Thursday, March 12, 2020

Tellygeram Awards: Pengikhtirafan Kepada Penggiat Filem Di Malaysia


Tellygeram adalah indie channel yang ingin mengetengahkan satu konsep counter culture yang berusaha membuka pemikiran peminat tempatan untuk lebih menghargai unsur-unsur seni dan budaya, bermula dengan mengupas filem tempatan, antarabangsa, permasalahan industri dan gaya hidup.

Tellygeram Awards

Anugerah Tellygeram

Tellygeram Awards 2020 membuka peluang kepada semua filem tempatan yang pernah ditayangkan di pawagam-pawagam seluruh negara sepanjang tahun 2019.

Anugerah yang julung kali diadakan ini akan ditayangkan pada 28 Mac 2020 pada tepat jam 9 malam (waktu tempatan dan 8 malam waktu Indonesia Barat) secara serentak melalui 15 saluran Youtube milik Youtuber tempatan dan Indonesia termasuklah saluran Youtube Tellygeram.

12 Kategori

Sebanyak dua belas kategori dipertandingkan iaitu; Filem Tempatan Terbaik, Pengarah Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Wanita Terbaik, Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, Sinematografi Terbaik, Lakonan Layar/Skrip Terbaik, Skor Muzik Terbaik, Trailer Terbaik, CameoTerbaik dan Filem Paling Jahanam.

Tellygeram Awards 2020 akan diadili oleh barisan juri yang terdiri daripada penerbit, pengarah, pelakon, wartawan hiburan, pengkritik filem yang terdiri daripada Youtuber dan blogger, serta penggiat-penggiat seni yang berpengalaman atau mempunyai kelulusan dalam bidang perfileman.

Biarpun digeruni pengarah-pengarah dan pelakon-pelakon filem kerana sering bersuara lantang dan memberikan komen-komen pedas apabila membuat ulasan filem, Tellygeram Awards 2020 mendapat sokongan nama-nama besar industri perfileman yang telah sudi menjadi penyampai anugerah bagi kategori-kategori yang dipertandingkan.

Antaranya, Ogy Dato' Ahmad Daud, Bront Palare, NamRon, Diana Danielle, Hairul Azril, Razaisyam Rashid, Pekin Ibrahim, Jasmine Suraya, Joel Soh, Prakash Murugiah, Usamah Zaid, pelopor irama Hip Hop iaitu kumpulan NICO G dan ramai lagi.

Tellygeram review

 'Siapa' Tellygeram?

Tellygeram telah didaftarkan pada tahun 2014 dan merupakan saluran Youtube pertama di Malaysia yang mengetengahkan ulasan filem dan drama bersiri terbitan tempatan mahupun antarabangsa sebagai kandungan utama.

Di samping itu juga, Tellygeram turut memaparkan isu-isu semasa industri filem dan temuramah khas menampilkan penggiat filem tempatan berkenaan perkembangan dan penambahbaikan mutu perfileman negara.

Ikuti laman sosial berikut bagi mendapatkan perkembangan terkini dan menonton ulasan filem daripada Tellygeram di:
  • Youtube: youtube.com/tellygeram
  • Instagram: instagram.com/tellygeram
  • Facebook: facebook.com/tellygeram
  • Twitter: twitter.com/tellygeram

Dimiliki dan dikendalikan secara usahasama oleh Mail dan Zaf, saluran Youtube Tellygeram mempunyai lebih 9,000 pengikut dan telah memuatnaik 500 video dengan jumlah tontonan tertinggi lebih setengah juta tontonan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon