Sunday, June 07, 2020

Jangan Buang Topeng Muka Merata-rata, Ia Boleh Menyebarkan Virus Covid-19!


Jutaan rakyat Malaysia mula memakai penutup muka sejak COVID-19 menyerang, namun tidak ramai sedar cara membuangnya dengan betul dan selamat, kerana cara pembuangan topeng muka yang tidak betul boleh menyebabkan virus itu tersebar.

Cara buang topeng muka

Cara paling mudah membuang topeng muka sebenarnya sangat mudah dan hanya mengambil masa tidak melebihi 30 saat.

Untuk membuang topeng muka; buka mask, lipat dua, gulung perlahan-perlahan dan proses ini hanya mengambil masa tidak lebih 20 saat.

Selepas itu, ikat gulungan tadi dan buang di mana-mana tong sampah yang disediakan.

Kenapa perlu digulung? Kalau tak digulung, topeng yang ringan ini akan diterbangkan angin dan kalau diterbangkan, ia akan tersebar ke merata-rata tempat dan virus Covid-19 berisiko tersebar.

Selepas semuanya selesai, individu yang membuang topeng muka wajib membersihkan tangan menggunakan sanitasi atau sabun.

Disebabkan topeng muka dibuang merata-rata dan tidak dilakukan dengan cara yang betul, ia menyebabkan tugas kakitangan pembersihan menjadi rumit setiap kali melakukan kerja membersih.

Ia menjadi rumit kerana kru perlu mengutip dalam longkang, tepi tong sampah, bawah kereta, terpaksa membongkok untuk ambil, membuatkan kerja-kerja pembersihan mengambil masa lebih lama.

Malah, Pengerusi Perikatan Komuniti Selamat, Tan Sri Lee Lam Thye pernah mencadangkan tindakan undang-undang dikenakan kepada mereka yang sengaja membuang topeng muka tanpa mengikut kaedah yang tepat.

Menurutnya, tindakan itu perlu dilaksanakan bagi mencegah tingkah laku yang tidak bertanggungjawab.

Pembuangan topeng muka merata-rata juga akan memberi kesan negatif kepada alam sekitar dan boleh mengakibatkan saluran air tersumbat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon