Jumaat, Ogos 09, 2019

9 Jenis Saka Yang Sering Mengganggu Manusia


Loading...

Saka adalah satu perbuatan yang banyak diamalkan oleh masyarakat terdahulu, khususnya masyarakat Melayu, istilah yang merujuk kepada segolongan manusia yang mengadakan perjanjian dengan golongan jin untuk membantu manusia tersebut melaksanakan segala impiannya.

9 Jenis Saka

Antara makhluk halus yang selalu didampingi oleh masyarakat Melayu adalah hantu raya, pelesit, polong, toyol, hantu laut, bunian dan sebagainya.

Nama-nama tersebut adalah panggilan masyarakat Melayu sahaja dan tiada di dalam Al-Quran dan hadis mahupun rujukan muktabar yang lain.

JENIS-JENIS SAKA DALAM MASYARAKAT MELAYU

1. SAKA HANTU RAYA

Hantu Raya adalah makhluk halus yang digeruni dan ditakuti dalam masyarakat Melayu. Ia digambarkan sebagai hantu yang kuat dan gagah.

Hantu Raya dibela untuk mendapatkan kekuatan yang luar biasa seperti mengangkat dan memotong kayu balak dan berlawan seorang diri.

Selain itu, ia boleh diarahkan menjaga harta, kebun, tanah dan sebagainya. Jika ada orang mencuri, Hantu Raya akan menjelma sebagai lembaga hitam menyerupai tuannya.

Ia juga boleh diarahkan mengganggu orang seperti gangguan mimpi yang menakutkan atau dihempap ketika tidur, mendengar suara-suara ghaib, rasukan dan sebagainya.

Hantu Raya perlu diberi makan ketika sampai waktunya jika tidak akan mengganggu tuannya. Ia boleh menyebabkan kecederaan fizikal yang tidak boleh dikesan perubatan moden.

Selain itu, Hantu Raya boleh menyerupai tuannya dan menggauli isteri atau anak perempuan tuannya.

2. SAKA PELESIT

Pelesit adalah sejenis makhluk halus yang popular dalam masyarakat Melayu dan sering dikaitkan dengan wanita dan boleh dibela secara langsung atau tidak langsung.

Secara langsung bermaksud seseorang itu mempelajari ilmu tersebut dan diajar cara dan kaedah bagi memuja Pelesit. Pemujaan seperti membaca jampi serapah dan menyediakan sajian setiap minggu, bulan atau tahun.

Seorang wanita mengamalkan ilmu ini untuk penyeri muka atau pemanis muka agar kelihatan cantik walaupun sudah berusia. Kadangkala juga untuk menundukkan suami supaya mendengar kata dan tidak memandang wanita lain.

Mangsa pelesit biasanya wanita terutamanya yang sedang mengandung atau dalam berpantang.

Pelesit suka mengganggu bayi dan kanak-kanak yang lemah semangat dan biasanya akan menangis jika dikunjung oleh orang yang membela Pelesit.

Pelesit sering menjelma dalam bentuk belalang dan muncul ketika malam dan jika dicabut kepalanya ada rambut, itu bermaksud belalang Pelesit.

3. SAKA HARIMAU

Saka Harimau adalah gelaran makhluk halus yang dibela menyerupai harimau yang sering digunakan oleh orang-orang terdahulu untuk menjaga keturunan dan hartabenda seperti rumah, kebun, atau kampung.

Jika diceroboh, maka Saka Harimau akan menjelmakan diri bagi menakutkan penceroboh hingga ditangkap.

Selain itu, jika keturunan dikacau, Saka Harimau akan menjelmkan dirinya sehingga musuh lari ketakutan.

Dahulu, Saka Harimau digunakan untuk pengangkutan memandangkan sistem jalaraya tidak sistematik seperti sekarang.

Saka Harimau perlu diberi makan dan jika tidak diberi atau terlupa ia akan mengganggu. Makanannya adalah bertih beras, pucuk ubi dan lain-lain.

Kadang-kadang Saka Harimau meninggalkan tanda seperti kesan cakaran dicelah-celah tiang rumah atau pokok berdekatan.

Terdapat seorang pesakit menceritakan bahawa beliau ternampak beberapa ekor harimau bermain di laman rumah sahabatnya pada malam bulan terang.

4. SAKA BUAYA

Saka Buaya adalah gelaran makhluk halus yang membayangkan dirinya seekor buaya. Seseorang yang didampingi makhluk halus ini mempunyai kelebihan menjinakkan buaya dan mengawal buaya agar tidak mengganggu penduduk yang mencari ikan dan mandi di sesebuah kawasan.

Saka Buaya juga boleh digunakan untuk mencari mayat orang lemas atau mayat yang diserang buaya, sehingga buaya yang menyerang itu dapat dicari dan dibunuh.

Orang yang membela Saka Buaya biasanya mudah mendapat hasil tangkapan ikan.

Saka Buaya akan memberitahu di mana kawasan terdapat banyak ikan, namun walaupun mudah mendapat hasil tangkapan, kehidupan tetap susah.

Saka Buaya juga digunakan untuk perubatan dan menganiaya orang.

Pada suatu masa dahulu, Saka Buaya digunakan sebagai pengangkutan untuk menyeberangi sungai atau tasik hanya dengan menyeru dan memanggil sahaja.

5. SAKA BOMOH/SAKA PAWANG/SAKA URUT

Saka Bomoh atau Saka Pawang merujuk kepda makhluk halus yang diwarisi secara turun temurun untuk membantu tuannya merawat.

Mereka yang mewarisi Saka Bomoh mempunya kelebihan merawat pelbagai penyakit seperti kayap, kudis, terseliuh, tulang patah atau penyakit rohani berkaitan makhluk halus.

Kebolehan diperolehi daripada saka warisan atau kombinasi menuntut dan warisan.

Saka Bomoh kebiasanya keturunan bomoh dan pawang yang tidak menuntut sebarang ilmu perubatan atau kerohanian tetapi mendapat ilmu daripada mimpi.

Biasanya dalam mimipi tersebut berjumpa orang tua, pendekar atau datuk moyang yang mengajar ayat Al-Quran, zikir-zikir atau jampi serapah.

Semenjak itu, orang tersebut mempunyai kelebihan merawat atau mengurut.

Apabila hendak berubat, waris akan menyeru jin Saka Bomoh untuk berdamping dengannya lalu menguasai dirinya dan berubah perwatakan.

Tidak semua Saka Bomoh meresapi badan waris. Ada yang mengawal pengerakan mengurut dan memberitahu punca penyakit dan cara mengatasinya.

6. SAKA BIDAN

Bidan adalah pekerjaan yang penting dan dihormati dalam masyarakat disebabkan kepakarannya dan kemahirannya dalam hal perbidanan seperti kesihatan bayi dan ibu yang mengandung.

Menjadi amalan, ibu mengandung hendaklah mengikut pantang larang, peraturan, petua dan adat istiadat yang diadakan bagi memastikan keselamatan bayi dan ibu.

Antara adat yang terkenal adalah adat melenggang perut. Sekiranya tidak dilakukan akan memudaratkan ibu dan meyukarkan kelahiran serta untuk menghalau semangat atau gangguan jahat.

Bidan yang menyambut kelahiran bayi sering dikaitkan dengan ilmu tertentu yang digunakan untuk membantunya.

Biasanya keluarga akan mendapatkan khidmat Bidan untuk menyambut kelahiran bakal bayinya.

Jika terlupa persetujuan tersebut, kelahiran akan menjadi sukar kerana belaan atau Saka Bidan akan menahan kelahiran tersebut sehingga dipanggil khidmatnya.

Adalah tidak pelik jika kita mendengar seorang bidan mampu menyambut 4 hingga 5 kelahiran sehari seperti seolah-olah dirancang dan berjadual.

7. SAKA HANTU LAUT

Saka Hantu Laut adalah gelaran kepada jin yang dibela dan tinggal di laut dan persisiran pantai.

Saka Hantu Laut dibela untuk menjaga keselamatan di laut berkaitan cuaca, keadaan air dan memberikan amaran kepada tuannya tentang bahaya yang akan menimpa.

Selain itu, Saka Hantu Laut boleh memberitahu di mana lokasi ikan yang banyak kepada tuannya dan membantu menghalau ikan masuk ke dalam jaringnya.

Tidak mustahil jika ia mendapat tangkapan yang banyak berbanding rakan lain yang langsung tidak mendapat apa-apa.

8. SAKA PENDEKAR

Saka Pendekar adalah jin yang diambil dan dibela untuk seorang menjadi handal bersilat atau berlawan.

Selain itu, ia juga menjadikan seseorang itu disegani dan dihormati oleh kawan-kawan kerana gagah dan handal.

Orang yang mempunyai Saka Pendekar menjadi handal berlawan walaupun tidak belajar ilmu tersebut kerana segala pergerakan dikawal oleh makhluk halus.

Pernah terjadi pergaduhan melibatkan orang yang mempunyai Saka Pendekar berlawan 10 orang dalam pergaduhan.

Kesemua mereka tewas dalam pergaduhan tersebut dan apa yang menghairankan adalah, tetakan pada Saka Pendekar tersebut hanya meninggalkan bekas dan tidak berdarah.

Saka Pendekar biasanya digunakan untuk menjadikan pengamalnya menjadi kebal.

9. SAKA MENJAGA KETURUNAN

Saka Menjaga Keturunan berfungsi untuk menjaga keturunan ini daripada diganggu, dianiaya dan dikhianati oleh musuh dari golongan jin atau manusia.

Saka ini kadangkala menjelmakan dirinya dan dapat dilihat orang sekeliling seoalh-olah waris tersebut diiringi oleh seseorang yang berbadan tegap dan sasa samada dibelakang atau disebelahnya.

Sekiranya waris tersebut cuba disakiti, Saka Menjaga Keturunan akan menjelmakan diri dalam bentuk yang lebih menggerunkan dengan tujuan orang yang cuba berbuat khianat takut dan menjauhkan diri dari waris.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: facebook

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon