Friday, August 02, 2019

Keistimewaan Kelapa Pandan, Sedap Diminum Dan Lumayan Jika Ditanam


Kelapa Pandan Wangi ialah kelapa jenis rendah yang diperkenalkan dari Thailand pada tahun 1971. Di Thailand kelapa ini dipanggil sebagai 'Makprow Nam Horm' dan di peringkat antarabangsa dikenali sebagai 'aromatic dwarf'.

Kelapa Pandan

Keistimewaan kultivar kelapa pandan wangi ialah isi dan buahnya berbau wangi pandan dan sesuai untuk diminum dan dimakan segar.

Ketinggian pokok kelapa pandan boleh mencapai 6 meter. Tandan dan buah berwarna hijau dan buahnya kecil berbentuk bulat bersegi tiga dibahagian bawah.

Penanaman kelapa pandan ini boleh dijalankan secara kepadatan tinggi dengan jarak tanaman 6 meter x 6 meter.

Ia mula mengeluarkan hasil apabila mencapai umur 3-4 tahun selepas ditanam di ladang. Ketika berumur 3 tahun pengeluarannnya hanya 40-50% dan mencapai 100% apabila berumur 4 tahun.

Pokok kelapa pandan wangi mengeluarkan 12-18 jambak bunga setahun. Purata bilangan buah setandan di antara 10-15 biji tetapi boleh berkurangan pada musim kemarau atau jika kawasan dibanjiri air.

Setahun (tahun ke 13) ia boleh mengeluarkan 130-175 biji buah kelapa muda sepokok. Dalam satu hektar (208 pokok) jumlah pengeluaran boleh mencapai 36,000-49,000 buah kelapa muda setahun. Kandungan air bagi sebiji ialah lebih kurang 330 ml.

Anak kelapa pandan wangi boleh dikenali melalui bau pandan pada hujung akar yang dihancurkan.

Melihat tandan buah-buah kelapa muda biasanya boleh dipetik pada umur 6 1/2 bulan selepas persenyawaan.

Kaedah yang digunakan ialah dengan melihat tandan buah serta saiz buah kecil (T-2) dan pembentukan seludang (T-3) di atas tandan buah kecil tersebut.

Tandan kelapa pandan muda yang dipetik (T-1), tandan buah kelapa kecil (T-2) dan seludang (T-3) adalah selari atau terletak di atas satu sama lain.

Petua Memilih Kelapa Pandan

Sekiranya anda ingin membeli anak benih kelapa pandan dan tidak yakin sama ada benih yang dijual itu benih kelapa pandan atau tidak, ada satu petua yang boleh anda lakukan.

Patahkan sedikit bahagian hujung akar muda daripada anak pokok yang hendak dibeli.

Gentil bahagian akar yang dipatahkan tadi dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk sehingga hancur dan hidu baunya.

Sekiranya benih itu benar benih kelapa pandan anda pasti dapat menghidu bau harum daun pandan.

Selain bahagian akar, bahagian daun anak pokok benih kelapa pandan juga boleh dilakukan perkara yang sama tetapi biasanya pengusaha tapak semaian tidak membenarkan kerana akan mencacatkan anak benih.

Bau harum pandan lebih kuat di bahagian daun berbanding bahagian akar.

Anggaran Pendapatan

Pendapatan Kelapa

Berbuah sekitar 3 tahun hingga empat tahun. Jangka hayat dalam lingkungan 25 tahun atau lebih bergantung pada penjagaan. Dalam setahun, satu hektar kelapa pandan boleh menghasilkan buah sebanyak 28,000 hingga 30,000 ribu biji.

Manakala anggaran harga borong sebiji kelapa pandan ialah RM2.50-3.00 dan untuk harga pasaran harga sebiji boleh mencecah RM5 hingga RM12 sebiji.

Andaikata 28,000 biji kelapa di darab dengan rm3.00 sebiji = rm84,000 bahagi 12 bulan, anggaran pendapatan adalah RM7,000 sebulan. Lumayan tak? Tepuk dada tanya selera.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: zonjuly

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon