Friday, December 01, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (1 Disember)


Tanggal 1 Disember merupakan hari ke 335 (hari ke 336 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 30 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

United Kingdom FRANCE TUNNEL

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Penyatuan di Romania (1918), Hari Kemerdekaan Republik Afrika Tengah (1960) dan Hari AIDS Sedunia.

Peristiwa

1640 - João IV diisytiharkan sebagai Raja Portugal, dengan itu mencetuskan perang dengan Sepanyol.

1822 - Pedro I dimahkotakan sebagai Maharaja Brazil yang pertama.

1913 - Barisan pemasangan bergerak yang pertama di dunia dipasang di Highland Park, Michigan untuk pengeluaran besar-besaran kereta Ford.

1958 - Koloni Oubangui-Chari menjadi sebuah wilayah autonomi dalam Komuniti Perancis dan mengambil nama Republik Afrika Tengah.

1959 - 12 negara menandatangani Perjanjian Antartika, melarang aktiviti ketenteraan di Antartika dan mengetepikan benua itu untuk simpanan saintifik.

1989 - Hari Kebangsaan Romania dicapai selepas Revolusi Romania.

1990 - Pekerja-pekerja Terowong Selat dari United Kingdom dan Perancis bertemu 40 meter di bawah dasar laut Selat Inggeris, dan mengasaskan sambungan tanah yang pertama antara pulau Great Britain dan tanah besar Eropah sejak Zaman Air Batu yang terakhir.

2009 - Perjanjian Lisbon, yang meminda dua perjanjian sebelumnya yang menjadi dasar perundangan Kesatuan Eropah, mula berkuatkuasa.

Kematian

1973 - David Ben-Gurion, Perdana Menteri Israel yang pertama dan ketiga.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (30 November)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon