Sunday, August 11, 2019

Ahli Politik Adalah Pendusta

Ahli Politik Adalah Pendusta

Berpuluh-puluh kali diulangi bahawa politikus itu kerjanya ialah memuaskan nafsu mereka sendiri dan untuk puas mereka akan melakukan apa saja asalkan sampai ke puncak, namun bukanlah kami maksudkan bahawa mereka itu hanya memikirkan hal kelamin semata-mata.

Ahli Politik Adalah Pendusta

Apa yang mahu kami sampaikan ialah, mereka - politikus itu - adalah sekumpulan manusia yang sanggup melakukan apa saja untuk mencapai cita-cita untuk berkuasa.

Lalu kita dihiburkan dengan telatah tipu daya mereka setiap kali datangnya pilihan raya.

Mereka menjanjikan langit dan bersumpahkan bumi. Menganggap diri adalah Mahdi yang dijanjikan. Pada masa sama mereka menyebarkan dakyah bahawa sesiapa pun yang menentang adalah syaitan besar.

Pada masa tertentu mereka akan menangis bersimpati atas nasib malang yang menimpa kita, sepertinya kita dan mereka itu bersaudara.

Di ketika yang lain mereka akan bergembira bergelak bertepuk bertampar seolah-olah kita dan mereka membesar bersama.

Lakonan mereka adalah kerana mahukan kuasa, yang lazimnya tidak datang sendiri. Kuasa datang dengan laba dan justeru itu sajalah yang ada dalam fikiran mereka.

Setelah pilihan raya, yang kalah akan - untuk beberapa ketika - menjerit ke sana sini kerana menyangka mereka dianiaya, sementara yang lain diam meratapi nasib sambil menunggu pusingan pilihan raya yang akan datang.

Yang menang akan terjerit-jerit kesukaan seperti tanggungjawab yang diperolehi itu adalah hadiah daripada tuhan. Mereka mabuk kerasukan. Setelah bertenang mereka akan mula memasang jalan untuk memegang jawatan paling atas dalam pentadbiran.

Apa saja akan mereka lakukan. Jika cara murni tidak berkesan lalu cara busuklah yang akan mereka lakukan.

Malu tidak ada dalam kamus hidup mereka. Dibukanya semua untuk dilihat manusia. Dalam masa yang sama apa yang dilaungkan adalah keadilan.

Yang paling bodoh antara kita tentu saja yang memilih untuk berpihak secara mutlak. Berpihak tanpa syarat.

Kita pun ketawakan keaiban orang. Kita bergaduh sesama sendiri kerana mempertahankan kumpulan manusia hamis tadi. Bersoraklah kita yang menentang dan berasa malanglah kita yang menatang.

Biar perit tekak memberitahu kamu bahawa politikus ialah manusia jahat yang kerjanya mencari ruang untuk menonjolkan diri sendiri dan kamulah alat yang paling sesuai untuk dijadikan bidak dan tapak bagi menolak mereka ke atas.

Sampai bila kita mahu menjadi baghal yang ditunda? Taat seperti haiwan peliharaan. Manja kerana diberi makan, meminta-minta mahu disuapkan sentiasa dan tidak sedar bakal disembelih dan dagingnya dijual untuk laba.

Keluarlah dari kebodohan politik kepartian dan berdoalah agar tuhan menjauhkan kita semua daripada syaitan dan ahli politik yang berlawan, mahu menentukan nafsu siapa yang lebih tegang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Kurang Hormon Serotonin Punca Anda Tidak Gembira!

Kurang Hormon Serotonin Punca Anda Tidak Gembira!

Ada kalanya seseorang itu boleh dilanda perasaan sedih berpanjangan, tidak bersemangat, bosan, hilang harapan, enggan bertemu sesiapa dan mudah berputus asa yang sebenarnya berkait rapat dengan emosi yang terganggu dan faktor-faktor ini boleh menyumbang kepada masalah kemurungan.

Kurang Hormon Serotonin

Kebanyakannya lebih gemar berkurung di dalam bilik yang sekali gus boleh memburukkan lagi masalah kemurungan. Ini kerana kurang mendapat cahaya semula jadi mencukupi boleh menyebabkan hormon serotonin menurun.

Apa itu Serotonin?

Serotonin adalah sejenis hormon yang bertanggungjawab meningkatkan emosi seseorang selain mengawal rasa lapar dan keyakinan diri, misalnya perasaan gembira dan rasa puas hati.

Pengeluaran serotonin meningkat apabila seseorang mendapat cahaya matahari secukupnya. Cahaya kelam yang masuk ke dalam bilik melalui celah tirai tidak cukup untuk meningkatkan kadar serotonin dalam badan.

Simptom Kurang Serotonin

Antara simptom kemurungan adalah suka me­nyendiri, tidur seharian selama beberapa minggu, keyakinan diri menurun, terlalu terganggu walaupun disebabkan perkara yang kecil, rasa malu melampau dan serangan panik.

Mereka yang dihimpit rasa murung juga selalunya mengalami masalah tidur kerana mereka tidak cukup hormon serotonin untuk ditukarkan kepada melatonin yang membantu tidur lebih nyenyak.

Lebih parah, kekurangan serotonin juga boleh menyebabkan selera bertambah, sekali gus boleh membuatkan seseorang makan dalam jumlah lebih banyak dan meningkatkan berat badan.

Apabila berat badan bertambah, emosi jadi lebih tidak stabil kerana kurang senang dengan saiz badan yang semakin besar.

Namun berita baiknya, kandungan serotonin dalam tubuh boleh ditingkatkan dengan pengambilan pemakanan seimbang.

Antara makanan yang boleh membantu meningkatkan tahap serotonin dalam tubuh adalah seperti berikut.

1. Sayuran berdaun hijau

Sayuran hijau antaranya bayam dan kailan antara makanan kaya nutrien. Selain baik untuk mengelak kanser dan meningkatkan sistem pertahanan badan, sayuran hijau, bawang, kekacang, cendawan, kumpulan buah beri dan bijian mampu memberi kesan menenangkan pada diri, seterusnya membantu menghindari masalah murung.

Ini kerana ia mampu mengurangkan masalah radang dan membuatkan tubuh dapat berfungsi dengan baik.

2. Kacang walnut

Walnut adalah kekacang yang kaya dengan asid lemak Omega 3 dan beberapa kajian mendapati asid lemak itu mampu me­nyokong kesihatan dan fungsi otak, sekali gus mengurangkan simptom kemurungan.

Kajian Jurnal Psikiatri British menerangkan bahawa 80 peratus daripada otak terdiri daripada lemak lipid yang mempunyai peranan kritikal bagi memastikan kelancaran fungsi otak.

3. Avokado

Avokado mempunyai lemak sihat sebagai makanan otak dan membantunya dapat berfikir lebih tajam. Kira-kira 75 peratus daripada lemak avokado daripada lemak tidak tepu dalam bentuk asid oleik.

Ia juga mengandungi protein, vitamin K, kumpulan vitamin B, C dan E. Selain rendah kandungan gula, ia juga kaya dengan serat yang sesuai untuk mereka sedang berdiet.

4. Kumpulan buah beri

Bluberi, rasberi, strawberi dan beri hitam kaya dengan antioksidan yang baik untuk mengurangkan masalah keradangan.

Menurut kajian, pesakit yang dirawat selama dua tahun dengan antioksidan didapati kemurungan mereka berkurangan.

Kumpulan buah beri umpama pemulih DNA kerana ia mampu membantu memperbaiki sel dan menguatkan ketahanan tubuh.

5. Cendawan

Kandungan kimia dalam cendawan mampu menurunkan kadar gula dalam darah, seterusnya menenangkan mood seseorang.

Ia juga bersifat probiotik dan menggalakkan bakteria baik dalam perut. Kesihatan perut mempengaruhi penghasilan serotonin yang banyak mempengaruhi perasaan.

6. Bawang

Tumbuhan dalam kumpulan bawang seperti bawang putih, bawang merah, bawang besar dan juga daun bawang yang dimakan secara konsisten mampu menjaga kesihatan perut.

Bawang kaya dengan flavonoid yang bersifat antikeradangan dan ia secara tidak langsung menjaga kesihatan tubuh, seterusnya minda.

7. Tomato

Ia mengandungi kadar asid folik dan asid alfa lipoik yang tinggi, kedua-duanya berkesan melawan kemurungan.

Menurut beberapa kajian, kekurangan folat dalam tubuh manusia boleh menyumbang kepada masalah kemurungan.

Asid folik boleh mengelak kandungan sejenis asid amino, homosistin berlebihan yang boleh menyekat penghasilan serotonin.

Asid alfa lipoik pula menyalurkan zat ke otak dan membantu tubuh menukar glukos kepada tenaga, seterusnya menstabilkan mood.

8. Kekacang

Kekacang bagus untuk jantung, mengelak masalah kencing manis dan membantu menghilang­kan berat badan berlebihan. Kekacang dicerna secara perlahan, sekali gus menstabilkan kadar kandungan gula dalam darah.

9. Bjirin

Antaranya biji bunga matahari, biji chia dan flax bagus untuk mengawal mood kerana ia kaya dengan asid lemak omega-3.

10. Epal

Epal juga adalah sejenis buah yang kaya dengan antioksidan dan membantu memperbaiki kerosakan sel akibat radikal bebas pada peringkat selular. Ia juga kaya dengan serat yang baik untuk kesihatan perut dan mengawal paras gula dalam darah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hmetro

Panduan Mudah Menanam Kacang Tanah

Panduan Mudah Menanam Kacang Tanah

Kacang Tanah (Arachis hypogea) atau Groundnuts merupakan sejenis tanaman kontan yang semakin kurang popular ditanam, walaupun Malaysia kini merupakan pengimport tegar kacang tanah dari luar negara untuk pelbagai kegunaan domestik.

Menanam Kacang Tanah

Hanya beberapa negara di dunia yang menanam kacang tanah secara meluas untuk dijadikan produk pertanian utama negara tersebut.

Keluasan tanaman kacang tanah di Malaysia semakin menurun semenjak 20 tahun lalu kerana kurang menarik minat petani.

Hanya beberapa negeri sahaja yang masih menanam kacang tanah iaitu di Perak, Kelantan, Johor, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

Hampir sebahagian besar kacang tanah yang ditanam di Malaysia adalah untuk kegunaan segar sahaja iaitu dibuat kacang rebus dan sebahagian kecil pula diproses menjadi Kacang Goreng.

Di pasaran dunia, bijirin kacang tanah banyak digunakan sebagai minyak, marjerin, sabun, kacang goreng dan sebagainya.

Minyak Masak (cooking oil) yang dibuat daripada kacang tanah merupakan salah satu produk global yang didagangkan.

Kacang tanah juga mengandungi banyak nutrien seperti niacin, folate, serat, magnesium, vitamin E dan sebagainya.

Kacang tanah merupakan sumber niacin yang baik untuk kesihatan otak dan perjalanan darah di samping kandungan unsur antioksidan.

Kesesuaian Tanah

Secara ummumnya, antara keperluan bentuk muka bumi dan keadaan tanah bagi tanaman ini sebaiknya dari jenis tanah rata hingga sedikit bercerun atau tanah berpasir seperti tanah bekas lombong.

Tanah dipilih untuk tanaman kacang tanah mestilah tiada berlaku kejadian air bertakung dengan saliran air yang baik kerana tanaman ini akan rosak jika ada masalah takungan air.

Sebaiknya kedalaman tanah melebihi 50 cm dengan tekstur tanah yang longgar dan pH tanah sekitar pH5.5 - 7.0.

Persediaan Awal

Lazimnya, proses penyediaan tanah sebelum menanam dibajak dengan bajak piring untuk membalik-balikkan tanah untuk menghapuskan rumpai dan pada waktu yang sama semestinya dilakukan aktiviti menambah bahan organik atau baja tahi ayam atau kompos dengan kadar disyorkan.

Ia kemudian diikuti dengan kerja membajak putar untuk menghancurkan tanah untuk mendapatkan tekstur yang sesuai.

Pemasangan sistem pengairan sangat digalakkan dengan jenis sistem pengairan renjis (sprinkler system) terutama untuk peringkat awal pertumbuhan kacang tanah.

Jika kawasan menpunyai kelembapan mencukupi seperti tanah tepi sungai maka keperluan sistem pengairan boleh disesuaikan.

Penanaman kacang tanah menggunakan biji benih berkualitii yang boleh di beli daripada Jabatan Pertanian atau kedai swasta atau benih sendiri simpanan petani yang dibuat pada musim sebelumnya.

Cara Penanaman

Keperluan dan kadar biji benih serta jarak tanaman perlu dilkira awal sebelum menanam.

Kadar biji benih kacang tanah yang disyorkan adalah 60kg sehektar.

Biji benih perlu dirawat dengan racun kulat sebelum ditanam bagi tujuan mengelakkan serangan kulat.

Jarak tanaman yang sesuai adalah 50 cm x 10 cm dimana sebaiknya bubuh sebiji selubang dengan kepadatan 200,000 pokok sehektar.

Cara penanaman kacang tanah dikawasan tradisional adalah dengan menggunakan tugal atau menggunakan jentera bagi kawasan tanaman luas.

Apa yang penting dalam penanaman kacang tanah adalah bagaimana menguruskan amalan agronomi.

Pembajaan

Pembajaan perlu dilakukan mengikut jadual dimana kadar pembajaan yang biasa adalah menggunakan baja NPK dengan kadar iaitu 34:56:56 kg sehektar, bergantung kepada kesuburan tanah.

Kacang tanah memerlukan unsur kalsium yang lebih tinggi terutama pada peringkat pembentukan lengai dimana jika berlaku kekurangan unsur ini akan menyebabkan lengai tidak berisi.

Sumber kalsium ini boleh didapati dari baja kapur dimana adalah disyorkan ditabur pada peringkat pokok mula berbunga.

Penggunaan kapur seperti GML dan sebagainya akan membantu meningkatkan kutipan hasil.

Kawalan Rumpai

Pengawalan rumpai dikawasan tanaman kacang tanah amat penting dilakukan yang lazimnya kacang tanah akan kalah dengan pertumbuhan rumpai yang lebih dominan jika tidak dikawal dari peringkat awal penanaman.

Penggunaan racun rumpai pracambah seperti Lasso boleh digunakan sebelum menanam.

Aktiviti merumpai pusingan pertama boleh dijalankan antara 14 dan 21 hari selepas menanam dan pusingan kedua dia antara 30 dan 35 hari selepas menanam dan kebun yang bebas dari rumpai akan menjamin hasil yang bakal dituai.

Serangga Perosak

Kacang tanah adalah tanaman yang mempunyai ancaman serangan serangga perosak dan penyakit.

Diantara serangga perosak yang sering menyerang kacang tanah adalah seperti Ulat Makan daun.

Ulat daun seperti Spodotera litura dan Heliothis arnigera lazimnya akan memakan daun, menyebabkan daun berkurangan dan pokok lambat naik dan boleh dikawal dengan racun serangga yang bersesuaian.

Jenis perosak lain adalah seperti Ulat Perosak Lengai seperti Etella zinckenella yang masuk dalam lengai kacang tanah dan merosakannya.

Cara kawalan adalah dengan racun serangga Diazinon yan disembur mengikut aturan.

Perosak lain yang boleh merendahkan penghasilan adalah serangan haiwan iaitu Tikus.

Ini kerana tikus merupakan perosak utama yang boleh menyebabkan kerugian besar penanaman kacang tanah seperti mana didakwa oleh petani.

Amalan kultura yang baik dan kebersihan kawasan didapati mampu mengurangkan serangan tikus.

Ada juga petani yang menggunakan racun dan umpan untuk mengawal serangan tikus dari berlaku.

Bagi serangan penyakit seperti serangan oleh Penyakit Layu Bakteria disebabkan oleh Pseudomonas solanacearum boleh menyebabkan pokok kacang tanah layu dan mati.

Penyakit lain iaitu Mozek Kacang Tanah pula yang disebarkan oleh kutu daun (aphid) menyebabkan daun bertompok-tompok berwarna hijau tua.

Selalunya penyakit kacang tanah dapat dikawal dengan amalan kultura yang baik termasuk penggiliran tanaman.

Hasil

Kajian mendapati aktiviti pemungutan hasil kacang tanah boleh dikutip antara 90 dan 110 hari selepas ditanam bergantung kepada varieti yang ditanam, dengan purata anggaran hasil adalah 3-3.7 tan sehektar.

Harga pasaran bagi kacang tanah mentah adalah sekitar RM5-7 sekilogram.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: animhosnan

Saturday, August 10, 2019

Fakta Pelaburan Unit Trust Yang Anda Wajib Tahu

Fakta Pelaburan Unit Trust Yang Anda Wajib Tahu

Tahukah anda mengenai pelaburan ‘Unit Trust’ atau kata lainnya iaitu Unit Amanah? Tahukah anda tentang kelebihan unit trust ini yang berpotensi memberi keuntungan berlipat ganda kepada para pelaburnya?

Fakta Pelaburan Unit Trust

Namun, masih ramai di antara kita yang dilihat masih tidak yakin dengan potensi pelaburan unit trust itu sendiri. Mengapa perkara tersebut boleh terjadi?

Kadangkala, perkara tersebut terjadi bukan kerana kita tiada wang untuk melabur, tetapi disebabkan oleh ketidakfahaman kita tentang maksud sebenar unit trust yang seterusnya membina kesangsian terhadap potensi unit trust itu sendiri.

Unit trust juga dikenali sebagai Mutual Fund di negara lain seperti Amerika Syarikat secara amnya merupakan suatu pelaburan berkelompok.

Pelaburan ini membenarkan pelabur yang mempunyai objektif pelaburan yang sama mengumpulkan wang mereka untuk dilaburkan ke dalam sesebuah portfolio sekuriti yang diuruskan oleh pengurus dana profesional.

Ini bermakna, pemegang unit pelaburan unit trust sebenarnya tidak membeli saham terus kepada portfolio atau di kaunter saham sebaliknya, pemilikan saham akan dibahagikan kepada unit.

Jika nilai saham naik atau turun, nilai setiap unit yang dilaburkan juga akan naik atau turun.

Setiap pelabur yang berdaftar akan menerima sijil penamaan yang dikenali sebagai Sijil Unit Amanah.

Bilangan unit yang dipegang oleh setiap pelabur pula bergantung kepada harga belian unit pada masa pelaburan dibuat dan jumlah wang yang dilaburkan oleh pelabur.

Bagaimana pelaburan unit trust ini berfungsi?

Di dalam pelaburan unit trust, wang anda akan dikumpulkan bersama pelabur-pelabur lain sehingga menjadi jumlah yang besar dan akan dilaburkan ke dalam pelbagai saham ‘equity’ dan ‘bond’.

Kepelbagaian pelaburan ini dapat mengurangkan risiko kerana tidak terhad untuk bergantung kepada satu saham semata-mata.

Jika anda memilih untuk melabur di dalam unit amanah yang berlandaskan Islam/Syariah, wang yang anda laburkan hanya akan digunakan ke dalam saham-saham yang mematuhi syariah Islam sahaja.

Hal ini sebenarnya secara tidak langsung telah membantu pertumbuhan sistem kewangan Islam.

Pelaburan dan aktiviti jual beli saham anda pula akan diuruskan oleh pengurus dana profesional yang berpengalaman.

Oleh itu, anda tidak perlu risau untuk memantau turun naik harga saham di pasaran setiap hari, kerana pengurus dana yang dilantik akan sentiasa berusaha untuk memaksimumkan keuntungan pelaburan anda.

Konsep mudah

Kita minta orang lain urus dan laburkan duit kita. Berikan kepercayaan anda kepada Fund Manager untuk kembangkan duit anda.

1. Unit Trust = Unit Amanah = Amanah Saham.

Konsep sama seperti ASB (ASB juga adalah sejenis dana unit trust). Bezanya keuntungan ASB dalam bentuk dividen + bonus sedangkan keuntungan Unit Trust melalui dividen + kenaikan harga unit dana.

2. Unit Trust Management Company, UTMC = Syarikat Pengurusan Unit Amanah.

UTMC ini dipantau oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC) Malaysia, dibenarkan operasi oleh Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kewangan Malaysia.

Sehingga 31 Oktober 2016, terdapat 37 Syarikat Pengurusan Unit Amanah, antaranya adalah PMB Investment Berhad, Phillip Mutual Berhad, CIMB Principal, Kenanga, RHB Asset Management, Eastspring Investment dan banyak lagi.

3. Fund/Dana = Tabung

Setakat 31 Oktober 2016, terdapat 641 dana yang diluluskan di Malaysia dan 199 daripadanya adalah berasaskan patuh syariah (Islamic Fund).

Antara dana yang popular (beri pulangan yang tinggi) adalah Kenanga Syariah Growth Fund, Eastspring Investments Dana Al-Ilham, PMB Shariah Aggressive Fund.

Apa maksudnya melabur Unit Trust tanpa guna duit poket?

Maksudnya, selain tunai, pelabur juga boleh menggunakan sebahagian dari Akaun 1 KWSP namun, ia hanya tertakluk kepada dana yang diluluskan oleh KWSP sahaja.

Selain itu, melabur guna KWSP agak leceh. Hanya boleh dikeluarkan sekali setiap 3 bulan. Maknanya setahun 4 kali kena isi borang.

Dimana Unit Trust laburkan duit kita?

Apabila kita membeli unit trust yang berasaskan ekuiti, sebenarnya kita melabur dalam pasaran saham (Bursa Malaysia atau pasaran saham dunia). Cuma yang tolong jual beli saham itu adalah fund manager yang dilantik.

Berapa minimum untuk mula melabur dalam Unit Trust?

Nilai minimum untuk pelaburan adalah berbeza-beza mengikut mengikut syarikat atau dana. Selalunya sekitar RM100 – RM1,000.

Berapa purata pulangan Unit Trust?

Secara keseluruhannya, daripada laporan BANK NEGARA (2002 – 2012) purata pulangan;
  • Akaun simpanan bank biasa: 1.3%
  • Simpanan Tetap (FD): 3.47%
  • Unit Trust: 9.78% (Purata pulangan semua dana ekuiti di Malaysia).

Isu-isu berkaitan Unit Trust

1. Halal atau Haram

Ramai yang mungkin tertanya-tanya sama ada pelaburan di dalam unit trust ini adalah halal atau tidak.

Jadi, adalah menjadi tanggungjawab kepada pelabur untuk membuat kajian tentang unit trust yang bakal disertai kerana di Malaysia terdapat banyak unit trust berdaftar yang berlandaskan syariah.

Islamic Unit Trust yang telah tersenarai di Suruhanjaya Sekuriti adalah yang telah diluluskan dan halal untuk dibuat pelaburan.

2. Adakah Skim Cepat Kaya

Selain itu, unit trust adalah satu perniagaan yang telah diluluskan oleh kerajaan. Pelaburan unit trust bukanlah perniagaan haram skim cepat kaya.

Portfolio akan dibahagikan kepada unit dan pelabur-pelabur dikenali sebagai ‘unit holders’.

Untuk menjaga kepentingan kepentingan para pelabur, seorang pemegang amanah (trustee) akan dilantik.

'Trustee’ merupakan pemilik sah ke atas semua aset dalam Unit Trust Scheme bagi pihak pemegang unit.

Apa kelebihan melabur dalam unit trust?

1. Kepelbagaian atau Diversification

Unit Trust memberi peluang pelaburan untuk pelabur-pelabur kecil membuat pelaburan dengan mudah.

Dengan modal yang sedikit, pelabur berpeluang menyertai lebih banyak sektor/aset.

Kepelbagaian atau diversification ini mampu meminimumkan risiko para pelabur kerana tidak melabur dalam satu portfolio sahaja.

Jika pelabur mengalami kerugian di satu portfolio, kerugian tersebut boleh diimbangi dengan keuntungan yang diperolehi daripada portfolio yang lain.

2. Pengurusan dana profesional

Pelaburan dana dalam unit trust akan diuruskan oleh pengurus dana profesional dan terlatih jadi, anda tidak perlu risau kerana mereka ini bukan sahaja berkemahiran, malah berpengalaman dalam menguruskan pelaburan.

Mereka akan memastikan wang yang kita labur akan dilaburkan dalam syarikat-syarikat yang mampu menghasilkan keuntungan lumayan berdasarkan kaji selidik yang telah mereka jalankan.

3. Liquidity (Kecairan) yang tinggi

Perkara yang paling penting bagi seorang pelabur untuk melakukan satu pelaburan adalah tahap kecairan aset yang dilabur itu.

Semakin tinggi tahap kecairan aset, semakin tinggi nilai aset tersebut. Unit trust membolehkan pelabur menebus atau menjual semula unit-unit yang dipegang pada bila-bila masa dan bayaran akan diperolehi dalam jangka masa yang singkat.

Masalah dan keburukan pelaburan unit trust

1. Tiada hak pengawalan dalam pengurusan dana

Dalam pelaburan unit trust, pelabur tidak mempunyai hak untuk memilih portfolio pelaburan mereka sendiri kerana pemilihan tersebut hanya dikendalikan oleh pengurus dana profesional yang telah dilantik.

2. Kos yang agak tinggi

Bagi menanggung kos pengendalian dana, permohonan dan pengurusan akaun dan lain-lain lagi, pelabur akan dikenakan caj permulaan sekitar 3% hingga 6%.

Disebabkan kita menggunakan khidmat pengurus dana untuk melaburkan duit kita, terdapat fees yang dikenakan:
  • Sales charge: dikenakan hanya sekali untuk setiap transaksi pembelian.
  • Management fee: dikenakan setahun sekali.
  • Trustee fee: dikenakan setahun sekali.
  • Switching fee: dikenakan jika pelabur ingin menukar ke dana pelaburan lain.
  • Redemption fee: dikenakan jika pelabur ingin menjual unit pegangan.

Namun, caj-caj tersebut dikawal selia serta diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti dan bertujuan bagi menanggung kos pengurusan dana.

Selain itu, semua caj yang dikenakan akan dimaklumkan terlebih dahulu kepada para pelabur melalui prospektus skim unit trust.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Friday, August 09, 2019

SBDJ Siri 100: Orang Tua Misteri

SBDJ Siri 100: Orang Tua Misteri

Kami pun terus berlari melanggar tunggul-tunggul buruk, melanggar akar yang menjalar di bumi. Matlamat kami mahu sampai segera ke tepi jalan raya yang jaraknya bukan dekat. Dua tiga kali kami jatuh dan setiap kali jatuh kami segera bangun.

Toyol jadi-jadian

Apa yang menakjubkan diri saya, setiap kali saya bangun dari jatuh, saya rasa seperti ada orang membantu saya.

Selain dari itu, saya juga merasai seperti ada orang yang mengikut atau menemani perjalanan kami.

Saya tanyakan perkara tersebut pada Najib. Dia juga merasakan seperti apa yang saya alami.

Akhirnya, kami sampai di tepi jalan raya Batu Hampar-Taiping. Seluruh tubuh kami dibasahi dengan pelih.

Kami terpaksa berehat sebentar di bangsal tempat orang menanti bas. Bila rasa penat sudah hilang, perjalanan pulang ke rumah akan disambung kembali.

"Eh, kamu tak mahu tengok orang pengsan tepi jalan?”, seorang lelaki yang berbasikal melintasi di depan bangsal tempat kami berhenti rehat.

"Di mana?" jerit Najib.

“Di depan sana,” jawab lelaki itu tanpa mahu berhenti.

Siapa pula hamba Allah yang malang itu? Ini sudah pasti jadi korban kenderaan yang lari.

Memang, pemandu yang tidak bertimbang rasa patut dihukum. Fikir saya dalam hati.

“Mari kita tengok Tamar.”

"Jom, siapa pula yang malang tu."

"Kita tengok dulu baru kita tahu siapa orangnya."

"Cakap kamu betul Najib."

"Ah, sudahlah. Marilah", Najib segera menarik tangan saya.

Dan kaki saya pun melangkah menuju ke arah tempat yang dikatakan oleh lelaki yang berbasikal tadi.

SAMPAI

Dari jauh saya dan Najib nampak orang ramai berkerumun tidak jauh dari tiang telefon.

Ada beberapa buah kenderaan yang berhenti tetapi bergerak kembali sesudah melihat apa yang berlaku.

Kami sampai ke tempat orang ramai. Tanpa membuang masa kami terus bergabung dengan mereka.

Saya dan Najib terkejut. Kami segera berpandangan. Memang tidak kami duga orang ramai sedang mengerumuni Amjal Kamal yang terlentang atas rumput.

Di tubuhnya tidak terdapat sebarang luka atau kecederaan. Anehnya Amjal Kamal tetap mengeluh dan mengadu sakit.

Sepasang kelopak matanya berkeadaan separuh terbuka. Amjal Kamal memberitahu orang ramai yang mengelilinginya, kulit tubuhnya terasa pedih seperti kena bahang api yang cukup kuat. Sesekali dia membengkokkan badannya.

"Siapa orangnya?" terdengar seseorang bertanya.

"Aku tak berapa kenal, tapi pernah melihat rupanya sekali dua masa di pekan," terdengar suara dari seseorang.

"Ah, ketua Udin Tarzan kepala judi dan penyamun. Biarkan dia di situ. Dia dah menerima balasan dari Allah kerana kejahatannya," jawab seseorang dari arah kanan saya.

Amjal Kamal meracau tidak tentu arah. Kata-kata yang dituturkan sukar difahami. Mungkin Amjal Kamal bertutur dalam bahasa Nepal, bisik batin saya.

Dua tiga orang yang berada di situ turut ketawa, bila mereka melihat Amjal Kamal menggerakkan badannya atas rumput macam ular sambil mengunyah rerumput yang hijau.

“Jangan ketawakan dia, kita harus melakukan sesuatu,” seorang tua muncul dari arah belakang saya.

Seluruh perhatian orang ramai tertumpu pada orang tua itu.

“Mengetawakan orang yang sedang sakit, bukan perbuatan orang yang beriman,” lanjut orang tua itu.

Dia segera menerpa ke dada jalan raya lalu mengangkat tangan kanannya menahan kereta yang lalu. Sebuah kereta berhenti.

“Kenapa?” tanya pemandu kereta.

“Tolong bawakan orang ini ke hospital.”

“Hospital Taiping?” tanya pemandu kereta Ford Escort yang berwarna hitam. Orang tua itu anggukkan kepala.

Pemandu kereta termenung sejenak. Dia agak keberatan untuk memenuhi permintaan orang tua tersebut. Amjal Kamal masih terkapar atas rumput.

“Bawalah dia ke hospital, kamu tak rugi menolongnya. Lagipun dia tak sakit kuat, kereta kamu tak kotor kerana tubuhnya tak berdarah, lepas kamu hantar ke hospital, kau tinggalkan saja dia di situ. Kerja semudah ini kamu keberatan menolongnya?” soal orang tua itu.

“Sudahlah, jangan banyak cakap. Masukkan dia di belakang,” suara pemandu kereta bersuara lantang.

Amjal Kamal pun segera diangkat ke dalam kereta.

“Ada sesiapa yang nak ikut ke Taiping?”, tanya pemandu kereta pada orang ramai yang berada di situ.

Bila mata pemandu kereta tertumpu ke wajah saya, dia menghadiahkan senyum.

Rasanya saya pernah melihat wajahnya tetapi di mana? Saya kurang pasti.

“Itu Wak Juno, patutlah bahasa Jawanya pekat,” kata Najib.

“Ya, aku ingat sekarang. Dia dari Kampung Talang, selalu datang ke tempat kita, menjaja tikar mengkuang, tudung saji dan bakul, lama juga aku nak mengingatinya," Najib.

“Kamu lemah ingatan,” sindir Najib.

Kami ketawa serentak. Orang ramai yang berada di situ merenung ke arah kami.

"Biar saya yang menemaninya", orang tua itu membuat keputusan.

Tanpa membuang masa lagi, dia masuk ke perut kereta. Beberapa minit kemudian kereta yang dipandu oleh Wak Juno terus bergerak meninggalkan kami. Orang ramai segera bersurai.

Saya dan Najib kembali ke bangsal untuk menanti bas. Rasa cemas mula mengganggu perasaan saya. Macam-macam perkara buruk terbayang dalam tempurung kepala.

Bas yang dinanti pun tiba. Saya dan Najib segera naik. Kami memilih tempat duduk tidak jauh dari pemandu bas.

Saya menoleh ke kanan. Saya terlihat orang tua yang menahan kereta Wak Juno berada di situ.

"Tadi pak cik ikut kereta Wak Juno?" tanya saya.

"Hum", kata orang tua itu sambil gelengkan kepala.

"Maafkan saya kerana tersalah orang", saya tersipu sipu malu.

"Tak mengapa, salah silap perkara biasa dalam kehidupan manusia. Awak dah jumpa Agam?" orang tua itu mengajukan pertanyaan.

Matanya merenung ke arah pepokok di kiri kanan jalan.

Saya dan Najib sering sahaja membengkokkan badan ke kiri atau ke kanan bila bas menempuh selekoh yang tajam, tetapi orang tua itu tetap tidak bergerak.

Satu persoalan timbul dalam hati saya. Bagaimana orang tua ini mengetahui pertemuan saya dengan Agam? Siapa dirinya yang sebenar?

"Pakcik ini siapa?" soal Najib. Bas terus meluncur.

Penumpang bas tidak begitu ramai jumlahnya. Banyak bangku yang kosong.

"Aku ni Datuk pada Agam."

"Berapa umur pakcik sekarang?"

"Seratus tujuh puluh tahun."

“Huh”, kata saya separuh menjerit.

Semua mata yang berada dalam bas tertumpu ke arah saya. Mana ada manusia yang berusia selanjut itu.

Kalau ada pun, pasti tidak mampu melangkah, apalagi bergerak ke sana ke mari.

“Mustahil," kata Najib.

“Tidak ada yang mustahil, kalau Allah mengizinkannya,” ungkap orang tua itu tenang.

Saya terdiam. Bas terus meluncur dengan laju. Saya masih meragui kebenaran dari kata-kata yang diluahkan oleh lelaki tua itu.

Ketika bas melalui selekoh yang agak tajam, orang tua itu bangun lalu menekan loceng bas.

“Aku dah sampai, ingat tentang kebesaran Allah, bila kita ingatkan kebesaran Allah, tidak ada sesuatu yang mustahil di dunia.

"Tidak ada manusia yang boleh mengukur kelebihan Allah, cubalah mengenali diri sendiri,” orang tua menujukan kata-kata itu pada saya.

Memang terasa diri saya disindir. Pemandu bas cuma tersenyum sahaja.

“Di sini hutan tebal, mana ada kampung di sini," Najib bersuara lalu merenung ke arah hutan tebal di kiri kanan jalan raya.

Keadaannya amat menyeramkan dengan pokok-pokok besar. Apa yang terdengar ialah bunyi suara reriang rimba dan suara ungka liar.

“Orang yang buta hati dan perasaan saja yang tak nampak kampung halaman makhluk lain.

"Orang yang hatinya suci dan hidupnya direstui Allah akan menemui makhluk lain selain dari manusia, selamat jalan.”

“Haa, menyindir kami," kata saya.

“Tidak, aku bercakap sesuatu yang benar,” orang tua itu menolak tuduhan saya.

Dia pun melangkah turun dari perut bas. Bas pun bergerak. Dari jendela bas saya lihat orang tua itu masuk ke dalam hutan tebal seperti orang berjalan di atas jalan raya.

Dia melambaikan tangan ke arah para penumpang yang berada dalam bas.

HAMPAR

Saya masih ingat, tempat orang tua itu turun tidak jauh dari pekan kecil Batu Hampar.

Khabarnya, di situ kini sudah dijadikan pintu jalan untuk masuk ke pusat Darul Arqam.

Agaknya, di kawasan Darul Arqam itu suatu ketika dulu adalah kawasan perumahan orang tua misteri yang saya temui dalam bas satu ketika dulu.

"Di dalam sebulan, dua kali orang tua itu turun dan naik di sini,” jawab Mat Tupai dalam loghat Kedah.

“Dia pergi ke mana?” desak Najib.

“Kadang-kadang dia turun dekat pekan Air Terjun, kadang-kadang dekat tempat yang disebut Bendung Siam. Tapi, tempat yang dia turun itu semuanya kawasan hutan.”

“Selain dari dia, ada orang lain yang naik?"

"Ada, orang perempuan, selalunya orang perempuan naik bas yang terakhir. Kadang-kadang...", Mat Tupai tidak meneruskan kata-katanya.

Dia terus memaut stereng bas dengan tenang dan aman.

"Kadang-kadang apa?" saya cuba mencungkil rahsia.

"Masa mereka naik, selalunya penumpang tak ramai. Paling tinggi dua orang. Bila dia ada dalam bas, satu bas jadi wangi. Mereka tak banyak cakap, mereka bayar duit tambang kemudian terdengar mereka berzikir."

"Ramai yang naik tu?"

"Kira-kira antara sepuluh hingga lima belas orang."

"Hum," kata saya lalu termenung panjang.

"Perkara macam ini, memang perkara biasa buat kami", kata Mat Tupai.

Dia terus memandu bas, merempuh beberapa selekoh tajam. Mat Tupai senyum bangga.

Menjelang waktu senja baru saya sampai di rumah. Datuk sudah menanti di kepala tangga. Wajahnya nampak serius sekali.

"Kamu dari mana Tamar?"

"Dari...", saya berhenti bercakap.

"Dari hutan Air Terjun."

"Ha he...", saya tidak dapat memberikan jawapan segera.

Rasa serba salah mula datang ke dalam diri. Memang pada awalnya saya mahu bercakap bohong dengan Datuk.

Tetapi bila sudah begini keadaannya, saya tidak berdaya untuk berbohong.

"Ya, saya ke sana tuk."

"Kamu berjudi?"

"Tidak, saya cuma nak tengok saja tuk."

"Apa yang kamu dapat?"

“Susah nak cakap tuk.”

“Lagi sekali kamu pergi ke situ, aku serahkan kamu kepada polis, biar kamu kena lokap,” suara Datuk cukup garang.

Dia meninggalkan saya sendirian di kepala tangga. Datuk menuju ke masjid.

Tanpa membuang masa saya naik ke rumah. Saya segera mengambil kain basahan lantas menuju ke perigi.

Kalau saya tidak mahu kemarahan Datuk berlarutan, saya mesti menghadirkan diri di masjid, mesti sembahyang Maghrib bersama para jemaah yang lain-lain.

“Eh, mandi di telaga”, saya mula terdengar suara dalam keadaan hari yang beransur gelap.

Saya toleh kiri, toleh ke kanan. Orang yang bersuara tidak juga saya temui. Saya persetan tentang suara itu dan saya terus mandi.

“Kamu berkawan dengan dia.”

Saya pasti itu suara Amjal Kamal.

Dugaan saya tepat sekali, Amjal Kamal berdiri di depan saya sambil berpeluk tubuh.

“Eh, kenapa?” tanya saya, serentak dengan itu batang tubuh Amjal Kamal terus hilang.

Apa yang kedengaran ialah suara ketawanya yang memanjang dan nyaring.

Saya terasa tubuh dilempar dengan tanah liat keras yang datangnya dari setiap penjuru.

Tanpa membuang masa saya terus lari naik ke rumah dengan rasa cemas yang amat sangat.

Nenek ketawa besar melihat telatah saya yang lucu. Apa yang dialami saya ceritakan pada nenek.

Saya merasa hampa dan kecewa sekali. Nenek tidak dapat menerimanya dan menuduh saya lemah semangat.

Nenek terus menggesa saya supaya segera pergi ke masjid. Saya tidak ada pilihan dan terus patuh pada perintahnya itu.

Saya bersyukur, bila sampai di masjid, kemarahan Datuk terus reda. Dia masih mahu senyum dengan saya.

Malah, selesai sahaja sembahyang Isyak, saya dan Datuk pulang bersaing. Seperti selalu, bila jalan berdua-duaan dengan Datuk, dia tidak pernah sunyi memberikan nasihat dan petua pada saya.

PERTEMUAN

Tiga hari kemudian, tanpa disangka-sangka saya terserempak dengan Wak Juno di depan dewan orang ramai.

Dia berhenti di situ kerana mempamerkan barang-barang dagangannya seperti tikar, tudung saji, bakul, nyiru dan lain-lain.

Ada sesuatu yang saya rasakan aneh pada Wak Juno.

Selalunya, dia lebih banyak bercakap tentang barang-barang yang dijualnya.

Ada waktunya, dia bercerita pengalaman pahitnya menentang tentera Belanda di Jawa Tengah, terutama di daerah Solo tetapi, kali ini dia menceritakan pengalamannya membawa Amjal Kamal.

Menurutnya, setelah Amjal Kamal naik kereta dengan ditemani oleh orang tua, dia terus memandu keretanya dengan tenang.

Sepanjang perjalanan, orang tua tersebut terus memandang wajah Amjal Kamal tanpa berkata apa-apa.

Cuma Amjal Kamal sahaja menjerit minta tolong dan ampun pada orang tua itu, seperti ada sesuatu yang dilakukan oleh orang tua itu ke tubuh Amjal Kamal, padahal anggota tubuh orang tua itu tidak bergerak.

Sesekali Amjal Kamal berjanji dan bersumpah tidak akan mengulangi perbuatannya yang lalu dan bersedia mahu bertaubat.

Setiap kali Amjal Kamal menjerit dia pasti akan terkencing. Akibat terlalu kerap menjerit dan kencing, bau air kencing itu bercampur dengan bau najis.

Anehnya, Wak Juno tidak dapat menyatakan perkara yang tidak disenanginya itu pada orang tua tersebut.

Setiap kali dia mahu bersuara, kerongkongnya seperti tersumbat. Macam ada sesuatu yang melekat di situ.

“Bila saya berhenti depan hospital, orang tua terus buka pintu dan keluar. Saya tengok dia bercakap sendiri seperti mengeluarkan perintah pada seseorang yang tiada di depannya”, Wak Juno bercerita sambil angkat tangan ke kanan dan ke kiri. Air liurnya mercik ke arah orang yang berada di depannya.

Saya bertambah minat untuk mendengarnya lalu duduk bersila di tepi dewan orang ramai.

“Selesai saja dia bercakap, saya lihat dua orang pekerja hospital bawa pengusung lalu mengangkat orang yang sakit ke bilik pemeriksaan”, lanjut Wak Juno, wajahnya nampak resah.

Dia renung kiri dan kanan. Bimbang kalau orang tua tersebut muncul cara mengejut. Dalam nada suara yang merendah, Wak Juno terus bersuara.

“Saya bersungut pada orang tua itu tentang keadaan kereta yang penuh dengan air kencing dan bau najis.

"Orang tua itu tersenyum lalu menumbuk pintu kereta belakang saya dua kali berturut-turut."

“Lepas tu apa yang jadi?” tanya seorang perempuan tua yang boleh dipanggil mak cik.

“Bau air kencing dan najis hilang, kereta saya kembali bersih.

"Orang tua itu bersalam dengan saya sambil menghulurkan wang. Saya tolak pemberiannya. Orang tua itu mengucapkan ribuan terima kasih. Dia hilang depan mata saya sendiri,” sambung Wak Juno.

Semua biji mata orang ramai yang berada di situ separuh terbeliak. Ramai di antara mereka yang menggelengkan kepala.

Di wajah mereka terbayang rasa takjub yang amat sangat.

Wak Juno mengakui peristiwa yang terjadi di depan matanya itu membuat dia cemas dan badannya menjadi seram sejuk. Akhirnya, dia menggeletar.

Wak Juno segera mencari pekerja hospital yang mengusung Amjal Kamal tadi.

Dengan diiringi pekerja hospital, Wak Juno dibawa ke wad Amjal Kamal ditempatkan. Pekerja hospital itu terkejut besar. Katil Amjal Kamal kosong.

“Ke mana dia pergi?” pekerja bertanya pada orang berdekatan.

“Tadi ada orang tua datang, beri dia minum segelas air," jawab orang yang ditanya.

“Lepas itu apa dah jadi?” desak pekerja hospital.

“Saya tengok si sakit terus baik dan minta ampun pada orang tua. Orang tua tu tampar mukanya sekali. Dia bangun dan terus keluar dari wad ini.”

“Orang tua tu pergi ke mana?” tanya Wak Juno.

“Dia hilang dengan sekelip mata saja.”

Pekerja hospital dan Wak Juno saling berpandangan.

Tanpa mengucapkan sesuatu, pekerja hospital meninggalkan Wak Juno sendirian di situ.

Beberapa minit kemudian Wak Juno pun meninggalkan wad tersebut dengan seribu keanehan yang berserabut dalam tempurung kepalanya.

“Sejak kejadian tu saya selalu rasa takut, bawa kereta seorang diri pun rasa cemas. Saya rasa macam ada orang yang ikut,” begitulah Wak Juno membongkar pengalamannya pada para pelanggannya.

"Sekarang ni awak ingat orang tua tu ada tak dekat sini?” satu pertanyaan nakal dari pelanggan Wak Juno.

Bukan pertanyaan yang ikhlas. Orang itu mempersendakan Wak Juno.

Sebagai orang yang kaya dengan pengalaman dan karenah kehidupan manusia, Wak Juno hanya tersenyum sahaja.

“Bagi orang yang tak pernah mengalaminya tentu tak mahu percaya, terpulanglah,” Wak Juno merendah diri.

Dia terus mengemaskan barang-barang dagangannya untuk dimuat ke dalam kereta.

MUNCUL

"Wak Juno”, jerit Udin Tarzan yang muncul secara tiba-tiba.

Keadaan diri Udin Tarzan kali ini agak berbeza dari apa yang pernah saya lihat. Bercakap agak sopan, tidak membanggakan diri.

Dari wajahnya, saya lihat dia sedang menghadapi tekanan perasaan yang amat sangat. Sentiasa resah dan cemas.

Kali ini Udin Tarzan memakai baju Melayu potongan Teluk Belanga warna merah jambu serta bersongkok lebai warna hijau.

Sekali pandang, memang dia nampak macam orang alim atau orang baik-baik.

Mungkin kerana jarang bertemu atau tidak pernah bertemu dengan orang yang menyebut namanya, membuat Wak Juno termenung sejenak seperti mengingati sesuatu.

“Ya, saya dah lupa, di mana kita pernah berjumpa? Apa khabar sekarang?”, Wak Juno hulurkan tangan pada Udin Tarzan.

Tetapi Udin Tarzan seperti keberatan untuk menyambut huluran tangan dari Wak Juno.

Akhirnya, Udin Tarzan terpaksa menyambutnya dengan perasaan separuh hati.

“Wak mungkin tak kenal dengan saya, tapi, saya kenal dengan Wak maklumlah Wak orang berdagang”, ujar Udin Tarzan.

Wak Juno terus mengedutkan dahinya.

“Saya ingat. Awak pernah cekak leher baju saya, awak tekan mata pisau belati ke leher saya, kemudian awak ambil duit jualan tikar saya, kira-kira dua ratus ringgit,” suara Wak Juno tersekat-sekat.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 100/284

BACA: SBDJ Siri 99: Kaki Berbulu
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Petua Pisang Tahan Lama, Balut Tangkainya Dengan Plastik

Petua Pisang Tahan Lama, Balut Tangkainya Dengan Plastik

Semua sedia maklum, pisang mudah lebam jika dibiarkan selama beberapa hari dan pisang yang sudah terlalu masak memang sedap untuk dibuat kek atau jemput-jemput tapi, tidak semua orang suka makan pisang yang sudah lebam. Jadi, bagaimana caranya untuk mengekalkan kesegaran pisang dan memastikan ia tahan lebih lama?

Petua Pisang Tahan Lama

Pisang adalah antara buah yang mengeluarkan gas etilena iaitu sejenis hormon tumbuhan yang menyebabkan buah cepat masak.

Cara paling senang untuk mengekalkan kesegaran pisang adalah dengan membalut tangkainya dengan plastik untuk menghalang pembebasan gas etilena.

Jika plastik yang dibalut tidak ketat, ikat sekali lagi dengan menggunakan gelang getah di luar balutan plastik itu.

Selepas itu, masukkan pisang ke dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar


9 Jenis Saka Yang Sering Mengganggu Manusia

9 Jenis Saka Yang Sering Mengganggu Manusia

Saka adalah satu perbuatan yang banyak diamalkan oleh masyarakat terdahulu, khususnya masyarakat Melayu, istilah yang merujuk kepada segolongan manusia yang mengadakan perjanjian dengan golongan jin untuk membantu manusia tersebut melaksanakan segala impiannya.

9 Jenis Saka

Antara makhluk halus yang selalu didampingi oleh masyarakat Melayu adalah hantu raya, pelesit, polong, toyol, hantu laut, bunian dan sebagainya.

Nama-nama tersebut adalah panggilan masyarakat Melayu sahaja dan tiada di dalam Al-Quran dan hadis mahupun rujukan muktabar yang lain.

JENIS-JENIS SAKA DALAM MASYARAKAT MELAYU

1. SAKA HANTU RAYA

Hantu Raya adalah makhluk halus yang digeruni dan ditakuti dalam masyarakat Melayu. Ia digambarkan sebagai hantu yang kuat dan gagah.

Hantu Raya dibela untuk mendapatkan kekuatan yang luar biasa seperti mengangkat dan memotong kayu balak dan berlawan seorang diri.

Selain itu, ia boleh diarahkan menjaga harta, kebun, tanah dan sebagainya. Jika ada orang mencuri, Hantu Raya akan menjelma sebagai lembaga hitam menyerupai tuannya.

Ia juga boleh diarahkan mengganggu orang seperti gangguan mimpi yang menakutkan atau dihempap ketika tidur, mendengar suara-suara ghaib, rasukan dan sebagainya.

Hantu Raya perlu diberi makan ketika sampai waktunya jika tidak akan mengganggu tuannya. Ia boleh menyebabkan kecederaan fizikal yang tidak boleh dikesan perubatan moden.

Selain itu, Hantu Raya boleh menyerupai tuannya dan menggauli isteri atau anak perempuan tuannya.

2. SAKA PELESIT

Pelesit adalah sejenis makhluk halus yang popular dalam masyarakat Melayu dan sering dikaitkan dengan wanita dan boleh dibela secara langsung atau tidak langsung.

Secara langsung bermaksud seseorang itu mempelajari ilmu tersebut dan diajar cara dan kaedah bagi memuja Pelesit. Pemujaan seperti membaca jampi serapah dan menyediakan sajian setiap minggu, bulan atau tahun.

Seorang wanita mengamalkan ilmu ini untuk penyeri muka atau pemanis muka agar kelihatan cantik walaupun sudah berusia. Kadangkala juga untuk menundukkan suami supaya mendengar kata dan tidak memandang wanita lain.

Mangsa pelesit biasanya wanita terutamanya yang sedang mengandung atau dalam berpantang.

Pelesit suka mengganggu bayi dan kanak-kanak yang lemah semangat dan biasanya akan menangis jika dikunjung oleh orang yang membela Pelesit.

Pelesit sering menjelma dalam bentuk belalang dan muncul ketika malam dan jika dicabut kepalanya ada rambut, itu bermaksud belalang Pelesit.

3. SAKA HARIMAU

Saka Harimau adalah gelaran makhluk halus yang dibela menyerupai harimau yang sering digunakan oleh orang-orang terdahulu untuk menjaga keturunan dan hartabenda seperti rumah, kebun, atau kampung.

Jika diceroboh, maka Saka Harimau akan menjelmakan diri bagi menakutkan penceroboh hingga ditangkap.

Selain itu, jika keturunan dikacau, Saka Harimau akan menjelmkan dirinya sehingga musuh lari ketakutan.

Dahulu, Saka Harimau digunakan untuk pengangkutan memandangkan sistem jalaraya tidak sistematik seperti sekarang.

Saka Harimau perlu diberi makan dan jika tidak diberi atau terlupa ia akan mengganggu. Makanannya adalah bertih beras, pucuk ubi dan lain-lain.

Kadang-kadang Saka Harimau meninggalkan tanda seperti kesan cakaran dicelah-celah tiang rumah atau pokok berdekatan.

Terdapat seorang pesakit menceritakan bahawa beliau ternampak beberapa ekor harimau bermain di laman rumah sahabatnya pada malam bulan terang.

4. SAKA BUAYA

Saka Buaya adalah gelaran makhluk halus yang membayangkan dirinya seekor buaya. Seseorang yang didampingi makhluk halus ini mempunyai kelebihan menjinakkan buaya dan mengawal buaya agar tidak mengganggu penduduk yang mencari ikan dan mandi di sesebuah kawasan.

Saka Buaya juga boleh digunakan untuk mencari mayat orang lemas atau mayat yang diserang buaya, sehingga buaya yang menyerang itu dapat dicari dan dibunuh.

Orang yang membela Saka Buaya biasanya mudah mendapat hasil tangkapan ikan.

Saka Buaya akan memberitahu di mana kawasan terdapat banyak ikan, namun walaupun mudah mendapat hasil tangkapan, kehidupan tetap susah.

Saka Buaya juga digunakan untuk perubatan dan menganiaya orang.

Pada suatu masa dahulu, Saka Buaya digunakan sebagai pengangkutan untuk menyeberangi sungai atau tasik hanya dengan menyeru dan memanggil sahaja.

5. SAKA BOMOH/SAKA PAWANG/SAKA URUT

Saka Bomoh atau Saka Pawang merujuk kepda makhluk halus yang diwarisi secara turun temurun untuk membantu tuannya merawat.

Mereka yang mewarisi Saka Bomoh mempunya kelebihan merawat pelbagai penyakit seperti kayap, kudis, terseliuh, tulang patah atau penyakit rohani berkaitan makhluk halus.

Kebolehan diperolehi daripada saka warisan atau kombinasi menuntut dan warisan.

Saka Bomoh kebiasanya keturunan bomoh dan pawang yang tidak menuntut sebarang ilmu perubatan atau kerohanian tetapi mendapat ilmu daripada mimpi.

Biasanya dalam mimipi tersebut berjumpa orang tua, pendekar atau datuk moyang yang mengajar ayat Al-Quran, zikir-zikir atau jampi serapah.

Semenjak itu, orang tersebut mempunyai kelebihan merawat atau mengurut.

Apabila hendak berubat, waris akan menyeru jin Saka Bomoh untuk berdamping dengannya lalu menguasai dirinya dan berubah perwatakan.

Tidak semua Saka Bomoh meresapi badan waris. Ada yang mengawal pengerakan mengurut dan memberitahu punca penyakit dan cara mengatasinya.

6. SAKA BIDAN

Bidan adalah pekerjaan yang penting dan dihormati dalam masyarakat disebabkan kepakarannya dan kemahirannya dalam hal perbidanan seperti kesihatan bayi dan ibu yang mengandung.

Menjadi amalan, ibu mengandung hendaklah mengikut pantang larang, peraturan, petua dan adat istiadat yang diadakan bagi memastikan keselamatan bayi dan ibu.

Antara adat yang terkenal adalah adat melenggang perut. Sekiranya tidak dilakukan akan memudaratkan ibu dan meyukarkan kelahiran serta untuk menghalau semangat atau gangguan jahat.

Bidan yang menyambut kelahiran bayi sering dikaitkan dengan ilmu tertentu yang digunakan untuk membantunya.

Biasanya keluarga akan mendapatkan khidmat Bidan untuk menyambut kelahiran bakal bayinya.

Jika terlupa persetujuan tersebut, kelahiran akan menjadi sukar kerana belaan atau Saka Bidan akan menahan kelahiran tersebut sehingga dipanggil khidmatnya.

Adalah tidak pelik jika kita mendengar seorang bidan mampu menyambut 4 hingga 5 kelahiran sehari seperti seolah-olah dirancang dan berjadual.

7. SAKA HANTU LAUT

Saka Hantu Laut adalah gelaran kepada jin yang dibela dan tinggal di laut dan persisiran pantai.

Saka Hantu Laut dibela untuk menjaga keselamatan di laut berkaitan cuaca, keadaan air dan memberikan amaran kepada tuannya tentang bahaya yang akan menimpa.

Selain itu, Saka Hantu Laut boleh memberitahu di mana lokasi ikan yang banyak kepada tuannya dan membantu menghalau ikan masuk ke dalam jaringnya.

Tidak mustahil jika ia mendapat tangkapan yang banyak berbanding rakan lain yang langsung tidak mendapat apa-apa.

8. SAKA PENDEKAR

Saka Pendekar adalah jin yang diambil dan dibela untuk seorang menjadi handal bersilat atau berlawan.

Selain itu, ia juga menjadikan seseorang itu disegani dan dihormati oleh kawan-kawan kerana gagah dan handal.

Orang yang mempunyai Saka Pendekar menjadi handal berlawan walaupun tidak belajar ilmu tersebut kerana segala pergerakan dikawal oleh makhluk halus.

Pernah terjadi pergaduhan melibatkan orang yang mempunyai Saka Pendekar berlawan 10 orang dalam pergaduhan.

Kesemua mereka tewas dalam pergaduhan tersebut dan apa yang menghairankan adalah, tetakan pada Saka Pendekar tersebut hanya meninggalkan bekas dan tidak berdarah.

Saka Pendekar biasanya digunakan untuk menjadikan pengamalnya menjadi kebal.

9. SAKA MENJAGA KETURUNAN

Saka Menjaga Keturunan berfungsi untuk menjaga keturunan ini daripada diganggu, dianiaya dan dikhianati oleh musuh dari golongan jin atau manusia.

Saka ini kadangkala menjelmakan dirinya dan dapat dilihat orang sekeliling seoalh-olah waris tersebut diiringi oleh seseorang yang berbadan tegap dan sasa samada dibelakang atau disebelahnya.

Sekiranya waris tersebut cuba disakiti, Saka Menjaga Keturunan akan menjelmakan diri dalam bentuk yang lebih menggerunkan dengan tujuan orang yang cuba berbuat khianat takut dan menjauhkan diri dari waris.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: facebook

Amalan Khurafat Tanam ‘Ibu Duit’ Di Mekah

Amalan Khurafat Tanam ‘Ibu Duit’ Di Mekah

Perbuatan khurafat yang dilakukan oleh jemaah haji di Tanah Suci terutama ketika ibadat Masyair adalah perbuatan sia-sia, sebaliknya mereka perlu mengamalkan doa kepada Allah, kata Pengarah Operasi (Bimbingan) Lembaga Tabung Haji (TH), Tengku Aziz Raja Abdullah.

Ibu Duit Di Mekah
Contoh Ibu Duit.

Memberikan contoh, perbuatan khurafat seperti menanam wang untuk dijadikan ibu duit di Arafah bagi menambah rezeki adalah sia-sia kerana doa bagi memohon bertambah rezeki di Mekah terutama di hadapan Kaabah di Masjidil Haram dan ketika ibadat Masyair di Muzdalifah adalah mustajab.

"Orang kita buat (khurafat) nak kaya, bekerja nak naik pangkat, nelayan atau petani nak hasil banyak semua itu dia buat nak tambah rezeki, tetapi dalam hal ini kenapa buat khurafat sedangkan di sini kalau nak rezeki banyakkan doa dan ibadat seperti solat sunat duha kepada Allah.

"Masalah jemaah haji buat khurafat ini ada tetapi tidak ramai. Ada laporan (jemaah) ambil tali khemah, ambil kerak nasi, tanam duit, bawa duit pergi tawaf jadikan ibu duit. Semua itu buat kononnya nak kaya, kalau nak kaya doalah kepada Allah," katanya.

Ibadat Masyair bermula dengan wukuf di Arafah, berada seketika pada tengah malam di Muzdalifah, bermalam di Mina dan melontar di tiga Jamrah pada hari Tasyrik iaitu 11 hingga 13 Zulhijah.

Musim haji tahun ini menyaksikan 30,200 jemaah haji Malaysia bakal mengerjakan Rukun Islam kelima itu dibantu 640 petugas TH.

Khurafat yang dilakukan itu boleh membawa kepada perbuatan syirik kepada Allah, yang mana mereka yang melakukan syirik tidak akan dapat masuk syurga, justeru jemaah haji dinasihatkan supaya mengelakkan diri daripada melakukan perkara khurafat dan syirik.

Justeru, jemaah haji diminta meninggalkan perbuatan itu, bersama perbuatan dimurkai Allah lain seperti sihir, susuk dan saka sebelum mereka berangkat ke Tanah Suci dan fokus kepada ibadat serta doa mereka kepada Allah di sini.

Apabila sampai di Arafah, jemaah haji yang dalam keadaan ihram, mereka berada dalam keadaan keampunan Allah, maka penuhkan dengan ibadat.

Arafah adalah hari keampunan daripada Allah, yang mana Allah dekat dengan jemaah haji, malah malaikat akan aminkan doa kita.

Buatlah perancangan supaya diri penuh dengan amal ibadat dan tersusun. Hindari perbuatan seperti berselfie atau menghabiskan masa dengan sia-sia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Kisah Kejatuhan Sultan Abdul Hamid II (1842 - 1918), Khalifah Terakhir Empayar Uthmaniyyah

Kisah Kejatuhan Sultan Abdul Hamid II (1842 - 1918), Khalifah Terakhir Empayar Uthmaniyyah

"Anakku, ayah melihat orang-orang di sini sudah mulai memuji paras rupa dan kecantikanmu. Maka mulai hari ini ayah ingin kamu mengenakan hijab dengan sempurna, kerana kamu sudah menjadi wanita dewasa sekarang."

Kejatuhan Sultan Abdul Hamid II

Ungkapan kata penuh kasih sayang itu dituturkan dengan suara lembut oleh Sultan Abdul Hamid II kepada anaknya Aishah saat mereka melintasi hadapan Masjid Hamidiye Yildiz yang terletak tidak jauh dari pintu masuk istananya.

Di hadapan masjid ini, terlalu banyak kisah yang memilukan hati menimpa diri dan keluarga Sultan.

Percubaan pembunuhan dengan meletakkan bom di dalam kereta kuda Sultan. Pengeboman itu terjadi selang beberapa saat seusai solat Jumaat.

Allah masih menghendaki Sultan Abdul Hamid tetap bertakhta memimpin umat. Usaha khianat untuk menamatkan nyawa orang nombor satu di dunia Islam itu telah gagal.

Di hadapan istana ini, Sultan sering melaksanakan solat dan keluar menemui rakyat yang selalu dekat di hatinya.

Di situ juga, Sultan sesekali menunggang kuda ditemani anaknya Aishah, sambil menitahkan erti pentingnya menegakkan syariah bagi muslimah.

Sejak saat itu anaknya mutahajibah (berhijab) sempurna, ini menandakan puterinya Aishah Osmanuglu telah memasuki usia aqil baligh.

Istana Yildiz yang diperbuat dari kayu ini adalah tempat tinggal pilihan Sultan Abdul Hamid II, setelah beliau meninggalkan segala bentuk kemewahan kaum keluarganya yang sebelum ini di Istana Dolmabahce.

Pembohongan Sejarah

Selepas menaiki takhta pada tahun 1876, Sultan Abdul Hamid II, telah melakukan pelbagai transformasi khususnya perundangan.

Baginda telah memperkenalkan Perlembagaan Baru dengan format Parlimen yang lebih tersusun dan semasa (First Constitution Era 1876-1877M).

Krisis antara baginda dan Midhat Pasha selaku Perdana Menteri ‘durjana’ yang sangat berkuasa, hutang negara yang begitu membebankan serta pelbagai masalah tempatan, ‘regional‘ dan antarabangsa meletakkan Sultan Abdul Hamid II dalam keadaan yang amat sukar untuk menyelamatkan Daulah Uthmaniah.

Namun, kebijakan beliau mendapatkan kerjasama Midhat Pasha, golongan Uthmaniah Muda (Young Ottoman) serta mengusir campur tangan Barat secara yang sangat diplomatik tetapi tegas, baginda berhasil menggerakkan momentum yang diperlukan.

Akan tetapi, peperangan yang tercetus antara Daulah Uthmaniah dan Rusia telah memaksa Sultan Abdul Hamid II tunduk dan menandatangani perjanjian San Stefano (Yesilkoy) pada tahun 1878. Situasi ini telah memburukkan keadaan.

Rusia memperoleh banyak wilayah di timur Anatolia, juga penyerahan daerah-daerah Aegean kepada Bulgaria, kuasa autonomi buat Bosnia Herzegovina dan terlepasnya Serbia daripada wilayah Uthmaniah, baginda berada dalam keadaan yang amat tertekan.

Pada masa itulah Sultan Abdul Hamid II telah bertindak menggantung Parlimen, dengan tujuan meningkatkan efisyensi ‘chain of command‘ yang sangat sukar dicapai melalui persidangan yang caca merba.

Tindakan baginda menggantung Parlimen itulah titik penting yang menyebabkan Sultan Abdul Hamid II difitnah sebagai DIKTATOR, SULTAN MERAH, OTOKRATIS dan pelbagai gelaran yang seumpama dengannya.

Benarkah beliau seorang diktator?

Sultan Abdul Hamid II berlapang dada dengan kecaman itu. Baginda seperti memekakkan telinga terhadapnya.

Sultan Abdul Hamid II bertegas melakukan satu demi satu transformasi dengan melancarkan kempen Pan Islamism ke seluruh dunia Islam, menjayakan projek keretapi Hijaz serta berusaha menyelamatkan Palestin daripada konspirasi Zionis dan pelbagai tindakan yang kelihatannya seperti ‘one man show‘.

Di keliling Sultan Abdul Hamid II ada ramai pengkhianat termasuk Midhat Pasha sendiri.

Oleh itu, Sultan Abdul Hamid II banyak bertindak berpandukan maklumat-maklumat keselamatan peribadi yang tidak diketahui umum.

Tetapi Sultan Abdul Hamid II masih berterusan mendapatkan pandangan pelbagai pihak yang diyakininya boleh membantu.

Pembacaan secara menyeluruh terhadap sikap Sultan Abdul Hamid II akan memahamkan kepada kita bahawa Baginda bukan seorang diktator, apatah lagi dengan berulang kali pendakwa hanya berhujah pada tindakan menggantung Parlimen itu tadi.

Selama berpuluh tahun selepas mangkatnya baginda, masyarakat menerima bulat-bulat tuduhan yang dilemparkan terhadap Sultan Abdul Hamid II hingga buku-buku sejarah di negara kita juga turut memetik baginda sebagai seorang diktator.

Hanya selepas diari beliau (Muzakkirat) ditemui, dikaji bersama surat-menyurat antara beliau semasa dalam buangan di Salonika dengan murabbinya, dan analisis dokumen lanjutan yang dibuat terhadap polisi-polisi Sultan Abdul Hamid II, kita menginsafi betapa ada kalanya seorang pemimpin terpaksa bertindak seperti tindakan Sultan Abdul Hamid II.

Jika kita hanya ada satu pengertian terhadap diktator dan otokratik, bagaimana kita menafsirkan Rasulullah SAW yang kuasa legislatif, eksekutif dan kehakiman, kesemuanya berada di tangan baginda? Adakah Muhammad itu seorang diktator?

“Aku yakin yang ahli sejarah akan membelaku. Seandainya ahli sejarah Turki tidak melakukannya sekali pun, aku pasti akan ada ahli sejarah luar yang akan menegakkan keadilan buatku,” Sultan Abdul Hamid II menulis suara hatinya ketika di pembuangan di Salonika, Greece.

Rahmat Allah ke atas Sultan Abdul Hamid II dan semoga Allah membantu pemimpin-pemimpin kita yang dimomok sebagai ‘diktator’.

Kelahiran

Sultan Abdul Hamid II, lahir pada hari Rabu, 21 September 1842. Dengan nama lengkapnya, Abdul Hamid Khan II bin Abdul Majid Khan. Sultan adalah putera Abdul Majid dari isteri kedua beliau.

Ibunya meninggal saat Abdul Hamid berusia 7 tahun. Sultan menguasai bahasa Turki, Arab, dan Parsi. Gemar membaca dan bersyair.

Sebelumnya, kekhalifahan dipimpin bapa saudaranya iaitu Abdul Aziz yang berkuasa cukup lama.

Sultan Abdul Aziz digulingkan kemudian dibunuh oleh musuh politik Khilafah Utsmaniyyah. Khalifah setelah Abdul Aziz adalah Sultan Murad V, putera Abdul Aziz.

Namun, kekuasaannya tidak berlangsung lama dan digulingkan setelah 93 hari berkuasa kerana dianggap tidak berupaya menjadi khalifah.

Sultan Abdul Aziz mewarisi negara dalam keadaan hiruk pikuk dan tidak terurus. Tunggakkan hutang luar negara, parlimen yang tidak berfungsi, campur tangan asing di dalam negeri, tarik menarik antara pelbagai kepentingan Dewan Negara dan Dewan Menteri serta para ahli politik yang korup.

Pada 14 Ogos 1876 (1293 H), Sultan Abdul Hamid dibai'at sebagai Khalifah. Saat itu usianya 34 tahun.

Dia menyedari bahawa pembunuhan bapa saudaranya serta perubahan-perubahan kekuasaan yang terjadi saat itu merupakan konspirasi global melawan Khilafah Islamiyah.

Namun, Sultan Abdul Hamid II dapat menjalankan pemerintahannya dengan baik, sering berbicara dengan pelbagai lapisan masyarakat, baik kalangan ahli politik, intelektual, rakyat jelata mahupun dari kelompok-kelompok yang kurang disukainya (lihat Shaw, 1977:212).

Kebijaksanaannya mengurusi urusan seluruh kaum Muslimin membuatkan dia semakin popular. Namanya sering disebut dalam doa-doa di setiap solat Jumaat di seantero bumi.

Sokongan padu kaum Muslimin dan kesetiaan mereka terhadap Sultan Abdul Hamid II ini berhasil mengurangi tekanan Eropah terhadap Utsmaniyyah.

Abdul Hamid mengembangkan amanah dengan memimpin sebuah kerajaan yang luasnya membentang dari timur dan barat.

Di tengah situasi negara yang genting dan kritis, beliau menghabiskan 30 tahun kekuasaannya sebagai Khalifah dengan dikelilingi konspirasi, mehnah, fitnah dari dalam negeri sementara dari luar negeri ada perang, revolusi dan ancaman globalisasi serta tuntutan pelbagai perubahan yang senantiasa terjadi.

Termasuk usaha jahat yang sistematik yang dilakukan kaum Yahudi untuk mendapatkan tempat tinggal tetap di tanah Palestin yang masih menjadi sebahagian dari wilayah kekhalifahan Utsmaniyyah.

Pelbagai langkah dan strategi dilancarkan oleh kaum Yahudi untuk menembus dinding khilafah Utsmaniyyah, agar mereka dapat memasuki Palestin.

Usaha Jahat Yahudi

Pertama, pada tahun 1892, sekelompok Yahudi Rusia mengajukan permohonan kepada Sultan Abdul Hamid, untuk mendapatkan keizinan tinggal di Palestin.

Permohonan itu dijawab Sultan dengan ucapan, "Pemerintan Ustmaniyyah memaklumkan kepada seluruh kaum Yahudi yang ingin hijrah ke Turki, bahawa mereka tidak akan diizinkan menetap di Palestin", mendengar jawapan seperti itu kaum Yahudi amat kecewa, sehingga duta besar Amerika turut campur tangan.

Kedua, Theodor Hertzl, penulis Der Judenstaat (Negara Yahudi), pengasas negara Israel sekarang, pada tahun 1896 memberanikan diri menemui Sultan Abdul Hamid sambil meminta izin mendirikan perniagaan di al Quds.

Permohonan itu dijawab Sultan:

"Sesungguhnya jajahan Utsmani ini adalah milik rakyatnya. Mereka tidak akan menyetujui permintaan itu. Sebab itu simpanlah kekayaan kalian itu dalam kantung kalian sendiri".

Melihat keteguhan Sultan, mereka kemudian membuat strategi ketiga, iaitu melakukan Konferensi Basel di Switzerland, pada 29-31 Ogos 1897 dalam rangka merumuskan strategi baru menghancurkan Khilafah Ustmaniyyah.

Oleh kerana peranan dan aktiviti Yahudi Zionis yang terlalu mendesak dan semakin menjadi-jadi, akhirnya Sultan pada tahun 1900 mengeluarkan keputusan pelarangan atas rombongan penziarah Yahudi di Palestin untuk tinggal di sana lebih dari tiga bulan, pasport Yahudi harus diserahkan kepada petugas khilafah yang berkaitan.

Dan pada tahun 1901 Sultan mengeluarkan keputusan mengharamkan penjualan tanah kepada Yahudi di Palestin.

Pada tahun 1902, Hertzl untuk kesekian kalinya mengadap Sultan Abdul Hamid untuk melakukan penyogokan (rasuah).

Di antara sogokan yang Hertzl tawarkan kepada Sultan adalah:
  1. 150 juta pound sterling Inggeris khusus untuk Sultan.
  2. Membayar semua hutang pemerintah Ustmaniyyah yang mencapai 33 juta pound sterling Inggeris.
  3. Membangun kapal induk untuk pemerintah, dengan biaya 120 juta Frank.
  4. Memberi pinjaman 5 juta pound sterling tanpa bunga.
  5. Membangunkan Universiti Ustmaniyyah di Palestin.

Semuanya ditolak, bahkan Sultan tidak mahu menemui Hertzl, diwakilkan kepada Tahsin Basya, Perdana Menterinya, sambil menberikan pesanan:

"Nasihati Mr Hertzl agar jangan meneruskan rancangnya. Aku tidak akan melepaskan walaupun sejengkal tanah ini (Palestin), kerana ia bukan milikku. Tanah itu adalah hak umat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi silakan menyimpan harta mereka. Jika Khilafah Utsmaniyah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Akan tetapi, sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusukkan pedang ke tubuhku daripada melihat Tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan dari Khilafah Islamiyah. Perpisahan adalah sesuatu yang tidak akan terjadi. Aku tidak akan memulai pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup."

Sejak saat itu kaum Yahudi dengan Zionisme melancarkan gerakan untuk menumbangkan Sultan.

Dengan menggunakan pelbagai kempen dan istilah seperti "liberation", "freedom", dan sebagainya, mereka menyebut pemerintahan Abdul Hamid II sebagai "Hamidian Absolutism" dan sebagainya.

"Sesungguhnya aku tahu, bahawa nasibku semakin terancam. Boleh saja aku berhijrah ke Eropah untuk menyelamatkan diri. Tetapi untuk apa?

"Aku adalah Khalifah yang bertanggungjawab atas umat ini. Tempatku adalah di sini. Di Istanbul!"

Tetamu Tidak Diundang

Pada malam 27 April 1909, Sultan Abdul Hamid dan keluarganya didatangi beberapa orang tetamu yang tidak di undang.

Kedatangan mereka ke Istana Yildiz menjadi catatan sejarah yang tidak akan pernah dilupakan, datang atas nama perwakilan 240 anggota Parlimen Utsmaniyyah-di bawah tekanan dari Turki Muda-yang setuju penggulingan Abdul Hamid II dari kekuasaannya.

Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali mengeluarkan fatwa tentang penggulingan tersebut dan akhirnya dipersetujui oleh anggota senat yang lain.

Fatwa tersebut didapati sangat aneh dan setiap orang pasti mengetahui perjuangan Abdul Hamid II bahawa fatwa tersebut bertentangan dengan realiti sebenar yang berlaku di Turki dan empayar kerajaan Islam.

Keempat utusan itu adalah Emmanuel Carasso, seorang Yahudi warga Itali dan wakil rakyat Salonika (Thessaloniki) di Parlimen Utsmaniyyah (Meclis-i Mebusan) melangkah masuk ke istana Yildiz.

Turut bersamanya adalah Aram Efendi, wakil rakyat Armenia, Laz Arif Hikmet Pasha, anggota Dewan Senat yang juga panglima Ketenteraan Utsmaniyyah, serta Arnavut Esat Toptani, wakil rakyat daerah Daraj di Meclis-i Mebusan.

"Bukankah pada waktu seperti ini adalah masa di mana aku harus menunaikan kewajibanku terhadap keluargaku. Tidak bolehkah kalian bicarakan masalah ini esok pagi?"

Sultan Abdul Hamid tidak selesa menerima kedatangan mereka yang kelihatannya begitu tiba-tiba dan mendesak. Tidak ada simpati di raut wajah mereka.

"Negara telah memecat Anda!"

Esat Pasha memberitahu kedatangannya dengan nada angkuh. Kemudian satu persatu wajah anggota rombongan itu diperhatikan dengan saksama oleh Sultan.

"Negara telah memecatku, itu tidak ada masalah, tetapi kenapa kalian membawa bersama Yahudi ini masuk ke tempatku?"

Secara spontan Sultan murka yang amat sangat sambil menudingkan jarinya kepada Emmanuel Carasso.

Sultan Abdul Hamid memang kenal benar siapa Emmanuel Carasso itu. Dialah yang bersekongkol bersama Theodor Herzl ketika ingin mendapatkan keizinan menempatkan Yahudi di Palestin.

Mereka menawarkan pembelian ladang milik Sultan Abdul Hamid di Sancak Palestin sebagai tempat pemukiman Yahudi di Tanah Suci itu.

Sultan Abdul Hamid menolaknya dengan tegas, termasuk alternatif mereka yang mahu menyewa tanah itu selama 99 tahun.

Pendirian tegas Sultan Abdul Hamid untuk tidak mengizinkan Yahudi bermukim di Palestin, telah menyebabkan Yahudi sedunia mengamuk.

Harganya terlalu mahal. Sultan Abdul Hamid kehilangan takhta dan Khilafah disembelih agar tamat riwayatnya.

Jelas terlihat bahawa saat tersebut adalah pembalasan paling dinanti oleh Yahudi, di mana Abdul Hamid II yang telah menolak menjual Palestin pada mereka, telah mereka tunjukkan di depan muka Abdul Hamid II sendiri bahawa mereka turut serta dalam penggulingannya dari kekuasaan.

Mendung menyeluputi wajah Abdul Hamid II dan wajah Khilafah Islamiyah.

"Sesungguhnya aku sendiri tidak tahu, siapakah sebenarnya yang memilih mereka ini untuk menyampaikan berita penggulinganku malam itu."

Sultan Abdul Hamid meluapkan derita hatinya di dalam catatan hariannya. Perancangan menggulingkan Sultan sebenarnya sudah dilaksanakan lama sebelum malam itu.

Beberapa Jumaat sebelum peristiwa hitam itu, nama Sultan sudah tidak disebut lagi di dalam khutbah-khutbah.

"Walaupun anda dipecat, kelangsungan hidup anda berada dalam jaminan kami," Esat Pasha menyambung pembicaraan.

Sultan Abdul Hamid memandang wajah puteranya Abdul Rahim, serta puterinya yang terpaksa menyaksikan pengkhianatan terhadap dirinya.

Malang sungguh anak-anak ini terpaksa menyaksikan kejadian yang memilukan malam itu.

"Bawa adik-adikmu ke dalam," Sultan Abdul Hamid menyuruh Amir Abdul Rahim membawa adik-adiknya ke dalam kamar.

"Aku tidak membantah keputusanmu. Cuma satu hal yang kuharapkan. Izinkanlah aku bersama keluargaku tinggal di istana Caragan. Anak-anakku ramai. Mereka masih kecil dan aku sebagai ayah perlu menyekolahkan mereka."

Sultan Abdul Hamid meminta pertimbangan. Sultan sedar tidak ada gunanya membantah keputusan yang dibawa rombongan itu. Itulah kerisauan terakhir Sultan Abdul Hamid.

Membayangkan masa depan anak-anaknya yang ramai. Sembilan lelaki dan tujuh perempuan. Permintaan Sultan Abdul Hamid ditolak mentah-mentah oleh keempat orang itu.

Malam itu juga, Sultan bersama para anggota keluarganya dengan hanya mengenakan pakaian yang di pakai pada malam tersebut di angkut di tengah gelap gelita menuju ke stesen kereta api Sirkeci.

Mereka diusir pergi meninggalkan bumi Khilafah, ke istana milik Yahudi di Salonika, tempat pengasingan negara sebelum seluruh khalifah dimusnahkan di tangan musuh Allah.

Khalifah terakhir umat Islam dan keluarganya itu dibuang ke Salonika, Yunani.

Angin lesu bertiup bersama gerimis salju di malam itu. Pohon-pohon yang tinggal rangka, seakan turut sedih mengiringi tragedi memilukan itu.

Di Eminonu, terlihat Galata di seberang teluk sedih. Bukit itu pernah menyaksikan kegemilangan Sultan Muhammad al-Fatih dan tenteranya yang telah menarik 70 kapal menyeberangi bukit itu dalam tempoh satu malam.

Mereka menerobos teluk Bosphorus yang telah dirantai pintu masuknya oleh Kaisar Constantinople. Sejarah itu sejarah gemilang. Tidak akan pernah hilang.

Terhadap peristiwa pemecatannya, Sultan Abdul Hamid II mengungkap kegundahan hatinya yang dituangkan dalam surat kepada salah seorang gurunya Syekh Mahmud Abu Shamad yang berbunyi:

"...Saya meninggalkan kekhalifahan bukan kerana suatu sebab tertentu, melainkan kerana tipu daya dengan pelbagai tekanan dan ancaman dari para tokoh Organisasi Persatuan yang dikenali dengan sebutan Cun Turk (Jeune Turk), sehingga dengan berat hati dan terpaksa saya meninggalkan kekhalifahan itu.

"Sebelumnya, organisasi ini telah mendesak saya berulang-ulang agar menyetujui dibentuknya sebuah negara nasional bagi bangsa Yahudi di Palestin.

"Saya tetap tidak menyetujui permohonan tersebut yang datang bertubi-tubi tanpa ada rasa malu. Akhirnya mereka menjanjikan wang sebesar 150 juta pounsterling emas. Saya tetap dengan tegas menolak tawaran itu.

Saya menjawab dengan mengatakan, "Seandainya kalian membayar dengan seluruh isi bumi ini, aku tidak akan menerima tawaran itu. Tiga puluh tahun lebih aku hidup mengabdi kepada kaum Muslimin dan kepada Islam itu sendiri.

"Aku tidak akan mencoreng lembaran sejarah Islam yang telah dirintis oleh nenek moyangku, para Sultan dan Khalifah Uthmaniah. Sekali lagi aku tidak akan menerima tawaran kalian."

Setelah mendengar dan mengetahui sikap dari jawapan saya itu, mereka dengan kekuatan gerakan rahsianya memaksa saya meninggalkan kekhalifahan dan mengancam akan mengasingkan saya di Salonika.

"Maka terpaksa saya menerima keputusan itu daripada menyetujui permintaan mereka. Saya banyak bersyukur kepada Allah, kerana saya menolak untuk mencoreng Daulah Uthmaniah dan dunia Islam pada umumnya dengan noda abadi yang diakibatkan oleh berdirinya negeri Yahudi di tanah Palestin. Biarlah semua berlalu.

"Saya tidak bosan mengulang rasa syukur kepada Allah Ta'ala, yang telah menyelamatkan kita dari aib besar itu.

"Saya rasa cukup di sini apa yang perlu saya sampaikan dan sudilah anda dan segenap ikhwan menerima salam hormat saya. Guruku yang mulia. mungkin sudah terlalu banyak yang saya sampaikan.

"Harapan saya, semoga anda beserta jama'ah yang anda dapat memaklumi semua itu. Wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh."

~22 September 1909. Pelayan Kaum Muslimin (Abdul Hamid bin Abdul Majid)

Deru langkah tentara kedengaran melangkah menuju istana. Meriam ditembakkan sebagai tanda Sultan Mehmed V dinobatkan menjadi penguasa Utsmaniyyah.

Rasmilah malam itu Sultan Mehmed V menjadi Khalifah ke 99 umat Islam sejak Abu Bakr al-Siddiq ra.

Tetapi khalifah yang satu ini sudah tidak memiliki kekuasaan apa-apa. Hanya boneka pengumpan yang hanya akan mempercepatkan pemberontakan untuk pembubaran Khilafah Utsmaniyyah.

"Entahlah, di saat hidup dan matiku tidak menentu, aku merasa begitu tenang dan aman. Seperti sebuah gunung besar yang selama ini mengendap di dadaku, ketika diangkat terasa lega!" keluh Sultan Abdul Hamid Sultan Abdul Hamid mengusap kepala anaknya Abdul Rahim yang menangis ketakutan. Anak-anaknya yang lain turut menangis.

Perjalanan dari Sirkeci Istanbul menuju ke Salonika Yunani penuh misteri.

"Sabarlah anak-anakku. Jika Allah mengkehendaki kematian bagi kita, bukankah kematian itu kesudahan untuk semua."

Sultan Abdul Hamid memberi motivasi kepada seluruh kerabatnya saat keretapi sedang meluncur laju. Bumi khilafah ditinggalkan di belakang. Sejarah kegemilangan 600 tahun Bani Utsman, berakhir malam itu.

Balutan hitam yang mustahil untuk diputihkan kembali. Di tengah suasana malam yang sejuk, Sultan Abdul Hamid II melunjurkan kakinya di atas bangku kereta api sambil dipicit-picit oleh anaknya Fatimah.

"Sabarlah anakku, negara tidak tahu apa yang telah mereka lakukan kepada umat Muhammad ini."

Sultan mengusap wajahnya yang berlinangan air mata. Terlalu lama Sultan dan keluarganya dikurung di istana milik Yahudi itu.

Mereka dikurung dalam kamar tanpa perabot sama sekali. Pintu dan jendela dilarang dibuka. Hari demi hari, adalah penantian kematian sebelum mati bagi Sultan dan keluarganya.

Akhirnya, pada tahun 1912, Sultan Abdul Hamid dihantar pulang ke Istanbul, akan tetapi anak-anaknya dipisah-pisahkan, bercerai berai. Dibuang ke Perancis menjadi pengemis yang hidup meminta-minta di lorong jalan.

Keadaan semasa di pembuangan Salonika atau di istana tua Beylerbeyi Istanbul sama saja bahkan lebih teruk.

Sultan dan beberapa anggota keluarganya yang masih tinggal tidak dibenarkan keluar sama sekali hatta sekadar pergi ke perkarangan istana kecuali untuk solat Jumaat di luar istana, tentunya dengan penjagaan yang amat ketat.

Makanan untuk Sultan dan putera puterinya disukat sedemikian rupa, dengan kualiti makanan yang sangat rendah bahkan seluruh hartanya dirampas habis oleh tentera Ataturk.

Hari-hari yang dilalui Sultan dalam pembuangan dan pengasingan sangat menyedihkan. Dia dan keluarganya sentiasa diancam akan dibunuh, istana tua itu akan diledakkan.

Pada suatu pagi selesai solat Subuh, Sultan memanggil puteranya, Abdul Rahman. Dialah ahli waris terpenting setelah ketiadaan Sultan nanti.

"Kita akan memberikan semua harta kita kepada pihak tentera kerana mereka memaksa kita menyerahkannya," keluh Sultan kepada Abdul Rahman dengan nada sedih.

Puteranya itu menangis teresak hebat. Dia menjadi amat takut dengan para tentera yang bengis itu.

Beberapa hari kemudian di lobi Deutche Bank, Istanbul, terjadi peristiwa penyerahan secara paksa semua harta Sultan, termasuk seluruh simpanan Sultan kepada pihak tentera.

Sultan tinggal di istana tua sebagai penjara di Beylerbeyi selama 6 tahun dalam situasi yang sangat mengaibkan.

Tubuh kurus kering dan mengidap penyakit paru-paru yang semakin parah. Sultan benar-benar dikuarantin dari dunia luar, sehinggakan untuk mengubati penyakit disukarkan oleh pihak tentera.

"Maafkan saya Tuanku. Mereka tidak mengizinkan saya untuk hadir lebih awal," doktor yang merawat Sultan Abdul Hamid sambil berbisik.

Nafas Sultan Abdul Hamid turun naik. Penyakit asmanya semakin serius. Doktor sudah tidak dapat berbuat apa-apa lagi.

Empayar Turki Uthmaniyah

Empayar Turki Uthmaniyah (Ottoman Empire) bertahan selama 623 tahun dari 1299 hinggalah 1922, menguasai kawasan yang sangat luas di sekitar Laut Mediterranean.

Pada masa yang berlainan ketika kewujudannya selama lebih 6 abad, empayar ini pernah menguasai kawasan di sepanjang Lembah Sungai Nil dan Pantai Laut Merah.

Kuasanya juga tersebar di utara ke Eropah, hanya terhenti kerana mereka gagal menakluki Vienna. Ke barat daya, pengaruh Empayar Uthmaniyah turut sampai sejauh Morocco.

Penaklukan oleh Empayar Uthmaniyah mencapai kemuncak pada sekitar tahun 1700, pada ketika pengaruh empayar meliputi kawasan yang paling luas sepanjang kewujudannya.

Fakta Ringkas Tentang Empayar Turki Uthmaniyah
  • Diasaskan pada tahun 1299.
  • Penaklukan diganggu oleh Timur the Lame (Tamerlane) - 1402 hingga 1414.
  • Kesultanan Uthmaniyah dihapuskan pada November 1922.
  • Bahasa Rasmi: Turki.
  • Bahasa Minoriti: Albania, Arab, Assyria, Bulgaria, Croatia, Jerman, Greek, Hebrew, Itali, Kurdish, Parsi, Somali dan lain-lain.
  • Bentuk Kerajaan: Kerajaan Berkalifah. Kuasa sekular dipegang oleh Sultan, yang menerima nasihat daripada seorang wazir utama. Kuasa berkaitan agama terletak pada Khalifah.
  • Agama Rasmi: Islam Sunni.
  • Ibu Negeri: Sogut (1302-1326), Bursa (1326-1365), Edirne (1365-1452), Constantinople (kini Istanbul: 1453-1922).
  • Kawasan Taklukan Ketika Kemuncak: sekitar 5.2 juta kilometer persegi iaitu pada tahun 1700. Antara negara yang dikuasai termasuklah Greece, Bulgaria, Mesir, Hungary, Macedonia, Romania, Jordan, Palestin, Lubnan, Syria, sebahagian tanah Arab dan sebahagian benua Afrika.
  • Populasi: Dianggarkan lebih daripada 35 juta pada tahun 1856. Menurun kepada 24 juta ketika Perang Dunia Pertama akibat kematian.

Wafatnya Pemerintah Islam Terakhir

Sultan Abdul Hamid II menghembuskan nafas terakhir dalam penjara Beylerbeyi pada 10 Februari, 1918.

Pemergiannya diratapi seluruh penduduk Istanbul kerana mereka sudah sedar, akibat kebodohan membiarkan Khalifah Utsmaniyyah dilumpuhkan setelah pelucutan jabatan khilafahnya, 10 tahun yang lalu.

Menangislah. Tiada sejarah yang mampu memadamkan penyesalan itu. Wa Islama!

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2