Sunday, August 25, 2019

Falsafah Ying Dan Yang Masyarakat Cina


Dalam falsafah Cina, lambang Yin dan Yang ada beberapa perumpamaan dan tafsiran yang boleh dibuat. Dalam Yin terdapat Yang (dalam gelap ada terang). Dalam Yang terdapat Yin (dalam terang ada gelap). Ada putih dan hitam. Ada baik dan buruk. Ada sejuk dan panas. Ada siang dan malam. Ada syurga dan neraka.

Falsafah Ying Dan Yang

Teori YIN-YANG menyatakan bahawa segala sesuatu di alam semesta mempunyai aspek yang berlawanan, iaitu Yin dan Yang.

Sifat berlawanan Yin-Yang tercermin terutama dalam hal kemampuan untuk mengatasi dan mengawasi satu sama lain. Misalnya, hangat dan panas (YANG), dapat menghilangkan sejuk dan dingin (YIN), sementara itu dingin dapat menurunkan suhu. Aspek Yin atau Yang dengan sesuatu fenomena akan membatasi yang lain melalui perlawanan.

Konsep Yin-Yang juga sering disebut "Yin dan Yang" digunakan untuk menggambarkan bagaimana pertentangan atau kuasa-kuasa yang bertentangan adalah mutlak dan saling bergantung secara semula jadi dan saling berkaitan antara satu sama lain.

Banyak pasangan semula jadi, seperti terang dan gelap, tinggi dan rendah, panas dan sejuk, api dan air, hidup dan mati dan sebagainya, dianggap sebagai manifestasi fizikal konsep Yin dan Yang.

Asal-usul konsep Yin dan Yang terletak pada banyak cabang sains China dan falsafah klasik, serta menjadi satu garis panduan utama perubatan tradisional China.

Yin dan Yang juga adalah lambang bagi ajaran falsafah Taiosme yang diasaskan oleh Lao Zi (Lao Tzu).

Yin dan Yang juga menjadi prinsip bentuk seni mempertahankan diri Cina dan senaman, seperti baguazhang, taijiquan (tai chi), qigong (Chi Kung) dan I Ching.

Konsep Yin Dan Yang

Yin dan Yang boleh dianggap sebagai pelengkap (bukannya menentang) untuk membentuk satu sistem yang dinamik di mana keseluruhannya lebih besar daripada bahagian-bahagian lain.

Semua mempunyai kedua-dua Yin dan aspek-aspek Yang contohnya; bayang tidak boleh wujud tanpa cahaya.

Salah satu daripada dua aspek utama mungkin nyata lebih kukuh kepada objek tertentu, bergantung kepada kriteria pemerhatian.

Dalam Taois metafizik, perbezaan baik-buruk dan lain-lain pertimbangan moral sempit adalah persepsi, bukan sebenar, maka, Yin-Yang secara keseluruhannya boleh dibahagikan.

Dalam etika Konfusianisme, terutamanya dalam falsafah Dong Zhongshu (abad ke-2 SM), satu dimensi moral dilampirkan kepada idea Yin-Yang.

Konsep Yin dan Yang sering dilambangkan oleh pelbagai bentuk simbol Taijitu, yang mana ia mungkin lebih dikenali dalam budaya Barat.

Sifat Yin-Yang

Dalam falsafah Daois, gelap dan terang, yin dan yang, ada di dalam ajaran Dàodéjīng, merupakan ketenteraman awal atau kekosongan (wuji, kadang-kadang dilambangkan oleh bulatan kosong) yang terus bergerak sehingga ketenteraman dapat dicapai.

Sebagai contoh, menjatuhkan batu di kolam air yang tenang pada masa yang sama akan meningkatkan gelombang dan palung yang lebih rendah di antara gelombang dan pertukaran titik yang tinggi dan rendah di dalam air ini, sehingga pergerakannya berakhir dan kolam kembali tenang.

Yin dan Yang dengan itu sentiasa bertentangan antara satu sama lain.

Apabila seseorang itu mencapai peringkat tertinggi, ia akan secara semula jadi mula berubah menjadi tahap yang bertentangan: sebagai contoh, bijirin yang mencapai kematangan di musim panas (Yang) akan menghasilkan biji benih dan mati kembali pada musim sejuk (Yin) dalam kitaran yang tiada penghujung.

Sentiasa Bertentangan

Adalah mustahil untuk bercakap tentang Yin atau Yang tanpa rujukan kepada yang bertentangan, kerana Yin dan Yang saling terikat bersama kepada sebahagian daripada suatu secara keseluruhan bersama.

Satu cara untuk menggambarkan idea ini adalah dengan melihat perbezaan antara lelaki dan wanita yang saling bertentangan, namun bersama-sama mewujudkan generasi baru yang membolehkan bangsa mereka saling mewujudkan dan juga kepentingan bersama untuk terus hidup. Interaksi antara dua melahirkan sesuatu.

Yin dan Yang mengubah satu sama lain: seperti arus bawah di lautan, setiap pendahuluan dilengkapkan dengan pengunduran dan setiap kenaikan bertukar menjadi jatuh.

Oleh itu, benih akan bercambah dari bumi dan tumbuh ke atas ke arah langit— satu intrinsik pergerakan Yang.

Kemudian, apabila sampai kepada ketinggian penuh, ia akan jatuh. Selain itu, pertumbuhan bahagian atas mencari cahaya, sementara akar tumbuh dalam kegelapan.

Yin-Yang Untuk Nama Tempat

Banyak tempat di China, seperti Luoyang, mengandungi perkataan Yang dan beberapa tempat seperti Huayin, mengandungi perkataan Yin, suatu cara lama untuk memberikan nama-nama tempat menggunakan konsep Yin-Yang.

Secara klasik, apabila digunakan dalam nama-nama tempat, yang merujuk kepada "sisi cerah", perkataan tàiyáng merujuk kepada matahari dan bermaksud "Yang Besar."

Di hemisfera utara, cahaya matahari datangnya dari arah selatan dan bahagian selatan gunung atau utara lembah sungai akan menerima lebih banyak sinaran cahaya matahari.

Oleh itu, Yang bermaksud tempat yang merupakan lereng selatan gunung atau di tebing utara lembah sungai yang disinari matahari. Sebagai contoh, Luoyang adalah di tebing utara lembah Sungai Luo.

Dengan cara yang sama, Yin akan menjadi sebaliknya, "bahagian redup."

Yin bermakna sebuah tempat di lereng utara gunung atau di tebing selatan sungai. Sebagai contoh, Huayin adalah di lereng utara Gunung Hua.

Perlambangan dan kepentingan

Yin adalah bahagian hitam dengan titik putih di atasnya dan Yang adalah sisi putih dengan titik hitam di atasnya.

Hubungan antara Yin dan Yang selalu digambarkan sebagai cahaya matahari yang terbit diantara gunung dan lembah.

Yin adalah 'tempat rendup' atau 'cerun utara' adalah kawasan gelap yang tertutup oleh gunung, manakala Yang, adalah tempat yang cerah atau cerun selatan, adalah bahagian yang terang.

Seperti matahari bergerak di langit, Yin dan Yang secara beransur-ansur bertukar tempat dengan satu sama lain, mendedahkan apa yang terlindung dan mengaburkan apa yang telah diturunkan.

Sifat Yin dan Yang

Yin dicirikan sebagai perlahan, lembut, menghasilkan, meresap, sejuk, basah, dan pasif; dikaitkan dengan air, bumi, bulan, kewanitaan dan waktu malam.

Yang, sebaliknya, cepat, keras, kukuh, fokus, panas, kering dan agresif; dikaitkan dengan api, langit, matahari, kejantanan dan waktu siang.

Yin dan Yang Dalam Tubuh Manusia

Yin dan Yang turut terpakai kepada tubuh badan manusia. Dalam perubatan tradisional China, kesihatan yang baik secara langsung berkaitan dengan keseimbangan antara kualiti Yin dan Yang dalam diri sendiri.

Jika Yin dan Yang menjadi tidak seimbang, salah satu daripada kualiti dianggap kekurangan atau mempunyai kekosongan.

I Ching

Dalam I Ching, Yin dan Yang diwakili oleh garis-garis putus dan biasa: Yin putus ( ⚋ ) and Yang adalah biasa ( ⚊ ).

Ini kemudiannya digabungkan ke dalam trigram, yang lebih Yang atau lebih Yin bergantung kepada bilangan garisan putus dan biasa ( cth. , ☰ yang yang kuat, sementara ☷ yin yang kuat), dan trigram digabungkan ke dalam heksagram.

Kedudukan relatif dan nombor Yin dan garisan dalam trigram menentukan makna trigram.

Dalam heksagram, trigram atas dianggap berkaitan dengan trigram yang lebih rendah, memberikan gambarkan hubungan kompleks kedua-duanya.

Taijitu

Prinsip Yin dan Yang juga diwakili dalam Taoisme oleh Taijitu. Istilah ini biasanya digunakan dengan maksud bentuk terbahagi bulatan "mudah" tetapi boleh merujuk kepada mana-mana beberapa gambar rajah skematik yang mewakili prinsip-prinsip ini, seperti swastika, untuk agama Hindu, Buddha dan Jainisme.

Simbol yang sama juga telah muncul dalam budaya lain, seperti di Celtik dan tanda perisai Rom.

Taijiquan

Taijiquan, satu bentuk seni mempertahankan diri, sering digambarkan sebagai prinsip-prinsip Yin dan Yang digunakan untuk tubuh manusia dan haiwan.

Wu Jianquan, guru seni mempertahankan diri Cina yang terkenal, menyifatkan Taijiquan seperti berikut:
Pelbagai orang telah menawarkan penjelasan yang berbeza untuk nama Taijiquan. Ada yang berkata, 'Dari segi penanaman diri, seseorang mesti melatih daripada keadaan pergerakan ke arah keadaan kesunyian. Taiji lahir daripada baki Yin dan Yang.

Dari segi seni serangan dan pertahanan maka, dalam konteks perubahan dalam penuh dan kosong, satu sentiasa terpendam, tidak zahir, seolah-olah Yin dan Yang oleh Taiji sentiasa bersatu.

Yang lain mengatakan, 'Setiap pergerakan Taijiquan adalah berdasarkan kepada bulatan, seperti bentuk Yang Taijitu. Oleh itu, ia dikenali sebagai Taijiquan.

–Wu Jianquan, Majalah Antarabangsa T'ai Chi Ch'uan

Keseimbangan, Yin-Yang

“Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.” (Ar-Ra’d (13):3)

Kesimpulannya, Yin dan Yang merupakan konsep kehidupan yang luar biasa dan berbicara mengenai keseimbangan yang ternyata ada disebutkan dalam al-Quran dan as-Sunnah.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon