Oct 30, 2016

Bekam Sebagai Kaedah Merawat Penyakit Wujud Sejak Tamadun Purba!

Bekam adalah salah satu kaedah rawatan tradisional untuk kesihatan yang diamalkan sejak zaman purba lagi.

Bekam

Sejarah bekam sudah bermula sejak sekian lama, ribuan tahun dahulu dan dikalangan orang Islam, rawatan bekam dikenali sebagai al-Hijamah.

Namun, tahukah anda tamadun terawal manakah yang telah mengamalkan rawatan berbekam ini?

Rawatan Bekam Tamadun Mesir Purba

Pada zaman Mesir purba, terdapat ukiran hieroglyphic yang menceritakan tentang amalan berbekam seawal 3,500 tahun yang lalu.

Terdapat juga sebuah buku perubatan yang ditulis seawal tahun 1550 Sebelum Masihi.

Namun, makalah ini dipercayai dicatat semula daripada manuskrip perubatan yang jauh lebih awal.

Manuskrip perubatan Mesir purba ini jelas mencatatkan tentang penggunaan rawatan bekam.

Rawatan Bekam Tamadun China

Tiada tamadun (mungkin Islam) yang mencatatkan tentang bekam dengan begitu teliti seperti mana yang dicatatkan oleh tamadun China.

Rekod terawal tentang amalan berbekam dicatatkan sehingga seawal 3,000 tahun yang lalu, menjelaskan tentang bagaimana amalan bekam digunakan untuk menyembuhkan penyakit Pulmonary Tuberculosis.

Terdapat catatan yang merujuk kepada seorang Taoist terkenal bernama Ge Hong yang hidup sekitar 281-341 Masihi, yang terkenal dengan amalan kimia dan perubatan herbanya.

Dia dikatakan menceritakan tentang penggunaan tanduk haiwan dalam amalan berbekam untuk menyembuhkan bisul-bisul yang tumbuh di kulit manusia dalam bukunya yang bertajuk A Handbook of Prescriptions of Emergencies (Jou How Pei Jyi Fang).

Ge Hong juga memberi nama untuk amalan berbekam ini sebagai Jiaofa.

Catatan daripada Dinasti Tang yang berdiri pada abad ke 7 Masihi dahulu turut menceritakan tentang amalan berbekam dalam buku seperti Necessities of a Frontier Official (Wai Tai Mich Yao) ditulis oleh Wang Tayr.

Buku ini memperkatakan tentang penggunaan bekam yang dapat menghindarkan diri daripada sakit kepala, sakit perut dan juga pening dalam tubuh seorang pesakit.

Bekam merupakan salah satu cara perubatan tradisional China selain daripada penggunaan Akupunktur dan juga Moxibustion (rawatan api panas).

Catatan lain seperti dalam buku Supplement to Outline of Materia Medica (Ban Tsau Gang Mu Chyr Yi) yang ditulis oleh Zhao Xuemin daripada Dinasti Qin.

Catatan ini menceritakan tentang amalan berbekam yang dikatakan menggunakan cawan yang diperbuat daripada tanah liat dan buluh.

Rawatan Bekam Tamadun Islam

Dalam sejarah tamadun Islam pula, antara rekod terawal yang diperkatakan tentang amalan bekam ialah dari sebuah hadis Rasulullah SAW yang dicatatkan seperti dibawah.

"Tidaklah aku melewati sekumpulan malaikat pada malam aku diisra'kan, melainkan mereka (para malaikat) semua mengatakan kepadaku, "Hai Muhammad, engkau harus berbekam." Hadis riwayat Tirmidzi.

Juga hadis lain yang berbunyi, "Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara, Pertama, dengan meminum madu (dengan ubat herba), kedua, dengan berbekam/hijamah dan ketiga, dengan (terapi) besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku untuk melakukan pengubatan dengan besi panas." Hadis riwayat Bukhari.

Selain itu, amalan berbekam turut di dapati dalam buku Al-Tibb Al-Nabawi yang merupakan sebuah kompilasi yang berbicara tentang amalan perubatan yang disandarkan kepada Rasulullah SAW, dimana terkandung juga tentang amalan berbekam.

Selain itu, ilmuwan Islam seperti Ibnu Sina (980-1036 Masihi) turut dicatatkan menggunakan amalan berbekam dalam rawatannya.

Tamadun Lain

Dalam tamadun lain pula, pengamal perubatan Yunani purba iaitu Hipocrates dicatatkan menggunakan amalan berbekam sekitar tahun 400 Sebelum Masihi.

Manakala sejarahwan Yunani, Herodotus juga pernah menulis tentang kebaikan berbekam pada tahun 413 Sebelum Masihi.

Selain itu, kebaikan berbekam juga pernah dicatatkan dalam tamadun Afrika sekitar tahun 1701 Masihi.

Seorang pakar bedah, Charles Kennedy, dari Amerika Syarikat pernah mengakui tentang kejayaan bekam dalam kebanyakan rawatannya pada tahun 1826.

*Artikel ini dipetik dari Facebook ThePatriots.

BACA INI JUGA: 5 Makanan Sebagai Penyembuh Penyakit Oleh Para Nabi Dan Wali

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

Alhamdulillah saya selalu berbekam. Kalau di Ipoh ni, RM50 boleh dapat 10 cup, bekam darah. Puas hati. Buat dengan Doktor (medical doctor), bersih dan selamat. Ehh terpromot plak.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon