Saturday, May 31, 2014

10 OKU Yang Memberi Inspirasi Kepada Dunia


Anggota tubuh badan yang sihat tidak akan berguna dan tak menjanjikan masa depan yang cerah kalau kita malas dan tidak berusaha.

Pekak, bisu, buta, kudung kaki dan tangan, lumpuh, menghidapi penyakit kronik bukanlah satu halangan kalau kita benar-benar mahu berusaha untuk berjaya.

Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum kalau mereka tidak berusaha mengubah nasib mereka, kan?

Mereka ini sudah membuktikan yang mereka juga boleh berjaya walaupun tidak memiliki tubuh badan yang sempurna seperti orang lain.

Patrick Henry Hughes

Patrick Henry Hughes

Pemuzik yang boleh memainkan pelbagai alat muzik ini dilahirkan buta dan lumpuh sebahagian badan pada 10 Mac 1988.

Seorang pesakit anophthalmia yang sentiasa disokong oleh bapanya yang memperkenalkan Patrick Henry Hughes kepada piano pada usia seawal 9 bulan.

Pada 2006, Hughes menjadi tumpuan media apabila dia memainkan trompet dalam Louisville Marching Band semasa dia menjadi pelajar di Universiti of Louisville dimana bapanya telah membantu menolaknya diatas kerusi roda.

Apabila bakat luarbiasanya didedahkan, beliau sering dijemput untuk membuat persembahan diseluruh negara.

Liz Murray

Liz Murray

Elizabeth Murray adalah anak pasangan penagih dadah yang dilahirkan pada 23 September 1980 disebuah apartment yang kotor.

Pada usia 15 tahun, dia merempat apabila ibunya mati akibat AIDS dan bapanya berpindah ke tempat perlindungan untuk mereka yang tiada rumah.

Ada kalanya Liz Murray tidur dikerusi taman, ada kalanya dia berlindung di bawah jambatan diselubungi persekitaran yang kotor, tapi Liz tidak pernah melepaskan peluang untuk membaca encyclopedia yang dikutip dari tong sampah.

Didorong oleh ketabahan dan kerja keras, tidak pernah mengaku kalah dan berusaha dengan caranya sendiri, Liz Murray akhirnya berjaya masuk ke Universiti Havard.

Kini Elizabeth Murray merupakan penceramah terkenal yang memberikan inspirasi kepada ramai orang, dan sebagai seorang pengarah sebuah syarikat, beliau memberi dorongan kepada anak muda untuk membuat sesuatu yang inovatif dalam hidup mereka.

Jessica Cox

Jessica Cox

Jessica Cox dikenali sebagai juruterbang pertama menerbangkan kapal terbang dengan menggunakan KAKI SAHAJA kerana beliau dilahirkan tanpa tangan.

Namun, itu bukanlah halangan untuk wanita ini mencapai matlamatnya. Seorang graduan dalam psikologi, pemegang tali pinggang hitam taekwondo dan seorang yang suka memandu laju.

Jessica juga boleh menaip 25 patah perkataan seminit menggunakan kakiny dan paling menakjubkan, dia boleh memasang contact lens di mata menggunakan kakinya.

Bekerja sebagai penceramah motivasi dan menggalakkan orang kurang upaya mengubah mentaliti mereka.

Sudha Chandran

Sudha Chandran

Seorang wanita yang penuh azam, seorang penari Bharatanatyam yang sangat dipuja di benua kecil India, dan pemegang ijazah sarjana dalam Ekonomi.

Pada 1981, kaki kanan Sudha Chandran dipotong selepas mengalami Gangren. Tapi itu tidak membuatkan azamnya pudar.

Dia mendapatkan kaki palsu dan selepas 2 tahun, dia kembali kedalam kerjayanya dan mendapat tepukan gemuruh di seluruh dunia.

Selain kemahiran tariannya itu, dia juga dikenali kerana persembahan mengagumkan dalam filem-filem dan siri televisyen india.

Randy Pausch

Randy Pausch

Ia bukan tentang bagaimana untuk mencapai impian anda tetapi ia adalah tentang bagaimana untuk memimpin hidup anda.

Jika anda menjalani kehidupan anda dengan cara yang betul, karma akan menjaga dirinya, impian akan datang kepada kamu.

Profesor sains komputer di Universiti Carnegie Mellon ini disahkan menghidap kanser pankreas pada September 2006 dan meninggal dunia pada 25 Julai 2008.

Apa yang membuatkan dia menjadi terkenal adalah kerana ceramahnya, “Really Achieving Your Childhood Dreams” di auditorium CMU pada 18 September 2007.

Persembahanya itu menarik perhatian berbilion penonton di internet dan menjadi semakin hangat dan menarik minat media antarabangsa.

Ceramahnya itu seterusnya diadaptasi ke dalam buku, dan telah diterjemah kepada 35 bahasa berbeza.

Sean Swarner

Sean Swarner

Boleh dikatakan sebagai keajaiban perubatan, Sean Swarner disahkan mengalami 2 kanser peringkat kematian iaitu penyakit Hodgkin pada umur 13 tahun dan sarcoma Askin pada umur 15 tahun.

Beliau membuktikan kemenangan melawan penyakit itu apabila menjadi pesakit kanser pertama yang mendaki Gunung Everest.

Bagaimanapun, dia masih berkata, “Sebenarnya, saya pun tidak tahu kenapa saya masih hidup”.

Tapi Sean Swarner tidak pernah melepaskan peluang untuk memberi ceramah dan ekspedisi yang dianjurkan untuk memberi harapan kepada pesakit kanser.

Helen Keller

Helen Keller

Menjadi inspirasi kepada filem “The Miracle Worker”, Helen Keller seorang yang bisu dan pekak pertama yang menerima Ijazah Sarjana Muda Sastera.

Beliau merupakan ahli Parti Sosialis Amerika yang berwibawa. Beliau secara terbuka mengkritik dasar Woodrow Wilson.

Helen Keller merupakan pengarang bagi 12 buku dan pemenang Pingat Presiden Kebebasan, beliau seterusnya mengabadikan hidupnya bekerja untuk Yayasan Amerika untuk orang buta.

Nick Vujicic

Nick Vujicic

Nick mengalami penyakit yang jarang ditemui, sindrom Tetra-amelia, yang dicirikan sebagai ketiadaan kesemua empat anggota.

Nick Vujicic dilahirkan di dalam keluarga Serbia pada 4 Disembar 1982 di Australia. Semasa zaman kanak-kanaknya, beliau berusaha mengatasi mentaliti teruk masyarakat dan pada usia 17 tahun, Nick Vujicic menubuhkan sebuah NGO “Life Without Limbs”.

Selepas menamatkan pengajian dalam Perancangan Perakaunan dan Kewangan, Nick Vujicic memulakan perjalanannya sebagai penceramah motivasi subjek berkisar dengan makna kehidupan, harapan dan kurang upaya.

Ludwig van Beethoven

Ludwig van Beethoven

Anda mesti pernah mendengar muzik bertajuk Beethoven. Inilah pencipatnya, Ludwig van Beethoven yang menjadi seorang komposer fenomena muzik romantik dan klasik terkenal.

Dilahirkan dalam keluarga pemuzik di Jerman, semasa zaman remajanya, pendengarannya bermasalah dan akhirnya menjadi pekak.

Namun, itu tidak menghalangnya untuk terus menggubah lagu. Beliau memperkenalkan okestra simfoni moden dan memantapkan dirinya sebagai lagenda induk dalam arena Muzik.

Stephen Hawking

Stephen Hawking

Pesakit neuronmotor yang genius ini telah mengubah dunia menerusi teori revolusinya. Lumpuh seluruh badan, tangan, kaki dan suara, Stephen Hawking berhubung dengan komputer yang disambungkan kepada kerusi rodanya.

Seorang ahli kosmologi terkenal dan ahli kehormat Persatuan Diraja Sastera, di kagumi dikalangan pakar teknologi kerana karya-karya beliau berkaitan keajaiban graviti, lubang hitam termasuk karya yang mendapat Best Seller, A Brief History of Time.

BACA INI JUGA: Siapa Pencipta Patung Barbie Yang Terkenal Itu?

Sumber: alongxp

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon