Sunday, July 12, 2020

Kenapa Kita Menghayunkan Tangan Apabila Berjalan?


Pernahkah anda terfikir kenapa kita menghayunkan tangan ketika berjalan, padahal anda berjalan menggunakan kaki, jadi mengapa ia perlu? Untuk memastikannya, cuba anda berjalan sekarang tanpa menghayunkan tangan?

Kenapa jalan hayun tangan

Ternyata, anda sedar boleh melakukannya dengan mudah dan selagi anda menumpukan perhatian untuk tidak menghayunkan tangan.

Namun, selepas beberapa ketika, anda berjalan dan berfikir tentang hal lain, tanpa sedar, anda mula menghayunkan tangan seperti biasa.

Mengapa kita cenderung untuk menghayunkan tangan?

Jawapan kepada soalan ini diterangkan dengan satu aspek mudah, iaitu biomekanik.

Saintis sebelum ini mempercayai bahawa perlakuan menghayunkan tangan ini bermula daripada evolusi daripada perubahan manusia yang dahulunya berjalan menggunakan kaki dan tangan.

Namun, kajian terbaru telah menyangkal dan menerangkan teori ini dengan lebih baik.

Jurutera biomekanikal dari Universiti of Michigan telah menemui bahawa tindakan menghayunkan tangan adalah salah satu proses berjalan menggunakan dua kaki.

Mereka menemui teori yang berjalan sambil menghayunkan tangan adalah cara pergerakan yang paling menjimatkan.

Bagaimana dan menjimatkan apa?

Apabila anda berjalan sambil menghayunkan tangan, otot anda memerlukan tenaga yang lebih rendah untuk berjalan dan ianya tidak didorong oleh otot.

Dalam satu eksperimen, mereka mengkonklusikan bahawa mereka yang berjalan dengan tangan yang kaku memerlukan lebih usaha untuk berjalan. Jadi, orang yang berjalan sambil menggerakkan tangan berjalan 20% lebih laju.

Menghayunkan tangan terjadi secara semulajadi sehinggakan membiarkan tangan anda bergerak sebenarnya memerlukan tenaga yang lebih rendah daripada mengekalkan ia kaku.

Graf-graf ini menunjukkan bagaimana pergerakan tangan normal memerlukan masa dan sudut momentum yang lebih rendah berbanding tangan kaku di sisi dan pergerakan tangan melawan arah.

Disebabkan jumlah masa yang rendah, tenaga yang digunakan juga adalah rendah.

Cuba fikirkan tentang bandul. Apabila kaki anda bergerak, badan anda juga akan turut bergerak. Pergerakan ini memaksa tangan anda untuk terhayun, sama seperti bandul.

Tangan anda bergerak dengan tidak sengaja kesan daripada pergerakan ini dan dengan cara ini, otot-otot anda tidak memerlukan usaha.

Tenaga yang sangat rendah digunakan oleh otot-otot anda untuk mengawal pergerakan ini juga, menghayunkan tangan ketika berjalan memudahkan kerja kaki anda.

Tenaga yang mana kita kenakan pada permukaan tanah bertambah sebanyak 63% jika tangan kita bergerak. Ini mengurangkan tenaga yang penggunaan tenaga untuk berjalan dengan ketara.

Lagipun, menggerakkan tangan anda selari dengan kaki, contoh, melangkah kaki kiri dan menggerakkan tangan kiri ke hadapan secara serentak, adalah lebih sukar untuk dilakukan oleh badan anda dan ia memerlukan 26% lebih tenaga daripada gaya jalan biasa.

Jadi, jika anda membaca artikel ini dengan memegang telefon pintar anda menggunakan kedua-dua belah tangan sambil berjalan, maka anda telah membuatkan badan bekerja dengan lebih kuat daripada biasa.

Lagipun, berjalan sambil menggerakkan tangan telah dilakukan sejak kita mula berjalan sehinggalah kini, jadi ia sudah menjadi sebahagian daripada hidup kita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon