Saturday, August 10, 2019

Fakta Pelaburan Unit Trust Yang Anda Wajib Tahu


Tahukah anda mengenai pelaburan ‘Unit Trust’ atau kata lainnya iaitu Unit Amanah? Tahukah anda tentang kelebihan unit trust ini yang berpotensi memberi keuntungan berlipat ganda kepada para pelaburnya?

Fakta Pelaburan Unit Trust

Namun, masih ramai di antara kita yang dilihat masih tidak yakin dengan potensi pelaburan unit trust itu sendiri. Mengapa perkara tersebut boleh terjadi?

Kadangkala, perkara tersebut terjadi bukan kerana kita tiada wang untuk melabur, tetapi disebabkan oleh ketidakfahaman kita tentang maksud sebenar unit trust yang seterusnya membina kesangsian terhadap potensi unit trust itu sendiri.

Unit trust juga dikenali sebagai Mutual Fund di negara lain seperti Amerika Syarikat secara amnya merupakan suatu pelaburan berkelompok.

Pelaburan ini membenarkan pelabur yang mempunyai objektif pelaburan yang sama mengumpulkan wang mereka untuk dilaburkan ke dalam sesebuah portfolio sekuriti yang diuruskan oleh pengurus dana profesional.

Ini bermakna, pemegang unit pelaburan unit trust sebenarnya tidak membeli saham terus kepada portfolio atau di kaunter saham sebaliknya, pemilikan saham akan dibahagikan kepada unit.

Jika nilai saham naik atau turun, nilai setiap unit yang dilaburkan juga akan naik atau turun.

Setiap pelabur yang berdaftar akan menerima sijil penamaan yang dikenali sebagai Sijil Unit Amanah.

Bilangan unit yang dipegang oleh setiap pelabur pula bergantung kepada harga belian unit pada masa pelaburan dibuat dan jumlah wang yang dilaburkan oleh pelabur.

Bagaimana pelaburan unit trust ini berfungsi?

Di dalam pelaburan unit trust, wang anda akan dikumpulkan bersama pelabur-pelabur lain sehingga menjadi jumlah yang besar dan akan dilaburkan ke dalam pelbagai saham ‘equity’ dan ‘bond’.

Kepelbagaian pelaburan ini dapat mengurangkan risiko kerana tidak terhad untuk bergantung kepada satu saham semata-mata.

Jika anda memilih untuk melabur di dalam unit amanah yang berlandaskan Islam/Syariah, wang yang anda laburkan hanya akan digunakan ke dalam saham-saham yang mematuhi syariah Islam sahaja.

Hal ini sebenarnya secara tidak langsung telah membantu pertumbuhan sistem kewangan Islam.

Pelaburan dan aktiviti jual beli saham anda pula akan diuruskan oleh pengurus dana profesional yang berpengalaman.

Oleh itu, anda tidak perlu risau untuk memantau turun naik harga saham di pasaran setiap hari, kerana pengurus dana yang dilantik akan sentiasa berusaha untuk memaksimumkan keuntungan pelaburan anda.

Konsep mudah

Kita minta orang lain urus dan laburkan duit kita. Berikan kepercayaan anda kepada Fund Manager untuk kembangkan duit anda.

1. Unit Trust = Unit Amanah = Amanah Saham.

Konsep sama seperti ASB (ASB juga adalah sejenis dana unit trust). Bezanya keuntungan ASB dalam bentuk dividen + bonus sedangkan keuntungan Unit Trust melalui dividen + kenaikan harga unit dana.

2. Unit Trust Management Company, UTMC = Syarikat Pengurusan Unit Amanah.

UTMC ini dipantau oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC) Malaysia, dibenarkan operasi oleh Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kewangan Malaysia.

Sehingga 31 Oktober 2016, terdapat 37 Syarikat Pengurusan Unit Amanah, antaranya adalah PMB Investment Berhad, Phillip Mutual Berhad, CIMB Principal, Kenanga, RHB Asset Management, Eastspring Investment dan banyak lagi.

3. Fund/Dana = Tabung

Setakat 31 Oktober 2016, terdapat 641 dana yang diluluskan di Malaysia dan 199 daripadanya adalah berasaskan patuh syariah (Islamic Fund).

Antara dana yang popular (beri pulangan yang tinggi) adalah Kenanga Syariah Growth Fund, Eastspring Investments Dana Al-Ilham, PMB Shariah Aggressive Fund.

Apa maksudnya melabur Unit Trust tanpa guna duit poket?

Maksudnya, selain tunai, pelabur juga boleh menggunakan sebahagian dari Akaun 1 KWSP namun, ia hanya tertakluk kepada dana yang diluluskan oleh KWSP sahaja.

Selain itu, melabur guna KWSP agak leceh. Hanya boleh dikeluarkan sekali setiap 3 bulan. Maknanya setahun 4 kali kena isi borang.

Dimana Unit Trust laburkan duit kita?

Apabila kita membeli unit trust yang berasaskan ekuiti, sebenarnya kita melabur dalam pasaran saham (Bursa Malaysia atau pasaran saham dunia). Cuma yang tolong jual beli saham itu adalah fund manager yang dilantik.

Berapa minimum untuk mula melabur dalam Unit Trust?

Nilai minimum untuk pelaburan adalah berbeza-beza mengikut mengikut syarikat atau dana. Selalunya sekitar RM100 – RM1,000.

Berapa purata pulangan Unit Trust?

Secara keseluruhannya, daripada laporan BANK NEGARA (2002 – 2012) purata pulangan;
  • Akaun simpanan bank biasa: 1.3%
  • Simpanan Tetap (FD): 3.47%
  • Unit Trust: 9.78% (Purata pulangan semua dana ekuiti di Malaysia).

Isu-isu berkaitan Unit Trust

1. Halal atau Haram

Ramai yang mungkin tertanya-tanya sama ada pelaburan di dalam unit trust ini adalah halal atau tidak.

Jadi, adalah menjadi tanggungjawab kepada pelabur untuk membuat kajian tentang unit trust yang bakal disertai kerana di Malaysia terdapat banyak unit trust berdaftar yang berlandaskan syariah.

Islamic Unit Trust yang telah tersenarai di Suruhanjaya Sekuriti adalah yang telah diluluskan dan halal untuk dibuat pelaburan.

2. Adakah Skim Cepat Kaya

Selain itu, unit trust adalah satu perniagaan yang telah diluluskan oleh kerajaan. Pelaburan unit trust bukanlah perniagaan haram skim cepat kaya.

Portfolio akan dibahagikan kepada unit dan pelabur-pelabur dikenali sebagai ‘unit holders’.

Untuk menjaga kepentingan kepentingan para pelabur, seorang pemegang amanah (trustee) akan dilantik.

'Trustee’ merupakan pemilik sah ke atas semua aset dalam Unit Trust Scheme bagi pihak pemegang unit.

Apa kelebihan melabur dalam unit trust?

1. Kepelbagaian atau Diversification

Unit Trust memberi peluang pelaburan untuk pelabur-pelabur kecil membuat pelaburan dengan mudah.

Dengan modal yang sedikit, pelabur berpeluang menyertai lebih banyak sektor/aset.

Kepelbagaian atau diversification ini mampu meminimumkan risiko para pelabur kerana tidak melabur dalam satu portfolio sahaja.

Jika pelabur mengalami kerugian di satu portfolio, kerugian tersebut boleh diimbangi dengan keuntungan yang diperolehi daripada portfolio yang lain.

2. Pengurusan dana profesional

Pelaburan dana dalam unit trust akan diuruskan oleh pengurus dana profesional dan terlatih jadi, anda tidak perlu risau kerana mereka ini bukan sahaja berkemahiran, malah berpengalaman dalam menguruskan pelaburan.

Mereka akan memastikan wang yang kita labur akan dilaburkan dalam syarikat-syarikat yang mampu menghasilkan keuntungan lumayan berdasarkan kaji selidik yang telah mereka jalankan.

3. Liquidity (Kecairan) yang tinggi

Perkara yang paling penting bagi seorang pelabur untuk melakukan satu pelaburan adalah tahap kecairan aset yang dilabur itu.

Semakin tinggi tahap kecairan aset, semakin tinggi nilai aset tersebut. Unit trust membolehkan pelabur menebus atau menjual semula unit-unit yang dipegang pada bila-bila masa dan bayaran akan diperolehi dalam jangka masa yang singkat.

Masalah dan keburukan pelaburan unit trust

1. Tiada hak pengawalan dalam pengurusan dana

Dalam pelaburan unit trust, pelabur tidak mempunyai hak untuk memilih portfolio pelaburan mereka sendiri kerana pemilihan tersebut hanya dikendalikan oleh pengurus dana profesional yang telah dilantik.

2. Kos yang agak tinggi

Bagi menanggung kos pengendalian dana, permohonan dan pengurusan akaun dan lain-lain lagi, pelabur akan dikenakan caj permulaan sekitar 3% hingga 6%.

Disebabkan kita menggunakan khidmat pengurus dana untuk melaburkan duit kita, terdapat fees yang dikenakan:
  • Sales charge: dikenakan hanya sekali untuk setiap transaksi pembelian.
  • Management fee: dikenakan setahun sekali.
  • Trustee fee: dikenakan setahun sekali.
  • Switching fee: dikenakan jika pelabur ingin menukar ke dana pelaburan lain.
  • Redemption fee: dikenakan jika pelabur ingin menjual unit pegangan.

Namun, caj-caj tersebut dikawal selia serta diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti dan bertujuan bagi menanggung kos pengurusan dana.

Selain itu, semua caj yang dikenakan akan dimaklumkan terlebih dahulu kepada para pelabur melalui prospektus skim unit trust.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon