Tuesday, August 08, 2017

Peluru Berpandu Zircon, Rusia Cipta Misil Hipersonik Yang Tidak Mampu Dipintas


Rusia berjaya menghasilkan peluru berpandu hipersonik dan didakwa memiliki kelajuan luar biasa yang mampu mencapai enam kali kelajuan bunyi.

Peluru Berpandu Zircon

Ibtimes melaporkan, peluru berpandu yang dikenali sebagai ‘Zircon’ atau 3m22 itu diuji di tapak pelancaran senjata di perairan Yasny dan melepasi beberapa ujian sasaran tembakan dari jarak 800 kilometer.

Difahamkan, sebutir misil Zircon itu mampu memusnahkan kapal perang angkatan laut dalam sekelip mata kerana misil berkenaan mampu memecut pada kelajuan 4,600 batu sejam atau kira-kira 7,402 kilometer sejam.

Misil Zircon menggunakan teknologi yang terdapat pada sistem scramjets (supersonic combustion ramjet) namun ia telah diperbaharui dengan hasil kajian intensif yang mampu menjangkaui kelajuan Mach 5.

Scramjets tidak memerlukan bahan bakar seperti yang terdapat pada misil biasa, kerana teknologi ini menggunakan cecair hidrogen yang dicampur dengan udara oksigen yang diambil terus dari atmosfera.

Pembakaran hidrogen dan oksigen pada kelajuan supersonik ini seterusnya menyebabkan bahan api menerima kelajuan berkali-kali ganda daripada kebiasaan.

Selain itu, ia turut mempunyai reka bentuk sistem mekanikal yang mudah, yang mana sedikit sebanyak akan mengurangan kemungkinan kegagalan mekanikal ketika berlepas.

Kehebatan peluru berpandu itu membolehkannya menduduki carta teratas sebagai peluru berpandu hipersonik terlaju yang pernah dimiliki Rusia setakat ini.

Peluru Berpandu Zircon

‘Menariknya’, tiada lagi sistem pertahanan di dunia yang mampu memintas kelajuan Zircon, menjadikan peluru berpandu ini agak mustahil untuk dihentikan.

Sebagai perbandingan, peluru berpandu Royal Navy’s Sea Ceptor yang direka Britain bagi halang peluru berpandu musuh hanya mampu terbang sejauh 24 km dengan kelajuan 3,700 kilometer sejam, iaitu penurunan sekali ganda daripada kelajuan Zircon.

Sementara itu laman Businessinsider turut mendedahkan peluru berpandu Zircon berisko sebagai bahan ‘utama’ resipi kemenangan ekoran masih tiada lagi sistem pertahanan dari mana-mana negara, kecuali Rusia yang mampu menghalangnya.

Sehingga kini hanya beberapa negara sahaja yang dilihat bergiat aktif dan cuba mendahului negara-negara lain menerusi teknologi peluru berpandu hipersonik, termasuklah India, Amerika Syarikat dan Rusia.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Senjata Rahsia Yang Tidak Pernah Di Siapkan?

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon