Friday, January 03, 2014

Khalid Ismath Kutuk Ustaz Azhar Idrus!


Sebenarnya, saya kurang berminat dengan ceramah Ustaz Azhar Idrus. Bukanlah kerana dia selalu berpolitik menghentam kerajaan dan agak rapat dengan pembangkang. Tapi saya cuma kurang berkenan dengan sikapnya yang suka berpolitik di dalam majlis-majlis ilmu Islam, khususnya di dalam masjid.


Kadangkala, tindakan Ustaz Azhar Idrus itu menyinggung perasaan jemaah di masjid dan kadangkala justifikasi kefahaman Islam yang disampaikan UAI itu agak kurang tepat serta bersandarkan pada “cakap-cakap mulut” saja, tanpa fakta atau bukti yang sahih. Saya lebih gemar dengan cara Ustaz Kazim berdakwah, yang benar tetap benar dan yang batil tetap batil…

Meskipun begitu, saya tidaklah sampai tergamak menghina UAI. Saya tidaklah tergamak menuduhnya dengan hinaan-hinaan atau menuduhnya sebagai “penjual agama”….

Namun, ada seorang aktivis muda PAS bernama Khalid Ismath yang begitu lancang mulutnya menghentam Ustaz Azhar Idrus dengan kata-kata kesat. Malah UAI seolah-olah diberi kata dua sama ada dia mahu berceramah agama atau “berjuang bersama Pemuda PAS, NGO, budak-budak punk dan skinhead”?

Khalid Ismath Kutuk Ustaz Azhar Idrus!

Kata Khalid Ismath, sambutan malam tahun baru dengan cara menyampaikan ceramah agama adalah satu cara sambutan yang PALING HINA.

Malah dia tanpa rasa segan atau bersalah, menganggap menyambut ambang tahun baru dengan berhimpun di Dataran Merdeka untuk menukar kerajaan adalah LEBIH BAIK berbanding majlis ceramah agama!

Khalid Ismath Kutuk Ustaz Azhar Idrus!

Pertamanya, Khalid Ismath ini merupakan aktivis muda PAS. PAS sebelum ini memberitahu bahawa parti itu sering mengadakan program “tarbiyah” terhadap ahli-ahli PAS, khususnya anak-anak muda parti itu. Sudah tentu, PAS mendakwa mereka mentarbiyah anak-anak muda PAS dengan cara Islam…

Apakah ini hasil tarbiyah PAS? Khalid Ismath ini antara produk tarbiyah PAS? Tarbiyah jenis apa yang PAS ajar pada anak-anak muda sebenarnya? Inikah akhlak Islam yang ditinggalkan Rasulullah SAW?

Setahu saya, akhlak Rasulullah SAW adalah Al-Quran dan apakah akhlak Khalid Ismath itu menggambarkan akhlak yang dipetik dari Al-Quran? Ayat mana satu? Surah yang mana?

Kedua, siapa ajar Khalid Ismath tentang fahaman Islam? Mat Sabu? Khomeini? Hasan Nasrallah? Syiah?

Sejak bila berdemonstrasi itu lebih mulia berbanding majlis ilmu? Kalau Khalid Ismath itu benar Syiah dan benar-benar menyanjung Sayyidina Ali RA, apakah dia lupa bahawa Ali Karramallahuwajhah meletakkan kedudukan majlis ilmu itu lebih tinggi berbanding perkara lain? Syiah jenis apa yang Khalid Ismath anuti? Zaiddiyyah atau Imamiyyah?

Wajarkah mengatakan sambutan malam tahun baru dengan ceramah agama itu paling hina dan sambutan dengan cara menggulingkan kerajaan secara berdemo itu lebih mulia? Apa agama Khalid Ismath? Sudah sesat sampai ke tahap itu? Itukah pemuda yang dianggap “hero” oleh PAS?

(Baca: 15 Ciri-ciri Munafik Penganut Syiah)

UAI diberi kata dua, nak terus berceramah atau berdemo bersama Pemuda PAS, NGO, Punk dan Skinhead? Tak payah tanya UAI, kalau saya sokong Pakatan Haram sekalipun, saya lebih memilih untuk berceramah agama berbanding aktiviti sia-sia yang langsung tidak memberi faedah.

Sekurang-kurangnya, saya peroleh ilmu akhirat jika saya ke majlis ceramah agama. Tapi apa yang saya dapat kalau saya turun semalam berdemo di tengah jalan?

Selain mengganggu ketenteraman awam, orang menyampah pada saya, orang pandang serong pada saya dan paling utama, Islam tidak ajar saya untuk berakhlak begitu jijik seperti Khalid dan rakan-rakannya!

Lagipun, kerajaan BN tidak tumbang pun pada 1 Januari 2014. Malah selepas kekacauan yang sengaja ditimbulkan demonstrasi itu, ia seolah-olah tiada apa pun yang berlaku.

Rakyat cuti rehat seperti biasa dan rakyat di Kedah yang tidak bercuti tetap perrgi kerja seperti biasa. Tidak ada sebarang kesan pun, sia-sia belaka…

Lebih teruk lagi, ramai yang dapat merakam aksi tak senonoh dan tidak berakhlak puak-puak Pakatan Haram.

Ada yang berguling atas jalan, ada yang bawa anak bawah umur yang tak tahu apa-apa berdemo, rempus polis, rempuh pentas, sabotaj majlis keraian rakyat, burukkan imej negara dan macam-macam hal negatif yang sempat dirakam. Itu yang Khalid Ismath banggakan?

Astaghfirullahil’azim. PAS perlu panggil Khalid Ismath untuk ditarbiyah semula dengan cara Islam. Tapi sebelum PAS panggil Khalid Ismath, PAS perlu “panggil dulu dirinya” dan betulkan dulu cara tarbiyahnya supaya menepati akhlak yang diwariskan Rasulullah SAW. Selepas itu barulah panggil Khalid Ismath. Kalau boleh, panggil Mat Sabu sekali…kan?

Ingatlah pesan Rasulullah SAW, “Innama bu’ithtu li utammima makaarimal akhlak” dan jangan burukkan nama Rasulullah!

[Sumber]

7 comments

  1. Biaserlah tu...bile Ustaz tu popular dan ramai yg dengar kuliyah UAI, maka akan ader lah manusia2 yg dengki...tak kira la dr sesiapa pun. Adekah kata2 dr manusia begini akan mendtgkan keburukkan dan mengurangkan Ilmu UAI..? I DONT THINK SO...whatever pun, kerana kuliyah UAI lah yg bnyk merubah aku menjadi seorg Islam yg baik dimana seblm ni aku solat pun tak mau...dan aku akan menjadi saksi di depan Allah nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...alahai...kes Ustaz Kazim nak berlaku pulak pada Ustaz Azhar...sabo jer lah...

      Delete
    2. Knpla duk cari kelemahan org..muasabah diri sendiri kn lebih baik...

      Delete
  2. Mmg ader punye yg jenis mcm tu...cermin diri dulu lah....lau byk sgt ilmu p la ceramah..

    ReplyDelete
  3. Itulah namanya politik, kotor..:(

    ReplyDelete
  4. Dia menipu duit saya....please becareful with this guy

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon