Sunday, January 28, 2018

Misteri Sungai Air Panas Shanay-Timpishka

Loading...

Di sungai Amazon, wujud sebatang sungai misteri yang diberi nama 'Shanay-Timpishka' oleh penduduk tempatan mengalir melalui hutan di Mayantuyacu, Peru, yang sangat berbeza berbanding sungai-sungai lain di dunia.

Misteri Sungai Air Panas Shanay-Timpishka

Sungai  Shanay-Timpishka memiliki suhu antara 50 sehingga 90 darjah selsius dan pada sesetengah kawasan, suhu air sungai ini mampu mencapai takat didih 100 darjah!

Berdasarkan legenda kuno, kewujudan air panas itu disebabkan oleh seekor ular raksasa bernama Yacumama (ibu air).

Legenda itu dikukuhkan lagi dengan kewujudan sebongkah batu besar berbentuk seperti kepala ular yang terletak dibahagian hulu sungai.

Sebelum penemuan unik ini, ramai ahli geologi berpendapat perkara ini sangat mustahil bagi mendidihkan air sungai pada takat 100 darjah selsius, apatah lagi lokasi kedudukan sungai terletak sejauh 645 kilometer dari gunung berapi aktif yang paling dekat.

Bagaimana Sungai Shanay-Timpishka Ditemui?

Andres Ruzo Shanay-Timpishka

Pada tahun 2011, seorang ahli geologi muda, Andres Ruzo, telah membuka mata dunia luar tentang kewujudan sungai Shanay-Timpishka.

Minat Andres untuk menjejaki sungai Shanay-Timpishka bermula sejak zaman kanak-kanak lagi.

Dia tertarik dengan kisah yang diceritakan oleh datuknya dahulu, tentang perjalanan penjajah Sepanyol yang ingin mencari emas di kawasan hutan Amazon.

Sejak itu, Andres mula mengumpul maklumat mengenai sungai misteri Shanay-Timpishka, namun masih tidak memadai kerana tiada maklumat yang benar-benar lengkap untuk menjejak sungai tersebut.

Bagaimanapun, satu perbincangan secara tidak sengaja telah memecahkan misteri kewujudan sungai Shanay-Timpishka melalui seorang ibu saudaranya yang mengaku pernah ke sungai itu suatu ketika dahulu.

Melalui cerita lisan ibu saudaranya itu, Andres akhirnya berjaya menjejakkan kaki ke tempat yang selama ini ingin dikunjunginya.

Selepas menjalankan penyelidikan dan kajian, Andres telah menulis sebuah buku berjudul The Boiling River: Adventure and Disovery In The Amazon, untuk berkongsi pengalaman sepanjang berada di sungai Shanay-Timpishka.

Menurut Andres, ia satu pengalaman baru yang tidak boleh dilupakan sampai bila-bila.

Secara berseloroh, Andres membayangkan dia seperti berada di sauna atau ketuhar dan ketika menguji tahap kepanasan air, sungai Shanay-Timpishka berada pada takat suhu panas.

Punca Air Sungai Mendidih?

Andres Ruzo Shanay-Timpishka

Air sungai Shanay-Timpishka yang bersuhu tinggi ini juga bebas daripada sebarang unsur berbahaya.

Malah, penduduk ditepi sungai Shanay-Timpishka menggunakan air sungai ini untuk memasak, membancuh teh dan sebagai perubatan.

Tentunya ramai yang tertanya-tanya apakah punca yang menyebabkan air sungai ini bersuhu tinggi?

Fakta yang ditemui menunjukkan faktor penyebab mengapa sungai ini panas masih belum diketahui.

Teori yang dibuat menyatakan, keadaan ini mungkin terjadi disebabkan oleh aktiviti sesar atau zon rekahan pada batuan yang telah mengalami pergeseran pada kerak bumi.

Sebagai contoh, konsep aliran darah yang mengalir ke bahagian pembuluh darah. Sama juga seperti Bumi yang mempunyai air panas mengalir di elah-celah kerak bumi.

Apabila aliran air panas ini muncul ke permukaan bumi, ia akan menghasilkan mata air panas yang jika terhasil dengan banyak, akan membentuk sebatang sungai seperti yang kita boleh lihat hari ini.

Misteri Sungai Air Panas Shanay-Timpishka

Selain untuk menjalankan kajian, Andres mengakui ini juga sebagai usaha untuk melindungi khazanah berharga sungai Shanay-Timpishka.

Jika tidak dihebahkan, tidak mustahil suatu masa nanti kawasan ini akan terancam akibat pembalakan dan aktiviti pembangunan yang boleh menyebabkan misteri sungai Shanay-Timpishka lenyap selamanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon