Friday, July 10, 2020

SBDJ Siri 168: Rahsia Gadis Kerinci


Macam tadi juga, pemandu yang gila-gila bahasa itu, terus memecut kereta ikut suka hati. Tidak mahu langsung memikirkan tentang keselamatan penumpang. Anehnya, Haji Basilam tidak pula menegur perbuatan anak saudaranya. Dia tetap tenang.

Toyol jadi-jadian

Barangkali dia sudah lali dengan perangai anak saudaranya itu, fikir saya dalam hati.

Bagi menghilangkan rasa cemas dan bosan, saya terus menatap pepohon yang meghijau di kiri kanan jalan.

Bila sampai kawasan perkampungan saya suka melihat bentuk rumah penduduk yang tidak banyak bezanya dengan bentuk rumah orang di Semenanjung.

Kanak-kanak berkumpul dan berlari di halaman rumah main galah panjang, gasing dan sebagainya.

Sebagai orang muda, tidak dapat dinafikan saya senang sekali melihat anak-anak gadis yang berambut lebat separuh bahu menyeberang jalan dengan ditemani oleh kedua orang tua.

Biasanya gadis yang menyeberang jalan membawa atau menjinjing pisang, tebu, keladi dan sebagainya.

"Mereka tu baru balik dari ladang, bawa kereta waktu petang memang seronok dapat tengok perkara macam ni. Bila lalu kawasan sungai, kita boleh dapat tengok anak dara mandi, syoknya..." pemandu kereta yang berwajah serius bersuara.

Diam-diam si pemandu melihat telatah saya melalui cermin kecil di depannya. Saya malu sendiri.

"Sudah tu, jangan nak tunjuk perkara tak baik pada Tamar," sergah Haji Basilam.

"Tak apa, lepas ni kita tempuh kawasan hutan," jawap pemandu sambil ketawa kecl.

Saya hanya tersenyum dan Andi Kamarool membetulkan duduknya agar selesa. Datuk tidak memberikan sebarang komen. Kereta terus meluncur di permukaan jalanraya.

Dan apa yang diucapkan oleh pemandu kereta itu memang benar. Setelah melepasi kawasan perkampungan tadi, kami tidak menemui kawasan perkampungan lagi.

Biji mata kami dihidangkan dengan pandangan gunung-ganang, bukit bukau dan hutan belantara. Akhirnya, kereta melalui kawasan yang tidak berhutan tebal.

"Berhenti di sini."

Empat tayar kereta terpaku di atas jalan raya. Tindakan Haji Basilam membuat anak saudaranya terkejut besar.

Datuk hanya menggigit jari kelingkingnya. Saya dan Andi Kamarool saling berpandangan.

"Kenapa berhenti di tengah hutan Ayah Alang?"

"Kalau begitu berhenti di depan, dekat pokok besar. Tentu ada sebab aku suruh kamu berhenti."

"Hum..." keluh anak saudara Haji Basilam.

Kereta bergerak semula dan behenti dekat pokok besar seperti yang dihajati oleh Haji Basilam.

TOLEH

Saya menoleh ke kanan, terlihat sebuah rumah batu bentuk lama tersergam gagah. Halaman rumah yang bercat putih itu kelihatan bersih. Pepokok bunga kertas yang berdaun lebat ditanam di kiri kanan jalan menuju ke rumah.

Terdapat beberapa batang pohon cemara yang tingi menjulang di sudut halaman. Rumput yang hijau bagaikan permaidani menutupi setiap inci halaman.

"Tidak lama lagi waktu asar, aku nak tumpang sembahyang di rumah batu itu," kata Haji Basilam sebaik saja keluar dari perut kereta.

Di tiang pagar (kiri dan kanan) terdapat sepasang patung burung helang yang sedang mengembangkan sayapnya untuk terbang dengan mulut (muncung) yang terbuka. Patung tersebut dibuat dari tembikar putih.

"Nak tumpang sembahyang di rumah tu," tanya anak saudara Haji Basilam sambil mengerutkan dahi. Dia nampak resah semacam.

"Ahh... ayah Alang buat kerja merepek, semua pemandu tak berani berhenti di sini, perempuan yang duduk di rumah tu bukannya manusia," tambah anak saudara Haji Basilam.

"Siapa yang kata perempuan rumah tu bukan manusia?"

"Kawan-kawan saya."

"Kawan-kawan kau tu siapa dan apa kerja mereka?"

"Mereka bawa kereta macam saya."

"Kamu jangan pandai-pandai buat cerita. Itu rumah kawan aku. Nama sebenarnya Abdulhadi. Gelarannya Orang Kaya Semanda, aku panggil orang kaya saja.

"Aku selalu singgah dan sembahyang di sini. Bagi tahu kawan-kawan kamu, cerita yang mereka dengar tu semuanya tak betul."

"Begitu ceritanya, Ayah Alang."

"Iyalah, aku nak perkenalkan si Tamar dan si Andi dengan keluarga orang kaya tu," Haji Basilam renung ke arah saya dan Andi Kamarool. Datuk hanya tersenyum sinis.

Tiba-tiba saya berdebar, teringat apa yang saya ucapkan kepada Haji Basilam. Ternyata orang tua ini tidak mungkir janji.

Dia mahu memenuhi permintaan saya tetapi, sebaliknya saya pula terasa tergugat.

"Kamu pergilah ke Sungai Penuh, kalau tak silap aku dari sini ke sana kira-kira enam puluh batu. Aku dengan kawan-kawan balik sendiri tapi, kalau kamu nak tolong, kamu datang saja pagi esok kira-kira pukul sepuluh pagi."

"Ayah Alang nak tidur di sini?" wajah anak saudaranya nampak cemas.

"Iya, di belakang rumah batu tu ada pondok kecil khas untuk aku yang dibuat oleh orang kaya.

"Kami mengakui adik-beradik dunia akhirat. Anaknya aku jadikan anak angkat, sebulan sekali aku turun ke sini menengok dia," Haji Basilam memberikan penjelasan kepada anak saudaranya yang sekali gus untuk kami bertiga.

BEREDAR

Anak saudara Haji Basilam pun beredar. Tidak sampai sepuluh minit bunyi enjin keretanya hilang dari pendengaran kami.

"Mari kita masuk."

Kami pun segera mengekori Haji Basilam melepasi pintu pagar memasuki halaman rumah batu tua yang nampak tegap.

Di sebelah kiri rumah terdapat beberapa pohon ciku (sawo) yang berbuah lebat, di sebelah kanan ada tiga pohon kelapa gading yang sarat berbuah.

Sebaik saja sampai di depan pintu rumah, Haji Basilam memberi salam dan terdengar suara orang perempuan menjawap salam.

"Ayah datang bawa kawan."

Serentak dengan itu daun pintu terbuka, seorang wanita berkulit putih, leher jinjang, berambut ikal ombak laut tercegat di situ.

Dan kedua belah bibirnya yang nipis, terukir senyuman mesra.

"Silakan masuk," pelawanya penuh hormat.

"Masuk," kata Haji Basilam.

Kami pun segera masuk ke ruang tamu berpermaidani merah darah.

Saya berdiri dekat kerusi antik buatan dari Belanda menghadap ke arah dinding (ruang tamu) sebelah kanan, yang mempamerkan potret muka harimau di seluruh dinding tersebut.

Potret itu menakutkan, misai dan mata harimau bila direnung lama-lama terasa seperti bergerak-gerak.

Melihat kelengkapan di ruang tamu membayangkan pemilik rumah tersebut bukan sebarang.

Orang kaya dan ternama serta dihormati. Kebanyakan barang perhiasan semuanya buatan dari Belanda atau Jerman.

"Silakan duduk."

Tanpa buang masa kami pun duduk dan bangku antik jadi pilihan saya. Bagi menghilangkan rasa cemas, potret harimau di dinding tidak saya renung.

"Semua yang datang ni minum kopi?" tanya wanita bebadan langsing dengan ramah.

Senyum manis terus menari di kelopak bibirnya.

"Saya harap semuanya minum kopi," tingkah Haji Basilam.

"Minta maaf, bagi saya air suam," datuk bersuara.

Wanita berleher jinjang renung ke arah datuk sambil senyum.

"Terima kasih kerana memberitahu saya," balas wanita tersebut lalu melangkah dengan tenang menuju ke ruang dapur.

"Dia tinggal seorang di rumah ni Tuk Aji?" Andi Kamarool bertanya.

Haji Basilam anggukkan kepala.

"Berani," kata Andi kamarool lagi.

Haji Basilam tersenyum.

Sementara menanti air minuman tiba, Haji Basilam dengan murah hati menceritakan biodata perempuan berleher jinjang, penghuni rumah batu besar di kawasan yang di kelilingi hutan tebal.

"Kalau aku tak silap, emaknya orang Lubuk Sikaping. Dia tu diberanakkan dalam tahun 1945," dengan nada suara yang perlahan Haji Basilam memulakan cerita.

"Sekarang tahun 1967 ertinya dia baru berumur lebih kurang dua puluh dua. Cantik orangnya," terkeluar ungkapan dari mulut Andi Kamarool, matanya merenung ke arah ruang dapur.

"Kamu minat dengan anak angkat aku?" secara sepontan Haji Basilam bertanya. Andi Kamarool tersengih, tidak terkata mungkin dia malu.

Saya rasa lucu dengan tindak-tanduk Andi Kamarool tetapi, saya masih dapat menahan ketawa.

Demi menjaga air muka seorang kawan saya tidak menoleh ke arahnya. Saya renung muka datuk. Dia tetap tenang, matanya tetap mengawasi tiap sudut ruang tamu.

Bila dia merenung potret muka harimau di dinding, mulutnya bergerak-gerak. Bila menyedari perbuatannya saya awasi, datuk segera mengubah pandangan ke arah lain.

Saya tetap macam tadi, tidak berani merenung potret harimau tersebut terutama di bahagian matanya yang rasanya seperti bergerak-gerak.

Bila di renung lama-lama hati saya berdebar dan seluruh sendi terasa lemah.

"Nama anak angkat aku tu Muzlipah. Tetapi semua kaum keluarga dan kawan-kawan rapat dengannya memanggil MIA saja. Sedap nama singkatannya Tamar," Haji Basilam renung muka saya.

Sudah tentu saya jadi tak tentu arah. Antara mahu dan malu saya terus menjawab.

"Sedap Tuk Aji."

DUGA

Tidak saya duga jawapan yang tergesa-gesa itu membuat Andi Kamarool ketawa. Begitu juga dengan Haji Basilam.

"Si Mia ni anak tunggal?" datuk bertanya setelah ketawa Andi Kamarool dan Haji Basilam berakhir.

Dengan renungan yang lembut sepasang anak mata Haji Basilam tertumpu ke wajah datuk.

"Anak orang kaya cuma dua orang saja. Anak sulung lelaki, duduknya tidak menetap sekejap di Medan, sekejap di Tanjung Periuk, sekejap di Palembang, sesekali dia duduk di PulauPinang."

"Kenapa berpindah randah?" Datuk minta kepastian.

"Dia saudagar, menjaga harta dan menjalankan perniagaan peninggalan orang tuanya. Di Pulau Pinang di kawasan Jelutung, Kawasan Simpang Enam, dekat sekolah Arab ada tanah milik orang kaya."

"Siapa nama anak lelaki orang kaya tu?"

"Ahmad Al Mubarak Al Kerinci."

"Nama tu pernah saya dengar. Saya dapat tahu banyak tanahnya diwakafkan untuk mendirikan masjid, jadi tanah kubur dan sekolah Arab terutama di daerah Perak Utara, Seberang Perai dan Kedah."

"Dia menjalankan amanat ayahnya supaya mewakafkan harta benda untuk kebajikan agama. Ada ceritanya, sebab dia berbuat macam tu."

"Apa sebabnya," tanya datuk bernafsu.

"Begini, selepas isterinya melahirkan anak pertama, isterinya tidak hamil lagi dekat dua puluh tahun, sedangkan dia berhajat mahukan anak perempuan.

"Bila dia mahu kawin lagi, dengan izin Allah isterinya mengandung si Mia. Sudah ajal isteri, masa dia melahirkan Mia, dia mati. Sejak kejadian itu dia jadi dermawan."

"Kalau begitu, jarak umur Mia dengan abangya, banyak bezanya," keluh datuk dan Haji Basilam anggukkan kepala. Setuju dengan pendapat datuk.

Cerita tentang Mia tidak mati di situ saja. Haji Basilam melanjutkan dengan menyatakan, tanah seberang jalan yang ditanam dengan pepokok cengkih, adalah milik Mia.

Tanah tapak rumah yang didiaminya luasnya lebih dari sepuluh hektar. Selain dari itu dia juga memiliki tanah dusun, tanah sawah dan ladang getah.

Saya segera teringat, semasa naik kereta tadi, kira-kira dua batu sebelum sampai ke kawasan rumah Mia saya melihat ladang getah yang subur dengan daun yang menghijau.

"Banyak hartanya Tuk Aji," kata Andi Kamarool.

"Iyalah, harta pesaka."

"Semuanya dia urus sendiri."

"Sudah tentu Tamar."

Saya telan air liur sambil menyandarkan badan ke bangku antik. Entah macam mana, secara tidak sengaja saya terpandangkan potret harimau di dinding.

Dua tiga kali saya pejam celikkan kelopak mata, saya seperti melihat mata harimau bergerak serta membuka mulut, menjelirkan lidah. Cepat-cepat saya alihkan pandangan ke arah lain.

"Berdasarkan cerita Tuk Aji, saya yakin Mia banyak duit, kenapa dia tak panggil orang jadi pengawal rumahnya.

"Apa dia tak takut harta bendanya kena rompak? Apa dia tak bimbang tentang keselamatan dirinya?" sambil membetulkan duduk, Andi Kamarool bertanya.

"Dia tak memerlukan semuanya itu. Dia ada penjaga istimewa."

"Maksud Tuk Aji?" saya segera bangun.

"Nanti kamu tahu juga dengan apa yang aku maksudkan." Haji Basilam menyuruh saya duduk.

Cakapnya saya patuhi. Datuk tidak turut campur dalam percakapan kami. Dia lebih banyak mendengar dan memerhati.

"Saya nak tanya Tuk Aji, tadi Tuk Aji kata semuanya Mia urus sendiri. Apakah menebas, menebang, membersihkan kawasan rumah dia buat sendiri?" Andi Kamarool rupa-rupanya kurang puas hati dengan penjelasan yang diberikan Haji Basilam sebentar tadi.

"Tidak. Maksud aku urusan kewangan, membersihkan kawasan tanah ada pekerjanya. Mana Mia larat nak kerjakan tanah yang luas ni. Kebun cengkih ada pekerjanya, ladang getah ada orang menjaganya, begitu juga dengan ladang kopi."

"Pekerjanya tak tinggal di sini?" soal saya.

"Tidak, mereka tingal di rumah sendiri, kira-kira dua tiga batu dari sini. Dia orang datang pagi, balik petang."

"Mia memang manusia misteri," rungut Andi Kamarool.

"Kerana itu aku singgah di sini. Aku mahu kamu berdua mengenali siapa Mia ini," sesungguhnya, kata-kata yang diucapkan oleh Haji Basilam penuh dengan tanda tanya dan rahsia.

SENYUM

Saya renung ke arah datuk. Dia tidak menunjukkan sebarang reaksi. Dia nampak bersahaja dan senyum, seolah-olah menyuruh Haji Basilam mengulangi kata-kata yang sudah diucapkan itu.

Apakah sudah ada pakatan antara Haji Basilam dan datuk? Timbul persoalan dalam hati. Andi Kamarool menarik nafas dalam-dalam dan saya terus dengan keresahan tanpa hujung.

"Maaf saya terlambat."

Mia muncul di depan kami menatang talam.

"Lambat pun tak apa. Ini pun kira dah cukup bertuah, ada orang nak bagi minum. Dapatlah kami basah tekak," Andi Kamarool yang pendiam bertukar menjadi peramah bila berdepan dengan Mia.

Dalam senyum yang menawan, Mia mengatur cawan atas meja. Dua piring sukun goreng turut diletakkan.

"Jemput," katanya.

Tanpa membuang masa Andi Kamarool segera meneguk air kopi dan mencubit sukun goreng.

"Sedap," tutur Andi Kamarool.

Dan sepasang anak matanya menelanjangi wajah Mia yang manis.

Mia yang menyedari dirinya menjadi perhatian Andi Kamarool jadi serba salah.

Dia duduk di bangku antik paling kanan, tidak jauh dari Haji Basilam.

Bangku yang diduduki Mia beralaskan kain kuning yang disulam dengan benang emas dalam bentuk seekor harimau.

"Semuanya ini tidak datang dari Jambi, Mia," kata Haji Basilam.

"Habis, dari Pelembang atau Medan?"

"Seorang saja dari Jambi, yang ini," Haji Basilam menuding jari telunjuknya ke arah Andi Kamarool.

"Yang dua dari Tanah Melayu dan yang muda ni cucu orang ni," sambung Haji Basilam sambil biji matanya merenung ke arah datuk. Saya tertunduk malu.

"Saya merasa bertuah dan beruntung menerima tetamu dari Tanah Melayu. Arwah orang tua saya selalu menyebut tentang abangnya yang tua membawa diri ke Tanah Melayu," saya lihat kelopak bibir Mia yang merah cantik bergerak lembut ketika mengucapkan kata-kata.

"Kenapa membawa diri ke Tanah Melayu?" Datuk bertanya.

"Kata arwah ayah saya, abangnya tu merasai dirinya tidak diperlukan keluarga kerana sikap keras kepalanya.

"Dia merajuk dan membawa diri ke tempat bernama JEJAWI terletak antara Pahang dan Negeri Sembilan. Orang tua saya pernah ke sana dan memujuk abangnya balik ke sini tetapi, abangnya yang keras hati tidak mudah di pujuk.

"Dia tak mahu memijak bumi Kerinci. Saya tak tahu, apakah keturunan paman saya tu masih ada disana," tambahnya dengan wajah yang serius.

Dan pada saat itu juga saya terdengar suara ngauman harimau. Dari arah mana datangnya tidak dapat saya pastikan.

BERDEBAR

Secara mendadak badan saya terasa lain macam. Bulu roma terus tegak dan hati berdebar.

Saya renung muka datuk, Andi Kamarool dan Haji Basilam. Mereka nampak tenang dan aman. Barangkali mereka tidak mendengar suara ngauman harimau tersebut.

Situasi begini merisaukan dan melemaskan perasaan saya tetapi, dari gerak mata dan cara datuk duduk di bangku antik, saya dapat membuat andaian bahawa hati datuk tidak aman. Ada sesuatu yang tidak kena.

"Saya tercium bau harimau," datuk luahkan kata-kata dan cuba mahu bangun untuk meninjau ke luar rumah melalui jendela.

Belum pun sempat datuk melakukan sesuatu, Haji Basilam menerkam ke arahnya. Ada sesuatu yang dibisikan oleh Haji Basilam kepada datuk.

"Saya faham," angguk datuk.

Haji Basilam meninggalkan datuk dan duduk di kerusi. Mia yang memerhatikan gelagat datuk dan Haji Basilam, tersenyum.

"Maafkan pak cik Mia," datuk renung muka Mia.

"Tak apa, pak cik orang baru, belum tahu suasana di sini, kecuali ayah yang sudah masak dengan sekeliling," Mia renung ke arah Haji Basilam yang tersenyum senang.

Saya hirup kopi untuk kesekian kalinya sambil menelan sukun goreng. Begitu juga dengan Andi Kamarool.

"Begini Mia, kalau umur pak cik panjang, pak cik bersedia menolong mencari ayah saudara Mia tu. Dengan syarat beritahu dulu, bila Mia mahu datang ke Tanah Melayu."

"Pak cik, tahu tempat itu?"

"Pak cik tak berapa tahu, daerah tu di sebelah selatan, kalau di sebelah utara dari Kuala Selangor membawa ke Kuala Perlis, pak cik tahulah sikit-sikit."

"Kalau dia tak ada, cucunya boleh tolong kamu. Boleh atau tidak kamu menolong Mia, Tamar?" secara mendadak Haji Basilam ajukan pertanyaan. Saya yang terpinga-pinga terus anggukkan kepala.

"Boleh, boleh."

"Begitulah orang muda," puji Haji Basilam sambil menegakkan ibu jarinya ke arah saya.

"Ayah bermalam di sini?"

Haji Basilam terus meletakkan cawan kopi di tangan atas meja. Kesan air kopi di pinggir bibir segera di kesat dengan telapak tangan.

"Iya Mia."

"Kerana ayah ada kawan, tak payahlah saya panggil Sabrun menemui ayah."

"Begitulah kira-kiranya Mia."

Ungkapan Haji Basilam kami (saya dan Andi Kamarool) sambut dengan ketawa. Mia hanya tersenyum. Aduhai! Senyumannya sungguh mendebarkan. Patutlah Andi Kamarool tertarik kepadanya.

Tidak dinafikan, kecantikan Mia gadis Kerinci sungguh mempersonakan. Mia pun mengangkat cawan dan piring yang sudah kosong.

Sampai di ambang pintu (pemisah ruang tamu dapur dengan ruang tamu) dia berhenti melangkah dan merenung ke arah saya dan Kamarool.

"Cantik, tapi aku bimbang Tamar," bibir Andi ke telinga saya.

"Bimbang apa, Andi."

"Siapa tahu dia keturunan manusia harimau. Tanda-tandanya sudah ada. Berani tingga di tempat terpencil seorang diri."

"Jangan fikir yang bukan-bukan Andi," kata sya sambil merenung ke halaman rumah menerusi jendela. Andi juga berbuat demikian.

Datuk dan Haji Basilam masih termenung di kerusi antik.

BIADAP

Bila saya dan Andi Kamarool merenung ke arah pintu dapur, Mia sudah tercegat di situ. Renungannya cukup tajam ke arah kami, macam ada sesuatu yang dicurigai terhadap saya dan Kamarool.

Kelopak bibirnya bergerak bagaikan berkata: Kamu berdua memperkatakan keturunan aku, biadap. Menumpang rumah orang, hormatlah tuan rumah.

Saya dan Andi Kamarool jadi tidak tentu arah, macam orang terpegang besi panas. Serentak kami merenung keluar kembali.

"Waktu asar dah masuk, ayah nak sembahyang di sini atau di surau pekerja?"

"Ayah fikir di sini saja Mia."

"Kalau begitu masuk saja ke bilik sembahyang. Hati-hati sudahlah ayah, jangan ada yang celupar mulut."

Saya dan Andi Kamarool bertukar pandangan. Kata-kata yang diluahkan oleh Mia seolah-olah ditujukan untuk kami berdua. Mia pun masuk ke ruang dapur.

Haji Basilam pun bergerak menuju ke bilik sebelah kanan dengan diikuti oleh datuk, saya dan Andi Kamarool.

Berada dalam bilik terasa selesa, ruang biliknya cukup luas dan bersih boleh menampung lebih dari lima belas orang para jemaah.

Terdapat sebuah rak buku yang penuh dengan kitab-kitab lama, disamping beberapa naskhah Quran yang ukuran dan bentuknya berbeza-beza.

Dari ukuran biasa, ukuran sedang hingga kepada bentuk dan ukuran paling kecil yang panjang kira-kira satu inci setengah dengan lebarnya satu inci.

Jumlahnya lebih kurang lima naskhah, semuanya tergantung rapi. Lampu-lampu antik tergantung di dinding.

"Bilik wuduknya di mana?"

"Sebelah kiri awak, tolaklah pintu tu," Haji Basilam menjawab pertanyaan datuk.

Dengan hati-hati, datuk tolak daun pintu dan terus masuk. Bila datuk keluar, Haji Basilam pula masuk.

Sebaik saja Haji Basilam keluar, saya dan Andi masuk serentak. Bilik mengambil air sembahyang itu kecil saja, berukuran 15 x 10 kaki, lengkap dengan kolah bersimen kasar dan digosok ke telapak tangan atau kaki bagi menghilangkan kekotoran.

Air kolah cukup jernih dan sejuk. Air itu didatangkan dari sebuah anak bukit yang terletak tidak jauh dari rumah batu, melalui pancuran buluh yang bersambung.

Air dari pancuran terjun ke dalam kolah menuju ke sebuah parit kecil yang bertemu dengan sebatang anak sungai.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 168/284

BACA: SBDJ Siri 167: Wanita Di Rumah Batu
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon