Thursday, July 16, 2020

Apple Bayar Denda RM4 Bilion Kepada Samsung!

Apple Bayar Denda RM4 Bilion Kepada Samsung!

Umum tahu jenama Apple dan Samsung adalah seteru utama dalam industri telefon pintar di dunia dan berjaya menjadi pilihan pengguna sejak sekian lama, ditambah pula dengan isu saman menyaman antara keduanya yang melibatkan angka bilion dollar.

Samsung vs Apple

Dan disebalik isu saman yang dikenakan, mungkin ada yang tidak tahu kedua-dua jenama gergasi ini telah bekerjasama dengan paparan OLED yang digunakan pada iPhone sebenarnya dihasilkan oleh syarikat Samsung.

Paparan skrin yang berkualiti tinggi antara sebab yang membuatkan Apple menjadikan Samsung sebagai pilihan.

Terbaharu, selepas beberapa tahun sepi tanpa sebarang isu melibatkan saman, Apple dilaporkan terpaksa membayar denda kepada Samsung sebanyak $1 bilion (RM4.14 bilion) .

Puncanya, Apple telah melanggar perjanjian dalam memesan jumlah paparan skrin daripada Samsung yang lebih rendah daripada yang dijanjikan.

Samsung OLED

Pesanan paparan OLED yang rendah daripada Apple, antara lain disebabkan kurangnya pembelian iPhone sejak wabak COVID-19 mulai merebak sejak awal tahun 2020.

Ini bukanlah kali pertama Samsung menyaman Apple, begitu juga dengan syarikat Samsung yang pernah beberapa kali disaman oleh Apple.

Walau bagaimanapun, urusan bisnes antara dua syarikat ini tetap berjalan sehingga kini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Covid-19 Mampu Terapung Di Udara!

Covid-19 Mampu Terapung Di Udara!

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada Selasa (7 Julai 2020) mengatakan bahawa ia akan mengkaji bukti baharu mengenai penularan COVID-19 melalui udara, susulan sekumpulan saintis antarabangsa menyimpulkan bahawa virus itu boleh merebak lebih daripada dua meter.

Covid-19 Mampu Terapung

Organisasi itu akan mengeluarkan kenyataan dalam tempoh terdekat, mengumpulkan pengetahuan mengenai bagaimana virus itu dapat disebarkan dan memastikan petunjuknya sesuai dengan bukti.

Garis panduan jarak fizikal sejauh dua meter telah menjadi faktor utama dalam memerangi pandemik COVID-19, yang telah membunuh lebih 538,000 orang dan menjangkiti lebih 11.6 juta sejak wabak itu muncul di China pada Disember 2019 lalu.

Sekumpulan 239 saintis antarabangsa pada Isnin mendakwa COVID-19 merebak di udara sejauh dua meter.

Apabila orang yang dijangkiti menghembus nafas, mereka mengeluarkan titisan dan titisan yang berukuran di bawah lima mikrometer mampu terapung di udara selama beberapa jam dan bergerak hingga puluhan meter, kata mereka.

Ketua Teknikal WHO, Benedetta Allegranzi, memberitahu sidang media maya, "Kami mengakui bahawa ada bukti yang muncul di bidang ini.

"Oleh itu, kami percaya bahawa kami harus terbuka terhadap bukti ini dan memahami implikasinya terhadap kaedah penularan dan juga mengenai langkah berjaga-jaga yang perlu diambil," katanya.

Ketua Teknikal COVID-19 WHO, Maria Van Kerkhove, mengatakan bahawa agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu sedang menghasilkan satu dapatan ilmiah yang menggabungkan penemuan dan pengetahuan mengenai kaedah penularan.

Sementara itu, Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus mengatakan bahawa wabak itu tidak menunjukkan tanda- tanda untuk berkurangan.

Dunia mengambil masa 12 minggu untuk mencapai 400,000 kes COVID-19 pertama.

"Wabak itu semakin cepat dan jelas kita belum mencapai puncak wabak," kata Tedros.

SAINTIS TEMUI COVID-19 DALAM TITISAN KECIL DI RUANG UDARA

Covid-19 Terapung Di Udara

Sebelum ini, sekumpulan ahli saintis China mendakwa berjaya mengenal pasti petunjuk genetik berhubung kewujudan COVID-19 dalam titisan di ruang udara, sebahagian besarnya memiliki diameter lebih kecil dari satu perseribu setiap inci.

Mereka berjaya mengesan titisan kecil mengandungi petunjuk genetik COVID-19 dalam ruang udara di dua hospital di Wuhan, China dan penemuan kajian itu telah diterbitkan dalam jurnal Nature pada penghujung April 2020 yang lalu.

Tidak dapat dipastikan jika sampel virus yang diambil itu boleh berjangkit, namun titisan terbabit adalah amat kecil, dikeluarkan menerusi pernafasan dan percakapan, serta boleh terapung atau disedut individu lain.

Ia akan kekal terapung di ruang udara sekurang-kurangnya selama dua jam dan kami mendapati ada potensi virus ini disebarkan melalui udara, kata Linsey Marr, profesor kejuruteraan awam dan alam sekitar di Virginia Tech, yang tidak terbabit dengan akhbar Nature.

Marr dan ramai lagi saintis berkata, bukti bahawa COVID-19 disebarkan oleh titisan kecil dikenali sebagai aerosol semakin bertambah.

Malangnya, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebelum ini menolak kemungkinan berkenaan dan berkata, Covid-19 sebahagian besarnya disebarkan menerusi titisan lebih besar, selain tidak berada di ruang udara untuk tempoh lama atau menerusi sentuhan pada permukaan tercemar.

Wabak Baharu Lebih Bahaya Dari Covid-19, 1772 Kematian Di Kazakhstan

Sekiranya awal tahun 2020 ini kehadiran wabak COVID-19 sudah cukup membuatkan ramai orang meninggal dunia serta menjadi mangsa, kini selang beberapa bulan timbul pula sebuah virus baharu yang dikatakan lebih berbahaya daripada COVID-19, sekali lagi dari China.

Berdasarkan amaran yang dikeluarkan Kedutaan Besar China di Kazakhstan, penularan virus baharu ini bakal memberi kesan kepada radang paru-paru mangsa sekali gus meningkatkan jumlah pesakit penumonia di kawasan sekitar tanpa sedar.

Apa yang lebih merisaukan, angka kematian daripada serangan virus ini dilaporkan lebih tinggi daripada wabak COVID-19.

Berdasarkan penularan virus baharu yang dikenali, pihak jabatan kesihatan di Kazakhstan sedang berusaha keras membuat kajian namun masih belum dapat mengenal pasti secara terperinci.

Setakat Jun sahaja, negara Kazakhstan telah menyaksikan 1,772 kematian berikutan masalah melibatkan radang paru-paru sepanjang enam bulan pertama tahun ini dimana separuh daripadanya berlaku pada bulan Jun sekali gus menunjukkan peningkatan penyakit radang paru-paru disebabkan kehadiran virus ini.

Berdasarkan isu yang sedang berlaku, Presiden Kazakhstan, Kassym-Jomart Tokayev menasihatkan orang ramai di kawasan sekitar untuk berhati-hati bagi mengelakkan daripada penularan wabak baru ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Tuesday, July 14, 2020

Masjid Hagia Sophia Kembali Selepas 86 Tahun Di Jadikan Muzium, Fakta Disebalik Konflik Antara Agama

Masjid Hagia Sophia Kembali Selepas 86 Tahun Di Jadikan Muzium, Fakta Disebalik Konflik Antara Agama

Bangunan ikonik Turki, Hagia Sophia, yang dijadikan muzium sejak 1934, kini telah diisytiharkan bertukar status dan menjadi sebuah masjid semula, dengan Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan mengumumkan keputusan berkenaan selepas mahkamah membatalkan status bangunan itu sebagai muzium.

Masjid Hagia Sophia

Hagia Sophia dibina 1,500 tahun lalu sebagai gereja Ortodoks ketika Konstantinopel menjadi tempat kelahiran Empayar Byzantine.

Selepas penaklukan Empayar Turki Uthmaniyyah yang dipimpin Sultan Mehmet pada 1453, ia telah ditukar menjadi masjid.

Namun pada 1934, pemerintah sekular menukarkannya kepada muzium dan dibuka kepada orang ramai.

Umat ​​Islam di Turki telah lama menggesa agar bangunan yang merupakan Tapak Warisan Dunia Unesco itu ditukarkan menjadi masjid tetapi anggota pembangkang sekular menentang langkah tersebut.

Sejurus selepas pertukaran status itu, laungan azan pertama berkumandang di Hagia Sophia dan ia disiarkan di semua saluran berita utama Turki.

Konflik Disebalik Pertukaran Hagia Sophia Menjadi Masjid

Keputusan Turki untuk mengubah semula Hagia Sophia menjadi masjid selepas Ataturk mengubahnya sebagai muzium pada tahun 1934, ternyata tidak disenangi negara-negara jiran .

Yang membantah ni adalah negara-negara Kristian Ortodoks Timur (Eastern Orthodox) seperti Rusia, Greece dan Georgia, kerana Hagia Sophia adalah ibarat "Al-Aqsa" bagi mereka: tempat suci yang ditakluk oleh musuh yang berlainan agama.

Sebelum ditawan oleh Turki Uthmaniyyah pada 1453, Constantinople (nama lama Istanbul) adalah pusat Ortodoks Timur.

Ketua Gereja Orthodox Rusia, Patriarch Kirill, berkata beliau amat prihatin dengan keputusan itu, sambil menyifatkan Hagia Sophia sebagai salah satu mercu tanda terhebat kebudayaan Kristian.

"Ancaman terhadap Hagia Sophia adalah ancaman kepada keseluruhan tamadun Kristian, maka ia juga adalah ancaman kepada kerohanian dan sejarah kita.

"Sehingga hari ini, bagi setiap pengikut Orthodox Russia, Hagia Sophia adalah tempat ibadat terhebat Kristian," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau mengingatkan, menukar status bangunan bersejarah itu akan mengakibatkan 'kesakitan' dikalangan penduduk Rusia.

Lambang Agama Kristian

Hagia Sophia sebagai gereja terbesar di Constantinople dan juga di seluruh Empayar Rom Timur (yang menjadikan Ortodoks agama rasmi) mempunyai simbolisme luar biasa.

Kejatuhan Constantinople ke tangan Turki Uthmaniyyah yang beragama Islam justeru dilihat oleh Kristian Ortodoks sebagai peristiwa gelap, apatah lagi Hagia Sophia dijadikan sebagai masjid oleh Sultan Uthmaniyyah, Mehmet II (Al-Fatih).

Kerana itu, Kristian Ortodoks sentiasa mahu "membebaskan" Hagia Sophia dan juga Constantinople.

Pada tahun 1472, Ivan III berkahwin dengan Sophia Palaiologina, anak saudara Maharaja Rom Timur terakhir dan memakai gelaran "czar", yang bermaksud "caesar" – gelaran Maharaja Rom.

Rusia melihat dirinya sebagai "Third Rome", mewarisi kedudukan Empayar Rom (First Rome) dan Rom Timur (Second Rome) sebagai pelindung agama Kristian.

Kerana itulah Rusia melancarkan 12 perang terhadap Uthmaniyyah demi menakluk Constantinople, untuk memasang semula salib di atas kubah Hagia Sophia.

Perang terakhir adalah Perang Dunia Pertama (1914-1918) di mana Rusia menyertai gabungan Britain-Perancis dan Uthmaniyyah pula bersama pakatan Jerman-Austria.

Satu lagi negara yang bercita-cita menawan Constantinople ialah Greece yang merdeka daripada Uthmaniyyah pada tahun 1832.

Negara Greece yang beragama Ortodoks dan ingin menyatukan semula semua kawasan yang ada penduduk berbahasa Greek termasuk pantai barat Turki dan Constantinople.

Greece cuba merealisasikan cita-citanya selepas Uthmaniyyah kalah dalam Perang Dunia Pertama, tetapi tidak berjaya selepas dikalahkan oleh Ataturk dalam Perang Kemerdekaan Turki 1919-1922.

Pada tahun 1934, Ataturk menukar Hagia Sophia jadi muzium dan mengupah arkeologis dari AS bernama Thomas Whittemore untuk 'memasang semula' lukisan mosaic di dinding Hagia Sophia yang menggambarkan Mary (Maryam), Jesus (Isa), malaikat dan tokoh-tokoh ternama.

Lukisan-lukisan ini ditutup pada zaman Uthmaniyyah kerana bercanggah dengan akidah Islam, tetapi tidak dimusnahkan.

Ataturk tidak menjelaskan kenapa dia berbuat demikian, tapi besar kemungkinan adalah untuk mengelakkan konflik dengan negara-negara Ortodoks. Turki perlu berehat dari perang.

Dan sejak Hagia Sophia dijadikan muzium dan dibuka kepada pelawat, keinginan untuk "membebaskan" Hagia Sophia telah berkurangan kerana penganut Ortodoks masih boleh melakukan "umrah" ke Hagia Sophia.

Oleh itu, apabila kerajaan Turki menjadikan semula Hagia Sophia sebagai masjid, Kristian Ortodoks dalam dan luar Turki risau seni Ortodoks dalam Hagia Sophia akan diharamkan sekali lagi, dan orang bukan Islam akan dilarang masuk.

Erdogan dikritik hebat dan dituduh mahu meraih populariti dan tidak sensitif dengan agama lain, walaupun jurucakap Erdogan, Ibrahim Kalin memberi jaminan Hagia Sophia masih akan dibuka kepada pelawat.

Dan langkah terbaharu Turki ini pasti akan menambahkan lagi kesangsian antara Turki, Greece dan Rusia.

Dan mungkin itu juga adalah strategi Erdogan yang suka "mengusik" negara-negara jiran untuk mencapai tujuan dan matlamatnya.

Pembatalan Mahkamah

Berikut terjemahan ringkas penghakiman Mahkamah Turki:

"Mahkamah membatalkan keputusan Majlis Menteri bertarikh 24 November 1934 mengenai penukaran Hagia Sophia daripada sebuah masjid ke sebuah muzium. Keputusan beralasan mengenai Hagia Sophia juga diumumkan.

Menurut maklumat wartawan CNN TURK Serhat Dal, mahkamah menyatakan bahawa tidak boleh dihalang untuk digunakan oleh masyarakat dalam keputusan yang berhujah bahawa Hagia Sophia dimiliki oleh Yayasan Fatih Sultan Mehmet Khan dan dipersembahkan kepada masyarakat sebagai masjid.

Penghakiman itu juga dinyatakan bahawa Hagia Sophia, "Tidak boleh digunakan secara sah kecuali untuk sifat masjid dalam akta yayasan dan tidak mungkin untuk menghalalkannya untuk tujuan lain. Harta tanah tak alih yang telah dilindungi sejak zaman kuno tidak dapat dicegah dari digunakan oleh masyarakat di mana hak-haknya dibiarkan digunakan."

Pencetus utama langkah ini tentulah Presiden Turki hari ini, iaitu Recep Taayyip Erdogan yang menyifatkan tindakan mengubah Hagia Sophia (atau Ayasofya dalam sebutan Turki) kepada sebuah muzium merupakan satu 'kesilapan besar'.

Menurut Erdogan, sudah tiba masanya binaan yang menjadi mercu tanda Istanbul itu diubah semula menjadi sebuah masjid.

"Hagia Sophia tidak akan dijadikan muzium. Status itu akan ditukar dan kita akan mula mengenalinya sebagai Masjid Hagia Sophia. Sesiapa yang datang ke Hagia Sophia akan menziarahinya sebagai sebuah masjid," katanya pada tahun 2019 yang lalu.

Hagia Sophia ditukar menjadi masjid pada 1453 dan berfungsi kira-kira 500 tahun sebagai tempat ibadat Islam, menjadi model kepada masjid lain di kota itu antaranya Masjid Sultan Ahmed (Masjid Biru), Masjid Suleymaniye dan Masjid Rustem Pasha.

Kebanggaan Kristian Ortodoks dengan kemegahan gereja itu berakhir dengan kejatuhan Constantinople ke tangan Empayar Uthmaniyyah apabila Sultan Mehmed II, menguasai tempat itu yang kemudian dinamakan Istanbul pada 1453.

Baginda mengetuai solat Jumaat di situ dan mengarahkan bangunan itu diubah suai menjadi masjid.

Arkitek terkenal, Mimar Sinan diberi tanggungjawab memulihara bangunan itu, yang kemudiannya mereka bentuk dan memasang menara lambang masjid di luar selain mihrab dan mimbar di dalam.

Hagia Sophia kekal sebagai masjid hingga 1935 apabila fungsinya ditukar muzium oleh Pengasas Turki Moden dan presiden pertama negara itu Mustafa Kamal Ataturk, pemerintah Republik Turki (1923-1938).

Selepas Empayar Uthmaniah tumbang, negara moden dan Sekular Turki ditubuhkan sekali gus menyaksikan masjid itu dijadikan muzium pada 1935.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Sunday, July 12, 2020

Misteri Kehilangan Loceng Emas Dhammazedi

Misteri Kehilangan Loceng Emas Dhammazedi

Loceng Besar Dhammazedi dianggap sebagai loceng paling besar di dunia, dengan penghasilan loceng ini diperintahkan oleh seorang raja pada kurun ke-15 dari Kerajaan Hanthawaddy (wilayahnya meliputi Burma/Myanmar moden) bernama Dhammazedi.

Loceng Emas Dhammazedi

Loceng ini dicatatkan sempat menjadi mercu kebanggaan masyarakat tempatan selama lebih kurang 200 tahun sebelum ia dirampas dan hilang di tangan seorang pengembara Eropah.

Loceng Besar Dhammazedi dipercayai masih terdampar di dasar sebatang sungai (atau sering disebut di pertemuan antara Sungai Yangon dan Sungai Bago) di Burma/Myanmar.

Sejumlah usaha telah dilakukan bagi menjejaki kedudukan loceng ini, namun tiada yang meraih keberhasilan.

SEJARAH LOCENG

Kisah Loceng Besar Dhammazedi bermula sekitar tahun 1480 Masihi, ketika pemerintahan Kerajaan Hanthawaddy, dan Raja Dhammazedi diceritakan telah memerintahkan bancian isi rumah dilakukan di seluruh kerajaannya.

Menteri-menteri yang terlibat bertindak menyeleweng kuasa yang diberikan semasa menjalankan tugas berkenaan kerana selain merekodkan jumlah isi rumah, mereka turut mengenakan cukai ke atas rakyat.

Apabila perkara ini sampai ke pengetahuan raja, beliau sama sekali tidak bersenang hati dan untuk mententeramkan kemurkaan raja, menteri-menteri itu pun mencadangkan agar sebuah loceng dihasilkan dengan menggunakan tembaga yang telah mereka ambil daripada rakyat.

Buah fikiran ini akhirnya dipersetujui oleh raja dan usaha penghasilan loceng ini pun dimulakan.

Secara keseluruhan, menteri-menteri Dhammazedi telah mengumpulkan hampir 300 tan tembaga.

Selain daripada tembaga, loceng tersebut juga diperbuat dengan menggunakan perak, emas dan timah, malah ia turut ditatahkan dengan batu zamrud dan batu nilam.

Loceng ini kemudiannya dihadiahkan oleh raja kepada Pagoda Shwedagon (tapak Buddha paling keramat di Burma/Myanmar) di Dagon (kini Yangon).

CATATAN-CATATAN BALBI

Catatan lain yang memerihalkan loceng ini boleh ditemui dalam catatan seorang pedagang dari Venice bernama Gasparo Balbi.

Beliau mengunjungi Dagon pada hujung kurun ke-16 Masihi dan mencatatkan bahawa ketika mengunjungi Pagoda Shwedagon, beliau berpampasan dengan sebuah loceng besar di dalam dewan dan bukannya di luar pagoda sebagaimana yang didakwa oleh legenda masyhur.

Berkemungkinan loceng ini dipindahkan ke dalam bangunan pada suatu tempoh masa.

Apapun, perincian yang dilakukan oleh Balbi adalah sepertimana berikut:

"Aku menemui di dalam sebuah dewan indah sebuah loceng yang sangat besar, yang kami (kemudiannya) mengukur (loceng tersebut), dan mendapati bahawa ianya berukuran tujuh langkah dan tiga depa, dan ia dipenuhi dengan aksara dari atas hingga bawah, tersusun sangat rapat hingga satu huruf menyentuh huruf yang lain, namun tiada bangsa yang dapat memahaminya."

KISAH DE BRITO

Filipe de Britoy Nicote 1

Seorang lagi orang Eropah yang direkodkan pernah menemui loceng ini mempunyai rancangan tersendiri terhadap khazanah gergasi tersebut.

Seorang pengembara Portugis bernama Filipe de Brito e Nicote dicatatkan telah mendirikan sebuah pos perdagangan di Syriam (kini Thanlyin) sekitar penghujung kurun ke-16 atau awal kurun ke-17 Masihi.

Mengambil kesempatan di atas kemunduran kuasa diraja di Burma, pengembara Portugis ini melebarkan pengaruhnya di seluruh kawasan berhampiran sungai.

Malah, beliau turut menguasai Dagon dan kawasan pinggiran di sekitar menjelang tahun 1600.

Pada tahun 1608, de Brito memutuskan untuk memindahkan Loceng Besar Dhammazedi dari Pagoda Shwedagon.

Pengembara ini berhasrat mahu membawa loceng tersebut ke Syriam, di mana di sana beliau boleh mencairkannya dan menggunakan logamnya untuk menghasilkan laras-laras meriam bagi kegunaan kapal-kapalnya.

De Brito dicatatkan berjaya mengangkut loceng ini ke Sungai Bago, yang kemudiannya dimuatkan ke atas sebuah rakit.

Rakit ini diikat pada kapal utama de Brito dan memulakan perjalanannya mengharungi sungai.

Tatkala tiba di pertemuan antara Sungai Bago dan Sungai Yangon, rakit ini pecah lalu loceng tersebut tenggelam ke dalam dasar sungai.

LOKASI YANG TIDAK DIKETAHUI

Walaupun Loceng Besar Dhammazedi telah pun hilang selama lebih 400 tahun, ia masih belum dilupakan oleh masyarakat Burma/Myanmar.

Pada tahun 2014, dilaporkan bahawa dalam tempoh 25 tahun terakhir, sekurang-kurangnya tujuh percubaan serius untuk menjejaki loceng bersejarah ini telah dilakukan.

Bagi masyarakat Burma/Myanmar, loceng ini dianggap sebagai khazanah negara merangkap khazanah Buddhisme.

Justeru, besar kemungkinan usaha untuk mencari loceng ini akan dilanjutkan lagi di masa hadapan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

SBDJ Siri 169: Mendengar Suara Ganjil

SBDJ Siri 169: Mendengar Suara Ganjil

Setelah menunaikan sembahyang asar, saya terus berlegar-legar dalam bilik surau. Datuk membaca al-Quran, Haji Basilam terus berwirid panjang. Andi Kamarool baring terlentang di bucu surau, sepasang matanya merenung siling surau. Barangkali dia sedang pasang angan-angan tentang Mia agaknya.

Toyol jadi-jadian

Agaknya dia sedang membayangkan dirinya berjalan berdua-duaan dengan Mia di padang lapang. Mereka berkejar-kejaran, berjatuh-jatuhan di tanah lapang. Saling gelak ketawa.

Biarlah Andi Kamarool dengan dunianya, bisik batin saya sambil mengeliat.

"Hummmmm..."

Saya menoleh ke arah Andi Kamarool yang mengeluh. Kedudukannya sudah berubah, kalau tadi dia menelentang kini dia meniarap pula. Datuk dan Haji Basilam masih seperti tadi.

Saya berubah tempat dari penjuru sebelah kanan, bergerak ke penjuru kiri dan pada saat itu sepasang mata saya tertumbuk ke arah beberapa keping sejadah yang tersangkut di dinding.

Sesungguhnya, saya tidak berminat dengan sejadah yang dilipat tiga segi serta ditindih dengan anak lesung batu. Terletak betul betul dibawah jendela yang daunnya tertutup rapat.

Kerana kedudukannya terasing dari sejadah-sejadah yang lain dan ditindih dengan anak lesung batu pula, membuat saya tidak sabar-sabar untuk melihat rupa dan bentuk sejadah tersebut.

Tanpa mahu membuang masa, anak lesung batu saya tolak, sejadah yang berlipat tiga terus ditarik dan dibentangkan atas lantai.

Bila sejadah terhampar di depan mata, saya terlihat potret harimau. Badan harimau berwarna kuning dengan belang-belang hitam berlatar belakangkan pepohon yang menghijau segar.

Saya tatap potret muka harimau untuk beberapa saat dan saya rasa sepasang telinga dan matanya bergerak.

Dan pada saat itu juga, seluruh urat saraf terasa lemah, darah jadi gemuruh dan perasaan jadi gementar.

Saya renung ke arah datuk, Haji Basilam dan Andi Kamarool, semuanya tidak merenung ke arah saya.

Cepat-cepat sejadah aneh itu saya lipat tiga kembali, lalu saya tindih dengan anak lesung batu. Tempat itu segera saya tinggalkan, bergerak perlahan-lahan ke arah Andi Kamarool.

Buat beberapa saat, saya terpaksa duduk bersila di hujung kepala Andi Kamarool untuk menenangkan perasaan dan menghilangkan darah gemuruh yang berlari dalam urat saraf.

Bila perasaan kembali normal, saya segera mendekati Haji Basilam yang secara kebetulan sudah selesai wirid.

"Kenapa muka kamu nampak cemas Tamar?"

"Tak adalah, saya macam biasa."

"Kalau begitu, aku yang salah pandang," kata Haji Basilam sinis.

Debar hati di kala itu hanya Allah saja yang tahu. Haji Basilam bangkit dari duduknya.

Kerana merasa tidak selesa, Andi Kamarool terus duduk dan kemudian berdiri. Datuk menutup Quran dan meletakkan di atas rak.

Haji Basilam melangkah ke tengah surau dengan diikuti oleh datuk. Mereka berhenti di situ.

"Sekarang kita pergi ke rumah lain. Kita bermalam di situ," kata Haji Basilam kepada datuk.

"Ayuh, kita pergi sekarang," balas datuk sambil melemparkan pandangan ke arah saya dan Andi Kamarool.

Kami (saya, Andi Kamarool dan datuk) dibawa oleh Haji Basilam menuju ke sebuah rumah yang terletak di sebelah kanan rumah batu besar.

Jaraknya dengan rumah batu besar, kira-kira sepelaung saja. Dengan tenang, Haji Basilam membuka pintu.

"Naiklah," katanya dari ambang pintu.

Datuk pijak anak tangga dengan teliti dan akhirnya tubuh datuk hilang ditelan pintu rumah.

Saya dengan Andi Kamarool saling berpandangan, siapakah yang harus naik dulu? Saya atau Andi Kamarool.

Lapang rasa dada, bila Andi Kamarool mendahului saya memijak anak tangga rumah. Saya mengekori dari belakang.

Kalau ada bencana, pasti Andi Kamarool menerima risikonya terlebih dahulu dan saya masih ada kesempatan untuk mengelak atau cabut lari.

Berada dalam perut rumah tubuh terasa sejuk sekali. Haji Basilam tidak ambil peduli kehadiran kami.

Dia asyik memberi penerangan tentang rumah papan kepada datuk. Saya lihat datuk anggukkan kepala saja.

MEJA

Rumah papan tiga bilik itu mempunyai ruang tamu yang luas. Tersedia sebuah meja bundar (bulat) yang diperbuat dari papan jati, di kelilingi empat kerusi rotan.

Di tengah bundar ada patung harimau sedang tidur dibuat dari tembikar.

Tidak jauh dari meja bundar, tersedia meja empat persegi yang dibuat dari kayu cengal beralaskan cermin tebal.

Di bawah cermin tersedia potret harimau dengan sepasang mata bersinar. Potret harimau itu nampak seperti hidup.

Kerana emosi terganggu mendorong saya bertindak, menarik kain tutup meja berwarna kuning di bawah meja bundar, lalu menutup potret harimau Sumatera itu.

"Eh tamar, jangan kamu kacau meja tu. Itu meja tulis bapa Mia, sebaiknya kamu beredar dari situ," teriak Haji Basilam. Gerak-geri saya dapat dikesannya.

"Saya tak tahu Tuk Aji."

"Aku lupa nak cakap tadi, dulu meja kaca tu di tempatkan di rumah batu, kemudian di pindahkan ke sini."

"Kenapa dipindahkan ke rumah kecil Tuk Aji?" soal Andi Kamarool.

Saya lihat Haji Basilam menggigit bibir. Ia seperti keberatan mahu menjawab pertanyaan Andi Kamarool.

"Pelik juga, dari rumah batu dipindahkan ke rumah papan," kata saya.

Dan kali ini saya lihat Haji Basilam melagakan gigi atas dengan gigi bawah beberapa kali. Dia mundar-mandir di depan kami dan akhirnya berhenti di depan saya.

"Sebabnya..." Haji Basilam tidak meneruskan kata-kata.

Dia renung muka datuk buat beberapa saat. Bila datuk anggukkan kepala, Haji Basilam pun meneruskan percakapan yang tersangkut.

"Sebabnya, Mia selalu terlihat bentuk manusia yang menyerupai bapanya membaca dan menulis di meja itu waktu tengah malam, terutama pada malam Jumaat dan Isnin. Kadang-kadang dia nampak anak harimau bermain atas meja tu."

"Haaaa..." mulut saya terlopong.

Dengan serta merta bulu roma saya berdiri. Saya segera beredar dari tepi kaca empat segi.

"Bagus jangan dekat meja itu," puji Haji Basilam.

Dia melihat saya beredar disisi tanpa mempedulikan Andi Kamarool yang sedang berbual dengan datuk.

Dari bibir jendela, saya menatap pepohon yang hijau damai di lereng bukit, hati terhibur melihat awan gemawan berarak lembut bersama kicau burung. Dedaun kelapa melintuk-lintuk disentuh bayu petang yang bertiup lembut.

Haji Basilam bergerak menuju ke arah datuk dan Andi Kamarool.

"Memang saya tak duga, abang Aji nak singgah dan bermalam di sini," suara datuk menerkam gegendang telinga saya.

"Bukan apa-apa, aku cuma nak beri pengalaman baru kepada cucu kamu dan kawannya. Aku tak mahu mereka dengar cerita yang bukan-bukan, kemudian mereka percaya dengan cerita itu lalu dihebahkan kepada orang lain, sedangkan mereka sendiri tak tengok," terang Haji Basilam.

"Maksud abang Aji?" tanya datuk.

"Mereka berdua pernah bagitau aku yang mereka pernah dengar cerita-cerita pelik dan aneh di Kerinci ni. Jadi aku mahu mereka tengok sendiri apakah cerita yang mereka dengar itu benar atau sekadar cerita saja."

"Saya faham sekarang, tapi..."

"Tapi apa?" Haji Basilam tentang biji mata datuk.

"Soalnya, beranikah budak berdua tu menghadapinya?"

"Kita tengok dulu, kalau dia orang boleh, kita biarkan. Kalau dia orang tak boleh kita suruh diorang undur."

"Saya setuju," suara datuk riang benar. Ada senyum berlari di kelopak matanya.

BULAT

Bila dialog antara Haji Baslam dengan datuk tidak dapat ditangkap oleh gegendang telinga, saya segera menoleh ke arah mereka. Ingin mengetahui kenapa mereka diam.

Dan pada saat itu saya dapati Andi Kamarool sudah berubah tempat. Dia membelek-belek kitab lama di bawah meja bulat.

Andi Kamarool mencangkung di situ, macam anjing merenung tulang.

"Berapa lama agaknya kita di sini abang Aji?"

"Ikut keadaan," sahut Haji Basilam sambil menyuruh datuk masuk ke bilik tengah untuk berehat.

"Abang Aji bilik mana?"

"Aku di bilik dekat pintu masuk."

"Kalau begitu, budak-budak berdua di bilik sebelah kiri," datuk menoleh ke arah saya dan Andi Kamarool, sebelum dia merenung ke arah bilik yang terbuka sebelah.

Di sebelah kanan pintu (lebih tetapnya dinding sebelah luar) tersangkut sebilah sundang. Di hujung sundang tergantung pedang lama tanpa sarung. Mata pedang nampak berkarat.

Melihat pintu bilik yang terbuka separuh, sundang dan pedang tanpa sarung membuat hati saya berat sekali untuk menginap dibilik tersebut.

"Saya dengan Andi tidur dibilik itu, Tuk Aji," saya meluruskan jari telunjuk ke arah pintu bilik yang terbuka separuh.

Pertanyaan saya tidak dijawab oleh Haji Basilam. Dia hanya tersenyum.

"Belum tentu kamu berdua boleh tidur di situ," jawapan dari Haji Basilam membuat jantung saya berdebar. Seribu persoalan menari-nari dalam kotak minda saya.

"Habis kami tidur di mana?" Andi Kamarool minta kepastian.

"Aku mahu kamu berdua tidur di anjung rumah batu."

"Anjung rumah batu mana Tuk Aji," potong saya.

"Di anjung rumah batu Mia."

"Minta maaf," celah Andi Kamarool.

Haji Basilam ketawa, datuk menggelengkan kepala mendengar ungkapan yang diluahkan oleh Andi Kamarool.

"Jangan mudah mengalah sebelum mencuba, kamu berdua boleh tahu siapa Mia yang sebenar."

Saya dan Andi Kamarool kerutkan kening dan serentak kami merenung muka Haji Basilam dengan seribu persoalan.

Ternyata reaksi kami tidak mengejutkan Haji Basilam, malah dia mempamerkan senyum sinis.

Tanpa mahu mengikuti perkembangan selanjutnya, datuk terus melangkah ke dalam kamar yang dikhaskan untuknya.

Haji Basilam mengikuti datuk sehingga di ambang pintu bilik.

"Aku nak bawa budak-budak ni keluar."

"Silakan abang Aji," sahut datuk dari dalam kamar.

Kerana sudah tahu matlamatnya, saya dan Andi Kamarool keberatan memenuhi ajakan Haji Basilam itu. Walaupun dia sudah berada di muka pintu.

"Mari, kenapa diam di situ," suara Haji Basilam lembut. Dan kami tidak berupaya membantah. Akur dengan kemahuannya.

Saya dan Andi Kamarool mengekori Haji Basilam menuju ke rumah batu besar. Lagi sekali kami terdampar di ruang tamu rumah batu.

Bila berdepan dengan Mia, keresahan di hati pun berakhir. Jauh di sudut hati, saya amat mengagumi kecantikannya.

Dia kelihatan lemah-lembut dan bersopan santun. Saya kira Andi Kamarool juga sependapat dengan saya.

"Si Andi dan Tamar nak melawat kawasan rumah kamu, Mia."

"Boleh ayah bawalah."

"Begini Mia, kamu sendiri yang bawa mereka."

"Ayah nak ke mana?"

"Aku nak berehat, lagipun mereka nak tidur di anjung rumah kamu," kata Haji Basilam sambil bangun.

Tanpa mahu merenung ke arah saya dan Andi Kamarool, Haji Basilam melangkah keluar dari ruang tamu.

Saya dan Andi Kamarool termanggu kerana tidak menduga Haji Basilam membuat keputusan begitu drastik sekali.

Sepasang biji mata Mia silih berganti menatap kami. Dia bagaikan tahu apa yang bergolak dalam lubuk hati saya dan Andi Kamarool.

"Cakap dengan jujur, kamu berdua pernah mendengar cerita yang pelik-pelik tentang aku," soal Mia.

Serentak kami gelengkan kepala.

"Ayah tak cerita apa-apa?"

"Tak ada," jawab kami serentak.

GARU

Buat beberapa detik Mia menggaru-garu pangkal dagunya dengan jari kelingking. Kemudian dia menarik nafas kelegaan. Mia puas hati dengan penjelasan yang kami luahkan.

"Mari," Mia renung muka kami sekali lagi. Ia terus bangun dari kerusi dan melangkah ke pintu.

Kami terus mengekorinya, sebaik sampai di halaman, Mia tidak meneruskan langkah. Dia terus duduk dibangku panjang.

"Kenapa Mia? Kamu sangsi dengan kami," tanya saya.

"Tidak," dia terus bangun.

"Tapi aku..."

"Tapi apa Mia?" potong Andi Kamarool.

Mia senyum dengan sepasang mata yang cantik, bercahaya menampar wajah Andi Kamarool.

Hati saya terus berdebar. Mia terlalu banyak berteka teki dalam hal ini, fikir saya dalam hati. Rasa meluat dan benci kepadanya mula bermain dalam diri.

"Terus terang saja dengan kami Mia," saya merayu.

"Kalau jumpa benda-benda ganjil jangan terkejut. Aku tahu ada pelbagai cerita tentang rumah ni, kerana kamu datang bersama ayah, aku yakin kamu ikhlas, aku harap kamu berdua dapat mencari perkara yang ganjil tu," tambah Mia.

"Kami faham Mia, cerita di luar kadang-kadang lebih hebat dari cerita sebenar. Memang adat manusia suka menambah cerita," Andi Kamarool memberikan pendapat.

"Barangkali cakap Andi betul," balas Mia bersama senyuman dan jelingan manja ke arah Andi Kamarool yang wajahnya mirip pelakon Mustapha Kamal (semasa muda dulu).

Jelingan dan senyuman segera dibalas oleh Andi Kamarool dan Mia nampak tergamam sedikit.

Saya kira, antara mereka ada getaran rasa yang terpancar dari senyuman dan kerlingan.

"Mari kita mulakan."

"Ayuh," jawab saya dan Andi Kamarool serentak.

Untuk melawat seluruh kawasan rumah batu lama itu, perjalanan di mulakan dari sebelah kiri halaman menuju ke kanan.

Berjalan-jalan di kawasan rumah yang luas, di bawah sinar matahari petang yang memancar lembut memang menyeronokkan. Tetapi sebagai manusia saya tetap berhati-hati.

"Mia duduk seorang di sini?" saya bertanya dalam usaha mengatasi rasa jemu berjalan.

"Iya saya tingal seorang. Kenapa Tamar tanya perkara macam tu?"

"Sengaja tanya, saya kira Mia seorang perempuan yang berani."

Mia terdiam, langkah yang rancak diperlahankannya. Kicau burung terus mengasak lubang telinga kami. Di udara kelihatan helang liar terbang rendah.

"Keluarga saya percaya, saya dikawal oleh nenek sendiri. Dalam bahasa di sini sebut Opung," penjelasan yang diungkapkan oleh Mia itu membuat kami bingung.

Haji Basilam tidak pernah menyebut tentang nenek Mia. Saya renung ke kiri dan ke kanan dan ke arah rumah batu, mudah-mudahan biji mata saya dapat mengesan rupa paras nenek Mia. Harapan saya tidak menjadi kenyataan.

"Tapi, sejak tadi kami tak nampak nenek Mia?" Andi Kamarool pula bertanya dalam nada suara yang membayangkan rasa cemas.

"Dia datang bila dipanggil."

"Kami ingin bertemu dengannya Mia," saya hulurkan permintaan.

"Datuk nenek tidak datang secara fizikal."

"Kenapa begitu Mia?" saya mula cemas.

"Datuk dan nenek saya sudah mati."

"Huhhhhh..." keluh saya.

Seluruh sendi kaki terasa lemah. Bagaikan tidak berdaya mahu melangkah. Mahu saya nyatakan pada Mia supaya membatalkan saja melawat kawasan rumahnya.

"Mia kita berhenti di sini."

Permintaan saya tidak dihampakan. Mia sedia berhenti di bawah pokok besar dan duduk atas batang kayu tumbang yang terdapat di situ.

"Mia, kamu harus berterus terang dengan kami. Cerita kamu menimbulkan macam-macam sangkaan buruk di hati," begitu spontan Andi Kamarool menyuarakan suara hatinya.Tanpa segan-segan dia terus duduk.

"Pada kamu berterus terang tetapi, kami tidak dapat menangkap maksud dari kata-kata kamu, Mia."

"Jadi, kamu mahu aku cerita cara terang-terangan Andi?"

"Iya, sudah mestinya begitu."

"Semua keluarga percaya, datuk nenek kami keturunan manusia harimau. Bapa saya, emak saya, adik beradik dan saya memang manusia keturunan harimau. Apa kamu berdua sudah puas dengan penjelasan ini, mari aku tunjukkan buktinya."

Sebelum menyahut pelawannya itu, saya dan Andi Kamarool didakap keresahan. Saya melangkah ke kiri dan ke kanan di hujung batang kayu. Andi Kamarool, sekejap duduk, sekejap bangun. Mia tetap tenang.

"Macam mana! Setuju ikut aku?"

Mia minta kepastian. Kami masih belum dapat memberikan jawapan pasti.

"Sekarang macam mana, kamu berdua setuju atau tidak?" ulang Mia.

"Setuju," sahut saya.

Andi Kamarool terkejut dengan tindakan saya itu.

"Kalau dah setuju mari ikut saya."

"Ke mana Mia?" Andi Kamarool mula ragu-ragu.

"Berpatah balik ke rumah batu."

"Jum..." saya memberi keputusan muktamad.

Kami terus mengikuti Mia. Anehnya, dia membawa ke bahagian belakang rumah dan kami di suruh masuk ikut pintu dapur, bukannya ikut pintu hadapan.

Ini membuat perasaan saya semakin cemas. Ruang dapur yang luas, bersih dan teratur saya renung setiap sudut.

Pinggan mangkuk, cawan dan piring dari luar negeri tersusun rapi dalam rak. Saya dan Andi Kamarool mengambil sikap membisu.

SUDUT

Mia membawa kami ke sebuah bilik di sudut ruang dapur. Dengan perlahan-lahan dia menolak daun pintu.

Memang, Mia tidak berusaha untuk masuk ke kamar tersebut. Malah dia mengingatkan saya dan Andi Kamarool supaya jangan menyentuh papan atau pintu kamar.

Dalam kamar yang agak luas itu tersedia sebuah katil besi, tilam yang ditutup dengan kain cadar berwarna putih. Ada percikan darah yang sudah kering pada cadar tersebut.

"Nampaknya, bilik ini tidak digunakan."

"Memang betul cakap kamu Tamar," Mia renung biji mata saya.

"Dulu, siapa yang tinggal di sini Mia?" Andi Kamarool pula bertanya.

"Ini bilik nenek. Sejak dia mati, bilik ini terus kosong, tak ada siapa yang mahu duduk di situ. Orang tua saya dan abang sendiri tak suka melihatnya, kecuali saya sekali-sekala datang menjenguk dari luar. Saya tak berani masuk."

Penjelasan dari Mia membuat saya dan Andi Kamarool undur dua tiga tapak ke belakang. Tidak mahu mendekati dinding atau pintu bilik.

"Kesan darah di cadar tu, darah siapa Mia?"

Akibat pertanyaan yang saya ajukan, Mia menarik nafas dalam-dalam. Ada keresahan dalam hati terpamer di wajahnya.

Dia seperti kurang senang dengan tindak tanduk saya yang banyak bertanya.

Buat beberapa ketika, Mia menundukkan kepalanya merenung lantai simen dapur. Dia seperti bertafakur seolah-olah mengasingkan dirinya dengan kami dan dunia luar.

Saya dan Andi Kamarool segera mempersiapkan diri untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal terjadi.

Manalah tahu, dengan tiba-tiba Mia menjelma menjadi harimau betina lalu membaham kami.

Sudah lima minit masa berlalu, keadaan Mia tetap seperti tadi. Situasi begini membuat degup jantung saya dan Andi Kamarool bertambah hebat.

Keadaan ruang bertambah suram kerana matahari sudah pun jatuh di kaki langit. Bebunga senja mula menguasai kawasan sekitar rumah.

"Mia, kalau semuanya ini menyusahkan kamu, aku minta maaf," sebaik saya menamatkan kata-kata itu, Mia segera menegakkan kepalanya.

Dia merenung saya dan Andi Kamarool dengan renungan yang tajam tetapi, tidak membayangkan rasa dendam.

"Saya faham Tamar, tak ada apa yang saya mahu rahsiakan dari kamu berdua," tiba-tiba Mia bersuara membunuh keraguan hati kami.

"Cadar putih atas katil tu, cadar kepunyaan nenek di saat-saat kematiannya. Kedudukan cadar itu tidak diusik.

"Sebelum mati, nenek mengalami luka-luka di tubuh. Darah yang keluar tidak berhenti-henti, sebahagian dari darah tu terkena kain cadar," sambung Mia.

"Kasihan dia," keluh Andi Kamarool.

Mia tersenyum dan menerangkan, semasa peristiwa itu berlaku di depan matanya. Ketika itu dia baru berusia tujuh tahun.

Nenek juga memberitahu keluarga, agar mayatnya tidak dikebumikan di tanah perkuburan umum.

"Saya masih ingat kata nenek kepada orang tua lelaki saya, begini katanya. Tanam saja mayat aku di kawasan rumah kita," lanjut Mia dengan wajah yang serius.

Saya segera terfikir, aneh juga dalam dunia yang serba maju ini, masih ada orang yang mahu mayatnya dikebumikan di kawasan perumahan.

Tetapi menurut Mia, tak seorang pun antara keturunan manusia harimau itu yang berani membantah hasrat neneknya itu.

"Antara nenek dan datuk, siapa dulu yang meninggal dunia Mia," tanya Andi Kamarool.

"Menurut cerita orang tua saya, ayahnya mati jatuh ke dalam gaung di sebuah gunung. Mayatnya terus hilang, tidak dapat dikesan.

"Sejak kematian nenek, kami sekeluarga sering terdengar suara orang bercakap dalam bilik ni. Semua keturunan kami membuat kesimpulan, suara itu adalah suara nenek dan suaminya," begitulah Mia mengesahkan tentang sejarah kamar yang terdapat di sudut ruang dapur.

Sekali pandang keadaan kamar itu amat menyeramkan.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 169/284

BACA: SBDJ Siri 168: Rahsia Gadis Kerinci
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Bahaya Toksik Plumbum Pada Pinggan Mangkuk

Bahaya Toksik Plumbum Pada Pinggan Mangkuk

Plumbum sudah lama digunakan sebagai bahan utama dalam penghasilan pewarna untuk mewarna corak dan lukisan pada produk seramik, terutama pinggan mangkuk, namun pengguna perlu berhati-hati kerana pinggan mangkuk seperti ini mungkin tidak selamat untuk kegunaan harian.

Cat gred industri
Penggunaan cat gred industri.

Ini kerana logam berat plumbum digunakan boleh memberi kesan terhadap kesihatan, kerana pewarna digunakan ialah cat industri yang sememangnya tidak sesuai untuk pembuatan pinggan mangkuk.

Pengusaha cenderung menggunakan cat pewarna atau cat daripada gred industri kerana harganya lebih murah dan dapat menghasilkan corak serta warna menarik.

Bahan plumbum itu mudah luntur apabila kita meletakkan makanan yang panas atau berasid tinggi pada pinggan mangkuk terbabit.

Cat Plumbum

Contoh plumbum yang digunakan dalam pembuatan pinggan mangkuk seramik tetapi bahan plumbum ini luntur dalam makanan sangat sedikit. Cat daripada gred industri tidak sesuai diguna untuk pinggan mangkuk.

Seterusnya ia terlarut lalu bahan toksik ini meresap ke dalam cecair pada makanan yang bersentuhan dengannya.

Ini sangat berbahaya kepada pengguna kerana bahan industri dihasilkan menggunakan campuran pelbagai kimia berbahaya yang boleh menjejaskan kesihatan.

Bahan plumbum yang luntur tidak mengeluarkan bau, warna dan rasa kerana saiznya terlalu kecil.

Sedikit demi sedikit bahan kimia ini tersimpan dalam badan pengguna yang lama-kelamaan memberi kesan kepada kesihatan.

Kesan kepada golongan dewasa ialah gangguan saraf seperti Parkinson, nyanyuk, gangguan fungsi otak dan hati.

Pinggan putih
Pinggan putih tanpa corak lebih selamat digunakan.

Kesan kepada kanak-kanak pula adalah proses tumbesaran terbantut, masalah pembelajaran dan 'Intelligence Quoteint (IQ) rendah.

Pinggan mangkuk yang cantik ini tentunya menjadi perkakas kegemaran yang kerap digunakan.

Semakin kerap menggunakan pinggan ini maka bertambah banyak toksik menyerap masuk ke dalam badan.

Sebaik-baiknya elakkan menggunakan pinggan ini kerana ia lebih selamat digunakan untuk hiasan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hmetro

Kenapa Kita Menghayunkan Tangan Apabila Berjalan?

Kenapa Kita Menghayunkan Tangan Apabila Berjalan?

Pernahkah anda terfikir kenapa kita menghayunkan tangan ketika berjalan, padahal anda berjalan menggunakan kaki, jadi mengapa ia perlu? Untuk memastikannya, cuba anda berjalan sekarang tanpa menghayunkan tangan?

Kenapa jalan hayun tangan

Ternyata, anda sedar boleh melakukannya dengan mudah dan selagi anda menumpukan perhatian untuk tidak menghayunkan tangan.

Namun, selepas beberapa ketika, anda berjalan dan berfikir tentang hal lain, tanpa sedar, anda mula menghayunkan tangan seperti biasa.

Mengapa kita cenderung untuk menghayunkan tangan?

Jawapan kepada soalan ini diterangkan dengan satu aspek mudah, iaitu biomekanik.

Saintis sebelum ini mempercayai bahawa perlakuan menghayunkan tangan ini bermula daripada evolusi daripada perubahan manusia yang dahulunya berjalan menggunakan kaki dan tangan.

Namun, kajian terbaru telah menyangkal dan menerangkan teori ini dengan lebih baik.

Jurutera biomekanikal dari Universiti of Michigan telah menemui bahawa tindakan menghayunkan tangan adalah salah satu proses berjalan menggunakan dua kaki.

Mereka menemui teori yang berjalan sambil menghayunkan tangan adalah cara pergerakan yang paling menjimatkan.

Bagaimana dan menjimatkan apa?

Apabila anda berjalan sambil menghayunkan tangan, otot anda memerlukan tenaga yang lebih rendah untuk berjalan dan ianya tidak didorong oleh otot.

Dalam satu eksperimen, mereka mengkonklusikan bahawa mereka yang berjalan dengan tangan yang kaku memerlukan lebih usaha untuk berjalan. Jadi, orang yang berjalan sambil menggerakkan tangan berjalan 20% lebih laju.

Menghayunkan tangan terjadi secara semulajadi sehinggakan membiarkan tangan anda bergerak sebenarnya memerlukan tenaga yang lebih rendah daripada mengekalkan ia kaku.

Graf-graf ini menunjukkan bagaimana pergerakan tangan normal memerlukan masa dan sudut momentum yang lebih rendah berbanding tangan kaku di sisi dan pergerakan tangan melawan arah.

Disebabkan jumlah masa yang rendah, tenaga yang digunakan juga adalah rendah.

Cuba fikirkan tentang bandul. Apabila kaki anda bergerak, badan anda juga akan turut bergerak. Pergerakan ini memaksa tangan anda untuk terhayun, sama seperti bandul.

Tangan anda bergerak dengan tidak sengaja kesan daripada pergerakan ini dan dengan cara ini, otot-otot anda tidak memerlukan usaha.

Tenaga yang sangat rendah digunakan oleh otot-otot anda untuk mengawal pergerakan ini juga, menghayunkan tangan ketika berjalan memudahkan kerja kaki anda.

Tenaga yang mana kita kenakan pada permukaan tanah bertambah sebanyak 63% jika tangan kita bergerak. Ini mengurangkan tenaga yang penggunaan tenaga untuk berjalan dengan ketara.

Lagipun, menggerakkan tangan anda selari dengan kaki, contoh, melangkah kaki kiri dan menggerakkan tangan kiri ke hadapan secara serentak, adalah lebih sukar untuk dilakukan oleh badan anda dan ia memerlukan 26% lebih tenaga daripada gaya jalan biasa.

Jadi, jika anda membaca artikel ini dengan memegang telefon pintar anda menggunakan kedua-dua belah tangan sambil berjalan, maka anda telah membuatkan badan bekerja dengan lebih kuat daripada biasa.

Lagipun, berjalan sambil menggerakkan tangan telah dilakukan sejak kita mula berjalan sehinggalah kini, jadi ia sudah menjadi sebahagian daripada hidup kita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

5 Pemenang Jackpot Paling Lumayan Di Dunia

5 Pemenang Jackpot Paling Lumayan Di Dunia

Jika anda bermain loteri atau nombor ekor, ia semata-mata bergantung kepada nasib dan di Malaysia, hadiah paling lumayan dimenangi adalah pada tahun 2017 di mana seorang wanita berusia 40 tahun telah memenangi wang tunai bernilai RM69.6 juta melalui Grand Toto 6/63.

Namun, nilai ini tidaklah setanding dengan hadiah jackpot lumayan yang dimenangi dalam senarai ini.

Nota: Artikel ini bukan untuk menggalakkan anda berjudi yang ternyata merugikan, hanya sekadar perkongsian.

1. Mavis Wanczyk - RM3.09 bilion

Pemenang Jackpot Paling Lumayan

Seorang pekerja hospital dari Masschusetts, Mavis Wanczyk, telah memenangi hadiah loteri paling tinggi di dunia, iaitu RM3.09 bilion, jackpot Powerball pada Ogos 2017.

Wanita ini serta-merta memberitahu majikannya bahawa dia ingin berhenti kerja disebabkan kemenangan itu.

Menurut Mavis, dia menggunakan gabungan angka tarikh lahir untuk membeli tiket loteri.

Mavis memilih pilihan bayaran wang tunai sekali gus bernilai RM1.95 bilion, atau RM1.37 bilion.

Pemenang yang ingin menerima wang tunai penuh perlu memilih pilihan pembayaran yang mengambil masa beberapa dekad, yang dibayar setiap tahun.

Kebarangkalian untuk memenangi jackpot Powerball adalah 1 dalam 292,201,338.

2. Gloria Mackenzie - RM2.4 bilion

Pemenang Jackpot Paling Lumayan

Berusia 84 tahun, seorang warga emas dari Florida, AS telah memenangi jackpot Powerball paling tinggi dalam sejarah, bernilai RM2.4 bilion pada tahun 2013.

Ketika ditemui di ibu pejabat loteri, Gloria memberitahu bahawa kemenangannya itu hanyalah disebabkan nasibnya yang baik.

"Ketika sedang beratur, seorang pemain loteri yang baik hati telah membenarkan saya memotong barisannya untuk membeli tiket Quick Pick."

Gloria kemudiannya membeli 5 tiket dengan harga berjumlah RM40 dan oleh kerana usianya yang sudah lanjut, Gloria memilih untuk mendapatkan bayaran sekali gus, bernilai RM1.5 bilion sebelum cukai.

3. Wanita dari New Hampshire - RM2.28 bilion

Wanita dari New Hampshire

Pada 6 Januari 2018, seorang wanita yang tidak diketahui identitinya telah memenangi jackpot Powerball bernilai RM2.28 bilion.

Namun, wanita tersebut tidak mahu identitinya didedahkan kerana tidak mahu menerima nasib yang sama seperti pemenang jackpot yang lain di mana menjadi mangsa pihak tidak bertanggungjawab.

Walau bagaimanapun, undang-undang negeri memerlukan nama dan alamat pemenang untuk memastikan dia tidak mempunyai kaitan dengan loteri tersebut.

Hadiah yang dimenanginya dituntut oleh peguamnya ketika kes mahkamah untuk menyembunyikan identitinya masih berlangsung.

Hadiah dituntut dengan pilihan wang tunai sekali gus bernilai RM1.43 bilion.

4. Pemenang dari California (masih belum menuntut hadiah) - RM2.21 bilion

Pemenang dari California

Pada Julai 2018, pihak California Lottery telah menyerahkan cek simbolik bernilai RM4 juta kepada pemilik kedai minuman keras yang menjual tiket loteri Mega Millions yang bernilai RM2.21 bilion.

Namun, pemenang loteri ini masih belum muncul untuk menuntut hadiah dan tempoh 1 tahun diberikan kepadanya.

Pemenang boleh memilih pilihan wang tunai lump sump sebanyak RM1.3 bilion, atau hadiah penuh RM2.21 bilion yang dibayar dalam tempoh 29 tahun.

Pemilik kedai tersebut, Kewal Sachdev, 65, sedang tidur ketika pekerja loteri menelefonnya dan memberitahu kedainya menjual tiket yang memenangi Mega Millions.

"Saya masih cuba untuk menghadam apa yang berlaku. Saya tidak tahu bagaimana untuk memberikan reaksi," kata Kewal.

5. Pasangan suami isteri dari Indiana - RM2.18 bilion

Pasangan suami isteri dari Indiana

Pada Julai 2016, tiket yang dibeli oleh seorang pemenang telah ditabalkan sebagai memenangi jackpot Mega Millions bernilai RM2.18 bilion.

Namun, beberapa minggu kemudian, pemenang ini masih tidak muncul untuk menuntut hadiahnya, sehinggalah hampir sebulan, pasangan suami isteri dari Indiana telah memunculkan diri dan mengesahkan bahawa mereka adalah pemenang tersebut.

Ketika memenangi jackpot ini, ia merupakan kemenangan terbesar dalam sejarah Mega Millions dengan satu tiket.

Pasangan tersebut yang tidak mahu dikenali memberitahu bahawa, mereka terlupa yang mereka telah membeli tiket loteri.

Mereka kemudiannya terjumpa tiket tersebut, memeriksa nombor dan menyedari bahawa mereka adalah pemenangnya.

Tidak percaya dengan apa yang berlaku, mereka mematikan dan menghidupkan semula komputer bagi memastikan ia benar-benar berlaku.

Pasangan ini memutuskan untuk menerima bayaran lump sump bernilai RM1.54 bilion sebelum cukai atau RM1.10 bilion selepas cukai.

Kebarangkalian untuk memenangi jackpot Mega Millions adalah 1 dalam 258,890,850.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi


Friday, July 10, 2020

Sharifah Sakinah Akui Sudah Bercerai!

Sharifah Sakinah Akui Sudah Bercerai!

Rumah tangga yang dibina selama lima tahun, akhirnya pelakon Sharifah Sakinah mengesahkan hubungan dengan juruterbang sebuah syarikat pengangkutan udara, Aliff Adha, berkecai secara rasmi sejak Mei 2020 lalu dan sudah tidak tinggal sebumbung sejak Mac.

Sharifah Sakinah Bercerai

"Tapi kami berpisah dengan baik. Keputusan ini juga perlu mengambil kira anak kami, Anais Adha yang berusia tiga tahun," katanya kepada BH Online.

Sebelum ini, tersebar kisah Aliff secara terbuka menggunakan aplikasi untuk bersosial di internet, sekali gus mencetuskan spekulasi hubungan mereka.

Sakinah dan Aliff bernikah pada 28 Mac 2015 dan dikurniakan seorang anak perempuan.

Ditanya apakah perpisahan itu berpunca orang ketiga, adik kepada Sharifah Shahira ini menafikan perkara itu.

"Saya tidak boleh jadi isteri yang baik. Saya sedar kekurangan diri. Soal dia nak guna aplikasi 'dating' itu haknya. Suka hati dialah nak buat apa, saya tak campur.

"Selebihnya, biarlah saya dan dia bahagia dengan cara masing-masing. Itu sebaik-baiknya."

Sharifah Sakinah berharap penjelasan itu dapat memberi pencerahan kepada teka- teki dan persoalan berbangkit.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com