Monday, June 15, 2020

Misteri Harta Karun Montezuma Dan Kekejaman Penjajah Sepanyol


Pada tahun 1519, seorang Conquistador Sepanyol bernama Hernan Cortes tiba di pinggir bandar Tenochtitlan, ibu kota Empayar Aztec dan dikatakan bahawa bagi maharaja Aztec, Montezuma II (Moctezuma II), Cortes dan tentera-tenteranya dianggap sebagai dewa.

Cortes meet Moctezuma
Gambar hiasan.

Cortes sendiri disifatkan sebagai dewa Aztec yang pulang, iaitu Quetzalcoatl, justeru para conquistador Sepanyol ini disambut oleh Montezuma dengan gilang-gemilang (ada sejarahwan yang membantah pandangan ini).

Namun kemudiannya, mereka mengkhianati Montezuma dan seluruh masyarakat Aztec.

Montezuma memberikan emas kepada Cortes dan tentera-tenteranya dengan harapan mereka dapat pergi namun, rasuah ini gagal mengusir para conquistador Sepanyol itu.

Sebaliknya, ia hanya menyalakan lagi ketamakan pihak Sepanyol terhadap emas dan sebagai tindakan susulan, Cortes memutuskan untuk menjadikan Montezuma sebagai tawanan.

Kemudian, dengan bantuan sekutu tempatan dari Tlaxcalan, tentera-tentera Sepanyol ini mendirikan pangkalan di salah sebuah kuil di kota dan mula menjarah Tenochtitlan bagi mendapatkan harta kekayaannya.

Sepanjang pendudukan mereka yang berlangsung selama berbulan-bulan, ramai penduduk Tenochtitlan diseksa dan dibunuh oleh tentera-tentera Cortes yang mahu menjarah sebanyak mungkin kekayaan Aztec.

Kota Tenochtitlan

Walaupun masyarakat Aztec tidak menggemari tindakan kejam penjajah Sepanyol ini, mereka tidak melakukan sebarang tindakan.

Kekejaman terakhir berlaku pada lewat Mei 1520, apabila para conquistador ini membunuh ramai bangsawan Aztec dalam sebuah festival keagamaan di kuil utama Tenochtitlan.

Keadaan ini mencetuskan reaksi agresif dari masyarakat Aztec yang bangkit memerangi penjajah. Pihak Sepanyol habis dikepung.

Sebagai cubaan untuk menyelamatkan diri, mereka menggunakan Montezuma bagi mententeramkan masyarakat Aztec.

Namun, hal ini juga berakhir dengan kegagalan dan Montezuma sendiri terbunuh, sama ada akibat cedera teruk yang disebabkan oleh tentera Sepanyol sendiri ataupun disebabkan batu yang dilontar oleh penduduk Tenochtitlan.

Kematian Montezuma

Moctezuma ditawan
Gambar hiasan.

Pada malam 1 Julai 1520, mereka berjaya meloloskan diri namun, pergerakan mereka berjaya dikesan dan masyarakat Aztec menyerang dan membunuh ramai dari mereka, dalam insiden yang dikenali sebagai La Noche Triste (Malam Duka).

Sepanyol hanya memiliki satu pilihan, iaitu melarikan diri dari kota.

Memandangkan pihak Aztec telah menghancurkan kesemua jambatan yang menghubungkan Tenochtitlan dengan tanah besar, tentera-tentera Sepanyol terpaksa membina sebuah jambatan mudah alih.

Pada malam berdarah itu, Cortes tidak hanya kehilangan ramai tentera, akan tetapi harta kekayaan yang dikumpulkan sepanjang bulan-bulan sebelumnya turut terpaksa dilepaskan.

Semasa mereka melarikan diri, banyak harta yang dibuang bagi meringkan bebanan. Ada juga sebahagian daripada mereka yang terbunuh kerana berkeras mahu menyimpan harta-harta tersebut, yang kemudiannya dikenali sebagai 'Harta-Karun Montezuma'.

Sama seperti kisah-kisah tentang harta karun yang lain, banyak legenda kemudiannya menyelubungi 'Harta-Karun Montezuma'.

Satu-satunya perkara yang pasti tentang harta karun Montezuma ini adalah, ia masih belum ditemui sehingga ke hari ini.

Banyak teori yang dikemukakan berkenaan lokasi harta karun tersebut dan antara teori paling popular berpendapat bahawa, ia terletak tepat di tempat ia ditinggalkan, yakni dasar Tasik Texcoco.

Namun, ramai pemburu harta karun sudah pun meneroka tasik tersebut namun tiada yang berjaya menemui sebarang harta.

Salah seorang bekas presidon Mexico juga pernah mengorek tasik itu, namun seperti yang dijangka, tiada apa yang dapat ditemui.

Teori lain mendakwa bahawa harta karun itu diambil semula oleh pihak Sepanyol semasa mereka kembali ke Tenochtitlan, namun kapal yang mengangkutnya pulang ke Sepanyol karam akibat dibadai ribut.

Hernan Cortes Kill Aztec People
Gambar hiasan.

Salah satu teori yang dianggap paling menarik adalah, harta karun itu dikatakan telah berpindah ke utara dan kemudiannya tersimpan di Utah.

Mungkin, Harta Karun Montezuma ini akan terus tersembunyi atau bahkan hilang, terselamat dari tangan manusia yang rakus.

Pahlawan-pahlawan dan orang awam Aztec meninggalkan kota Tenochtitlan sebaik pihak Sepanyol melancarkan serangan tanpa belas kasihan.

Walaupun setelah menyerah kalah, ribuan orang awam dibunuh dan harta-benda mereka habis dijarah.

Menurut Manuskrip Florentine, seramai 240,000 orang Aztec mati dalam tempoh 8 hari dan selepas dikepung selama tiga bulan, kota Tenochtitlan tumbang pada tanggal 13 Ogos 1521.

Peristiwa ini menandakan tumbangnya Empayar Aztec dan Cortes menjadi pemerintah empayar Mexico yang luas.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon