Sunday, January 21, 2018

Khasiat Dan Manfaat Batang Pisang Untuk Kesihatan

Khasiat Dan Manfaat Batang Pisang Untuk Kesihatan

Biasanya, batang pisang jarang sekali dimanfaatkan setelah diambil buahnya, walaupun ada juga yang menggunakan batang pisang sebagai bahan pembuatan tanah kompos, namun kebanyakan orang tidak mengetahui manfaat yang terkandung pada batang pohon pisang.

Khasiat Dan Manfaat Batang Pisang Untuk Kesihatan Yang Anda Tidak Tahu

Di India, ada minuman jus yang di buat dari bahan pelepah pisang yang dianggap bermanfaat untuk kesihatan. Bahkan, batang pohon pisang juga digunakan sebagai bahan masakan untuk bermacam jenis resepi kuliner yang lazat.

Banana Stem Jus atau juice dari batang pohon pisang dalam catatan rawatan India kuno atau Ayurveda diakui memiliki kandungan diuretik yang mampu menghancurkan batu karang ginjal, menurunkan berat badan dan penyakit batu hempedu.

Batang pokok pisang yang kaya serat, kalium serta vitamin B6 berguna untuk detoks racun dalam badan.

Langkah membuat jus minuman sihat dari batang pokok pisang tidaklah sukar, batang pokok pisang yang telah dipotong-potong dicampurkan dengan air pada mesin jus.

Kemudian, untuk menambah perisa tambahkan buttermilk, madu serta garam.

Jus batang pokok pisang juga bermanfaat untuk menghindarkan tekanan darah tinggi, masalah jantung, mengurangkan sembelit dan menyeimbangkan cairan dalam badan.

Jus batang pohon pisang yang diminum dalam keadaan perut kosong juga akan membantu program diet anda untuk mengurangkan berat badan.

Vazahaithandu porial juga adalah salah satu resepi masakan di India yang menggunakan bahan pelepah pisang dengan hiasan kelapa.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Khasiat Memakan Pisang Yang Anda Tidak Tahu

sumber: enterklos

Teori Kitaran Ibnu Khaldun, Bagaimana Kerajaan Bermula Dan Akan Tumbang Akhirnya!

Teori Kitaran Ibnu Khaldun, Bagaimana Kerajaan Bermula Dan Akan Tumbang Akhirnya!

Lahir, berkembang dan merosot yang menjadi fitrah tamadun manusia tidak sukar difahami kerana tamadun itu sendiri adalah rakaman perjalanan hidup manusia.

Teori Kitaran Ibnu Khaldun

Manusia yang sentiasa memerhatikan perjalanan dirinya akan segera dapat memahami usia tidak pernah bertahan pada suatu peringkat biologi.

Pembinaan, Perkembangan dan Kemorosotan Tamadun

Apakah yang wujud di dalam sesebuah tamadun dan apakah kandungan dan pengisian tamadun itu? Inilah antara persoalan penting yang sering kali didebatkan dalam wacana tamadun semenjak daripada zaman Ibn Khaldun menerusi karya agungnya Muqaddimah sehingga hari ini.

Sesungguhnya, penelitian pada apa yang wujud dan apa yang terkandung di dalam sesebuah tamadun adalah penelitian pada pembinaan, perkembangan dan kemerosotan tamadun kerana bangun dan jatuhnya sesuatu tamadun itu sangat dipengaruhi oleh asas dan sumber yang mendasari pembinaannya, hubungan-hubungan yang menghasilkan pembangunan itu, serta aspek-aspek yang diberi penekanan dalam perkembangan dan juga kemerosotannya.

Lahir, berkembang dan merosot yang menjadi fitrah tamadun manusia tidak sukar difahami kerana tamadun itu sendiri adalah rakaman perjalanan hidup manusia.

Manusia yang sentiasa memerhatikan perjalanan dirinya akan segera dapat memahami usia tidak pernah bertahan pada suatu peringkat biologi.

Manusia bertukar daripada peringkat bayi kepada peringkat kanak-kanak, peringkat remaja, peringkat dewasa sehinggalah ke peringkat tua.

Apa yang berlaku kepada manusia sebenarnya menggambarkan apa yang berlaku kepada tamadun. Tamadun mengalami saat kelahiran, saat perkembangan, saat kecemerlangan dan diakhiri dengan saat kemerosotan sama seperti apa yang dialami oleh manusia.

Analogi ini menjadi lebih ironi lagi kerana yang melahirkan tamadun itu ialah manusia, yang mengembangkan tamadun juga manusia, malah yang membawa kepada kemerosotan tamadun juga manusia.

Tepat sekali pandangan Ibnu Khaldun (2000) manusia adalah agen tamadun serta pandangan Malek Bennabi (1992) yang menganggap manusialah yang menjadi unsur terpenting bagi tamadun.

Watak-watak yang ditonjolkan oleh manusia adalah watak-watak yang dengan sendirinya menentukan pembinaan, perkembangan dan kemerosotan tamadun.

Model-Model Tamadun

Perbincangan dan penilaian yang objektif tentang bangun dan jatuh sesebuah tamadun manusia sangat bergantung kepada kerangka model atau teori perkembangan tamadun.

Oleh yang demikian, dalam bahagian ini, empat model perkembangan tamadun akan dikemukakan.

Model pertama ialah model tiga tahap perkembangan kerajaan atau organisasi sosial yang dikemukakan oleh Ibnu Khaldun (1332-1406) iaitu (Wan Hashim 1997: 75-76:

a. Tahap awal atau kelahiran yang dicirikan oleh perasaan kekitaan atau asabiyah bagi memenuhi keperluan asas, dan kemudiannya diperkukuhkan oleh peranan agama.

b. Tahap kehidupan menetap atau bertamadun yang dicirikan oleh kelahiran sistem pemerintahan yang membawa kepada pertumbuhan bandar dan memberi kesan kepada stratifikasi sosial.

c. Tahap lemah atau kejatuhan yang dicirikan oleh konflik politik dan krisis ekonomi sehingga membawa kesan kepada stratifikasi sosial dengan peningkatan kemewahan dan kelunturan semangat kekitaan.

Teori Kitaran

Model Ibnu Khaldun ini yang dikenali juga sebagai ‘Teori Kitaran’ kemudiannya dikembangkan pula oleh Arnold Toynbee (1889-1979) dalam bukunya A Study of History.

Toynbee sependapat dengan Ibnu Khaldun bahawa agama dan stratifikasi sosial memainkan peranan penting dalam melanjutkan hayat sesuatu tamadun.

Toynbee juga membuat penambahan apabila secara khusus memperincikan lagi tahap ketiga model ini dengan membahagikannya kepada tiga subfasa iaitu (Wan Hashim 1997: 77: Keretakan, Perpecahan dan Kejatuhan.

Model ketiga ialah model yang diketengahkan oleh Malik Bennabi (1905-1973). Menurut Wan Hashim (1997: 78), Malik juga dapat dianggap terpengaruh dengan teori kitaran Ibnu Khaldun.

Walau bagaimanapun, beliau berjaya membentuk skemanya yang tersendiri yang berbeza dengan Ibnu Khaldun hasil penelitiannya terhadap tahap-tahap perkembangan sejarah tamadun Islam.

Justeru, Malik membahagikan teorinya juga kepada tiga tahap iaitu:

a. Tahap masyarakat pra-tamadun (Mujtama‘ qabl al-hadari) iaitu pandangan yang belum mantap terhadap aspek-aspek kebendaan, idea dan kemanusiaan. Ciri-cirinya ialah seperti penyembahan berhala, semangat kabilah yang kuat, diskriminasi gender dan keterbatasan interaksi sosial seperti yang wujud dalam kehidupan jahiliah pra-Islam.

b. Masyarakat bertamadun (Al-Mujtama‘ al-mutahaddir) iaitu kelahiran peringkat awal budaya baru berteraskan Islam. Ciri-cirinya ialah seperti perluasan hubungan silaturahim, kerjasama dan interaksi sosial, cetusan idea-idea intelek, sistem politik, ekonomi dan sosial seperti yang ditonjolkan dalam kehidupan pasca-hijrah Muhajirin dan Ansar.

c. Masyarakat pasca-tamadun (Mujtama‘ ba‘d al-hadari) iaitu peringkat kejatuhan setelah meniti kejayaan cemerlang. Ciri-cirinya ialah kebekuan idea, pemusatan kuasa dan kepentingan, penyelewengan agama serta kecintaan terhadap kekayaan material dan kemewahan.

Model keempat ialah model Ali Shariati (1933-1977). Menurut Ali Shariati (1979), ada dua perkara yang penting dalam perkembangan tamadun dan kedua-dua perkara tersebut berada dalam diri manusia.

Pertama ialah penghijrahan manusia dari tempat asal ke tempat baru. Dalam sejarah dua puluh tujuh tamadun manusia, tidak ada tamadun yang lahir dan berkembang di kalangan masyarakat primitif yang tidak pernah berpindah dari satu tempat ke satu tempat yang lain. (Ali 1979: 44)

Kedua, peranan manusia dalam menentukan nasib dan masa depan hidupnya. Dengan akal fikiran dan tenaga, manusia bertanggungjawab menguruskan diri dan masyarakat, mengubah keadaan yang tidak baik kepada baik berpandu bimbingan daripada asas dan sumber Islam. (Ali 1979: 48-9)

Keempat-empat model yang dikemukakan ini masing-masing meneliti dengan mendalam ciri-ciri yang wujud dalam setiap tahap tamadun.

Ciri-ciri yang dimaksudkan itu mencakupi kandungan tamadun, hubungan-hubungan dalam tamadun serta faktor-faktor yang mempengaruhi bangun dan jatuhnya sesebuah tamadun manusia yang akan dibincangkan di dalam bahagian-bahagian seterusnya.

Kandungan Tamadun Menurut Ali Abdul Halim Mahmud (1994:19) seorang ulama al-Azhar kontemporari, Ibnu Khaldun menyediakan suatu mekanisme penting untuk menilai kandungan apa yang dikatakan tamadun, iaitu sesuatu pencapaian hanya akan dianggap sebagai tamadun apabila perkara-perkara yang berkaitan dengan asas (daruriyyah) dan keperluan (hajiah) telah disempurnakan.

Ini bermakna tamadun ialah suatu peringkat penyempurnaan (tahsinat) yang melengkapkan segala perkara yang diperlukan oleh manusia.

Oleh yang demikian, isu utama yang dibincangkan dalam wacana tamadun oleh para pemikir daripada pelbagai disiplin sains sosial sejak peringkat awal manusia mengenali ‘pengajian tamadun’ ialah perkara-perkara yang diperlukan oleh manusia pada tahap-tahap tamadunnya yang tertentu.

Trend ini dapat ditelusuri melalui karya-karya yang ditulis baik oleh Ibn Khaldun sendiri sehinggalah ke hari ini.

Malahan pertembungan tamadun yang digembar-gemburkan sebagai kemuncak kepada sejarah dunia pada penghujung abad kedua puluh jika benar-benar berlaku adalah merujuk kepada perbezaan yang wujud antara sebuah tamadun dengan tamadun yang lain.

Pada prinsipnya, seperti yang telah dibincangkan di dalam Pelajaran 1 sebelum ini iaitu sekalipun terdapat perbezaan takrif dan konsep tamadun di antara perspektif Islam dan perspektif Barat dalam memberi penekanan terhadap aspek kebendaan dan kerohanian, namun secara umum, terdapat persamaan antara kedua-dua perspektif ini.

Yang dimaksudkan persamaan di sini ialah pengiktirafan tamadun sebagai pencapaian yang tinggi bagi aspek tertentu dalam kehidupan yang merangkumi aspek agama, moral, sastera, estetika dan juga pencapaian sains dan teknologi.

Dengan demikian, dapat dikatakan keseluruhan pengkajian tamadun berkisar tentang rangkaian fenomena masyarakat manusia seumpama negara, bandar, sistem sosial, huruf, seni, seni bina, bangunan, agama, undang-undang dan rangka dasar politik.

Fenomena-fenomena ini daripada sudut pembahagiannya terdiri daripada dua bentuk iaitu fenomena material dan fenomena spirituil.

Pada tahap paling minimum, kandungan tamadun sekurang-kurangnya terdiri daripada enam ciri asas (Wan Hashim 1997: 88-9) iaitu:

a. Mempunyai kehidupan di bandar.

b. Mempunyai sistem pemerintahan dan kerajaan.

c. Mempunyai bahasa dan tulisan.

d. Mempunyai sistem perundangan.

e. Mempunyai agama dan sistem kepercayaan.

f. Mempunyai pengkhususan dalam pekerjaan.

Hubungan-Hubungan dalam Tamadun

Yang dimaksudkan dengan hubungan-hubungan dalam tamadun ialah kekuatan-kekuatan yang terbentuk di sebalik elemen-elemen penting dalam tamadun.

Di antara banyak hubungan, hubungan yang paling dominan ialah agama, ketenteraan dan pasaran. (Shaharom 2000).

Ciri setiap hubungan ini berbeza antara satu sama lain, dan masing-masing mempunyai kekuatan dan keistimewaannya yang tersendiri.

Daripada sudut pemerkasaan tamadun (empowerment of civilizations), hubungan-hubungan ini sangat berpengaruh dan relatif sehingga dapat dianggap sebagai ‘kuasa’ yang memberi kekuatan kepada tamadun.

Hubungan-hubungan tamadun ini juga dalam keadaan-keadaan tertentu dapat mencetuskan persaingan sengit antara tamadun-tamadun manusia.

Agama dan Tamadun

Dalam pengertian yang lazim difahami, agama ialah kepercayaan pada Tuhan dan sifat-sifat serta kekuasaan Tuhan dan penerimaan ajaran dan perintah-Nya (Kamus Dewan 1998).

Secara fitrahnya, agama dan kepercayaan bukan hanya merupakan perkara asas yang wujud dalam diri setiap manusia, tetapi juga sudah menjadi keperluan kepada manusia.

Faktor-faktor yang mendorong manusia beragama adalah faktor-faktor semula jadi yang bersumberkan diri manusia sendiri iaitu seperti rasa takut yang membawa kepada kecenderungan untuk mendapatkan keselamatan dan perlindungan daripada Tuhan.

Dalam hubungan agama dan tamadun, jatuh bangunnya sesebuah tamadun atau kerajaan adalah selari dengan jatuh bangunnya sesuatu agama.

Menurut Ismail Yusoff (2001: 147) yang memetik pandangan Smith (1927) dalam In the Beginning: The Origin of Civilization, kepelbagaian nasib politik adalah dimanifestasikan oleh kepelbagaian perkembangan agama.

Contohnya, tamadun Barat dipengaruhi oleh agama Kristian, tamadun Timur Tengah, Rusia dan China kebanyakannya dipengaruhi oleh agama Islam dan tamadun Asia Tengah oleh pengaruh Hindu dan Budha.

Agama juga mempunyai hubungan fungsi dengan unsur tamadun yang lain seperti moral, etika, ekonomi, undang-undang estetika dan sains.

Lazimnya, agama mengajar manusia melaksanakan perkara-perkara yang positif dalam kehidupan seperti berusaha, amanah, sabar dan sebagainya yang dapat melahirkan tamadun manusia. (Ismail 2001: 147)

Secara perbandingan antara perspektif tamadun Islam dan Barat, terdapat persamaan dalam menilai hubungan agama dan tamadun.

Bagi tamadun Islam, agama menjadi asas yang melambangkan citra tamadun itu sendiri atau dengan kata lain, tamadun Islam ialah tamadun agama dan bukannya tamadun bangsa atau tamadun wilayah.

Tamadun Barat juga menganggap agama sebagai satu daripada unsur utama tamadun manusia seperti yang ditegaskan oleh Samuel P. Huntington (1996) yang cukup kontroversi dengan teori pertembungan tamadun Islam dan Barat.

Ketenteraan dan Tamadun

Hubungan ketenteraan dan tamadun bukanlah suatu hubungan yang baru dalam sejarah tamadun manusia.

Menurut Wan Abdul Rahman Latif (1996: 22), keterbatasan keupayaan dan ketiadaan kepakaran yang tinggi mendorong manusia menggunakan kekerasan bagi mencapai kemahuannya.

Kekuatan fizikal dan keberanian banyak mempengaruhi seseorang itu menggunakan kekerasan terhadap orang lain.

Dalam budaya Melayu, kekuatan baik bersifat fizikal, emosi dan material memang pernah menjadi mekanisme penguasaan antara sesama manusia.

Ini terbukti dengan kewujudan ungkapan seperti ‘siapa kuat dialah kudrat’.

Penggunaan ketenteraan pada peringkat yang lebih besar semakin ketara apabila berlakunya persaingan dan perebutan kuasa pada peringkat intratamadun dan antara tamadun.

Persaingan antara negara-negara Eropah yang melibatkan Portugis, Sepanyol, Perancis, Itali, Belanda dan Inggeris dalam gerakan imperialisme dan kolonialisme dapat disifatkan sebagai persaingan intra-tamadun.

Manakala persaingan antara tamadun Barat dan tamadun Islam dalam siri Perang Salib pula dapat dianggap sebagai persaingan antara tamadun.

Daripada sudut kesan hubungan kuasa ketenteraan dan perkembangan tamadun, ketenteraan lebih banyak meninggalkan nilai-nilai negatif berbanding nilai-nilai positif.

Hakikat ini tidak dapat dinafikan lagi apabila kuasa ketenteraan sering kali membawa kepada peperangan dan balas dendam akibat daripada penggunaan elemen-elemen pembunuhan, penyeksaan, penindasan, penganiayaan, kekejaman dan paksaan dalam interaksi ketenteraan.

Dalam sejarah dunia moden, Perang Dingin antara Amerika dan Rusia sebagai contoh meninggalkan kesan moral dan kemanusiaan yang kekotorannya terpalit bukan sahaja di bumi kedua-dua negara tersebut, tetapi juga di negara-negara lain sehingga wujud blok demokrasi dan blok komunis.

Perang saudara yang sering kali meletus di negara-negara dunia ketiga seperti Afghanistan dan Ethiopia juga tidak menjadi penyelesaian kepada masalah-masalah yang dihadapi oleh negara-negara keadaan.

Justeru, pada prinsipnya, sebagai tamadun yang mengutamakan nilai-nilai kesejahteraan, tamadun Islam tidak menggunakan ketenteraan sebagai kuasa utama dalam perluasan wilayahnya.

Penggunaan ketenteraan dalam tamadun Islam adalah untuk tujuan mempertahankan diri, dan peperangan seboleh-bolehnya cuba dielakkan melalui rundingan dan perdamaian.

Perluasan tamadun Islam dari Tanah Arab ke Mesir pada zaman kerajaan Umayyah yang diketuai oleh Amru bin al-‘As sebagai panglima bukan bererti perluasan menggunakan mata pedang tetapi disifatkan sebagai ‘pembukaan’ yang berlaku dengan penuh keharmonian dan penghormatan terhadap nilai-nilai kemanusiaan.

Pasaran dan Tamadun

Kegiatan ekonomi menjadi sebahagian daripada kegiatan dalam interaksi manusia dengan alam.

Kegiatan ekonomi mengiringi pertumbuhan bandar, pertambahan penduduk, penempatan, stratifikasi sosial, sistem politik, sistem sosial dan sebagainya dalam kerangka tamadun.

Dalam tamadun klasik, pasaran dalam perdagangan lebih bersifat memenuhi keperluan-keperluan tempatan.

Tetapi perkembangan demi perkembangan yang dicapai oleh manusia khususnya yang berasaskan teori-teori ekonomi Barat sama ada ekonomi konvensional atau ekonomi moden, telah mengubah peranan pasaran sehingga menjadi kuasa dalam tamadun.

Dengan kata lain, transformasi telah berlaku dalam peranan pasaran sehingga pasaran dapat menentukan jatuh bangunnya tamadun serta dapat menentukan pengaruh dan sumbangan sesuatu tamadun terhadap tamadun yang lain.

Namun begitu, kuasa pasaran sendiri sekalipun berjaya menyatukan ideologi politik manusia yang berbeza seperti yang cuba dicapai melalui globalisasi (Mittelman 1999), tetapi sebenarnya didasari oleh kebebasan nilai yang relatif sifatnya.

Sebagai contoh norma kedaulatan pengguna Barat menafikan apa-apa campur tangan agama untuk mengenakan sekatan terhadap penggunaan sesetengah barangan.

Pasaran Barat juga menggunakan metode objektif dengan tidak menerima mana-mana dalil metafizik dan menyingkirkan pertimbangan nilai dengan menganggapnya sebagai tidak saintifik dan tidak dapat disahkan. (Abd. Mumin 1993: 138-9)

Akibat daripada penekanan yang berlebihan terhadap ‘consumerism’ dan langsung mengabaikan nilai-nilai moral, manusia yang dibentuk oleh pasaran Barat tidak menerima hakikat manusia mempunyai keperluan material dan spirituil bagi mencapai kepuasan pasaran sebenar.

Pasaran Barat menganggap seseorang itu pada asasnya memang individualistik secara semula jadi dan tidak perlu mempedulikan orang lain. (Abd. Mumin 1993: 1-36)

Penilaian terhadap hubungan-hubungan tadi dengan jelas menunjukkan agama adalah elemen yang paling sejahtera kerana membawa kepada kerahmatan kepada manusia berbanding hubungan-hubungan lain.

Agama menjadi elemen induk yang menaungi hubungan-hubungan lain termasuk budaya.

Kuasa agama dalam tamadun mampu menyatukan bangsa-bangsa di dunia dengan penuh kedamaian berbanding kuasa ketenteraan yang lebih banyak menyaksikan peperangan, kematian dan penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh manusia, serta kuasa pasaran yang lebih menonjolkan ciri-ciri persaingan individualistik dan materialistik.

Faktor Pembinaan, Perkembangan dan Kemerosotan Tamadun Manusia

Berdasarkan kajian mengenai model dan teori kerangka tamadun yang diketengahkan oleh beberapa orang tokoh pemikir dalam ilmu sejarah dan sosiologi abad ke-20 dan sebelumnya, beberapa rumusan tentang perkembangan dan kemerosotan tamadun manusia dapat disenaraikan seperti yang berikut:

Pegangan kepada Agama

Faktor ini amat signifikan dengan tamadun Islam yang memang merupakan tamadun agama.

Rasulullah SAW sendiri pernah menyebutkan hal ini secara terang dan nyata di dalam hadis baginda: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekali-kali kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang kepada kedua-duanya, iaitu Kitab Allah dan Sunnah nabi-Nya.” - riwayat Malik.

Semangat Kerjasama yang Tinggi dan Rasa Kekitaan (asabiyyah)

Bagi tamadun Islam, faktor ini diasaskan kepada akidah, syariah dan akhlak dengan bersumberkan al-Quran dan sunah.

Bagi tamadun Barat pula, ideologi dan doktrin menjadi asas kepada faktor ini dengan bersumberkan nilai dan norma budaya tempatan.

Keselesaan Hidup dan Kemewahan

Dalam banyak keadaan, faktor ini menanamkan di dalam jiwa manusia sifat-sifat negatif seperti lalai, ego, materialistik dan individualistik tanpa mengambil kira kepentingan manusia lain.

Dalam mengawal keselesaan hidup dan kemewahan daripada menyeleweng, tamadun Islam mewujudkan institusi zakat supaya wujud tanggungjawab keselesaan dan kemewahan merupakan hak yang tidak kekal dan mesti dikongsi bersama dengan orang lain.

Kepimpinan dan Politik

Faktor ini merujuk kepada personaliti dan ketokohan pemimpin serta bentuk pemerintahan yang digunakan.

Rasulullah SAW adalah contoh terbaik dalam perkara ini sehingga membawa kepada kelahiran dan perkembangan tamadun Islam.

Bentuk pemerintahan yang berasaskan agama mampu bertahan lama berbanding bentuk pemerintahan yang berasaskan pengalaman dan pengkajian manusia seperti komunisme dan sosialisme.

Ekonomi

Faktor ini sangat mempengaruhi perkembangan sosial dan politik. Ekonomi yang diasaskan di atas asas dan prinsip yang baik mampu membangunkan tamadun serta memberi kesejahteraan kepada hidup manusia.

Sistem ekonomi yang dapat mengimbangi kemajuan dari sudut material dan spirituil adalah sistem ekonomi yang wujud dalam kerangka tamadun Islam.

Hijrah

Dalam pengertian objektif hijrah ialah perpindahan secara fizikal daripada suatu tempat ke suatu tempat yang lain.

Dari sudut subjektif, hijrah ialah transformasi sikap, cara hidup, budaya, amalan, prinsip dan sebagainya yang tidak membawa kemajuan kepada yang membawa kemajuan.

Dalam hal ini, muhasabah menggunakan mekanisme agama sangat-sangat penting.

Penutup

Model-model yang dikemukakan di dalam pelajaran ini bukanlah bersifat teoretikal semata-mata.

Berpandukan nas-nas al-Quran dan hadis, jelas sekali faktor-faktor yang membawa kepada kelahiran, perkembangan dan kemerosotan tamadun seperti yang dibincangkan di dalam pelajaran ini adalah faktor-faktor yang sama yang dipaparkan oleh kedua-dua sumber tersebut melalui perjalanan sejarah tamadun umat silam.

Latar belakang dan perjalanan sejarah tamadun umat silam sebenarnya menjadi sebahagian daripada inti sari penting kandungan al-Quran.

Oleh itu, apa yang berlaku dalam ruang lingkup kosmologi tamadun umat silam kesemuanya bersifat fungsional iaitu menjadi rujukan dan pengajaran kepada umat Nabi Muhammad SAW dalam rangka memperkukuhkan sifat ‘ubudiyyah atau perhambaan kepada Allah SWT. (Abdul Rahman 2000: 217)

Dari perspektif ini, falsafah al-Quran ternyata mengajak manusia menjadikan sejarah sebagai rujukan paling baik dalam menilai perjalanan tamadunnya.

Pegangan agama ternyata menjadi faktor paling penting yang menentukan pembinaan, perkembangan dan kemerosotan tamadun manusia.

Pada umumnya, agama bukan hanya membekalkan kepada manusia nilai-nilai ketuhanan, tetapi turut membekalkan peraturan-peraturan sebagai panduan kepada manusia dalam konteks hubungan kemanusiaan.

Di samping itu, agama juga menyediakan bimbingan kerohanian dan pengisian emosi supaya manusia dapat menjalankan fungsinya sebagai khalifah dengan sebaik-baiknya dan seterusnya menepati ciri-ciri madani yang secara fitrah telah sedia wujud dalam dirinya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Kleptokrasi Adalah Kerajaan Yang Mencuri Harta Negara Dan Wang Rakyat

sumber: syanuzaki

7 Perkara Jangan Buat Di Lapangan Terbang Atau Nyawa Anda Melayang!

7 Perkara Jangan Buat Di Lapangan Terbang Atau Nyawa Anda Melayang!

Ada beberapa isu di airport yang pernah berlaku untuk kita jadikan pengajaran di masa depan yang nampak remeh tapi bila kena batang hidung dan nampak tali gantung, nak senyum pun tak lalu.

7 Perkara Jangan Buat Di Lapangan Terbang Atau Nyawa Anda Melayang!
Gambar hiasan.

Isu berikutan ada ajensi pelancongan yang di tuduh cuba menyeludup duit melalui pelanggan yang patut di jadikan pengajaran buat mereka yang selalu singgah di airport.

Isu ini berat, bukan isu kecil. Nasib baik duit, kalau dadah?

Jadi, ini 7 nasihat buat anda supaya tidak melakukan beberapa perkara penting agar tidak menyesal di kemudian hari.

1. Jangan terima kiriman dari orang lain yang tak pasti hujung pangkalnya.

Apa lagi yang sudah siap di bungkus. Kalau barang-barang yang baru di beli sebaiknya anda bungkus sendiri supaya tidak ada benda-benda terlarang di bawa bersama melintasi border control.

2. Jangan combine bag dengan travel buddies yang baru kenal kat group-group travel.

Biar lah check in asing-asing dan bayar lebih. Kita tak tau apa yang ada dalam bag kawan tu. Kecuali travel buddies anda jenis boleh share spender dengan anda ok lah.

3. Jangan pernah biarkan backpack anda tidak berbalut atau tanpa raincover.

Boleh membuatkan anda kehilangan nyawa. Kerana ada sindiket yang akan menyelitkan barang-barang terlarang di beg anda.

Kalau anda lepas, beg anda akan di curi. Kalau tak lepas anda mungkin akan ke dalam dan mungkin akan jadi banduan akhir.

4. Jangan berbaik hati tawarkan ruang beg anda untuk orang di depan atau di sebelah anda yang mana beg terlebih had berat.

Kalau nak tolong sangat, beri duit adalah lebih baik demi keselamatan anda daripada beri ruang beg anda.

Walau terlebih setengah kilo saja pun jangan bagi mereka checkin beg di bawah nama anda. Kalau setengah kilo tu semua ganja tak pasal-pasal masuk bawah akta 39B = mati.

5. Jangan pernah pegang barang orang lain semasa di airport.

Kalau ada orang minta tolong suruh je dia letak di pondok polis, kaunter informasi atau mana-mana tempat yang selamat untuk beg dia. Yang penting bukan di tangan anda. Walau yang mintak tolong tu Maria Ozawa sekali pun tolong jangan pegang kan.

6. Kalau anda berada di surau dan kasut anda hilang, jangan pakai kasut yang di tinggalkan di surau tersebut.

Mungkin kasut itu dah di selitkan dadah dan cuba menjadikan anda keldai untuk melepasi border control.

Kalau anda lepas akan ada orang yang pulangkan kasut anda dengan alasan tertukar semasa di surau.

7. Jangan pernah tinggalkan beg anda tanpa pengawasan

Bawa saja ke mana anda pergi walau ke tandas sekali pun, takut di masukkan benda-benda terlarang oleh sindiket-sindiket tertentu.

Ada kisah benar tentang seorang pemuda yang mana beliau sekarang sudah arwah di tali gantung.

Semasa di airport berhampiran tandas, seorang lelaki tergesa-gesa hendak masuk ke tandas (macam orang cirit) dan meminta dia pegang briefcase dan terus berlari masuk ke tandas.

Kurang dari 5 minit pemuda itu telah di kepung dan ternyata di dalam briefcase itu adalah dadah. Lelaki yang lari ke tandas tu dah hilang entah ke mana.

Kisah ini di ceritakan oleh sepupu pemuda itu. Kalau cerita ini tipu ambil je pengajaranya bukan persoalkan kerja polis.

Apa-apa hal, jangan baik sangat. Stay safe. Biar selfish bertempat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Dunia Hampiri Konflik Perang Dingin Kedua?

Dunia Hampiri Konflik Perang Dingin Kedua?

Pergeseran antara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan Russia, krisis di Asia Barat dan persaingan geopolitik di Asia Pasifik boleh jadi pencetus konflik global.

Dunia Hampiri Konflik Perang Dingin Kedua?
USS Carl Vinson.

Konflik NATO-Russia bermula sekitar 2008 apabila Putin mengarahkan tenteranya menyerang Georgia, mengiktiraf kemerdekaan wilayah Ossetia Selatan dan Abkhazia dari Georgia dilihat permulaan baharu konflik di Eropah selepas era Perang Dingin.

Majalah Time menggunakan istilah 'Perang Dingin Kedua' pada 2014 yang menyifatkan Eropah bakal sekali lagi menuju keadaan itu. Sekiranya tidak ditangani dengan baik ia mampu bertukar menjadi konflik berskala global.

Tindakan Amerika syarikat (AS) baru-baru ini menempatkan sejumlah tentera disifatkan 'terbesar selepas era Perang Dingin' di Poland bagi mengawasi Eropah Timur, terutama Bulgaria, Estonia dan Romania, dibalas Russia menerusi pemindahan peluru berpandu berkuasa nuklear jenis Iskander-M ke pangkalan tentera lautnya di Kaliningrad dan Laut Baltik, cukup memberi bayangan bahawa ini bakal menjurus kepada sesuatu lebih serius.

Di Asia Barat, dasar luar AS di bawah George W Bush dan Barack Obama gagal menangani geopolitik rantau itu.

Sejak kejatuhan Saddam Hussein di Iraq dan 'Arab Spring' meletus, AS gagal menstabilkan rantau itu.

Pertukaran rejim dan meletakkan pemimpin boneka atau pro-AS bukan sahaja tidak berjaya, malah membawa rantau itu kepada satu vakum kuasa yang kemudian mencetus krisis dan ancaman baru.

Paling serius apabila vakum ini mencetuskan keganasan yang menular ke peringkat antarabangsa akibat ancaman Daesh.

Perbalahan fahaman Sunnah-Syiah yang mengheret perang saudara terutama di Iraq dan Syria, akhirnya membuka jalan pembabitan kuasa lain.

Perang berskala besar

Kelemahan Obama menangani Daesh digunakan sepenuhnya Russia di Syria, tetapi cuba dimanfaatkan pentadbiran Trump dalam menunjukkan keupayaan beliau sebagai pemimpin selaras dengan matlamatnya 'menjadikan Amerika kembali hebat'.

Lihat reaksi dua tokoh di bawah Trump, Setiausaha Negara, Rex Tillerson dan Duta AS ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Nikki Haley yang mahu Assad dijatuhkan dengan apa cara sekalipun, menggusarkan Russia dan sekutunya, Iran.

Sekiranya berlaku, ia mungkin mengheret rantau Asia Barat kepada perang proksi kuasa besar yang boleh mencetus perang berskala besar membabitkan agama.

Perkembangan Asia Pasifik, terutama Asia Timur juga mampu menyumbang kepada apa yang dibincangkan. Hubungan AS-China yang turun naik, terutama ketika Obama mengumumkan rancangan Pivot Asia dan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) adalah faktor besar.

Apabila Trump menggantikan Obama, persaingan geopolitik Asia Pasifik dijangka terus meningkatkan ketegangan sedia ada, terutama antara AS-China.

Lihat bagaimana Trump secara terbuka menekan Presiden China, Xi Jinping ketika pertemuan baru-baru ini di Florida malah, menerusi twitter, Trump menyatakan China harus membantu AS menyelesaikan krisis di Semenanjung Korea sekiranya mahu hubungan ekonomi dipertingkatkan.

Tindakan Pentagon menghantar kapal pembawa pesawat, USS Carl Vinson, dua pesawat pemusnah dan sebuah kapal perang selepas ujian peluru berpandu terbaru Korea Utara minggu lalu disambut ugutan oleh Pyongyang seperti dilaporkan akhbar Rodong Sinmun bahawa "mereka memantau penuh situasi itu dengan senjata nuklear Korea Utara akan ditumpukan kepada pangkalan tentera AS, bukan sahaja di pusat operasi Korea Selatan dan Pasifik, malah di Tanah Besar China" sememangnya menakutkan.

Apakah bayangan daripada perkembangan ini? Pertama jelas persaingan kuasa dan percaturan geopolitik di antara AS, Russia dan China sebagai kuasa besar tidak pernah luput, walaupun kemungkinan perang antara mereka berskala global masih jauh untuk berlaku dan agak sukar dibayangkan.

AS kelihatan bergelut untuk mengekalkan hegemoninya yang pada ketika ini disaingi hebat kebangkitan baharu Russia dan China, bukan sahaja dari ekonomi, malah ketenteraan.

Impian China menggantikan AS sebagai kuasa besar dunia menerusi konsep 'Guanjun Guoji Genti' dengan melebarkan kekuatan ekonomi kepada kekuatan ketenteraan menakutkan Pentagon dan Rumah Putih.

Namun, itu hanya bermaksud untuk menguatkan cengkaman China ke atas Laut China Selatan dan mengelak AS mencampuri urusan China di Timur Jauh, terutama ke atas Taiwan dan Korea Utara.

Amat sukar membayangkan perang antara AS dan China dalam tempoh terdekat. Kedua-dua AS dan China, sebagai rakan dagang utama akan mengalami kerugian ekonomi besar sekiranya berlaku peperangan.

Pada masa sama, perang di Pasifik juga akan melumpuhkan perdagangan dan penguasaan laut, amat strategik bagi kepentingan geopolitik dan ekonomi China.

Peranan Russia di Asia Barat

Bagi Moscow, tanggapan AS di bawah Trump akan lebih 'mesra Russia' ternyata meleset. Kebimbangan AS terhadap perkembangan di Asia Barat, apatah lagi dengan peranan aktif Russia yang cuba mengisi vakum kuasa AS di Asia Barat dengan mengeksploitasi kelemahan pentadbiran Obama dalam menangani ancaman militan Daesh di Iraq dan Syria, sedang sedaya upaya ditangani pentadbiran Trump.

Oleh itu, mengekalkan status quo serta mengurangkan perang saudara dan ancaman keganasan adalah cara terbaik memastikan ia dicapai.

Di Eropah pula, tindakan Trump yang tiba-tiba memuji NATO sebagai tidak lagi lapuk mengejutkan semua.

Sebelumnya ketika berkempen bagi jawatan presiden, Trump mengejutkan Eropah dengan mengisytiharkan pakatan ketenteraan paling berjaya dalam sejarah adalah lapuk yang akan dikaji semula sekiranya dipilih sebagai Presiden.

'Pusingan-U' Trump ini melegakan NATO yang mahu terus melihat peranan AS dalam hubungan pertahanan transatlantik dan pada masa sama, mengekang Russia daripada mengancam negara Balkan dan Eropah Timur yang cuba menyertai Kesatuan Eropah (EU).

Dengan krisis ekonomi melembabkan Eropah dan tindakan Britain keluar EU, tentu Eropah tidak mahu ada lagi masalah baharu dalam masa terdekat dan masalah dengan AS antara yang mahu dielakkan.

Melihat perkembangan ini, jelas konflik antara kuasa besar akan terus berlaku dan berubah sejajar dengan kehendak masa dan keadaan.

Penulis ialah Pensyarah Kanan Sains Politik, Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi, Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Propoganda Freemason Mencetus Sengketa Sesama Manusia

sumber: bharian

Fenomena Gerhana Bulan Penuh 31 Januari 2018

Fenomena Gerhana Bulan Penuh 31 Januari 2018

Orang ramai berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan penuh yang akan berlaku pada 31 Januari 2018 ini dan dijangka mengambil masa selama lima jam 17 minit itu bermula pada jam 6.51 petang hingga 12.08 tengah malam (1 Februari 2018).

Fenomena Gerhana Bulan Penuh 31 Januari 2018
Gambar hiasan.

"Di Semenanjung, gerhana sedang berlaku ketika bulan terbit di ufuk timur, manakala Sabah dan Sarawak, fenomena ini akan bermula selepas bulan terbit.

"Fasa gerhana penuh maksimum adalah pada jam 9.29 malam dan keseluruhan gerhana berakhir pada jam 12.08 tengah malam iaitu pada 1 Februari," kata Agensi Angkasa Negara (ANGKASA)i.

Gerhana bulan penuh turut berlaku di timur Eropah, timur Afrika, Asia, Australia dan Amerika Utara.

Gerhana bulan penuh berlaku apabila matahari, bumi dan bulan berada pada kedudukan sebaris dan keseluruhan bulan merentasi bayangan umbra bumi.

Bulan dengan perlahan-lahan bertukar daripada warna putih mutiara kepada warna kemerahan dan kemudiannya kembali ke warna aslinya sepanjang tempoh lima jam.

Warna kemerahan akan dapat dilihat ketika fasa penuh gerhana bulan pada 31 Januari 2018 ini berbeza daripada gerhana bulan penuh yang lain bergantung kepada beberapa faktor termasuk keadaan di atmosfera atas bumi dan kedudukan bulan di sepanjang orbitnya.

Ketika hampir berlakunya gerhana pada 31 Januari ini, bulan sebenarnya baru saja melepasi kedudukan perigee iaitu sehari sebelumnya dengan jarak 358,993 kilometer dari bumi, sekali gus menjadikan gerhana kali ini 'Gerhana Supermoon'.

Supermoon akan berlaku apabila bulan berada pada jarak kurang 360,000 kilometer dari bumi dan tiada peralatan tertentu diperlukan untuk melihat fenomena ini.

Penggunaan teleskop dan binokular akan dapat membantu untuk melihat dengan lebih jelas.

Observatori Negara Langkawi, ANGKASA akan mengadakan aktiviti pencerapan bagi orang awam untuk menyaksikan fenomena gerhana bulan penuh.

Beberapa teleskop mudah alih akan disediakan kepada pengunjung yang hadir dan penyertaan adalah percuma.

Lokasi lain boleh dikunjungi orang ramai untuk aktiviti pencerapan adalah Planetarium Negara, Kuala Lumpur; Balai Cerap Teluk Kemang, Port Dickson, Negeri Sembilan; Balai Cerap Selangor, Sungai Lang Parit Baru, Sungai Ayer Tawar, Selangor dan Balai Ceral Al-Khawarizmi, Tanjung Bidara, Melaka.

Orang ramai juga boleh mengunjungi Pantai Tok Jembal, Terengganu; Menara Tun Mustapha, Kota Kinabalu, Sabah dan Balai Cerap Kota Bharu, Kampung Kubang Rawa, Salor, Kelantan.

Gerhana bulan penuh akan berlaku sekali lagi dan kelihatan di Malaysia pada 28 Julai 2018 depan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Saturday, January 20, 2018

'Sticker' Terbaharu WhatsApp Boleh Kongsi Grafik Comel

'Sticker' Terbaharu WhatsApp Boleh Kongsi Grafik Comel

Jika sebelum ini WhatsApp berjaya mengadaptasi fungsi stories, pada kali ini WhatsApp dikatakan bakal mengeluarkan fungsi sticker untuk bersaing dengan beberapa aplikasi permsejan yang lain.

Sticker Grafik Comel Whatsapp

Melalui fungsi ini, para pengguna berpeluang untuk berkomunikasi dengan cara lebih fun dan interaktif dengan penyertaan grafik-grafik bersaiz besar dan comel.

WhatsApp juga dijangka bakal mengeluarkan WhatsApp Store untuk membolehkan pengguna mendapatkan sticker yang diingini dengan cara berbayar.

Sticker Grafik Comel Whatsapp

Kemungkinan fungsi terbaru ini bakal disediakan untuk umum selepas mula diperlihat pada WhatsApp versi beta.

Apa pendapat anda mengenai fungsi terbaru WhatsApp ini. Adakah anda pengguna yang sering mencuba fungsi terbaru WhatsApp atau sekadar menggunakan aplikasi ini untuk menghantar pesanan kepada kenalan?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Menjana Dosa Multi Level Marketing Melalui WhatsApp!

sumber: thevocket

Kisah Angin Ahmar Dan Nabi Sulaiman

Kisah Angin Ahmar Dan Nabi Sulaiman

Diriwayatkan oleh Ashif bin Barkhiya, ia berkata, "Suatu ketika Nabi Sulaiman bin dawud a.s. melewati sebuah negeri dari salah satu negeri.

Kisah Angin Ahmar Dan Nabi Sulaiman
Gambar hiasan.

Ia di kawal oleh golongan jin dari sisi kanannya dan dari manusia dari sisi kirinya dan burung memayungi diatas kepalanya dan para jin ifrit didepan dan belakangnya.

Tiba-tiba Ia (Sulaiman) melihat sesosok makhluk yang sangat besar, dari kedua tangan dan kirinya keluar semburan api.

Sulaiman berkata, “Aku bertanya kepadamu demi Allah, siapa kamu dan kenapa kamu mendatangiku?”

Dia menjawab, "Hai Nabi Allah, apakah engkau tidak mengenaliku?

Nabi Sulaiman menjawab, “Tidak.”

Dia berkata, “Aku adalah Rihul Ahmar (angin merah). Aku adalah penyakit dari pelbagai jenis penyakit yang telah diciptakan Allah SWT.

"Ketika Allah hendak menghukum, meyEksa salah seorang dari makhluk-Nya, maka Dia mengutus dan menguasakanku kepadanya.

"Jika aku masuk kedalam otak, maka aku akan mendenyutkannya (sakit seperti tertusuk).

"Jika aku masuk kedalam mata, maka aku akan membutakannya.

"Jika aku masuk kedalam lubang hidung, maka akan timbul penyakit, kemudian bergulir ke bawah ke tenggorokan dan memenuhinya.

"Jika aku masuk ke kedua telinga, maka aku ambil pendengarannya (tuli).

"Jika aku masuk di kepala, maka aku datangkan sakit kepala dan migrain dan aku bunuh ia dari rasa sakitnya.

"Jika aku masuk ke dada orang itu, maka aku masukkan penyakit kuning, was-was, radang sendi, penyakit limpa, wajah kekuning-kuningan dan pening.

"Jika aku masuk ke tubuh wanita, maka aku akan memutuskan kehamilannya dan mengeringkan air susunya.

"Akan memunculkan penyakit kusta, kelembaban, dahak, kudis, bisul, penyakit tikus dan babi.

"Jika aku masuk pada pembuluh darah dan saraf, maka aku akan putuskan keduanya sampai aku akan membunuhnya (penyakit strok).

Maka diperintahkan oleh Nabi Sulaiman a.s supaya membakar angin tersebut, maka berkatalah Rihul Ahmar kepada Nabi Sulaiman a.s, "Aku kekal sampai hari Kiamat, tiada sesiapa yang dapat membinasakan aku melainkan Allah SWT."

Lalu Rihul Ahmar pun menghilang.

Diriwayatkan cucu Nabi Muhammad SAW terkena Rihul Ahmar sehingga keluar darah dari rongga hidungnya.

Maka datang Malaikat Jibril kepada Nabi SAW dan bertanya Nabi kepada Jibril.

Maka Malaikat Jibril menghilang sebentar, lalu Malaikat Jibril kembali lalu mengajar doa Rihul Ahmar kepada Nabi SAW kemudian dibaca doa tersebut kepada cucunya dan dengan sekejap cucu Rasulullah SAW sembuh serta merta.

Lalu bersabda Nabi SAW, "Bahawa barang siapa membaca doa stroke, doa Rihul Ahmar walau sekali dalam seumur hidupnya, maka akan dijauhkan dari penyakit ANGIN AHMAR (STROKE)."

Doa menjauhkan terhindar dari angin ahmar dan penyakit kronik:

اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر

"Allahumma inni a'uzubika minarrihil ahmar, waddamil aswad, waddail akbar."

Ertinya: "Ya Allah, Ya Tuhanku, lindungi aku dari angin merah dan lindungi aku dari darah hitam (stroke) dan dari penyakit berat."

Adakah kisah ini sahih dan boleh diamalkan doanya?

JAWAPAN

Keberadaan fenomena di atas adalah merupakan pembicaraan terhadap perkara ghaib dan kita tidak boleh mempercayai keghaiban melainkan harus berdasarkan wahyu, berdasarkan Al-Qur’an dan Sunnah Nabi SAW.

Dan tidak ada di dalam keduanya keterangan tentang keberadaan fenomena Rihul Ahmar ini.

Disebutkan dalam salah satu fatwa para ulama besar yang tergabung dalam Lajnah Daaimah:

“Setelah diadakan penelitian terhadap sebaran ini maka menjadi jelas adanya penyimpangan yang sangat banyak, maka tidak boleh disetujui dan tidak boleh dishare di kalangan khalayak ramai kerana sebaran ini mengandung banyak kesyirikan, kebid’ahan dan lafaz-lafaz yang aneh.

Diantaranya disebutkan di sana, “Kemudian Engkau berkata dengan suara yang bukan suaraMu dengan membaca Al-Qur’an. Kemudian engkau bersuara dengan suara rendah.”

"Membatasi suara dengan pembatasan seperti ini tidak ada dalilnya sama sekali."

"Di dalamnya juga ada permintaan perlindungan dari keburukan makhluk dan dari keburukan Rihul Ahmar (Angin merah).

"Penyebutan angin dengan kriteria seperti ini tidak ada dalilnya sama sekali, kerana Nabi SAW berlindung dari keburukan angin secara mutlak.”

(Fatawa Lajnah Daimah: 24/280).

Wallahu a'lam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Bahaya Dan Punca Penyakit Strok

sumber: tehruqyahherbal | bimbinganislam

Khasiat Madu Merawat Kanser

Khasiat Madu Merawat Kanser

Madu sering dikaitkan dengan pelbagai kebaikan untuk kesihatan dan salah satu khasiat madu yang didakwa ialah dapat menjadi penawar penyakit kanser, suatu proses penyakit yang sangat kompleks. Madu juga diketahui mengandungi ciri-ciri antioksidan dan antikeradangan. Ciri-ciri ini adalah daripada kandungan kompoun fenolik yang terdapat di dalamnya.

Khasiat Madu Merawat Kanser

Madu asli yang dihasilkan oleh lebah mengandungi lebih 200 jenis kompoun, mengandungi terutamanya gula (75% gula ringkas iaitu glukos dan fruktos, 10-15% disakarida iaitu sukros, maltos dan lain-lain), air, enzim, vitamin (B6, riboflavin, niacin, thiamin dan lain2), mineral, kompoun fenolik (flavonoid, asid fenolik), pigmen dan lain-lain.

Kualiti sesuatu jenis madu bergantung kepada kandungan asid fenolik dan dikatakan kandungan kompoun asid fenolik paling tinggi di dalam madu manuka, madu monofloral daripada New Zealand, madu tualang dan madu buckwheat monofloral.

Kandungan fenolik di dalam madu berbeza daripada 86 hingga 1141 mg/kg. Kaedah pengukur kandungan fenolik ini juga perlu dipersoalkan kerana jika kaedah yang digunakan tidak betul, maka ia boleh memberi gambaran yang salah tentang isi kandungan fenolik.

Contohnya jika pengkaji menggunakan kaedah Folin-Ciocalteau untuk mengukur fenolik, bacaan yang diberikan nanti adalah lebih tinggi daripada nilai sebenar (”overestimated”).

Isu yang paling bersar adalah biovailabiliti madu ini apabila diambil oleh manusia, maksudnya berapakah kandungan fenolik yang akan dapat masuk ke dalam aliran darah apabila manusia meminum madu tulin.

Kajian ke atas bioavailabiliti ini masih terhad, tetapi ada kajian ke atas madu buckwheat yang menunjukkan kandunagn fenolik di dalam plasma meningkat selepas 2 jam mengambil madu (dos 1.5 gm/kg madu) dan bertahan untuk selama 6 jam. (1, 2).

PUNCA KANSER

Kanser terjadi akibat daripada kelainan genetik dan interaksi dengan faktor-faktor luar yang menjadi ko faktor.

Akibat daripada kelainan genetik ini juga menyebabkan berlaku kelainan metabolisma tisu sehingga menjadi punca transformasi sel yang normal kepada sel-sel kanser.

Kelainan genetik dan epigenetik boleh berlaku akibat daripada proses semulajadi yang berlaku secara spontan dan juga akibat daripada pendedahan ke atas karsinogen melibatkan gen perencat kanser serta onkogen.

Kejadian kanser juga ada dikaitkan dengan proses keradangan yang berlaku serta penglibatan radikal bebas.

Melalui pemahaman inilah wujudnya andaian bahawa sifat antioksidan dan antikeradangan yang ada di dalam madu mungkin mempunyai kesan positif terhadap kanser.

CIRI-CIRI ANTIKANSER DI DALAM MADU

Terdapat beberapa ciri yang membuatkan sesuatu bahan menjadi antikanser. Di antara ciri-ciri tersebut adalah antiproliferatif (anti pembiakan sel), apoptotik (mematikan sel), merencat faktor tumbesaran (growth factors inhibition), antikeradangan dan lain-lain lagi.

Madu telah menjalani kajian dari semua aspek ini walaupun semua kajian-kajian tersebut adalah kajian makmal.

Berikut adalah beberapa fakta mengenai hasil kajian terhadap madu dan potensinya sebagai antikanser.

CIRI-CIRI ANTIPROLIFERATIF (ANTI PEMBIAKAN SEL)

Kajian-kajian tentang ciri antiproliferatif madu ini adalah kajian makmal ke atas lapisan sel-sel kanser di dalam makmal, terdapat kajian ke atas lapisan sel kanser pundi kencing, usus besar dan juga melanoma. Ciri-ciri antiproliferatif ini di dapati ada di dalam madu.

Madu manuka yang tulin digunakan untuk menguji kesan ini terhadap lapisan sel kanser payudara, melanoma dan kolon tikus.

Madu tualang juga telah didapati menunjukkan ciri-ciri antiproliferatif lapisan sel kanser mulut, kanser payudara, kanser pangkal rahim, leukemia dan sel tulang (osterosarcoma).

Ramai ahli sains percaya ciri-ciri antiproliferatif ini adalah daripada kandungan fenolik di dalam madu.

Satu lagi jenis madu yang menjalani ujian makmal ini adalah madu gelam ke atas lapisan sel kanser usus besar.

Madu tualang didapati mengandungi kandungan fenolik dan flavonoid yang lebih tinggi daripada madu gelam.

Kajian-kajian juga menunjukkan tindakbalas yang berbeza daripada jenis madu yang berbeza serta jenis lapisan sel-sel kanser.

Kebanyakan kajian tidak memberi maklumat terperinci dari segi jumlah lapisan sel-sel kanser yang digunakan.

Kandungan gula di dalam madu juga menentukan kesan madu sebagai antiproliferatif sebab gula diperlukan oleh sel kanser dan pada waktu yang sama dipercayai mempunyai kesan antimutagenik (mencegah mutasi gen).

Kesan antimutagenik ini dikesan paling tinggi oleh madu Buckwheat. Kesan antimutagenik lebih kepada mencegah berlakunya transformasi sel berbanding dengan kesan antiproliferatif yang lebih kepada menghentikan pembiakan sel.

Terdapat juga kajian yang mengambil ekstrak daripada madu untuk melihat kesan antiproliferatif madu, contohnya mengambil Chrysin salah satu kompoun fenolik.

Kesan toksik chrysin ditemui ke atas lapisan sel kanser melanoma. Kesan-kesan cytotoxic Chrysin ke atas lapisan sel kanser payudara, prostat, servik, hati, paru-paru dan pankreas juga ditemui.

Chrysin juga dikesan mempunyai ciri-ciri apoptotik ke atas sel kanser hati, usus besar, prostat, payudara dan paru-paru.

Satu lagi kompoun fenolik yang digunakan untuk kajian ini adalah quercetin ke atas lapisan sel kanser pundi kencing, kanser serviks, ovari dan payudara.

Apa yang menarik adalah ujian-ujian menggunakan kompoun ini secara bersendirian memerlukan kepekatan yang lebih tinggi jika dibandingkan kandungannya di dalam madu asli.

Ini membawa kepada andaian bahawa di dalam madu asli tersebut terdapat bahan-bahan antiproliferatif lain yang bekerjasama bagi menghasilkan kesan yang lebih besar. Bahan-bahan lain ini masih tidak dapat diketahui oleh ahli sains.

CIRI MERENCAT FAKTOR TUMBESARAN

Di samping kesan antiproliferatif, kesan ke atas faktor tumbesaran (growth faktor) juga dikaji.

Setiap kanser mempunyai faktor tumbesarannya sendiri yang jika diransang akan meningkatkan saiz kanser dan jika direncat boleh mengecil dan menghapuskan sel-sel kanser.

Walaupun terdapat kajian kesan madu ke atas faktor tumbesaran yang dilakukan di dalam makmal ke atas lapisan sel kanser payudara dan kanser usus besar, keputusan daripada kajian-kajian ini masih belum mencukupi untuk mengatakan madu mempunyai kesan ke atas faktor tumbesaran.

CIRI APOPTOTIK (MEMBUNUH SEL)

Kesan apoptotik adalah kesan mematikan sel. Kajian mengenai kesan madu di dalam mematikan sel pernah dilakukan ke atas lapisan sel kanser leukemia menggunakan madu Spanish. Kajian ini menunjukkan kesan positif apoptotik pada kepekatan tertentu madu ini.

Madu juga didapati mempunyai kesan mematikan sel-sel kanser yang dihidapi oleh haiwan. Kajian ke atas kanser yang diperolehi daripada tikus dilakukan, suntikan terus ke atas kanser dilakukan menggunakan 0.1 ml, 20% madu selama 3 minggu.

Kajian ini menunjukkan memang ada kesan apoptotik ke atas kanser yang dihidapi oleh tikus ini apabila disuntik dan diberi makan madu yang berkenaan.

Kajian ini adalah ke atas haiwan dan tidak dilakukan perbandingan dengan madu tiruan ataupun campuran gula. Madu manuka telah menunjukkan kesan apoptotik ke atas lapisan sel kanser payudara dan melanoma.

Kajian terhadap madu tualang pernah dilakukan ke atas lapisan sel-sel kanser payudara dan servik juga menunjukkan kesan antikanser.

Kajian terhadap madu gelam dilakukan ke atas lapisan sel kanser usus besar juga menunjukkan kesan yang sama.

CIRI ANTI-KERADANGAN (ANTI-INFLAMATORI)

Keradangan ataupun inflamatori adalah tindak balas biologi ke atas kecederaan. Keradangan mempercepatkan proses penyembuhan luka dan memainkan peranan penting di dalam proses kejadian penyakit.

Keradangan boleh menjadi bermanfaat dan jika berlebihan boleh memudaratkan. Sejenis bahan dikenali sebagai cytokines dihasilkan oleh sel-sel inflamatori yang boleh meransang pembentukan saluran darah baru (angiogenesis) serta pembiakan stroma.

Manakala kerosakan akibat daripada radikal bebas ke atas tisu badan boleh meransang kerosakan gen sel-sel badan.

Proses ini dengan disusuli dengan proses lanjutan yang kompleks boleh menyebabkan transformasi sel normal kepada sel kanser.

Kaitan di antara keradangan dan kejadian kanser memang diketahui oleh ahli sains apabila mendapati banyak jenis kanser berlaku ditempat yang ada berlaku keradangan kronik.

Salah satu jenis cytokines adalah intereukin yang dikesan mempunyai ciri-ciri tumorigenik (ransang ketumbuhan) dan proantiogenik (ransang saluran darah baru).

Kajian makmal ke atas madu tulis menunjukkan bahawa ia mempunyai kesan merencat penghasilan interleukin menggunakan lapisan sel kanser usus besar manusia.

Walau bagaimanapun, kesan ini tidak dihasilkan oleh fenolik. Ahli sains tidak dapat memastikan apakah bahan yang bertanggungjawab, berkemungkinan daripada modulasi sistem imun menghasilkan radikal bebas.

Terdapat juga bukti kajian ke atas tikus yang menunjukkan kesan ransangan sistem imun oleh madu.

Kajian kecil ke atas 10 orang manusia dilakukan dengan memberi makan madu sebanyak 1.2 gm/kg selama 2 minggu mendapati pengambilan madu sebanyak 1.2gm/kg yang dilarutkan di dalam 250 mls air menyebabkan peningkatan bilangan sel monosit di dalam darah sebanyak 50 peratus dan sedikit peningkatan sel limfosit dan eosinofil.

Di sebaliknya pula terdapat juga kajian yang menunjukkan madu juga mempunyai kesan meransang keradangan iaitu ciri-ciri yang bertentangan, ini mengelirukan ahli sains.

Contohnya kajian menggunakan madu manuka, pasture dan jelly bush menunjukkan madu-madu ini juga meransang penghasilan interleukin dan TNF alfa apabila menggunakan madu 1%.

PENCEGAHAN KANSER

Kajian ke atas kesan madu bagi mencegah dan meningkatkan keberkesan rawatan kanser telah cuba dijalankan ke atas haiwan.

Madu tualang dan madu manuka diberikan kepada tikus pada dos 1gm/kg berat badan satu minggu sebelum kanser diransang ke atas tikus tersebut.

Kanser tersebut dapat dicegah dengan madu berkenaan di mana madu manuka didapati lebih berkesan daripada madu tualang.

Menyuntik madu ke atas kanser pundi kencing yang dihidapi oleh tikus pernah dilakukan dan saiz kanser ini didapati menurun selepas rawatan.

Kajian makmal (menggunakan lapisan sel payudara manusia) juga menunjukkan bahawa madu tualang dapat meningkatkan keberkesanan Tamoxifen melawan kanser payudara.

Madu manuka juga didapati mengurangkan kesan toksi ubat antikanser paclitaxel ke atas tikus. Di dalam kajian ini, madu manuka 50 peratus diberi suntikan intravena.

Bentuk kajian yang sama dilakukan menggunakan campuran madu lebah (madu, royal jelly, pollen grains) ke atas tikus yang mengambil cyclophosphamide.

Pemberian madu tulin sebanyak 500 mg/kg/hari kepada tikus selama satu minggu mengurangkan kesan toksik ke atas buah pinggang yang diakibatkan oleh cisplatin.

KESELAMATAN

Madu telah digunakan semenjak berkurun-kurun yang lalu sebagai sumber nutrisi dan juga merawat luka.

Setakat ini belum ada laporan kesan sampingan yang serius dialami oleh kebanyakan pengamal.

Walau bagaimanapun, memandangkan terdapat banyak jenis madu dengan kualiti yang berbeza dan ada di antaranya diproses dan tercemar maka potensi kesan sampingan boleh terjadi akibat daripada pengambilan madu yang tidak mengikut peraturan ataupun secara berlebihan.

KESIMPULAN

Madu sememangnya dikesan mempunyai kesan manfaat ke atas manusia sebagai sumber nutrisi dan juga digunakan untuk merawat luka serta mengurangkan keradangan.

Ahli Sains perubatan tidak menafikan tentang adanya nilai-nilai pengubatan yang terdapat di dalam madu.

Apa yang istimewa tentang madu adalah ianya mudah diperolehi, murah, senang diambil dan setakat ini majoriti pengamal madu tidak mengalami kesan sampingan yang serius.

Walau bagaimanapun, kajian ke atas madu dan kesannya ke atas penyakit kanser masih terlalu awal. Semua kajian yang dilakukan berkaitan antara madu dan kanser adalah kajian makmal dan kajian haiwan.

Walaupun banyak kajian yang dilakukan itu menunjukkan kesan positif samada antiproliferatif, antikeradangan, apoptotik dan merencat ransangan faktor tumbesaran, ianya tidak cukup untuk dijadikan alasan menggunakan madu untuk merawat ataupun mencegah kanser ke atas manusia.

Di samping itu ahli sains juga masih tidak dapat menentukan apakah sebenarnya kompoun yang bertanggungjawab memberi ciri-ciri tersebut walaupun ramai yang yakin ianya disebabkan oleh fenolik.

Ciri-ciri dan kualiti madu juga berbeza-beza mengikut sumber, tempat ianya dihasilkan, cuaca, penyimpanan dan juga pembungkusan.

Ahli sains juga menghadapi masalah untuk menentukan apakah dos yang sesuai diambil dan jangkamasa pengambilan.

Kajian lanjut yang lebih besar perlu dilakukan dan potensi madu untuk digunakan sebagai bahan pengubatan adalah cerah jika ahli sains berjaya mengesan kompoun yang paling aktif, dos yang optima dan kaedah pemberian yang terbaik.

Di samping itu ahli sains juga perlu mengkaji kesan menggunakan madu bersama dengan kaedah rawatan kanser yang lain bagi menjamin keberkesanan rawatan kanser.

Sehingga rencana ini ditulis, rawatan kanser hendaklah diberikan dengan kaedah rawatan kanser moden yang dikendalikan oleh pakar kanser yang terlatih.

Madu masih dianggap sumber makanan dan suplemen bagi tujuan membekalkan tenaga dan mempercepatkan penyembuhan luka.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Cara Minum Madu Yang Betul Tapi Ramai Tidak Tahu!

sumber: faktasains