Saturday, February 22, 2014

9 Roket Angkasa Terbesar Yang Pernah Dibina!


Roket bukan hanya digunakan untuk tujuan ketenteraan tetapi juga untuk kegunaan sains, komunikasi dan juga digunakan oleh manusia untuk mendarat di Bulan. Perkembangan teknologi di seluruh dunia berbeza-beza, begitu juga saiz roket.

Dan tahukah anda 9 Roket Angkasa Terbesar Yang Pernah Dibina manusia!? Jom baca..

Falcon 9

Falcon 9 Rocket

Falcon 9 telah dilancarkan pada 23 Mei 2012 untuk membawa kapsul berisi muatan makanan. Roket ini adalah sepanjang 54 meter dan tanpa juruterbang. Ia dimiliki oleh Space X, syarikat yang dimiliki oleh jutawan Elon Musk. Beliau merupakan salah seorang pengasas Paypal.

H-IIB

H-IIB Rocket

H-IIB adalah roket yang menggunakan bahan bakar cair. Roket ini adalah buatan Jepun yang dilengkapi dengan sistem peluncuran utama, H-II Transfer Vehicle (HTV) yang dihubungkan dengan Stesen Luar Angkasa Antarabangsa (ISS). Roket ini adalah sepanjang 56 meter.

Space Shuttle

Space Shuttle Rocket

Roket ini dimiliki oleh Amerika Syarikat dan boleh dikendalikan oleh 7 orang anak kapal. Dengan panjang 184 kaki, roket ini merupakan sebuah pesawat angkasa ulang-alik yang digunakan untuk menghantar kargo ke angkasa lepas.

Ariane 5

Ariane 5 Rocket

Pada Jun 1996, roket sepanjang 193 kaki ini telah gagal dalam ujian selepas mengalami kerosakan pada perisian utamanya selepas 37 saat dilancarkan ke udara.

Atlas V

Atlas V Rocket

Roket milik Amerika Syarikat yang dikhaskan untuk membawa muatan berat ke orbit. Roket sepanjang 195 kaki ini mampu membawa bebanan sehingga 333,298 kilogram.

Delta IV

Delta IV Rocket

Sepanjang 206 meter, roket ini dibina untuk kegunaan pihak tentera dan juga komersial.

Ares-1

Ares-1 Rocket

Walaupun roket ini masih lagi dalam proses pembinaan, Ares-1, yang sepanjang 310 meter ini bakal menjadi roket paling canggih yang pernah dibina manusia untuk meneroka ruang angkasa lepas dan menghantar manusia ke bulan.

N-1

N-1 Rocket

Roket dengan keupayaan tinggi dan merupakan roket terbesar di dunia yang dibina oleh Rusia untuk membawa manusia ke bulan. Malangnya, roket ini telah musnah sewaktu ujian penerbangan. Panjang roket ini adalah sekitar 344.5 meter.

Saturn V

Saturn V Rocket

Merupakan roket paling besar di dunia dan memiliki keupayaan paling tinggi yang pernah dibangunkan dalam sejarah peradaban manusia. Ia adalah satu-satunya roket yang mampu membawa manusia mendarat di Bulan. Saturn V, sepanjang hampir 363 meter menyamai ketinggian sebuah bangunan 40 tingkat.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon