Rabu, Mac 04, 2020

Tanda-tanda Dan Simptom Jangkitan COVID-19


Loading...

Cara utama jangkitan COVID-19 pada manusia adalah penularan manusia ke manusia, yang biasanya terjadi melalui titisan pernafasan dari individu yang dijangkiti apabila mereka bersin dan batuk atau hanya dengan menghembuskan nafas.

Tanda dan Simptom COVID-19

Pegawai perubatan juga mengesahkan beberapa cara penularan, termasuk secara langsung, penularan melalui sentuhan dan penularan melalui aerosol.

Penularan melalui sentuhan dan aerosol terjadi apabila seseorang menyentuh permukaan yang tercemar dengan titisan pernafasan dan menyedut udara yang tercemar dengan titisan pernafasan.

Tanda-tanda Dan Simptom Dijangkiti COVID-19

COVID-19 mempunyai tempoh inkubasi antara 2 hingga 14 hari, punca ia amat sukar dikesan lebih awal.

Tanda awal dijangkiti COVID-19  adalah tanpa gejala atau beberapa gejala, atau mungkin demam, batuk, sesak nafas, rasa sakit pada otot dan keletihan, selanjutnya menjadi radang paru-paru dan sindrom kesusahan akut pernafasan.

Tempoh Jangkitan:
  • Hari ke 1: Pesakit akan mengalami demam yang disertai dengan rasa sakit pada otot dan alami batuk kering. Sebahagian dari pesakit akan alami diare (cirit birit) atau mula pada gejala awalnya.
  • Hari ke 5: Pesakit akan mula mengalami kesukaran bernafas. Lebih teruk lagi jika sudah agak berusia dan memiliki sejarah penyakit yang pernah dihidapi sebelumnya.
  • Hari ke 7: Menurut penelitian dari Universiti Wuhan (tempat pertama dikesan wabak ini), rata-rata pesakit akan mulia dirawat di Hospital pada hari ketujuh selepas mengalami tanda-tanda awal tadi.
  • Hari ke 8: Menurut Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit China (CCDC), sekitar 15 peratus orang yang mengalami gejala teruk akibat infeksi Covid-19, akan terkena sindrim gangguan pernafasan akut (ADRS). Penyakit ini akan menyerang akibat terkumpulnya cairan di bahagian paru-paru.
  • Hari ke 10: Umumnya bagi pesakit yang gejalanya kian teruk akan mengalami rasa sakit di perut dan keinginan untuk makan tiada berbanding mereka yang mengalami gejala tanda yang lebih ringan.
  • Hari ke 17: Rata-rata pesakit yang sembuh dari Covid-19 akan dikeluarkan dari hospital setelah dirawat selama dua minggu setengah.

Rawatan

Tiada vaksin ataupun rawatan yang efektif untuk penyakit COVID-19 setakat ini, dengan usaha yang biasanya terhad kepada pengurusan simptom dan langkah-langkah sokongan.

Penularan COVID-19 boleh dikurangkan dengan selalu mencuci tangan, mengamalkan kebersihan dengan baik, dan memakai topeng pembedahan.

Bagi umat Islam, sentiasa berwuduk adalah adalah sebagai langkah pencegahan terbaik.

Pencegahan COVID-19

Organisasi kesihatan global telah menerbitkan langkah-langkah pencegahan untuk mengurangkan peluang mendapat jangkitan COVID-19.

Cadangan adalah sama seperti yang telah diterbitkan untuk koronavirus lain termasuk: mencuci tangan dengan kerap menggunakan sabun dan air, tidak memegang mata, hidung, atau mulut dengan tangan yang tidak dibasuh dan mengamalkan kebersihan pernafasan yang baik.

Tips Elak Jangkitan COVID-19

Berikut perkongsian dari doktor perubatan mengenai cara terbaik bagi mengelak jangkitan virus COVID-19.

1. Amalkan kebersihan diri dan tangan

Pastikan tangan sentiasa dibasuh menggunakan air mengalir dan sabun bagi memastikan ia bersih dengan sempurna apabila:
  • Sebelum makan.
  • Selepas makan.
  • Sebelum memegang bayi.
  • Selepas bersin, batuk atau bersihkan hingus.
  • Selepas keluar dari bilik air.
  • Selepas memegang barang yang tercemar.
  • Semasa kendalikan makanan.
  • Sebelum dan selepas merawat luka.
  • Selepas membuang sampah.
  • Selepas memegang haiwan peliharaan.

2. Jauhi Kawasan Berisiko

Lindungi diri jika berada di kawasan yang berisiko tinggi dengan memakai topeng penutup hidung dan mulut.

Lebih penting lagi, jika bergejala, sentiasalah memakainya supaya tidak menjangkiti orang lain.

3. Makan Vitamin C

Kukuhkan imuniti badan dengan memastikan badan sentiasa mendapat bekalan vitamin C yang mencukupi setiap hari.

Pilihlah vitamin C dari sumber semula jadi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran kerana mengandungi vitamin, air dan serat.

4. Cukup Rehat

Tingkatkan imuniti badan dengan cara yang mudah, murah dan ringkas iaitu tidur. Kajian menunjukkan tidur yang mencukupi iaitu tujuh hingga lapan jam bagi orang dewasa dan berkualiti terbukti boleh meningkatkan imuniti badan melawan kuman.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon