Friday, June 12, 2020

Suhu Badan Normal Antara 36.0 Hingga 37.5 Darjah Celsius – KKM


Memahami suhu badan kita adalah sangat penting bagi mengetahui gejala apabila diserang penyakit, oleh itu kita harus tahu berapakah suhu tubuh manusia normal dan bagaimanakah cara yang betul untuk mengukurnya.

Suhu Badan Normal

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di Twitter menjelaskan bahawa suhu badan manusia yang normal adalah di antara 36.0 darjah selsius sehingga 37.5 darjah selsius.

Sejak perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kehidupan kita berubah kepada norma baru. Saringan suhu dibuat setiap kali melangkah masuk mana-mana bangunan awam.

Umum tahu, gejala utama COVID-19 adalah demam dan pemeriksaan paling mudah untuk mengetahui seseorang itu sihat adalah melalui bacaan suhu badan daripada termometer.

Sekiranya ada yang mempunyai suhu dibawah 36.0 darjah selsius, mungkin disebabkan mereka sakit seperti penyakit hypothermia, itupun jika terdedah kepada cuaca sejuk dalam tempoh yang lama dan jarang berlaku dinegara bercuaca panas seperti Malaysia.

Sekiranya suhu badan melebihi 37.5 darjah selsius dalam situasi normal, seseorang itu dianggap demam yang biasanya disertai pening kepala, bersin dan hidung berhingus.

Langkah ini sangat penting untuk kita mengetahui tiada penularan wabak COVID-19 berlaku.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon