Saturday, March 07, 2015

Asal Usul Kuih Popia

Asal Usul Kuih Popia

Pada November 2007, segelintir masyarakat di Indonesia telah menuduh Malaysia mengambil tarian barongan yang dikatakan berasal dari Indonesia dan menjadikannya sebagai tarian tempatan.

Kuih-popia-goreng

Tuduhan itu telah menyebabkan satu siri tunjuk perasaan diadakan di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Malaysia bagaimanapun menegaskan tidak pernah mendakwa tarian itu sebagai tarian tempatan biarpun ia wujud dalam kalangan masyarakat Jawa yang menetap di Johor dan Selangor.

Terbaru, sekumpulan aktivis dari Indonesia telah mengadakan demonstrasi di lokasi sama bagi menuntut kerajaan Malaysia supaya tidak menjadikan kuih popia sebagai makanan warisan negara ini.

Tuntutan itu dibuat oleh aktivis yang dikenali sebagai Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia (Formasbudi) selepas mendakwa popia atau dikenali sebagai lunpia merupakan makanan khusus dari Semarang, Jawa Tengah.

Penyelarasnya, Rahmulyo Adiwibowo berkata, Formasbudi mengambil langkah tersebut supaya popia Semarang tidak didakwa sebagai milik negara Malaysia.

"Kerajaan Indonesia perlu mengambil langkah awal agar popia tidak diambil Malaysia, caranya adalah dengan menetapkan ia (popia) sebagai warisan budaya nasional.

"Jangan sampai popia menerima nasib seperti produk kebudayaan lain termasuk batik, rendang dan lagu Rasa Sayang. Pemerintah perlu mengambil langkah pencegahan," katanya yang dipetik menerusi portal berita Indonesia, Skalanews.com baru-baru ini.

Tambahnya pada 17 Oktober 2014, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia telah menetapkan lunpia Semarang sebagai warisan budaya nasional.

Sehubungan itu, dia memberitahu, Pejabat Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Jawa Tengah akan menyampaikan usul kepada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNESCO) agar Lunpia Semarang diiktiraf sebagai warisan budaya dunia yang berasal dari Indonesia.

Dalam pada itu, Rahmulyo mendakwa, lunpia diasaskan oleh Tjoa Thay Joe, seorang lelaki keturunan Cina yang menetap di Semarang yang kemudiannya telah bernikah dengan seorang wanita tempatan bernama Mbok Wasi pada tahun 1870.

Sementara itu, cef selebriti terkemuka, Datuk Redzuawan Ismail atau lebih dikenali Cef Wan berkata, tidak ada mana-mana negara yang boleh mendakwa popia sebagai makanan eksklusif mereka kerana kuih itu terdapat di seluruh dunia.

Pelbagai versi

Katanya, China adalah negara yang paling layak mendakwa kuih itu berasal dari negara mereka kerana pembuatan popia atau spring roll sudah wujud sejak beratus tahun lamanya dari negara mereka.

"Begitu juga dengan Filipina, Poland, Thailand dan Vietnam, kesemua negara ini ada versi popia mereka yang tersendiri termasuk di Mexico yang lebih dikenali dengan nama Chimicanga," jelasnya yang dipetik menerusi Instagramnya.

Tambah beliau, mereka yang membuat tuntutan tersebut tidak pernah keluar dari negara sendiri untuk melihat popia yang disediakan melalui pelbagai versi di seluruh pelosok dunia.

Seorang lagi cef selebriti, Datuk Ismail Ahmad atau Cef Ismail berkata, tuntutan segelintir masyarakat Indonesia yang mendakwa popia berasal dari negara mereka adalah tidak masuk akal kerana setiap popia dihidangkan dengan cara berbeza mengikut negara, masyarakat dan budaya.

"Mengapa hanya Malaysia dijadikan sasaran aktivis berkenaan sedangkan berdasarkan bentuk, isi dan cara membuatnya sudah menunjukkan popia Malaysia amat berlainan dengan lunpia Semarang.

"Jadi tidak adil untuk mengaitkan popia hanya milik Indonesia lebih-lebih lagi China dan beberapa negara lain turut memiliki kuih tersebut," katanya.

Persamaan budaya

Sebelum ini, kuih popia telah diwartakan sebagai makanan warisan negara menerusi Akta Warisan 2005 bersama pelbagai makanan lain seperti nasi dagang, teh tarik serta roti canai.

Sementara itu, Ketua Dewan Perwakilan Indonesia, Irman Gusman berkata, demonstrasi yang diadakan di Jakarta itu dibuat sekadar ingin memperkenalkan kuih lumpia Semarang sebagai makanan warisan republik berkenaan.

"Isu popia ini bagai masalah adik-beradik yang melibatkan hal-hal kecil sahaja dan langsung tidak memberi masalah kerana selepas itu kita akan berbaik semula.

"Ia tidak harus diperbesarkan kerana tidak akan memberi manfaat kepada kedua-dua negara ini," ujarnya.

Tambahnya, Indonesia dan Malaysia mempunyai hubungan kebudayaan yang rapat, jadi sudah tentu terdapat persamaan dalam beberapa perkara.

Resepi Kuih Popia

Bahan-bahan:
  • 300 gram udang kering
  • bawah merah (ikut suka) ditumbuk
  • serbuk cili kering (ikut suka)
  • air asam jawa (ikut suka)
  • sedikit minyak untuk menumis
  • garam, gula & serbuk perasa (secukup rasa)
  • resipi ni perlu guna gula lebih sedikit
  • Kulit popia

Cara-cara:

1) Rendam sebentar udang kering. Cuci dan toskan. Selepas itu dikisar halus.

2)Tumis bawang sehingga naik bau. Kemudian masukkan udang kering yang telah dikisar. Gaul.

3) Masukkan air asam jawa, garam, gula dan serbuk perasa. Gaul hingga udang agak kering.

4) Bila dah kering, tutup api dan sejukkan sebentar. Kemudian kisar lagi supaya udang tidak berketul-ketul.

5) Cara membungkus popia: Kulit popia dipotong segi 4 dan bungkus macam popia biasa. Atas potong segi empat panjang, isi udang ditengah dan gulung. Kemudian temukan kedua-dua hujungnya dan simpul sekali (macam simpul tali kasut).

6) Goreng guna minyak yang banyak. Kalau bungkus cara popia biasa, masa menggoreng api kena perlahan. Kalau tak popia akan liat di bahagian dalam. Kalau jenis yang 1 lagi tu, api sederhana tapi kena jaga-jaga sebab mudah hangus.

Tips: Tutup kulit popia yang belum dibungkus dengan kain untuk elakkan kulit popia jadi keras.

Tenangkan hati dengan memakan kuih popia yang sedap. Selamat mencuba..;)

BACA INI JUGA: Kaedah Dan Pemakanan Untuk Kecerdasan Minda

Sumber: Kosmo.com.my

5 Cara Menjadi Kaya Walaupun Makan Gaji

5 Cara Menjadi Kaya Walaupun Makan Gaji

Antara perkara penting untuk dilakukan sebelum menjadi kaya, kita tetapkan apakah maksud kaya pada definisi kita.

Makan-gaji

Contoh, andai menjadi jutawan, maksud jutawan bagi saya adalah mempunyai simpanan RM1 juta dalam akaun Tabung Haji.

Menjadi kaya dengan makan gaji bukanlah sesuatu yang mustahil apabila kita ada ilmu. Ada antara ikon yang menjadi jutawan hanya dengan makan gaji.

Walaupun begitu, ada caranya selain hanya bergantung dengan gaji sedia ada.

Dengan adanya matlamat itu, maka akan lebih mudah untuk kita rancang apa yang perlu untuk sampai ke arah matlamat itu.

Ramai antara kita yang nak jadi kaya, dan jutawan. Namun mereka tidak tetapkan apakah definisi kaya dan jutawan itu bagi mereka.

Hasilnya sampai bila-bila mereka tidaka akan capai kekayaan dan taraf jutawan. Oleh sebab, mereka tidak tetapkan apakah takrifan kekayaan dan jutawan pada diri mereka.

Justeru, sebelum mengambil keputusan dan berimpian menjadi jutawan, tetapkan matlamat, apakah definisi jutawan pada kita.

Sama juga apabila kita tetapkan matlamat nak jadi kaya. Kaya yang bagaimana?

Memadai tetapkan satu matlamat utama sahaja supaya kita tidak pening dan boleh fokus pada matlamat itu. Seperti, jutawan pada saya adalah apabila saya ada RM1 juta dalam akaun Tabung Haji.

Dengan menetapkan matlamat, maka mulai sekarang, dalam apa sahaja perancangan, kita akan fokus matlamat itu. Berikut dikongsikan 5 cara menjadi kaya dengan makan gaji.

1. Ada pendapatan pasif

Penulis buku Rich Dad, Poor Dad, Robert T Kiyosaki menyatakan ramai orang kaya di dunia ini mencapai kebebasan kewangan melalui pendapatan pasif.

Maksud pendapatan pasif dalam bahasa mudah adalah, duit masuk tanpa kita perlu bekerja untuknya.

Contoh pendapatan pasif adalah membeli rumah, dan menyewakannya kepada orang lain. Kita sebagai pemilik rumah akan dapat sewa pada tiap bulan tanpa kita perlu bekerja untuk perkara itu.

Berbanding pendapatan aktif seperti menjadi seorang pereka grafik. KIta perlu buat rekaan untuk pelanggan. Hanya dengan cara itu, kita akan dapat duit.

Pelanggan bayar, kita mulakan kerja dan hantar kepada mereka.

Ia memakan tenaga, wang, masa dan energi. Pendapatan pasif juga boleh ditakrifkan, kerja sekali, untung berkali-kali.

Seperti menjual ebook. Penulis ebook hanya perlu buat kerja pada sesuatu masa sahaja iaitu kerja-kerja menulis, terbit dan lancarkan.

Namun, mereka akan dapat keuntungan selagi ebook itu ada jualan walau setelah beberapa tahun.

2. Mencari kerja dengan pendapatan tanpa batasan

Tuan Mahadi BZ merupakan antara ikon yang kita boleh ikuti andai mahu bekerja dengan pendapatan tanpa batasan, iaitu sebagai perunding amanah saham (unit trust).

Walau sekarang beliau adalah jutawan amanah saham, beliau tetap bekerja di bawah sebuah syarikat iaitu bank CIMB. Cara beliau yang kita boleh adaptasi adalah kita membina empayar melalui pembinaan tim untuk orang lain serta sebagai perunding amanah saham.

Contoh lain, kita bekerjasama dengan pemilik bisnes produk A. Kita bina tim yang bantu tingkatkan jualan. Tidak mengapa andai kita perlu berkongsi keuntungan.

Asalkan kita turut dapat membina pendapatan tanpa batasan apabila tim kita dapat buat untung bersih yang tinggi pada tiap bulan.

3. Hidup di bawah kemampuan

“Jangan ikut orang.”

Itu antara syarat ketat untuk menjadi kaya dengan makan gaji. Adakalanya kerana mengikut trend sedia ada, kita jadi pak turut supaya tidak ketinggalan.

Contoh, trend graduan beli kereta dengan gaji pertama, kita jadi pak turut untuk mengikuti perkara itu.

Sedangkan kita sedar, kita belum mampu memiliki kereta dengan gaji sedia ada. Tidak mengapa andai menaiki kenderaan awam, itulah perkara yang maksima kita mampu.

Tetapkan matlamat simpan berapa. Antara cara orang kaya adalah mereka simpan dulu, baru belanja. Ia dikongsikan oleh Mekanik Kewangan, Abang Abu.

Pemikiran dan jiwa kita akan berbeza apabila kita ada simpanan wang yang banyak. Bayangkan antara kita ada simpanan RM4 dengan RM4,000, apa perasaan dan pemikiran kita ketika itu?

Pasti berbeza. Justeru, sentiasa muhasabah supaya kita lihat poket sendiri. Fikirkan redha Allah berbanding tanggapan manusia.

“Hanya dengan mengingati Allah, hati akan tenang.” (Surah Ar Raad: 28)

4. Kurangkan perbelanjaan

Berbalik kepada prinsip ‘tengok poket sendiri’. Jangan kerana nak ikut orang dan nak orang tengok kita hebat dan poket lebat, kita buat-buat poket lebat.

Penting untuk kita ada integriti (pegangan) yang kita hanya belanja saat perlu bukan mahu.

“If you buy things you do not need, soon you will have to sell things you need.” – Warren Buffett

Pernah berlaku, saat kita rasa kita beli benda yang kita mahu, suatu hari kita sedar ia bukan yang kita perlu. Dan ia hanya menjadi barang yang menyemakkan rumah kita dan kita tak guna.

Oleh sebab itu, penting tapis sehingga 3 kali sebelum mahu ambil sesuatu barang yang kita tidak perlu. Banyakkan istighfar supaya kita tidak ikutkan nafsu ketika berbelanja.

Insya-Allah didorongkan Allah membeli yang sepatutnya.

5. Berkuli dengan pemilik bisnes

Hampir sama dengan cara ketiga. Dengan berkuli dengan pemilik bisnes, antaranya kita akan dapat pengalaman dan mengetahui selok-belok dalam bisnes itu.

Kita juga akan dapat tahu bagaimana seseorang pemilik bisnes mengetuai timnya dalam membangunkan empayar perniagaan mereka.

Walau ketika itu kita mungkin makan gaji, tidak mustahil dengan pengalaman bekerja bersama mereka, kita dapat bangunkan perniagaan sendiri.

Di samping, andai kita lakukan yang terbaik sebagai pekerja walau tukang hantar barang, mereka lihat ada potensi dan suka cara kita bekerja, kita bakal dinaiktaraf menjadi rakan bisnes mereka.

Namun jangan berharap. Buktikan kepada mereka melalui tindakan tanpa perkataan. Adakalanya mereka tidak kelihatan seperti memerhati.

Namun dalam diam kebiasaannya pemilik bisnes akan mencari pekerja yang boleh dijadikan rakan bisnes.

Insya-Allah apabila dipraktikkan walau hanya satu daripada cara di atas, kita mampu menjadi kaya, mempunyai pendapatan lebih daripada gaji sedia ada. Kerana hakikatnya, kita tidak boleh bergantung kepada gaji semata-mata.

Penting ada exit plan untuk kehidupan kita 20 – 30 tahun akan datang. Kita boleh adaptasi daripada petikan hadis di bawah,

Dalam sebuah riwayat disebutkan Abdullah bin Umar ra. mengabarkan, “Aku sedang duduk bersama Rasulullah SAW tatkala datang seorang lelaki dari kalangan Anshar.

Ia mengucapkan salam kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, lalu berkata, ‘Ya Rasulullah, mukmin manakah yang paling utama?’ Beliau menjawab, ‘Yang paling baik akhlaknya di antara mereka.’

‘Lalu Mukmin manakah yang paling cerdas?’ tanya lelaki itu lagi. Beliau menjawab: “Orang yang paling banyak mengingat mati dan paling baik persiapannya untuk kehidupan setelah mati. Mereka itulah orang-orang yang cerdas. ” (Hadis Riwayat Ibnu Majah no. 4259, dihasankan Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Ash-Shahihah no. 1384)

Ia bermaksud, kita pandang jauh ke hadapan supaya kita bersiap di masa sekarang.

BACA INI JUGA: Adakah Anda Memiliki 6 Ciri-ciri Seorang Jutawan?

Sumber: Majalahniaga

Friday, March 06, 2015

Bukti Dr Asri Tidak Layak Jadi Mufti Perlis

Bukti Dr Asri Tidak Layak Jadi Mufti Perlis

Siapa tak kenal dengan Dr Asri atau lebih dikenali sebagai Dr.MAZA. Beliau,memang suka bercanggah pendapat dengan para ilmuan Islam yang lain.

Zamihan
Gambar hiasan. 

Kerana beliau mahu membuktikan bahawa beliau antara yang paling ‘terer’ dan hebat dalam kumpulan tersebut.

Beliau mempertikaikan Ustaz Kazim kononnya membawa riwayat palsu. Apakah beliau lupa semasa beliau menjadi Ilmuan Islam ‘bebas’, beliau secara jelas dan berulang kali mengunakan hadis palsu untuk kepentingan politik.

Lihat bagaimana beliau menghalalkan perbuatan pihak tertentu dengan mengunakan hadis palsu:
  • guna hadith jiran untuk halalkan demonstrasi
  • guna istilah simbolik untuk halalkan Candle Light Vigil
  • guna dalil untuk halalkan kondem pemerintah secara terbuka
  • guna kias untuk halal babi
  • guna kias untuk halal arak
  • guna dalil akal untuk halal salam lelaki perempuan
  • guna “pandangan demokrasi” untuk hina Islam dan puji kafir dalam hanya masalah tak susun selipar
  • guna dalil akal untuk haramkan hukuman rejam
  • guna dalil hak rakyat untuk halal fitnah pemerintah
  • guna dalil hak rakyat utk dan menyamakan kerajaan dengan babi
  • seleweng ayat al-quran untuk mengecop ulama kerajaan yang tidak sependapat sebagai anjing (sumber: https://www.facebook.com/abuaqifstudio)

Apakah senarai diatas ini bukan hadis palsu untuk menghalalkan cara?

Jika Ustaz Kazim dihukum kononnya amal riwayat atau hadis palsu, bagaimana dengan beliau sendiri.

Apakah Mufti Perlis aka Dr.MAZA tidak takut dengan hukum dan ancaman dari Allah?

Apa alasan Dr.MAZA pula dengan semua kenyataan hadis palsu yang beliau pernah keluarkan sendiri?

Penulis harap Dr.MAZA tak ‘double standart’ la ya.. hukum tetap hukum walaupun diri sendiri yang bersalah.

Kalau tak, itu membuktikan bahawa dirinya tidak layak menjadi menjadi Mutfi Perlis.

Nak juga tunggu tengok apa tindakannya selepas ini?

BACA INI JUGA: Video Cara Pelik Puak Syiah Bersolat

Sumber: MYKMU.NET

Isu Ustaz Kazim, Alasan Dr Asri 'Kebudak-budakan'!

Isu Ustaz Kazim, Alasan Dr Asri 'Kebudak-budakan'!

Umat Islam di seluruh negara dikecohkan tentang dua orang ulama yang merujuk kepada Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin, dan tokoh penceramah bebas terkenal, Datuk Ustaz Kazim Elias. Kita semua tahu kenapa, kan?

roti-jala

Ya, berkenaan sepucuk surat yang tersebar mengenai Dr Asri yang tidak bersetuju Ustaz Kazim menjadi panel Forum Perdana sempena hari Keputeraan Raja Perlis tidak lama lagi. Tidak tahulah siapa “malaun” yang sebarkan surat berkenaan.

Kita tidak pasti tentang niat sebenar pihak berkenaan menyebarkan surat Jabatan Mufti itu. Mungkin untuk mengenakan Dr Asri atau Ustaz Kazim, itu kita tidak pasti. Namun yang pasti, kesannya agak buruk bagi kedua pihak ulama tersebut.

Untuk apa sebenarnya surat tersebut disebarkan ke khalayak ramai?

Sebaliknya, jika diserahkan kepada Ustaz Kazim secara peribadi, ia tidak akan menjejaskan reputasi dua tokoh tersebut dan tidaklah umat Islam kecoh sebegini tentang isu ini, bukan?

Peliknya, tujuan pihak yang menyebarkan surat itu agak “aneh” niatnya…

Menerusi Facebooknya, Dr Asri memberikan bukti “roti jala dicicah kuah kari” untuk menolak Ustaz Kazim sebagai panel. Itu fakta.

Namun, alasan dan bukti itu sangat kebudak-budakkan. Satu alasan yang tidak dapat diterima dan tidak logik dek akal. Satu dalil yang dangkal dari seorang mufti? Menghairankan..

Walhal, Ustaz Kazim dalam ceramahnya langsung tidak menyebut ungkapan seperti “bahawa diriwayatkan oleh si polan bin si polan..” atau mengatakan kisah berkenaan sebagai hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan.

Dalam ceramah Ustaz Kazim, beliau hanya melakukan perumpamaan sahaja untuk menunjukkan betapa sederhananya Rasulullah SAW dalam menganjurkan walimah atau kenduri. Itu niat Ustaz Kazim yang sebenar.

Beliau berniat untuk memudahkan pemahaman dari sudut konsep muamalah dan akhlak Baginda SAW dengan menggunakan perumpamaan yang mudah.

Takkanlah itu pun Dr Asri tidak faham? Tidak faham atau pura-pura tidak faham?

Di dalam Islam, Dr Asri sendiri tahu bagaimana dikias dan diumpamakan perlakuan zina itu seolah “jari yang dimasukkan cincin”, bukan? Dengan perumpamaan itu, apakah Dr Asri menganggap menyarungkan cincin ke jari di majlis pernikahan itu adalah satu perlakuan “zina”?

Saya yakin, umat Islam di Malaysia ini tidak bodoh seperti yang Dr Asri sangkakan. Kita yakin mereka tahu bahawa kenduri yang Rasulullah SAW anjurkan tiada “roti jala dicicah kuah kari”.

Malah, kita semua tahu “roti jala” memang tidak ada di zaman Rasulullah SAW dulu.

Sebaliknya, dengan perumpamaan itu, kita faham bahawa Ustaz Kazim menjelaskan tentang sifat zuhud dan amalan wasatiyyah Rasulullah SAW dalam menganjurkan walimah ketika hayatnya.

Secara tidak langsung, maka tepatlah perumpamaan Ustaz Kazim untuk menerangkan konsep akhlak dan ajaran Rasulullah SAW itu, bukan?

Justeru itu, kita menyarankan kepada Dr Asri supaya mencari alasan atau bukti lain yang lebih konkrit untuk menyokong keputusan beliau untuk tidak bersetuju menjadikan Ustaz Kazim sebagai panel di majlis forum berkenaan.

Carilah alasan yang lebih kukuh, berasas, logik dan bersandarkan dalil-dalil naqli serta aqli yang boleh diterima oleh umat Islam di Malaysia, khususnya di Perlis yang kepingin mahu mendengar celoteh ceramah Ustaz Kazim yang terkenal itu.

Malulah jika seorang sahbibus samahah mufti yang hebat tiba-tiba mengeluarkan alasan dan bukti yang “lekeh”, bukan?

Cuma, harapan agar  Dr Asri tampil mengemukakan bukti “konkrit” berkenaan isu ini, beliau boleh terus menghubungi atau berjumpa terus dengan Ustaz Kazim. Sekurang-kurangnya tidaklah menjejaskan reputasi kedua pihak, bukan?

Bukan apa, sekurang-kurangnya nanti dapatlah Ustaz Kazim mempertahan diri dan memberi pencerahan sewajarnya kepada Dr Asri tentang ketidakfahamannya dengan pendekatan penceramah terkenal itu, terutama bab “roti jala” dan “kuah kari”, kan?

Boleh Dr Asri?

BACA INI JUGA: Siapa Sebenarnya Golongan Anti-Hadis?

Sumber: MYKMU.NET

30 Wasiat Imam Syafie Sebagai Pegangan

30 Wasiat Imam Syafie Sebagai Pegangan

Imam Syafie dibesarkan dalam serba kekurangan. Sejak kecil lagi beliau sudah mempelajari Al-Quran. Beliau mula menghafal al-quran sejak berusia sembilan tahun. Berusia 10 tahun beliau menghafal dan memahami kitab al-Muwatta yang ditulis Imam Malik.

30_Wasiat_Imam_Syafie

Beliau mempunyai suara merdu, boleh bersyair dan bersajak. Ketika berusia 15 tahun, beliau mengajar dan memberi fatwa kepada orang ramai di Masjid al-Haram.

Kerana kegigihan dan kecerdikan beliau yang luar biasa, beliau di sanjung masyarakat. Beliau meninggal di Mesir tahun 204 hijran ketika berumur 54 tahun.

Nama sebenarnya adalah Muhamad bin Idris bin Abbas bin Ulthman bin Shafie bin Saib bin Abdu Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf.

Ayahnya berasal daripada keturunan Quraisy dari Bani Mutalib. Ayahnya meninggal dunia ketika Iman Syafie masih kanak-kanak. Ibunya bernama Ummu Habibah al-Uzdiyyah berasal dari kabilah Yaman dari suku Uzd.

Beliau dilahirkan di kota Gaza Palestin pada bulan Rejab tahun 150 hijran. Ada yang mengatakan pada malam beliau dilahirkan Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) meninggal dunia. Khalifah Islam pada masa itu ada khalifah Abu Jaafar al-Mansur dari Bani Abbasiyah.

Imam Syafie melarang taklid, baik taklid kepada dirinya sendiri ataupun kepada sesiapa sahaja. Semasa hidup, beliau selalu menasihatkan orang ramai terutama anak muridnya berkenaan taklid, "Janganlah mereka-reka dalam perkara-perkara agama mengguna pakai taklid sahaja kepada perkataan ataupun tindakan yang tidak disertai dengan keterangan ataupun alasan dari Al-quran dan hadis."

Pesan Imam Syafie, " Tiap-tiap perkara yang saya katakan padahal Rasulullah bertentangan kepada perkataan saya, Rasulullah itulah yang lebih utama perlu dituruti."

30 Wasiat Imam Syafie

  1. Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan membuat kamu cemerlang di dunia dan akhirat.
  2. Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk. Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut dunia.
  3. Pilihlah makanan yang halal kerana ia menjamin kesihatan dan menyebabkan syaitan gerun.
  4. Sabar menghadapi musibah adalah sebesar-besar erti sabar di mana sabar itu sendiri memerlukan kesabaran pula. Bala dan musibah menunjukkan adanya perhatian dan kasih sayang Allah. Oleh itu, bersyukurlah kerana syukur yang sedemikian setinggi-tinggi erti syukut.
  5. Apabila salah seorang antara kaum kerabat ataupun jiran dan saudara kamu sakit, kamu perlu ringankan langkah menziarahinya kerana ia disaksikan oleh malaikat dan dan dicintai Allah.
  6. Marah adalah salah satu antara panah-panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu, hindarilah ia supaya dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.
  7. Kasihanilah anak yatim kerana Rasulullah juga tergolong sebagai anak yatim dan beliau akan bersama-sama dengan orang yang menyayangi dan mengasihi anak-anak yatim di akhirat.
  8. Berbuat baik dan tunjukkan bakti kepada ibu bapa tanpa mengenali letihh dan lelah sebagaimana mereka berbuat begitu sepanjang hayat mereka. Ia dapat menambah keberkatan pada umur, menambah rezeki dan keampunan atas dosa-dosa kamu.
  9. Banyakkanlah amal soleh kerana ia adalah pendinding dan perisai orang mukmin dan pelindung kepada serangan iblis.
  10. Takwa adalah pakaian kebesaran dan hiasan akhlak Muslim sebenar. Ia ibarat pokok zaitun, minyaknya membawa berka, ia juga memberi kejayaan dan kemenangan.
  11. Iman mempunyai bentengnya bagi menghalang segala serangan yang cuba merobohkannya. Oleh itu bagi menguatkan benteng iman, keimanan perlu dibajai dengan lima perkara, yakin, ikhlas, mengerjakan amalan sunat, istiqamah, bertatasusila ataupu berdisiplin dalam mengerjakan ibadah.
  12. Ingat dan zikir kepada Allah sebanyak-banyaknya kerana ia mengubati penyakit jasmani dan hati. Ia mencetuskan ketenangan hidup dan qanaah.
  13. Khusyuk secara zahir adalah khusyuknya orang awam, khusyuk secara batin adalah khusyuknya orang pilihan di sisi Allah.
  14. Kubur adalah perhentian sementara bagi membolehkan ke satu perhentian lagi yang penuh dengan soal siasat. Oleh itu, siapkanlah jawapan yang adil dan benar menerusi amal yang benar dan taat kepada al-haq yang tidak berbelah bagi.
  15. Kita perlu sentiasa memohon perlindungan daripada Allah, sekurang-kurangnya dengan mengucapkan "A'uzubillahi minassaitathanirrajim". Kita perlu bersabar sekiranya serangan syaitan datang juga bertalu-talu dengan hebat dan menyedari Allah taala hendak menguji keteguhan sabar kita, hendak melihat ketulenan jihad kita. Ketahuilah perang dengan syaitan itu lebih hebat daripada perang sabil.
  16. Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri.
  17. Hati adalah raja dalam diri. Oleh itu,lurus dan betulkan ia supaya empayar kerajaan dirimu tegak di atas al-haq yang tidak disertai oleh iringan-iringan pasukan kebatilan.
  18. Ketahuilah istighfar yang diucapkan dengan betul mampu membuat syaitan lari ketakutan dan menggoncang empayar iblis di istana kerajaannya.
  19. Ketahuilah sebesar-besar kesenangan di duna dan akhirat adalah memberi maaf kepada orang lain dan melupakan terus kesalahannya. Allah pasti akan meninggikan darjatnya di sisi manusia.
  20. Tafakurlah sebelum tidur bagi menghisab diri atas salah dan silap semasa aktiviti pada siang hari sebagaimana Umar bin al-Khattab menyiasati dirinya dengan pelbagai soalan berkenaan dosa-dosanya pada siang hari.
  21. Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjagamu dan membuatmu cemerlang di dunia dan di akhirat. Ia juga amalan para nabi, rasul dan orang soleh.
  22. Sesiapa yang mahu meninggalkan dunia dengan selamat, dia perlu mengamalkan perkara berikut iaitu mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan bercakap dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.
  23. Kamu seorang manusia yang dijadikan daripada tanah dan kamu juga akan disakiti (dihimpit) dengan tanah.
  24. Sesiapa yang menjalin ukhuwah dan menghidupkannya, dia memperoleh banyak kebaikan.
  25. Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka akan ditinggikan darjat dan diberi kemuliaan selagi mereka menunaikan perintah Allah.
  26. Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka pasti mendapat pertolongan Allah seperti dalam pernyataannya dalam surah ar-Rom ayat 47 yang bermaksud; dan adalah menjadi hak(tanggungjawab) kami untuk menolong orang yang beriman.
  27. Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka pasti mendapat pembelaan kepada Allah sebagaimana pernyataannya dalam surah al-Hajj ayat 38 yang bermaksud, Allah membela orang yang beriman.
  28. Allah menjanjikan kepada orang yang beriman dan bertakwa, Allah pasti menaikkan darjat mereka hingga ke taraf wali-wali Allah selagi memenuhi syarat-syaratnya seperti dalam pernyataannya dalam surah al-Baqarah ayat 257 yang bermaksud, Allah penolong (wali) bagi orang yang beriman.
  29. Allah menjanjikan kepada orang yang beriman akan memberi petunjuk dan jalan lurus sebagaimana pernyataan Allah dalam surah al-Hajj ayat 54 yang bermaksud " Allah akan memberi petunjuk bagi orang yang beriman kepada jalan yang lurus."
  30. Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka akan memperoleh rezeki yang baik dan pelbagai keberkatan selagi mereka menunaikan perintah Allah sebagaimana pernyataannya dalam surah al-A'raf ayat 96 yang bermaksud, sekiranya penduduk kota beriman dan bertakwa pasti kami akan melimpahkan mereka berkat dari langit dan bumi tetapi sekiranya mereka mendustakan ayat-ayat kami, kami akan seksa mereka disebabkan perbuatan mereka.

Semoga bermanfaat.

Dipetik daripada buku Imam Syafie - Pejuang Kebenaran karangan Abdul Latip Talib

BACA INI JUGA: Kenapa Warga Malaysia Kemaruk Gelaran Haji?

Sumber: Akuhamba-allah.blogspot.com

Thursday, March 05, 2015

Saya Malu Dituduh Periwayat Palsu - Ustaz Kazim

Saya Malu Dituduh Periwayat Palsu - Ustaz Kazim

Sekeping surat daripada Jabatan Mufti Perlis berkenaan penganjuran forum agama yang tersebar kini menjadi viral dan hangat diperkatakan.

Ustaz Kazim vs Dr Maza

Surat yang mengejutkan ramai tersebut, menyatakan pendirian jabatan itu yang tidak bersetuju terhadap jemputan kepada Ustaz Kazim bagi menjadi salah satu panel dalam program sempena Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Raja Perlis yang ke-69.

Surat ditandatangani Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abdidin atau lebih dikenali sebagai Dr. Maza itu menyatakan pendirian tersebut disebabkan Ustaz Kazim didakwa sering terlibat dengan pembacaan riwayat-riwayat palsu.

Hal ini sekaligus, mengundang pelbagai reaksi dan persoalan daripada banyak pihak.

Susulan itu menerusi laman Facebook, Dr. Maza menjelaskan bahawa itu merupakan surat rasmi dalaman yang telah dipanjangkan individu tertentu kepada pihak pengurusan forum berkenaan dan dianggap sulit.

Bagaimanapun apabila surat ini tersebar beliau terpaksa tampil dengan penjelasan.

Ustaz Kazim vs Dr Maza [2]

Menurut Dr Maza, tindakan ini selaras dengan kehendak ilmuan dan masyarakat sendiri yang mahu memastikan kesahihan riwayat.

Turut disertakan, salinan buku tulisan Ustaz Kazim yang mengungkap kisah Nabi Muhammad SAW melakukan kenduri paling mahal dengan menyediakan roti jala dicelup dengan kuah kari.

Bagaimanapun terang beliau lanjut, setakat ini Ustaz Kazim tidak pernah dihalang daripada mengadakan ceramah di Perlis.

Tindakan Mufti Perlis Tidak Adil, Malukan Saya

“Secara peribadi saya malu apabila dituduh periwayat palsu. Saya hormat dia sebagai seorang mufti tetapi bila dia keluarkan kenyataan sebegitu seolah-olah saya menyampaikan benda yang tidak betul kepada pendengar ceramah saya selama ini. Mereka yang pernah dengar ceramah saya akan jadi keliru dengan isu ini.

“Saya terpaksa mempertahankan diri sebab ia menjejaskan kredibiliti dan imej saya sebagai seorang penceramah yang dituduh menggunakan riwayat palsu,” katanya dalam sidang media.

“Kalau saya dikatakan mengeluarkan riwayat yang tak sahih, sepatutnya perkara ini boleh dibawa berbincang, bukan dengan mengeluarkan surat dan tersebar meluas di media sosial,” katanya.
Beliau berkata riwayat palsu yang dimaksudkan dalam surat berkenaan merujuk kepada rakaman di YouTube daripada satu ceramahnya yang antara lain menyatakan ‘kenduri Rasulullah SAW menghidangkan roti jala dengan kuah kari.’

Mengulas perkara itu, Mohamad Kazim berkata beliau hanya membuat perbandingan bahawa di negara ini roti jala yang dicecah dengan kuah kari masih boleh dijadikan hidangan pada majlis kenduri.

“Mungkin dia ada isu lain yang tersirat di hati dia. Sebagai orang Islam (kita) sepatutnya saling tolong-menolong, bukannya menyekat,” katanya.

BACA INI JUGA: Hadis Palsu Dalam Kitab Ihya Ulumuddin Imam al-Ghazali

Sumber: BERNAMA.COM / MYNEWSHUB.CC

Gambar Dua Lelaki Warga Malaysia Dalam Video Penggal IS

Gambar Dua Lelaki Warga Malaysia Dalam Video Penggal IS

Gambar dua warga Malaysia yang terlibat dengan kumpulan militan IS dan muncul dalam rakaman video penggal kepala seorang rakyat Syria telah dikenal pasti.

Mohd Faris Anuar

Dua pemuda terbabit dikenali sebagai Mohd Faris Anuar, 20, dari Gurun, Kedah dan Muhamad Wanndy Muhamad Jedi, 26, dari Durian Tunggal, Melaka.

Identiti mereka berdua disahkan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti-Pengganas, di Cawangan Khas Bukit Aman, SAC Datuk Ayub Khan Mydin Pitchay berdasarkan klip video yang dimuat naik di laman sosial Facebook milik seorang individu menggunakan nama Abu Hamzah Al-Fateh.

Abu Hamzah Al-Fateh

Ayub Khan berkata, video berkenaan merupakan rakaman pertama yang diperoleh PDRM setakat ini, menunjukkan kehadiran rakyat Malaysia di lokasi kejadian.

Mohd Faris yang dipercayai merakam video terbabit didapati telah ke Syria pada 23 September tahun lepas, manakala Muhamad Wanndy yang berada di sebelah mayat disembelih dikenal pasti baru tiba di Syria pada 26 Januari lalu.

Akaun Facebook memaparkan video tersebut bagaimanapun sudah tidak lagi aktif.

BACA INI JUGA: Mayat Pejuang Syria Yang Masih Segar!

Sumber: Mynewshub.cc