Tuesday, June 18, 2019

Apa Itu Germ Cell Tumor?


Perkataan 'Germ' daripada Germ Cell Tumor (GCT) diambil daripada perkataan ‘Germinate’ iaitu ‘to begin to grow’ atau dalam bahasa melayunya adalah ‘mula membesar/berkembang’ dan selalunya kita menggunakan perkataan germinate ini untuk biji benih yang baru tumbuh jadi, germinate juga bermaksud bercambah.

Germ Cell Tumor
Germ Cell Tumor.

Apakah Germ Cell pula? Dalam badan kita ada satu sejenis sel yang dinamakan sebagai Germ cell (Sel germa). Fungsi sel germa ini adalah untuk menghasilkan sel sperma ataupun ovum.

Jadi, daripada sel germa inilah terhasil sel pembiakan seperti sperma dan ovum dan persenyawaan dua sel ini pula akan menghasilkan sel zygot yang akan bercambah/membesar menjadi manusia.

Sebab itu kita panggil sel ini sebagai Germ cell (sel germa) kerana sel inilah punca terhasilnya bayi yang akan bercambah menjadi manusia.

Sel germa ini selalunya akan berada di dalam testis ataupun ovari dan di situlah mereka akan menghasilkan sperma atau ovum.

Jadi, bila kita kata Germ cell tumor (Tumor sel germa) ia membawa maksud tumor ataupun ketumbuhan ini berpunca daripada sel germa yang membahagi secara tidak terkawal.

Lokasi tumor sel germa(Germ cell tumor)

Tumor sel germa selalunya akan berlaku dikawasan testis ataupun pada bahagian ovari, kerana di kawasan tersebut sel reproduktif seperti sperma dan ovum dihasilkan.

Jarang untuk tumor ini berlaku dikawasan selain daripada testis dan juga ovari dan kebanyakan tumor yang berlaku dikawasan lain ini akan melibatkan mereka yang berusia muda.

Perlu diketahui bahawa terdapat pelbagai jenis Germ cell tumor yang ada seperti teratoma, seminoma, choriocarcinoma dan banyak lagi.

Ketumbuhan ini juga boleh dibahagikan kepada dua iaitu sama ada Malignant iaitu tumbuh secara cepat dan boleh merebak ke tempat lain atau pun benign iaitu tumbuh dengan lambat dan tidak merebak ke tempat lain. Malignant inilah kita gelarkan sebagai kanser.

Setiap daripada jenis tumor tersebut mempunyai karakter yang berlainan dan cara rawatan yang berbeza.

Sebab itu tumor ini dikategorikan dengan pelbagai jenis supaya rawatan yang spesifik dapat diberikan sesuai dengan jenis tumor tersebut.

Apakah punca kepada penyakit ini?

Punca kepada masalah ini masih lagi tidak diketahui. Ada kajian yang mengatakan ia mempunyai hubung kait dengan penyakit keturunan atau genetik di mana jika ada ahli keluarga yang mempunyai kecacatan daripada segi struktur badan sejak lahir, maka anaknya akan mempunyai risiko untuk menghadapi Germ cell tumor ini.

Bayi yang mengalami Cryptorchidism juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghadapi masalah ini.

Cryptorchidism adalah keadaan dimana satu ataupun kedua-dua belah testis tidak turun ke dalam kerandut scrotum Dan mungkin berada di dalam bahagian abdomen.

Kesimpulan

Germ cell tumor berpunca daripada sel yang menghasilkan sel pembiakan seperti sperma dan juga ovum. Disebabkan sel ini membahagi dan membesar secara tidak normal, maka terjadilah tumor tersebut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: remaja

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon