Saturday, June 27, 2020

Halia Hitam, Manfaat Dan Khasiatnya Untuk Kesihatan


Halia hitam merupakan tumbuhan herba daripada kumpulan keluarga Zingiberaceae dalam genus halia dengan nama saintifik Kaempferia parviflora, dan sering disalah anggap sebagai Kunyit Hitam (Curcuma caesia) namun kedua-duanya adalah berbeza.

Rizom Halia hitam
Rizom Halia hitam.

Halia hitam mempunyai nilai komersial yang tinggi kerana rizom (akar berisi) dan daunnya digunakan sebagai bahan bagi tujuan pengeluaran produk kesihatan, kosmetik, makanan tambahan dan perubatan.

Dari segi ciri botani, ia merupakan jenis tumbuhan dwitahunan dengan rizom di bawah tanah, berwarna hitam ungu dan kepekatan warna bergantung kepada tanah, ciri-cirinya adalah hitam ungu.

Khasiat Utama Halia Hitam

1. MENCUCI DARAH

Banyak penerbitan jurnal antarabangsa juga memperakui bahawa halia hitam mempunyai 1,001 khasiat termasuk berpotensi dalam membantu mengawal kencing manis, mencegah atau merawat penyakit otot, memperbaiki fungsi otot serta mengawal berat badan.

2. ANTI KANSER TERBAIK

Bahan aktif methoxyflavon yang terdapat dalam tumbuhan ini bertindak dalam tubuh manusia bagi membantu, merawat dan memulihkan pelbagai penyakit

3. UBAT KUAT (VIAGRA) SEMULAJADI

Halia hitam telah lama digunakan oleh masyarakat tempatan di Thailand secara tradisional sebagai 'ubat kuat' (semula jadi), merawat saraf dan membina otot.

Khasiat Lain Halia Hitam:
  • Mampu meningkatkan tenaga.
  • Meningkatkan organ kekuatan otot.
  • Diperkaya dengan antioksidan.
  • Membantu rawatan resdung tahap kronik.
  • Merawat alahan dan kegatalan.
  • Berfungsi sebagai antigastrik atau ulser.
  • Merangsang penghadaman dan dapat mengelakkan sembelit serta buasir.
  • Merangsang prestasi seksual (wanita) dan menopaus.
  • Mencegah masalah obesiti dan diabetes.
  • Membantu rawatan migrain dan sakit kepala.
  • Mencegah penyakit kardiovaskular (strok dan jantung).
  • Peningkatan peredaran darah.
  • Agen antibarah.
  • Membantu meningkatkan prestasi seksual dan tenaga fizikal.

Kajian MARDI

Kunyit Hitam Curcuma Caesia
Kunyit Hitam (Curcuma Caesia) yang sering disalah anggap sebagai Halia Hitam.

Hasil kajian yang dilakukan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) juga mendapati Halia Hitam mengandungi antioksida yang tinggi, meningkatkan tenaga manusia dan dikatakan sesuai untuk kosmetik serta bahan rawatan penyakit jantung.

Berbanding di Thailand, penghasilan produk berasaskan halia hitam di pasaran tempatan sangat terbatas berikutan kekurangan bahan tanaman itu dan hanya segelintir pengusaha yang menanamnya dalam skala yang besar.

Maka tidak hairanlah di negara gajah putih itu terdapat produk berasaskan halia hitam yang diaplikasikan dalam pelbagai bentuk makanan kesihatan tambahan selain kosmetik.

Kekurangan halia hitam di Malaysia, menyebabkan ia sangat sukar untuk diperoleh dalam kuantiti yang banyak dan menjadi faktor utama ia tidak popular seperti pokok herba lain seperti tongkat ali dan kacip fatimah.

Penanaman

Pokok halia hitam
Halia hitam.

Halia hitam tidak sesuai ditanam menggunakan tanah liat dan memerlukan kawasan yang redup bagi mengelak terkena cahaya matahari berlebihan.

Pokok halia hitam akan mencapai tahap matang antara 10 hingga 12 bulan dan memerlukan pemantauan rapi terutama dari segi baja serta air.

Halia hitam jika ditanam secara komersial, ia boleh membawa pulangan lumayan kepada pengusaha bukan saja untuk pasaran tempatan, malah luar negara.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

1 comment

  1. Di sabah di mana temoat boleh bili bibit halia hitam?

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon