Friday, December 29, 2017

Bolehkah Isteri Minta Cerai Jika Tidak Puas Seks?


Apabila sepasang lelaki dan wanita bernikah, maka kedua-duanya mempunyai hak dan tanggungjawab ke atas pasangannya dan antara tanggungjawab dan hak masing-masing ialah isteri bertanggungjawab untuk melayan suaminya dan suami pula bertanggungjawab untuk memberi nafkah kepada isterinya.

Bolehkah Isteri Minta Cerai Jika Tidak Puas Seks?
Gambar hiasan.

Dalam persoalan hubungan kelamin, ia bukan hanya hak suami yang perlu ditunaikan oleh isteri tetapi juga hak isteri yang wajib ditunaikan oleh si suami.

Suami yang dengan sengaja tidak memberi nafkah batin dan kebendaan kepada isterinya tanpa sebab-sebab yang diterima oleh syara’ adalah berdosa.

Terdapat 2 Tuntutan Cerai Yang Boleh Di Mohon Oleh Isteri Dalam Kes Ini.

1 – Tuntutan Cerai Dengan Taklik

Cerai taklik berdasarkan peruntukan Seksyen 50 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam ialah lafaz perjanjian yang dibuat oleh suami selepas akad nikah mengikut hukum syarak dan peruntukan undang-undang.

Lafaz taklik negeri adalah berbeza antara satu negeri dengan negeri lain. Hanya isteri boleh menuntut cerai taklik.

Lafaz taklik perlu dibaca dan ditafsirkan secara keseluruhan, bukan separuh atau sekerat saja.

Lazimnya di Malaysia pernikahan dilakukan dengan lafaz perjanjian taklik oleh suami.

Seandainya suami telah melafazkan taklik bahawa sekiranya beliau tidak memberikan nafkah zahir dan batin selama 3 bulan atau lebih si isteri boleh mengadu ke Mahkamah Syariah dan jika didapati benar aduannya maka jatuhlah satu talak.

Dalam kes di atas, pihak isteri telah menyatakan bahawa beliau tidak pernah mendapat kepuasan dalam hubungan kelamin selama perkahwinannya iaitu 10 tahun ini.

Meskipun telah mendapat anak, namun itu bukanlah ukuran untuk membuktikan kepuasan seks isteri.

Dalam keadaan yang sama juga si isteri telah berbincang dengan suami dan telah berusaha berkali-kali tetapi tiada tindakan serius oleh pihak suami.

Dalam situasi ini pihak isteri boleh mengemukakan aduan kepada Mahkamah Syariah untuk tindakan lanjut.

2- Tuntutan Cerai Dengan Fasakh

Fasakh mengikut Seksyen 2 (1) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam didefinisikan sebagai pembubaran nikah disebabkan sesuatu hal keadaan yang diharuskan oleh hukum syarak mengikut seksyen 53.

Jika pihak lelaki mempunyai hak untuk menceraikan isteri dengan melafazkan talak, si isteri pula boleh memohon cerai dengan Fasakh.

Bagaimanapun, fasakh yang boleh dituntut oleh isteri bergantung kepada beberapa keadaan yang telah ditetapkan oleh undang-undang.

Untuk kes di atas, sila semak tulisan berwarna merah yang telah saya tandakan di bawah:

Semua Undang-undang Keluarga yang digubal sejak tahun 1983 mengiktiraf bahawa seorang isteri dibenarkan memohon fasakh di Mahkamah atas satu atau beberapa alasan yang telah disenaraikan dan diperuntukan dalam Undang-undang Keluarga Islam di tiap-tiap negeri. Di Negeri Perak, alasan yang disenaraikan sebagaimana yang diperuntukkan,dalam Seksyen 49, Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak, Bil 13, Tahun 1984,

a) Bahawa suami telah mati pucuk dan masih lagi sedemikian keadaannya dalam masa setahun setelah dibuat pengaduan.

b) Bahawa suami telah gila atau sedang mengidap penyakit kusta atau vitiligo atau sedang mengidap penyakit kelamin dalam keadaan boleh berjangkit selama tidak ada kenyataan yang terang menunjukkan relanya dengan penyakit tersebut.

c) Bahawa izin isteri terhadap perkahwinan itu telah diberi secara tidak sah samada oleh sebab paksaan, kesilapan ketidak sempurnaan akal atau pun lain-lain sebab mengikut Hukum Syarak,

d) Bahawa pada masa perkahwinan itu, suami adalah seorang yang sakit otak (samada berterusan atau berselangan) dalam erti Ordinan sakit 0tak 1952 dari jenis atau setakat yang menjadikannya tidak layak untuk berkahwin;

e) Atas apa-apa alasan lain yang diiktiraf sebagai sah bagi membubarkan perkahwinan atau bagi fasakh menurut Hukum Syarak”.

Manakala dalam enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kelantan No. 1, tahun 1983, Seksyen 38 selain dari memperuntukkan sebagaimana Undang-undang Bil.13/1984 (Perak), ia juga ada memperuntukkan alasan bahawa isteri yang telah dikahwinkan oleh bapanya atau datuknya sebelum ia cukup umur mengikut Hukum Syarak yang mana ia boleh menolak perkahwinan tersebut setelah mencapai umur 18 tahun.

Penambahan kepada 3 alasan yang lain sebagaimana yang diperuntukkan dalam Seksyen 44 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kedah, Bil. 1/1984 iaitu:

a) Bahawa suaminya, kerana kepapaan tidak mampu menyarainya

b) Bahawa isterinya mempunyai kecacatan yang menghalang persetubuhan dilakukan,

c) Bahawa suaminya mempunyai kemaluan yang luar biasa.

Bagaimanapun bagi negeri-negeri Terengganu, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan dan Selangor 28 telah memperuntukkan alasanalasannya dengan agak luas sebagaimana:

a) Tempat di mana beradanya suami telah tidak diketahui selama tempoh lebih daripada satu tahun.

b) Bahawa suami telah cuai atau tidak mengadakan peruntukan nafkahnya selama tempoh tiga tahun.

c) Bahawa suami telah dihukum penjara selama tiga tahun atau lebih

d) Bahawa suami telah tidak menunaikan, tanpa sebab yang munasabah, kewajipan perkahwinan (nafkah batin) selama tempoh satu tahun

e) Bahawa suami menganiayainya, iaitu antara lain:
  • lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniya (ketidakpuasan seks adalah satu penderitaan batin), atau
  • berkawan dengan perempuan-perempuan jahat atau hidup berperangai keji mengikut pandangan Hukum Syarak, atau
  • cuba memaksa isteri hidup secara lucah, atau
  • melupuskan harta isteri atau melarang isteri itu dari menggunakan hak-haknya di sisi-undang-undang terhadap harta itu, atau
  • menghalang isteri dari menunai atau menjalankan kewajipan atau amalan agamanya, atau
  • jika ia mempunyai isteri lebih daripada seorang, dia tidak melayani isteri yang berkenaan secara adil mengikut kehendak Hukum Syarak

f) Bahawa walaupun empat bulan berlalu tetapi isteri masih belum disetubuhi oleh kerana suami bersengaja enggan menyetubuhinya.

g) Apa-apa alasan lain yang diiktiraf sebagai sah bagi membubarkan perkahwinan atau fasakh di bawah Hukum Syarak.

Dengan peruntukan undang-undang di atas, tiada alasan lagi mengapa si isteri perlu malu untuk mengadu kepada Mahkamah Syariah dan tidak sepatutnya si isteri berkelakuan curang atau mencari lelaki lain sebelum bercerai dengan suaminya.

Atas sebab ini, hukuman rejam sampai mati yang dianjurkan islam kepada penzina yang telah berkahwin amatlah tepat dan bersesuaian terhadap orang yang sengaja menzalimi diri sendiri dengan perbuatan terkutuk itu!

"Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina maka rejamlah tiap-tiap mereka 100 kali rejam, dan janganlah disebabkan rasa simpati menyebabkan kamu gagal melaksanakan hukum Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah pelaksanaan hukum Allah disaksikan oleh sekumpulan orang." (An-Nuur 24:2)

Semoga dengan penerangan yang jelas dan panjang lebar ini dapat membantu saudari dalam menasihati teman saudari itu.

Sama-sama kita doakan semoga Allah melindunginya dan elakkan beliau dari terus curang dan melakukan perbuatan terkutuk itu.

Islam itu mudah dan sangat adil, ikutilah cara yang telah digariskan. InsyaAllah semuanya akan dapat diselamatkan dan diselesaikan dengan baik.

Saya bukan menggalakkan supaya mereka bercerai, namun jika sudah 10 tahun mengadu dan si suami tidak mengambil sebarang tindakan, perbuatan ini samalah seperti menyiksa batin si isteri.

Mengadu kepada Mahkamah Syariah dan meminta tunjuk ajar dari mereka adalah jalan terbaik. Tentang hukum samada si isteri boleh menuntut cerai atau tidak, di atas itulah jawapan saya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wanwma

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon