Thursday, April 21, 2016

Bayi Kerap Diurut Lebih Bijak!


Siapa yang tidak suka diurut. Ia umpama 'kuasa' ajaib yang mampu memberi kesembuhan dan ketenangan kepada mereka yang dalam ketegangan. Bayi juga tidak terkecuali!

Panduan urut bayi

Sentuhan adalah elemen penting dalam membina ikatan erat setiap insan. Urutan adalah sebahagian daripadanya. Ia boleh menenangkan bayi dan membantunya untuk tidur lena.

Urutan boleh memberi kesan positif terhadap keseimbangan emosi dan psikologi seorang bayi. Hanya peruntukan beberapa minit sehari, sentuhan dan belaian ibu boleh menjadi perangsang kepada perkembangan positif si manja.

Tidak mustahil bayi yang diurut setiap hari mampu membesar sebagai anak yang bijak dan cerdas. Terdapat bukti saintifik menunjukkan urutan sangat penting untuk perkembangan serta tumbesaran bayi dan memberi perlindungan daripada jangkitan pada peringkat awal kehidupan seseorang bayi.

Tidak ada masa spesifik ditentukan untuk mengurut bayi. Namun, dicadangkan waktu yang sesuai untuk melakukan urutan ialah antara waktu menyusu bayi. Ia adalah cara bagi mengelak bayi tidak begitu lapar atau begitu kenyang.

Masa yang baik untuk mengurut ialah semasa bayi sedang berjaga dan waktu selepas mandi waktu pagi. Urutan sebelum tidur juga akan membantu bayi anda untuk menenangkan diri, relaks dan seterusnya bersedia untuk tidur dengan lena.

Sebelum anda memulakan urutan, terdapat beberapa langkah yang perlu dilakukan iaitu pastikan bilik itu hangat, baringkan bayi di atas tuala, lipatan kain atau pelapik menukar lampin di bawahnya.

Anda mungkin lebih suka membiarkan bayi memakai baju jika keadaan agak sejuk atau, biarkan dia bebas tanpa pakaian sekali-sekala. Namun pastikan bilik tidak sejuk.

Oleh kerana detik ini sangat bermakna buat anda dan bayi semasa melakukan urutan, pastikan tiada sebarang gangguan dalam bilik itu. Jika anda mahu memainkan muzik yang menenangkan, tidak perlu terlalu kuat. Pastikan bayi boleh mendengar anda bercakap dengannya.

Sediakan kelengkapan yang diperlukan untuk mengurut iaitu minyak, tuala kecil, baju untuk dipakaikan kepada bayi anda selepas sesi mengurut dan peralatan menukar lampin yang biasa anda gunakan.

Langkah 1
Kaki

Untuk melancarkan peredaran darah, tekan bahagian tengah tapak kaki dengan lembut menggunakan kedua belah ibu jari anda.

Jangan lupa urut juga bahagian paha hingga ke pergelangan kaki bayi. Lakukan pada kedua-dua belah kaki.

Langkah 2
Picit jari kaki

Lakukan juga toe squeeze iaitu jari-jari kaki dipicit satu persatu. Lakukan dengan gerakan memutar dan diakhiri dengan tarikan lembut di setiap hujung jari kaki bayi.

Lakukan pada kedua-dua belah kaki. Bahagian kaki adalah kawasan yang kurang sensitif. Seeloknya mulakan sesi urutan pada bahagian ini.

Langkah 3
Lengan

Seterusnya, lakukan urutan pada pangkal lengan tangan kanan dan kiri. Ia diurut secara gerakan memicit secara lembut.

Kemudian, cuba buka tapak tangan bayi secara perlahan. Ia bertujuan untuk tarik lembut jari-jari bayi.

Lakukan rolling pada lengan bayi. Buat gerakan dari atas ke bawah. Perkara yang sama dilakukan pada tangan sebelah lagi.

Langkah 4
Muka

Mulakan dengan open book iaitu anda perlu melurut muka dari bahagian tengah ke luar. Urutan pada bahagian muka perlu dilakukan dalam keadaan tenang.

Urut juga bahagian pangkal hidung dan lurut ke arah pipi. Bahagian bawah bibir bayi juga perlu diurut. Lakukan secara perlahan dan lembut pada bahagian muka bayi.

Bagi bayi yang mempunyai masalah kerap menangis atau masalah pertumbuhan gigi, lakukan urutan pada bahagian muka.

Langkah 5
Perut

Urut perlahan-lahan dengan menggunakan tangan kiri dan kanan bersilih ganti dengan melakukan gerakan sun and moon.

Pergerakan ini harus bermula dari kiri dan ke kanan. Sebagai tambahan, anda boleh membuat urutan dengan membuat gerakan I, L, U.

Urutan di bahagian perut dipercayai dapat mengurangkan masalah angin, kembung perut, kolik dan sembelit.

Langkah 6
Bahagian belakang

Baringkan bayi untuk melakukan bahagian belakangnya. Urutan yang dikenali sebagai swoop – neck to bottom ini dimulakan daripada bahagian leher menghala ke pinggang. Urut belakang bayi dengan menggerakkan tangan ke atas dan ke bawah.

Akhir sekali, letakkan jari di bahagian tengah belakang bayi. Lurut dengan lembut sehingga ke bahagian punggung bayi.

Urutan bahagian belakang dapat menghilangkan rasa ketegangan oleh bayi akibat terlalu lama berbaring.

BACA INI JUGA: Rahsia Bapa Didik 12 Anak Hingga Berjaya

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon