Tuesday, April 11, 2017

Apa Itu Teknologi Angkasa Lepas?


Teknologi Angkasa Lepas adalah teknologi pembangunan sains angkasa atau industri aeroangkasa yang digunakan dalam penerbangan angkasa, satelit, atau penerokaan angkasa lepas.

Teknologi angkasa lepas ini termasuklah kapal angkasa, satelit, stesen angkasa, sokongan infrastruktur, peralatan dan prosedur.

1. Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS)

ISS

Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) ialah sebuah stesen penyelidikan antarabangsa dengan ketinggian 360 km dari permukaan bumi.

Stesen ini dibina daripada gabungan beberapa dunia seperti Amerika Syarikat, Rusia, China, Jepun, Kanada, dan Eropah dan dilancarkan pada 20 November 1998.

Stesen ini mengelilingi Bumi setiap 92 minit dengan kelajuan 27,744 km/j. Fungsi Stesen Angkasa Antarabangsa adalah untuk menjalankan ujikaji, pemantauan dan penyelidikan dalam angkasa lepas.

2. Space Transportation System (STS)

STS

Space Transportation System (STS) atau lebih dikenali sebagai NASA's Space Shuttle (Space Shuttle) adalah milik Amerika Syarikat.

Pesawat ulang alik ini berbeza dengan pesawat lain kerana dapat kembali pada waktu tertentu. Pesawat jenis ini hanya mempunyai 5 buah namun kini tinggal 3 yang dimiliki oleh NASA.

Pesawat diterbangkan secara vertikal dan mampu membawa tiga hingga lima angkasawan serta muatan seberat 50,000 paun atau 22,700 kg.

Ketika misi selesai, pesawat ini akan menyalakan pendorongnya sendiri untuk kembali menuju ke atmosfera bumi. Apabila memasuki atmosfera bumi pendorong kemudiannya dimatikan dan pesawat akan melayang sehingga mencapai permukaan Bumi.

3. Pesawat Ulang-Alik Columbia

Pesawat Columbia

Pesawat ulang-alik Columbia (kod pesawat NASA: OV-102) adalah pesawat ulang-alik pertama NASA. Pada 12 hingga 1 April 1981 telah bermula misi pertamanya iaitu STS-1.

Pesawat ini meletup ketika misi ke 28 iaitu STS-107 pada 1 Februari 2003, sekaligus meragut nyawa tujuh orang angkasawan, iaitu Rick D. Husband (Komander), William C. McCool (Juruterbang), David M. Brown, Kalpana Chawla (Orang India-Amerika pertama di luar angkasa), Michael P. Anderson, Laurel B. Clark dan Ilan Ramon (Israel pertama di luar angkasa).

Secara keseluruhannya Columbia telah melakukan 28 penerbangan, menghabiskan masa selama 300,74 hari di luar angkasa, melintasi 4,808 orbit dan terbang sejauh 201,497,772 km, termasuk misi terakhirnya.

4. Satelit

Satelit

MEASAT (Malaysia East Asia Satellite) merupakan nama barisan satelit komunikasi Malaysia yang dimiliki dan dikendali oleh MEASAT Satellite Systems Sdn. Bhd.

Pada awal 2007, terdapat tiga satelit MEASAT mengikut rekaan dan binaan Boeing Satellite Development Center iaitu MEASAT-1 dan MEASAT-2 yang dilancarkan pada tahun 1996 serta MEASAT-3 pada tahun 2006.

Rekaan satelit MEASAT-1 dan 2 menyediakan khidmat televisyen kepada pengguna Malaysia dan khidmat perhubungan awam dari kawasan Malaysia kepada Filipina dan dari Beijing hingga ke Indonesia.

5. Prob

Prob

Prob angkasa lepas ialah prob yang tiada angkasawan, mengumpul maklumat sambil mengembara ruang angkasa. Penghantaran maklumat kajian saintis ke Bumi melalui gelombang radio dalam proses telemetri.

Kesatuan Soviet atau Rusia merupakan negara yang menghantar prob pertama ke angkasa lepas iaitu Sputnik 1.

Tujuan prob direka ialah untuk mengkaji dan mencari lubang hitam, planet baru serta pelbagai benda di angkasa lepas.

Sputnik 1

Sputnik 1 dilancarkan pada 4 Oktober 1957 dan berakhir pada 26 Oktober 1957 dalam misi yang dipanggil “Technology”.

Berdiameter 58 sm dengan logam sfera dan mempunyai empat radio satelit, setiap orbit yang dilalui mengambil masa 96.2 minit dengan kelajuan 29,000 kilometer sejam (18,000 mph; 8100 m/s).

Pengendali radio amatur memantau Sputnik pada 1 20,005 dan 40,002 MHz selama 21 hari sehingga kehilangan bateri pemancar pada 26 Oktober 1957.

Pada 4 Januari 1958 Sputnik 1 terbakar kerana memasuki atmosfera Bumi selepas menghabiskan tiga bulan dalam orbit kira-kira 70 juta km (43.5 juta batu).

Terdapat juga beberapa prob yang dihantar ke angkasa selepas Sputnik 1 iaitu Sputnik 2, Explorer 1, Vanguard 1 dan Sputnik 3.

6. Roket

Roket

Kebanyakan roket angkasa ialah roket kimia yang menggunakan bahan api pepejal seperti Penguat Roket Pepejal Ulang-alik Angkasa atau bahan api pepejal, seperti enjin utama Pengangkut Ulang-alik Angkasa.

Kandungan kimia bertindak balas dengan bahan api semasa proses pembakaran dan gas panas yang keluar melalui corong pada hujung roket menghasilkan tekanan untuk roket berlepas ke angkasa.

Saturn V

The Saturn V ("Saturn lima") adalah roket Amerika yang digunakan oleh NASA pada tahun 1966 dan 1973.

Roket ini dibina untuk program Apollo iaitu penerokaan manusia ke bulan dan kemudian melancarkan Skylab, stesen angkasa Amerika Syarikat yang pertama.

The Saturn V dilancarkan 13 kali dari Kennedy Space Center di Florida tanpa sebarang kekurangan.

The Saturn V mengekalkan ketinggian, berat dan roket paling berkuasa di angkasa pada tahun 2016.

Oleh kerana kapasiti muatannya berat, roket ini mampu menghantar Apollo Command/Modul Perkhidmatan dan Modul Lunar ke Bulan melalui orbit Bumi rendah (LEO) 140,000 kg (310,000 lb) tanpa terbakar.

Di bawah arahan Wernher von Braun dan Arthur Rudolph roket Saturn V juga direka berdasarkan sebahagian kerja siri Agregat roket, terutama A-10, A-11, dan A-12, di Jerman semasa Perang Dunia II di Marshall Space Flight Center di Huntsville.

Setakat ini, hanya Saturn V sahaja yang mampu membawa angkasawan seramai 24 orang ke bulan dalam masa 4 tahun dari Disember 1968 hingga Disember 1972.

7. Teleskop Angkasa

Teleskop Angkasa Hubble

Ahli astronomi Edwin Hubble menemui Teleskop Angkasa Hubble (HST) dan mencipta Peraturan Hubblenya sendiri untuk mengira perkembangan angkasa.

Kedudukan teleskop di luar atmosfera Bumi membolehkannya untuk mengambil gambar optikal tajam pada objek yang sangat malap menjadikan alat terpenting dalam sejarah astronomi.

Beliau bertanggungjawab menolong ahli astronomi memahami masalah asas dalam astrofizik.

Ultra Deep Field Hubble adalah gambar optikal astronomi yang terdalam pernah diambil.

Projek untuk membina sebuah teleskop angkasa dibatalkan kerana mempunyai masalah kewangan.

Selepas itu, beliau menemui masalah pada cermin utama yang mengalami aberasi bersfera walau bagaimanapun, selepas misi perkhidmatan pada 1993, teleskop dibaik pulih dan menjadi alat kajian penting serta perhubungan awam untuk astronomi.

HST adalah sebahagian siri Pencerapan Awam, dengan Balai Cerap Compton Gamma, Balai Cerap Chandra X-ray, dan Teleskop Angkasa Spitzer.

BACA INI JUGA:

sumber: muftimelaka

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon