Saturday, July 13, 2019

Kenapa AS Tidak Berani Serang Iran?


Pada 12 Mei 2019 lalu, telah dilaporkan berlaku ledakan ke atas empat buah kapal pembawa minyak. Dua milik Arab Saudi, satu milik Norway dan satu lagi milik Emeriah Arab Bersatu, disyaki telah dilakukan oleh perisik Iran di Selat Hormuz.

Kenapa AS Tidak Berani Serang Iran

Amerika atas arahan commader in chief Presiden Donald Trump telah menghantar kapal terbang pengebom B-52 dan kapal perang ke arah Teluk Parsi.

Wajib diketahui, di sekitar Teluk Parsi, dalam negara Teluk Arab terdapat banyak pangkalan tentera darat, laut dan udara milik Amerika malah, pangkalan bala tentera Amerika berselirat dalam negara-negara Arab sehingga ke Israel.

Sebagai jawapan kepada ledakan empat buah kapal minyak ini, Amerika juga dilaporkan akan menghantar 120,000 tentera ke Timur Tengah. Penghantaran ini masih dalam perancangan.

Kenyataan Donald Trump dari Rumah Putih ini menjadikan suasana di Timur Tengah tegang. Malah dunia juga mula merasa gelisah. Timbul persoalan, adakah Amerika Syarikat akan menyerang Iran?

Suasana tegang ini sengaja disusun. Suhunya sengaja dinaikkan di bawah Donald Trump.

Ketika Barack Obama di Rumah Putih, telah dibuat satu perjanjian yang dipanggil Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA).

Perjanjian P5+1 ini adalah antara Iran dengan lima negara – China, Perancis, Rusia, United Kingdom, Amerika + Jerman dan Kesatuan Eropah.

Perjanjian JCPOA berjangka panjang. Iran akan dibantu dan dibenarkan untuk mendirikan tenaga nuklear untuk menjana kuasa elektrik kerana Iran tidak dibenarkan membuat senjata nuklear.

Aliran minyak Iran

Iran bersetuju tidak akan membuat bom nuklear. JCPOA ditandatangani pada 14 Julai 2015 tetapi, hari ini – ketika tulisan ini digarap - Iran akhirnya mengakui telah melanggar semua perjanjian.

Pada 13 Oktober 2017, Presiden baru Amerika Donald Trump telah membakulsampahkan JCPOA dan menuduh Barack Obama menjual dan menggadai kepentingan Amerika kepada Iran.

Justeru Donald Trump terus memberi tekanan kepada Iran. Sekatan ekonomi oleh Amerika diperketat. Negara-negara dilarang membeli minyak mentah dari Iran. Sesiapa melanggar akan menerima akibat yang sama dari Amerika. Ekonomi Iran menjadi porak-peranda.

Export utama Iran ialah minyak

Dilaporkan, Iran kehilangan pasaran minyak mentah sebanyak satu juta tong sehari. Akibatnya amat berat kepada ekonomi Iran.

Sayugia diingati bahawa 20-30 peratus minyak mentah yang diguna pakai dalam dunia semuanya melintasi Selat Hormuz.

Minyak yang melintasi Selat Hormuz datang dari negara teluk dan Iran. Negara China, India, Jepun dan Kesatuan Eropah membeli minyak dari Iran.

Justeru Selat Hormuz menjadi lubang pernafasan sistem ekonomi kapitalis dunia yang memerlukan bahan bakar minyak.

Amerika Syarikat mahu menutup semua aliran minyak Iran, untuk memastikan rejim Iran jatuh. Ini satu lagi projek regime change atau tukar kerajaan yang sedang dijalankan oleh kuasa Zionis -Anglo-Amerika.

Kepala penjahat dan batu api projek menyerang Iran ini dikepalai oleh Arab Saudi dan Zionis Israel.

Israel tidak mahu Iran menjadi gagah hingga dapat menyerang Isreal. Lihat bagaimana Iraq – yang memiliki kudrat untuk melawan Israel akhirnya berjaya dimusnahkan.

Kini, yang menjadi sasaran Israel ialah Iran yang dilihat sebagai satu kuasa besar yang boleh menundukkan Israel.

Justeru, kaum Zionis sedang bekerjasama dengan kaum Wahabi untuk memusnahkan Iran yang melalui jaringan lobi telah berjaya melobi para dalang Amerika untuk menjadikan Iran sebagai musuh.

Iran kini dicap dan digambarkan sebagai pembawa malapetaka kepada Timur Tengah, walhal satu dunia tahu tentang perancangan Wahabi dan Zionis ini.

Yang tidak tahu peranan jahat tok Arab Saudi hanyalah para lebai-lebai kampung, lebai pondok dan Mat Kati dari Batu Kikir. Untuk mereka tok Arab itu semuanya baik, jujur warak sebagai cucu cicit nabi.

Tegang bertambah tegang

Arab Saudi sebenarnya gentar berhadapan dengan dasar politik dalaman dan dasar luar Iran yang jelas menjalankan dasar antikaum feudal.

Islam yang antiraja dan antifeudal ini amat-amat ditakuti oleh Bani Saud kerana sikap antiraja ini akan mempengaruhi warga Saudi.

Malah, pengaruh antiraja ini akan merebak ke semua Negara Teluk, negara Arab Islam termasuk ke Brunei dan Malaysia. Ini menakutkan semua jaringan kaum feudal. Amin.

Dasar luar Iran pula jelas menentang Zionis Israel dan imperialis Amerika kerana Iran satu-satunya negara Dunia Ketiga bersama Cuba, Korea Utara dan Venezuela yang berani bangun bersuara menentang kuasa imperial Amerika.

Ini menakutkan Arab Saudi kerana rejim Saud tahu, tanpa bantuan dan sokongan Amerika, dalam masa dua minggu pak syeikh Arab Saudi akan lingkup.

Kemudian, pada 13 Jun 2019, dua buah kapal pembawa minyak mentah meledak lagi. Kali ini betul-betul ketika melintasi Selat Hormuz. Kapal ini satu milik Norway dan satu lagi milik Jepun.

Yang pelik lagi menghairankan ialah ketika ledakan ini berlaku, perdana menteri Jepun, Shinzo Abe sedang membuat lawatan rasmi di Tehran.

Apa yang bertambah pelik, Shinzo Abe datang ke Tehran dengan tujuan melamar Presiden Hasan Rouhani untuk dijemput berbincang dengan Donald Trump.

Suasana tegang bertambah tegang. Pada 20 Jun 2019, berita meledak selepas sebuah drone milik Amerika ditembak jatuh oleh Pasukan Revolusi Iran.

Drone berharga 110 juta dolar jenis RQ-4A-Global Hawks ini bertugas sebagai pengintai dari udara. Drone ini sedang mengintip wilayah Iran. Dum. Jatuh ditembak. Berkecai.

Dunia menunggu apakah jawapan Donald Trump dan Amerika. Pada 21 Jun 2019, media dunia melaporkan bagaimana Presiden Donald Trump telah memanggil pulang satu gerombolan kapal terbang pengebom Amerika yang telah naik ke udara menuju Iran.

Kapal terang pengebom ini dipanggil pulang ke pangkalan kerana Presiden Donald Trump berasa amat bersalah jika Iran dibom, maka akan gugur 150 warga Iran yang tidak berdosa.

Donald Trump tidak sanggup melihat mayat bergelimpangan. Air mata keldai beliau mencurah masuk ke cawan teh.

Apabila berita Donald Trump membatalkan serang terhadap Iran ini diketahui, maka satu dunia ketawa. Lawak Donald Trump kali ini betul-betul menjadi. Kah, kah, kah.

Donald Trump dah jadi wali?

Dunia mula bertanya, apakah Donald Trump telah menjadi wali? Adakah Donald Trump telah mula ke gereja? Adakah soldadu Amerika di bawah Komander Donald Trump telah bertaubat tidak mahu membunuh lagi?

Lawak Donald Trump ini semakin menjadi-jadi apabila NGO Anti-War – NGO menentang perang - mengeluarkan data tentang kematian dalam perang. Dilaporkan jumlah kematian warga Iraq sehingga ke hari ini ialah 1,455,590.

Laporan rasmi kerajaan menunjukkan jumlah soldadu Amerika yang gugur di Iraq ialah 4,801. Manakala jumlah soldadu antarabangsa yang gugur menyokong Amerika di Afghanistan ialah 3,487.

Berjuta mati berbanding dengan 150 warga Iran yang akan gugur kerana tindak balas menjatuhkan drone Amerika. Dunia terus bertanya, kenapa Donald Trump membuat lawak. Ops, membuat kenyataan membatalkan serangan terhadap Iran?

Jawapannya mudah: Amerika takut. Donald Trump hanya gertak. Iran tak berganjak. Iran bukan Iraq. Iran memiliki soldadu yang telah diduga berperang selama 10 tahun dengan tentera Saddam.

Penduduk Iran seramai lebih dari 80 juta orang tidak berpecah-pecah seperti di Iraq. Budaya dan tamadun Parsi kuno pernah menjadi empayar menyerang Greek.

Ideologi Syiah yang antifeudal dan antiimperialis sama seperti ideologi Marxist-Leninist yang digunakan oleh Vietnam untuk mengalahkan Amerika. Ideologi ini bertahan lama.

Gertak Donald Trump ini sebenarnya ada tujuan. Beliau ingin bertanding sekali lagi untuk masuk ke Rumah Putih. Dengan melaungkan dan memukul gendang perang terhadap Iran, Donald Trump dilihat sebagai calon presiden yang layak untuk dipilih sekali lagi.

Donald Trump mewakili sentimen Amerika Syarikat berkulit putih yang selama ini merasa terpinggir.

Gertak Donald Trump ini juga bertujuan untuk membawa Presiden Rouhani ke meja perundingan. Donald Trump mahu dilihat duduk sameja dengan musuh ketat.

Ini cantik untuk BBC. Indah Untuk CNN. Molek untuk New York Times. Bayangkan tajuk berita, “Dua musuh duduk sameja”, two sworn enemy (musuh ketat). Tak percaya?

Lihat berita dunia Ahad 30 Jun 2019 yang lalu. Satu dunia melihat Donald Trump bersalaman dengan musuh ketat Kim Jung Un dari Korea Utara. Ini namanya wayang. Ini namanya sandiwara. Ini namanya politik. Pelakon utama di Rumah Putih sedang mengikut arahan pak dalang.

Tapi, bagaimana jika Donald Trump betul-betul akan menyerang Iran?

Kalah jadi abu menang jadi arang

Seluruh dunia mengalu-alukan Presiden Donald Trump untuk melanggar Iran. Bomlah Iran kalau berani. Bom sekarang.

Al-Arabiya News pernah melaporkan kenyataan Ali Rahimi Timbalan Presiden Iran pada ketika itu.

Beliau berkata, “If sanction are adopted against Iranian oil, not a drop of oil will pass through the Straight of Hormuz”. Ini dasar Iran seawal tahun 2011. Terlalu ramai yang lupa dan alpa akan dasar Iran ini.

Iran tidak akan membenarkan minyak dari negara mana pun melintasi Selat Hormuz. Jika minyak Iran tak keluar, maka semua minyak tidak akan keluar.

Untuk membuktikan kenyataan ini, kapal pembawa minyak telah meledak. Masih tidak percaya? Drone ditembak jatuh. Masih tak percaya? As sepatutnya menyerang Iran sekarang.

Drone milik Amerika

Pertama, jika Iran diserang, harga minyak dunia akan melambung naik. Malah ada yang meramalkan harga akan naik ke tahap 1,000 dolar satu tong.

Ini baik untuk Malaysia, sebuah negara pengeluar minyak. Petronas akan ketawa terbahak-bahak membawa dompet ke bank.

Kedua, perang ini pasti akan melimpah ke Arab Saudi. Di selatan Saudi, Perang Yaman sedang masuk tahun ke empat.

Apabila Amerika menyerang Iran, pasti ia akan memberi nafas kepada gerakan anti-Saudi dan anti-Wahabi di Yaman.

Ketiga, bila rejim Saud tumpas maknanya Israel juga akan tumpas. Ini maknanya pengaruh Amerika akan berkurangan di Timur Tengah. Dua batu api, Israel dan Arab Saudi, wajib dibenamkam sama dalam perang ini.

Keempat, bila perang merebak ke Arab Saudi, maka ini tanda hari-hari terakhir Bani Saud, kerana bila tumpas, maka para Wahabi juga akan ketandusan fulus.

Kelima, bila Amerika sibuk di Timur Tengah maka negara lain di Amerika Latin seperti Cuba dan Venuezeula akan bernafas kembali.

Sejarah dua dekad dahulu telah membuktikan apabila Amerika ‘gila’ di Timur Tengah, negara di Latin Amerika mengambil langkah kiri.

Presiden Donald Trump yang dihormati, sila jangan gertak gertak. Sila jangan buat lawak. Serang Iran sekarang agar dunia kapitalis akan huru-hara.

Dalam huru-hara ini dunia baru dapat dimunculkan sama seperti selepas perang dunia ke dua dahulu.

Tetapi, jika Tuan Presiden menggunakan bom nuklear maka, yang kalah jadi abu menang jadi arang.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon