Yesus di dalam Injil, tidaklah benar-benar diucapkan olehnya, menurut Seminar Yesus.”

Pernyataan 76 (tujuh puluh enam) ahli dari pelbagai kalangan dari seluruh dunia dalam Seminar tentang Yesus, sungguh mengejutkan dunia, khususnya dikalangan kaum Kristian, sebab kalau 82% (lapan puluh dua peratus) isi Injil bukan benar-benar diucapkan Yesus, bererti hanya 18% (lapan belas peratus) saja isi Injil yang dianggap ucapan Yesus.

Malah, Yohanes 1:1 & 14 yang jadi acuan bahawa Yesus 100% Tuhan dan 100% manusia, menurut 76 ahli tersebut, bukan ucapan Yesus, tapi hanya pendapat penulis Injil itu saja, iaitu Yohanes.

Padahal para peserta Seminar Yesus tersebut, tidak ada satu pun orang Islam!

Lebih ironis lagi, dari semua Injil-Injil yang diseminarkan tersebut, Injil Yohanes termasuk yang hampir 100% dianggap bukan ucapan Yesus!

Hasilnya sungguh mengejutkan, dari 4 (empat) kategori, tidak ada satu ayat pun dalam seluruh Injil Yohanes yang dicetak huruf Red. Huruf Pink hanya ada 1 (satu), huruf Grey hanya ada 4 (empat) ayat saja, selebihnya Black.

Perincian khusus Injil Yohanes sebagai berikut:

RED: (That is Jesus!), tidak satu ayat pun yang dicetak merah, bererti tidak ada satu ayat pun yang dianggap benar-benar ucapan Yesus.

PINK: (Sure sounds like Jesus), hanya ada satu ayat saja iaitu Yohanes 4:43.

GRAY: (Well, maybe), hanya ada 4 (empat) ayat saja, iaitu pada Yohanes 12 ayat 24, 25, 26 dan Yohanes 13 ayat 20.

BLACK: (Jesus did not say this There’s been some mistake!) selebihnya bukan ucapan Yesus!

Bayangkan, Injil Yohanes terdiri dari 21 pasal, 878 ayat dan 19,099 kata.

Kalau RED tidak ada, PINK hanya 1 ayat, GRAY 4 ayat, bererti BLACK (bukan ucapan Yesus) ada 873 ayat.

Jadi, apa kata anda?

BACA INI JUGA: Yohanes 13:13 Punca Nabi Isa Dianggap Tuhan!?

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

68 comments

Salam sejahtera,izinkan aku menyanggahnya saudara.Sememangnya apa yang saudara terangkan diatas memang benar,aku dan umat kristisn juga mengakuinya?..hehe..kami sememangnya mengakui bhwa injil yohanes hanyalah pengakuan/kesaksian yohanes sebagai pengikutnya yang telah mengenal "siapakah Jesus itu,adakah Ia Tuhan?"
Dan dengan inilah tujuan injil yohanes ditulis iaitu menyahut/menjawab pertanyaan tentang "Siapakah Jesus itu?"
Yohanes 1:6-8 (TB) Datanglah seorang yang diutus Allah, namanya Yohanes;
ia datang sebagai saksi untuk memberi kesaksian tentang terang itu, supaya oleh dia semua orang menjadi percaya.
Ia bukan terang itu, tetapi ia harus memberi kesaksian tentang terang itu.

Sebagaimana juga ahadis yang mengisah/menggambarkan perihal tentang nabi yg tidak diketahui umum?

Begitu juga dengan halnya muhammad juga menyampaikan wahyu/perantaraan umatnya dengan awloh swt.Bukankah awloh juga tidak pernah berkata kata langsung kepada manusia melainkan melalui perantara muhammad sebgai rasul awloh??..

Sememangnya aku suka blog ini mungkin peminat No. 1 siap aku "Bookmark" disebabkan kepelbagaian informasi. Tetapi adakah blog ini telah bertukar kepada penghinaan kepada sesuatu agama lain? Siapakah kita untuk mentafsir, menilai, memberi anggapan tentang agama lain? Adakah kita sudah mempunyai ilmu yang cukup mendalam untuk mentafsir agama lain? come on la... kalau blog u setakat nak cari popularity dengan posting mcm ni, xbaik la.
#IPROUDTOBECRISTIAN

Gambaran/perbuatan/percakapan/taqrir/himmah muhammad menurut ahadits


Sahih Bukhari Volume 4, Book 54, Number 509 -- Diriwayatkan oleh Abu Huraira: Berkatalah Nabi,”Menguap adalah dari Setan dan apabila ada diantara kamu yang menguap, orang tersebut harus menghentikan-nya sebisanya, dengan cara meneriakkan:”Ha”, bila tidak Setan akan mentertawai-nya.”


Sahih Bukhari Volume 7, Book 65. Food, Meals. Hadith 363 -- Diriwayatkan oleh Jabir bin 'Abdullah : Nabi berkata,”Siapapun yang telah memakan bawang putih atau bawang harus menjaga jarak dengan kami ( atau harus menjaga jarak dengan Masjid kami).”



Sahih Bukhari Volume 7, Book 65, Number 366 -- Diriwayatkan oleh Ibn 'Abbas: Nabi berkata,”Ketika kamu makan, jangan mencuci tangan (untuk membersihkannya) kamu sebelum kamu menjilatinya, atau sebelum tanganmu dijilati oleh orang lain.



Sahih Bukhari Volume 7, Book 65, Number 306 -- Diriwayatkan oleh Ibn 'Umar: Nabi Allah berkata,”Seorang pengikut mencerna makanan dengan 1 usus (dengan demikian bisa kenyang dengan sedikit makanan), sedangkan orang kafir atau orang munafik mencerna makan dengan 7 usus.




Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 30 -- Diriwayatkan oleh Abdullah bin 'Umar: Nabi Allah berkata,”Pertanda yang jahat ada pada wanita, rumah, dan kuda.”




Sahih Bukhari Volume 5, Book 59. Hadith 526 -- Diriwayatkan oleh Ibn Umar : Pada hari Khaibar, Nabi Allah melarang orang memakan bawang putih dan daging keledai.



Sahih Bukhari Volume 4, Book 54, Number 537-- Diriwayatkan oleh Abu Huraira : Kata Nabi,”Bila ada lalat rumah yang jatuh ke dalam minuman salah seorang dari antara kamu, orang itu harus mencelupkan lalat tersebut (ke dalam minuman), karena satu diantara sayap-sayapnya mengandung penyakit sedangkan sayap yang lain mengandung obat bari penyakit tersebut.




Sahih Bukhari Volume 4, Book 54, Number 516 -- Diriwayatkan oleh Abu Huraira: Kata Nabi,” Bila ada diantara kamu yang bangun dari tidur lalu ber-wudu, maka cucilah hidung dengan memasukkan air ke dalamnya lalu tiuplah keluar 3 kali, karena Setan sudah tinggal di bagian atas hidung orang itu semalam-malaman.”





Sahih Bukhari Volume 4, Book 54, Number 513 -- Diriwayatkan oleh Abu Qatada: Kata Nabi,”Mimpi yang baik datang dari Allah, dan yang buruk atau menakutkan datang dari Setan; jadi bila ada diantara kamu mengalami mimpi buruk atau yang menyebabkan kamu jadi takut, maka orang itu harus meludah ke sebelah kiri dan harus mencari pelindungan kepada Allah dari hal yang jahat itu, dengan demikian mimpi buruk itu tidak membahayakan dirimu.”



Sahih Bukhari Volume 1, Book 4, Number 139 -- Diriwayatkan Abbas bin Tamim: Paman saya bertanya pada Rasulullah tentang seorang yang membayangkan telah kentut selama sholat. Rasulullah menjawab: "Dia tidak sepatutnya meninggalkan sholatnya kecuali dia mendengar suara atau mencium bau sesuatu."


Sunan Abu-Dawud Buku 38, Nomer 4348
”Disampaikan oleh Abdullah Ibn Abbas:
Seorang pria buta punya seorang budak wanita yang sedang mengandung (bayi pria buta itu sendiri) dan budak ini suka mengolok-olok dan menghina sang Nabi. Ia melarang budak ini tapi budaknya tidak mau berhenti. Ia memarahinya, tapi budak itu tetap tidak meninggalkan tabiatnya. Suatu malam, budak itu mulai mencemuhh sang Nabi dan menghinanya. Lalu pria itu mengambil sebuah pisau, menempelkannya di perut budak itu, lalu menusuknya, dan membunuhnya. Janinnya ke luar diantara kakinya berlumuran darah. Pagi harinya, sang Nabi diberitahu tentang hal ini. Dia mengumpulkan orang2nya dan berkata: Aku meminta dengan sangat demi Allah orang yang melakukan hal ini untuk berdiri mengaku. Pria buta itu lalu melompat dan dengan gemetar berdiri.

Dia duduk di sebelah sang Nabi dan berkata: Rasul Allah! Akulah majikan budak itu; ia seringkali menghina dan mengolok-olokmu. Aku melarangnya, tapi dia tidak berhenti, aku memarahinya, tapi dia tidak meninggalkan tabiatnya. Aku punya dua anak laki seperti mutiara dari budak perempuan ini, dan ia adalah kesayanganku. Kemaren malam, dia mulai lagi menghina dan mengolok-olok engkau. Lalu kuambil sebuah pisau, menempelkannya di perutnya, dan menusukkannya sampai aku membunuhnya.

(Sang Nabi berkata: Oh jadilah saksi ini, tidak ada pembalasan yang perlu dibayar bagi darahnya”.)



Hadis Sunaan Abu Dawud, Book 13, Number 3038:
Dikisahkan oleh Abdullah ibn Abbas:
Seorang yang berasal dari Usbadhiyin dari masyarakat Bahrayn, yang beragama Magia (Zoroastria) dari Hajar, datang menghadap Rasul Allah dan berbicara dengannya (selama beberapa saat) dan lalu ke luar. Aku bertanya kepadanya, “Apa yang telah ditetapkan Rasul Allah bagimu?” Dia menjawab, “Yang jahat.” Aku berkata, “Diam.” Dia berkata, “Islam atau dibunuh.” Abdur Rahman ibn Awf berkata, “Dia (Muhammad) menerima jizyah dari mereka.” Ibn Abbas berkata,”Orang2 mengikuti apa yang dikatakan Abdur Rahman ibn Awf, dan mereka mengabaikan apa yang kudengar dari Usbadhi.


"Abu Sai’d al-Khudri mengatakan : Rasulullah (saw) mengirimkan ekspedisi militer ke Awtas pada kesempatan Pertempuran Hunain. Mereka menemui musuh mereka dan bertempur. Musuh dikalahkan dan dibawa sbg tahanan perang.
Beberapa Sahabat rasulullah (saw) enggan utk bersenggama dgn tahanan2 wanita DIDEPAN SUAMI MEREKA yg kafir. Jadi Allah YANG MAHA JAYA mengirimkan ayat Qur’an: (Surat 4:24) "dan (diharamkan juga kamu mengawini) wanita yang bersuami, kecuali budak-budak yang dimiliki oleh tangan kananmu." Berarti, mereka halal (digagahi) setelah mereka selesai masa-tunggu mereka. (1479)" Abu Dawud vol.2 no.2150 p.577





Hadis Sahih Bukhari, Volume 1, Book 2, Number 24:
Dikisahkan oleh Ibn ‘Umar:
Rasul Allah berkata, “Aku telah diperintahkan (oleh Allah) untuk memerangi orang2 sampai mereka mengaku bahwa tidak ada yang patut disembah selain Allah dan Muhammad adalah Rasul Allah, dan melakukan sembahyang dengan sempurna dan membayar zakat, sehingga jika mereka melakukan hal itu, maka selamatlah nyawa dan harta mereka dariku kecuali dari hukum2 Islam dan amal mereka akan dihitung oleh Allah.”



Sahih Bukhari Volume 4, Buku 63, Nomer 261:
"Delapan orang dari suku ‘Ukil datang kepada sang Nabi dan mereka merasa udara Medinah tidak cocok bagi mereka. Karena itu mereka berkata,”O Rasul Allah! Tolong berikan kami susu.” Rasul Allah berkata, ”Aku anjurkan kalian untuk bergabung dengan kelompok unta2.” Maka mereka pergi dan minum air kencing dan susu unta2 (sebagai obat) sampai mereka sehat dan gemuk. Lalu mereka membunuh gembala unta dan melarikan unta2 itu, dan mereka meninggalkan agamanya setelah tadinya mereka adalah Muslim. Pada saat sang Nabi diberitahu hal ini oleh orang yang minta tolong padanya, ia menyuruh beberapa orang untuk memburu para pencuri unta itu, dan sebelum matahari bertambah tinggi, pencuri2 itu dibawa kepada Nabi, dan Nabi memotong tangan2 dan kaki2 mereka. Ia meminta paku2, yang dipanaskan dan ditusukkan ke dalam mata2 para pencuri, dan mereka diterlantarkan di Harra (daerah berbatu di Medinah). Mereka minta air, dan tidak ada seorang pun yang memberi mereka air sampai mereka mati."


Hadis Sahih Bukhari, Vol. 5-#512
Dikisahkan oleh Anas: ".....
Sang Nabi memerintahkan pembunuhan para tentara, dan anak2 dan istri2 mereka dijadikan tawanan perang …”

*Hadis ini mengisahkan penyerangan terhadap orang Yahudi di Khaibar. Sekali lagi, banyak wanita dan anak2 yang ditangkap dan dijadikan budak2. Salah apakah para wanita dan anak2 sehingga harus diperbudak oleh Muslim?



Hadis Sahih Bukhari, Vol. 5-bab 67
Dikisahkan oleh Ibn Ishaq: Ghazwa (penyerangan) yang dilakukan Uyaina bin Hisn terhadap Banu Al-Anbar, salah satu anak suku Banu Tamim. Sang Nabi mengirim Uyaina untuk menyerang mereka. Dia membunuh mereka, membunuh beberapa orang dari mereka dan menangkap lainnya sebagai tawanan2.

*Di sini Muhammad mengirim tenteranya untuk menyerang suku lain. Mereka membunuh sebahagian dari mereka dan menawan yang lain. Sekali lagi, para Muslim menyerang suku tetangga dan menawan tawanan2 kafir. Tawanan perang dalam Islam berstatus sama rendahnya dengan budak. Mereka dibagi-bagikan pada tentera Muslim sebagai sebahagian dari harta jarahan perang.Inikah yang digelar agama damai?


Hadis Sahih Bukhari, Vol. 9-#462
Dikisahkan oleh Aisha: "...Untuk selanjutknya kau boleh tanya budak perempuanku yang akan mengatakan padamu yang sebenarnya”. Maka sang Nabi menanyakan Banra (budak perempuanku) …
*Aisha juga punya budak!.


Hadis Sahih Bukhari Volume 4, Buku 53, Nomer 375
Ketika Allah menganugrahi RasulNya dengan kekayaan dari suku Hawazin sebagai barang jarahan (fai), dia mulai memberi sebagian orang2 Mekah sampai 100 ekor unta per orang. Melihat itu beberapa orang2 Ansari berkata, “Semoga Allah mengampuni RasulNya! Dia memberi pada kaum Quraish dan tidak pada kami, padahal kenyataannya pedang2 kami masih berlumuran darah para kafir.” Ketika Muhammad diberitahu apa yang dikatakan mereka (orang2 Ansar), dia memanggil orang2 Ansar dan mengumpulkan mereka dalam sebuah tenda kulit. “Apakah yang kalian katakan?” Salah seorang Ansar yang cerdik menjawab, “O Rasul Allah! Orang2 yang bijaksana tidak mengatakan apapun, tapi orang2 muda berkata, “Semoga Allah mengampuni RasulNya; dia memperkaya kaum Quraish dan membiarkan kaum Ansar miskin, padahal kenyataannya pedang2 kaum Ansar masih meneteskan darah kaum kafir.” Sang Nabi menjawab, “Aku memberi mereka lebih karena mereka masih dekat dengan masa jadi kafir dan baru saja memeluk Islam. Kamu seharusnya merasa senang melihat mereka menjadi kaya,”

*Dan banyak lagi hadis yang mengeliru/pelik lucu yang ingin aku tanyakan kpda saudara utk dijelaskan memandangkan.kekeliruan ku ini ada kena mengena dengan muhammad sebagai "nabi"?..aku boleh tambahkan lagi jika senarai diatas belum ckup..(belum lagi termsuk beratus hadith lain tentang pemerkosaan,penyeksaan,penjarahan,pembunuhan,perzinaan.lainnya).

Saya andaikan semua komen di atas adalah org yg sama,seorang non Muslim yg berminat kepada perbandingan agama.Dia seorang pembaca tetap blog ini. Tanpa disedari - points yg diutarakan beliau - menggambarkan dia seorang yg mengkaji agama Islam. Buat saudara Edison, saudaraku, teruslah mengkaji,dengan izin ALLAH suatu hari kamu akan menemui kebenaran agama Islam. Tak perlu berdebat dgn sesiapa,saya fikir kamu akan temui jawapannya,kamu cukup bijak untuk menganalisa mana yg benar akhirnya, itu harapan saya. Bukalah pintu hati , saudara semakin hampir...

*Bukalah pintu hati , saudara semakin hampir...?

Hadis Sahih Bukhari, Volume 1, Book 2, Number 24:
Dikisahkan oleh Ibn ‘Umar:
Rasul Allah berkata, “Aku telah diperintahkan (oleh Allah) untuk memerangi orang2 sampai mereka mengaku bahwa tidak ada yang patut disembah selain Allah dan Muhammad adalah Rasul Allah, dan melakukan sembahyang dengan sempurna dan membayar zakat, sehingga jika mereka melakukan hal itu, maka selamatlah nyawa dan harta mereka dariku kecuali dari hukum2 Islam dan amal mereka akan dihitung oleh Allah.”

Apa yang terjadi kalau kita tidak menolak mengakui kerasulan Muhammad?

Pilihan Jawapan:

(A) Tidak jadi masalah, yang penting orang itu telah bertaubat dari kejahatan
(B) Tidak apa-apa, yang penting Allah SWT sudah disembah sebagai satu-satunya Tuhan yang haq
(C) Akan diperangi oleh Muhammad, nyawa dan harta kita akan dihabisi oleh Muhammad

Buat pembaca, admin mohon maaf jika ada yg tersinggung. Tiada niat sama sekali utk menghina, cuma membantah ketuhanan yesus. Tidak sah imannya umat Islam jika tidak beriman kpd Nabi Isa, sebagai seorg Nabi dan Rasul, tapi bukan sebagai tuhan. Islam mempertahankan Isa dengan penuh kemuliaan bukannya penghinaan.

Disini aku juga ingin meminta maaf kpda pembaca/pengikut blog ini juga kpda tuan admin sekiranya perbincangan agama ini telah disalah anggap oleh para pembaca.Untuk pengetahuan umat kristian umumnya,menurut aku entry diatas bukanlah bertujuan utk menghina agama melainkan untuk berbincang mengenai agama,memberi pendapat muslim mengenai agama kristian dan memberi persoalan2 yang mereka salah faham tentang kristian lebih2 lagi mengenai keTuhanan Jesus yang mereka salah faham sebagai nabi.

Tiada niat sama sekali utk menghina, cuma membantah ketuhanan yesus. Tidak sah imannya umat Islam jika tidak beriman kpd Nabi Isa, sebagai seorg Nabi dan Rasul, tapi bukan sebagai tuhan. Islam mempertahankan Isa dengan penuh kemuliaan bukannya penghinaan.

Mohon pengikut/pembaca blog ini yang beragama islam memberikan penjelasan terbaik untuk menguatkan hujah muslim sebelumnya mengenai "agama Islam adalah satu2nya agama yang diredhai Allah?"
*Kerana menurut pengetahuanku yang baru mengkaji tentang islam telah "mempercayai" bahawa agama islam penuh dengan ajaran mengelirukan.

Inilah sebenarnya persoalan yang inginkan jawapan, kerana umat kristian menganggap Yesus sebagai nabi tanpa sebarang dalil dari alkitab mahupun pengakuan dari yesus sendiri. Malah memetik daripada alkitab yang tidak diakui kesahihannya oleh umat kristian sendiri sehingga tersalah anggap yesus sebagai tuhan..:(

Tanpa sebarang dalil????..

1)Konsep Triniti

* Yesaya 55:11
LAI TB, demikianlah firman-Ku yang keluar dari mulut-Ku: ia tidak akan kembali kepada-Ku dengan sia-sia, tetapi ia akan melaksanakan apa yang Kukehendaki, dan akan berhasil dalam apa yang Kusuruhkan kepadanya.
KJV, So shall my word be that goeth forth out of my mouth: it shall not return unto me void, but it shall accomplish that which I please, and it shall prosper in the thing whereto I sent it.

* Keluaran 3:14
LAI TB, Firman Allah kepada Musa: AKU ADALAH AKU Lagi firman-Nya: "Beginilah kaukatakan kepada orang Israel itu: AKULAH AKU telah mengutus (SYALAKH) aku kepadamu."
KJV, And God said unto Moses, I AM THAT I AM: and he said, Thus shalt thou say unto the children of Israel, I AM hath sent me unto you.
Hebrew,
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל־מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם׃
Translit interlinear, VAYO'MER {dan Dia berfirman} 'ELOHIM {Allah} 'EL-MOSYEH {kepada Musa} 'EHEYEH {Aku akan ada} 'ASYER {yang} 'EHEYEH {Aku akan ada} VAYO'MER {dan Dia berfirman} KOH {demikian} TO'MAR {engkau harus berkata} LIVENEI {kepada anak-anak} YISERA'EL {Israel} 'EHEYEH {Aku akan ada} SYELAKHANI {mengutus aku} 'ALEYKHEM {ke atas kalian}

Jelaskan juga tentang konsep triniti dlm buku quran?

Surah Maryam 17
maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna.




Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam Jilid 2 Halaman 199

Setelah itu, aku (=Hudzaifah bin Al-Yaman) pulang menghadap Rasulullah SAW yang ketika itu sedang berdiri sholat dengan mengenakan pakaian dari bulu milik salah satu istrinya. Ketika beliau melihat kedatanganku, *(beliau menyuruhku masuk ke kedua kakinya dan melemparkan ujung pakaian bulunya kepadaku). Setelah itu, beliau kembali sujud dan aku di dalamnya. Sesudah beliau salam, aku laporkan apa yang aku lihat kepada beliau (bahwa pasukan Quraisy telah undur dari perbatasan pulang kembali ke Mekkah karena serangan angin badai).

Muhammad menyuruh salah seorang pengikutnya masuk ke kedua kakinya. Sifat apa yang terbaca dari kisah ini?

Pilihan Jawapan:

(A) Muhammad seorang yang rendah hati, dia mempersilakan pengikutnya duduk di sampingnya
(B) Muhammad tidak bongkak, dia memperlakukan pengikutnya seperti seorang sahabat
(C) Muhammad sangat bongkak dan sombong, memperlakukan pengikutnya seperti binatang peliharaan

Ajaran mengelirukan? Sila nyatakan kekeliruan en.edison dan penganut nasrani (kristian).

Artikel diatas juga belum disanggah.

Bagaimana alkitab tidak diakui oleh sebahagian kristian sendiri?

Sila SALAHKAN sebahagian umat kristian yang jujur menentang penyelewengan alkitab termasuk menganggap yesus tuhan ya..:)

Mohon dijawab ya en.edison. Gunakan dalil dari alkitab bukannya dicopy paste pula hadis2 nabi..;)

This comment has been removed by the author.

Edison, ape yg kamu paparkan adalah hadis...hadis adalah rantaian riwayat turun temurun..cth..a meriwayatkan hadis yg didengarinya dari b yg mengakui mendengarnya dari c yg mengakui mendengarnya dari d yg mendakwa melihat nabi melakukan .......pendek kata kisah dari mulut ke mulut dari beberapa generasi sehingga ke nabi..
Injil pula adalah karangan penulis yg mendakwa melihat @ mengalami @ mendengar peristiwa, ucapan nabi isa...
Persamaan diantara keduanya adalah masing2 (penulis hadis dan injil) MENDAKWA mendengar @ mengalami peristiwa tsb, yg bermakna riwayat, kisah ini adalah dari manusia biasa jua...
Berbeza dgn al-quran, anda tdak akan menemui ayat spt nabi muhammad mendakwa mendengar perintah Allah @ menyaksikan sesuatu kejadia, peristiwa...jika benar, anda pasti akan menjumpai ayat spt 'aku mendengar Allah berfirman padaku......'ayat2 yg dipaparkan dalam alquran berupa ucapan langsung Allah yg mendakwa Dia yg berkuasa, Dia yg mencipta alam,,,,,,cuba anda rujuk ayat2 dalam alquran...
Point sya adalah, taraf injil anda sama shaje dgn hadis2 yg kebelakangan ini byak dakwaan berlaku pemalsuan, percanggahan dan semestinya ape jua sumber rujukan yg bercanggah sesama sendiri wajarlah tdak dianggap benar dan perlukan kajian semula...
Bagaimana pendapat anda pula?

Edison, ape yg kamu paparkan adalah hadis...hadis adalah rantaian riwayat turun temurun..cth..a meriwayatkan hadis yg didengarinya dari b yg mengakui mendengarnya dari c yg mengakui mendengarnya dari d yg mendakwa melihat nabi melakukan .......pendek kata kisah dari mulut ke mulut dari beberapa generasi sehingga ke nabi..?..
-Aku akui memang aku bukan seorang yang seorang yang pakar tentang hadith..ehehe..sila tampil ke ruang debat ffi untuk minta tunjuk ajar dari pakar tentang islam terutama sifu Adadeh.Aku jamin saudari tidak dapat bertahan untuk berdebat lebih dari sebulan!Banyak ustaz/ustazah yang telah murtad apabila berani untuk "tampil".


.
Injil pula adalah karangan penulis yg mendakwa melihat @ mengalami @ mendengar peristiwa, ucapan nabi isa...
Persamaan diantara keduanya adalah masing2 (penulis hadis dan injil) MENDAKWA mendengar @ mengalami peristiwa tsb, yg bermakna riwayat, kisah ini adalah dari manusia biasa jua...

Ehehe..aku hanya mampu tersenyum je melihat pemikiran sseorang yang diajar/dicuci dengan lumpur secara paksa sejak masih kecil.Sila buktikan hujah anda dengan bukti yang releven?!..bukan hanya sekadar menyanggah ibaran tin kosong,bunyi je nyaring tapi "apa pun takdak".



Point sya adalah, taraf injil anda sama shaje dgn hadis2 yg kebelakangan ini byak dakwaan berlaku pemalsuan, percanggahan dan semestinya ape jua sumber rujukan yg bercanggah sesama sendiri wajarlah tdak dianggap benar dan perlukan kajian semula...
Bagaimana pendapat anda pula???


Dikisahkan oleh Aisyah - 'Ayat rajam dan menyusui pria dewasa diturunkan sepuluh kali, dan ayat² ditulis di atas kertas dan disimpan di bawah ranjang. Ketika Rasul Allah SAW mati dan kami sibuk mengurus kematiannya, seekor kambing masuk kamar dan memakan kertas tersebut."
-Allahuakbar!!

Persidangan The Five Gospel adalah 100% penyertaan umat kristian. Baca artikel diatas dan buat sanggahan. En. edison, adakah sebahagian pakar kristian telah murtad? Sila jawab persoalan diatas ya..:)

Sebenarnya para peserta seminar bukanlah tergolong tokoh dalam pendidikan teologi Kecuali John Dominic Crossan dan Marcus Borg yang berpengalaman mengajar di universiti. umumnya peserta seminar adalah orang-orang yang kurang dikenali di kalangan pendidikan tinggi teologi. Para peserta yang hadir tidak ada yang mewakili seminar teologi sekalipun mereka mengajar di seminar2 hanyalah mewakili "kesimpulan/pandangan diri sendiri".Sekalipun yang hadir pertama kali disebut berjumlah 30 orang dan dikatakan kemudian diikuti 200 orang lainnya, kenyataannya berita itu dibesar2kan. Faktanya yang hadir dalam pertemuan tengah tahunan itu rata2 hanya sekitar 30 orang saja. Dalam buku The Five Gospels yang ditulis setelah 8 tahun berdirinya Jesus seminar, hanya disebutkan daftar 76 orang yang terlibat.Hal ini tidak aneh, kerana sejak awal dan bertahun2 sebelumnya kedua penganjur dan ketua Jesus Seminar iaitu Robert W. Funk dan Crossan sudah mempunyai idea/pandangan kontroversi dan provokasi, itu pula yang menyebabkan Crossan harus menanggalkan jubah rahibnya di gereja katolik. Di era tahun 70,80 dan 90 banyak pendapat terbuka yang cukup mendatangkan pendapat yang kontroversi lebih lagi dengan berita2 provokasi seperti di atas, apalagi dengan terbitnya buku-buku antikristus seperti karya John Shelby Spong yang menyebut Maria diperkosa lalu mengandungkan Jesus, Barbara Thiering menyebut "Jesus menikah dengan Maria Magdalena, bercerai, kahwin lagi dengan Lydia dan kemudian mempunyai tiga anak" sedang Crossan mengatakan bahawa "Jesus mati disalib dan mayatnya dimakan anjing!",Michael Baigent pula menyebut Jesus tidak mati disalib melainkan lari dan menetap di Perancis, dan ada pula yang menyebutnya lari ke Kashmir. Jadi adanya Jesus Seminar bukanlah untuk menyelidiki dan mencari kebenaran tetapi lebih untuk mencari legitimize pandangan radikal mereka.Kesimpulannya,seminar Jesus ini bukanlah sebagai bukti nyata untuk menyanggah keTuhanan jesus mahupun Alkitab itu sendiri kerana umum mengetahui pakar islam juga ahli agama dunia misalnya tak terlepas dari pandangan keraguan akan agamanya sendiri.Adakah segolongan yang ahli dalam ilmu islam yang murtad juga "membuktikan" yang islam itu ternyata salah menurut saudara?..Faktanya,Jesus seminar bukanlah bukti releven kesalahan alkitab melainkan hanya sebagai pandangan golongan Kristian yang juga keliru akan agamanya.Misalnya,Marcus Borg yang tidak pernah sekalipun ikut voting dalam sejarah seminar dan isu yang dikaitkan kerana keraguannya tentang kebenaran perbincangan seminar itu sendiri.Namun bezanya disini adalah ahli islam yang "terkeliru" pula bukanlah kerana keliru melainkan "ragu-ragu" akan kebenaran ajaran muhammad yang penuh dengan ajaran yang tidak dapat diterima oleh akal fikiran yang sihat melalui bukti2 NYATA yang didukung hadith mahupun quran itu sendiri!

'(ayat2 yg dipaparkan dalam alquran berupa ucapan *langsung Allah yg mendakwa Dia yg berkuasa, Dia yg mencipta alam,,,,,,cuba anda rujuk ayat2 dalam alquran)...?

Al-Quran surat Alfatihah:
1: 1. In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful. / Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
1: 2. Praise be to Allah, Lord of the Worlds,/Segala puji[2] bagi Allah, Tuhan semesta alam
1: 3. The Beneficent, the Merciful. / Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
1: 4. Master of the Day of Judgment,/Yang menguasai di Hari Pembalasan
1: 5. Thee (alone) we worship; Thee (alone) we ask for help. /Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan .
1: 6. Show us the straight path,/Tunjukilah kami jalan yang lurus,
1: 7. The path of those whom Thou hast favoured; Not the (path) of those who earn Thine anger nor of those who go astray./(yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

Boleh saudari jelaskan siapakah yang berfirman di ayat 1:5-1:7,Awloh,Muhammad atau Jibril?

Allah yang berfirman melalui perantaraan Jibril yang disampaikan kepada Nabi Muhammad..:)

"berupa ucapan langsung Allah"?
-Ehehe...rupanya hanya ucapan muhammad je..


# Mustamar.Sutan 2013-03-28 11:12
*
Sebaiknya staf IDI, belajar tentang ilmu Al-Quran yaitu bahasa Arab, sebab Al-Quran diturunan dalam bahasa Arab Quraish yang tata bahasanya sangat rumit, sehingga terjemahan anda menjadi persepsi.

Bahasa Arab merupakan bahasa terbaik sampai saat ini, sudah 14 abad tidak kata-kata yang diganti/hilang. Lihat Ahmad Deedat mengeritik bible, jelas baik isi dan sejarahnya sehingga orang Kristen membela terpaksa menggunakan akrobatik bahasa.

Dalam menafsir Al-Quran tidak bisa hanya dengan membaca satu atau satu kata saja, anda baru bisa mengerti tujuan Al-Quran kalau anda pelajari seluruh ayat. Yang aneh dan ini menanda Al-Quran itu wahyu, ada ayat Al-Quran hanya terdiri 3 huruf dan tidak mengerti maksudnya dan inilah beda wahyu dengan karangan manusia.

Jagi staf IDI tolong mengomentari secara jujur jangan yang dicari hanya "kelemahan", sebab dibalik kelemahan menurut anda tapi disitulah kebenarannya menurut orang cerdas. Ketidakmengerti an anda itulah bukti bahwa Al-Quran itu adalah murni wahyu.
# Staff Isa dan Islam 2013-04-09 03:09
~
Saudara Mustamar,

Jika bahasa Arab adalah bahasa terbaik maka seharusnya bahasa Arab dalam Al-Quran tidak perlu meminjam istilah dari bahasa non Arab.

Namun kenyataannya Muhammad menggunakan kata-kata atau ucapan asing dalam Al-Quran, sehingga menimbulkan pertanyaan besar mengapa "bahasa Allah" itu tidak mencukupi untuk mengutarakan maksud Tuhan sehingga memerlukan bantuan bahasa lain?

Kata-kata asing dalam Al-Quran: Firaun ( berasal dari bahasa Mesir dan berarti raja. Dipakai 84 kali dalam kitab suci saudara); Adam dan Eden (Dipakai 24 kali, ialah kata Accadian. Istilah yang lebih tepat untuk Adam dalam bahasa Arab ialah Basharan atau Insan yang berarti umat manusia); Ibrahim (berasal dari bahasa Assiria); Firdaus ( dari kata Persia yang menunjuk langit ke-7). Dan masih banyak contoh lain lagi.
~
NN
#LUCU?
-SEMESTINYA!

Tiada kesalahan langsung dalam pemilihan bahasa ketika mana-mana kitab diturunkan, sama ada taurat, zabur, injil mahupun al-qur'an :)

"...ketika mana-mana kitab diturunkan, sama ada taurat, zabur, injil mahupun al-qur'an"
-Yang menjadi pertanyaan dan masalah ialah ayat alquran yang didakwa 100% firman awloh yang (maha kuasa) namun ternyata awloh swt tidak cukup berkuasa hingga perlu meminjam bahasa kafir untuk menjelaskan firmanya

*Yang nyata,muhammadlah sebagai awloh yang mengarang sendiri ayat alquran.

Jawapannya ini, dalam artikel terbaru. Mohon dijawab cabaran dari Allah (bukan Yesus) ini ya, kalau mampu..;)

Apa kesalahannya jika 'meminjam' kata lain sedangkan segalanya milik Allah (bukan Yesus ye)?

En.edison sepatutnya menyanggah kesalahan dalam Al-Qur'an (jika ada)..:)

Berbanding kitab bible sekarang ni, sudah begitu tercemar dengan begitu banyak penambahan sesuka hati manusia termasuklah kononnya Nabi Isa adalah tuhan..LUCU

Bukankah bhsa Arab itu kononnya bhsa syurgawi menurut muhammad?..Mengapa bahasa awloh yang sempurna tidak mencukupi untuk menjelaskan/menggambarkan firmannya hingga perlu menggunakan bhasa golongan kafir?..


En.edison sepatutnya menyanggah kesalahan dalam Al-Qur'an (jika ada)..:)


1)Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Hai Isa putra Maryam, adakah kamu mengatakan kepada manusia: ("Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah?") Isa menjawab: "Maha Suci Engkau, tidaklah patut bagiku mengatakan apa yang bukan hakku (mengatakannya). Jika aku pernah mengatakannya maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui apa yang ada pada diri Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara yang gaib-gaib". (QS 5:116)
-Ternyata tanggapan muhammad salah dengan mengatakan Maria ibu Jesus termasuk dalam dzat keTuhanan Kristian(Triniti).


2)Fir`aun berkata: "Apakah kamu beriman kepadanya sebelum aku memberi izin kepadamu?, sesungguhnya (perbuatan ini) adalah suatu muslihat yang telah kamu rencanakan di dalam kota ini, untuk mengeluarkan penduduknya dari padanya; maka kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu ini); demi, sesungguhnya aku akan memotong tangan dan kakimu dengan bersilang secara bertimbal balik, kemudian sungguh-sungguh aku akan menyalib kamu semuanya." QS 7: 123 - 124
-Ternyata hukuman penyaliban hanya dilakukan semasa empayar rom!??..sejarah dunia pun awloh tak tahu.


3)APAKAH MAKANAN PENGHUNI NERAKA?

Makanan dinereka HANYA pohon berduri (QS 88:6)
Mereka tiada memperoleh makanan selain dari pohon yang berduri

Makanan dinereka HANYA darah dan nanah (QS 69:36)
Dan tiada pula makanan sedikitpun baginya kecuali dari darah dan nanah.

DAN BANYAK LAGI...



Berbanding kitab bible sekarang ni, sudah begitu tercemar dengan begitu banyak penambahan sesuka hati manusia termasuklah kononnya Nabi Isa adalah tuhan..LUCU
-
JADI MENGAPAKAH ORANG MUSLIM PERCAYA BAHAWA AL-KITAB TELAH MENGALAMI PERUBAHAN?

Dalam tahun 1064, Ibn-Khazem, ialah orang PERTAMA yang MULA menuduh bahawa Al-Kitab telah diubahkan dan dipalsukan.Tuduhan ini adalah untuk mempertahankan Islam terhadap agama Kristian kerana Ibn-Khazem menemui perbezaan dan perbezaan antara Al-Kitab dan Al-Qur'an.Oleh kerana Ibn-Khazem percaya bahawa Al-Qur'an adalah benar,maka tidak hairanlah dia menuduh Al-Kitab palsu.Dia menyatakan bahawa, "Oleh kerana Al-Qur'an mestilah benar, maka teks-teks Injil yang bertentangan itu mestilah palsu.Akan tetapi, Muhammad mengarahkan kita untuk menghormati Injil.Oleh yang demikian,yang ada sekarang telah dipalsui umat Kristian selepas zaman Muhammad."
Alasan Ibn-Khazem, tidak berdasarkan kepada apa-apa bukti mahupun fakta hanya kepada imannya, pemikirannya dan hasratnya untuk mempertahankan Al-Qur'an.
Ini telah membawa kepada dirinya mengajar bahawa, "Umat Kristian telah kehilangan
Injil yang diturunkan kecuali sedikit kesan-kesan yang ditinggalkan oleh Allah sebagai
perbahasan terhadap mereka."

Anda menulis,
"Mengenai Injil Yohanes pasal 1 ayat 1 dan 14, dalam buku The Five Gospels yang diterbitkan oleh Harper San Fransisco, yang dikomentari oleh Robert W. Funk dan Roy W. Hoover, ternyata ayat-ayat tersebut tidak termasuk dalam kategori ucapan Yesus yang diseminarkan."

- Memandangkan anda tidak dapat memberikan hujah yang kukuh untuk menidakkan ketuhanan Yesus melalui Yohanes 1:1 & 14, maka anda beralih arah dengan cuba mempertikaikan kesahihan Injil Yohanes?
- Ironiknya, anda memetik Jesus Seminar. Mengapa saya katakan ironik, kerana:
1) Jesus Seminar mempercayai Yesus telah mati disalibkan. Bukankah anda percaya Yesus tidak disalibkan langsung?
2) Jesus Seminar menidakkan semua mukjizat yang dilakukan oleh Yesus. Bukankah anda percaya Yesus telah melakukan mukjizat?
3) Jesus Seminar menidakkan kelahiran Yesus melalui seorang perawan. Bukankah anda percaya Yesus dilahirkan oleh seorang perawan?

- Dengan kata lain, apabila anda menggunakan Jesus Seminar sebagai sumber, anda sebenarnya secara tidak langsung menidakkan kepercayaan yang terkandung di dalam Al-Quran.
- Kerana, jika Jesus Seminar menggunakan standard sama ketika mengkritik Alkitab ke atas Al-Quran, hasilnya akan jauh lebih teruk.

Berbalik kepada Yohanes 1:1-14,
- Dengan jelas Yohanes 1:1 mengatakan Firman itu adalah Allah dan di ayat 14 Firman itu menjadi manusia.
- Maka, dalil anda untuk menidakkannya menjadi tidak relevan kerana anda cuba memasukkan "pemahaman lain" ke dalam ayat tersebut walaupun dengan jelas ia bertentangan dengan "pemahaman lain" tersebut.
- Agak menghairankan apabila anda (di dalam post lain) meminta agar ungkapan Yesus "Aku adalah Tuhan, Sembahlah Aku" diberikan dari Alkitab sebagai bukti, namun, apabila dengan jelas Firman dipanggil sebagai Allah, anda berusaha menafikannya.

1. Wajib difahami bahawa umat Islam tidak pernah menolak agama Kristian yang telah diutuskan kepada Nabi dan Rasul besar, Nabi Isa (bukan Tuhan).

2. Sepatutnya saudara yang menjelaskan, kenapa Prostestan, Katolik tidak menggunakan versi bible yang sama?

3. Malah lebih menggerunkan, kenapa wujudnya Alkitab New Revised Standard Version?

4. Sebagai perbandingan, umat Islam dari pihak manapun, menggunakan hanya satu kitab iaitu Al-Qur'an sebagai rujukan. Anda langsung tidak akan menemui sebarang perbezaan kerana itulah yang dinamakan KITAB SUCI, yang tidak diubah oleh tangan manusia dan tidak memerlukan sebarang persidangan untuk menentukan adakah ianya wahyu dari Allah atau bukan.

Terima kasih

Anda menulis,
"Wajib difahami bahawa umat Islam tidak pernah menolak agama Kristian yang telah diutuskan kepada Nabi dan Rasul besar, Nabi Isa (bukan Tuhan)."

- Nampaknya, anda agak berbeza dengan kebanyakan Muslim kerana anda mengakui "agama Kristian diutus kepada Isa". Selalunya Muslim akan menidakkan bahawa Yesus membawa agama Kristian atau beragama Kristian.
- Cuma, ini juga mendedahkan bahawa anda tidak tahu maksud "Kristian".
- Kerana, "Kristian" bermaksud "pengikut Kristus". "Kristus" pula adalah panggilan kepada Yesus. Dalam Al-Quran, "Kristus" adalah seerti dengan "Al-Masih".
- Maka, Yesus tidak membawa agama Kristian. Dan, jika anda berkata agama Kristian diutus kepada Yesus, anda sebenarnya sedang menidakkan apa yang terkandung di dalam Al-Quran dan kepercayaan anda sendiri kerana tidak pernah dikatakan di dalam Al-Quran atau pun hadis, Yesus membawa agama Kristian.

2. Katolik dan Protestan menggunakan versi Bible yang berbeza? Yang berbeza hanyalah jumlah kitab di dalamnya di mana Katolik mempunyai 7 kitab tambahan yang dipanggil deuterocanonical. Semua yang lain adalah sama.
- Yang pasti, Katolik dan Protestant kekal menyembah Yesus sebagai Tuhan dan Juruselamat.

3. Apa yang menggerunkan dengan Alkitab NRSV?

4. Al-Quran tidak ada perbezaan? Anda pasti? Adakah anda tahu tentang salinan manuskrip kuno Al-Quran yang ditemui di Sana'a, Yemen dan Samarkand, Uzbekistan? Manuskrip-manuskrip kuno Al-Quran tersebut mempunyai perbezaan dengan Al-Quran hari ini.
- Anda juga mengatakan Al-Quran "tidak memerlukan sebarang persidangan untuk menentukan ianya wahyu dari Allah atau bukan"
- Tahukah anda Uthman yang telah membukukan Al-Quran yang ada hari ini? Dan, tahukah anda Uthman telah membakar versi Al-Quran yang berbeza dengan yang dikumpulkannya? Malah, ada dicatatkan di dalam hadis beberapa ayat Al-Quran yang telah hilang dan tidak ada di dalam versi Al-Quran yang ada hari ini.
- Bukankah itu menunjukkan semasa Uthman mengumpul ayat-ayat Al-Quran untuk dibukukan, terdapat banyak versi bacaaan Al-Quran yang berbeza?

Berbalik kepada komen asal saya, mengapa anda menggunakan Jesus Seminar sebagai sumber sedangkan standard penilaian mereka akan memberi kesan yang jauh lebih besar ke atas Al-Quran?

*Jawapan bagi soalan no 4 menurut Alkitab:

Matius 24:34-35,Lukas 21:32-33 (TB) Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya angkatan ini tidak akan berlalu, sebelum semuanya terjadi.
Langit dan bumi akan berlalu, tetapi perkataan-Ku tidak akan berlalu."

*Tidak ada bukti releven kebenaran Firman Allah Alkitab telah diseleweng selain daripada sanggahan tin kosong pengikut "nabi" ibn-khazem.

*Bertentangan dengan pengikut "nabi"
Muhammad.

"Sesungguhnya, Kami telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi, oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah, dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku, dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak memutuskan, menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir." – (QS.5:44)

"Dan Kami iringkan jejak mereka (nabi-nabi Bani Israil) dengan Isa putera Maryam, membenarkan Kitab yang sebelumnya, yaitu: Taurat. Dan Kami telah memberikan kepadanya kitab Injil sedang di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), dan membenarkan kitab yang sebelumnya, yaitu kitab Taurat. Dan menjadi petunjuk serta pengajaran untuk orang-orang yang bertaqwa." – (QS.5:46)

"Dan Kami telah turunkan kepadamu Al-Qur'an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya)......."(QS.5:48)


*Jawapan bagi jawapan no 4 mengenai Quran menurut Alkisah Quran:

"Dan Kami telah turunkan kepadamu Al-Qur'an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat di antara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlomba-lombalah berbuat kebaikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu," – (QS.5:48)

"...tidak ada perubahan pada janji-janji Allah" (S. Yunus 10:64)

"...sememangnyalah tiada sesiapa pun yang dapat mengubah Kalimah-kalimah Allah..." (S. An'aam 6:34)

*Kekuasaan firman Awloh menjaga firmannya menurut Hadith:

Sunan Ibnu Majah 1934:
Telah menceritakan kepada kami Abu Salamah Yahya bin Khalaf berkata, telah menceritakan kepada kami Abdul A'la dari Muhammad bin Ishaq dari Abdullah bin Abu Bakr dari Amrah dari 'Aisyah. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami 'Abdurrahman Ibnul Qasim dari Bapaknya dari 'Aisyah ia berkata, "Telah turun ayat berkenaan hukum rajam, dan ayat persusuan orang yang telah dewasa itu sebanyak sepuluh kali. Lembaran ayat itu ada di bawah kasurku, ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam wafat kami tersibukkan dengan jasad beliau hingga (burung-burung masuk dan memakannya)."

Musnad Ahmad 25112:
Telah menceritakan kepada kami Ya'qub berkata; telah menceritakan kepada kami Ayahku dari Ibnu Ishaq berkata; telah menceritakan kepadaku Abdullah bin Abu Bakr bin Muhammad bin Amru bin Hazm dari Amrah binti Abdurrahman dari Aisyah, isteri Nabi shallaallahu 'alaihi wa sallam berkata; "Sungguh, ayat rajam telah turun dan menyusui anak dewasa itu sepuluh kali. Hal itu terdapat di kertas di bawah tempat tidur di rumah ku. Ketika Rasulullah shallaallahu 'alaihi wa sallam sakit dan kami disibukkan olehnya, (rayap masuk ke rumah kami dan memakan kertas itu)."

Sunan ibn Majah, Buku Nikah, Hadis # 1934
Narrated Aisha - 'The verse of stoning and of suckling an adult ten times were revealed, and they were (written) on a paper and kept under my bed. When the Messenger of Allah (SAW) expired and we were preoccupied with his death, a goat entered and ate away the paper."
terjemahan:
Dikisahkan oleh Aisyah - 'Ayat rajam dan menyusui pria dewasa diturunkan sepuluh kali, dan ayat² ditulis di atas kertas dan disimpan di bawah ranjang. Ketika Rasul Allah SAW mati dan kami sibuk mengurus kematiannya, seekor kambing masuk kamar dan memakan kertas tersebut."

Edison,
Terima kasih dengan petikan-petikan hadis tersebut.

1. En.edison, anda sangat suka memetik hadis-hadis palsu dan lemah, hadis yang tidak diterima oleh ulama dan umat Islam. Saya akan delete beberapa komen anda.

2. Isu perbincangan adalah kepincangan Alkitab sehingga tidak selayaknya lagi digelar sebagai kitab suci, mohon faham.

3. Anda berdua sepatutnya menyanggah KENAPA VERSI TERDAHULU BIBLE TERPAKSA DIUBAH LAGI BUAT KESEKIAN KALINYA.

4. Mohon tidak lari dari tajuk ya.

Terima kasih ;)

1)Tidak menghairankan mengapa saudara sp tidak dapat menerima kenyataan Triniti yg dinyatakan dengan jelas baik dari injil mahupun taurat,KERANA begitulah pemikiran yang diguna pakai oleh muslim hari ini juga di zaman pengikutnya,iaitu menolak sesuatu yg berlawanan dengan keinginan mereka.Sebagai contoh,memilih-milih hadis yang diingin dan meminggirkan apa yang terlihat buruk/memalukan sedang kesemuanya tertulis didalam satu buku yang dikategori pula shahih sperti hadis shahih bukhari!..Kenyataannya,hadis yang digunakan oleh ulama islam di malaysia juga indonesia amat memalukan dengan mengutip lalu memilih hadis dari koleksi penuh hadis shahih bukhari(contoh) lalu dibukukan semula menjadi hadis shahih bukhari 2!..beginilah yang dilakukan oleh pengikut muhammad uthman diatas dengan mengumpulkan/memilih manuskrip yang ia ingin dam membakar yang ia tidak ingin??..alhasilnya,terjadilah alkisah quran 2 "Pilihan pengikut muhammad" yang amat dibanggakan muslim hari ini!

#LUCU

Sentiasa Panas,
- Di dalam artikel di atas, anda cuba mempertikaikan Doktrin Hypostatic Union, iaitu doktrin yang mengatakan Yesus adalah sepenuhnya manusia dan sepenuhnya ilahi semasa Dia datang ke dunia.
- Anda cuba mempertikaikannya dengan mempertikaikan Yohanes 1:1-14 yang dengan jelas menyebut,
1. Firman itu adalah Allah.
2. Firman itu menjadi manusia.
Namun, dalil anda tidak cukup kukuh.

Kemudian, anda beralih arah dengan mempertikaikan kesahihan Yohanes 1:1-14 kerana anda tidak dapat memberikan dalil yang kukuh untuk menidakkan doktrin Hypostatic Union.

Cuma, anda merujuk kepada Jesus Seminar sedangkan standard penilaian yang digunakan Jesus Seminar akan memberikan impak yang jauh lebih besar ke atas kepercayaan anda sendiri.

Untuk pengetahuan anda, sudah banyak buku, tesis, kertas kajian, jurnal, ditulis untuk menjawab dakwaan Jesus Seminar ini. Contohnya, buku Jesus Under Fire, The Case for Christ dll. Jika anda berminat membacanya, saya ada salinan PDF buku2 ini. Saya boleh emailkan kepada anda.

Dan saya tertanya2, sudahkah anda membaca sendiri buku The Five Gospels? Anda boleh membelinya di kedai buku Kinokuniya di KLCC jika belum.

Anda berkata,
"KENAPA VERSI TERDAHULU BIBLE TERPAKSA DIUBAH LAGI BUAT KESEKIAN KALINYA."

- Boleh anda jelaskan lebih lanjut hal ini?

Termasuk beberapa persoalan yang belum anda responkan,
1. Anda mengakui Isa/Yesus membawa agama Kristian?
2. Apa yang menggerunkan dengan Alkitab NRSV?
3. Tahukah anda dengan perbezaan yang wujud di antara manuskrip kuno yang dijumpai di Sana'a dan Samarkand dengan Al-Quran hari ini?

Maka Aku bersumpah dengan (kebesaranKu) Tuhan yang menguasai (seluruh alam, meliputi) tempat-tempat terbit (matahari dan bulan bintang) dan tempat-tempat tenggelamnya, - sesungguhnya Kami berkuasa -
(Al-Ma'aarij 70:40)

-Mohon penjelasan maksud "kami" diatas?..

Penggunaan kata "Kami" dalam Al-Qur'an tidaklah bererti bahawa Allah itu lebih dari satu, akan tetapi lebih kepada bentuk bahasa..;)

#BANYAK PENJELASAN TENTANGNYA EN.EDISON BOLEH BACA :)

Assalamualaikum...kitab2 yang diturunkan kepada para nabi sebelum kitab alquran telah lama diubah..cth injil. Bolehnke ayat didlm injil sekarang bole dipercayai 100% ? Ayat, dan perkataan dalam kitab injil taupun dipanggil bible.. diubah mengikut kesedapan pengarang itu sendiri..lpengarang itu manusia..bukan para nabi atau mendapat ilham dari sang pencipta iwitu Allah s.w.t. untuk mengubah ayt itu...cth aku telah mendapat ilham untuk ubah setengah ayat dlm bible.. besok terus tukar ayat.ll itu sebabnya bible ada banyak versenya...old testament le...new testament le....gospel le...ini adalah mengikut ayat pencipta kepada yesus atau mengikut kesedapan pengarang ataupun mengikut peredaran zqman untuk menyesat orang kristian...
Tetapi alquran berbeza....tiada langsung perubahan terhadap alquran walaupun 1 perkataan sejak diturnkan pada tahun 1400 ......janganlah belajar alquran dengan membaca maksud sahaja... belajar la dengan hati dan fikiran terbuka, belajar dengan guru yang sebenar tentang konsep perbandingan agama kristian, buddha, hindu serta islam, belajar hadis dengan para hadis iaitu orang yang menggunakan umurnya mengkaji hadis dan mengetahui hadis itu betul ataupun palsu..dan sebagai orang celik, anda akan tahu agama mana yang menjanjikan hidup lebih sinar serta berkat

ADAB BUANG HAJAT
Oleh : Ustadz Abu Abdillah al-Atsari
Sumber: Majalah Al-Furqon Ed.4 Th. III

Diriwayatkan dari Salman al Farisi r.a., perihal ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah saw, “(Benarkan) Nabi kalian telah mengajarkan kepada kalian segala sesuatu sampai pun perkara adab buang air?” Lalu Salman menjawab, “Benar (beliau mengajarkan kami adab buang hajat), beliau melarang kami menghadap kiblat ketika buang air besar atau buang air kecil, bercebok dengan tangan kanan, dan beristinja’ kurang dari tiga buah batu.” (HR. Muslim)
“Jika salah seorang kamu mendatangi tempat buang hajat, maka hendaklah ia bercebok dengan tiga buah batu. Sesungguhnya itu sudah cukup baginya.” (HR. Abu Dawud, al-Nasai, dan Ahmad dari Aisyah ra. Dihassankan oleh Al-Albani dalam al-Irwa’ no. 44).

KOMENTAR KITA:
Bagi non-Muslim atau Muslim extra-modern, ajaran Muhammad ini akan dianggap sebagai senda gurau melampau. Akan tetapi ini adalah apa yang Nabi kerjakan dan ajarkan kepada semua pengikutnya tentang adab buang hajat, “Hendaklah ia (para pengikut Nabi) bercebok dengan 3 batu”. Dan ajaran ini bersamaan dengan larangan bahawa:
1. Jumlah batu cebok tidak boleh kurang dari tiga.
2. Tetapi jumlah dapal melebihi dari tiga batu,asalkan jumlahnya jangan genap melainkan ganjil ( Bukhari 4. No.162)
3. Buang air tidak boleh menghadap kiblat
4. Dan tidak boleh bercebok dengan tangan kanan, melainkan harus dengan tangan kiri (poor left hand).
5. Batu-batu cebok tidak boleh tercampur dengan tulang atau kotoran binatang yang sudah mengeras. Alasan Nabi: “Itu adalah makanan JIN” (Bukhari 58, no.200).

Beberapa Pertanyaan Kita Kepada Para Ulama:
1. Apakah ini semua tidak lebih tahyul dan mengarut antara yang paling tahyul? Allah yang UNIVERSAL dengan hukum-hukumNya yang TERMULIA, kini dibuat menjadi begitu kerdil dan hina?
2. Muslim mana yang masih setia bercebok pakai batu? Termasuk para ulama?
3. Apakah cebok “TIGA BATU” demikian bakal bersih dari najis, lalu Allah meridhoinya?? Tetapi jelas tidak demikian dengan anjing! Sang anjing akan selalu mencium pantat celana yang demikian; memang patutlah Muhammad tidak suka dengan anjing, sehingga diperintahkan untuk membunuhnya!
4. Kenapa harus 3 (atau 5, 7, 9 dan ganjil-ganjil) untuk kehormatan sebuah dubur yang bau dan masih najis? Yang melucukan, bukan hanya manusia yang harus menghitung batu cebokan setiap hari, melainkan malaikat pemerhati juga harus tepat mengawasi!
5. Buang air tidak boleh menghadap kiblat? Bagaimana dengan anak-anak dan orang2 yang sudah “dipenghujungnya”? Didalam pesawat, kereta dan bas? Bahkan dimana-mana dan dirumah sendiri! Apa Kabbah punya mata yang selalu melihat kesetiap umatnya, dan merasa tersinggung setiap kali dihadapkan langsung kepada jutaan Muslim yang buang hajat jarak jauh? Ini belum ditambah dengan hajatan para kafir?
6. Haram bercebok dengan tangan kanan? Cuba kalau Nabi itu tadinya kidal!

Terima kasih diatas penerangan panjang lebar Anonymous Apr 6, 2016, 11:36:00 AM,kiranya saudara SP dapat menjawab soalan2nya?..

Menurut wikipedia:Sunah bererti "cara" atau "amalan", dan dengan itu, sunah nabi bererti "cara nabi", atau apa yang biasa dikenali sebagai kebiasaan Rasul. Secara bahasa, al-Sunnah adalah "ath-thariqah" yang bererti perkaedahan, kebiasaan, perjalanan hidup, atau perilaku, baik yang terpuji mahupun yang tercela. "Kata sunnah berserta segala kelainannya disebutkan berulang-ulang dalam hadis, yang erti asalnya ialah 'perjalanan hidup' dan 'perilaku'."

Dalam istilah Sunah Waljamaah, menurut para ahli hadis, Sunah adalah segala sesuatu yang diamalkan oleh Rasulullah SAW yang merupakan perbuatan, ketetapan, peribadi, akhlak, mahupun perilaku, sesudah dilantik menjadi Rasul.* Dalam hal ini, amalan Sunnah menurut mereka adalah perbuatan Nabi saw untuk memenuhi kehendak Allah di dalam Quran (Mushtafa as-Sibai, "As Sunnah wa Makanatuha Fit-Tasyri'il Islami"). Sunnah ini disampaikan melalui persetujuan para sahabat Rasul.

Sebagai perbandingan,hadis buang hajat diatas adalah diantara "sunnah" yang patut diteladani para pengikutnya.Setelah membaca berpuluh buku mengenai "sunnah nabi" dan berpuluh website yang mengutarakan perihal Islam,disini aku coretkan kembali komen tantangan “ex-Muslim” Faith Freedom International, yang berkata:

“Saya bersumpah akan kembali ke Islam jika ada Muslim di situs ini yang merelakan puteri mereka yang berumur 9 tahun untuk berbagi ranjang dengan saya sesuai dengan apa yang dicontohkan (sunnah) oleh Muhammad?"

Itulah namanya ADAB. Mendapat pahal jika diikuti dan makruh jika tidak dituruti pula. Apakah masalahnya?

#Tuan2 belum menjawab persoalan besar TAJUK diatas, Yesus disembah padahal bukan tuhan..:)

“Saya bersumpah akan kembali ke Islam jika ada Muslim di situs ini yang merelakan puteri mereka yang berumur 9 tahun untuk berbagi ranjang dengan saya sesuai dengan apa yang dicontohkan (sunnah) oleh Muhammad?"

#Sila rujuk video Dr.Zakir Naik atau lain2 mengenai perkahwinan Nabi Muhammad SAW. Terima kasih :)

Kita juga berbincang mengenai ketuhanan Yesus yang disalah anggap. Mengenai adab, rasanya tiada perbezaan diantara semua manusia. Mohon jangan berbincang ikut perasaan. Sila ajukan soalan jika tiada penjelasan diblog atau buku. Dan saya yakin semua soalan tuan2 sudah dijawab oleh orang lain sebenarnya..;)

Itulah namanya ADAB. Mendapat pahala jika diikuti dan makruh jika tidak dituruti pula. Apakah masalahnya?

-Ini yang alloh katakan ADAB?..apakah dengan mencebok menggunakan batu akan "suci" dari najis semasa membersihkan buntut selepas buang hajat?..yang mengherankan pula bahawa sseorang muslim akan terbatal solatnya jika terkentut?..Menurut saudara,yang manakah lebih beradab,seseorang yang masih dengan sisa najis di buntutnya duduk sebelah anda ataupun sseorang yang terrkentut disebelah anda?..mungkin saudara akan menjawab yang terrkentut lebih biadap bukan!Ya,kerana dengan itulah saudara menegakkan "pergumulan iman islam saudara"!

Namun,bagaimana pula dengan "adab" pembunuhan,pemerkosa,perbudakkan,penjarahan dan penyeksaan didalam sejarah muhammad dan pengikutnya juga pada hari ini menurut saudara?..Apakah ini ADAB yang saudara maksudkan?..

Kita juga berbincang mengenai ketuhanan Yesus yang disalah anggap. Mengenai adab, rasanya tiada perbezaan diantara semua manusia. Mohon jangan berbincang ikut perasaan. Sila ajukan soalan jika tiada penjelasan diblog atau buku. Dan saya yakin semua soalan tuan2 sudah dijawab oleh orang lain sebenarnya..;)

-Inikah yang saudara mksudkan "perbincangan" dengan mengutip hujah sepihak(alquran)?..apakah saudara yakin perbincangan ini akan menemui kebenaran dengan berlandaskan buku alquran yang saudara miliki?..nama Yesus yang diguna pakai didalam quran pun terbukti salah,dan ini pula yang saudara ingin jadikan rujukan!

(Maka jika kamu (Muhammad) berada dalam keragu-raguan tentang apa yang Kami turunkan kepadamu, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang membaca kitab sebelum kamu.) Sesungguhnya telah datang kebenaran kepadamu dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu temasuk orang-orang yang ragu-ragu.( Yunus:94 )

1. En.edison, anda sangat keliru tentang kenapa 'mencuci' najis dengan batu. Saya tidak akan terangkan, sila pelajari sebab anda sebenarnya bukan mahu mempelajarinya, kan? Sama seperti umat Islam 'benarkan' memakan daging babi semasa darurat, ada syaratnya. Sila beli buku tentang ini semua dan BELAJAR! ;)

2. nama Yesus yang diguna pakai didalam quran pun terbukti salah,dan ini pula yang saudara ingin jadikan rujukan!

#TERANGKAN

3. Ayat Yunus: 94, sila terangkan asal sebab ayat ini diturunkan. Saya tidak akan terangkan. ORIENTALIS dan pendakwah Kristian biasanya mengambil sepotong ayat dan menyebut bahawa ini adalah satu kesalahan Al-Qur'an. #LUCU

1. En.edison, anda sangat keliru tentang kenapa 'mencuci' najis dengan batu. Saya tidak akan terangkan, sila pelajari sebab anda sebenarnya bukan mahu mempelajarinya, kan? Sama seperti umat Islam 'benarkan' memakan daging babi semasa darurat, ada syaratnya. (Sila beli buku tentang ini semua dan BELAJAR! );)
-Apa yang saudara sarankan diatas hanyalah satu dari beberapa "panduan" UNTUK MUSLIM yang ingin "mempertahankan pergumulan imannya" tentang islam itu sendiri.
-Apa yang aku sarankan pula kepada saudara juga golongan belum beragama yang tertarik kepada sesuatu agama;kaji dan pelajarilah tentang titik yang paling mendasar sekali mengenai sesuatu agama:sejarah,moral,ajaran,kebenaran,keyakinan,kepastian atau jaminan keselamatan yang terdapat didalamnya sebelum kita mengimani sesuatu agama(inilah iman yang sejati!)
-Sesiapa yang berkeinginan untuk belajar dan menyelidiki titik yang paling mendasar sekali mengenai Muhammad@Allah dan Islamnya,aku tidak keberatan untuk berbagi lebih dari 300 buku berbentuk pdf mengenai sejarah islam,sejarah muhammad,sejarah kenabiannya,sejarah alquran,sejarah kabbah dan banyak lagi penulisan tokoh-tokoh islam mahupun tokoh muslim yang telah murtad tentang muslim hari ini beserta dengan jawapan ajaran yang dipraktikkannya.


2. nama Yesus yang diguna pakai didalam quran pun terbukti salah,dan ini pula yang saudara ingin jadikan rujukan!

#TERANGKAN
-Nama YESYUA, IESOUS atau IESUS/ YESUS hanyalah salah satu dari banyak nama didalam Alkitab yang telah diplintir/diseleweng oleh Muhammad menjadi Isa didalam buku qurannya.Mungkin ini hanyalah salah satu kesalahan kecil yang tidak membawa maksud atau mengubah pengertian apa2 pun apabila nama Yesus berubah menjadi Isa didalam penggunaan bahasa Arab?..Yang menjadi pendebatan ialah apabila kita telah memerhatikan titik terkecil pertikaian nama didalam Alquran dan Alkitab menjurus kita melihat titik yang lebih besar lagi iaitu perbezaan ajaran,keilahian Tuhan,kisah-kisah juga konteks ayat diguna pakai didalam alquran dengan alkitab ibarat syair dan pantun!Apakah Yahweh "pernah tersilap" mewahyukan wahyu sebelumnya?..

3. Ayat Yunus: 94, sila terangkan asal sebab ayat ini diturunkan. Saya tidak akan terangkan. ORIENTALIS dan pendakwah Kristian biasanya mengambil sepotong ayat dan menyebut bahawa ini adalah satu kesalahan Al-Qur'an. #LUCU

-Yang paling melucukan adalah allohnya quran saling dukung mendukung muhammad didalam setiap jenayah yang dilakukan "nabinya itu".

Ibnu Sa’d menulis: “Abu Bkr menceritakan bahwa Rasul SAW melakukan persetubuhan dengan Mariyah di rumah Hafsa. Ketika rasul keluar rumah, Hafsa duduk di gerbang (di belakang pintu yang terkunci). Dia bilang pada nabi, O rasul, apa anda melakukan ini di rumahku dan ketika giliranku? Nabi berkata, kendalikan dirimu dan biarkan aku pergi karena aku telah membuatnya (Mariyah) haram bagiku. Hafsa berkata, “Aku tidak terima kecuali kamu bersumpah bagiku.” Hazrat (yang mulia) itu berkata, “Demi Allah aku tidak akan menyentuhnya lagi.”
Tidak lama berselang, dia bukannya taubat karena telah berzinah dengan Mariyah, malah dia mengarang ayat untuk membatalkan sumpahnya itu supaya dia boleh meniduri Mariyah kembali: Q 66:1-2 Hai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah menghalalkannya bagimu; kamu mencari kesenangan hati istri-istrimu? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya Allah telah mewajibkan kepada kamu sekalian membebaskan diri dari sumpahmu; dan Allah adalah Pelindungmu dan Dia Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Muhammad terus melakukan zinah dengan Mariyah, dan status Mariyah tetap budak (bukan isteri) sampai dia melahirkan anak haram Ibrahim.

Kenapa en.edison memetik kisah palsu? Habis sudahkah daya umat kristian yang cuba mencari kesalahan Islam? #LUCU

Soalan saya tetap satu dan tiada lagi bijak pandai umat kristian mampu menjawab, DIMANA Nabi ISA mengatakan bahawa dia Tuhan? Versi kitab bible yang mana satu? RSV, versi Protestant atau versi katolik?

Aku telah terlupa mana satu buku yang telah membahaskan perihal skandal Muhammad dengan Maria orang kristian koptik diranjang Hafsah dengan lebih terperinci.
Dibawah ini pula ialah senarai tafsir juga hadis yang mengaitkan Surah 66.At-Tahrim dengan "skandal di ranjang Hafsah".
-Dicontek dari pendebatan antara Adadeh Vs Aisya-


Sumber: Qur'an terbitan Entesharat-e Elmiyyeh Eslami Tehran 1377 lunar H. Tafsir dan terjemahan ke bahasa Farsi oleh Mohammad Kazem Mo’refi

Also it is reported that the Prophet had divided his days among his wives. And when it was the turn of Hafsa, he sent her for an errand to the house of her father Omar Khattab. When she took this order and went, the prophet called his slave girl Mariyah the Copt who bore his son Ibrahim, and who was a gift from the king Najashi and had sexual intercourse with her. When Hafsa returned, she found the door locked. So she sat there behind that locked door until the prophet finished the business and came out of the house while pleasure was dripping from his face.
When Hafsa found him in that condition she rebuked him saying you did not respect my honor; you sent me out of my house with an excuse so you could sleep with the slave girl. And in the day that was my turn you had intercourse with someone else.
Then the Prophet said, be quiet for although she is my slave and halal to me, for your contentment I at this moment make her haram to myself. But Hafsa did not do this and when the Prophet went out of her house she knocked at the wall that separated her room from that of Aisha and told her everything. She also gave the glad tiding about what the Prophet had promised about making Mariyah haram to himself.


Ibn Sa'd di kitab Tabaqat-nya yang sangat terkenal.

The Men of Medina - Volume 1, Muhammad ibn Sa'd (d230H); Translated by Aisha Abdarrahman at-Tarjumana Bewly; 337 Pages Paperback; Published by Taha Publishers London; Translation of Volume 1 of the Kitab at-Tabaqat al-Kabir of Ibn Sa’d:

Abu Bakr has narrated that the messenger of Allah (PBUH) had sexual intercourse with Mariyyah in the house of Hafsah. When the messenger came out of the house, Hafsa was sitting at the gate (behind the locked door).
She told the prophet, O Messenger of Allah, do you do this in my house and during my turn?
The messenger said, control yourself and let me go because I make her haram to me.
Hafsa said, I do not accept, unless you swear for me.
That Hazrat (his holiness) said, by Allah I will not contact her again. Qasim ibn Muhammad has said that this promise of the Prophet that had forbidden Mariyyah to himself is invalid – it does not become a violation.


34511 (Tabari bahasa Indonesia)
Zaid bin Aslam menceritakan kepadaku bahwa Rasulullah SAW menggauli Ummu Ibrahim (Maria) di rumah salah seorang istri beliau sehingga istrinya ini berkata, “Wahai Rasulullah, Anda melakukan ini di rumah saya dan di atas ranjang saya?!”
Akhirnya Rasulullah mengharamkan Maria atas diri beliau. Istrinya tadi justru berkata, “Ya Rasulullah, bagaimana mungkin engkau mengharamkan sesuatu yang halal atas diri mereka?”
Rasulullah SAW lalu bersumpah tidak akan menggauli Maria lagi.

34517 (Tabari bahasa Indonesia)
Ayahku berkata, “Salah seorang istri Nabi SAW memergoki Rasulullah SAW bersama budak wanitanya di rumah sang istri tersebut, maka dia berkata, “Wahai Rasulullah, bagaimana mungkin ini bisa terjadi, padahal aku wanita yang paling lemah diantara para istrimu?”
Rasulullah SAW lalu bersabda padanya, “Sssst, diamlah, jangan beritahukan hal ini kepada siapapun. Dia haram bagiku bila aku mendekatinya lagi setelah ini untuk selamanya.’
Istri beliau ini lalu berkata, ‘Wahai Rasulullah, bagaimana bisa engkau mengharamkan sesuatu yang telah Allah halalkan untuk engkau dengan perkataan, “Dia haram bagiku untuk selamanya?”
Rasulullah SAW lalu berkata, ‘Demi Allah, aku tidak akan menyentuhnya lagi untuk selamanya.’


Tafsir al-Jalalayn
{ يٰأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ ٱللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَٱللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ }


http://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=74&tSoraNo=66&tAyahNo=1&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=2
O Prophet! Why do you prohibit what God has made lawful for you, in terms of your Coptic handmaiden Māriya — when he lay with her in the house of Hafsa, who had been away, but who upon returning [and finding out] became upset by the fact that this had taken place in her own house and on her own bed — by saying, ‘She is unlawful for me!’, seeking, by making her unlawful [for you], to please your wives? And God is Forgiving, Merciful, having forgiven you this prohibition.


Asbab Al-Nuzul by Al-Wahidi
{ يٰأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ ٱللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَٱللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ }

http://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=86&tSoraNo=66&tAyahNo=1&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=2

(O Prophet! Why bannest thou that which Allah hath made lawful for thee…) [66:1]. Muhammad ibn Mansur al-Tusi informed us> 'Ali ibn 'Umar ibn Mahdi> al-Husayn ibn Isma'il al-Mahamili> 'Abd Allah ibn Shabib> Ishaq ibn Muhammad> 'Abd Allah ibn 'Umar> Abu'l-Nadr, the client of 'Umar ibn 'Abd Allah> 'Ali ibn 'Abbas> Ibn 'Abbas> 'Umar who said: “The Messenger of Allah, Allah bless him and give him peace, entered the house of Hafsah along with the mother of his son, Mariyah. When Hafsah found him with her [in an intimate moment], she said: 'Why did you bring her in my house? You did this to me, to the exception of all your wives, only because I am too insignificant to you'. He said to her: 'Do not mention this to 'A'ishah; she is forbidden for me [i.e. Mariyah] if I ever touch her'. Hafsah said: 'How could she be forbidden for you when she is your slave girl?' He swore to her that he will not touch her and then said: 'Do not mention this incident to anyone'. But she went ahead and informed 'A'ishah. The Prophet, Allah bless him and give him peace, decided not to go to his wives for a month. He stayed away from them twenty nine days when Allah, glorious and exalted is He, revealed (O Prophet! Why bannest thou that which Allah hath made lawful for thee, seeking to please thy wives?)”. Abu Ibrahim Isma'il ibn Ibrahim al-Wa'iz informed us> Bishr ibn Ahmad ibn Bishr> Ja'far ibn al-Hasan al-Firyabi> Minjab ibn al-Harith> 'Ali ibn Mushir> Hisham ibn 'Urwah> his father> 'A'ishah who said: “The Messenger of Allah, Allah bless him and give him peace, used to like sweet and honey. It was also his habit to go to his wives after finishing the 'Asr prayer. In one occasion he went to Hafsah bint 'Umar and stayed with her more than he usually did. When I found out about this, I enquired about the reason and I was told that a woman from her clan gifted her with a pot of honey which she offered to the Prophet, Allah bless him and give him peace. I said to myself: by Allah I will spoil it for him. I said to Sawdah bint Zam'ah: 'When he comes to your apartment and draws closer to you, say: O Messenger of Allah, did you eat Maghafir?' When he says: 'Hafsah fed me some honey', say: 'The bees which produced it must have eaten the 'Urfut'.


http://www.sultan.org/books/bukhari/043.htm
Volume 3, Book 43, Number 648:
Narrated 'Abdullah bin 'Abbas:
I had been eager to ask 'Umar about the two ladies from among the wives of the Prophet regarding whom Allah said (in the Qur'an saying): If you two (wives of the Prophet namely Aisha and Hafsa) turn in repentance to Allah your hearts are indeed so inclined (to oppose what the Prophet likes) (66.4)

En.edison copy paste dari forum ini, sila baca sepenuhnya soalan dan jawapan yang ada disana; http://indonesia.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?f=72&t=46550

TERIMA KASIH #LUCU

En.edison copy paste dari forum ini, sila baca sepenuhnya soalan dan jawapan yang ada disana

-Hehe...nmpaknya saudara mcam malu2 je "menjenguk" forum Iff?..nak jenguk2 pun jangan "dari luar" je..

-Bukankah aku menulis (-Dicontek dari pendebatan antara Adadeh Vs Aisya-) dikomen ayat pembuka diatas?..Maksud nya,referensi yang aku ketengahkan diatas adalah diambil dari pendebatan Adadeh Vs Aisya;Untuk lebih terperinci,saudara boleh "menjenguk" dengan lebih lanjut di indonesia.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?f=64&t=46520

The Prophet (peace and blessings be upon him) contracted some of his marriages for sociopolitical reasons. His principal concern was the future of Islam. He was interested in strengthening the Muslims by all bonds. That is why he married the young daughter of Abu Bakr, his First Successor, and the daughter of `Umar, his Second Successor. It was by his marriage to Juwayriyyah that he gained the support for Islam of the whole clan of Bani Al-Mustaliq and their allied tribes. It was through marriage to Safiyyah that he neutralized a great section of the hostile Jews of Arabia. By accepting Mariyah, the Copt from Egypt, as his wife, he formed a political alliance with a king of great magnitude. It was also a gesture of friendship with a neighboring king that Muhammad married Zaynab who was presented to him by the Negus of Abyssinia in whose territory the early Muslims found safe refuge.

1- Graphical Pornography in the Bible:

Incestuous fantasies are allowed and praised in the gospel of porn (bible).

X-Rated Pornography in the Bible. The Bible literally says that women's vaginas and breasts taste like "wine", and brothers can "suck" their sisters' and lovers' privates.

My rebuttal to Shamoun's and Katz' "Osama's Dirty Lies" absurd and self-refuting article.

Raped women are forced to marry their rapists in the Bible!

My rebuttal to Quennel Gale's "What is the punishment for rape in Christianity and in Islam?" article.

The Bible in Leviticus 20:21 allows for parents to marry their children!

https://wikiislam.net/wiki/Qur%27an,_Hadith_and_Scholars

#👎

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon