Monday, August 28, 2017

DNLV, Roket Pertama Malaysia Bakal Mendarat Di Bulan!


Tahukah anda, Malaysia mempunyai sekumpulan penyelidik yang telah membangunkan roket untuk dihantar ke angkasa.

DNLV
DNLV.

Melalui penubuhan sebuah syarikat yang dinamakan sebagai Independence-X Aerospace (IDXA), Izmir Yamin, anak jati Kuala Lumpur bersama beberapa orang rakan penyelidik lain telah memulakan misi mencipta roket sejak tahun 2013.

Syarikat yang bertapak di Taman Teknologi Malaysia, kumpulan ini berjaya menghasilkan sejenis roket yang dinamakan sebagai DNLV (Dedicated Nano Launch Vehicle).

Idea DNLV bermula dengan mengembangkan teknologi roket Soyuz, yang merupakan teknologi roket yang telah berjaya melakukan misi ke angkasa lepas sejak puluhan tahun dahulu.

IDXA juga sedang bersiap sedia menyahut cabaran dunia melalui misi Google Lunar X Prize yang menawarkan hadiah sebanyak USD30 juta.

Untuk memenuhi keperluan ini, IDXA akan bekerjasama dengan pasukan Synergy Moon daripada USA bagi melaksanakan misi penting ini.

Cabaran memang getir dan misi ini dijangka bakal siap menjelang tahun 2018.

Dalam cabaran ini, bukan saja menerbangkan roket ke bulan tetapi pasukan yang bertanding juga perlu mendaratkan kapsul di atas bulan, mengambil gambar dan menghantarnya ke stesen bumi sebelum pulang semula ke bumi.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon