Tuesday, February 16, 2016

Orang Islam, Jangan Masuk Kedai Makan Tulis 'Pork Free'


Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan memberi penjelasan terperinci mengenai definisi tanda atau logo 'tiada babi' yang dipamer di premis makanan, kata Menterinya, Datuk Seri Hamzah Zainuddin.

Pork+Free

Beliau berkata, logo atau tanda tersebut seolah-olah menunjukkan makanan di premis berkenaan berstatus halal dan jika dibiarkan ia boleh memecahbelahkan keharmonian rakyat pelbagai kaum, agama dan bangsa di negara ini.

"Saya telah arahkan pegawai-pegawai untuk melihat kembali supaya tiada muslihat oleh pemilik premis makanan dari segi tanda yang dipamerkan.

"Bagi pengguna Islam premis mempamerkan tanda 'pork free' (tiada babi), tidak ada logo halal... janganlah masuk sebab mereka buat tanda itu mungkin untuk kaum lain yang tidak makan khinzir," katanya.

Sebelum ini, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, tindakan perlu diambil terhadap premis makanan yang mengelirukan umat Islam dengan mempamerkan tanda 'tiada babi' seolah-olah makanan yang disediakan di premis tersebut berstatus halal.

Beliau berkata, hanya premis makanan yang mempamer sijil halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) boleh dikunjungi oleh pengguna beragama Islam.

Mengulas lanjut, Hamzah berkata, tindakan tegas akan diambil ke atas mana-mana premis makanan yang mempamer logo halal tetapi menjual makanan tidak halal.

BACA INI JUGA: Jakim Sahkan Minyak Yu Yee HALAL

Sumber: Bernama

2 comments

  1. Asalam SP, saya ada nampak begini di Keningau. Ada pernah masuk, minum air kelapa. Tanda No Fork begini bukan Fork free. Ya Robbi semoga tak lagi terpedaya

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon