Sunday, December 03, 2017

Sambutan Hari Orang Kurang Upaya Antarabangsa


Sambutan Hari Orang Kurang Upaya Antarabangsa disambut pada 3 Disember setiap tahun oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu sejak tahun 1992, yang dianjurkan oleh sukarelawan dengan bantuan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan kerajaan.

Sambutan Hari Orang Kurang Upaya Antarabangsa

Sambutan Hari Orang Kurang Upaya Antarabangsa (OKU) mula disambut di Malaysia pada tahun 1981 sebagai Sambutan Orang Cacat Antarabangsa, bersama negara anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang lain.

Selaras dengan komitmen antarabangsa tersebut, bermula 3 Disember 1994, Malaysia turut mengadakan sambutan Hari OKU peringkat kebangsaan pada setiap tahun. Tarikh 3 Disember sememangnya merupakan hari yang cukup bermakna buat seluruh warga OKU di seluruh dunia.

Antara program dan aktiviti yang berlangsung sempena sambutan tersebut termasuklah pameran, persembahan warga OKU, penyampaian enam anugerah, iaitu anugerah Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Cemerlang, Anugerah Pertubuhan Sukarela Kebajikan (PSK) OKU Cemerlang, Anugerah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Prihatin, Anugerah Majikan Prihatin, Anugerah Ibubapa Mithali OKU, Anugerah Khas OKU (Kategori Sukan, Usahawan dan Akademik).

Selaras dengan tema sambutan yang dipilih saban tahun, selain meningkatkan kesedaran tentang kepentingan masyarakat inklusif sebagai tanggungjawab bersama, ia turut menekankan penghormatan dan pengiktirafan terhadap kemampuan, potensi dan sumbangan OKU.

Di samping itu, sambutan juga adalah untuk mengetengahkan inisiatif kerajaan dalam memenuhi hak dan kepentingan OKU.

Selamat menyambut Hari Orang Kurang Upaya Sedunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wom

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon