Thursday, July 16, 2020

Covid-19 Mampu Terapung Di Udara!


Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada Selasa (7 Julai 2020) mengatakan bahawa ia akan mengkaji bukti baharu mengenai penularan COVID-19 melalui udara, susulan sekumpulan saintis antarabangsa menyimpulkan bahawa virus itu boleh merebak lebih daripada dua meter.

Covid-19 Mampu Terapung

Organisasi itu akan mengeluarkan kenyataan dalam tempoh terdekat, mengumpulkan pengetahuan mengenai bagaimana virus itu dapat disebarkan dan memastikan petunjuknya sesuai dengan bukti.

Garis panduan jarak fizikal sejauh dua meter telah menjadi faktor utama dalam memerangi pandemik COVID-19, yang telah membunuh lebih 538,000 orang dan menjangkiti lebih 11.6 juta sejak wabak itu muncul di China pada Disember 2019 lalu.

Sekumpulan 239 saintis antarabangsa pada Isnin mendakwa COVID-19 merebak di udara sejauh dua meter.

Apabila orang yang dijangkiti menghembus nafas, mereka mengeluarkan titisan dan titisan yang berukuran di bawah lima mikrometer mampu terapung di udara selama beberapa jam dan bergerak hingga puluhan meter, kata mereka.

Ketua Teknikal WHO, Benedetta Allegranzi, memberitahu sidang media maya, "Kami mengakui bahawa ada bukti yang muncul di bidang ini.

"Oleh itu, kami percaya bahawa kami harus terbuka terhadap bukti ini dan memahami implikasinya terhadap kaedah penularan dan juga mengenai langkah berjaga-jaga yang perlu diambil," katanya.

Ketua Teknikal COVID-19 WHO, Maria Van Kerkhove, mengatakan bahawa agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu sedang menghasilkan satu dapatan ilmiah yang menggabungkan penemuan dan pengetahuan mengenai kaedah penularan.

Sementara itu, Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus mengatakan bahawa wabak itu tidak menunjukkan tanda- tanda untuk berkurangan.

Dunia mengambil masa 12 minggu untuk mencapai 400,000 kes COVID-19 pertama.

"Wabak itu semakin cepat dan jelas kita belum mencapai puncak wabak," kata Tedros.

SAINTIS TEMUI COVID-19 DALAM TITISAN KECIL DI RUANG UDARA

Covid-19 Terapung Di Udara

Sebelum ini, sekumpulan ahli saintis China mendakwa berjaya mengenal pasti petunjuk genetik berhubung kewujudan COVID-19 dalam titisan di ruang udara, sebahagian besarnya memiliki diameter lebih kecil dari satu perseribu setiap inci.

Mereka berjaya mengesan titisan kecil mengandungi petunjuk genetik COVID-19 dalam ruang udara di dua hospital di Wuhan, China dan penemuan kajian itu telah diterbitkan dalam jurnal Nature pada penghujung April 2020 yang lalu.

Tidak dapat dipastikan jika sampel virus yang diambil itu boleh berjangkit, namun titisan terbabit adalah amat kecil, dikeluarkan menerusi pernafasan dan percakapan, serta boleh terapung atau disedut individu lain.

Ia akan kekal terapung di ruang udara sekurang-kurangnya selama dua jam dan kami mendapati ada potensi virus ini disebarkan melalui udara, kata Linsey Marr, profesor kejuruteraan awam dan alam sekitar di Virginia Tech, yang tidak terbabit dengan akhbar Nature.

Marr dan ramai lagi saintis berkata, bukti bahawa COVID-19 disebarkan oleh titisan kecil dikenali sebagai aerosol semakin bertambah.

Malangnya, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebelum ini menolak kemungkinan berkenaan dan berkata, Covid-19 sebahagian besarnya disebarkan menerusi titisan lebih besar, selain tidak berada di ruang udara untuk tempoh lama atau menerusi sentuhan pada permukaan tercemar.

Wabak Baharu Lebih Bahaya Dari Covid-19, 1772 Kematian Di Kazakhstan

Sekiranya awal tahun 2020 ini kehadiran wabak COVID-19 sudah cukup membuatkan ramai orang meninggal dunia serta menjadi mangsa, kini selang beberapa bulan timbul pula sebuah virus baharu yang dikatakan lebih berbahaya daripada COVID-19, sekali lagi dari China.

Berdasarkan amaran yang dikeluarkan Kedutaan Besar China di Kazakhstan, penularan virus baharu ini bakal memberi kesan kepada radang paru-paru mangsa sekali gus meningkatkan jumlah pesakit penumonia di kawasan sekitar tanpa sedar.

Apa yang lebih merisaukan, angka kematian daripada serangan virus ini dilaporkan lebih tinggi daripada wabak COVID-19.

Berdasarkan penularan virus baharu yang dikenali, pihak jabatan kesihatan di Kazakhstan sedang berusaha keras membuat kajian namun masih belum dapat mengenal pasti secara terperinci.

Setakat Jun sahaja, negara Kazakhstan telah menyaksikan 1,772 kematian berikutan masalah melibatkan radang paru-paru sepanjang enam bulan pertama tahun ini dimana separuh daripadanya berlaku pada bulan Jun sekali gus menunjukkan peningkatan penyakit radang paru-paru disebabkan kehadiran virus ini.

Berdasarkan isu yang sedang berlaku, Presiden Kazakhstan, Kassym-Jomart Tokayev menasihatkan orang ramai di kawasan sekitar untuk berhati-hati bagi mengelakkan daripada penularan wabak baru ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon