Monday, January 29, 2018

Sejarah Tarian Hip Hop Di Malaysia


Apabila menyebut hip-hop, pasti kebanyakan peminat muzik akan mengingati beberapa artis hip-hop dunia seperti Eminem, Dr Dre, Nelly, Tupac dan beberapa lagi namun, genre muzik ini sudah bermula di Amerika Syarikat (AS) seawal sekitar 1970-an lagi.

Sejarah Tarian Hip Hop Di Malaysia

Hip-hop lahir apabila golongan Afrika-Amerika yang tinggal di Bronx bercakap-cakap sambil mendendangkan rentak, tanpa diiringi instrumen muzik.

Daripada rentak tersebut, tercetus idea daripada golongan tersebut dengan menamakan rentak itu sebagai Rap.

Pada ketika itu, lahirlah artis rap otai seperti DJ Kool Herc, Grandmaster Flash and The Furious Five, Fab Five Freddy dan lain-lain lagi.

Selepas itu, rap mengalami evolusi dalam apabila bunyi-bunyian daripada alat muzik dimasukkan untuk mengiringi rap.

Evolusi ini telah melahirkan istilah hip-hop di kalangan artis rap dan dikatakan kumpulan The Sugarhill Gang yang memulakan genre tersebut apabila mencipta lagu bertajuk Rapper’s Delight.

Lagu tersebut menjadi pujaan penggemar rap, sekali gus golongan ini dapat menerima genre tersebut di samping hip-hop.

Selepas Sugarhill Gang, maka lahirlah beberapa artis yang mewarnai dunia hip-hop dengan gaya tersendiri seperti DMC, Beastie Boys dan LL Cool J.

Kemunculan Too Phat

Akibat ledakan genre tersebut, dua anak muda daripada Johor Bahru tidak mahu ketinggalan untuk memperkenalkan genre itu di Malaysia pada lewat 1990-an.

Menamakan diri mereka sebagai Too Phat, kemunculan Malique Ibrahim (Malique) dan Johan Ishak (Joe Flizzow) sangat diterima sekali gus tiba-tiba menjadi popular.

Segala-galanya bermula apabila mereka melancarkan lagu pertama, Too Phat Baby sebelum memperkenalkan lagu Freak To The Beat.

Freak To Beat sangat diminati oleh masyarakat kerana menggunakan lagu klasik Melayu yang agak popular, Anak Ayam sebagai muzik latar.

Pertaruhann penggunaan lagu Anak Ayam membuahkan hasil bagi mereka dan Too Phat tidak menyangka lagu tersebut menerima sambutan hangat daripada masyarakat.

Selepas kejayaan penjualan album pertama, Too Phat terus melangkah mencipta beberapa buah lagu yang menjadi hit sehingga kini seperti Just A Friend, Alhamdulillah, Dua Dunia dan Ala Canggung.

Pun begitu, jodoh Malique dan Joe tidak bertahan lama apabila mereka mengambil keputusan untuk membawa haluan sendiri demi mengembangkan karier masing-masing.

Perkara ini amat menyedihkan peminat mereka, lebih-lebih lagi mereka merasakan Too Phat mampu menghasilkan lebih banyak lagu hip-hop berkualiti untuk jangka masa yang lama.

Namun begitu, sumbangan Too Phat terhadap industri muzik telah memberi impak besar, dengan lebih ramai artis yang mencuba nasib mereka di dalam genre hip-hop.

Nama-nama seperti Urban XChange, Poetic Ammo, Altimet dan Waris diharap dapat mengembalikan kegemilangan hip-hop seperti ketika 90-an dahulu!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Asal-usul Tarian Dan Budaya Ravers

sumber: sinarharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon