Friday, August 23, 2019

5 Peluru Berpandu ICBM Paling Menakutkan Di Dunia!


Peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) adalah peluru berpandu jarak jauh yang mampu mensasarkan mana-mana sasaran di muka Bumi yang menggunakan teknologi trajektori balistik melibatkan pendakian dan penurunan yang tinggi termasuk penerbangan sub-orbital dan sebahagian trajektori orbital.

ICBM tidak banyak beza dari segi teknikal berbanding peluru berpandu balistik seperti IRBM, SRBM atau nama barunya peluru berpandu balistik medan; melainkan ia dibezakan berdasarkan jarak maksimum.

Jarak maksimum ICBM ditakrifkan oleh perjanjian kawalan senjata yang mengharamkan orbital atau senjata sebahagian orbital dan hanya tiga negara sahaja mempunyai sistem ICBM yang beroperasi, iaitu Amerika Syarikat, Russia dan China.

Walaupun bagaimanapun, Korea Utara dan Israel dipercayai juga sedang memajukan sistem ICBM-nya sendiri.

ICBM moden cenderung menggunakan bahan api pepejal yang mampu disimpan untuk jangka waktu yang lama serta diletakkan sama ada di dalam silo peluru berpandu yang memberi perlindungan tambahan dari serangan pertama, atau pada kapal selam mahupun kereta api mudah alih, oleh itu ia lebih sukar untuk dimusnahkan.

Sebagai contoh perbandingan kekuatan peluru berpandu dalam senarai ini, bom atom yang meranapkan Hiroshima adalah sekuat 15 kiloton, manakala di Nagasaki pula dianggarkan sekuat 20 kiloton.

Kali ini kami ingin kongsikan 5 peluru berpandu paling kuat dan berbahaya di dunia.

Senarai ini tidak mengikut urutan mana lebih kuat kerana setiap peluru berpandu ini mempunyai objektif dan misi yang berbeza.

Nota: CEP=circular error probable (ketepatan peluru berpandu), semakin tinggi CEP, semakin luas impak oleh peluru berpandu.

1. R-36M2 – Peluru berpandu antara benua (Soviet Union/Rusia)

Peluru Berpandu R-36M2

Peluru berpandu ini dinamakan sebagai SS-18 Satan oleh NATO, yang dilancarkan pada tahun 1973 dan telah melalui beberapa perubahan yang memperbaiki keberkesanannya, yang pada satu tahap ia boleh membawa antara 20 hingga 25mt (20,000 hingga 25,000 kilotan) peledak.

Perubahan terakhir yang dilakukan pada SS-18 Satan membuatkan ia mampu membawa 10 peledak dengan 750 kilotan yang boleh mencapai jarak sejauh 16,000 kilometer.

SS-18 Satan mampu bergerak dengan kelajuan maksimum 28.8km/j dan dengan 220 meter CEP, peluru berpandu ini memberikan kebimbangan kepada Amerika Syarikat.

Jika dilancarkan, ia mampu sampai ke mana-mana sahaja tempat di muka bumi kecuali Amerika Selatan.

2. DF-5/5A – Peluru berpandu antara benua (China)

Peluru Berpandu Antara Benua DF-5

Jika dibandingkan dengan peluru berpandu yang lain dalam senarai ini, Dong Feng 5 dianggap sebagai yang terburuk.

Namun, walaupun ia tidak mempunyai luaran yang cantik, kemampuannya menyempurnakan tugas tidak dapat dinafikan.

Perkhidmatan DF-5 bermula pada tahun 1981 dan ia adalah sebagai satu isyarat kepada sesiapa yang ingin bermusuh dengan China supaya berfikir dua kali.

Saiznya yang sangat besar membolehkan DF-5 membawa 5 megatan (5,000 kilotan) peledak yang mampu mencapai jarak sejauh 13,000 kilometer, yang jika dilancarkan dari China, boleh sampai di mana-mana tempat di muka bumi ini kecuali benua Amerika.

CEP bagi DF-5 adalah sangat tinggi iaitu 1 kilometer yang memberi maksud bahawa ia tidak mempunyai tujuan lain, melainkan meranap dan menghancurkan sesebuah bandar.

Dengan kekuatan yang sangat luar biasa ini, DF-5 masih mempunyai ruang untuk diperbaiki dan menjadi lebih berbahaya.

3. UGM-133 Trident II – Peluru Berpandu Kapal Selam (USA/UK)

ICBM UGM-133 Trident II

Trident II adalah peluru berpandu paling terkini yang digunakan bagi menguatkan kuasa marin tentera United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Trident II siap dan mula beroperasi pada tahun 1990 dan sentiasa dikemaskini serta dinaik taraf mengikut perkembangan teknologi.

Ia mampu membawa 4 hingga 5 peledak dengan 475 kilotan setiap satu dan jarak maksimum bergantung kepada jumlah peledak digunakan yang boleh mencapai antara 7,800 hingga 11,000 kilometer.

CEP bagi Trident II tidak diketahui namun tentera laut Amerika Syarikat mempunyai kadar minimum CEP serendah 120m atau kurang bagi meluluskan penggunaan sesuatu peluru berpandu.

Dan menurut laporan, CEP Trident II melepasi syarat tersebut dengan perbezaan yang ketara.

4. R29RMU2 Layner – Peluru Berpandu Kapal Selam (Rusia)

ICBM R29RMU2 Layner

Peluru berpandu kapal selam terbaharu, Layner, yang digunakan pada tahun 2014 oleh Rusia, merupakan hasil penambahbaikan terhadap versi yang lalu iaitu R-29RMU Sineva.

Antara faktor yang menyebabkan Layner dihasilkan adalah untuk memperbaiki masalah yang timbul dalam menghasilkan Bulava.

Dari segi jarak, ia boleh mencapai sejauh 11,500 kilometer dan mampu membawa 12 peledak dengan berat 100 kilotan setiap satu.

Namun, peledak-peledak ini boleh dikurangkan bagi meningkatkan daya tahan peluru berpandu ini.

CEP bagi Layner tidak diketahui namun ia dianggarkan menyamai atau lebih baik daripada CEP Bulava.

5. RSM-56 Bulava - Peluru Berpandu Kapal Selam (Rusia)

RSM-56 Bulava ICBM

Rusia berada di belakang Amerika Syarikat bagi pencapaian keseluruhan dan kemampuan jika bercakap mengenai peluru berpandu yang dilancarkan oleh kapal selam.

Namun, peluru berpandu Bulava adalah penambahan terbaru dalam senjata kapal selam Rusia, diluluskan dan diterima oleh Rusia pada tahun 2013 selepas menempuhi kegagalan berkali-kali ketika proses ujian.

Bulava dilengkapi dengan 6 peledak 150 kilotan namun, ia dikatakan mampu membawa 10 peledak yang sama.

Ia boleh mencapai jarak sejauh 8,000 kilometer dan mempunyai CEP di antara 300 hingga 350 meter.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon