Jun 27, 2015

Apa Yang Akan Terjadi Jika Anda Minum Air Kelapa Setiap Hari?

Kita semua sudah sedia maklum bahawa air kelapa muda memiliki khasiat dan ubat yang paling mujarab pada kesihatan tubuh badan.

Air kelapa

Jika anda sering mengambil minuman berkarbonat, mungkin selepas ini anda patut bertukar kepada air kelapa.

Air kelapa sememangnya sangat baik jika diminum setiap hari, dan kesan dari pengambilan air ini lama-kelamaan dapat dirasai sendiri oleh anda.

Apa Yang Akan Terjadi Jika Anda Minum Air Kelapa Setiap Hari?

Air kelapa boleh menguatkan sistem kekebalan tubuh dan menghilangkan bakteria yang menyebabkan jangkitan saluran kencing, penyakit gusi dan virus yang menyebabkan selesema, jangkitan pelbagai penyakit dan tifus.

Air kelapa dapat meningkatkan tenaga dan pengeluaran kelenjar hormon tiroid. Air kelapa bertindak sebagai diuretik semulajadi dan sangat membantu bagi orang yang mempunyai penyakit buah pinggang. Ini akan membantu membersihkan saluran kencing dan saluran pundi kencing.

Air kelapa juga dapat menghilangkan racun dan membantu memecah batu buah pinggang. Air kelapa mengandungi jumlah serat yang tinggi, dan sangat baik untuk pencernaan.

Kerana air kelapa rendah lemak dan anda boleh meminumnya dalam jumlah banyak. Air kelapa akan mengurangkan nafsu makan anda kerana selepas meminumnya anda akan merasa kenyang, jadi secara tak langsung membantu menurunkan berat badan.

Cuba basahkan kapas atau kain dengan air kelapa dan letakkan pada kulit jika anda mempunyai jerawat, kulit berminyak atau kering. Air kelapa akan membuat kulit lebih bersih dan segar, dan pori-pori akan terbuka.

Campur air kelapa dengan minyak zaitun untuk membersihkan sistem pencernaan dan juga dapat menghilangkan parasit usus.

Para pengkaji mendakwa bahawa air kelapa juga membantu mengatasi beberapa masalah kesihatan semasa mengandung. Dengan hanya satu cawan air kelapa anda akan menyeimbangkan elektrolit, sehingga anda akan terhindar dari hipertensi atau juga dikenali sebagai tekanan darah tinggi.

Jika anda ingin kulit anda cerah dan dilindungi sepanjang hari, minumlah satu gelas air kelapa. Jika anda kehilangan terlalu banyak tenaga dengan aktiviti fizikal yang meletihkan, anda boleh memulihkan tenaga anda dengan air kelapa. Air kelapa akan memberikan kesan positif pada setiap bahagian tubuh anda yang letih.

Air kelapa juga bertindak sebagai anti oksidan sehingga membantu membina sistem kekebalan tubuh yang kuat, meningkatkan tenaga, menghindari dari bakteria dan jangkitan, penurunan berat badan dan banyak manfaat lain.

BACA INI JUGA: Coco De Mer, Buah Kelapa Paling Besar Di Dunia

Sumber: Infokini

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon