Thursday, March 12, 2020

Pekeliling 'Larangan' Solat Jumaat Jika Berlaku Wabak Covid-19 Di Kawasan Anda


Kerisauan kemungkinan Covid-19 boleh tersebar luas jika ada individu dijangkiti disesuatu kawasan, menunaikan solat jemaah di masjid dan majlis keagamaan, akhirnya mendapat perhatian dari pihak berkuasa.

Covid-19 dan solat Jumaat

Namun begitu, situasi semasa penularan virus Covid-19 yang masih terkawal di negara ini tidak memerlukan solat Jumaat dihentikan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Beliau berkata, solat yang diwajibkan kepada lelaki Muslim itu hendaklah diteruskan dengan beberapa perubahan dilakukan, antaranya memendekkan khutbah Jumaat.

Mereka yang mengalami gejala Covid-19 juga tidak perlu menghadiri solat Jumaat kerana termasuk dalam golongan orang yang sakit dan akan memudaratkan kepada orang lain.

Individu yang disahkan positif Covid-19 dibolehkan tidak mengerjakan solat Jumaat, tetapi diganti dengan solat Zohor di rumah masing-masing.

Orang ramai juga digalakkan untuk mengambil wuduk di rumah, manakala pengurusan masjid dan jemaah hendaklah menyediakan 'hand sanitizer' (cecair pembasmi kuman), penutup hidung dan mulut sebagai langkah pencegahan.

Solat Jumaat boleh digantikan dengan solat Zohor dalam keadaan wabak itu menjadi umum dan merebak secara tidak terkawal.

Hal itu hanya boleh dilakukan selepas memenuhi beberapa syarat iaitu larangan berkenaan status wabak dikeluarkan oleh pihak berautoriti seperti Kementerian Kesihatan.

Ia juga tertakluk kepada wabak itu sudah menunjukkan kesannya di tempat tersebut dan ramai individu yang telah disahkan positif Covid-19 dengan Kementerian Kesihatan telah menyemak dan memeriksa masjid atau surau Jumaat terlebih dahulu.

Peserta Ijtimak Tabligh Positif COVID-19

Pekeliling Solat Jumaat Covid-19
Pekeliling Solat Jumaat Covid-19.

Sementara itu, seorang warga emas warga tempatan berusia 60 tahun, disahkan positif COVID-19 selepas menghadiri 'ijtimak tabligh'’ di Masjid Seri Petaling, pada 28 Februari hingga 1 Mac lalu, adalah kes ke-131 dikesan Kementerian Kesihatan (KKM) dan mula mempunyai gejala deman, batuk serta selesema pada 4 Mac 2020 lalu.

Ketika ini pesakit itu sudah diasingkan dalam wad isolasi dan sedang menerima rawatan, yang dikesan melalui survelan KKM adalah kes dalam kalangan 'severe acute respiratory infection' (SARI) dikesan dijangkiti COVID-19.

Satu siasatan teliti dilakukan terhadap pesakit ke-131 itu dan mendapati dia mempunyai sejarah menghadiri perjumpaan ijtimak tabligh di Masjid Seri Petaling.

KKM menasihatkan mereka yang menghadiri ijtimak tabligh di Masjid Seri Petaling dari 28 Februari hingga 1 Mac 2020 lalu segera menghubungi pejabat kesihatan daerah untuk membendung penularan jangkitan Covid-19.

Berdasarkan maklumat awal, perhimpunan tabligh itu membabitkan anggaran 10,000 orang dari beberapa negara termasuk Malaysia.

Maklumat itu adalah berdasarkan kes positif yang disahkan Covid-19 di Brunei melalui International Health Regulations (IHR) Focal Point (FP) Brunei yang memaklumkan kepada IHR FP Malaysia.

Pesakit pertama Covid-19 yang diuji positif di Brunei, telah menghadiri perhimpunan di sebuah masjid di Sri Petaling dan terbang pulang dengan penerbangan AirAsia melalui Miri, Sarawak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 2 | 1

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon