Jumaat, Jun 22, 2018

Sembahyang Zohor Sebelum Atau Selepas Solat Jumaat?


Wanita pada hari Jumaat, adakah solat Zohornya selepas solat Jumaat atau boleh solat setelah Azan sebab ada yang kata solat Zohor selepas jumaat untuk perempuan.

Sembahyang Zohor Sebelum Atau Selepas Solat Jumaat?

JAWAPAN:

1. Pada asasnya solat wajib dilaksanakan pada waktu yang telah ditetapkan. Waktu zohor bermula masuk apabila matahari tergelincir di bahagian barat, maka dari situ bermula solat zohor diwajibkan.

Sehinggalah bayang-bayang menyamai panjangnya objek dan ini bermakna solat zohor sudah tamat.

2. Manakala bagi sesiapa yang diwajibkan solat Jumaat, maka seseorang itu tidak boleh mengerjakan solat Jumaat sehingga ia didirikan bersama-sama imam solat di sesuatu tempat.

3. Antara golongan-golongan yang tidak diwajibkan iaitu diuzurkan dari solat Jumaat ialah wanita, kanak-kanak lelaki, orang sakit dan musafir.

Meskipun mereka ini tidak diwajibkan solat Jumaat, namun mereka tetap diwajibkan solat Zohor.

Jadi golongan ini diharuskan solat Zohor setelah masuk waktunya tanpa menunggu selesainya solat Jumaat.

Perkara ini dinyatakan oleh Imam Nawawi di dalam kitab “Raudah at-Tolibin”:

Maksudnya: Jika seseorang yang keuzuran (untuk mengerjakan solat Jumaat) melaksanakan solat Zohor sebelum tamat solat Jumaat, maka solat Zohornya sah.

4. Malah, mereka yang berkeuzuran dari solat Jumaat telah mengerjakan solat Zohor, namun setelah selesai solat Zohor ternyata uzurnya hilang seperti sembuhnya penyakit setelah solat zohor sedangkan solat Jumaat masih belum didirikan lagi, maka dia tetap tidak diwajibkan menghadiri solat Jumaat.

Perkara ini dinyatakan oleh Imam Nawawi di dalam kitab “al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab”:

Maksudnya: “Jika seseorang yang uzur Jumaat telah melaksanakan solat Zohor kemudian keuzuran hilang dan dia mampu untuk melaksanakan solat Jumaat, maka solat Zohornya tetap sah dan dia tidak dimestikan untuk solat Jumaat dengan sepakat (para ulama mazhab).”

5. Jika ada seseorang yang tidak berkeuzuran tetapi sengaja meninggalkan fardu Jumaat dengan memilih untuk mengerjakan solat Zohor sahaja.

Jika solat Zohor itu dilaksanakan sebelum solat Jumaat didirikan maka solat Zohornya tidak sah bersamaan dia menanggung dosa besar kerana sengaja meninggalkan fardu Jumaat tanpa ada uzur.

Oleh itu dia wajib mengulangi Zohornya setelah solat Jumaat didirikan.

Ini dinyatakan oleh Imam Nawawi di dalam “Raudah at-Tolibin”:

Maksudnya: “Sesiapa yang tiada keuzuran jika dia melaksanakan solat Zohor sebelum selesai solat Jumaat, maka solat zohor tidak sah menurut fatwa baru (Imam Syafi’ie).”

6. Kesimpulan, kaum wanita boleh terus mengerjakan solat Zohor sama ada di rumah atau di mana sahaja setelah masuknya waktu Zohor tanpa perlu menunggu solat Jumaat selesai dilaksanakan.

Wallahu a’lam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: aburuqayya

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon