Friday, November 16, 2018

Diesel Euro5: Apa Kelebihan Minyak Ini Kepada Enjin Kereta Anda?


Diesel Euro 5 dicipta untuk tahan lebih lama dengan setiap tangki, selain mengekalkan kebersihan enjin dan menawarkan bahan api lebih cekap kepada pengguna kerana mengandungi sulfur rendah untuk prestasi maksimum bagi penjagaan enjin.

Minyak Diesel Euro5

Diesel Euro 5 bakal menjadi gred minyak di semua stesen menjelang 2020 yang digazet perlaksanaannya oleh kerajaan Malaysia, untuk mengurangkan pencemaran alam sekitar dengan kualiti minyak diesel yang lebih baik, juga terbukti dan diuji sepenuhnya dalam perlumbaan Rali Dakar, sebagai medan ujian bagi teknologi Diesel Euro 5 ini.

Sesuai untuk kegunaan trak pikap, kenderaan komersial dan kereta penumpang, Euro5 tidak sahaja melindungi enjin dan mengekalkan kuasa malah menghasilkan pembakaran lebih bersih serta dapat mengurangkan asap dan lebih jimat.

Kelebihan Diesel Euro5

Jika dibandingkan dengan diesel Euro 2M yang ditawarkan sekarang, diesel Euro 5 mempunyai kandungan sulfur yang jauh lebih rendah dan dapat disesuaikan dengan enjin moden supaya mencapai tahap optimumnya.

5 ciri isitimewa diesel Euro 5;
  • Aditif 100% baharu, yang dapat membersihkan enjin serta muncung dan dalaman 'injector'.
  • Dapat membantu memulihkan enjin, membersihkan mendapan/deposit yang ada pada enjin.
  • Ramuan yang dapat meningkatkan pembakaran. Ini adalah berkenaan rumusan kimianya.
  • Jumlah 'Cetane' yang tinggi. Enjin akan mudah stabil apabila baru dihidupkan dan kurang asap.
  • Kadar ketumpatan tinggi. Tenaga dapat diperoleh daripada sumber yang lebih kecil. Membawa kepada penjimatan bahan api.

Formula Euro 4M Ron97 kurangi geseran silinder

Sementara itu, Petronas Dagangan Berhad (PDB) telah lama memperkenalkan bahan api petrol terbaru, Petronas Primax 97 (Ron97) yang pertama dengan formula tenaga dirumus khas menepati spesifikasi Euro 4M, yang mempunyai tahap sulfur, benzena dan Reid Vapour Pressure (RVP) lebih rendah.

Petrol itu adalah rumusan baru pertama di dunia yang mengurangkan geseran pada dinding silinder dan memulihkan ciri pelinciran minyak enjin untuk menghasilkan pecutan lebih lancar.

Bahan api dari Petronas ini dihasilkan dari loji penapisan Kertih dan Melaka, dihasilkan melalui penyelidikan dari makmal tempatan dan bukan bahan api yang diimport.

PDB menjadi syarikat pertama di Malaysia memperkenalkan petrol tanpa plumbum pada Ogos 1990 dan Ron 97 teknologi baru bertaraf dunia, Euro 4M.

Setiap tahun, PDB memperuntukkan perbelanjaan modal (Capex), RM500 juta dan lebih kurang 50 peratus diperuntukkan bagi segmen runcit termasuk pengenalan bahan api baharu.

Minyak petrol Euro 4M Ron97 Petronas dicipta bagi melindungi enjin dengan bahan api rendah sulfur pertama Malaysia, memberikan pembakaran lebih baik menggunakan teknologi yang membawa kemenangan di litar lumba.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

3 comments

  1. wah bagus infor ni, saya guna disel ni sekarang SP..

    ReplyDelete
  2. Maaf nak tanya model enjin 4x4 tahun 2000 seperti mazda figter dan ford ranger sesuai ke pakai diesel euro 5 ini

    ReplyDelete
  3. Minyak diesel Eruo 5 memang amat berkesan pada kereta saya Dmax 4x4...memang power...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon