Tuesday, July 31, 2018

Kelapa Tacunan Varieti Terbaik Untuk Tanaman Komersial


Kelapa Tacunan (Cocos nucifera) merupakan sejenis varieti kelapa yang sangat popular ditanam di Filipina sebagai satu varieti kelapa renek dengan penghasilan tinggi.

Kelapa Tacunan Varieti Terbaik Untuk Tanaman Komersial

Menurut sumber dari Philiphines Coconut Authority (PCA), kelapa varieti tacunan merupakan varieti kelapa terbaik yang digunakan untuk menghasilkan produk makanan berasaskan kelapa.

Ia mempunyai permintaan tiinggi dikalangan penanam, pemproses dan juga para pengeksport kelapa di Filipina.

Kelapa Tacunan sesuai diproses untuk menghasilkan pelbagai produk dari produk berasaskan isi kelapa dan air kelapa serta penghasilan minyak kelapa dan gula dari kelapa (Nira dan Gula Melaka).

Terdapat seluas 3.6 juta hektar tanaman kelapa di Filipina yang mana ia telah menduduki tempat kedua terluas menanam kelapa selepas negara Indonesia iaitu seluas 3.8 juta hektar.

Malaysia hanya mempunyai sekitar 95,000 hektar keluasan tanaman kelapa. (Sumber: Laporan statistik Jabatan Pertanian MAlaysia 2014).

Penanaman kelapa dinegara yang berpulau seperti Filipina dan Indonesia merupakan pilihan terbaik untuk menjadi sumber ekonomi penduduknya.

Varieti

Philippine Coconut Authority (PCA) telah mengenalpasti dua varieti kelapa renek di negara mereka untuk di komersilkan iaitu Varieti Galas Hijau dan Varieti Tacunan.

Kedua-dua varieti ini telah lulus untuk disyorkan penanamannya kerana ciri asas seperti saiz buah yang besar, kandungan berat isi yang baik, kandungan air yang banyak dan berkualiti, ketebalan isi serta kepadatannya (firmness).

Dari segi fizikal, kelapa Galas Hijau mempunyai bentuk seragam yang membulat dengan purata buah bersaiz besar, sabut yang tebal dan juga tahap keseimbangan pokok dipucuknya.

Ia juga mempunyai batang yang kukuh dipangkalnya dengan batang bawah lurus (Jenis renek) pertumbuhan yang lambat meninggi dengan warna mayang (peduncle) kekuningan atau kehijauan.

Pada para penanam kelapa dan pengguna, ramai memilih kelapa Galas Hijau dan Tacunan kerana kualiti air dan juga khasiat kesihatan yang ada padanya.

Kelapa Tacunan dan Galas Hijau ini merupakan varieti yang popular ditanam di negara tersebut kerana ia memberikan nilai ekonomi kepada petani.

Berbanding dengan buah Epal dan Oren yang menjadi buah dimakan oleh ramai penduduk dunia, banyak varieti yang dihasilkan oleh saintis biakbaka sehingga menghasilkan banyak varieti.

Tanaman kelapa bagaimanapun, tidak mempunyai banyak varieti tetapi boleh dikelaskan kepada 3 kategori iaitu Kelapa Tinggi (Tallvariety), Kelapa Renek (Dwarf variety) dan Kelapa Hibrid (Hybrid variety).

Varieti tanaman kelapa hanya khusus untuk kawasan tertentu sahaja yang ditanam dengan varieti sama kerana pokok kelapa melakukan pendebungaan silang (Cross pollination) menyebabkan buahnya tidak sesuai digunakan untuk benih.

Varieti kelapa yang sama ditanam disatu kawasan terpencil (seperti pulau) mampu mengekalkan sifat varieti kelapa tersebut dan sering dinamakan dengan nama lokaliti.

Nama kelapa jenis tinggi adalah seperti Malayan, Rennel dan juga Samoan yang lazimnya tumbuh tinggi sehingga melebihi 70 kaki dengan batang yang besar ditapak bawahnya (tapak gajah), lambat berhasil (7 tahun baru berhasil) dan tahan lasak.

Akarnya kuat mencengkam tanah sehingga ia tahan dan tidak tumbang jika ditiup angin kencang.

Kelapa ini menguasai 70% daripada varieti kelapa yang ditanam di Malaysia dan kebanyakan negara-negara Asia Tenggara yang lain.

Buahnya besar dengan sabut tebal dan matang dalam 12-13 bulan sebelum gugur diatas tanah untuk dikutip. Ada teknik memetik kelapa tinggi ini dengan menggunakan beruk, mengait dengan galah dan sebagainya.

Berbalik kepada kelapa jenis renek, Ia mempunyai saiz batang yang kecil, pokok tidak tinggi dan membolehkan buah dituai dengan mudah.

Pokok varieti Tacunan adalah jenis renek yang mana pelepah daunnya masih mencecah tanah dan pokok sudah berbuah.

Kelapa Tacunan adalah varieti kelapa popular di Filipina yang singkatannya dikenali dengan TACD (Tacunan Green Dwarf).

Nama tempatan kelapa ini adalah 'Bilaka' dan 'Linkuranay' yang memberi makna 'jenis kelapa rendah dan hasil cepat'.

Saiz buah dari jenis SEDERHANA dan BESAR berbanding dengan varieti kelapa renek lain.

Kelapa ini amat popular ditanam untuk isi kelapa dan air kelapa dimana ia paling sesuai dikomersilkan. Dari segi bentuknya, kelapa ini berbentuk Bulat dan warna HIJAU.

Kelapa Tacunan adalah varieti kelapa yang cepat berbuah dimana tandan pertama lazimnya mencecah tanah dimana buahnya boleh dipetik tanpa perlu dipanjat atau menggunakan galah.

Ia boleh berbuah dalam masa kurang 2 tahun jika kawasan sesuai dan dijaga dengan baik.

Di Filipina yang mengalami bencana ribut taufan saban tahun, menanam varieti Tacunan telah dibuktikan sangat memberikan manfaat kerana ia tahan tiupan angin kuat dan ribut (cyclone) dan tidak mudah tumbang.

Ini kerana batang kelapa Tacunan berbatang kuat, akar dalam dan robust.

Kelapa Hibrid

Laporan menyatakan, kelapa Tacunan mampu memberikan purata hasil sebanyak 94 biji sepokok dalam setahun dengan hasil potensi 204 biji bagi setiap pokok dalam tahun. Kelapa Tacunan juga sesuai untuk ditanam di Malaysia.

Pokok kelapa Tacunan telah dibuat penyelidikan di Jabatan Pertanian Sabah dengan membuat biakbaka untuk memilih varieti terbaik.

Ia kini mula diterima oleh petani di Sabah sebagai satu varieti yang produktif dan menghasilkan buah dengan cepat.

Walau pun benih kelapa tacunan yang dijamin ketulenannya masih terhad, usaha untuk membiakkan dengan lebih banyak kelapa tacunan sedang giat dijalankan.

Ramai pegawai pengembangan dan petani di Semenanjung Malaysia yang menunggu untuk menanam kelapa varieti tacunan ini.

Walaupun ia jenis kelapa renek tetapi saiz buahnya menyamai dan lebih besar daripada kelapa Malayan Tall.

Ia tidak sama seperti kelapa renek lain dimana buahnya kecil seperti kelapa renek Papua yellow, Samoan dan Fiji Dwarf and Cameroon red serta jenia kelapa Malayan Yellow (MYD) and Nias Green, namun umumnya semua kelapa renek berbuah cepat.

Kelapa Hibrid adalah kelapa hasil kacukan antara Kelapa Tinggi dan kelapa Renek untuk mendapatkan ciri pokok rendah, buah besar, cepat berbuah dan tahan penyakit.

Ia dibangunkan dengan kaedah kacukan silang yang bersistem untuk memastikan hanya hibrid yang terpilih sahaja akan dijadikan benih untuk ditanam.

Di Malaysia, antara kelapa Hibrid yang popular adalah seperti Kelapa Matag (Matag Hijau - CN13, Matag Orange - CN14 dan Matag Gold -CN15).

Kelapa hibrid lain yang pernah popular di tanam di Malaysia adalah varieti Kelapa MAWA.

Di Indonesia, kelapa Hibrid yang popular seperti Varieti KHINA 1, KHINA 2, KHINA 3, KHINA 4 dan KHINA 5.

Kelapa Macapuno merupakan sejenis kelapa mutan yang mana isinya adalah seperti jelly (thick gelatinous meat) dengan kandungan air yang sedikit.

Kelapa Macapuno adalah sangat popular di Filipina yang dijual sebagai makanan eksotik dalam bentuk sirap dan pencuci mulut.

Hasil

Kelapa Tacunan Varieti Terbaik Untuk Tanaman Komersial

Pokok kelapa varieti Tacunan mampu mengeluarkan hasil sehingga 50 ke 90 biji sepokok setahun buah kelapa pada keadaan tempatan.

Kajian dimakmal mendapati isi kelapa tacunan memang mengandungi asid laurik dan hasil minyak yang tinggi.

Purata sebiji kelapa tacunan boleh menghasilkan sebanyak 53 ml VCO (Virgin Coconut Oil).

Ia merupakan varieti kelapa yang sangat sesuai ditanam untuk industri pembuatan VCO dimasa akan datang.

Kajian juga mendapati buah kelapa tacunan yang cukup matang mengandungi 460g isi segar yang boleh menghasilkan 247g kopra pada 6% kelembapan.

Purata berat buah yang diukur adalah 1,292 gram (atau 1.3 kg sebiji) dan buah ini sebenarnya sangat besar.

Purata ukur lilit 'polar' buah ini adalah sepanjang 62 cm dan juga ukur lilit 'equatorial' buah adalah 55 cm kemudian, sabut kelapa dikeluarkan dan ditimbang dimana ia memberikan bacaan 381 gram.

Kajian mengenai jumlah isipadu air dalam kelapa tacunan adalah purata sebanyak 238 ml sebiji. Ini amat sesuai untuk dijadikan industri air kelapa dan cconut shake (boleh dapat 2-3 gelas!)

Apa yang istimewa mengenai kelapa tacunan ini juga adalah kandungan dan tahap kemanisan airnya dengan bacaan 8.9%TSS (Total soluble sugar) iaitu agak manis.

Berat tempurung yang dikira sebanyak 212 gram sebiji dan memberikan berat isi segar sebiji kelapa memberikan purata 460 gram. Kajian sterusnya mendapati ketebalan isi kelapa adalah sekitar 10.7 mm.

Analisa dilakukan terhadap kelapa tacunan dimana berat kopra yang dihasilkan sebanyak 247 gram sebiji dengan hasilkan kandungan minyak sebanyak 53 ml.

Purata berat buah kelapa muda untuk kegunaan air minuman pula adalah sekitar 3,837 gram dimana ia mempunyai air dan sabut basah yang besar.

USAHAWAN KELAPA

Ramai usahawan tani berminat untuk menanam kelapa varieti tertentu berikutan ia mampu menjana hasil pendapatan sehingga lebih RM5,000 sebulan berbanding kelapa sawit yang hanya mampu menjana antara RM700 hingga RM800 bagi setiap 0.4 hektar.

Usahawan tani yang menanam pokok kelapa selalunya akan turut menanam tanaman sampingan seperti kopi di antara pokok kelapa selain mengusahakan perusahaan madu kelulut dan ini menjana pendapatan lebih tinggi berbanding jika mengusahakan kelapa sawit.

INFO
  • Kelapa matag mampu mengeluarkan hasil sehingga 250 biji kelapa setahun.
  • Kelapa tacunan 200 biji kelapa setahun.
  • Kelapa pandan 180 biji kelapa setahun.

Kelapa Import

Kira-kira 3 juta biji kelapa Indonesia dibawa masuk menerusi Pelabuhan Barter Trade Batu Pahat, Johor, setiap bulan sebelum diedarkan ke seluruh negara.

Kira-kira 1.5 juta biji kelapa Indonesia dibawa masuk menerusi Batu Pahat khusus untuk kegunaan musim Aidilfitri setiap tahun bagi pasaran Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: animhosnan

1 comment

  1. Apa jarak yg paling session untuk kits means Benin tacunnan Dan versa Salam harms kits tana Benin?

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon