Wednesday, August 29, 2018

Lelaki Bayar Nafkah 153 Juta Kepada Bekas Isteri Guna Duit Syiling


Peguam kepada seorang lelaki mendakwa anak guamnya tidak berniat untuk cuba menimbulkan sebarang gangguan terhadap bekas isterinya apabila dia membayar 178 juta rupiah (RM49,849) yang diperintahkan mahkamah sebagai sebahagian daripada penyelesaian kes perceraian mereka dengan wang syiling.

Lelaki Bayar Nafkah 153 Juta Kepada Bekas Isteri Guna Duit Syiling

Dwi Susilarto tiba di mahkamah syariah Karanganyar di Jawa Tengah pada Khamis dengan mengangkut lebih 13 guni syiling bernilai 153 juta rupiah (RM43,044) yang beratnya ditimbang sekitar 890 kilogram menurut peguamnya, Sutarto. Bakinya dibayar dengan wang kertas.

Kekecohan hampir berlaku antara Susilarto dan peguam bekas isterinya yang enggan mengira wang yang diangkut menggunakan kereta sorong yang ditolak oleh lelaki berusia 54 tahun dan dua orang kawannya.

Walaupun bentuk pembayaran anak guamnya adalah luar biasa, Sutarto menegaskan bahawa Susilarto tiada sebarang niat jahat terhadap bekas isterinya, Hermi Setyowati.

"Tidak ada niat untuk timbulkan gangguan. Wang itu diperoleh daripada sumbangan rakan-rakan, simpanan tabung dan lain-lain," kata Sutarto memetik Detik.

Menurut laporan media, Setyowati berkata pembayaran itu adalah satu hinaan dan sindiran bahawa dia adalah seorang yang miskin.

Bagaimanapun, dia akhirnya menerima wang itu dan mahkamah mengarahkan kakitangannya untuk mengira wang tersebut.

Lelaki Bayar Nafkah 153 Juta Kepada Bekas Isteri Guna Duit Syiling

Menurut prosiding mahkamah, Susilarto memfailkan perceraian kerana mendakwa dia dan bekas isterinya tidak tinggal bersama selama sembilan tahun.

Mereka dilaporkan berkahwin mut'ah, sejenis perkahwinan kontrak bersifat sementara berdasarkan persetujuan antara kedua belah pihak.

Mahkamah syariah mengarahkan Setyowati dibayar 43 juta rupiah untuk perbelanjaan hidupnya tetapi selepas rayuan dibuat Mahkamah Syariah Jawa Tengah mendapati bahawa Susilarto harus membayar 178 juta rupiah kepadanya.

Pada 2013 seorang wanita Amerika membayar AS$50.12 kepada bekas suaminya dengan syiling yang dicampur dengan beras dan kacang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon