Friday, September 20, 2019

Manfaat Dan Kebaikan Berbekam Dalam Kajian Saintifik


Banyak kajian ke atas terapi bekam secara saintifik telah dijalankan terutamanya oleh negara-negara timur tengah, China, India dan juga Malaysia dalam usaha untuk membuktikan kebaikan dan kelebihan berbekam untuk kesihatan.

Manfaat Berbekam

Antara kebaikan berbekam yang kami ingin kongsikan hasil pembacaan berkenaan kajian saintifk yang dijalankan antaranya adalah seperti berikut.

1. AntiOksidan

Bekam meningkatkan antioksida badan melalui adaptasi terhadap stres.

Kawasan bekam akan mengalami keradangan hasil tekanan darah di dalam cawan dan pengaktifan sel darah dan badan juga menjadi lebih bertenaga hasil daripada penjanaan bateri sel badan iaitu mitokondria yang membebaskan ATP (tenaga).

Manipulasi redoks mampu memberi kesan positif kepada mereka yang mempunyai masalah alergi, autoimmune, kanser, jangkitan kuman dll.

2. Mengurangkan Kesakitan

Bekam membuang “substance P” (penyebab radang) daripada saraf hujung sumber kesakitan (nociceptor). Hasilnya kesakitan akan berkurangan.

Maka sebab itu bekam sangat popular untuk mengurangkan sakit kepala, carpal tunnel syndrome, lutut, sakit belakang dll kerana ia mampu mengurangkan kesakitan dengan KETARA.

3. Memulihkan Sel

Bekam meningkatkan pemulihan sel melalui peningkatan “growth factor” hasil daripada pengaktifan sel pembekuan darah.

Vasculoendothelial growth factor (VEGF) contohnya penting untuk pembinaan salur darah baru.

FGF pula merupakan growth factor yang mempunyai pelbagai fungsi (pluripotent growth factor).

Antara fungsinya mengikut beberapa kajian ialah membina salur darah baru di jantung (angiogenesis), menyusun dan menumbuhkan sel-sel kulit, memulihkan luka dan penting bagi perkembangan sistem saraf badan.

4. Baik Untuk Kesihatan Organ Tubuh

Terdapat juga kajian menunjukkan bekam mengurangkan kerosakan buah pinggang, merendahkan gula darah, memperbaiki profil kolesterol (meningkatkan HDL, mengurangkan TG dan LDL) darah.

Terdapat juga kajian ke atas perokok yang berbekam menunjukkan saturasi oksigen yang lebih tinggi dan lebih senang bernafas.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: fb

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon