Thursday, December 31, 2020

Cristiano Ronaldo Dinobat Pemain Terbaik Abad 21


Mengalahkan Leo Messi dari Barcelona dan pemain Liverpool, Mohamed Salah, Ronaldo terpilih sebagai pemain terbaik abad ke-21 oleh 23 juri, pada Anugerah Globe Soccer di Dubai, termasuk jurulatih dan bekas pemain serta undian peminat dari seluruh dunia.

CR7

"CRISTIANO RONALDO dinobat PEMAIN ABAD 2001-2020 Anugerah Globe Soccer," kata Dubai Global Soccer Awards di Twitter.

Pemenang lima kali Liga Juara-Juara UEFA (empat bersama Real Madrid, satu bersama Manchester United) memimpin pasukan kebangsaan Portugal memenangi gelaran utama pertama mereka, UEFA EURO 2016.

Ronaldo, yang juga kapten Portugal, menjaringkan 102 gol untuk negaranya.

Beliau merangkul gelaran Liga Perdana Inggeris bersama The Red Devils selama tiga tahun berturut-turut (2007, 2008 dan 2009).

Bersama Juventus sejak 2018, Ronaldo menjadi juara Itali dua kali ketika menjaringkan 81 gol dalam 103 perlawanan untuk kelab Itali itu.

Bintang sensasi itu turut meraih dua anugerah Pemain Lelaki Terbaik FIFA, lima anugerah Ballon d'Or, dan tiga kali dipilih sebagai pemain terbaik UEFA di Eropah.

Dalam acara sama, Real Madrid dinobat sebagai Club of the Century, sementara pengurus Manchester City Pep Guardiola memenangi gelaran Coach of the Century dan penyerang Bayern Munich, Robert Lewandowski menjadi Pemain Terbaik Tahun 2020.

Kekaguman Ronaldo Terhadap Cristiano Ronaldo

Ronaldo

Suatu ketika dahulu, Ronaldo Luiz Nazario De Lima ataupun Ronaldo Fenomeno pernah menzahirkan rasa kagum beliau kepada seorang lagi Ronaldo iaitu Cristiano Ronaldo.

2 pemain ini memiliki nama yang sama dan merupakan legenda untuk negara mereka serta kelab Real Madrid.

Ronaldo Fenomeno berkata, walaupun kedua-dua mereka memiliki keinginan yang tinggi dalam memburu gol, mereka tetap ada perbezaan dari segi beberapa perkara.

Menurut Ronado, "Walaupun objektif kami sama [untuk menjaringkan gol], namun kami berbeza dari segi posisi dan cara kami bermain di dalam padang. Tetapi Cristiano lebih banyak bermain di bahagian serangan tengah, dan ada cara lain untuk mencari gol – dengan hormat – beliau melakukan apa yang saya pernah lakukan."

Ronaldo juga mengakui satu perbezaan terbesar di antara mereka adalah bentuk badan pada usia 33 tahun, dengan para doktor perubatan di Juventus mengesahkan fizikal Ronaldo adalah seperti kebanyakan pemain yang baru berusia 20 tahun.

Bagi Ronaldo, Cristiano mendapat bentuk badan terbaik itu kerana usahanya dan bukannya kerana faktor semulajadi, sangat teliti dan cerewet dalam soal menjaga pemakanan dan rutin latihan seharian.

Cristiano berlatih kerana minat dan cintanya kepada apa yang beliau lakukan, manakala Ronaldo mengakui beliau dahulu berlatih kerana terpaksa, sebab ia adalah satu tanggungjawab, jadual latihan sudah ditetapkan oleh kelab. Jika tak datang latihan boleh dikenakan tindakan dan juga kehilangan tempat dalam kesebelasan utama.

Ronaldo berkata, "Bukan satu kebetulan di mana Cristiano sudah berusia 33 tahun dan badannya masih semantap itu. Saya rasa tak ramai pemain yang mampu menjaga badan seperti beliau lakukan dengan banyak usaha dilakukan untuk memperbaikinya."

Menurut bekas penyerang Brazil itu lagi, beliau dan Cristiano disediakan tempat latihan serta rutin latihan yang hampir sama ketika bergelar pemain profesional, namun apa yang membezakan mereka adalah disiplin.

"Saya tidak kata konsep latihan kami dan keprihatinan dalam berusaha ketika latihan itu berbeza, namun perkara yang membezakan kami iaitu: Saya berlatih kerana terpaksa melakuknnya, manakala beliau berlatih kerana beliau menyukainya," tambah beliau lagi.

Ronaldo merasakan sukar untuk membandingkan dua zaman mereka, kerana evolusi bola sepak dan kualiti lawan mereka adalah berbeza. Lantas beliau menyatakan lebih selesa untuk bercerita tentang pengalaman bermain dahulu tanpa perlu membandingkannya dengan Ronaldo.

Beliau berkata, "Kami ada beza 9 tahun dalam era permainan kami. Era kami bermain adalah sangat berbeza. Saya tak maksudkan zaman saya dahulu lebih sukar, namun saya nak katakan kami berhadapan dengan situasi yang berbeza dengan pasukan yang berbeza."

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon