Tuesday, May 24, 2016

Asal-usul Tarian Dan Budaya Ravers


Perkataan RAVE dalam Kamus Dewan bererti 'kegilaan terbaru' atau 'ulasan yang tinggi melangit'. Istilah yang menggambarkan keghairahan dan keterujaan terhadap sesuatu.

Budaya tarian RAVE

Dari segi istilah budaya RAVE yang sedang melanda anak-anak muda, perkataan RAVE adalah singkatan daripada Radical Audio Visual Experience atau dalam bahasa Melayu, 'Pengalaman Radikal Audio Visual'.

Istilah RAVE mula digunakan pada penghujung tahun 1950an lagi oleh Barat untuk menggambarkan parti liar Bohemian.

Pada awal tahun 1960an, budaya RAVE menjadi popular dikalangan generasi remaja Barat untuk menggambarkan pesta liar dikalangan mereka.

Kemudian, sehinggalah pada penghujung tahun 1960an, budaya RAVE mula terpinggir apabila budaya Hipi pula mengambil tempat dihati anak-anak muda ketika itu.

Namun, budaya RAVE meletup semula sekitar tahun 1980an bagi menggambarkan salah satu sub budaya Hipi yang mula berkembang melalui tarian.

Budaya tarian RAVE

Tarian RAVE dahulu dikenali sebagai salah satu cabang tarian jalanan (street dance) dan orang yang menarikan tarian ini disebut RAVER.

Budaya tarian RAVE menggambarkan satu pesta yang diketuai seorang deejay yang akan memutarkan lagu-lagu irama rancak tanpa henti. Antaranya irama techno dan trance.

Pesta RAVE akan dimulakan pada waktu malam bersama muzik rancak tanpa henti yang akan dimainkan berserta pertunjukan lampu, ala-ala disko.

Tarian RAVE adalah tarian bebas mengikut alunan muzik yang dipasang oleh deejay.

Tarian ini juga dikenali sebagai muzik tanpa henti, Non-stop music!

Pada pertengahan tahun 1980an, budaya RAVE menjadi hangat semula apabila aliran muzik electronik dance mula mendapat perhatian.

Syurga Dunia

Ibiza Island Spain - RAVE

Penghujung tahun 1980an, istilah RAVE juga merujuk suasana pesta muda mudi di Ibiza, sebuah bandar di Pulau Ibiza, Sepanyol.

Pulau Ibiza sangat terkenal dan digelar sebagai 'Syurga Dunia' dan ramai warga Eropah juga dari seluruh pelosok dunia datang ke sini untuk bercuti dan berpesta.

Kelab-kelabnya bertaraf mewah, setiap hari berparti tanpa henti!

Budaya Parti Liar

Parti Liar RAVE

Oleh kerana budaya Non-stop music RAVE, penggunaan dadah dan pil khayal sering dikaitkan kerana ianya memerlukan stamina tinggi untuk betahan lama ketika menari.

Budaya RAVE sememangnya adalah budaya berparti di kelab-kelab atau bersuka ria sehingga ke awal pagi dengan muzik rancak yang dimainkan deejay.

Apabila berparti, minum sampai mabuk, kemudian terjadilah pergaduhan. Sebab itulah semasa era 80an dan 90an, banyak negara Barat mengharamkan anjuran parti RAVE.

Pengikut RAVE pada masa itu terpaksa mengadakan parti rahsia secara tersembunyi.

Jika rahsia terbongkar, mereka akan ditangkap polis dan penganjur pula akan didenda!

Kematian angkara RAVE

Danielle McCallum Death - RAVE
Danielle McCallum, salah seorang mangsa kematian budaya RAVE.

Pada bula Jun 2014, seorang remaja lelaki berusia 15 tahun mati selepas menghadiri parti RAVE di selatan London. Punca kematian, overdose dadah!

Bulan Mei tahun 2015 juga, seorang pemuda berusia 20 tahun pun mati akibat overdose dadah semasa hadir ke parti RAVE di Tacoma, Washington.

Ogos tahun 2015 juga, di Califoria, berlangsung sebuah festival muzik yang dibanjiri pengikut Ravers. Tiga gadis belasan tahun mati. Juga sebab overdose dadah.

Kesian. Tak sempat kahwin, dah mati dalam parti liar.

Los Angeles Times juga pernah melaporkan, dalam setahun berbelas remaja berusia belasan tahun dan awal 20an mati selepas menyertai parti RAVE.

Perangkaan itu hanya untuk tempoh setahun, bayangkan kalau sudah berpuluh tahun, agak-agak sudah berapa banyak nyawa anak muda yang hilang sebab budaya RAVE ni.

Budaya BBBNU

Budaya tarian RAVE [2]

Malangnya, bagi mereka yang dah berusia 25 tahun keatas, dikatakan sudah terlalu 'tua' untuk join budaya liar RAVE ni.

Budak-budak Ravers kata, budaya RAVE hanya untuk mereka yang berumur 24 tahun kebawah sahaja.

Senang cakap, ini budaya BBBNU -- 'Budak-budak Baru Nak Up'.

Anda dah tak layak?

Memang lu dah veteran la, kah kah!

BACA INI JUGA: Asal-usul Budaya Skinheads

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon